PDA

Se full versjon : Kreative øvelser som skaper tillit og selvtillit..

Mandarinhest
15-06-2009, 21:30
Jobber en del fra bakken nå for å skape tillit og selvtillit med hesten, slik at han blir tøffere.

Har jobbet med å gå opp på palle med forbeina. Han skjønner det IKKE! Så setter jeg opp ene beinet og drar han opp. Roser masse! Så rygger jeg tilbake og prøver å få han til å gjøre det selvstendig.
Med et hopp så bestemmer han seg og står med forbeina oppå! Fliiink, roser masse, han senker hodet, tygger og vil nesten ikke rygge ned igjen fordi han er SÅ stolt!

Andre slike øvelser? Har drevet å hoppet over store stokker, over bommer, rygge mellom stokker, snu, vende, løpe etter hverandre.

Men det blir litt kjedlig så må ha noe nytt!!

Tenkte å lage en vippebru, så får se om han blir noe tess! :)

Embliss
15-06-2009, 21:32
Å gå over pressenning er jo også en fin øvelse. Eller å gå under presenning.

ponnitrollet
15-06-2009, 21:41
Jeg kan en del slike øvelser, siden jeg måtte gjøre dem med Almira da hun var 3 år. Disse øvelsene har vi mye igjen for i dag. :)

Øvelse nr. 1
Sett opp bildekk/hagemøbler eller hva du har for hånd i ett mønster/bane. Lei hesten gjennom i skritt flere ganger, gjenta banen du har laga for hesten, ergo ikke skift retning. Etterhvert vil du se at hesten kan veien gjennom banen selv, noe som også gir hesten selvtillit og tillit til deg i lengden. Senere kan du gjøre banen mer avansert.

Slike øvelser du tenkte på? Har flere, bare si fra om du ønsker flere! ;)

mallilen
15-06-2009, 21:42
Å la hesten gå foran deg gjennom "tunneler"(lages av noe støtter og bommer i riktig høyde parallelt ved siden av hverandre) er en grei øvelse som også kan være skummel for mange hester.

Har hesten veldig dårlig selvtillit, evt er veldig dominert, er det fint å la hesten gå "foran" på tur i f.eks skogen, slik at den får lov å bestemme litt. Veldig mange hester som våkner til liv igjen når de får lov å gjøre ting på eget initiativ uten å bli korrigert ihjel.. :p

Mandarinhest
15-06-2009, 23:45
Når han får styre selv, så er han veldig dominant og skal fremstå som verdens største konge! INGENTING pusser han på nesa, selv om han skvetter til av det mest rare og minst tenkelige.

Nå tar vi timer hver onsdag for å ta litt over det som får han til å være kongen, i håp om at han kan roe seg litt ned og la mennesker få styre og fortelle han at saker og ting ikke er så skummelt!

Endelig føler jeg meg som sjefen, og man merker at når jeg legger press på han og ber han om litt som han egentlig ikke synes er så kult, så blir han usikker og stressa. Selv hvor positiv jeg er, roser for hver minste ting som er riktig og er rolig og ber ikke om for mye.
Når han gjør det jeg ber han om, roser, og endelig slipper han bomben, slapper av og "det var jo faktisk OK at mennesket styrte over meg, puh".

Så vi må ha det morro og samtidlig lære seg at han må slippe litt taket på kongen og la meg ta over!

Skal prøve å gå litt i skogen! Der kan jeg jo longere han litt opp bratte kanter, la han hoppe ned. Det vil han nok like!

Takk for tips, gjerne fler! :D

ponnitrollet
16-06-2009, 07:17
Når han får styre selv, så er han veldig dominant og skal fremstå som verdens største konge! INGENTING pusser han på nesa, selv om han skvetter til av det mest rare og minst tenkelige.

Nå tar vi timer hver onsdag for å ta litt over det som får han til å være kongen, i håp om at han kan roe seg litt ned og la mennesker få styre og fortelle han at saker og ting ikke er så skummelt!

