PDA

Se full versjon : Ditt verste fall fra hesten?

KatrineL
30-10-2006, 01:07
Hva er det verste fallet du har hatt? Fortell!

Lopke
30-10-2006, 01:23
Mitt første..

på rideskole.. i galopptrening.. buuuukk.. flyvende 11 åring i ridehuset.. ingen alvorlige mén..

Mitt andre..
en gal fjording.. jeg var 13 år (trodde jeg var verdensmester å ri) hesten viste at jeg ikke var det.. tok en 120 km/t mot et tre.. den kloke fjordingen lagde en 90 graders 50 cm foran treet..

Marianne fikk merke trestammen i panna (det så sikkert ut som på tegnefilm når noen flyr inn i en trestamme).. og mamma skrek når den gale hesten kom galopperende gjennom hagen (uten meg på ryggen) hvor hun satt og drakk kaffe.

Hadde heldigvis hjelm på meg, ellers hadde jeg kanskje ikke vært så klok som jeg er idag.. :lol:

Mitt tredje og foreløpelig siste gang.. (4 år siden)
Skulle ri tantes araber..på et beite. Noe hun glemte å fortelle var at araberen ikke likte sjenkler..
En fugl fløy opp i trynet på hesten idet jeg rir fredelig avgårde med godt sinn..
Hesten får en hjerneblødning..den stikker, og jeg klemmer meg fast.. (feil nr.1)
Hesten liker meg ikke mer.. og vil ha meg av.. jeg klemmer meg fast (feil nr.2)
Det var hesten eller meg.. etter rodeo i noe jeg føltes var en halvtime (det var det selfølgelig ikke) fikk hun meg klasket i bakken..
AUUU... lå i senga i 14 dager med vond rygg.

Og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har ridd den hesten siden :oops:

så 3 ganger totalt.. det får være nok!!!

RenateSJ
30-10-2006, 11:18
Mente du nå at du bare har flydd av 3 ganger?
WOW.

På et ridekurs red jeg samme hest hver gang (favoritthesten min, men ingen andre ville ri henne). Jeg ble slengt av hver gang jeg red på time ble jeg slengt av, en gang i uken i et halvt år :lol: men ble ingen alvorlige fall da...

En av mine verste opplevelser må vel ha vært når jeg var på rideleir. Vi var i skogen, en del av gruppen red ned før oss. Da vi skulle ned tok hesten foran meg et par galoppsteg. Frikk, som jeg satt på, var fartsgal. Han tok det som et tegn på å sette avgårde i full fart. Renate på 12 år hadde ikke sittet på en løpsk hest før. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre-

Kom ned til porten i enden av veien, da sakket han endelig ned. Han svingte, og jeg trudde han skulle springe langs gjerdet. Men han hadde sett noe jeg ikke så. De som red før oss hadde latt porten stå litt åpen.
Frikk pressa seg gjennom den lille portåpningen. Det var ikke plass til meg også, så jeg ble revet av og slengt med ryggen i en gjerdestolpe.
Slo musklene så kraftig at jeg ikke klarte å røre armer og ben. Trodde jeg hadde slått meg i hjel, og hylte som en stukket gris.

De hørte meg på gården, og så hesten komme løpende. Så den utrooolig kjekke nevøen til gårdeier tok med hesten opp. Hjalp meg på hesteryggen, og leide meg ned. Gjett om det var ei som var enda mer forelska da 8) :oops:

Lopke
30-10-2006, 11:34
Mente du nå at du bare har flydd av 3 ganger?
WOW.

:roll: øhh ja.. jeg rir jo bare snille hester (hvis det er mulig)

Starlight min første hest.. snill som dagen er lang.. unghest, 3 år. Hadde henne i 2 år DK

Simba.. 7 årig vallak.. snill og søt oldenborger/araber! hadde han i 2 år DK

Lopke 3 år, unghest. Oppdrar ennå.. men hun har heller ikke prøvd å hive meg av. Har hatt henne 1 år.

Så jeg har bare dårlig erfaring med andres hester.. :lol:

og tre ganger får være nok altså..

7-9-13 jeg vil ikke falle av, for jeg har dårlig rygg!

Therese
30-10-2006, 11:55
Det fallet som kunne blitt skummel var en gang jeg ridde en smågal Eikdokka på ridebanen.

Jeg ville trave, hun ville hoppe og sprette til alt av store kjøretøy som kjørte på hovedveien ved siden av. Geeedigent bukkesprang og jeg skled sakte av, Eikdokka slakket ned til skritt med foten min satte seg fast i venstre stigbøyle, Eikdokka ble redd og satte i trav igjen. Heldigvis holdt jeg enda i tøylene og fikk roet Eikdokka ned for det om hun var ganske så nervøs pga. den skumle tingen som satt fast i henne og ble slept etter bakken.

Duste "sikkerhets"stigbøyler.

Gjest-
30-10-2006, 11:56
Husker godt en gang jeg falt av, var vel 13, hadde gymkhana på rideskolen. Red yndlingshesten min, som var en smule vilter... Uansett, var på et punkt vi måtte gå av hesten eller noe, og når jeg skulle på igjen fikk jeg bare ene benet på, altså jeg hadde kneleddet på hennes ryggrad, og hun løper. Jeg hinker jo så godt jeg kan etter, men ettersom hun ikke stoppet så måtte jeg gi opp et sted også... Deisa i bakken med skulderen først. Gjorde fryktelig vondt, dro til legen og hadde bristet skulderen! Det var fremdeles yndligshesten min dette her da.. hihi

RenateSJ
30-10-2006, 12:01
Jeg er ganske sikker på at jeg har flydd av over 100 ganger.. Stoppa å telle den gangen jeg datt av en eller flere ganger på hver ridetime da :lol:

Nå er jeg litt sånn at jeg ikke prøver å klamre meg fast hvis jeg kjenner jeg er på vei av. Så er nok litt derfor jeg har gått i bakken så ofte.
Slepper alltid tøylene jeg... Sikkert dumt hvis jeg en gang henger fast i stigbøyla :?

De siste årene har det vært lite fall da. Har falt av Tilda to ganger siste året, men aldri før det.
Sklei av Stjerna når jeg red barbak i sommer. Fordi hun plutselig steila, og der sto jeg bare på bakken :lol:

Maja
30-10-2006, 12:21
Falt av sånn ca hver gang på ridetime før :lol: Har hatt Fernando 1 år og falt av 3 ganger, alle ved stopp forann hinder :oops:
Har film av den ene jeg kan legge inn :lol:

Therese
30-10-2006, 12:36
Legg inn film! :D

Maja
30-10-2006, 13:11
Ganske pent fall da... Sklir bare av :lol: De andre gangene har jeg tatt salto over hindere.
http://s37.photobucket.com/albums/e62/majapews/?action=view&current=Stevne-fall.flv

Therese
30-10-2006, 13:17
Doh.. fikk ikke sett filmen på den bærbare. Må se når jeg kommer hjem ;)

Hanna&Brá
30-10-2006, 13:33
Hehe... Morsom film!!

Har ikke hatt noen veldig ille fall... Men noen har det blitt...

Røgg, islandshest, ung, veeeeeeldig vár of sinnsykt skvetten... Røgg rund som ei tønne, westernsal.. Ikke ridd på år og dag.. Hanna rir, skritter, traver, galopperer, alt går veldig fint.. Røgg flink.. Masse snø.. Grusvei med jorder på hver side, og på jordene er det hvertfall masse snø.. Hanna slapper totalt av med lange tøyler for Røgg var jo så snill, Røgg ser spøkelse, hopper ut på jordet, oppdager at det var mer snø enn ventet, gjør noen kjempebyks og en krapp sving, Hanna på hodet av, masse snø i hjelm, nakke, munn, øyne osv.. Holder fortsatt tøylene! Røgg ler helt sikkert, står og titter på den som satt på ryggen som nå sitter i snøen foran henne, og Hanna ler hvertfall veldig høyt.. Det var bekkmørkt, takk og pris.. Ingen så fallet.. hehe..

Så har vi shettisen Lotta, 3 år.. Nesten aldri ridd.. Eier spør Hanna om Hanna vil sitte inn Lotta litt, Hanna hiver seg på barbak, eier slipper av en eller annen grunn, ponni ikke ratt,brems eller gass, jævelskapet løper bort til stor fullblods på ridebanen, og i beste dachstakter begynner hun og skulle ta stor fullblods.. Stor fullblods blir sint og skal ta jævelskapet.. Treffer Hanna i albuen og Hanna tar salto over hodet på dritthesten, som fortsetter og skulle ta fullblods.. Resultat var x-antall sting og en arm som av og til henger seg opp...

Så har vi Irja på jordet.. Irja traver, Hanna fatter galopp, Irja snubler og tryner, og begge faller.. Den største oppå den minste.. Resultat, dauslått hud under kneet, og kul.. Aldri blitt bedre, fortsatt ingen følelse der, men er ikke vondt.

