PDA

Se full versjon : hva kan vi ta i stalleie?

absinthe
31-10-2006, 21:14
samboeren og jeg har bygd stall i sommer, og leier nå ut fem av syv bokser...
vi har enda ikke fått sendt ut første regning, fordi vi ikke eer helt sikre på hva vi kan ta! så nå spør jeg dere ;)
*stallen er ny, ca 3*4 m bokser
*skal få innlagt vann i drikkekarene i løpet av kort tid
*store jorder, stallen ligger fem minutt unna ridebane og ridehall
*vi deler på utslipp og foring
*hver og en skriver opp antall kg høy en bruker i mnd
*det samme med flisa

sånn sett, er det enklere å f.eks si at i stalleie er det fri tilgang på spon og høy, enn at hver og en skriver opp? det kan jo fort bli urettferdig med fast pris, ettersom noen har ponnier, og andre hest..
Og nå er folk flinke til å være med i å slippe ut og fore, så jeg gjør ikke alt selv..
men er jo gubben som har lagt penger i dette her, og han er ikke interressert i å gå i tap på dette, ettersom han ikke er millionær :D
så han vil jo gjerne få litt igjen i stalleie, som skal dekke bygget, vedlikehold, strøm og diverse sånne ting..
hva er rimelig å ta for en slik boks??
vi vil jo ikke ta for mye, men samtidig må folk skjønne at vi ikke har råd til å betale deres hester :)

Frida&Jameel
31-10-2006, 21:47
Hva med en pris for hest og en for ponni? :) Her jeg har Jameel betaler vi 2400 kr i mnd, og da er det inkludert havre, pellets, høy og silo, så mye vi vil. Men vi er 8 leietakere som alle deler på alle foringene, så vi har ca 2 foringer hver i uka pluss at vi deler på helgene. Har en ganske fin ridebane og stalleier hjelper til hvis det er noe som må fikses :) Har lite salrom, men et stort rom å oppbevare tingene våre i. En veldig fin og ryddig stall. Nå er jo dette 4 mil utenfor Oslo, og jeg vet ikke hvordan prisene i ditt område er. Men dette kan kanskje være noe å sammenlikne med, så får du bare justere prisen høyere/lavere etter hvordan dere har det og hva prisene ligge rpå i området deres :)

absinthe
01-11-2006, 00:23
takk for svar :)
ja, tanken har streifet, med en pris på ponni, og en annen på hest...
høres jo ut som en veldig grei ordning dere har!
nå er det stadig økene behov for stallplass her jeg bor, har allerede 8 på venteliste, og stallen har stått i to måneder... vi har snakket om å bygge enda en stall og etterhvert..
men gubben min har tenkt litt på å ta 500 i mnd, på boksleien iallefall, slik at han har råd til vedlikehold, strøm o.l...
er jo redd et par vil mene det blir for dyrt, men han må jo nesten ha littegranne inntekt og... han kan ikke drive veldedighet :?

Cecilie_Stormur
01-11-2006, 00:41
Jeg leier ut en boks her hjemme. Den er ca. 3x3, vannkar, varmtvann og varmerør i stallen. Jeg tar 500,- for boksen og 500,- i arbeid. (Men hun som leier må kunne stille opp for å ta stallen når jeg f.eks er bortreist) Høy, kraftfor og flis kommer i tillegg. Har ikke ridebane. Hestene står ute ca 12 timer hver dag. Er en new forrest. Så det blir et sted mellom 1800 og 2000 i mnd.

på ene gamlestallen min betalte jeg 500,- i boksleie, og det andre stedet tok 700,-.

Wenche
01-11-2006, 14:43
Høres noe likt ut som stallen her hjemme. Vi tar 1000 kr, inkl utslipp morgen, flis, strøm, vann, saltstein. Hver enkelt fikser høy selv.

Men, for å gi deg en litt "firkanta" pris:

Hest 1800 pr mnd inkl høy og flis, (10 kg per dag) ( Ordner kraftfor selv)
Ponni: 1500 pr mnd inkl høy og flis (8 kg per dag) (ordner kraftfor selv)

Vel, bruker de ikke så mye som 10 kg per dag, deres problem. De betaler for 10 kg, og det er det de kan bruke, og bruker de mindre, er det fortsatt samme pris. Dette for å gjøre kjørereglene enkle, og enkelt for dere å sende ut regninger.

Bare et eksempel. Kommer såklart litt ann på høyprisen i området deres, men var bare et eksempel for at jeg skulle uttrykke meg mer forståelig.

:)

absinthe
02-11-2006, 23:02
takk for råd!! :) høres igrunnen ganske enkelt og greit ut, med den ordningen du foreslår, wenche :) tror jeg vil ta den opp med samboeren når han kommer inn i kveld! blir så utrolig vanskelig å skulle sitte hver måned og regne ut alt småpjattet....

Andrea
07-11-2006, 20:57
Syns det virket smart å skrive opp hvor mye hver og en har brukt. På stallen der Evita står forer og møkker de, bare ikke møkker i helgene. For en hest koster det 4000+/-. For Evita koster det ca 2060,-, men hun spiser jo mye mindre enn de store hestene.

Katinka
07-11-2006, 21:15
Tja. Jeg ville nok heller hatt en fast pris, i stedet for å skrive opp hvor mye man bruker.. Det er litt vanskelig å holde styr på det, innimellom. Vi har det i allefall slik på stallen vår at vi bytter på utslipp (har en morgen el. kveld fast, i uka, og en helg innimellom hvor vi har både morgenutslipp og kveldsutslipp), bruker så mye flis vi trenger, og så mye høy vi trenger.
Ganske enkel stall, for bonden, i allefall. :) Vi betaler ca. 1400 i måneden. (For ponnier) I og med at deres bokser er større, og stallen er nyere ville jeg nok tatt et par hundre mer, og hatt en pris for ponnier, en annen for hest.

LilleLilli
08-11-2006, 20:30
hei, tenkte jeg bare måtte skrive inn..

Det jeg tenker er at det kanskje er greit med en fast pris på stor og en på liten, blir fort vanskelig å ta betalt for hva de som står oppstallet har brukt, for da kan det bli litt ekstra jobb for å kontrollere om det stemmer.