Endelig føler jeg meg som sjefen, og man merker at når jeg legger press på han og ber han om litt som han egentlig ikke synes er så kult, så blir han usikker og stressa. Selv hvor positiv jeg er, roser for hver minste ting som er riktig og er rolig og ber ikke om for mye.
Når han gjør det jeg ber han om, roser, og endelig slipper han bomben, slapper av og "det var jo faktisk OK at mennesket styrte over meg, puh".

Så vi må ha det morro og samtidlig lære seg at han må slippe litt taket på kongen og la meg ta over!

Skal prøve å gå litt i skogen! Der kan jeg jo longere han litt opp bratte kanter, la han hoppe ned. Det vil han nok like!

Takk for tips, gjerne fler! :D

Det der med dominant var hesten min også da jeg fikk henne. Det tok kjempelang tid å finne ut hvem som var sjefen, fordi jeg var usikker og hun var selvsikker. "Jeg vet best" - type.

Det er ikke alltid like lett å finne ut hva som kan hjelpe hester som er "konger og dronninger", men det jeg gjør er å la hesten min for eksempel skritte med løse tøyler på tur, og hvis hun begynner å trippe eller løpe ut, strammer jeg inn tøylene og har dem stramme til hun roer seg ned. Det er viktig å bruke stemmen når jeg skal håndtere henne.

Jeg tror at grunnen til at hesten din blir usikker og stressa når du tar styringa, er fordi den er vant med å styre selv. Og når hesten er vant med å styre selv, blir den stressa når andre prøver å styre den. Det viktigste du kan gjøre da, er å få hjelp av andre til å håndtere situasjonen, så det er bra at du har fått. Du kan også longere hesten på egenhånd, og snakke oppmuntrende til ham når han gjør slik du sier og ignorere den negative atferden. Slik at når han løper på "galopp" kan du rose, mens hvis han "klikker" når du longerer, bør du bare få ham på rett kjøl og begynne forfra igjen. Stemme er som sagt viktig.

Jeg er i og for seg enig i at du skal være rolig, bestemt og rose for hver minste riktige ting. MEN du bør ikke la ham slippe unna med uvaner og lignende, selv om du kan gjøre det til en viss grad nå i begynnelsen, er det viktig å få kontroll over dem også.

Du kan også hakke opp gulrøtter og epler å ha i foret hans om kvelden, hestene liker det. :)

Grisou
16-06-2009, 11:03
To ting vi leker gjerne med hesten

- ta en stor ball /gymball ol. og lar han sparke den, med mule og med beina på forskjellige komandoer

- på tur i bygda finnes det den ein eller andre trappa (spør først f.e. forsamlingshus) til å gå, ikke stormer eller hoppe, op og ned + kumlok han må stå på kanskje klarer han å samler alle 4 bein på den?

kos dokke :)

Mandarinhest
16-06-2009, 11:21
To ting vi leker gjerne med hesten

- ta en stor ball /gymball ol. og lar han sparke den, med mule og med beina på forskjellige komandoer

- på tur i bygda finnes det den ein eller andre trappa (spør først f.e. forsamlingshus) til å gå, ikke stormer eller hoppe, op og ned + kumlok han må stå på kanskje klarer han å samler alle 4 bein på den?

kos dokke :)

Skal prøve å samle alle fire bein på en palle! Hvordan gjør jeg det egentlig? Han er jo så svær liksom :p
Med hu lille jeg har var det enkelt, for da løfta jeg opp alle bakbeina og satte oppå, men hun trenger ikke å samle beina hvis du forstår.

Mandarinhest
16-06-2009, 11:25
Det der med dominant var hesten min også da jeg fikk henne. Det tok kjempelang tid å finne ut hvem som var sjefen, fordi jeg var usikker og hun var selvsikker. "Jeg vet best" - type.

Det er ikke alltid like lett å finne ut hva som kan hjelpe hester som er "konger og dronninger", men det jeg gjør er å la hesten min for eksempel skritte med løse tøyler på tur, og hvis hun begynner å trippe eller løpe ut, strammer jeg inn tøylene og har dem stramme til hun roer seg ned. Det er viktig å bruke stemmen når jeg skal håndtere henne.