Så har vi et stk ung Freyja, pakket opp for langtur med westernsal og saltasker.. Saltaskene littegranne skjevfordelt vektmessig, litt slakk gjord.. Galopp over et jorde med Starkadur først... Stark finner plutselig ut at han skal til venstre og skjener dit, Freyja følger med.. Hanna tråkker ekstra godt i høyre stigbøyle for å unngå å falle av til venstre.. Salen, opp-pakking og Hanna sklir til høyre og går i bakken.. Holder tøylene, Freyja lurer på hva i all verden som skjer med den tingen som var på ryggen..

Også har vi det kanskje morsomste...
Hanna trener gædingakeppni program på rettstrekke med Nina/Kurre... Det er masse snø.. Nina står på midten av strekka og skriker.. Hanna skal ri galopp, Nina mener skikkelig full galopp, Hanna skjønte ikke at det var så full galopp, og kommer tutlene bortover i mellomgalopp, Nina hyler og klapper i hendene, ponni fyker i virkelig full galopp.. Plutselig kommer veikryss og diiiiger brøytekant.. Ponni ser det for sent, setter 4 stive bein, lange bremsespor, snur seg rundt på et vis eller noe, og Hanna fyker sånn halvveis over hodet til ponni, på ræva i brøytekanten, sitter omtrent som i en stol med tøylene i hånda, og undrende ponni foran.... hehe... :-D

Har jo vært en del flere.. Men dette er de jeg husker best...

LinnMerethe
30-10-2006, 14:21
Jeg har detti av ihvertfall 50 ganger på de 13 årene jeg har holdt på med hest.Husker ikke første gangen,men det var da jeg fortsatt var på gummistøvel og sykkelhjelm-stadiet.

De verste fallene mine var med den gamle forhesten min Rokki,han var en dansk varmblods av det fyrige slaget.En gang så drev vi å hoppa enorme hinder på et jordet,noen joggere løp på veien,Rokki ville også være med;hoppa over hinderet foran seg,hoppa over et usynlig hinder like etter og jeg deisa i bakken og fikk slengt ut hånda akkurat der hvor han skulle til å sette ned hoven.Det resulterte i et delikat hull etter en av broddene hans.Tilbringte resten av den dagen på legevakta og gikk ut igjen med 3 sting og litt mer respekt for dette store dyret.

Andre gangen var på juleaften et år,jeg og pappa var på en rolig tur på formiddagen.Et lite stykke hjemmefra stod det noen enorme svarte kjøttfeer.Disse syns Rokki var ekstremt farlige og tok et kjempebyks og jeg landa i asfalten med kneet først.
Den jula ble kjempefestlig,sittende med benet på en stol.Fikk susa meg til legen etter nyttår og fikk konstatert en liten knusning i kneskåla.
Da fikk jeg ikke lov til å ha Rokki mer,han ble for krevende for meg.
Hadde rideforbud i 3 måneder,huff og huff....

Ellers så har jeg tatt noen andre mer festlige avstigninger fra hesteryggen.Som f.eks da pappa skulle slenge meg oppå Laban hjem fra beitet,han tok litt hardt i og slang meg over.Naboen lo godt da gitt!!!

Sara&Korak
30-10-2006, 16:15
Har falt av noen ganger.
Første gang var en skolehest som ble skremt av noen som sprang på tribunen inni ridehallen.
Har detti av Korak flere ganger.
Det verste er i alle fall når man slår ut pusten.. Uffåæsj!!
En dag når jeg skulle ri barbak, så skulle jeg hoppe opp på hesten fra en stein.. Jeg kom meg opp, men så sklei jeg ned på andre sia..
Måtte nesten flire litt av meg selv da xD

JiviDream
30-10-2006, 16:17
Oj, falt av maaange ganger..
Første gang: Modig jente på sprek travhest, trav i nedoverbakke, heiv meg av og der forstua jeg foten gitt.
Hellegutt: 1: Opp mot Bøe, galopperte, klink is på begge sider og en brei side med snø i midten, det kom en hund, både hest og rytter ut på isen og rett på trynet, men heldigvis gikk det bra, slapp med skrekken.
2: Hoppe en meter for første gang, jeg hoppet, hesten gikk til venstre. Vond rygg i flere uker..
3: Galopperte en strekning med dekken, uten sal. Skulle ordne på dekkenet for det var løst, og hesten ble redd, slengte seg til høyre, jeg satt med rumpen på asfalten og med et løst halebein. AU!
Skjedd flere ganger men ikke så vondt da..
4: Hoppet lite hinder, plutselig var det en elg i skogen! En uke etter at jeg datt av(nr 3).. Elg skremmer hest, hest går til høyre, kristine til venstre. Slo opp halebeinet igjen som endelig hadde satt seg litt på plass.
Falt av flere ganger, men de er bare morsomme, hehe..

Sol Dokka:
1: Ridetime! Klaustrofobisk hest :wink: Ridde så fint bortover i nedsitting, hesten gikk fint. Plutselig såg jeg hodet hennes mellom beina mine, lukket igjen øyne og slo meg noe innforj*vlig på hele høyre siden. Kunne ikke ri på to uker.
2: Etter to uker uten riding skulle jeg oppå dette dyret igjen, ridde en tur og kom tilbake, traktor kommer(hesten er helt trafikksikker), men denne dagen var Sol redd for traktorer, og bukket høøøøyt.. Jeg holdt fremdeles i tøylene når jeg landet, ble slept ca 4-5 meter på venstre side, men fikk ikke vondt der. Høyreside derimot.. Ingen riding på enda to uker, pga skaden som hadde gått opp igjen..

Ikke falt av Jivi, så er litt stolt over det, siden hun er den verste hesten :wink: Har vel falt av noen andre ganger og, men som jeg ikke kan huske...

JiviDream
30-10-2006, 16:21
så skulle jeg hoppe opp på hesten fra en stein.. Jeg kom meg opp, men så sklei jeg ned på andre sia..

Kjenner igjen den... :oops:

Maja
30-10-2006, 16:25
så skulle jeg hoppe opp på hesten fra en stein.. Jeg kom meg opp, men så sklei jeg ned på andre sia..

Kjenner igjen den... :oops:

Jeg også :oops: Og da satt veninna mi oppå allerede så holdt jeg meg i hu og vi sklei begge av. Var ganske så komisk :lol:

Mandarinhest
30-10-2006, 16:58
Falt av en gang i hele mitt liv.
Eller, jeg hoppa vel kanskje av.

Hesten ble sten hakke tullete og løp med meg på glattisen i nedoverbakke. Salen skled rundt og var var nødt til å hoppe av.

Ellers får jeg stadig kommentarer som "har du tosidet tape i rævva eller? du faller da ikke av" før når jeg gikk ridekurs med Rosita. Da hun var så spretten i galoppen. :lol:

Maja
30-10-2006, 17:10
Er rosita en HAN?? :shock: Oi...

Elenion
30-10-2006, 17:39
bra det ikke er bare meg som aldri faller av...:) har sklidd/hoppet av et par ganger da jeg var liten og vi red "damesal" barbak og sånt no da.. også ble jeg kastet av en gang da jeg red barbak på en liten ponni (no slags shetlandsblanding) som heller ville bukke enn å galoppere...hehe. men slo meg ikke:)

Funa
30-10-2006, 18:02
Har vell falt av en del ganger, men aldri skadet meg.
Er sjelden jeg detter av nå for tiden. Var oftere når jeg var mindre og gikk på ridekurs.
Små slue shettiser;)

Angelii
30-10-2006, 19:12
Fall nr 1.
Jeg var 4 år og brukte være ofte på en plass som heter Mjuklia Ungdomsenter. De hadde fire hester der på den tiden og jeg besøkte dem ofte.
En dag fikk jeg lov til og ri på en hest som het Lynet. Jeg satte meg opp og ante ingen fare :roll: Vi rei nedover en bakke, og da klikke det for hesten :twisted: Hesten bukka og steila, og jeg fløy og landa på ryggen som ei skillpadde :oops: Det var ikke vondt i det hele tatt og jeg ville merkelig nok oppå hesten igjen i tilleg, så jeg lot meg visst ikke skremme :shock: Hesten hadde også to leiere som i panikk slapp hesten! Det satt tross alt ei fire år gammel jente, uvidende om hva som skjedde :wink: Tror de visste at hesten var sånn jeg, for når vi kom hjem fra turen, satt det to jenter der og spurte om jeg hadde falt av!! Makan! :evil:

Fall nr 2.
Jeg skulle ri barbak (på min egen hest Stjerna). Vi skulle ri på et beite, og alt gikk fint.. i begynnelsen. Vi både trava og gallopperte, men da vi rei forbi åpningen, hadde hesten min helt andre planer. Hun tverr snudde og hoppa over gjerdet! :shock: Jeg, ja jeg satt slettes ikke på ryggen hennes lengre da! men fikk henta henne igjen da og satt meg opp for andre gang. Heldigvis kom jeg fra det med bare stoltheten såret denne gangen også :lol:

Jeg har sikkert fallt av en million ganger, men husker ikke når.. he he :wink:

Linda
30-10-2006, 20:59
Jeg har falt av maaange ganger iløpet av de åra jeg har drivi med hest, men ikke detti av på over 2år nå.
Husker bare noen av disse episodene.