De stallene jeg har stått på har det vært fast pris, og max på kilo ang høy, og litt begrensning på flis fordi folk har tatt litt av og brukt mere enn nødvendig. Og det er greit å ha noe fast å ikke gi noen noe å krangle på, heller gi litt romslighet for de med føll/unghester/ponnier.

Det er nå bare min mening, men finn ut hva dere kan tilby og ta rimelig betalt :) jeg har betalt 2750 for at noen måker i ukedagene, har 12 kg per dag, tar hesten ut å inn, holder havre, energi, bygg pluss vitaminer. utebane.

dt er jo knskje greit å høre hva staller rundt tar og hva de legger til grunn for det også

lykke til:)

mvh Eirin

Josiva&Camilla
09-11-2006, 12:37
Jeg står på en stall med 6 hester, her betaler vi 1250 kr for "tomboks". Altså for leie av boksen med strøm og vann, altså anleggsleie. Utslipp i uka er inkludert og så kommer fôr og flis i tillegg. Jeg har en fast kveldsfôring i uka, samt utslipp og kvelds hver 5. helg. Jeg tror nok dere kan ta 1000 kr i anleggsleie siden dere ikke har egen ridebane, og så kommer fôr og flis i tillegg. En genial ting som vi har, er fôrautomater (en genial hjemmesnekret løsning) til morgen og midt som vi bare fyller opp selv. Om morningen utløser de seg rundt kl halv 7 og hesta blir slept ut ca. kl 9 på hverdagene. Midtfôret løser seg ut kl. 11.30. Den første på stallen etter kl 15 gir en pose med 1kg høy (dette gjøres også klart av hesteeier) til hver av hesta. Alle gjør klart kraftfôr til kvelden, så da har bare kveldsfôrer i oppgave å ta inn 6 hester, måle opp høy og rydde og feie. Egentlig veldig genialt og man har alltid kontroll på hva sin egen hest får. Dermed får hesta 4 fôringer om dagen, mens vi bare må være der innen kl 11 og sleppe ut i helgene og fôre kl 8 om kveldene. Det var bare litt tips og triks til dere som har starta stall! Men som sagt tror jeg nok dere kan ta 1000 kr for boksen + fôr og flis.

absinthe
11-11-2006, 20:07
tusen takk for enda flere råd :)
foreløpig kommer vi til å ta betalt etter hva hver og en bruker i høy og spon, med fast stalleie! så får vi se hvordan det går fremover..
om gubben min merker at mye høy og spon uforklarlig forsvinner, så komemr han til å dele det på alle, evt ta fast pris :)
vanskelig dette her, hehe

Hanniball
12-11-2006, 12:16
Det er vel lett at folk tar mere enn de skriver opp ja...Jeg ville tatt rundt 1800kr for boksene der jeg,og evt +- ettersom det er hest eller ponni...

weingi
20-11-2006, 13:33
takk for svar :)
ja, tanken har streifet, med en pris på ponni, og en annen på hest...
høres jo ut som en veldig grei ordning dere har!
nå er det stadig økene behov for stallplass her jeg bor, har allerede 8 på venteliste, og stallen har stått i to måneder... vi har snakket om å bygge enda en stall og etterhvert..
men gubben min har tenkt litt på å ta 500 i mnd, på boksleien iallefall, slik at han har råd til vedlikehold, strøm o.l...
er jo redd et par vil mene det blir for dyrt, men han må jo nesten ha littegranne inntekt og... han kan ikke drive veldedighet :?

500 kr er etter min mening altfor lite...som du sier, man skal ikke drive veldedighet heller...

dersom dere har grovfor og flis inkludert i prisen, og stallen er helt ny, kort vei til ridebane osv, så kan dere glatt ta 2000 kr...f.eks 2000 kr for ponni og 2500 kr for hest. Det er dyrt å drive stall...eventuelt 1500 for ponni, og 2000 kr for hest...noe annet ville jeg syntes var veeeldig ekstremt billig.
Betalte 800 kr bare for boksen hjemme, og da måtte jeg holde resten selv, blir fort endel i peng i mnd=)

Liz
20-11-2006, 13:59
Det enkleste hadde vel vært at hver eier sa i fra hvor mye høy og spon de bruker i mnd, og så betaler de etter det. I stedet for å sitte og regne på slutten av hver mnd.

absinthe
22-11-2006, 21:45
jeg blir mer og mer i tvil jeg :/ fått høre at det er et par som synes det er dyrt sånn det er nå!!! (da betaler de for det de bruker av høy og flis, og 200 i stalleie)
det er jo knallbillig!!! en finner jo ikke noe billigere på laaaang avstand!
typen min er skikkelig oppgitt over folk, som klager på denne prisen som er slikk og ingenting, han er nødt til å gå opp litt i stalleie for å ikke gå i underskudd!!!
skal ha stallmøte i morra, og han komemr til å si det veldig enkelt:
har du ikke råd til å ha hesten her for max 500 kroner stalleie mnd + resten av utgiftene, så får en flytte hesten.. for har en ikke råd til det, så har en ikke råd til hest, enkelt og greit...
kjenner jeg blir provosert her og.... vi skulle jo egentlig bare bygge toppen tre bokser, slik atjeg kunne ta med meg hestene mine og ha her når jeg flyttet bort, men fordi gubben min er snill, lagde han ekstra fordi noen spurte..
og da burde de søren med være takknemlige for i det hele tatt få lov!!
han har brukt 100 000 på å bygge denne stallen, og han skal jo faktisk vedlikeholde den og :/

Holbytla
22-11-2006, 21:56
Kjære vene, nå kjenner jeg at jeg blir litt provosert her. Det er jo rene gi - bort - prisen i utgangspunktet. Det lønner seg overhodet ikke å være "snill", noen blir bare mer og mer kravstore av det. Lillefingeren osv. Kunne skrevet myye mer, men skal la det være, ikke lurt i irritasjon. Ta betalt for det dere tilbyr! Det er en tjeneste på lik linje med andre tjenester. Det får folk fatte. (ooops, så ble det litt mer lell..). Lykke til :-D .

