PDA

Se full versjon : varmskoing!!!!!

ceciliee
29-10-2006, 21:50
hei. Hesten min ble varmskodd for første gang for ca 5 uker siden, det var en lærlig som skulle sko. På frambena ble det veldig fint og flott men bak klarte han og skjære av alt for mye og tenkt hvor vondt det måtte ha gjort for stakkars hesten når han brant på skoen..... Nå nekter hun plent og løfte på noen av bakbena og for ca 2 uker siden mista hun den ene bakskoen, og vi får ikke skodd henne igjen...
Har prøvd så og si alt som er.. Ingenting som virker. aner ikke hva man skal gjøre.. Veldig frustrerende når sånn skjer.... :?

Shadowfax
30-10-2006, 09:44
Min ble også varmskodd i sommer. Skal si nervene var i helspenn da ja!
Han har aldri vært så redd før..
Var ikke fornøyd med skoingen, dvs det så fint ut, men det var andre årsaker som gjorde at jeg ikke var spesielt fornøyd..

Andrea
04-11-2006, 12:26
Varmskoing? Er det sånn at man setter på en sko mens den er glovarm?

Shadowfax
04-11-2006, 19:49
Tilpasser skoen når den er varm ja.. ryker og lukter grusomt.. hehe..

CDH
13-08-2008, 11:58
Hva er greia med det ?
Ikke bedre å bare settepå vanlig ?

Puselusa
13-08-2008, 12:05
Mine er varmskodd flere ganger. En gang tok det fyr i hovskjegget til dølen, men heldigvis er det rikelig med både hovskjegg på beina og forstand i dølaskolten, så det gikk bra.

:lol:

EliFi
13-08-2008, 12:07
Hvorfor varmskor man? Sitter skoene bedre/riktigere av det?

Puselusa
13-08-2008, 12:11
Det har vel med passform/tilpasning å gjøre. Nå skal jo skoen tilpasses hoven uansett, men jobben til hovslageren blir langt enklere med varmt, lettformelig jern å jobbe med.

EliFi
13-08-2008, 12:14
OKei.. Høres ut som man må være nøye på hvem man bruker til sånt da, dersom hovslageren har tatt for mye og vært borti nervene.. :S

CDH
13-08-2008, 12:21
Holder meg til vanlig skoing :)

Hovslager
13-08-2008, 12:40
Varmskoing er å tilpasse skoen når den er varm, ved å kontrollere passform og planhet.
Man kan varmsmi for så å tilpasse siste bit kald.
Og man kan tilpasse hele prossesen kald.

Jeg er enig i at man skal tenek over valg av hovslager, men det er like lett å gjøre feil ved kaldskoing som ved varm.

Har du gitt tilbakemelding til læremesteren til lærlingen?
Det håper jeg du gjør.

Mitt forslag er å dope hesten slik at den slapper av når den blir skodd.

Imponerende at lærlingen klarte å sko den ferdig når det gjorde så vondt.

Siv

Tone
13-08-2008, 16:19
Bajass har blitt varmskodd en gang og hjelpes hvor godt de skoene satt!! Jeg skulle ikke fått dem av da det var tid for det og han skulle skoes på nytt. Tror ikke han brydde seg noe videre om lukta osv men kompisen ble ikke varmskodd....

Harneshaug
13-08-2008, 16:37
Om hesten ble skjært for mye vil jeg nesten tro det er bedre med varnskoing enn med kald.
Skoen ville jo i så fall brenne av hornet og lukke det slik at det ikke kom noe bakterier til.
Det er jo det man gjorde med sår før i tiden, brente av sårkanten :)
At det var ubehagelig kan jo selvsagt være ja, men jeg synes også det er merkelig at han fikk gjort seg ferdig om det var så vondt for hesten? Det er ikke en annen grunn for uvilligheten da?