1.Tremeningen min og jeg hadde ofte fine turer sammen når jeg var lita, rei begge to på gamleponnien til mamma. Husker vi datt av begge to en gang(eller 5), men åssen det skjedde husker jeg ikke.

2.Kusina mi og jeg rei også sammen på Beauty(små jenter og treseter ponni). Datt av begge to en gang når vi skulle over en snøhau. Hu landa på beina mens jeg på magan. Var ikke godt.

3.Ei venninne og jeg hadde begge Shetlandsponni. Fant ut at vi skulle ri litt i bare grime i luftegården. Begge ponniene setter av gårde i passe full fart, med hopp og sprett på kjøpet. Begge faller av og holder på å le seg ihjel. Det samme gjorde hun som så oss :lol:

4.Venninna mi og jeg er ute på tur, hu på Shettisen sin og jeg på Araberen min.
Først detter hun av èn gang, setter seg på og rir videre. Så detter hun av igjen, denne gangen løper Shettis avgårde. Jeg vil leke cowboy og løper etter med western-araberen min! Juhu! Denne hoppa var det ikke lurt å galoppere på rettstrekninger, da hun lekte rodeohest når man gjorde det.
Så jeg falt av da, landa på ryggen på en stein. Auuu... Fikk ikke puste men lo bare når jeg hadde fått tilbake pusten.

5.Rei denne Araberhoppa da også, hesten snubla og jeg falt over nakken.
Lo ikke da, bare var sur på klønete Araberponnis.

6.Rei på Tinkeren min, i bare bikini og barbeint.
Hesten skvetter og jeg detter på ræva :wink:

7.Rir på en Arabervallak vi hadde. Ikke innridd hest men jeg skal sitte han inn litt mens mamma holder han i longetau.
Hesten begynner å bukke og steile, jeg detter/hopper av.

8.Mitt verste fall som jeg "husker".
Rei på en annen Arabervallak vi hadde, mens venninna mi rei på ponnien vår. Begge rei barbak.
Vi skulle ri til ei jente for å hente hjelm til Hilde(venninna mi). Jeg hopper av for å ringe på, hopper på igjen og da skvetter hesten og begynner å løpe. Jeg detter av og slår meg ganske kraftig. Fikk hjernrystelse.
Husker bare noen klimt fra før vi rei ut, men resten er helt borte.

Holdt nesten på å dette av travhoppa mi for ei stund siden. Rei henne på et jorde, travet litt, men plutselig begynner hun å steile. Helt opp 3-4 ganger. Steila sånn skjevt, akkurat som om hun ville ha meg av.
Jeg får hoppet av og kaster tøylene over hode hennes, ene tøylen lander bak øret, hu klikker og begynner å steile igjen. Jeg får roet henne ned og leier henne tilbake til brakka.
Ble passe irritert over denne umodne teite møkkamerra, så hun får ikke slippe unna så lett. Så vi tok ei økt med longering.
Måtte slite litt når hun oppførte seg sånn.

Marte+Quicky
31-10-2006, 22:31
Rei på ei lita sprek welsh-hoppe som fløy ut veldig ofte.
Vi hadde ridd inn en vei vi aldri hadde vært før, og måtte under et lite tre som hadde falt ned. Hvis jeg la meg over nakken på Mara kom vi akkurat så vidt under. Så kom vi til et sted og måtte snu. Vi begynte å trave, og skulle ta en annen vei tilbake, men Mara min stakk i full gallopp, og jeg hadde ikke sjangs til å verken holde hu eller styrt den andre veien, hu skulle tilbake samme vei som vi kom. Rett mot treet, men hu bråstoppa og svingte da hu skjønte at det ikke ville gå, og jeg ble slengt over skulderen hennes. Desverre hang jeg fast i stigbøylen, og ble dratt med bortover et stykke, før heldigvis den løsna. Det gikk heldigvis bra, selv om jeg fikk meg en støyt, og brillene ble ødelagt :P

Litja
01-11-2006, 20:23
Hehe.. har falt av endel ganger =P

1. Av en shettis, vis man kan kalle det at man faller av da.. vi skulle galoppere, var vell 5 år elns, åsså bynnte han uten at jeg ga han signal, åsså sklei jeg av salen, bakomrompa hans, og i bakken med Kaja =P hehe ;)

2. Vi var i et veeldig lite ridehus, og jeg hadde tidligere ynglingshest som het Bazar ;)
Vi skulle hoppe, åsså refruserte han, og jeg salto mitt på kassa som hinderet stod på .. KOMISK!:)

3. Jeg skulle ri en shettis som het Darro, jeg var vell 11 år trur jeg, nesten et år siden nå var det.
Vi red på galoppsporet som er et spor rundt et jorde.. Han skvatt trur jeg, åsså bokka han shikkelig opp og ned, så glei jeg foran halsen på han.. måtte springe hele veien til stallen etter han =D

4-5-6 gangen:
På rideskolen jeg rir på nå =P
Corneli's Rose som ponnien heter, hun har det med og ta ned hode RETT etter hinderet =P så da detter vi av jah=P men hu er 1.35 høy så det er ikke noe vondt =P

Trur det er alle gangene jeg har falt av =)

Andrea
01-11-2006, 21:03
Tror ikke jeg skal ramse opp alle fallene, for det kommer til å ta noen timer, hehe..Har hatt 4 sprangtimer med Evita, og bare en time har jeg ikek falt av en eneste gang.. De tre andre timene har jeg nesten falt av etter hvert hinder, og på¨søndag falt jeg av 16 ganger, så blir jo ganske mange tilsammen :lol:.
Men ramser opp de verste da.

Fall nr 1:
Jeg var iskald over det hele, og fikk en hest på ridetimen som ikke skjønner alt, for den har fått feil opplæring, og er veldig sta.. Såå, vi skulle, en og en, komme i galopp over tre bommer, altså hesten skulle hoppe tre hopp.. Baldur, hesten foran, raste av sted, og jeg med Askur bak, fikk ikke stppa Askur.. Der fyker begge hestene bortover ved siden av bommene i full fart, og jeg blir livredd siden jeg ikke hadde ridd så lenge. Etterpå skulle vi galoppere alle sammen opp midtlinja, og Baldur var rett foran oss. Baldur fyker frak foran de andre og Askur følger etter, og jeg faller av i full galopp sidelengs og lander med hånda først på steinhard bane med snø.. Jeg rei da resten av ridetimen med brukket finger.. Heldigvis leide ridelærer meg rundt på midten da, så jeg ikke skulle bli redd for å ri. Det var skikkelig vondt!

Fall nr 2:
Ikke så ille, men kan ikke ha vært så godt for hesten..
Det kom en stor bil eller noe sånt, så Hörgur ble skremt, og jeg falt av uten å slippe tøylene, så jeg hang etter han mens han trava bortover.. Stakkars :(.

Fall nr 3:
Litt moro dette her, hehe. Var nå på søndag, da jeg hoppa med Evita. Grunnen til at jeg detter av så mye etter hinderet på Evita er at jeg driver henne ikek fra når hun lander, og sa venner hun esg til å sakke av, og jeg detter over henne.. Ene gangen stoppe hun, og jeg holder meg halvveis på, helt til jeg stuper over hodet hennes. Tror hun mista litt balansen, og så knela hun liksom, men hun hadde ikke lyst til å reise seg opp, for hun ville herme! Jeg ligger jo på baken og ler, så Evita ville legge seg helt ned uhn også, men i stedet for å le skulle hun rulle seg, hehe..

Fall nr 4:
Tror ikke det var helt dagen til Evita, for hun ble skremt av noe hun ikke pleier å bli skremt av.
Jeg hadde ikke stramma gjordten nok, så kom det en "skummel" bil og Evita bykser til siden.. Der ligger jeg, og salen henger der sidelengs. Ble ganske flau der jeg prøvde å få opp gjordten :P.

Fallene den ene halvtimen(eller noe sånt):
Evita hadde ikke blitt ridd siden søndag, så tror hun var litt hyper. Alt var "kjempe skummelt". Jeg rei barbak og skulle gå på, og da småbukka hun. Finn henne til å slutte og gikk på, og hun var rolig, trodde jeg. Plutselig bukker hun, og der ligger jeg mens Miriam sitter og ler, hehe.. Så går jeg på igjen og rir, og hun oppfører seg greit nok. Så skulle Madelen få hesten sin til å gå fortere, og det kom lyd fra det. Evita bukker, og jeg ligger der.. Falt vel av noen ganger mellom der også, men det husker jeg ikke helt. På slutten kommer Katrine inn, og når hun lukker den store tredøra til ridehuset stikker Evita.. Bra Evita stopper når jeg hinker etter, hehe, for jeg hadde ene beinet over ryggen hennes og andre i bakken mens jeg hoppr der etter henne. Datt av noen ganger til da, men husker ikke helt hvordan :P. Da lot jeg Evita skritte på lange tøyler litt, så orka jeg ikke mer xP.