Mvh Holbytla

absinthe
23-11-2006, 11:10
Kjære vene, nå kjenner jeg at jeg blir litt provosert her. Det er jo rene gi - bort - prisen i utgangspunktet. Det lønner seg overhodet ikke å være "snill", noen blir bare mer og mer kravstore av det. Lillefingeren osv. Kunne skrevet myye mer, men skal la det være, ikke lurt i irritasjon. Ta betalt for det dere tilbyr! Det er en tjeneste på lik linje med andre tjenester. Det får folk fatte. (ooops, så ble det litt mer lell..). Lykke til :-D .

Mvh Holbytla

takk :D godt å høre det ikke er vi som er helt på jordet her!! jeg mener og at den prisen er laaangt for lite, ettersom det har kostet en haug med tid og penger for å få til dette her! og om folk mener det er dyrt nå, ja, da kan de søren med flytte hestene til der de finner et billigere alternativ! for det tror jeg de skal lete lenge etter, uansett!! og er alt minst åtte stk på venteliste her i stallen, som gladlig flytter inn ;)

Liz
23-11-2006, 11:20
Bor dere veldig usentralt?

Synes 500 + utgifter til mat og spon var skikkelig billig også, jeg. Eneste stallen jeg har betalt så lite var i en forferdelig falleferdig stall uten innlagt vann, langt fra ridebane og et forferdelig miljø med mye baksnakking og drittsleningen selv med bare 5 hesteeiere. Flyttet hesten min derfra etter ei uke.

Med mindre dere bor ekstremt usentralt vil jeg tro dere kunne tatt mellom 800 og 1000 kr per boks, særlig etter dere har installert drikkekarene.

Det koster å ha hest, og har ikke folk råd til å betale utgiftene - ikke ditt problem!

Elenion
23-11-2006, 13:13
Ridebanen og ridehallen hører til en annen stall? Hva med å justere prisen etter deres pris..? Litt lavere bare, siden dere ikke har egen bane..

absinthe
23-11-2006, 19:43
Bor dere veldig usentralt?

Synes 500 + utgifter til mat og spon var skikkelig billig også, jeg. Eneste stallen jeg har betalt så lite var i en forferdelig falleferdig stall uten innlagt vann, langt fra ridebane og et forferdelig miljø med mye baksnakking og drittsleningen selv med bare 5 hesteeiere. Flyttet hesten min derfra etter ei uke.

Med mindre dere bor ekstremt usentralt vil jeg tro dere kunne tatt mellom 800 og 1000 kr per boks, særlig etter dere har installert drikkekarene.

Det koster å ha hest, og har ikke folk råd til å betale utgiftene - ikke ditt problem!

ojsann!! ja, nei, denne er iallefall ikke falleferdig ;) stått et par måneder, hehe...
vi bor veldig sentralt til!
stallen ligger utenfor byggefelt og slikt, men likevel med veien. har stranda som nærmeste nabo, hvor folk rir endel, samt masse stier like ved, og alle som har hestene her bor fem minutt unna...

og nei, er ikke mitt problem :) har ikke råd til denne veldedigheten, men virker som om folk tror at vi er millionærer her... og det er vi langt ifra!
men blir møte i morra nå, så da blir dette tatt opp skikkelig!
heldigvis! :neutral:

absinthe
23-11-2006, 19:45
Ridebanen og ridehallen hører til en annen stall? Hva med å justere prisen etter deres pris..? Litt lavere bare, siden dere ikke har egen bane..

jepp, den hører til jordbruksskolen rett nedi veien her... der betaler de 1500 for ponni, og 1800 for hest. men det er noe spesialpriser i forbindelse med at de går på skolen der...

Big Mac
23-11-2006, 23:57
Nå har ikke jeg så mye jeg skulle sagt akkurat her, dersom at jeg bare er VELDIG takknemlig for at jeg har fått stallplass i det hele tatt, å at Gubben ville lage en ekstra boks til meg. ;)
Men er enig i at visst det skal bli fast pris på hest og Ponni, så må det bli værtfal 2000for hest, og 1500 for ponni. Inkl høy, silo, spon å leie...
Nå er jo jeg den i stallen som bruker mest høy, så da regnet jeg ut fra det ca. ;)
Å da kom jeg fram til at med at jeg bruker 8kg høy til dagen (når jeg ikke bruker silo, da bruker jeg mindre) så vil det koste meg ca 900kr. Så spon, ca 5 sekker i mnd, ca 400kr. Så 500 i leie. Så et par ekstra for dill ;-) HEhe. KJøper jo alltids noe til stallen. ;-)
Så det syntes jeg er rett å rimelig...
Gubben er bare snill å god!!! Han har bygget dette for OSS! Ikke for seg selv! Å da burde han få noe igjen for det!!! Det mener nå jeg!
Å personlig så begynner jeg å bli DRITT lei av at di andre kommer til MEG å klager på pris ol... Jeg har jo ikke noe med det!!!
Men når di ikke tør gå til di som faktisk har noe med det, så blir det lett sånn... :???:
Men di fleste er jo veldig fornøyde da... Er bare den ene, eller kanskje to? som klager...
Men di har hatt det som katta i sekken før. Men kan jo ikke regne med det nå!

Måtte bare si det jeg oxo mente :oops: Hehe...
Håper gubben blir LITT klokere på dette ;-)

absinthe
24-11-2006, 21:21
hehe, jojo, men han kommer ikke til å ta 2000 for hest han :P for han vil ikke tjene noe på dette her, han vil bare ha utgiftene dekket ;) så han har kuttet ned alt han kan på høy, silo og spon, han sa her om dagen til meg, at han hadde satt det ned det han kunne, men det ble fremdeles litt dyrt...så han prøver iallefall ikke snylte ;D
men ja, jo, jeg synes og det er tragisk at folk går til deg og klager, for hallooo, jeg biter ikke av de hodet eller noe om de klager litt, hihi!
men, håper ting blir enklere om vi bare får tatt dette hersens stallmøtet snart!!
han vil iallefall gjøre det så billig som mulig for dere, og samtidig klare å dekke forsikring, strøm og vann o.l ;)

Big Mac
25-11-2006, 01:38
Han er altfor godsnill han mannen der!!!! :shock:
Men skal jo ikke klage akkurat :roll: Hehe. :p
Men uansett hva det blir, så skal han IKKE gå i tap!!! ;-)
Det skal vi sørge for! Hehe. :smile:
Stallmøte er en ting som er greit!
Kanskje folk kan si hva di mener! :???:

KatrineB
30-11-2006, 13:05
Nå har ikke jeg så mye jeg skulle sagt akkurat her, dersom at jeg bare er VELDIG takknemlig for at jeg har fått stallplass i det hele tatt, å at Gubben ville lage en ekstra boks til meg. ;)
Men er enig i at visst det skal bli fast pris på hest og Ponni, så må det bli værtfal 2000for hest, og 1500 for ponni. Inkl høy, silo, spon å leie...

