PDA

Se full versjon : Er denne passelig ??

Ina&Gydja
31-10-2006, 15:44
Er denne salen her passelig?
Hun var litt feit da jeg tok bildet, men jeg antar nok at den blir enda passeligere når jeg får slanket henne en del ;)http://www.hestemarked.no/vip/28877/SANY0053.JPG
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=11349&galleri=show&side=12

RenateSJ
31-10-2006, 15:55
Utifra det jeg ser så er den for trang.
Ser ut som om forsvisselen er for høy framme...
Sikkert noen som kan dette bedre enn meg som gidder å svare da...

Mari
31-10-2006, 15:57
For meg ser den litt trang ut.

Ina&Gydja
31-10-2006, 16:01
Som sagt, var hun mye smalere før ;)

RenateSJ
31-10-2006, 16:04
Når hun er tynnere, får hun da mer markert manke, og ikke en rygg som er flat oppå?
Tror det må ganske så mye vekt av den hesten før salen passer.
Sånn som den er på det bildet ville jeg iallefall ikke ridd i den ... :roll:

Ina&Gydja
31-10-2006, 16:06
FAEN...
Da må jeg overtale fattern til å kjøpe en NY sal som passer...!
Og det tror jeg ikke vil bli så lett...FAEN...Hva skal jeg gjøre....:S:S:S:S Salen ble kjøpt ny i sommer joo...

Mari
31-10-2006, 16:14
Selge den gamle salen, og kjøpe en ny?

Ina&Gydja
31-10-2006, 16:15
Ja, kan jo gjøre det, men så var det å finne ny sal...Har absolutt ikke peiling på saler også er hesten min ganske så "spesiell"..;) Har ett rart salleie..;)
Har jo den salen som vi hadde før vi fikk denne, men den passer iallefall ikke. Bommen er grei den, men den er altfor lang til henne slik at ryggen ikke funker...;)

Mari
31-10-2006, 16:17
Da bør du få en som kan det til å tilpasse salen til henne.

Ina&Gydja
31-10-2006, 16:19
Hvor da ?
Bor ikke så sentralt at det gjør noe..Bor 2 timer unna de som har skikkelig peiling på islandshest og det er nok ikke bare bare å kjøre med en hest når det bare er fattern som har sertifikat på henger og når vi har fjøs i tillegg sant ;);)

Ina&Gydja
31-10-2006, 16:24
Så smal var hun før...:
http://p5.piczo.com/img/i26787005_62073_5.jpg

Mari
31-10-2006, 16:35
Det er ikke en rideklubb der du bor da? Pleier jo å være folk med greie på sal de fleste steder, hvis ikke finnes det rundt-omrking-reisende saltilpassere.

RenateSJ
31-10-2006, 16:49
åjsann. Hun var ganske smal der ja.
Var hun voksen på det bildet?

Anita&Svarten
31-10-2006, 17:32
på www.lowenborg.no står det hvordan du kan ta mål av hesten(mener at det står der enda) så kan du sende det til der du skal kjøpe sal... Synes og den salen så for trang ut..

Ina&Gydja
31-10-2006, 17:42
åjsann. Hun var ganske smal der ja.
Var hun voksen på det bildet?
Jaja ;) Fullvoksen ;) Ble tatt vinteren 2005 ;) 8 år ;)

Ina&Gydja
31-10-2006, 17:44
Det er ikke en rideklubb der du bor da? Pleier jo å være folk med greie på sal de fleste steder, hvis ikke finnes det rundt-omrking-reisende saltilpassere.

Heh:P Den einaste som er utdanna i hestefaget er ei dame, men hun har sagt til meg at hun ikke har noe særlig peiling på hest ;) Men det skal vere ridekurs på ridebanen hennes så jeg kan spør om den passer eller ikke..Eller noe sånt ;) for jeg vet jo at den passer ikke ;)

Ina&Gydja
31-10-2006, 17:47
Men hun er drektig nå, så vi får se til neste vinter/vår å se om vi får trimmet henne ned i vekt å se om salen passer da ;)

Mandarinhest
31-10-2006, 17:53
Jeg tror ikke salen blir passe selv om du trener ned vekta.