IngvildK
01-11-2006, 22:31
Red barbak på ei traverhoppe i sommer. Mer eller mindre halvgal hest
på den tiden, hadde det veldig med å stikke.. + at hun blir superstressa
av å ha hester bak seg. Denne dagen red venninna mi sammen med meg,
hun også barbak, og hun måtte ri bak meg og hoppa da vallaken hun red
ikke gikk frem med mindre det var en annen hest foran.

Tar ikke lange tiden før hoppa jeg red fant ut at hun skulle løpe - og så
satte hun av sted da.. Med vallaken og venninna mi etter. Den lange rette
veien vi red på var unnagjort på ti sek. eller noe, mens tanker som "skal
jeg hive meg av i grøfta kanskje?", "nå dør jeg", og "stopp for faen, din
helsikes tullhest" fòr gjennom hodet mitt.
Og så kom svingen da..

Bæng, sier det plutselig, så ligger nå jeg på bakken og får blackout. Helt
svart, hører intet, ser intet, føler intet. Men så åpner jeg øynene og ser
venninna mi stå over meg, hun hadde falt av hun også, men hun måtte
løpe etter hestene. Snille folk kommer til og hjelper meg, mens jeg verken
husker hva som er skjedd eller hvor jeg er..

Mens jeg ennå er halvveis bevisstløs blir jeg plassert i en stol på en veranda,
får et glass saft og ei snill, gammel dame renser såret jeg har fått på siden.
Etterhvert demrer det for meg, og jeg utbryter: "Mobilen!" Men den var
uskadd, heldigvis ^^ Noen minutter senere: "Brillene!" og jeg klasker
hånda foran øynene. Men de er der, uskadde :P

Selv om jeg hadde ridd forbi dette huset mange ganger før, fattet jeg ikke
hvor jeg var før venninna mi kom tilbake. Da måtte hun forklare detaljert
om hvor vi befant oss, og hva som hadde skjedd. Heldigvis gikk det bra
med hestene da, bare et lite sår på vallaken. Han hadde forresten vært
et gull og hoppa unna da jeg klasket i bakken rett foran ham, han tok et
elegant hopp over hodet mitt. *grøss*

Alt i alt endte denne rideturen med et arr på siden som er der ennå og mest
sannsynlig aldri kommer til å forsvinne, nestenbesvimelse og lettere hjerne-
rystelse samme dag, og jeg mista min eneste sjanse til å snakke med beste-
venninna mi som befant seg i Chile for 5 uker :( Fikk heller ikke lov til å ri
denne hoppa mer.. Men overlevde da, og dette tok ikke fra meg lysten til
å ri :P Men definitivt mitt verste fall ja.

Edit: Venninna mi hadde forresten på seg slippers, som hun greide å holde
på seg hele den ville galoppen og fallet :P

Telenor
15-03-2007, 22:03
Mitt første..

på rideskole.. i galopptrening.. buuuukk.. flyvende 11 åring i ridehuset.. ingen alvorlige mén..

Mitt andre..
en gal fjording.. jeg var 13 år (trodde jeg var verdensmester å ri) hesten viste at jeg ikke var det.. tok en 120 km/t mot et tre.. den kloke fjordingen lagde en 90 graders 50 cm foran treet..

Marianne fikk merke trestammen i panna (det så sikkert ut som på tegnefilm når noen flyr inn i en trestamme).. og mamma skrek når den gale hesten kom galopperende gjennom hagen (uten meg på ryggen) hvor hun satt og drakk kaffe.

Hadde heldigvis hjelm på meg, ellers hadde jeg kanskje ikke vært så klok som jeg er idag.. :lol:

Mitt tredje og foreløpelig siste gang.. (4 år siden)
Skulle ri tantes araber..på et beite. Noe hun glemte å fortelle var at araberen ikke likte sjenkler..
En fugl fløy opp i trynet på hesten idet jeg rir fredelig avgårde med godt sinn..
Hesten får en hjerneblødning..den stikker, og jeg klemmer meg fast.. (feil nr.1)
Hesten liker meg ikke mer.. og vil ha meg av.. jeg klemmer meg fast (feil nr.2)
Det var hesten eller meg.. etter rodeo i noe jeg føltes var en halvtime (det var det selfølgelig ikke) fikk hun meg klasket i bakken..
AUUU... lå i senga i 14 dager med vond rygg.

Og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har ridd den hesten siden :oops:

så 3 ganger totalt.. det får være nok!!!

Var det Gracila som plutselig ble rodeo mester? :P hehe..

Tornado
15-03-2007, 22:11
Vel, husker jeg red en hest jeg trente når jeg var mindre. Galla het hun, og som i navnet var hun pretty gal. Vi gallopperte på banen og galloppen hennes hadde begynt å bli veldig veldig fin, så plutselig tar hun en brå sving ut av ridebanen og jeg flyger andre veien. Lander selfølgelig rett på en stein og "knuser" halebeinet. Ingenting avlvårlig, men vondt gjor det!

Sol
15-03-2007, 22:31
har detti av noen ganger, men bare en gang jeg har blitt redd! og da snakker vi SKIKKELIG redd!
saken var den at jeg hadde tatt på meg en vallak som var dårlig behandlet og som ikke var mulig å ri eller kjøre. det var delte meninger om hvordan han oppførte seg når man prøvde, men de fleste mente han blei stående urørlig som en støtte når du satte deg på, eller spente for.. Jeg er jo litt svak for de svake da, og tok på meg å se om det gikk an å få skikk på dyret.
Etter to mnd og like mange forsøk på ri han, tok jeg han en dag ut for å prøve igjen. de to første gangene blei han bare stående stille, eller gikk et lite skritt fram. denne dagen var han litt sur og vanskelig, men jeg tenkte som så at det jo var jeg som bestemte.
denne dagen sto han ikke stille nei.. i stedenfor eksploderte det under meg i det øyeblikket jeg var på vei opp i salen, og tok retning stalldøra i en vis fart! Husk jenter, lukk ALLTID stalldøra etter dere!!! Stalldøra der var ikke høy nok til at det var plass til både dølagamp OG sol, og jeg måtte kaste meg av. Hvana i ei plankestabel med snø på, og hadde fremdeles tøylene i handa da jeg landa. vanligvis er jo det ganske lurt, men ikke med denne hesten. Når jeg landa, dro jeg selvsagt i munnen på hesten, og han hadde fått nok av meg fra før. han steila over meg, og sto i noe som føltes som timer og fekta i lufta. jeg tenkte mye da, på de jeg var glad i, de han hadde skadet før meg, på hva han kom til å gjøre.... jeg håpet at jeg hadde lagt et godt nok grunnlag til at han faktisk forstop at jeg ikke hadde skadet han med vilje, og at han ikke ville knuse meg med frambeina.. Historiene om han fortalte at han i en presset situasjon gjorde nettopp det..
Heldigvis landet han på siden av meg, og jeg var sjeleglad. Vi to fikk tatt en ordentlig "prat" om ting, og det hele roet seg. fordi jeg hadde vært så dum å bare sette meg på uten å sjekke han skikkelig, forsto jeg ikke før det gikk så langt at han faktisk ikke var frisk.. når dette skjedde sto det så klart for meg at her var det ikke snakk om vilje, trass, redsel, men om smerte! har aldri før følt meg så elendig.....
På grunn av at han jo var fysisk ute av stand til å bære meg fikk jeg aldri satt meg opp igjen på den hesten. dette har ført til mye skrekkblandete følelser rundt ridning på andre hester også. jeg blei ganske skadd den dagen, med betennelser i nakke, rygg og armer og kunne ikke ri på flere mnd.. At den neste hesten jeg fikk å ri på var bajas gjorde vel ikke saken så mye bedre.. huff!
For meg var dette livets lærepenge. jeg er ikke særlig stolt av denne episoden! jeg burde jo ha sjekket at han var frisk først! det viste seg at han hadde en gammel skade i krysset som gjorde at han var yte av stand til å belastes utover egenvekt, og at han selv da på enkelte dager hadde grusomme smerter! Nå lever Guten i hestehimmelen sammen med mange andre flotte hester, og jeg vet at han har det bedre der!

Ingvild
15-03-2007, 22:35
Vart ofte kasta av Karisma før, hehe.. Men hadde flaks, har forstua begge tomlane og slått meg ganske kraftig, men ikkje noko verre.

Verste var vel når eg datt av Lassi no i vinter.. Eg slo meg utruleg mykje, havna på krykker og greier. Trudde eg skulle slå opp att kneet mitt heilt totalt, men det skjedde heldigvis ikkje..

IdaO
15-03-2007, 22:38
Mitt værste fall er vel med Tobben. Gallopperte på et jorde hvor jeg har galloppert mang en gang før, men nå hadde det visst vært gravemaskiner der og fjernet masse store steiner, det de ikke hadde gjort var å fylle igjen hullene... Så der kommer vi i full fart og aner fred og ingen fare, var til og med andre gangen vi var der den dagen og så plutselig kjenner jeg bare hesten forsvinne under meg. Hesten tok en salto og jeg gikk rett på magen. Utrolig at det gikk bra egentlig, begge reiste seg litt skjelvende men så var alt fint igjen. Ingen skader eller noe.

