PDA

Se full versjon : Unghest og western

Silver
01-07-2009, 09:50
Vi har en 2 årig paint og skal begynne så smått med tilvenning til høsten/vinteren og innridning til våren. Hadde vært morro å høre fra andre som har/har hatt western-unghester :D

Hva begynte dere med og hvordan gikk dere frem? Hvor lang tid brukte dere før hesten var "innridd"? Satt dere hesten vekk til innridning? Hvilke problemer støtte dere på?

Kaja&HP
01-07-2009, 10:30
ri inn en to åring?

nettisnetti
01-07-2009, 11:00
syns det var veldig tidlig å begynne når hesten din er så ung. den var 2 år nå, og du ville begynne i våren/høsten? jeg vil nok anbefale deg sterkt å utsette de planene. og iallefall med en westernsal så er så tung og stor.
jeg ville ha ventet til den var ca 3 1/2 i det tidligste laget, helst 4 år.

jeg begynte med hoppa mi da hu var 3 1/2 år gammel, og rett før hun ble 4 år, så hadde vi westernsal på. jeg begynte bare med å ha den på henne, og det forsatte med at vi rei på tur. vi tok oss noen turer, før vi så prøvde oss litt på banen. da var det mer fart og spenning (hun kjder seg på banen) så det ble mer tull her. så vi hadde oss en tur etterpå. etter det så har jeg ikke ridd western, for nå er hun på beite.

men jeg ville absolutt anbefale deg at du venter... du vil få igjen for ventingen. har selv hatt en hest som fikk "rytter" på seg da han var 2 år gammel. og det er ikke morsomt å se på altså. han hadde store smerter i ryggen, og det krevde MYE behandlinger før jeg kunne bruke han, men minimalt. det er selvfølgelig opp til deg, men vær så snill å ta mitt råd.

Silver
01-07-2009, 13:12
Jeg har ikke sagt jeg skal begynne å ri inn hesten når den er 2 år, regnet med noen kom til å komme med slike kommentarer. Jeg skrev tilvenning og innridning til høst/vinter/vår. Dere kaster vel ikke sal og rytter direkte på hesten når den skal ris inn?! Vi begynner å venne hesten til bitt, sal og diverse kommandoer lenge før hesten får rytter i salen. Hesten skal ikke ris inn før den er 3 år neste vår.

Ønsker altså ikke denne typen kommentarer, ønsker å høre folks erfaringer og hvordan deres unghest ble håndtert, tilvennet og ridd inn.

Edit: Innridning og alder avhenger klart av rase og bygning. Quarter og Paint ris ofte inn tidlig, faktisk gjerne fra 2 år (selv om jeg synes det er tidlig) , ettersom de er tidlig utviklet med tanke på muskler ol.

Nikita
01-07-2009, 16:20
Ja, det var ikke snakk om å inn denne hesten NÅ når den er 2 år da!.... hehe...

Veronika med Olena har jo gått denne veien. Hun har leid hesten med på turer, lært henne å vike for press overalt og gå pent i bånd og ha respekt. Hun gikk turer med salen på ryggen fra høsten da hun var 2 år tror jeg det var. Behøver ikke stramme gjorden så veldig i starten. Få henne til å stoppe for wow osv. Kan også bruke lange tøyler, eller gå ved siden av og holde i tøylene (en arm over ryggen der man holder i den utvendige tøylen). Da blir hesten vant til bitt, men OGSÅ at noen styrer og tar i bittet, OG at hesten må gå forran, ikke alltid bak et menneske. Det går an å bruke roundpen til arbeid om så mangt. Gangarter, tempo, lydighet, utvikling, stimulering for psyken osv.

At westernsalen er tung er nå en ting, men den fordeler vekta mye bedre i forhold til hva en klassisk gjør, så det er faktisk BEDRE å bruke en westernsal!

