PDA

Se full versjon : heller?

Shania
25-06-2009, 12:58
her det heller de heter? de dingsene til og feste på beina til hestene, for at de ikke sakl stikke? er dette forsvarlig? hvordan trene opp til og bruke, og hvor kjøpe?

bruke istedet for lite gjerde på tur, eller i tilegg?

noen som har brukt det. pappa snakka om at de brukte det mye før i alle fall.

Tinka
25-06-2009, 13:01
Hesten må vennes til det ihvertfall. Men det vet jeg ikke hvordan.
Tilbud på Skoies: http://skoies.no/shop.asp?p=1015283

:)

HegeMarie
25-06-2009, 13:09
Tror man må begynne forsiktig med en lengre kjetting mellom
hellene.. Og kun mens man selv er tilstede..
Så korter man inn etterhvert som hesten blir vant til dem..
Men det kommer veldig ann på hesten,da.. Hvor fort den lærer..

Hvis du skal kjøpe "heller" vil jeg hvertfall anbefale de som er godt foret,
gjerne med "pus" eller neopron inni.

Shania
25-06-2009, 13:10
takk :) vurderer og kjøpe så det blir litt enklere og dra på fjelltur....

HegeMarie
25-06-2009, 13:11
Hesten må vennes til det ihvertfall. Men det vet jeg ikke hvordan.
Tilbud på Skoies: http://skoies.no/shop.asp?p=1015283

:)

De hellene hadde veldig korte kjettinger,da... De ville nok jeg ha forlenget litt..
På stall er det mest vanlig å bruke hellene bak, og ute har jeg aldri sett dem bli brukt...

Shania
25-06-2009, 13:40
De hellene hadde veldig korte kjettinger,da... De ville nok jeg ha forlenget litt..
På stall er det mest vanlig å bruke hellene bak, og ute har jeg aldri sett dem bli brukt...

hmm, åja. før i tiden hadde de vist tatt hestene opp på pleen, og satt på heller, så de klipte den, kommer jo ikke så veldig langt så ...

Kurre
25-06-2009, 14:01
Jeg har kun brukt heller på frambeina.
Vi bruker det mye på Geilo på fjellhestene og det er svært svært sjelkden noen av hestene ikke fungerer med heller.

Man lærer hesten å gå med det ikke ved å forlenge kjettingen,da å ha for lang kjetting vil være farlig,men derimot ved å ta på hellene med hesten i grime/hodelag og to leiere.
En på hver side,med longeline.
Så lar man hesten stå litt før man forsiktig leier den ett og ett steg fremover.
Når hesten skjønner pointet,så kan man slippe den.

HegeMarie
25-06-2009, 14:03
Jeg har kun brukt heller på frambeina.
Vi bruker det mye på Geilo på fjellhestene og det er svært svært sjelkden noen av hestene ikke fungerer med heller.

Man lærer hesten å gå med det ikke ved å forlenge kjettingen,da å ha for lang kjetting vil være farlig,men derimot ved å ta på hellene med hesten i grime/hodelag og to leiere.
En på hver side,med longeline.
Så lar man hesten stå litt før man forsiktig leier den ett og ett steg fremover.
Når hesten skjønner pointet,så kan man slippe den.

Har du kikket på linken? Jeg syns lengden var vel kort.. Men det er kanskje meg..

Kurre
25-06-2009, 14:09
Ja,kikket på dem.
Synes de ser helt greie ut jeg.

tutta23
25-06-2009, 14:14
Tro jeg skal skaffe de der.Tror det blir null problem å ha heller på min hest.Bryr seg ikke om slike ting.

Shania
25-06-2009, 15:17
hmm, virker jo veldig kjekt da... men hestene må vel stå ganske tett med beina? om de får lang kjetting kan de jo bare rusle sin vei?

hva gjør man om hesten klikker første gangen? er jo store sterke dyr, er snakk om og prøve det på en 175 høy kraftig hannoveraner... ikke noe og kødde med...

HegeMarie
25-06-2009, 16:45
hmm, virker jo veldig kjekt da... men hestene må vel stå ganske tett med beina? om de får lang kjetting kan de jo bare rusle sin vei?

hva gjør man om hesten klikker første gangen? er jo store sterke dyr, er snakk om og prøve det på en 175 høy kraftig hannoveraner... ikke noe og kødde med...

Tja, definer "lang"... Her snakker jeg ikke om 1m kjetting, men kanskje
2-3 ledd ekstra i kjettingen..

Ja, nettopp er hesten din 175, så blir det jo vanskelig å gå med shettis-steg..
Men noen få ledd lengre kjetting blir det hvertfall "enklere" for han å
venne seg til dem.. (Han skal jo kunne stå naturlig, f.eks hvis han må tisse)

Eh... Hellene trenger ikke være en hindring,da.. Noen hester kan bevege seg langt med dem, derfor bør man tjore hesten over natten i tillegg..
En hest på gml.stallen "galopperte" med disse..

Jeg ville hatt dem på i boksen 1.gang, gjerne når han spiser høy og er rolig..
Da begrenser du området han kan bevege seg på, og du har mer kontroll
i tilfelle han blir skeptisk.. (ha gjerne på grime/leietau åsså)
Men tror de fleste hestene aksepterer disse fort..

Kurre
25-06-2009, 17:21
At hesten "klikker" har jeg faktisk ikke opplevd.
Har brukt samme lengde på kjettingen uansett om de har vært på Islandshest eller særdeles diger dølahest,uten problemer.
Litt lange for islendingene,så et par av dem fikk seg en meget effektiv galoppteknikk.

Hadde en fjording som greide å løpe riundt og banke hele flokken med heller på...den var ikke plagsomt hindret av dem;)

Venn den til ute,der du kan leie den noen steg av gangen.
Vær to og ha lange liner på.
Gjort på samme vis på noen hundre hest på senteret gjennom årene og fungerer nok for din også:)

Shania
25-06-2009, 17:38
ok! takk for svar :)

Julie og Kamy
25-06-2009, 18:03
Der jeg hadde hest før hadde vi en fjording som ble brukt mye til lange turer. Eieren kjøpte heller til henne og bare satte dem på og slapp henne ut på gresset. Hun hadde aldri brukt det før, men hun fant fort ut hvordan de virket, så det gikk bra.

Men hadde aldri satt heller på min egen.

Lovise_Felex
26-06-2009, 00:39
jeg var nettop på tur med heller.
Lot hesten prøve seg i hagen i noen timer. han fikk teknikken veldig fort og begynt å gå med muse steg fremmover.

ellers foretrekker jeg lær heller.