Christina filmet faktisk det hele :lol:

Astrid
15-03-2007, 22:43
Har ikke falt av så mange ganger jeg.. Western har klart å kaste meg av en gang da.. Han syns det var litt tungt å galoppere på storvolte på lita bane, så da tok han like gjerne et KJEMPE BUKK og sendte meg rett i grusen.. Fikk meg en støkk da ja!
Ellers må det værste fallet mitt ha vært da jeg travet rolig bortover med varmblodsen til venninna mi.. Helt ut av det blå går han plutselig på trynet, jeg flyr framover og sklir bortover grusen/steinene... Det var ikke særlig godt =/ Det var i tillegg på sommeren, så jeg hadde ikke på meg så mye klær og fikk mye skrubbsår!

stallflua
15-03-2007, 22:51
Har hatt to skikkelige fall opp igjennom tidene.

1: ca 13 år, ut på tur med gamlingen ( fjordvallak 10 år ). Bånn gass i lykkelig stil bortetter flat fin grusvei. Plutselig snubler hesten, faller på knærne og bringa og sklir bortetter. Jeg i fin jettfly stil over manken og bortetter.. Tar tilslutt i bakken og sklir sikkert 5 - 7 m bortover med henda og fjeset nedi... hmm.. jeg med store skrubbsår og hesten med 3 sting i bringa og såre knær. Hadde et hårløst parti på begge knærne i alle år i ettertid.

2: For ca 5 år siden. Ut på tur i mai måned med lykkelig hingst, med diverse nerveproblemer. Bortetter hovedveien, ut døra i et hus som ligger rett inntil veien kommer en hund med volumet på fult og bjeffer med all makt. Hingsten tar av med alt den makter, bortover en mark, med rompa og hode høyst og ben i alle retninger ( ante ikke at en hest kan bukke og hoppe så mye). Jeg frem og tilbake i salen, med og uten tøyler og stigbøyler. Får endelig kontroll på kroppen min, får tilbake tøylene, men fortsatt ikke stigbøyler. Tar sikte på veggen på skolen og ser det som siste håp for å få stoppa hesten. Han tar tak og bukker av alle krefter så jeg blir hengende med en fot over salen og hendene med godt tak rundt tøyler og man. Ser ned og ser at hvis jeg slipper meg nå, så faller jeg på gresset. I det jeg skal ta sats og slippe meg, bykser hesten til, og jeg blir slengt ned i asfalten. Noen sekunder der jeg ikke husker, før en eldre ( men meget sprek ) dame, som har sett det hele, kommer med bil og vil kjøre meg hjem. Hesten ser jeg bare rompa til da den løper over en liten bakketopp på vei hjem. Jeg har store problemer med å reise meg opp, da jeg falt med høyre hofte og hode i bakken først. Kommer hjem og tar av meg hjelmen. Den kan jeg, uten å bruke krefter, trykke helt i sammen. Hoften blir sjekket, men heldigvis ikke brukket noe. Bare kraftig forslått. Og hesten: noe fortumla og forvirra, men blitt kompis med naboen...

Etter å ha sett hvordan hjelmen har enda opp, har jeg aldri satt meg opp på en hest uten hjelm igjen!:)

Flashback
15-03-2007, 23:01
Har hatt to nokså alvorlige fall som endte på sykestua. Forteller i morra, er litt trøtt nå. :D

Moshi.
16-03-2007, 22:54
Jeg har bare falt av en gang da. Håper jeg ikek faller av flere heller. Men hesten jeg redd på skvatt, eller tok ett galoppsteg *ikke huske*, så rett ned på bakken med meg. Hodet først, også når ejg reiste meg, så føltes det ut som om jeg skulle kaste opp, eller bare falle. Så skulle vi kjøre en time i bil etter ridetimen. Hadde en liten hjernrystelse, så la meg rett på senga da vi kom fram..

Kurre
16-03-2007, 23:00
Hmmm...
Ca 11-12 Falt av på sprangtime.Hesten skar ut til siden,jeg ble hengende på en stund,datt av forran ham.
Ambulanse til sykehus,men ikke noe brukket.

Voksen_ Slo salto på sprangtrening m Dominic.
Fikk brist i korsbenet i ryggen da han landet på meg...au.

Sprangprøve m Robert i Moss.1.10 feltritt.
Fikk bom mellom forbeina og stupte rundt.Knakk et par ribbbein.

Unghest (Min egen stor brun) lempet meg av i en galoppfatning.Der gikk det et par ribbbein igjen...

Etter...*tenke*...over 30 år med hest,deriblant mye galopphest og noen år som aktiv feltrytter har jeg vært veldig heldig fant jeg ut...

ZK
16-03-2007, 23:32
verste fall?

Det må bli da jeg ridde den gamle gode islendingen som alltid var så snill, og jeg hadde ikke hjelm, og var ikke forberedt på å ri,men gjorde likevel..

Hesten tok huet mellom fremben aog jeg føk bare pent ned i isen med hodet først og uten hjelm..Nok en av hjernerystelsene mine ja :)

MariaR
17-03-2007, 15:13
Hmm, har aldri slått meg skikkelig, men noen turer på legevakta har det da blitt :roll:

Red ute på ridebanen på stallen Pilo sto på, den skulle utvides og derfor var det noe gravearbeid som ble holdt på med *neida, må for all del ikke vente til siste timen er ferdig :S* Vi hadde varmet opp, og drev å travet rundt, Pilo var litt skeptisk til den stoore, gule tingen som rørte seg rundt og rundt, men gikk da sånn ca helt greit forbi. Men så, kom vi helt på siden av den, og da riste den j*****n av en dust inni gravemaskina på den derre skuffa, og Pilo fløy jo 100 meter til siden, mens jeg ble sittende igjen, landet midt på halebeinet *autch* Hadde problemer med å gå, sitte, gå trapper og å komme meg på do i flere dager etter det.. :roll:

Red Pilo inne i ridehuset på en volte, han var litt vrang og hadde aller mest lyst til å gå på en firkantet volte istedenfor å bøye seg. Plutselig så var bakken i ansiktet mitt og eneste jeg husker var at jeg ropte "Nei Pilo!!" Reiste meg opp igjen med en gang (?) og spurte de to andre i hallen hva som hadde skjedd, de hadde ikke sett det helt, men de hørte jeg vrælte og så så de at Pilo holdt på å tryne skikkelig. Satte meg opp igjen, passe forvirret. Skrittet to runder rundt ridehallen og stallen, men da holdt jeg på å falle av igjen, blei helt fjern og klarte knapt å holde meg på.. Da tok ridelæreren min Pilo og fikk salet av han slik at jeg fikk satt meg ned litt.. Noen som sa hjernerystelse?

Og et fall til da, som jeg husker ganske godt. Skulle ri en litt (?) småvill ponni etter at eierne ga litt opp.. Fikk beskjed om ikke å galoppere ned langsiden, fordi det ville han ikke.. Etter et par fine runder bestemte jeg meg for å prøve alikevell.. Gikk kjempe bra helt til vi kom nesten helt nede på langsiden, da tok han et megabyksi innover mot midten, jeg falt nesten av, men klarte å klamre meg fast, akkurat kommet meg tilbake i salen igjen iog han tok enda et byks. Der falt jeg av, men siden jeg hang sånn passe på siden fra før av klarte jeg å lande på siden av hodet/skuldra, og veeeldig auau.. Bare lå der først mens ponnien ruste avsted.. Fikk hjelp til å komme meg opp på kroa, og satt bare å ristet.. Fant ut det var best å ta en tur ned på legevakta. Der fikk jeg *nok en gang* konstantert hjernerystelse.. ::/:

stall grønli
17-03-2007, 16:06
Hmm, jeg tryna skikkelig en gang jeg var rundt 14 år tror jeg.
Vi hadde ridetime på banen, da det kom en tulling kjørende og la seg på hornet med det samme han raste forbi. Hesten jeg rei skvatt himmelhøyt, og hev seg avgårde i galopp. Jeg falt selvfølgelig av, og ble hengende på slep i stigbøylen. Jeg så mildt sagt ut som ei kjøttkake i trynet og på arma/ skuldra som var blitt slept langs bakken ( dette var i oktober, med gjenfrosset ridebane uten snø...)
Jeg fikk ikke ri mere den timen, og satt og gråt forde ei anna jente fikk ri ferdig timen min:) Blodet rant alle steder, og da jeg kom hjem merka jeg at jeg hadde brista stortåa, au!!
Bortsett fra dette har jeg klart meg bra på hesteryggen!!

Telenor
17-03-2007, 22:05
Mitt verste fall var da eg var 10 år og var hestepasser for en stoooor halvblodsvallak, noe når jeg tenker på det i ettertid vare helt vilt at jeg fikk låne. :p
Vi skritta på tur en sen kveld i januar sammen me ei venninne, smal gammel grusvei, bil som kjørte litt vel fort med fultlys, hest som bukker, jeg flyr av, forran og denne kjeeempe hesten løper over ryggen på meg, takk gud for sikkerhetsvesten sier nå jeg! Slapp unna med hjernerystelse og mørbanka rygg :S

Star-Carro
19-03-2007, 00:19
den ene var da jeg red en blandingsponni som heter Linn var i høsten 2006:
Jeg skulle bare varme opp i skritt på rideskolen, plutselig så bukka hu samtidig som hu snudde rundt, jeg ramla av og forstua fingern skikkelig.