Du kan sitte på hesten utpå nyåret, bli leid rundt, bare bli vant til at det sitter noen der oppe som den må balansere. Om hesten er klar for dette er individuelt. I western begynner man tidlig (rett over nyåret når de fyller 3 år), men dette vet du jo :D Men de er ikke innridd før sommeren de fyller 3 år. Hvis hesten er mye i vekst er det greit å ta det med to eller vente. Hollywood er stor og de ventet i det lengste med å ri han inn (startet i midten av juni, han ble 3 år i slutte nav mai, så han var fylt 3). Hadde det ikke vært for at jeg kom å hentet han 1. juni og ville ha han innridd, så hadde de kanskje ventet enda noen mnd med han. Andre små hester med mye muskler rir de på fra nyttår.

Quartere og paint har natulig mer muskelmasse fra naturens side, men om det er bra for ledd og skjelett å begynne for tidlig, det kan diskuteres. Hvor leste jeg den artikkelen hvor det stod at alle hesteraser var like i forhold til utvikling av av ledd og skjelett og at ingen hester burde ries på før de var 3,5 - 4 år.... Men det avhenger av i hvilken grad man snakker om ridning da.

Det som er vanlig i western er å "sitte dem inn" på våren, la de få lang sommerferie og begynne innridning på høsten.

Olena måtte hvile fra april til august, da hun nå har store vokse smerter! Man må følge godt med på dem hvis det virker som de har vondt, da må man ta en fri-periode. Dyrlegen kan hjelpe til med slikt, de kan ta blodprøver å se om muskler osv er i sterk vekst. Veronika tenker å ri henne inn selv, med dra hyppig på clinic for å lære hva hun skal gjøre. Noen sender hester til innridning.. Har man råd så er det nok å anbefale at man sender den til 3 mnd innridning høsten den er 3 år, da man har sittet inn hesten og gjort den vant til sal, rytter og bitt. Hadde det vært meg, hadde jeg gjort det. Derfor kjøpte jeg en hest som jeg ikke kom til å få hjem FØR han var ridd i 3 mnd (ble bare 2,5 mnd siden de ville vente i det lengste).

Hollywood røntgen de da han var blitt 2,5 år for å se om leddene var sterke nok til å ries på, de hadde ikke lukket seg, så derfor ventet de. Han var usedvanlig kraftig og store da :)

Hollywood fikk en periode med fri da han var 3,5 år, da hadde han voksesmerter og trengte også psykisk en liten pausen, fikk gå fri i desember og januar ++ det året :)

Gudhild
01-07-2009, 20:03
Det følger jo en rekke ting man må gjøre fra bakken,før man i det hele tatt begynner å tenke på å sette seg opp.Men når innridningsfasen begynner er det jo å venne til utstyr og rytter,å så det helt elementære en ridehest på kunne.

Da jeg ikke har erfaring nok om selve innridningsprossesen og har nok med en hest om dagen,er hoppa mi satt bort til dette på ubestemt tid.:)
Hun er fire.

Nikita: Det kan du ha lest om i tråden her om "når ri inn westernhesten" kansje?

Forberg
19-07-2009, 21:12
Hei! Jeg er ikke western rytter,men trener for Margit Buen av og til,og bruker horsemanship i treningen. Har en hest som ble to i sommer,han driver jeg å longsjerer så han lærer seg komandoord,men og å reagere på de ulike gangartene ut fra mitt kroppsspråk (varierer på å bruke stemme eller kun kroppen) Jeg flytter forpart,bakpart,rygger og venner han til bommer. Vi går og litt på turer. Jeg bruker taugrime,men har hodelag under. Varierer på å ha på sal eller ikke,startet med galoppsal,men har nå sprangsal på. Har jobbet endel med å "hoppe" når jeg står ved sidene hans,med tanke på senere påstigning. Jeg tar og tau rundt kodene hans for å venne han til å gi etter,og til å ha tau rundt om på kroppen...Tømmekjøring er påbegynt. Har og hatt han litt som håndhest(funker ikke helt enda)etter anna hest på banen da det er viktig at han blir vant til å ha noen over seg,dvs meg...smed og henger er han og vant med,men skal friske opp hengertreninga i høst. Jeg ser ikke noe negativt i å sitte inn hesten snart(og da mener jeg sitte!!) det kommer mye ann på hestens byggning,og rytters(sitters,he he)vekt og balangsering av kroppen.

