PDA

Se full versjon : Grunnleggende NH trening ? Neon tips...

FullblodsLover =)
05-07-2009, 22:38
Heisann :) jeg har planer om å begynne å trene litt NH trening med hoppa mi for å øke tilliten mellom oss, og lurer på om noen her har noen bra øvelser som ikke er for vanskelige, da både jeg og hun ikke har gjort det før. Har hørt om å jage hesten i rundepaddock og etterhvert så vender den øret og slikt mot deg, men problemet er at hun vender seg mot meg hele tiden... hehe :)

men noen som har noen øvelser de har gjort, helst fra bakken ... :)

Kaja&HP
05-07-2009, 22:59
Natural horsemanship er ikke en metode, det er en måte å være med hestene på.

Om du leter etter øvelser (som mange tror er NH) så kan du søke på Monty Roberts eller Parelli f.eks

Å drive med join up uten at man vet hvordan man gjør det kan ødelegge mye mer enn det hjelper på tilliten.

Tinka
05-07-2009, 23:28
Søk på Parelli ja, der er mange fine øvelser selv om du ikke har gjort det før. Og som Kaja&HP sier - IKKE gjør join up hvis du ikke vet hvordan man gjør det eller hva det er. Det kan som hun sier gjøre mye skade hvis det ikke gjøres riktig.

Natalie_s
06-07-2009, 11:44
Men for all del, ikke jag hesten rundt i en rundpaddock, slik underkastelse er aldri bra, du vil ha en hest som vil være sammen med deg fordi den selv synes det er greit og trygt, ikke fordi den ikke tør annet!! NH dreier seg ikke om jaging i rundpaddock, selv om mange tror det. Jeg har fått et utmerket tillitsforhold til mine hester uten å ha trent "NH øvelser", bare vær sammen med hesten, observer dens adferdsmønster, lær deg hestens kroppspråk, vær rolig og avslappet selv, slik at hesten kan se på deg som noe trygt, men likevel skal en være bestemt og konsekvent.

Ellers er jo kontroll over hesten kontroll over dens bevegelser. Flytt bakpart og frampart, kommer den for nær den, så be den rygge (dette er viktig så en ikke får hester som pusher, hesten skal respektere din "buffersone"), vil du at hesten skal komme nærmere deg, så vend blikket bort og inviter den inn, går du rett mot den med blikket festet på den, så ber du den egentlig om å vike (er det rart mange hester er vanskelig å fange?;))

Og som Kaja sier, join up gjør mer skade enn nytte hvis man ikke vet hva man gjør.

FullblodsLover =)
06-07-2009, 23:21
Okkå folkens :) Takk for svar... Nei skal nok holde meg unna det gitt :P ehe

Chevaleresse
07-07-2009, 10:48
Søk på Parelli seven games, det er et godt grunnlafg for å få en god kommunikasjon med hesten din. MEn er du helt fersk og ikke aner hva du skal gjøre eller hvorfor,bør du ta timer hos en instruktør som kan endel bakkehåndtering. Det aller viktigste i dette arbeidet er timingen og for å få til det må man vite hva man ser etter. Ellers lager man bare problemer for både seg selv og hesten.

Mvh Torill