2.gangen: 18.Mars 2007 (idag)
Jeg og mine to venniner skulle ri på tur. også skulle vi trave, men min ville galopere, plutselig så satte han avgårde. samtidig som han kasta seg ut i grøfta og snubla og begge vi to falt på tryne. Jeg ble slengt over hodet hans, mens han skled bortover snøen, samtidig som han lå på magen. Fikk bare et kutt i hoven, men ellers gikk det bra. *skummelt*(syns nå jeg)

Ruthe :)
19-03-2007, 00:37
Jeg er sikker på jeg har falt av minst 1000 ganger! Falt av stort sett hver dag det første året jeg hadde fjordingen min!! Så man kan si jeg har blitt ganske trent i å falle av!! Heldigvis er jeg veldig god til å falle av så jeg slår meg sjeldent!

Men det/de ekleste fallene var når en hest steilet rundt med meg 3 ganger på 30 min... godt gjort!! men da har man liksom ikke noe valg, for både hest og rytter faller jo!! Det var ikke noe gøy nei!! Liker ikke hester som steiler!! Bukking går bedre!! (er nok bedre trent på det...hehe)

Annette
19-03-2007, 00:47
Mitt værste fall var for ca. 3 år siden.. jeg og ei jeg kjenner skulle ri på ridetime fordi vi var med å hadde stalklvakt.. vi skulle ri på tur akuratt den timen. Jeg red monør og hun en gal fjording. det var bare en rolig tur vi skulle ha, skritt og litt trav, men når vi skulle trave opp en liten bakke, så klikka det for sølle, fjordingen, så hu stakk av gåde med vennina mi og Monør for etter, de løp ned en liten bakke og opp en bratt bakke som fører rett til et stup og en gammel stall. og jeg hadde mista stigbølene og hang rundt halsen på monør, og rett før stupet bråstopper begge hestene, og jeg detter av. Datt av rett før stupet, var bare flaks at jeg ikke datt utfor og jeg var sinsykt glad jeg hadde sikkerhetsvest på meg.. jeg fikk vondt i hodet og, men vi måtte være tilbake 5 over halv, så vi måtte bare hoppe på hestene og trave nedover for å rekke det, ellers så hadde vi fått kjeft.. vi tårte ikke si noe til ridelæreren for da hadde sikkert ikke de fått gå på tur mere, så vi holdt tåta..
Senere på dagen skulle jeg ri en ponni som jeg skulle leie, og da føk jeg av og slo hodet, så red ikke mere den dagen nei.. dagen etterpå lå jeg med hjernerustelse..

Drue
19-03-2007, 01:00
Jeg var ute å rei en koselig tur på min snilleste hest. Koste oss i solen. Så var det plutselig en stor eksplosjon. Husker jeg fløy rett opp i luften, men på vei ned igjen var det ingen hest under meg. Landet rett på rumpe i grøfta og hørte hesten galoppere videre. Husker jeg tenker. Fillern nå må jeg gå hjem(og det var langt). Så besvimte jeg, og da jeg våknet så jeg meg rundt og så hesten stå 50m det i veien og se dumt på meg. :p Jeg kom meg på bena og fikk tak i han. Gikk noen meter til en hage og der la jeg meg ned og besvimte litt til. Rei hjem og fant ut at halebeinet var knekt. Etter det hadde jeg konstant vondt i hodet i 3 mnd. Slaget hadde gått rett opp ryggsøylen. Hodet var aldri i bakken. Fortsatt vondt i halebeinet med jevne mellomrom.

MariaR
19-03-2007, 01:02
Jeg var ute å rei en koselig tur på min snilleste hest. Koste oss i solen. Så var det plutselig en stor eksplosjon. Husker jeg fløy rett opp i luften, men på vei ned igjen var det ingen hest under meg. Landet rett på rumpe i grøfta og hørte hesten galoppere videre. Husker jeg tenker. Fillern nå må jeg gå hjem(og det var langt). Så besvimte jeg, og da jeg våknet så jeg meg rundt og så hesten stå 50m det i veien og se dumt på meg. :p Jeg kom meg på bena og fikk tak i han. Gikk noen meter til en hage og der la jeg meg ned og besvimte litt til. Rei hjem og fant ut at halebeinet var knekt. Etter det hadde jeg konstant vondt i hodet i 3 mnd. Slaget hadde gått rett opp ryggsøylen. Hodet var aldri i bakken. Fortsatt vondt i halebeinet med jevne mellomrom.

Oi, steike! :eek:

Drue
19-03-2007, 01:02
Var vondt ja.

MariaR
19-03-2007, 01:04
Jeg har hatt kraftig forslått halebein jeg, og det var jævlig! *vil ikke føle et brekt!*

Drue
19-03-2007, 01:07
Var jæ..... vondt å ri hjem hvertfall. På en hest med 10 for grisepass :D

Wilisia
29-03-2007, 20:28
æsj.. Føyk av på tirsdag. Plutselig finner jeg ut at jeg vil til venstre. Tenker jeg ikke på at jeg ikke sitter på Roxanne som snur på en 5 øring, men på Idyl og hesten spretter til høyre. Jeg fortsetter til venstre. Inn i gjerdet. Tror hun klarte å spenne litt på meg og, men jeg hadde ikke det helt i tankene. Nei, jeg tenkte på å holde tøylen jeg. Så smart er jeg. Så da ble det brannsår også xD I tilegg til noen blåmerker. Men er jo ikke det verste. Følte bare for å fortelle om det ;-)

Wiindy
29-03-2007, 23:52
Har detti av maange ganger, men i høst skulle Clyde og jeg hoppe vannmatten! Han stoppet, ville ikke gå i nærheten eller noe, etter hvert hoppet han, og vi skulle prøve en gang til, han kom så nerme at jeg trodde han skulle hoppe, men neida, jeg stupte gjennom tøylene, og på magen ned i matta, Clyde spratt bakover, og i og med at jeg hadde dette gjennom tøylene, datt hele hodelaget av! Haha:lol: Fikk tak i han med en gang da, de andre fikk seg en GOD latter!

Gulponnis
30-03-2007, 00:54
Jeg er lam i kneet etter et fall..

Heidiii_
30-03-2007, 01:58
Har hatt noen fall i livet, ja.. Men det har aldri skjedd noe alvorlig egentlig.
Det dummeste og rareste jeg noen gang har klart å få til var når jeg skulle OPPÅ hesten. Var for 3 år siden. Jeg og ei veninne var så facinerte av voltige, og skulle prøve. Var å henta en gammel tungdøl, på med sånn "gjord med håndtak-ting", og ut å longere. Hadde holdt på ei stund når jeg fant ut at jeg klarte helt ssikkert å hoppe på fra trav. Heidi av hesten og løpe ved siden. Hesten fram i trav, og jeg gjør meg klar til å hoppe. Tar skikkelig sats, men noe blir litt feil, for isteden for å hoppe OPP, hopper jeg rett i siden på hesten. BANG sier det, og så har Heidi brista ett ribbein

Samme sommeren klarte jeg å briste noe i foten og. 2 år gammel varmblods ville ikke gå samme vei som meg. Jeg var lei av tull, så jeg dro i leietauet. Varmblods opp på to, og landa likegodt oppå foten min. DET var au, det! Måtte på røntgen 2 ganger, og gikk til fysioterapeut noen mnd etterpå før alt blei bra igjen.

Så har jeg klart å skli av en ponni 3 ganger på 15 minutt, blitt slengt av på frossen ridebane og. Er vertfall på god vei til å bli en god rytter hvis det er sant at du må ha falt av 100 ganger

Nora
30-03-2007, 10:06
RenateSJ ! Han har jeg og ridd ! Han er faen meg gal !:D Han peisa hjem med meg, når vi var på tur.

Embla72
30-03-2007, 12:18
:lol: Det har blitt ganske så mange fall på meg gjennom årene, men heldigvis har de ikke vært så farlige.
Mitt verste fall var nok fra en fantastisk hest jeg hadde på prøve for noen år siden. Denne viste en utrolig sprangkapasitet som ung og ble altfor fort og tidlig presset opp i høye klasser. Derfor var han veldig var på alt når noen satte seg opp. Så fort jeg satte benet i stigbøylen begynte den å bukke. Men jeg tenkte "fader heller, jeg hiver meg opp". Som tenkt, så gjort og hesten roet seg faktisk fort. Så vi red ut på tur og det skapte ingen problemer. Tilbake på gården ble jeg sittende oppå hesten mens jeg snakket med min søster og samboer. Plutselig setter han uten forvarsel i gang igjen. Og dette var ikke noen småbukk ti cm over bakken liksom, dette var skikkelige bukk. Etter en fire, fem, seks bukk klarer jeg ikke klamre meg fast lenger og går i bakken. Kommer meg på beina igjen, men resultatet var hjernerystelse, ribbeinsbrist og generell mørbanking. Vondt gitt...