Kine
20-08-2009, 00:42
Jeg har ridd inn to hester som er brukt i western. Og begge to har vi startet innridning (etter all tilvenning med tømmekjøring, bitt og hodelag tilvenning, skjenkelviking på bakke osv.) med vanlig allround sal, dette fordi en westernsal er VELDIG tung. Rytter vil i første omgang være nokk vekt for en ung hest uten serlig muskler i ryggen. Når hesten hadde oppbygd nokk muskler i ryggen til å gå over til å tåle tyngre vekt, byttet vi til westernsalen, men kuttet da ned på hvor lenge og hardt vi ridde.
Samtidig vil jeg på det aller sterkeste anbefale og sjekke ut parelli/natural horsemanship og ri inn hesten på denne måten. Holder nå på å ri inn min 3. hest, og kan med hånden på hjertet si at horsemanship treningen har all ære for hvor godt dette har gått for oss!

Samt når det gjelder tilvenning av salen er det mye lettere å holde styr på en allround sal enn en tung westernsal. Jeg har ofte med meg salen når vi gjør kjekke ting, slik at salen ikke blir forbundet med noe dumt, men derimot noe kjekt =) Det dumeste som kan skje er at hesten blir redd salen. Derfor hadde jeg den ofte med meg både når jeg striglet, var på banen, lot henne snuse på den, dra den med seg rundt på banen (brukte en gammel sal jeg fikk!!!) noe hun elsket! Altså var salen en kjekk ting, som jeg fikk stryke over hele hesten, tilogmed sette oppå hodet, stappe hodet inn i salen osv. Dermed ble det heller ikke noe problem å legge salen på ryggen. Gjorden strøk jeg også ofte under maven på henne. Etter hvert når jeg festet denne til salen brukte jeg LANG tid på å stramme den ordentlig, første gang bare satt den såvidt inntil, og økte med 1-2 hull hver dag. dermed var trykket/presset ikke noe skummelt når det økte gradvis. Når vi var kommet så langt festet jeg stigbøyler på salen, disse lot jeg henge og dingle i siden på henne.. når hun ikke reagerte noe på det sto jeg ved siden av henne og dinglet med dem. Etter hvert dro jeg forsiktig i dem, så kunne jeg lene meg sidelengs mens jeg holdt meg fast i dem og henge meg med armene i den slik at rumpa satt i bakken. NB. husk å gjøre like mye på hver side for at hesten ikke skal bli skjev i ryggen!! Etter det startet jeg med å henge over salen på henne, da det var greit gikk jeg over til å stige opp, uten å sette meg, dette gjorde jeg MANGE ganger og ofte.. Kan fremdeles finne på å gjøre dette nå, bare for treningens skyld. Da venner hesten seg til å stå i ro. Da jeg hadde sittet på henne mens hun stod i ro noen ganger, smattet jeg litt på henne og hun ruslet av gårde. Hun fikk gå rundt og snuse og kikke som hun ville. Dette gjorde jeg i 1-2 min bare. Her er det VIKTIG med lange tøyler og at hesten får strukket godt på halsen, dette gjør det lettere for hesten å bære deg. Denne perioden er den mest tidkrevende og tar laang tid dersom du ønsker en frisk og kjekk hest istede for en annspennt kiropraktor hest. Jeg økte med 5 og 5 minutter for hver uke. da jeg var komt opp til 30 min og kunne skritte så lenge, drev jeg med skritting i 30 minutter i et par uker eller 3.. så begynte jeg å spørre hesten min om å trave, det tok noen ganger før hun syntes at dette var ok, hun gjorde ikke no, men ved hjelp av horsemanship treningen så jeg lett på hesten når hun var klar for å begyne å trave. Startet også her med korte strekninger og bare å øve på det å gå opp og ned fra trav. Så øket vi også her. Vi startet helt på bunn i februar i år, nå i juni begynte jeg å galoppere med henne på tur. Tur er en ordentlig flott måte å trene musklaturen på hesten! Det er også lettere å få hesten opp i gangartene på lange sletter i skog og mark enn på en liten kronglete bane, dette har de ofte ikke musklatur til =)