Kunne ikke vært mer enig.. Jeg syns ikke han skal ta mindre enn 1500 kroner. Hadde jeg ikke fått boks hos dere måtte jeg sannsynligvis bare solgt hesten min..

Stallen er kjempe bra, jeg liker miljøet og systemet. At dere tar på dekken og slipper ut hesten min når jeg er på skolen, det er jo knall bra. Jeg synes det er kjempe bra at vi deler på fôringene også.

Men at det er to som klager nå. uæh :shock:

absinthe
03-12-2006, 19:16
hehe.. takktakk...

ja, er søren ikke lett dette her :) så¨får håpe vi får oppklart litt på møtet i morra!
hehe, det er forøvrig klokka seks, så vet du det ;)

Nettan
03-12-2006, 20:28
Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men synes dine priser var gode. Var å titta på ny stallplass idag, der kommer det på 4300 bare ridehuset står ferdig. Fastpris inkl høy, kraftfor, flis, utslipp, foringer og hall/bane på stedet.
Stallen er under oppbygging og den nye delen som var ferdig var FLOTT!

Dette er da i Skedsmo-området

Maria
03-12-2006, 20:57
Jeg ville tatt rundt 1500 kr. mnd. Med fri tilgang til spon og høy og det. Men av og til er det jo smart og ha sånn at man kan bruke maks en pakke flis vær uke (Kommer jo ant på størelsen). :smile:

MariaR
03-12-2006, 22:38
Syns dette var kjempe billig jeg!
Vet om en stall her i Trondheim der de tar 1000 bare for boksen. Høy, kraftfor o.l. må kjøpes selv, spon betaler man per sponballe man tar. Gjærde til luftegård må man kjøpe og betale selv. Vil du at hesten din skal bli satt ut må du betale, tror det var 300-400kr ekstra pr måned.. Dette er riktig nok litt ekstremt, men du kan jo fortelle 'klagerne' at de kanskje ikke har det så ille alikevell ;)

Sagitaria
03-12-2006, 22:50
Hei :) Slenger meg på her.

Før jeg flyttet betalte jeg 500,- for boks i måneden, og det èn silo-rundballe kostet, (husker ikke prisen, men vi regna ut at min hest spiste ca èn slik i mnd) og så måtte vi skrive opp antall kraftfòrsekker, (stall-eier kjøpte inn, vi tok når vi trengte) flisbunter, og div ekstrafòr vi tok.

Det var ikke så lett å holde styr på nei!

Nå betaler jeg en fast pris i måneden, og da er alt inkludert. Greit nok, nå er det jo jeg selv som fòrer og slipper ut, siden jeg jobber i stallen, og jeg får jo en "personalpris" - men det er så mye greiere å vite den eksakte summen det koster i måneden. Så er det bare div veterinærutgifter som kommer som et sjokk i ny og ne.

Det samme gjelder for hestene som står i trening/oppstallet her, det er en fast pris, alt er inkludert.

Jeg ville gått for fast pris!

absinthe
05-12-2006, 20:05
hei igjen! :) vi satt fast pris på stalleia i går, hadde møte om dette, og virket som om folk syntes det var en ok pris (om ikke, så hører jeg nok en fugl eller to hviske det til meg snart :lol: )
Vi satt prisen på 1400 kroner for ponni, og 1700 for hest!
og da er spon, silo, høy og stalleie inkludert i prisen....
så nå får vi se da, hvordan dette blir fremover :)
tusen takk for innspill, dere har vært til STOR hjelp!!!! ;-)

Liz
05-12-2006, 20:28
Herregud så billig, jeg skulle gitt høyrearmen min for en så lav stalleie.

MariaR
05-12-2006, 21:41
Herregud så billig, jeg skulle gitt høyrearmen min for en så lav stalleie.

Da er vi to!

absinthe
06-12-2006, 20:54
hehe, ja, ble kanskje litt billig, men gubben mener det ikke skal gå i underskudd slik, så nå prøver vi en periode ;)
om vi lager til en ridebane og slikt, så kan vi nok øke leien litt...

KatrineB
07-12-2006, 20:18
Absinthe:

Så ikke det du skreiv om stallmøte før nå, men fikk det nå heldigvis med meg! :dusk:

1400 for ponni sier dere.. Pappa`n min betaler ikke mindre enn 1500 sier han! Vet ikke om det har så mye å si, men det er jo en hundrings mer. Leiv kan jo alltids kjøpe en røyk ekstra for di pengene eller noe :shock: ;-)

Lene og Diesel
20-12-2006, 03:54
Hadde jeg fått tilbud om stallplass med muligheter for ridebane osv for 1700kr mnd hadde jeg flytta tvert!
Her betaler vi 1000kr mnd bare for boksen og strøm,alt annet kommer i tillegg. Vi på stallen deler på foringen,2 hver i ukene og hver 4 helg. I tillegg til stalleien kommer høy,strø og kraftfor. Vi forer med rundball,ca 250kr i mnd på hver der. Ettersom jeg har 2 hester,betaler jeg 1750 kr mnd bare for boks og rundball.!!

Nærmeste brukbare ridebane er 4 mil unna,så da må man låne seg henger og bil..
Trenger jeg si noe mer?

absinthe
28-12-2006, 17:04
nope, du trenger ikek si mer ;)
hehe...

men er enda ei som klager over stalleie her da... mener det er ALTFOR dyrt!!! hun har aldri hatt stallplass hos andre før, men hatt hesten hjemme, og da er det jo klart at en betaler mindre... men virker som om hun tror det er gratis å drive stall, at vi driver veldedighet her i gården...
flere ganger hun har sutret til ene venninna mi, om at det koster for mye, siloen er for dårlig, høyet er for dårlig, ting som blir gjort er for dårlig, at gubben min ikke har peiling osv... jeg merker jeg blir så provosert!!!
Her før jul, så skulel hun ha hesten med seg hjem, og sa til meg:
jeg tar med et par høyballer jeg, det skal jo bare mangle til den prisen" :shock:
doh! greit, høyballer skal hun da få med, men å si noe slikt???
jeg får lyst til å.... !!!!