Den er for liten. Trang. Og det blir ikke anderledes om du slanker henne.
En større sal har også større puter bak. Og da blir den mere i "vater". Og da blir det ikke så du sitter feil. Da blir vekta jevt fordelt.

Mari
31-10-2006, 17:55

Heh:P Den einaste som er utdanna i hestefaget er ei dame, men hun har sagt til meg at hun ikke har noe særlig peiling på hest ;) Men det skal vere ridekurs på ridebanen hennes så jeg kan spør om den passer eller ikke..Eller noe sånt ;) for jeg vet jo at den passer ikke ;)

Er det Inger du rir hos? :wink:

Ina&Gydja
31-10-2006, 17:56
Jess ;)

Ina&Gydja
31-10-2006, 17:58
NEI OFF !!
Jeg skrev feil..
Skulle jo selfølgelig stå at hun ikke hadde så mye peiling på saler osv...;)

Elisabeth E
31-10-2006, 18:05
Salen er for trang.
Om hesten slanker seg, så vil den ikke nødvendigvis bli smalere over ryggen.
Ryggen skal jo også være musklet, og en velmusklet rygg er som regel bred.
Veldig mange "gamle" gangartssaler, f.eks Sleipnir, gamle Astunder, Hrafn osv er ikke laget til bredryggede hester.

Et allright billig alternativ kan være griffin salene fra Høøks.
De er syntetiske, men hestevennlige og fine saler.
Evt så er de gamle Olympic/France Premiere salene saler som ofte ligger godt på brede hester.

ChristineW
31-10-2006, 19:47
Den var veldig trang foran ja. Du kunne jo prøvd en Wintec islandssal. De er billige og gode og du kan bytte bomjern veldig veldig enkelt helt selv. Har en sånn selv, den ligger godt og stødig på ryggen og er god for rytteren også..

Ina&Gydja
31-10-2006, 19:49
Den var veldig trang foran ja. Du kunne jo prøvd en Wintec islandssal. De er billige og gode og du kan bytte bomjern veldig veldig enkelt helt selv. Har en sånn selv, den ligger godt og stødig på ryggen og er god for rytteren også..
Hvor mye koster de ? ;)

ChristineW
31-10-2006, 20:04
Den koster 5300 fra skoies.no. Og i tilleg burde du kansje kjøpe litt forskjellige bomjern i feks. x-vid og vid og kasnskje den som heter normal-vid. Mamma jobber i hesteutstyrs butikk og de selger mest vid til wintec islandshestsalen. Du kan lese litt mer om salen og hvordan man bytter bom på: http://www.wintec.net.au/flash.html

ChristineW
31-10-2006, 20:08
Bomjernene koseter 230kr pr stykk fra skoies.no

ellbell
06-11-2006, 22:57
Den er nok for trang ja.
Noen huskeregler jeg lærte på kurs:

*Husk at "undersiden av forsvisselen" skal ligge nedpå - på hver sin side av ryggraden samtidig som "toppen av buen" skal ligge ca 3-4 fingerbredd fri fra manken...skjønner?

*En annen huskeregel er at det skal være ca fire fingres bredde mellom putene under salen.

*Du skal kunne røske litt i den uten at den detter ned. Dvs - den skal ligge godt på hestens rygg slik at den ligger der uten å være festet, selvom hesten begever seg...

Tillot meg å "låne" et bilde fra Shadowfx sin side på hestemarked. Illustrerer litt hva jeg mener i den første forklaringen der. (Sorry shadowfax). kan heller ikke garantere at det funker:

http://www.hestemarked.no/vip/1311/29092004%20022.jpg

Husk at å ri med for trang sal vil skyve skuldrene framover og til slutt bli en kronisk feil med hestens rygg. Har vært med på å se hvor ille det kan gå...auauau.

Lykke til! Det er ikke alltid lett å finne noe som passer!

Shadowfax
07-11-2006, 08:31
Nommen, det er jo en 5 år gammel pinglete liten Grimm jo ;)
hehe