PDA

Se full versjon : Føll vs. voksen hest

Mari
01-11-2006, 09:58
Igjen trenger jeg litt råd fra dere.

På søndag kommer sannsynligvis føllet vi skal kjøpe oss - hvis vi bestemmer oss innen fredag. Dette føllet er 7 mnd. gammelt, flott stamme, herlig gemytt og gode bein. Likevel er jeg i tvil.. Kommer jeg til å gå lei av dette føllet? Har jeg erfaring nok? Har jeg tid nok?

Jeg har fått en virvel ut av ledd som sagt. og det gjør j*vlig vondt. Har ikke lov å ri foreløpig, men om jeg finner en rolig hest kan ridning faktisk hjelpe, iflg. fysioterapeuten. Samtidig har jeg en yngre søster som ønsker seg en eldre hest hun kan ri litt på. Vi har tilbud både om å kjøpe en skolert lærehest til noen tusen mer enn føllet. Får jeg mer glede av en eldre hest?? Jg er i tvil!!

:shock:

Kurre
01-11-2006, 10:02
Sånn for å være helt ærlig(og det skal man jo...) med de argumentene du her legger frem skjønner jeg ikke helt hvorfor du har valgt å gå for føll...

Mari
01-11-2006, 10:56
Sånn for å være helt ærlig(og det skal man jo...) med de argumentene du her legger frem skjønner jeg ikke helt hvorfor du har valgt å gå for føll...

Derfor jeg er i tvil og spør...

Therese
01-11-2006, 11:01
Enig med Kurre her.

Slik som din situasjon (og familiens) er ville jeg helt klart gått for en eldre og roligere lærehest. Tenk så mye dere kan få ut av en slik hest, og hva med å kjøpe ei hoppe dere kan avle på senere?

Tror nok du og søsteren din vil få mye mer ut av en eldre hest, og i tillegg får dere frisket litt opp i hesteeier kunnskapene deres.. Få tilbake den følelsen med å ha egen hest med fullt ansvar for. Lære dere enda flere ting slik at dere kan avansere dere enda mer før dere trener opp et føll.

Tviler ikke på at du/dere hadde klart det kjempefint med et føll. Men jeg tror DU vil ha mer glede av å starte med å kjøpe en eldre hest å ha i ett år eller to før du kjøper/avler føll.

Kurre
01-11-2006, 11:01
Og med de argumenten du har kommet med skjønner jeg ikke hvorfor du er i tvil.

Det dere trenger er jo ikke et føll...men en ferdig,stødig,grei,enkel hest som kan endel og ikke har noen "fakter" for seg.

Rett og slett en trivelig lærehest...

Mari
01-11-2006, 11:05
Joda. Hvordan i huleste skal jeg si det til eier av føllet da montro...?

Føllet skulle jo egentlig gått på utegang sammen med andre unghester, med håndtering jevnlig. Hvordan blir det med en eldre hest?

Kurre
01-11-2006, 11:08
Eldre hester har det også bra på utegang.

Det trenger du ikke bekymre deg over.
Å kjøpe føll nå,slik som det er,virker ikke helt gjennomtenkt.Tror nok dere bør ta en "prat på kammerset" om ikke man skal ringe denne eieren og si Tusen takk,men nei takk.

RenateSJ
01-11-2006, 11:10
En eldre hest kan da vel og gå på utegang?

Therese
01-11-2006, 11:11
Du kan jo ha en eldre hest på utegang og da, ikke noe i veien for det.
Men så kommer det ann på hvordan kjønn hesten er, sånn med tanke på hvordan hester du har til selskap.

Jeg tror du burde legge litt ekstra tid til å legge til rette for denne eldre hesten, du vil uansett få igjen mye mer.

Mari
01-11-2006, 11:19
Jeg har jo planlagt alt det dette føllet en stund nå, først nå vi liksom hadde bestemt oss.

Jeg hadde jo som sagt ordnet utegang sammen med andre på hennes alder, men da må jeg finne en selskapshest til den voksne hesten da... Hmm..

Therese
01-11-2006, 11:52
Som sagt, jeg tror absolutt det ektra arbeidet med å starte på nytt med planlegging til den eldre hesten vil være verdt det!

Mari
01-11-2006, 13:19
Hmmmm.... Kanskje det.

Gjest-
01-11-2006, 13:36
Et føll trenger ikke mye håndtering i starten. Problemet med å ha føll/unghest er at den kan slå seg vrang, du kan ha dager hvor det går litt opp og ned i lufta, og det er vel ikke videre bra for ryggen din?
Hvis du nå har funnet en annen hest som er rolig og fin, og legen din har til og med sagt at rolig riding kan hjelpe til for ryggen din, så kan det være bedre for deg å kjøpe en eldre hest som er stødig.
Selgeren av føllet skjønner det nok helt sikkert om du legger det frem at det har oppstått litt problemer som gjør at et føll kan være vanskelig nå.
Hvem er denne eldre hesten da? *nysgjerrig*

Mari
01-11-2006, 14:10
Lene: 3 år gammel fjordhestvallak, innkjørt/noe ridd. Grå med mørke tegninger. 146 høy.

Silje og Tindra
01-11-2006, 14:15
En 3 år gammel hest er ingen "eldre (lære)hest" som er rolig og fin for ryggen din. Det er stadig en unghest, som bare er noe ridd og som trenger miljøtrening og tilvenning. Den vil hoppe, den vil sprette og i det hele tatt fortsatt bare være en ungdom.