Og føler alltid det er noe, alltid noe som ikek er godt nok her i stallen, og jeg begynner å tenke mer i baner som:
hvorfor gidder vi dette her egentlig? hvorfor gidde å hjelpe folk som ikke har stallplass, når alt en får tilbake er klaging på alt som kan klages på??
får lyst til å bare stenge hele dritten ned, med unntak av et par bokser, hvor folk faktisk ikke sier et skjevt ord.. (ja, det gjelder bigmac og katrineb her inne faktisk ;D )

Anita&Svarten
28-12-2006, 18:40
På en stall jeg hadde Svarten med på trening heiv de ut folk som gjorde det "surt". Hvis ikke de kunne være hyggelige og oppføre seg, og være med å holde miljøet godt, så ble de hevet ut og plassen gikk til noen andre ;-)

Nå mener ikke jeg at dere skal hive ut vedkommende sånn uten videre altså.. hehe.. Dere kan ikke ta en prat med personen, og event og si at om hun synes det er så fælt, så kan vedkommende finne seg en annen plass å ha hesten sin? Det er jo lov å si at man er uenig, men det går an å gjøre det på en hyggelig måte.

Liz
28-12-2006, 21:45
Hadde det vært meg, hadde jeg sagt at det er min stall, jeg tilbyr en tjeneste og om folk mener det er for dyrt får de finne seg et annet sted. Ellers kan de holde kjeft.

absinthe
29-12-2006, 14:32
heh, ja, jeg satt opp en lapp i forgårs, der jeg tok opp punktene jeg var misfornøyd med(har fått høre andre og som klager på dette)
der tok jeg opp at enten måtte folk begynne å skrive seg på lista, og være med på foringer og utslipp, eller så fikk de evt betale en sum i mnd for å slippe dette, så ikke det ble urettferdig for alle de andre...
og så skrev jeg at stalleien var sånn og sånn, punktum finale!!

Kan hende jeg bare har en veldig dårlig periode og, men føler ikke folk tenker på at det faktisk er vanskelig å holde en stall og gjøre alle fornøyde...

Mirakel
29-12-2006, 22:15
Hei!
Jeg selv, ville tatt 1.500 kr. mnd for ponni, og 2.000 kr. mnd for hest.. det er tross alt, ikke langt unna en ridebane/ridehus, du får bare halv pris fra det du egentlig hadde betalt for fór og underlag i stallboks, du får vann til hesten, og hesten får store beiter.
da blir prisene året for 1 ponni - 18.000,-
da blir prisene året for 1 hest - 24.000,-
disse prisene er derfor ganske bra, og hvis det blir 5 hester, da blir det jo hele 120.000 kr i året for 5 hester, derfor er det veldig bra!!! også er 90.000 kr året for 5 ponnier, også ganske bra :)

Ljufur
04-01-2012, 13:35
Jeg driver stall, snart ferdig med å bygge en helt ny stall i tillegg til den andre stallen...

Jeg driver stall med såkalt fullpensjon... lurer på om jeg kan ta 3000,- i mnd for dette, hører så mye forskjellig av priser og hva som blir riktig å ta:
Stalleien min ikluderer

- Kraftfor (Champion Gull)
- Flis
- Høy
- Inn/utslipp hver dag, også helg
- Møkking hver dag, også helg
- 3 foringer hver dag, også helg
- Dekkenskift

Ingen stallvakter.. fyller også vann ute og inne for de hestene som ikke har drikkekar enda

Vi får om kort tid vaskespilt i nyestallen, vi har egen ridebane, rundcorall, flotte og mange turmuligheter/stier, grusveier, 5 min unna hestesenter med mulighet for leie av ridehus.

Står ute nesten 12 timer om dagen, litt etter vær og sånt

Hva mener dere, andre senter hører jeg begynner på 4000 og oppover for dette, har dere noen erfaringer ?

Ljufur
04-01-2012, 13:52
Ligger 6 min fra Asker sentrum

Ada-Marlene
04-01-2012, 14:01
Her betaler man 2500-3000 kr for hest.. Ponni er 1800-2000.
Det skal gå rundt, høy og flis er ikke like billig som det var.

I prisen 2500 inkluderer det som sagt høy, flis, vitaminer, rundball ute, inn/utslipp, fôringer og et dekkenbytte. (9 kg høy om dagen, tror jeg)
3000 får du med kraftfôr (vi har litt diverse) betfôr, olje og andre fôrting i tillegg til det som er nevnt over.
Vi har alle en helg med inn/utslipp fôringer osv. Da er det fordelt på 4 stykker og det er 7 hester.
For ponni gjelder alt over, men du har mindre høy og flis:) 1800 eller 2000 da uten alt av kraftfôr.

Vi har tilgang på ridehus en ridetur unna, samt ridebane. Kommer i tillegg i prisen. Men det kommer ny ridebane på stallen forhåpentligvis i år!
Så har vi vaskespilt med varmt/kaldt vann og utrolige turmuligheter. Store luftegårder og et stort sommerbeite med skog.

MonaB
04-01-2012, 14:01
Dersom det er hest på boks inkl. alt så ville jeg tatt minst 3000, men dere må nesten regne på det og se hva som er forsvarlig for at det skal gå rundt. Noen steder betaler jo folk glatt over 5000 for fullpensjon med alt inkl., kommer helt an på hvor stort behovet for slik oppstalling er der dere bor.

Ada-Marlene
04-01-2012, 14:05
Jeg driver stall, snart ferdig med å bygge en helt ny stall i tillegg til den andre stallen...

Jeg driver stall med såkalt fullpensjon... lurer på om jeg kan ta 3000,- i mnd for dette, hører så mye forskjellig av priser og hva som blir riktig å ta:
Stalleien min ikluderer

- Flis
- Høy
- Dekkenskift

Ingen stallvakter.. fyller også vann ute og inne for de hestene som ikke har drikkekar enda

Vi får om kort tid vaskespilt i nyestallen, vi har egen ridebane, rundcorall, flotte og mange turmuligheter/stier, grusveier, 5 min unna hestesenter med mulighet for leie av ridehus.

