PDA

Se full versjon : Hovslager kurs ? møre og romsdal eller trøndelag.

Hangover
21-06-2009, 18:32
Noen som vet om det er noe mulighet for hovslager kurs ?
Har veldig lyst å lære å sko selv.
Hvordan begynte dere , dere som er hovslagere?

Balaton M
21-06-2009, 19:13
Reis til Norsk Hovslagersenter i Fredrikstad. Sånne lokale kurs gir langt ifra tilstrekelig kompetanse, det er knapt nok til å kunne sette på en sko.

På Norsk Hovslagersenter begynner man med 80 timer teori, noe som er minimum for å kunne sko på en forsvarlig måte. Så er det 150 timer praksis, som noen mener er for lite, men sett over ett er dette et langt bedre opplegg enn de fleste som skor i dag har vært igjennom.

Skal man sko er det en fordel å ha det som jobb. Den som bare skor litt på kveldstid eller bare egne hester, får alt for liten trening.

Hangover
21-06-2009, 20:31
Takk for tips, skal sjekkes ut:)

Krussedull
21-06-2009, 21:01
Signerer Balaton her, reis til Fredrikstad!! Veldig kompetent undervisning der hvertfall. Teorien der er lurt å ha for barfottrimmere også:)

Frøken
21-06-2009, 22:20
Bare lurer på... Hvor tungt arbeid er dette egentlig?
Jeg mener... Jeg vet er hardt, jeg blir sliten bare av å feste en brodd for eksempel!
Men sånn over lengre tid. Påkjenning for rygg tenker jeg hovedsakelig på.

Jeg er en ganske spinkel sjel, men har lekt med tanken på å bli hovslager. Ville jeg greid den jobben i lengden?

Balaton M
21-06-2009, 23:02
Ja, det tror jeg nok. Det er ikke så tungt, frambena holdes mellom lårene og bakbena ligger over låret, så du holder jo ikke så mye selv. Man jobber jo med bøyd rygg, men man holder ingen vekt med ryggen. Det som forårsaker mest plager er egentlig når forkleet er for stramt slik at det lager press på musklaturen i korsryggen. Full arbeidsdag er 4-5 skoinger (1000 i året), så det er ikke snakk om å jobbe seg ihjel.

Dyktige hovlsagere med en god teorifaglig bakgrunn er mangelvare. Solid teorifaglig bakgrunn gjr ihvertfall meg istand til å løse mange problemer som andre ikke klarer å løse. Teori faget gjør at man har forståelse for hva som foregår og derigjennom løse problemer.

Jenter blir ofte gode hovslagere, de er nøye, de er ikke redde for å søke råd hos mer erfarne og de tror ikke at de kan dominere hesten med rå fysisk styrke. Ser desverre alt for mange hester som er skeptisk til menn...

Hovslager
22-06-2009, 20:18
Jeg begynte med ett 6 mnd kurs på Starum.
Der hadde vi veterinær Nils Sundby i anatomi/teori og Trond Ryan og Jan Hagengen i den praktiske delen. Kurset ble avsluttet med en eksamen i både den teoretiske og den praktiske delen. Vi hadde Magne Delebekk og Jan Minge som sensorer på den praktiske delen og Proffesor Birkeland på den teoretiske.

I ettertid vet jeg at dette var ALTFOR kort tid.
Det tar tid å lære seg kunsten å sko hest. Og det tar ikke kortere tid om man vil lære det alene.

Yrket krever en viss styrke, men det meste er arbeidsteknikk. Ved å etablere seg gode arbeidsteknikker vil man kunne holde ett langt yrkesliv. Jo bedre teknikk og jo bedre ferdigheter man opparbeider seg, jo lettere vil det være å jobbe som hovslager.

Å jobbe som hovslager er veldig givende. Det er ett interessant fag. Jo bedre du blir, jo mindre detaljer får man på plass. Og man blir aldri "god nok". Så utviklingsmulighetene er uendelige.

Hovslager
26-06-2009, 11:44
Ja, det tror jeg nok. Det er ikke så tungt, frambena holdes mellom lårene og bakbena ligger over låret, så du holder jo ikke så mye selv. Man jobber jo med bøyd rygg, men man holder ingen vekt med ryggen. Det som forårsaker mest plager er egentlig når forkleet er for stramt slik at det lager press på musklaturen i korsryggen. Full arbeidsdag er 4-5 skoinger (1000 i året), så det er ikke snakk om å jobbe seg ihjel.

Dyktige hovlsagere med en god teorifaglig bakgrunn er mangelvare. Solid teorifaglig bakgrunn gjr ihvertfall meg istand til å løse mange problemer som andre ikke klarer å løse. Teori faget gjør at man har forståelse for hva som foregår og derigjennom løse problemer.

Jenter blir ofte gode hovslagere, de er nøye, de er ikke redde for å søke råd hos mer erfarne og de tror ikke at de kan dominere hesten med rå fysisk styrke. Ser desverre alt for mange hester som er skeptisk til menn...
Min utheving.
Tips. Senk forkleet, så det henger på hofta ikke over korsryggen.