Da jeg var 13 år løp hesten min ut med meg (en stygg vane hun hadde). Det går jo rimelig fort når hesten stikker og denne var i full fart mot ei steinrøs. Heldigvis hadde hun vett på å stoppe rett før raset, men jeg fortsatte jo.. Med hjernerystelse, igjen generell mørbanking og salg av hesten som resultat.

De senere år har jeg faktisk klart å holde meg på hesten for det meste:lol:

Monica S
30-03-2007, 21:29
Har ikke hatt noen alvorlige fall.
heldigvis..

1 Gang skulle jeg hoppe ned en trapp med en liten fjording (Sånn trapp med 2 trinn til terrengritt og sånn)
Hadde egentlig tenkt meg ned i skritt. Men plutselig var vi vist i gallopp, hesten svinger i luften på siste trinnet og jeg fortsetter rett frem..
Sklir et par meter på ryggen på gresset, skrapet meg såpass opp at jeg har arr enda:p

2. Gang

Skal hoppe et bra høyt kryss (stort nok for meg vertfall:p ).
Hesten/jeg ombestemmer oss.
Poff så henger monica rundt halsen og må bare slippe seg ned.
Resulterte i sand i ridebuksen..
Ikke godt det.

3. gang
Hoppet i ridehuset, på ridekurs.
Står 2 hinder på hver langside, med bokstavene før hjørnene.
Skal hoppe det første hinderet på en langside, diagonalt over banen og siste hinderet på andre siden..
Kommer fint over det første hinderet, svinger fint over banen og trodde jeg var i mål, da finner plutselig hesten ut at den andre veien ser MYE gøyere ut.
Vi kommer altså i gallopp rett mot veggen og blir ikke helt enig om hvilken vei vi skal.
Rett før vi kræsjer i veggen finner hesten ut at det er greit at vi går den veien jeg ville.
Men da var jo ikke jeg helt i balanse.
Så hesten svinger og hopper fint over hinderet den, men gjett hvem som hang igjen på veggen.
Jo, det var meg det. Å fyyyyy som alle lo:o

Gulponnis
30-03-2007, 22:03
Noen av mine fall..!

Det første "alvorlige" var vel da jeg skulle galoppere på ei langstekkning med gubbe. Han skvatt, og hoppet til siden i full galopp, så jeg datt av. Ble "dulta" borti i hodet av hoven hannes. Havna i en skog med grantrær, nesten hjernerystelse.. Jejee

Det andre var vel litt værre. Hestene våre sprang ut mot veien, hesten min falt, nesten påkjørt, ina falle av, hest løpe vidre, ina sykebil, ina sy i kneet ( halve kneet flerret opp..), ina ikke røre seg og ri på VELDIG mange dager, ina ikke ri hesten mer, ina lam i kneet, ina ha LILLA fot.. ! Jejeee

JiviDream
30-03-2007, 22:11
Den verste var vel nå for to uker siden.. Ridde ene kaldblodsen på tur med ei venninne, og vi galopperte innover en grussti.. Jeg og pånnis først, da vi plutselig ser masse bjørketrær i veien! Reiste meg opp i stigbøylene i rein refleks, for disse hestene stopper ikke om de ikke må. Plutselig mast jeg fotfeste på høyre side. klarte å holde meg på noen meter før jeg datt av og sklei bortover på ryggen ca fire meter.
Gikk bra med de andre, og grunnen til at jeg datt av var fordi at stigbøylereimen røk:S Fikk et svæært skrubbsår og et j*vlig kutt, og blei opphovna i korsryggen og på høyre side av korsryggen. Har fremdeles vondt, men kunne ikke gå skikkelig på fire dager, ikke sitte for lenge osv.. ble også sykemeldt i tre dager i tillegg til helg. VONDT!

Wilisia
30-03-2007, 22:12
I dag føyk jeg av igjen! Jeg skulle oppå Roxanne. Så vasket jeg henne i går. Så hopper jeg oppå. Uten sal og sånn. Hun begynner å gå. Glatt i pelsen også fyker jeg over på andre sida xD Jaja ;-)

tutta23
13-07-2007, 15:46
Mitt første fall var vel da jeg var 14 år tror jeg. Hadde arbeidsuke og var utplassert i en stall.Skulle ut på tut og kunne velge mellom pånnisene villstyring eller rakkar.Tok villstyring.Var litt nervøs før turen, da hun var ung og lite ridd! Hun var skikkelig treig og jeg hang langt bak de to andre.De satte avsted i galopp, og hun skulle jo etter!Jeg klarte ikke holde igjen, og hun føk avsted, og hun gjorde eT MEGABUKK. Jeg flaug over hodet på henne og rett ned i isen med hodet først!Jeg hadde heldigvis hjelm!Leppa mi blødde og hovnet skikkelig opp.Jeg var mørr banka i hele kroppen.Har fått varige men, har en kul på leppa som aldri vil forsvinne.:rolleyes:

Mitt andre var en rideskolehest.Hun var en skikkelig bitch!Sur merr. Helt plutselig tok hun en 180 grader sving i galopp og jeg datt av me hodet først!Hun ble solgt fordi alle falt av henne.

Så bruk hjelm, rir aldri uten!

Harneshaug
13-07-2007, 15:50
Har lim i rumpa jeg :D
Ramla av en gang, men jeg satt jaggu meg fremdeles i salen!!!
Red westernsal for første gang, kunne ikke lage knute... Jeppjepp, laget en fiiin knute syntes jeg, vi dro av gårde alt vel. Midt i en gallopp synes jeg plutselig tøylene blir så korte?
Neste jeg ser er halen til hesten mellom hendene mine og BOMS! der står jeg på bakken, lander på begge føtter, fremdeles med salen mellom beina :lol:
Gikk på nett og lærte med å knyte westerngjord etter det :D

Christina
13-07-2007, 15:55
http://img.photobucket.com/albums/v228/chriskih/Smilies/lmao-1.gif

Rikke
13-07-2007, 15:57
Har lim i rumpa jeg :D
Ramla av en gang, men jeg satt jaggu meg fremdeles i salen!!!
Red westernsal for første gang, kunne ikke lage knute... Jeppjepp, laget en fiiin knute syntes jeg, vi dro av gårde alt vel. Midt i en gallopp synes jeg plutselig tøylene blir så korte?
Neste jeg ser er halen til hesten mellom hendene mine og BOMS! der står jeg på bakken, lander på begge føtter, fremdeles med salen mellom beina :lol:
Gikk på nett og lærte med å knyte westerngjord etter det :D Så genialt:lol:

Mitt verste fall må være når jeg hadde dølahoppa til bestevenninna min hjemme på gården mens hun var på ferie. Har noen kjempefine jorder, og akkurat denne dagen tenkte jeg at jeg skulle ri henne på et av disse. Satte henne i galopp, noe som gikk kjempefint.. -helt til jeg kom på at det hadde regnet og gresset var glatt og denne hesten ikke hadde helt kontroll på beina sine. I en sving som knytter to jorder sammen er det litt gjørme og i øyeblikket jeg så det nådde jeg bare å tenke "Åh faen" før jeg smalt i bakken. Hesten snubla med begge forbeina og jeg fløy over hodet på henne og rulla noen meter bortover. Heldigvis var det ikke mitt hardeste fall, men var skikkelig skjelven etter det ja.

Frieserlis
13-07-2007, 16:09
Mitt verste fall husker jeg som om det var i går! Red på ridekurs, var vel rundt 12 år tipper jeg, på ponnien jeg var hestepasser til da, Shadow.

Vi red på tur denne timen, og skulle over en liten bro, med en port i ene enden. Ridelæreren min red først, deretter kom jeg som nr to, med resten bak. Da ridelæreren var gått gjennom, husker jeg at jeg spurte ham om porten kom til å blåse igjen på oss, men han sa han skulle holde den mens alle red gjennom.

Plutselig glapp han taket i et vindkast, da Shadow og jeg var ca midt på broen. Porten kom fykende mot hesten, som ble redd, rygget, og dermed datt vi utfor broen (til tross for at broen var BRED - plass til halvannen bil i bredden, minst...), ca to meter ned, og landet i elven. Hesten spratt opp og var helt fin, mens hjelmen min ble delt i to!! Landet på hodet nemlig..GLAD jeg hadde hjelm på ja. Bare litt blåmerker utenom.

I tillegg tisset jeg i buksen, haha - men ingen så det siden jeg ble våt av elven. Skummelt, ja..