Jeg tror at grunnen til at hesten din blir usikker og stressa når du tar styringa, er fordi den er vant med å styre selv. Og når hesten er vant med å styre selv, blir den stressa når andre prøver å styre den. Det viktigste du kan gjøre da, er å få hjelp av andre til å håndtere situasjonen, så det er bra at du har fått. Du kan også longere hesten på egenhånd, og snakke oppmuntrende til ham når han gjør slik du sier og ignorere den negative atferden. Slik at når han løper på "galopp" kan du rose, mens hvis han "klikker" når du longerer, bør du bare få ham på rett kjøl og begynne forfra igjen. Stemme er som sagt viktig.

Jeg er i og for seg enig i at du skal være rolig, bestemt og rose for hver minste riktige ting. MEN du bør ikke la ham slippe unna med uvaner og lignende, selv om du kan gjøre det til en viss grad nå i begynnelsen, er det viktig å få kontroll over dem også.

Du kan også hakke opp gulrøtter og epler å ha i foret hans om kvelden, hestene liker det. :)

Jeg trenger ingen innføring i hvordan jeg skal håndtere han. Det vet jeg bedre enn deg ser jeg..

Jeg vil ha kreative tips å jobbe med fra bakken..

Grisou
16-06-2009, 11:27
Skal prøve å samle alle fire bein på en palle! Hvordan gjør jeg det egentlig? Han er jo så svær liksom :p
Med hu lille jeg har var det enkelt, for da løfta jeg opp alle bakbeina og satte oppå, men hun trenger ikke å samle beina hvis du forstår.

Så snart han klarer å gå rolig op og ned med framfoter kan du løfter forsiktig en bakfot til. Etterhvert så finner han balansen og den siste foten kan folger op. Da må han ha god kontrol, stå rolig og balansert. :) Hadde noen kjempstolte hester her etter dem skjønte hva jeg vil at dem skal gjøre.

Spansk skrit kan fokuserer han godt på deg - når du og han gå synkron - ja det tar lit tid med å øve - men ser flott ut og gjør han opmerksam til deg som skritter foran , eller bedre sagt ved siden.

ponnitrollet
17-06-2009, 11:38
Pallen bør vel være sterk?

MonaB
17-06-2009, 11:50
Pallen bør vel være sterk?

for å tåle vekta av en hest må den det ja. en finner kjapt nok ut av det om den knekker.

ponnitrollet
17-06-2009, 12:27
for å tåle vekta av en hest må den det ja. en finner kjapt nok ut av det om den knekker.

Joda, men er lurt å ha en sterk palle, for om den knekker kan det skape usikkerhet hos en allerede usikker hest. Altså at den påenmåte faller gjennom pallen. Derfor er det ikke lurt å balansere hesten på en palle om hesten er veldig usikker i forhold til det den gjør. Man bør i så fall sikre pallen slik at hesten kan stå på den uten problemer.

MonaB
17-06-2009, 12:29
:rolleyes:

Grisou
17-06-2009, 12:42
Hvis du få tak i noen stabile breide planker, kan du bygger deg en vippe.
Med en trestamme under i midten.

Synes altid det er kjempeartig å se folk som tom klarer å ri hestene sine over så skumle greier :)

edna
17-06-2009, 14:04
Er det noen som har tips til slike øvelser man kan gjøre ut i naturen med det man finner der? Synes det er kjempe spenende å jobbe slik med hester :)

Grisou
17-06-2009, 14:15
flere tre: siksak rund treer, rugge i siksak

en trestamme som ligger på bakken: hesten gå over den med frammbeina, bakbeina blir på andre siden og så rykker vi sidelengs i begge reddninger. Ellers til lit utålmodigere hester - lær å stå stille med to bein på hver side av stammen - det gå an med fram-bakbeina og venstre-høyre beinpaar.

Mandarinhest
17-06-2009, 14:56
Joda, men er lurt å ha en sterk palle, for om den knekker kan det skape usikkerhet hos en allerede usikker hest. Altså at den påenmåte faller gjennom pallen. Derfor er det ikke lurt å balansere hesten på en palle om hesten er veldig usikker i forhold til det den gjør. Man bør i så fall sikre pallen slik at hesten kan stå på den uten problemer.

