PDA

Se full versjon : Hva nå? (utegangsspørsmål)

Mandarinhest
31-10-2006, 17:38
1# Nå som snoen har kommet og vannet fryser i både bøtter, bekker og badekar. Og jeg har ikke thermo-kar til hestene.
Hva skal jeg egentlig gjøre da? Bære vann? Eller har noen tips?
(jeg kommer til å bære vann(med kyssesyken min) i en periode til løsningen står der).

2# Jeg har ett stalldekken og et litt-av-hvert-dekken.
Lurer på om man kan bruke det i snøvær? Om natta hvis hesten er litt rå på ryggen? Har hengt det ene dekkene ut for å sjekke om snøen på en eller annen måte kom igjennom. Men det var tett og tørrt under. Kan jeg bruke det da, ettersom snøen ikke gir fra seg vann når det er minusgrader, så blir det jo ikke bløtt?

3# Også ang. foring. Er redd for at de kanskje kappspiser for å bli fort ferdig, for så å ta den andres mat. Er det normalt at hester gjør slik? Jeg bruker å dele høyet de skal ha, i to hauger. En til hver, på to steder ganske langt fra hverandre i skuret. Riktig?

4# Hestene har ikke fått kraftfor på grunn av min helse i det siste, rett og slett. Må jeg gi de den daglige dosen med litt kraftfor? Eller er det ikke nødvendig når de får rikelig med høy?

Det var det. Kanskje kommer det mer.
Håper noen kommer med noen vetugge svar litt kjappt. Her ble det snø over natta. Også ble det sånn: OI, vann, høy, hva me dekken?

Funa
31-10-2006, 17:50
Har hørt det skal hjelpe å legge en vedkubbe e.l i vannkaret fordi da blir den flyttet litt på når hestene drikker og da skal ikke vannet fryse like lett, men vet ikke hvor godt det fungerer da...

Mari
31-10-2006, 17:55
1. Kjøp flere bøtter, og sett de oppi hverandre. Da blir det et varmt luftlag mellom bøttene. Legger du en isoporplate nederst i den ytre bøtta blir det ekstra bra. Du kan også legge isopor nederst i en enslig bøtte.

Tone
31-10-2006, 17:55
Ang vannet: Har du kanner med lokk, så fyll disse med varmt/lunka vann og kjør ut med trillebår :D ikke så tungt med trillebår siden du ikke skal arbeide tungt :cry: Legg en trekloss i stampene/bøttene slik at vannet ikke fryser SÅ lett- bevegelse når hestene drikker :wink:

Går sikkert helt fint å bruke alt-i-et-dekkenet.

Del høyet i flere hauger slik at de må bevege seg litt så har de mer å gjøre.

I utgangspunktet trenger de vel ikke kraftfor da de har fri pga din sykdom og de får nok grovfor. er de i godt hold ellers så ikke stress med kraftforet. Kanskje bare gi vitaminer og mineraler men de overlever nok en stund uten dette også til du kommer deg på beina :)

Tenk på din helse, kyssesyke er ikke noe man spøker med!! Been there too!

Mandarinhest
31-10-2006, 18:30
Takk for tips! :)

Ang. det med dekkenet, så har jeg vært å hatt de på. Et prøveprosjekt uten like. Blir artig å se hvordan det går. Håper jo at det går bra. :)

marcello
31-10-2006, 19:23
Vannkanner er ok,og dra dem på akebrett.jeg hadde bekkenløsning i hele vinter og da var det lettere å dra enn å skubbe en trillebåre.

Jeg har også løsdrift men har hestene inne(15) noen timer hver så de får stå i fred og spise kraftfor.

Håper det ikke snør våt snø i dagesvis da :D

Mandarinhest
31-10-2006, 19:27
Vannkanner? Hva slags vankanner er det snakk om?

Asa Garsy
31-10-2006, 19:27
Vedkubbe er bra det, men jeg har hørt at gummiball oxo skal gjøre susen. Er venskeligere for hestene å få tak i....

Therese
31-10-2006, 20:27
Men varmt vann fryser vel lettere enn kaldt vann, gjør det ikke?
Jeg bytter vann hver gang jeg fòrer, men det er nok ikke så aktuelt hvis du er syk. Isolering av stampene/bøttene og ball/kubbe opp kan jo prøves. Har faktisk ikke hatt så stort problem med at vannet fryser når jeg bytter så ofte, i tillegg sparker jeg litt i bøtta hver gang jeg går forbi. Men så har jo vi hestene inne på natta da, da taes bøttene inn.

Hvis dekkenet har "bestått" snøprøven din (:lol:) er det jo bare å prøve det på hestene. Men du kan jo invistere i to gode vantette vinterdekken da? Evt. regndekken med ullfòring. Bare pass på at du får tørket det dekkenet som ikke er vanntett når du ikke bruker det, for når du tar det inn i varmen smelter snø som er kommet under det ytterste laget på dekkenet. For det om dekkenet er tørt,fint og holder hestene varme ute i kulden. Så hvis du tar det inn kan det hende du får et litt vått dekken, er ikke sikkert det er sånn med ditt men det skjer med ett av dekkene jeg har.