Høres kanskje kjedelig ut å bruke så lang tid på skritt og muskelbygging, men det er absolutt verdt det!! Da får en en frisk hest som liker å trene!! =D Bruker forresten også instruktør i sentrert ridning som veileder oss litt i ny og ne ;)

Håper noe av dette kan være til hjelp! =) Så håper jeg på kjekke "blogger" om hvordan tilvenning av bitt osv går! Anbefaler også her et rett muffebitt! Disse er svake i funksjon og du vil ikke få en hest som er tung på hånden! Dersom det er mulig ville jeg også annbefalt bittløst hodelag (dette kan unghester oppleve som ubehagelig på grunn av presset bak ørene!!) eller rett og slett en vanlig sidepull ;)
Masse lykke til! Du har mange kjekke utfordringer i vente!

Kine
20-08-2009, 00:45
UPS, glemte og å si at det kan være lurt å starte med 1 gang i uka for så å øke når en har kommet så langt at en kan sitte på hesten ;)

Nikita
20-08-2009, 17:12
Jeg har ridd inn to hester som er brukt i western. Og begge to har vi startet innridning (etter all tilvenning med tømmekjøring, bitt og hodelag tilvenning, skjenkelviking på bakke osv.) med vanlig allround sal, dette fordi en westernsal er VELDIG tung.

Men nå fordeler de vekten mye bedre da :) De jeg vet om som driver med dette profesjonelt, bruker kun westernsal. Og dette er de samme salene de går med hele livet, altså store og tunge. Hvis en klassisk sal veier 5 kg og en westernsal veier 15 kg er det faktisk bedre med westernsalen siden den fordeler mye mer vekt utover, så det belaster ryggen mindre enn en klassisk sal (med samme rytter).

Ellers var det mye nyttig info :D Venninna mi leide turer med unghesten sin med westersal fra den var 2 år. Da var hun vant til salen og gjorden og alt til hun skulle sitte på henne når hun ble 3 år. Hun bgynte også å ta på henne bitt i korte perioder og av gangen og leide litt med hodelag og bitt også en stund før hun skulle begynne innridningen.

Silver
21-08-2009, 09:24
Tusen takk for mange flotte tips! Nå selger jeg engelsk salen min, så da har jeg kun western igjen, så det blir nok å begynne med den.

Ellers så har vi et stykke igjen til sal og innsitting. Hesten er lite håndtert, så det blir noen måneder horsemanship og annen trening/leieturer osv. først. Blogg kommer!

Nikita
21-08-2009, 16:13
Tusen takk for mange flotte tips! Nå selger jeg engelsk salen min, så da har jeg kun western igjen, så det blir nok å begynne med den.

Ellers så har vi et stykke igjen til sal og innsitting. Hesten er lite håndtert, så det blir noen måneder horsemanship og annen trening/leieturer osv. først. Blogg kommer!

Jeg må komme opp en dag å se på hesten :) Nesten så jeg kunne ridd til deg, Hollywood står på Solum nå. Men jeg vet ikke annet enn hovedveien da :(

Kine
23-08-2009, 17:42
Men nå fordeler de vekten mye bedre da :) De jeg vet om som driver med dette profesjonelt, bruker kun westernsal. Og dette er de samme salene de går med hele livet, altså store og tunge. Hvis en klassisk sal veier 5 kg og en westernsal veier 15 kg er det faktisk bedre med westernsalen siden den fordeler mye mer vekt utover, så det belaster ryggen mindre enn en klassisk sal (med samme rytter).

Ellers var det mye nyttig info :D Venninna mi leide turer med unghesten sin med westersal fra den var 2 år. Da var hun vant til salen og gjorden og alt til hun skulle sitte på henne når hun ble 3 år. Hun bgynte også å ta på henne bitt i korte perioder og av gangen og leide litt med hodelag og bitt også en stund før hun skulle begynne innridningen.

