PDA

Se full versjon : Stå i spilt for første gang.....

Rosita!
31-10-2006, 01:30
Har hatt litt problemer her,hesten min kommer hjem igjen imårra....Men får jo ikke tak i stallplass....Eller nå må jeg da bruke den siste og eneste løsningen som finnes for tiden,og det er å ha henne på spilt oppå hestesenteret her hvor jeg pleier å ha henne,men alltid hatt boks og nå var det kun et spilt ledig.....
Meg liker ikke spilt.
Og i tillegg så har hun aldri stått på spilt før,er jo vandt med å bli bundet og alt sånn....
Men tror dere det går bra?
Noe man må passe på siden det er første gang lissom?
Heldigvis går de kveldsrunde å sånn så da får de jo sett på henne etter at hun da har stått en stund fra vi satte henne inn.

Ble bare litt nervøs for dette her :roll:

Shadowfax
31-10-2006, 01:54
Det er ikke mulighet for at du kan stenge over bak da så hun kan stå løs der inner?

Hanna&Brá
31-10-2006, 02:03
Hesten min har stått mye på spilt tidligere, og står nå på spilt som en nødløsning.. Det fungerer bra. Hun slapper av, legger seg og er full av flis hver morgen når jeg skal sette henne ut.
Det varierer litt med åssen type hest man har, og dens tidligere erfaringer med å stå bundet. Noen synes det er helt greit å stå på spilt, andre får panikk og "henger" seg..

Rosita!
31-10-2006, 02:42
Jo shadowfax,det er selvfølgelig en mulighet jeg kan høre om jeg får lov til og prøve å få til på en eller annen måte.....

Husker en annen stall jeg hadde en hest på spilt,spilte var mye større enn standard mål så hesten hadde god plass inni der til å snu seg og alt,var i tilegg dør bak.
Så jeg forsto ikke helt vitsen med ha henne bundet så jeg lot henne gå løs inni der som en vanlig boks,str var nesten som en liten boks...passe til en isis hvertfall...Gjett hvem som ble skjelt ut og kjeftet på av "stallsjefen"
Det der kom ikke på tale....Hehe,så var han litt merkelig og hissig av seg også da....Islending var det også:)

Mari
31-10-2006, 07:14
Du kan jo se det ann hvordan hun reagerer, men jeg ville gjort som Shadow sa - steng av bak slik at hun kan være løs. Det pleier vi som oftest å gjøre.

Therese
31-10-2006, 09:46
Burde vel gå bra hvis hesten er vant til å bli bundet og ikke bakredd.
Hvis du ikke får ha den løs med dør da. Tror jeg ville vært der litt den første kvelden, eller bare kikke innom av og til.

anettex
31-10-2006, 11:29
Min første hest stod på "spiltboks".
De forrige eierne hadde ikke lært han å stå fasat, dette tok tid.
derfor fikk jeg lov til å bygge dør på spiltet.
Men etter hvert gjorde flere det samme, og da ble det problemer på den årlige inspeksjonen for dyrevernet og distriktsveterinæren.
En "spiltboks" er veldig langt unna å oppfylle minstekravet for en boks.
Dette er lovregulert.
Så derfor fikk bare de minste ponniene stå sånn.
Heldigvis fikk jeg boks før dette hendte.

Ellers slenger jeg meg på det Therese skrev.
Har brukt mye tid selv på å ha min 5-åring oppbundet både ute og inne.
Synes det er viktig, men det er en ting mange glemmer liksom.