Eikdokka kan finne på å "kappspise", men det er nok bare å for å kunne spise opp Vårgò sin mat også. Her legger vi høyet i to dunger slik at den ene ikke blir jaget vekk. Men hvis hestene spiser ca. like fort får de jo i seg like mye høy. Men lurer på om det er bra for hestene å sluke maten, burde jo ikke være det beste? Eller?
Vi har hestene hver for seg under fòring, da bruker de mye lengre tid og vi er sikker på at Vårgò får i seg det hun skal ha.

Er vel ikke noe krise at hestene ikke får kraftfòr, så lenge de ikke taper vekt og får vitaminer/mineraler nok! Jeg ville nok gitt vitaminer hvis de ikke får så mye kraftfòr at det dekker vitaminbehovet. Kommer jo også ann på hvor god kvalitet det er på høyet. Eikdokka går bra uten kraftfòr når hun ikke er i bruk. Bare husk på å venne de til kraftfòr gradvis igjen når du får behov for å gi dem det..

*Vil også ha utegang*

marcello
31-10-2006, 21:42
Tone nevner vannkanner med lokk.Lunkent vann på vannkanner er vel ikke så dumt det da.

Tone
31-10-2006, 22:46
Jeg tenker på slike vannkanner som "alle" hadde(har) når de er på ferie med campingvogn/bil og må hente vann! selges vel billig på f.eks Europris! Er skru-kork på dem!

Vi fyller varmtvann til hestene og tror ikke det fryser fortere enn kaldt! + at det er mer behagelig for hestene å drikke lunka vann enn isvann :roll:

Ang trillebårr så kan den dras etter den også men er det mye snø så var akebrettet en lur ide :lol:

Mandarinhest
01-11-2006, 07:21
Åje, okei :) Sånne store flasker ja!

Nå har jeg forresten vært ute å sjekka om hestene med dekken. De var ikke våte, ikke rå. Men bare god og varm inni! De så så glade ut atte. :D

anettex
01-11-2006, 09:36
Varmtvann fryser lettere enn kaldt vann.
Det er 100% sikkert.
Firmaet min sambo driver, sysler med slike ting som å tine frossne vannrør.
Og varmtvannet er det første som fryser.
Så det har jeg lært av han, å fylle varmtvann er bortkasta sånn sett.

Therese
01-11-2006, 10:57
Nemlig, er det jeg også har lært.

marcello
01-11-2006, 11:32
Det er nå uannsett lurt å gi hesten lunka vann når man er der selv og så kan man heller la de få kaldt vann utenom.

Kjøpte drikkekar for løsdrift av Bole i fjor ,funker fantastisk og var billig.
Har selvfølgelig varmekabel så noen kroner blir det men akk så lettvint.
Har laga et leskur til og skal sette opp et drikkekar til.

Møkka tar jeg ut fra løsdrifta med en snøskoff og så er det bare og etter fylle med halm.

Er det noen som har lure løsninger som letter arbeidet og hever standaren?

Mandarinhest
01-11-2006, 16:07
Har vært å plokka av dekkene nå. De har såvidt blitt litt rå. :cry:
Men prøver å bruke de bare på nettene, og ikke på dagen og utover.

Maja
01-11-2006, 16:20
Varmtvann fryser lettere enn kaldt vann.
Det er 100% sikkert.
Firmaet min sambo driver, sysler med slike ting som å tine frossne vannrør.
Og varmtvannet er det første som fryser.
Så det har jeg lært av han, å fylle varmtvann er bortkasta sånn sett.

Så merkelig.. Hvorfor det?

Tone
01-11-2006, 22:02
Har da stått og tint opp frosne vannrør jeg også på stallen og da brukte vi hand duker som var våtet i varmt vann... Funket da det :roll:

Men er kanskje noe i det....

Therese
01-11-2006, 23:56
Tror det har noe med at det er mer oksygen i varmvann enn i kaldtvann?

anettex
02-11-2006, 16:03
Det er mindre oksygen i varmt vann enn kaldt.
Derfor fryser det.

Men man kan selvfølgelig tine frosne rør med varme av alle slag, enten det er varmt vann, varme kluter eller elektrisk varme.

Mandarinhest
02-11-2006, 16:25
Hvordan kan jeg se/kjenne at en hest fryser?

Jeg bruker å kjenne rett ved der gjorten er og kjenne om ørene er stivfrosne.
Finnes det andre "metoder"?

Therese
02-11-2006, 19:03
Ørene vil nok ikke fortelle om hesten fryser, ørene til mine hester pleier i allefall å være veldig kald for det om hesten er varm og god.

Jeg pleier å kjenne litt overalt jeg :)

anettex
02-11-2006, 19:12
MIne er også veldig kalde på ørene ofte.
Letteste måten å se om Kremlin fryser, er å se på ryggen hans.
Når han er kald, hever han ryggen liksom, får mindre svai.
hender at gutta er litt kalde når de kommer inn til kvelds.
Spesielt som nå, når det snør konstant.
Selv med dekken blir de litt småkalde etter 14 timer ute.