Hva mener dere, andre senter hører jeg begynner på 4000 og oppover for dette, har dere noen erfaringer ?

4000 høres riktig ut!:)

Ljufur
04-01-2012, 14:17
Takker for svar.... er boks ja.. hestene står inne om natta og ute på dagtid =) er bokser på 2,5 x3 meter og 3 x 3 meter... Har i hovedsak islandshester her, for tiden 2 hingster 2 vallaker og en hoppe =) De fleste staller jeg har snakket med mener 4000, vil jo liksom ikke ruinere folk, har regnet på det, kan ikke gå under 3000 hvertfall, slik at det går rundt hvertfall =)

JiviDream
04-01-2012, 14:21
Dere er så billig jo!! Hvor BOR dere hen? Jeg kommer :lol:

Her på de største stallene kommer leien på 4500,- ikke mye mindre men gjerne mer. Det er med utslipp(hesten står ute frokost-middag eller middag-kvelds), kraftfor, spon, og de har ridehall og ridebane.
Skal du ha noen til å ri hesten din koster det gjerne 100kr ekstra(om det er de ansatte), og 50kr dagen for møkking.
Dere er jo shitbillig hele gjengen(ja, hørtes litt feil ut, stallene er shitbillige :lol:

Ljufur
04-01-2012, 14:25
hahahaha!!!! 5 min fra Asker... men til nå har jeg tatt 2500,- skal gå opp til da 3000,- tror jeg....så får man se om man ikke trenger gå opp mer etterhvert eller kommer jo an på antall hester... men kan liksom ikke hoppe opp en tusing tror jeg =)

JiviDream
04-01-2012, 14:36
Hvis det er fullpensjon så ta nå MINST 3000 ;) Herre, du skal jo ha litt for jobben og da vet du! :)

Midill&Ronald
04-01-2012, 14:48

Stalleien min ikluderer

- Flis
- Høy
- Dekkenskift

Jeg driver også en stall med islandshester. Har forholdsvis ny stall, og har akkurat det du beskriver som inkludert i prisen - samt av vi snart har ferdig ett "mini-ridehus" (16x16m). Ingen dugnader. Tar kr 3 050,- pr md (gikk opp fra kr 2 800,- i høst). Men er helt sikker på at i ditt område kan du fint ta opp til kr 4 000,-. Men skjønner du synes det kan være mye å øke såpass mye i en sleng ;). Om det føles bedre for deg, så kan du begynne med kr 3 000,-, og øke til kr 3 500,- til høsten igjen f.eks. Lykke til :)).

Ljufur
04-01-2012, 15:02
Ja det var litt det jeg tenkte.. ikke det at det ikke koster å ha hest, men er jo ingen vits å kaste på for mye av gangen, se litt hvordan ting er, og da skal det hvertfall gå rundt, om man ikke tjener så mye på arbeidet, så er det jo hyggelig med et lite miljø i stallen.. så får vi se som du sier om man trenger gå opp til høsten igjen, tror jeg begynner på 3000 =)

Harneshaug
04-01-2012, 15:43
Herregud, det er jo nesten gratis??? ALT inkludert?

Midill&Ronald
04-01-2012, 16:44
Ja det var litt det jeg tenkte.. ikke det at det ikke koster å ha hest, men er jo ingen vits å kaste på for mye av gangen, se litt hvordan ting er, og da skal det hvertfall gå rundt, om man ikke tjener så mye på arbeidet, så er det jo hyggelig med et lite miljø i stallen.. så får vi se som du sier om man trenger gå opp til høsten igjen, tror jeg begynner på 3000 =)

Ja, det er lurt - det er viktig å få oppstallører også, og det tar lang tid å bygge opp ett godt stabilt miljø. Det er ikke lett å tjene så mye på det, men at det "går rundt" får være målet i starten. Jeg synes også det er viktig å ha ett miljø rundt det å holde på med hest, ikke så morsomt alene :).

Midill&Ronald
04-01-2012, 16:49
Herregud, det er jo nesten gratis??? ALT inkludert?

He, he - ja det ser ut til at hun også har alt inkludert i den prisen....... Men det er ikke så lett å få så mye mer heller kanskje sånn i startfasen. Viktig å bygge seg opp ett miljø først. Jeg mener også at hun fint kunne tatt kr 3 500,- ;)).

Harneshaug
04-01-2012, 17:38
Håper slike små hårballer spiser MYE mindre enn hester i alle fall ellers går det jo ikke rundt om hun så tar møkking, ut/innslipp og dekkenskift gratis..... :lol:

Ljufur
05-01-2012, 09:41
hehehe ja sånn sett er ALT inkludert, det eneste du trenger engste deg for å rekke er å ri =) selvfølgelig visst hesten er syk, eller skade avtaler man ettersom da, men er så behjelpelig jeg kan =) har to fantastiske oppstallører allerede og miljøet begynner bygge seg opp... er veldig variert hva ispelsene spiser, stort sett inntill 6-7 kg høy i døgnet og inntill 2 liter kraftfor i døgnet... alt ettersom de trenes og hold og slikt =)

GULLPER
05-01-2012, 12:05
Der hvor jeg står er det fastpris for alle. Enten man har ponni eller hest. Vi har tilgang til ridehall og utebane. Høy, flis og noe kraftfor (oppdrett, komplett,havre, gull) er inkl i prisen. Da jeg står på et ridesenter så stiger vell prisne automatisk så betaler 4000kr i mnd.

Da jeg stod på privat stall betalte jeg 1000 kr for første stallen jeg stod på og 1500 kr på andre stallen.
Der ble prisen etter hvor mye høy jeg brukte osv osv. Så nesten litt "slitsomt" å ikke vite hva stall regningen kom på hver gang, alt ettersom hvor mye flis, ekstra høy/kraftfor jeg brukte fra mnd til mnd.

Jeg som oppstallør har vært mest fornøyd med fastpris. :)

Guest
05-01-2012, 13:14
Alller først vil jeg si til trådstarter, bra dere har fått satt en pris. det er latterlig billig det dere tar, og er noen misfornøyde med det, får de bare flytte. En tanke kan være i framtiden og lage den avtalen FØR dere tar folk inn på stallen ;), og husk skriftlig kontrakt med alle sammen. hvis man deler på all foring er 5-600 for boksen, og da plusse på reelle for og flisutgifter et godt utgangspunkt.