Tror du vi er helt idiot eller?
En palle er bygd for å ha tung last oppå seg! Og hvis den ikke tåler 500kg så er det ingen palle, men ved!!

Jeg har heldigvis verdens søteste prøvekanin!
http://i13.photobucket.com/albums/a277/krastine/Mirakel%20trening/P15-09-09_1852.jpg

Tips til å jobbe i utmarka:
Longere opp og ned bratte bakker, over elver/bekker, over store tømmerstokker! Opp en skrent, snu for å gå ned. Alt det kan gjøres i ei grime med langt tau.

Jeg er veldig inspirert av Parelli jeg da..
Denne filmen har inspirert meg i mange år! Nytt på nytt ;)
http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSssKZE&feature=related

ponnitrollet
17-06-2009, 15:15
En palle er bygd for å ha tung last oppå seg! Og hvis den ikke tåler 500kg så er det ingen palle, men ved!!

Jeg har heldigvis verdens søteste prøvekanin!
http://i13.photobucket.com/albums/a277/krastine/Mirakel%20trening/P15-09-09_1852.jpg

Tips til å jobbe i utmarka:
Longere opp og ned bratte bakker, over elver/bekker, over store tømmerstokker! Opp en skrent, snu for å gå ned. Alt det kan gjøres i ei grime med langt tau.

Jeg er veldig inspirert av Parelli jeg da..
Denne filmen har inspirert meg i mange år! Nytt på nytt ;)
http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSssKZE&feature=related

Nei, jeg tror ikke du er idiot.

Forøvrig vil jeg bare si at jeg syns mange av disse rådene her er utrooolig kreative, og vurdere å bruke dem på min egen hest :)

edna
17-06-2009, 15:26
mange gode tips her, gleder meg til å prøve noen av de selv :D
Jeg bor jo ganske sentralt så det er mest grusveier og tett granskog i skogen her. Kanskje jeg må gå en sikkelig langtur med ponninsen min for å lete etter litt sikkelig skog.

IngvildK
17-06-2009, 16:18
Jeg og Perlas hadde det veldig gøy med å vandre rundt i skogen. Vi gikk på blåbærtur sammen, jeg spiste blåbær og han spiste lyng.

Perlas var ganske ustødig i ulendt terreng, og når vi gikk over og mellom tuer, gjennom trange passasjer av trær, og opp og ned korte, bratte bakker som ofte måtte hoppes, følte jeg at hans selvsikkerhet ble styrket. Siden det var jeg som ledet han gjennom utfordringene, følte jeg også at hans tillit til meg ble sterkere.

ElisabethHR
19-06-2009, 23:53
Nyttig å lese for meg her også.. ponnien min er ordentlig pinglete innimellom. Ellers så hender det seg at hun ser "spøkelser" for å "skremme" meg. Hun kan bli litt tullete om hun kjenner at jeg krever litt av henne. Trenger nok å øve litt på at hun skal høre på meg, og at hun ikke skal være så pinglete.

nettisnetti
29-06-2009, 16:48
hellu:)

har og noen ting som jeg har gjort med hoppa mi, som har gjort henne tryggere i flere situasjoner.

har som flere har nevnt her, med paller. det gjorde jeg mye på bakken, og la til et fast ord hele tiden da hun skulle opp på pallenmed frambena, et annet når hun skulle med alle 4 bena og et ord når hun skulle av. jeg kunne til slutt ha henne løs og gå langt i fra henne, si kommandoen, og hun gjorde det:) kjempe kjekt. etterhvert har det utviklet seg til at vi gjør det med meg opp på. meget morsomt:P

og pressening er en veldig god øvelse. hoppa mi var livredd i starten, tørde nesten ikke se på den en gang. så uten særlig press og over laaang tid så går det nå bra. nå skritter, traver og galloperer hun over en 20 meters lang pressening uten noe problem. det virker mer som hun syns det er morsomt nå:)

legger til et bilde av oss på pallen:)