Og gå turer med hesten slik at den venner seg til vekten av salen kan være veldig lurt ja, da bygger den samtidig opp muskler i ryggen, uten at rytter sitter på i tillegg til vekten fra salen, da kan westernsalen anbefales på det sterkeste! Westernsalen er veldig kjekk å ha i denne fasen, da du kan henge ulike ting på den som vesker, og dermed øke vekten hesten må bære gradvis, og dermed bygge muskler før en setter rytter oppå, på denne måten vil ikke rytterens vekt være ubehagelig når den tid kommer =) Hodelag kan en også begyne å bruke rel. tidli (minst 2 år!) OBS! BITT OG ULVETENNER!!!! Jeg har aldri fått anbefalt å leie i hodelag/bitt når en går på tur, ha heller grime under og lei i denne, dette fordi at om hesten skvetter til og hopper til siden, slik at leietauet blir stramt, vil det rykke i munnen på hesten og du kan risikere å få en hest som missliker og er redd bittet fordi det gjorde vondt da den prøvde å flykte =/

Mandarinhest
23-08-2009, 18:20
Hodelag kan en også begyne å bruke rel. tidli (minst 2 år!) OBS! BITT OG ULVETENNER!!!! Jeg har aldri fått anbefalt å leie i hodelag/bitt når en går på tur, ha heller grime under og lei i denne, dette fordi at om hesten skvetter til og hopper til siden, slik at leietauet blir stramt, vil det rykke i munnen på hesten og du kan risikere å få en hest som missliker og er redd bittet fordi det gjorde vondt da den prøvde å flykte =/
Helt enig.

Har aldri leid i hodelag enda, på min 2åring. Det er både hest og jeg glad for!

Får nesten angst når man ser på utstilling og hester som danser rundt en som holder i leietauet sitt som går igjennom bittringene.

Når jeg er hjemme leier jeg stort sett i halsbånd.
http://i13.photobucket.com/albums/a277/krastine/Mirakel%20trening/IMG_0854.jpg
Det grønne tauet. Merker trivsel hos hesten iallefall! :)

Kine
23-08-2009, 20:21
Helt enig.

Har aldri leid i hodelag enda, på min 2åring. Det er både hest og jeg glad for!

Får nesten angst når man ser på utstilling og hester som danser rundt en som holder i leietauet sitt som går igjennom bittringene.

Når jeg er hjemme leier jeg stort sett i halsbånd.
http://i13.photobucket.com/albums/a277/krastine/Mirakel%20trening/IMG_0854.jpg
Det grønne tauet. Merker trivsel hos hesten iallefall! :)

Ja vi også =) Er forferdelig og se på! Og så ofte så missvisende for hesten også. dersom en har leietauet gjennom begge bittringene på en gang i tillegg, så ber en jo hesten ved presset som kommer fra leietauet, på bittringene, om å gå til to forskjellige retninger på en gang.. noe som er helt knøtt umulig!! =/ Er ikke serlig fan av bitt sånn egentlig, så målet er å kunne ri uten både bitt og hodelag =) Er ei på stallen som rir i bare parelligrime, og instruktøren min rir hingsten sin uten hodelag eller grime =D Veldig facinerende!

Det halsbåndet så ikke dumt ut! Takk for tipset, må få skaffet meg ett ;) Trenger det egentlig ikke, hesten min går oppi fletta på meg uansett hvor jeg går, men det kunne vært gøy å bruke når vi går ut på turer =)
Er det kun til leiing du bruker det eller "trener" (det en kan trene med en 2 åring) du noe med det også?

Silver
24-08-2009, 09:57
Noen tips når det gjelder røsking/draing i grimen? Hesten går helt fint i leietau ol, men når han holdes kun i grime, av forskjellige årsaker, så begynner han av og til å protestere. Tar hodet ned og vrir og vrir, som om han vil bestemme. Utrolig irriterende og jeg klarer ikke få ham til å slutte.. forslag?