Ang dette med ponni og hest. Jeg ser greia med shetland og stor ridehest, men hvor går grensen ? mange staller opererer med 500-1000 kr forskjell på ponni og hest, og da gjerne med like store bokser , et er foret det går på. Går grensen på ponnigrensen ? Dvs , har du hest på 149cm betaler du tusen kroner mer enn en som er to cm kortere ? Dette har jeg fundert fælt på :) Jeg har nemlig en stor kategori en ponni, og en på gode 150, og den største spiser en kilo høy mer enn den andre .... Går man på hva hestene faktisk spiser og kaller de hest ponni ut fra det, eller går de på ponnigrensa ? *nysgjerrig, aldri stått på stall med fast pris for for på den måten før *

catie1
05-01-2012, 17:55
vi betaler 1900 hos oss. det inkluderer utslipp og frokostforing, og for det meste lunsjforing. Helgene og kvelds deler vi på. Inkluderer også grovfor.

Ada-Marlene
05-01-2012, 18:54
Alller først vil jeg si til trådstarter, bra dere har fått satt en pris. det er latterlig billig det dere tar, og er noen misfornøyde med det, får de bare flytte. En tanke kan være i framtiden og lage den avtalen FØR dere tar folk inn på stallen ;), og husk skriftlig kontrakt med alle sammen. hvis man deler på all foring er 5-600 for boksen, og da plusse på reelle for og flisutgifter et godt utgangspunkt.

Ang dette med ponni og hest. Jeg ser greia med shetland og stor ridehest, men hvor går grensen ? mange staller opererer med 500-1000 kr forskjell på ponni og hest, og da gjerne med like store bokser , et er foret det går på. Går grensen på ponnigrensen ? Dvs , har du hest på 149cm betaler du tusen kroner mer enn en som er to cm kortere ? Dette har jeg fundert fælt på :) Jeg har nemlig en stor kategori en ponni, og en på gode 150, og den største spiser en kilo høy mer enn den andre .... Går man på hva hestene faktisk spiser og kaller de hest ponni ut fra det, eller går de på ponnigrensa ? *nysgjerrig, aldri stått på stall med fast pris for for på den måten før *

Her på stallen så er det forskjell på ponni og hest. Men da går det på størrelse, mengde mat og flis da boksene er mindre. Si at ponnien spiser 5 kg og hesten 10 kg høy da.. Og en flisball i uka i steden for 2..

Ljufur
06-01-2012, 10:50

Vet ikke om denne var rettet til meg, siden jeg er jo ikke trådstarter, bare fant denne tråden for noen dager siden, og iom at vi har bygget stall, skal snart flytte inn i den nye stallen... hvor det er mye bedre standard om jeg da kunne gå opp fra 2500 til 3000.. Alle jeg snakker med sier at det er grisebillig og at det skal jeg ikke bekymre meg over... at jeg til og med kanskje kan ta mer etterhvert, når jeg skal begynne med trening/ kursing og slik som selvstendig, kommer til å ta 3000 når vi flytter inn i den nye stallbygget på gården... også får man se om man eventuelt gå opp... det med hest/ponni er jeg usikker på selv og, har man en tynn ponni på 145 som skal opp i vekt f.eks så kan jo nesten den spise like mye som en tykk hest som skal slankes da (sånn for å sette det litt på spissen selvfølgelig) jeg har sånn ca standard at det er kraftfor inntill 2 liter i døgnet, og 6 kg høy f.eks... utover dette må man betale ekstra... har H1 høy så er veldig næringsrikt, ispelsene holder seg fint om de får da ca 1,5 til 2,5 kg per måltid =) alt etter kropp og form

Ljufur
06-01-2012, 10:53
En hest spiser jo selvfølgelig mye mer, men for øyeblikket har jeg bare islandshester på stall =)

Guest
06-01-2012, 11:33
Nei den var rettet mot trådstarter :) Og ponni/hest spørsmålet var generelt, noe jeg har tenkt på når jeg leser annonser med den teksten, siden jeg har en stor ponni og en liten hest, og funderer på om jeg faktisk måttet betale opp til tusen kroner forskjell i stallplass til dem, når de koster meg en kilo høy forskjell pr i dag;) Og litt i kraftfor da, men det følger ofte ikke med uansett. derfor funderer jeg på om man går på mankehøyde eller hva hesten faktisk spiser. Jeg har hatt hester og ponnier i forskjellige str på stallen siste årene, og har igrunn aldri kommet opp i en tusenlapp forskjell på dem i utgifter.

Gajota
13-03-2012, 12:38
Nå fikk jeg lyst å spørre her inne, ikke sikkert det kommer noe svar, men prøver :)
Hva er en grei pris å ta for dette?
:Fôring morgen, middag og kveld.
:Ut/innslepp.
:Et dekken av/på.
:Strøm + vann, som skal bæres fra hovedhuset (finnes ikke innlagt i stallen)

Hadde vært greit å vite, hvis plutselig det skal leies ut en boks igjen, har før brent fingrer og lommebok på å ha folk ståene som selv plutselig ville regulere stallleia si fra 750 for boks inkl disse ting, til bare 500,- Noen folk tror at andre elsker å jobbe gratis for dem, og at andres tid er gratis :(

Hanna&Brá
13-03-2012, 12:51
Nå fikk jeg lyst å spørre her inne, ikke sikkert det kommer noe svar, men prøver :)
Hva er en grei pris å ta for dette?
:Fôring morgen, middag og kveld.
:Ut/innslepp.
:Et dekken av/på.
:Strøm + vann, som skal bæres fra hovedhuset (finnes ikke innlagt i stallen)

Hadde vært greit å vite, hvis plutselig det skal leies ut en boks igjen, har før brent fingrer og lommebok på å ha folk ståene som selv plutselig ville regulere stallleia si fra 750 for boks inkl disse ting, til bare 500,- Noen folk tror at andre elsker å jobbe gratis for dem, og at andres tid er gratis :(

Hvor sentralt stallen din ligger har mye å si for "markedsverdien" på en stallplass i ditt område.
Her i Tønsberg må man fort ut med 4000-4500 inkl alt, da er det også ridehus med.
De mindre stallene, uten ridehus/bane, ligger på rundt 1000 kr mnd for bare boksen, uten noe service, uten flis og for.
Har venninner som bor mer usentralt og gir 2000 i mnd inkl grovfor. Må da gjøre noe selv, bidra med foringer, ut/innslipp o.l.
At du ikke har innlagt vann og må bære det i bøtter synes jeg, strengt tatt, er mer ditt problem enn en oppstallørs, og det kvalifiserer ikke til en egen post på stallregninga etter mitt syn.
Men synes 2500-3000 kr inkl alt er rimelig å ta, minst.