Azawakh
07-07-2009, 13:49

Strengt tatt er pallen bygd opp for å bære 500kg jevnt fordelt ut over plankene.
Når en hest står på pallen vil kun fire små områder bli belastet, så sjansen for at plankene knekker er faktisk der selv om pallen med letthet bærer 500kg såkorn..
Det er også stor forskjell på hvordan pallene er bygd, kvalitet og ikke minst hva tidens tann har gjort med dem, så det er absolutt ikke dumt å sjekke tilstanden til de enkelte plankene sånn ca før man ber hesten gå opp på pallen.

skjelstad
20-07-2009, 01:31
Prøvde å få hesten min på en palle, men han gikk bare rundt. Skjønner ikke helt hvordan jeg får han opp? :P

Mandarinhest
20-07-2009, 10:24
Jeg bare leier hesten frem til pallen, hvor den stopper. Løfter opp en fot og setter den på pallen. Roser masse! Også tar jeg enten leietauet og drar litt for å få andre foten oppå, ellerså løfter jeg andre fot også opp. Også roser jeg masse, før jeg lar henne rygge bak.

Linus
03-10-2009, 13:54

Jeg trenger ingen innføring i hvordan jeg skal håndtere han. Det vet jeg bedre enn deg ser jeg..

Ufin du er mot andre, hehe, folk prøver og gi deg råd og du svare på den måten. Burde skamme deg. Syntes for er flinke som i det hele tatt gidder og hjelpe :)

Går ann og svare folk på en ordentlig måte, selv om man kansje ikke er enig;)

Kjempe gode råd her forresten:)

Silledille
03-10-2009, 20:36
Ufin du er mot andre, hehe, folk prøver og gi deg råd og du svare på den måten. Burde skamme deg. Syntes for er flinke som i det hele tatt gidder og hjelpe :)

Går ann og svare folk på en ordentlig måte, selv om man kansje ikke er enig;)

Kjempe gode råd her forresten:)

Så sant, så sant... Pallen kunne gjerne hatt en plate festet fast oppå, for å fordele trykket. Ser på bildene at de holder, men jeg tar nok ikke sjansen ;) Ikke så gøy om hoven skulle gå mellom plankene...

Julie og Kamy
03-10-2009, 20:50
Jeg gått lenge rundt å tenkt på hva jeg kan la Kamy stå på med to og alle fire bein. Foreløpig er det kun steiner og ting som hører naturen til.

Jeg ville ikke latt Kamy stå på en palle. Trakker de igjenom så er det utrolig fort gjort å skade seg stygt!

Maylover
13-10-2009, 11:52
Her var det masse bra; ) denne pallegreia er nok ufarlig å gjøre me 200kgs hester;D

Skal se om jeg ha noen knep....

Det er veldig fint ¨å få hesten til å følge deg uten tau på flat mark i sirkler og mønster... man kan øve først med en godbit åsså får hesten godbiten om han/hun er flink og følger etter. blir hesten flink kan man hoppe hinderløyper og forskjellig. du først, hesten etter;D

øvelser som å lære hester å gi fot og å bukke er fine og styrker hestens selvtillit.

lange leieturer i skog og mark.... tømmekjøring i skog og mark... = kjempebra...

ridning... lære hesten å lystre med deg på ryggen med bare sjenkelbruk, stemmen, vekt, sete... osv... altså uten bitt...

og som allerede nevnt : walking på presenning,,, gå under presenning osv.

lære hesten å så i ro,,,, altså, plutselig stige av hesten og gå bort fra den uten at den forflytter seg...=) ganske vanskelig å lære hester dette har jeg hørt...

elsker slike øvelser...s

LineGausmann
08-01-2010, 10:08
Kjempe flott med slike :D

Nå skal ponnis og jeg trene litt på bakken :) Mange flotte tips her ! =)

alexsandra
12-03-2010, 00:41
Mye bra tips her blei skikkelig innspirert.
Jeg elsker å øve på det å få hesten til å flytte på seg når jeg presser den. Feks gjør tegn til at den skal gå rundt i sirkel, få den til å flytte rumpa bare du ser på den, eller løfter hånda for å få den til å gå bakover. Har oså pakket inn hesten i presening, noe hun ikke reagerte på.