Nikita, bare kom å se. Tenkte å komme opp en tur til deg enn dag, når er du i stallen?

Mandarinhest
24-08-2009, 10:25
Ja vi også =) Er forferdelig og se på! Og så ofte så missvisende for hesten også. dersom en har leietauet gjennom begge bittringene på en gang i tillegg, så ber en jo hesten ved presset som kommer fra leietauet, på bittringene, om å gå til to forskjellige retninger på en gang.. noe som er helt knøtt umulig!! =/ Er ikke serlig fan av bitt sånn egentlig, så målet er å kunne ri uten både bitt og hodelag =) Er ei på stallen som rir i bare parelligrime, og instruktøren min rir hingsten sin uten hodelag eller grime =D Veldig facinerende!

Det halsbåndet så ikke dumt ut! Takk for tipset, må få skaffet meg ett ;) Trenger det egentlig ikke, hesten min går oppi fletta på meg uansett hvor jeg går, men det kunne vært gøy å bruke når vi går ut på turer =)
Er det kun til leiing du bruker det eller "trener" (det en kan trene med en 2 åring) du noe med det også?

Trener også en del i det ja. Longerer, trene triks(stå med forbein opp på palle), under stell... Tja, det meste. Supert å longere i iallefall! Både i skogen og flatmark! :)

Linda
24-08-2009, 13:38
Noen tips når det gjelder røsking/draing i grimen? Hesten går helt fint i leietau ol, men når han holdes kun i grime, av forskjellige årsaker, så begynner han av og til å protestere. Tar hodet ned og vrir og vrir, som om han vil bestemme. Utrolig irriterende og jeg klarer ikke få ham til å slutte.. forslag?

Sånn var ene åringen min også, men jeg gjorde ikke noe for å få han til å slutte egentlig. Bare "øvde" på det jeg, så ga han seg etterhvert av seg selv.

Nikita
24-08-2009, 16:41

Nikita, bare kom å se. Tenkte å komme opp en tur til deg enn dag, når er du i stallen?

Mange hester liker ikke at man går å holde i grima, da man blir litt for nære. Dessuten så blir det litt hump og bump når man går og hodet til hesten, så kan det hende det blir litt "rykking" som hesten synes er irriterende. Men må du leie han i grima bare da? Jeg har aldri leid Hollywood i bare grima, jeg synes det uansett er tryggest med tau hvis noe skulle skje ;) I hvilke situasjoner er det han bare blir holdt i grima?

Jeg skal opp nå til onsdag, på formiddagen, jeg begynner på jobb kl 15 :) Ellers så skal jeg på overnatting med klubben og jobbe + en bakvakt eller to! Neste uke kan jeg mandag, tirsdag eller torsdag ettermiddag, eller aller helst onsdag og eller fredag formiddag :) På ettermiddagen har jeg litt dårlig tid, men jeg kan få det til en ettermiddag selvsagt! Hva passer deg best? Kunne ta dette på PM også da.... hehe

Silver
26-08-2009, 09:41
Jeg leier ham ikke i grime, men av og til må jeg holde i grima, f.eks. når jeg skal ta den av og på, flytte hodet etc. Og om det da er noe han ikke vil, så røsker han. Jeg holder helt i ro, det er HAN som rykker :) Det er stort sett når det er noe han ikke vil, så protesterer han sånn. Får han bare ikke til å gi seg når jeg sier det, så han holder på til han gir seg

Nikita
26-08-2009, 09:46
Jeg leier ham ikke i grime, men av og til må jeg holde i grima, f.eks. når jeg skal ta den av og på, flytte hodet etc. Og om det da er noe han ikke vil, så røsker han. Jeg holder helt i ro, det er HAN som rykker :) Det er stort sett når det er noe han ikke vil, så protesterer han sånn. Får han bare ikke til å gi seg når jeg sier det, så han holder på til han gir seg

Hmmm.. Nei da vet jeg ikke :S