Sirkusprinsessa
05-09-2007, 11:31
Jeg har hatt to stygge fall på cirkuset men ett av de var det aller verste. Jeg skulle utføre ett triks i kosakken hvor hensikten er å kaste seg ned på siden av hesten og plukke opp "dusker" som ligger på bakken i galopp. Film her:http://hest.no/blogg/?bid=5044
Men når jeg var på vei opp igjen og fortsatt hang i en stigbøyle på siden av hesten, falt hesten på siden og landet oppå meg. Pappa fikk helt panikk der han sto, og hesten nektet å reise seg opp. Heldigvis fikk de hesten til å reise seg og jeg kom meg bort. Jeg hadde ikke noe særlig vondt i begynnelsen, men treneren min sa jeg skulle gå bak teppet og sette meg. Men jeg ville ikke gi meg så lett, så jeg løp inn i manesjen igjen og utførte trikset på nytt, for både min og hesten sin skyld. Først når jeg skulle hoppe av hesten i fart senere i nummeret merket jeg hvor vondt jeg hadde i både rygg og bein. Det gikk heldigvis bra, så jeg var tilbake i manesjen etter ca. en måned. Mamma mente jeg skulle dra til legen for å sjekke ryggen, siden jeg allerede hadde skadet denne i tidligere kosakk ulykke, men jeg visste akkurat hvilken beskjed jeg kom til å få. Nå, for noen måneder siden når jeg var å sjekket ryggen, siden jeg ofte fikk kramper og div. fikk jeg høre at jeg hadde noen gamle "småbrudd" i ryggen etter tidligere skader...

anjaaa
05-09-2007, 11:39
Verste fallet var vel da jeg gallopperte på jordet og ble slengt 360* over hodet på lille ponnisen min:p hadde norgeskartet med blåmerker nedover siden en stund!

EliFi
05-09-2007, 11:45
Tror mitt verste fall var da jeg passet en fullblods for ei på Øysand. Han var vel egentlig kjent for å være litt loco, så jeg var vel litt forberedt på det. Skulle hoppe litt på utebanen, og i det vi nærmet oss hinderet klikket han fullstendig. Bukket, steilet, sparket bakut osv.. Heh. Endte med at jeg havnet oppi hinderet, og slo ribbeina mine ganske kraftig, mens hesten løp tilbake til stallen.

LisaFi
05-09-2007, 12:58
De gangene jeg har ufrivillig "dismounted" så har jeg en utrolig evne til å havne på beina, gjerne med tøylen i hånda.... Landa på rumpa EN gang når verdens snilleste hoppe hoppa til side for *flyvendeplastposemedrovdyri* mens jeg satt skevt for å stille om stigbøyler. I skritt. Lo meg nesten ihjel... :D

stine
05-09-2007, 13:00
Bank i bordet; jeg har aldri falt av...Har falt noen ganger, men da sammen med hesten..

Camilla
05-09-2007, 14:04
En fjording løp ut med meg og bråsvingte ned mot gården.
Jeg ble hengene på siden over nakken/halsen til hesten til jeg tilslutt havnet i bakken og ble dratt bortover etter tøylene,
frem til venstre framhov slo ut min venstre fortann +.

Helt jævlig.. Også er det ett forbanna venteår hos kjevespesialist!
Hesten tok nemlig med seg hele tanna (rot og alt!), så det holder ikke å dra til kun tannlege...:roll:

Marianne
05-09-2007, 14:16
Jeg har en del fall i minnet ja!

Fall 1: På rideskolen. Vi hadde voltige på en fjording som var kul rund. Jeg skulle sitte sidelengst, og vips så sklei jeg av og landet på beina.

Fall 2: Trente en gul kaldblodshest på 3 år. Mamma kjørte forran med en annen hest, og jeg kom ridendes bak. Mamma svingte sin hest oppover en vei, men dit ville ikke min hest. Så hun satte seg på rompa midt i veien! Jeg rei med westernsal, og jeg hadde ikke strammet den godt nok så jeg og westernsal sklei nedover hestens rygg. Hesten reiste seg opp, og jeg og salen skled helt av, og jeg landet på rompa med salen mellom beina. Hesten sto stille, så jeg fikk løst opp gjorten som hang rundt beina på henne.. Snill 3 åring det.

Fall 3: Samme gule kaldblodsen. Jeg rei i westernsal, og hadde igjen ikke strammet ordentlig, eller jeg tror egentlig at knuta gikk opp. Jeg red i rolig skritt bortover en skogsvei, da hesten får panikk av noen fugler. Hesten setter av gårde i full galopp. Jeg merker at salen sklir mer og mer til siden, og tilslutt så faller jeg av å slår hodet rett i en stein. Det siste jeg husket var galloperende høver. Jeg våknet etter en stund, og da var hesten borte vekk. Jeg hadde vondt i hodet og syntes at hjelmen lå litt rart på hodet, så jeg tok den av, og da hadde den sprukket.
Jeg ruslet tilbake til stallen, for jeg tenkte at hesten hadde løpt tilbake dit. Jeg kom til stallen, men ingen hest var å se! Var helt fortvilet, og gikk oppover i skogen for å lete, men fant ingen hest! På veien nedover hører jeg plutselig noe bak meg, og der kom jammenmeg hesten travendes etter meg. Da var jeg glad!

Fall 4: Før så trente jeg en litt gal varmblods. Han greide ikke skritte, var teit, og fløy ut hver gang han så en grønn bil.
Vi hadde vært ute på en treningstur da, og hadde ridd noen intervaller.. På veien hjem så småstresset han litt, selv om han egentlig var dønn sliten av intervallene, for jeg hadde ridd han ganske så hardt.
Videre på veien hjem, så møtte vi en bil. Den var ikke grønn, så det gikk greit. Men like etterpå så møtte vi en grønn bil, og hesten stakk! Det gikk i dundrendes galopp. Han løp forbi stallen, da han plutselig fant ut at han hadde løpt forbi, og bråsnudde. På stallplassen, hoppet jeg av. Men så fant jeg ut at hesten skulle faen meg ikke få slippe unna!! Så jeg satte beina i stigbøylen, og tok skikkelig sats.. Det endte med at jeg datt av på andre siden.

Fall 5: Jeg hadde fått en varmblodstraver. Han hadde vært veldig god! Ble bl.a. nr 2 i kriteriet. Jeg hadde ridd denne hesten før mens den gikk løp og sånn, så jeg ville jo ha han. I mellomtiden før jeg fikk han, så hadde han fått en hjerneblødning. Dette hadde gjort at han ikke lenger greide å sette beina kordinere beina sine ordentlig, men det visste vi ikke den gangen.
Jeg fikk hesten, og hadde ridd han mye. Rei mye hurtig på han bortover en vei sammen med ei anna som hadde en varmblods. Men det var en gang vi skulle på vei hjem.. Travet i moderat tempo, og skulle runde svingen inn på gårsplassen. Den svingen klarte han ikke, så han datt mot siden, og landet oppå meg. Jeg ble borte med ett, og hesten reiste seg opp, med hodet bøyd ned mot meg. Jeg holdt knallhardt på tøylene, så han fikk ikke dratt opp hodet stakkars. Stall-eierne kom ut og fikk tatt med meg inn, mens en annen tok seg av hesten. Det første jeg husker var at jeg sto i dusjen. Deretter ble jeg kjørt på sykehuset, hvor dem sa at jeg hadde fått en kraftig hjernerystelse. Lå til overvåkning over natten før jeg fikk dra hjem.
Det gikk bra med hesten. Han hadde fått noen stygge sår, men de på stallen hadde renset og ordnet opp, så hesten fikk den pleien den trengte mens jeg var borte.

Også har jeg nå falt av Miss 2 ganger da.

HannaC
06-09-2007, 18:54
Har falt av rundt 15-17 ganger., synes det er litt mye etter bare 3års ridning:p Men likte godt før å ri frekke ponnier som ofte bukka. Har mistet litt oversikt over antall fall...

Første gang jeg ble kastet av, var av en meget frekk ponni. Først stoppan opp før et hjørne og nekta å rikke seg, men jeg ga sjenkler(og jeg hadde ridd 1/4 år):p Etter noe som følte som en evighet, la jeg galoppsjenkel, og ponnien tok bittet(føltes sånn ut) og la inn et bukk og der føyk jeg av sidelengs. Stakkars faren min som så på, han trodde jeg hadde skadet nakken, for han sa at nakken min ble litt bøyd sidelengs og bakover i fallet. Men jeg fikk bare masse sand i munnen.. ÆSJ...Satte meg med en gang oppå igjen.

En annen gang var på en stor hest på sprangtime, med navn Laban:p Hadde hoppet rundt 80cm, rekk, og rett etter landingen svingte han vekk til venstre, og rett i bakken med meg, og all oksygene ut av lungene.. Etter på skulle vi ta en sving, og et galoppsteg før hindere så svingte han vekk(for han ville til de andre skolehestene) og jeg føyk av, slo meg en del på hoften. Dette gjenntok seg to ganger, og jeg hadde vondt i en uke:p

I vinter red jeg på Laban, og vi skulle hoppe en trippelkombinasjon på 30cm, kryss. Jeg kommer altfor sent på, lander altfor dypt etter første. Kommer med nød og neppe over det andre, og stopp på det tredje. Lander så langt på nakken til han at jeg sakte sakte sklir ned nedover, og ser bare bakken komme mot meg og lander med haken først i bakken(deiligt..) og hodelag følger like gjerne av med meg.