Sent from my U20i using Tapatalk

Gajota
13-03-2012, 14:49
[QUOTE=Hanna&Brá;2518246]Hvor sentralt stallen din ligger har mye å si for "markedsverdien" på en stallplass i ditt område.
Her i Tønsberg må man fort ut med 4000-4500 inkl alt, da er det også ridehus med.
De mindre stallene, uten ridehus/bane, ligger på rundt 1000 kr mnd for bare boksen, uten noe service, uten flis og for.
Har venninner som bor mer usentralt og gir 2000 i mnd inkl grovfor. Må da gjøre noe selv, bidra med foringer, ut/innslipp o.l.
At du ikke har innlagt vann og må bære det i bøtter synes jeg, strengt tatt, er mer ditt problem enn en oppstallørs, og det kvalifiserer ikke til en egen post på stallregninga etter mitt syn.
Men synes 2500-3000 kr inkl alt er rimelig å ta, minst.

Ja det svinger mye og er fult klar over, at det så klart er forskjell på hvor en bor, i dette tilfelle er det snakk om Andebu.
Langt ifra noen stor modere stall, ridebane finnes, men den er veldig liten (skal utbedres i sommer) og milevis med herlige turområder, kan ri i timer uten å treffe biler.
Nei det er ikke leiertakers problem at det ikke er innlagt vann, men hvis ikke oppstaller selv bærer vann når de er hos hesten, og "forventer" at det blir gjort av stalleier, da ser ikke jeg det som urettferdig at eier tar seg betalt for å gjøre den jobben. Vil mene det hører til å ta seg av hesten sin, at man sørger for at den har vann i boksen, liksom man sørger for at det er måka og målt opp fôr :) Det er kun på vintertid, det må hentes inne, har vannslange utenfor stallen resten av året ;)
Men da ser det jo ut som at det ikke er sykt dyrt, hvis man setter prisen et sted rundt 800 kroner i mnd for boksleie inkl disse tjenestene, UTEN høy, kraftfôr og flis.
Det er ikke ment som noe han skal tjene på, men det koster jo penger å bruke strøm, ha vann, reparere bokser, fikse gjerder, gjødsle jordene for å ha beite til dyra og så tar det jo litt ekstra tid pr hest man skal ordne, og for de aller fleste så er spart tid, inntjente kroner på jobbing (hvertfall om man er selvstendig :)
Ja han har selv hester som også skal bruke jordene og gjerder og og og, men det betyr jo ikke at andre kan flytte hesten sin dit og så få alt dette gratis ;)

Hanna&Brá
14-03-2012, 00:10
Helt enig med deg i at man ikke skal "sponse andres hestehold" :-)
Samme som at jeg mener at fôrryttere, om ikke de forbedrer hesten enormt eller gjør eier en kjempetjeneste, skal betale for seg. :-) Men det er en annen diskusjon.

Enig i at det er hesteeiers oppgave å sørge for at hesten har det den trenger, så det kommer jo an på hva slags avtale man lager. Men at det skal taes ekstra betalt for at vannet må bæres ekstra langt ville blitt feil for meg da. Men som utleier hadde jeg sannsynligvis ikke ønsket å ha folk tråkkende inn i huset mitt etter vann heller, da hadde jeg heller fylt opp noen kanner sånn at det til enhver tid er vann tilgjengelig i stallen.. Så kan heller oppstallørene fylle bøttene sine selv.

Andebu er vel ikke verdens mest sentrale sted, nei. Men 800 kr for boks inkl all service var billig synes jeg. Tror ikke 1000 kr hadde vært for mye heller. Det må jo markedet avgjøre. Du merker jo fort om du priser deg ut. Også spørs det jo hvem oppstalløren er da. Å slå av et par hundre kr for en god venninne som du stoler på og som kanskje gjerne tar i et tak når det trengs er jo sikkert okei(altså å leie ut til de tenkte 800 kr), mens for en eller annen "random" er det mer greit å ta seg betalt for tjenestene.

Jeg har vært utleier, leietaker, har stått på dugnadsstall og står nå på full service-stall, så har vel i grunn prøvd det aller meste og kan se ting fra både en oppstallørs side og fra en utleier. Om man ikke nødvendigvis vil tjene penger på det så vil man jo heller ikke sponse andres hestehold. Med "fremmede" oppstallører stresser man kanskje litt mer med å overholde oppsatte fôringstider, holde ting ryddig og ordentlig osv osv enn man gjør om man leier ut til en god venn til vennepris. Så det er jo også verdt å ta med i betraktningen. Bare ser for min egen del, om jeg f.eks skulle bort en kveld så kanskje jeg tok inn og fôret kl 18 i stedet for 20, og ga en ny omgang med høy da jeg kom hjem rundt midnatt slik at jeg kunne sove litt lengre morran etter. Sånt kan man sjalte og valte litt med om man bare har egne hester og gode venners hester å ta hensyn til(jeg synes ærlig talt ikke det er noen verdens undergang å skyve litt på sånne ting av og til, hestene får jo nok mat og ikke for lang tid mellom spisetidene og da er det jo greit), mens det kan man jo ikke om man leier ut i nærings-øyemed. Fra en oppstallørs synspunkt hadde jeg synes det var greit nok om jeg stod til en fordelaktig pris hos en venninne, og hestene var vant til at det av og til ble skjøvet litt på fôringstider og inn/ut tider.. Mens her jeg står, på en stor stall som koster nok, og hestene er stilt inn etter klokka på når det er mat, når det er ut og inn-tid osv, hadde jeg blitt litt grinete om det ble gjort for mange endringer i rutinene etter utleiers godtbefinnende.

Ble langt dette her.. Å fatte seg i korthet er visst ikke min sterke side. :p