Jeg synes du skal sette ryggen din først, jeg. Om du skal ha hest, så kjøp en stødig hest som har livserfaring og som er rolig. Eller evt. heller ta en på helfôr til ting har ordent seg, og så senere heller kjøpe det du egentlig vil ha.

En 3-åring synes jeg ikke er noe som helst bedre enn et føll, egentlig (med tanke på rygg osv). Den kan ikke karakteriseres som voksen hest, iallfall.

Gjest-
01-11-2006, 14:17
Lene: 3 år gammel fjordhestvallak, innkjørt/noe ridd. Grå med mørke tegninger. 146 høy.

da vil jeg nesten si det er bedre å ta føllet som ikke trenger mye med håndtering de første årene...
en 3-åring kan man ikke kalle rolig og snill, den vil fremdeles kunne få unghestnykker!

Mari
01-11-2006, 14:37
Har også et alt. 3: Hoppe 6 år, godt innridd. Går LD-LC dressur.

Gjest-
01-11-2006, 14:43
Har også et alt. 3: Hoppe 6 år, godt innridd. Går LD-LC dressur.

Er nå fremdeles ungt, men MYE bedre enn en 3 åring som er ikke er allverdens mye ridd...

Mari
01-11-2006, 14:56
Jeg kjenner jo denne 6 åringen godt da.. Har hatt henne 1 år før.

Gjest-
01-11-2006, 14:59
tja, hvis du kjenner henne godt, og har et forhold til henne og tror at det kan fungere med ryggen din, why not :)
ellers er det jo masse andre hester tilsalgs der ute :)

Mari
01-11-2006, 15:02
Ja, men så var det å få alt til å klaffe med alt da..

Gjest-
01-11-2006, 15:21
Hva er det som ikke klaffer? du har jo allerede planlagt å ta en ny hest inn i stallen har du ikke? hva er så annerledes med å ta en voksen hest fremfor et føll?

Mari
01-11-2006, 15:23
Tenker på at det må klaffe med oss som individer liksom ;)

Gjest-
01-11-2006, 15:26
Tenker på at det må klaffe med oss som individer liksom ;)

ah, slik sett ;)
tja, er vel en sjanse man må ta. du kan jo be om å ha på for før du kjøper også? :)

Mari
01-11-2006, 16:43
Skal til Lillehammer å prøve den 6 åringen igjen så snart som mulig.

Gjest-
01-11-2006, 16:46
spennende! hold oss oppdatert :D

Mari
01-11-2006, 16:50
Reiser dit lørdag hvis jeg får skyss + at jeg må få med meg veninna mi. Sistnevnte tror jeg ikke er særlig vanskelig, hehe.

Silje og Tindra
01-11-2006, 18:13
Det går busser både til og fra Lillehammer. Selv fra/til Lom. Ikke er det dyrt heller ;-)

Mari
01-11-2006, 18:18
Det går busser både til og fra Lillehammer. Selv fra/til Lom. Ikke er det dyrt heller ;-)

Joda, men jeg skal kombinere det med Stavmartn på lørdag, så da er det ikke bare å ta buss liksom, må planlegges litt ;)

Mandarinhest
01-11-2006, 18:18
Mari å den planleggingen. :roll:

Mari
01-11-2006, 18:27

Er kanskje det som ødelegger litt for meg? Det at jeg er så "planleggete" :roll:

Silje og Tindra
01-11-2006, 18:30
Det går busser fra Tretten til Lillehammer og opp igjen også .. Tog også. :-P

Mari
01-11-2006, 18:34
Det går busser fra Tretten til Lillehammer og opp igjen også .. Tog også. :-P

Stopper det tog på Tretten altså? Trodde den stasjonen var nedlagt jeg.

Det "årnær" seg nok 8)

Mandarinhest
01-11-2006, 18:34

Er kanskje det som ødelegger litt for meg? Det at jeg er så "planleggete" :roll:
Kanskje? Jeg vet ikke.

Litt må man jo kanskje planlegge. Men ikke for mye. Da går alt i stå da!

Jeg planla 0 i forhold til da jeg fikk Vilja.
Var med pappa på besøk hos eieren. Titta på føllet og i samme hus stod også Vilja. Gikk bort til henne og strøk henne. Og fikk høre da at jeg bare kunne ta henne med meg hjem hvis jeg ville! Det var no greit for meg. Bortsett fra at jeg hadde feil sko på meg osv. Så jeg sa at jeg kom igjen neste dag. Gjorde det, salte opp og ridde henne hjem.
Jadda, det er sånn det skal gjøres. Og jepp, jeg har hesten enda. :D

Mari
01-11-2006, 18:36
Men du hadde jo en fra før du da Kristine ;) Men jeg har ihvertfall ordnet selskapshest og ny utegangsplass.

Mandarinhest
01-11-2006, 18:38
Jajaja, men den hesten er jo ikke bra nok. :roll:

Det ordner seg, Mari. Bare vent så sitter du med hesten i fanget!

Mari
01-11-2006, 18:40
Håper da det. ;) Takk forresten!

Tone
01-11-2006, 23:16
Planlegging er til for å ødelegges :shock:

Jeg er glad for at jeg har en gammel hest nå! Rolig? Tja når jeg ber om det...

Mari
02-11-2006, 07:17
Jeg tror jeg har bestemt meg jeg, må tenke mer over det alle sammen tror jeg. Likevel kan det bli et strev med den hesten, ganske kompliserte greier.