PDA

Se full versjon : Champion Gull?

Elisabeth j
28-10-2006, 22:06
Fòrer du med Champion Gull?
Hva synes dere om dette fòret?

Hesten min får 5l havre om dagen + vitaminer,salt og betfor.
Men hvis jeg enten fjerner havren eller legger til Gull i forplanen. Hvor mye skal hesten ha?

Vbl løpshest ca 500kg, i hard trening. får kune kraftfor to ganger om dagen, og grovfor tre ganger om dagen.

Blir sinnsyk av all denne forplan tenkinga snart.... :P

Therese
28-10-2006, 22:13
Jeg bruker gull og er fornøyd med det.

Fjording som har lett for å legge på seg og blir fort "gal i hodet" av for mye kraftfòr fungerer kjempegodt på Gull, hun legger ikke på seg av det og hun blir ikke heit. Mye melasse er det eneste jeg ikke liker.

Sofie & Suzett
28-10-2006, 23:37
Her: http://www.pc-horse.com./47/ind47.htm
Kan du laste ned en demo av et forplan-program, et kjempebra program! Der kan du legge inn info om hesten din, og sammenligne fortypene, vil tro det svarer på spørsmålet ditt;)

Kristina og Ozzy
29-10-2006, 10:43
Jeg bruker gull og er fornøyd med det.

Fjording som har lett for å legge på seg og blir fort "gal i hodet" av for mye kraftfòr fungerer kjempegodt på Gull, hun legger ikke på seg av det og hun blir ikke heit. Mye melasse er det eneste jeg ikke liker.

Gull inneholder jo ikke melasse nå lenger, gjør den det da? Synes å ha blitt forklart at de kuttet ut melassen for en stund siden, fordi de ikke klarte å gjøret foret holdbart når det inneholdt melasse - at foret ble fort muggent og dårlig.

Stemmer ikke det?
Om man foreksempel sammenligner gull med baileys (som inneholder melasse), kjennes gullen ihvertfall forferdelig tørr ut i forhold...

Forer selv på gull og havre. Har en stor spranghest i normal trening, han får 2 kg gull og 2 kg havre pr dag - fungerer supert!

Therese
29-10-2006, 10:52
Vet i allefall at de kuttet ned på melasse-mengden for en stund siden, men har ikke fått med meg at de har kuttet det ut?
Har ikke kjøpt gull på lenge pga. mindre bruk av kraftfòr på sommeren.

Skjønner ikke hvorfor de skal ha melasse i det i utgangspunktet :roll:

Mathilde
29-10-2006, 14:02
Har fôret med det før. Erfarningen er at hester elsker det! Jeg kunne ikke bruke det lengre, fordi hesten ble for feit, men for hester med høyt aktivitetsnivå synes jeg det er å anbefale!=)

Shadowfax
29-10-2006, 15:29
Har fora med Gull lenge. Bare Gull og Gull sammen med komplett. Har fungert kjempefint og hestene elsker det :)
Kjøpte med et par sekker da jeg var hjemme, gjett om det ble liv i leiren ja!

Elisabeth j
29-10-2006, 23:07
Takk for svar så langt.

Har vært borti forplan hest tidligere. Men der står alt i kg,,, og jeg forer med l.

Der jeg jobba før fik alltid hestene gull til lunch. Og det virka som favoritt måltidet.

Sliter med at Zing manger det lille ekstra rundt magen syns jeg. Men nå går det mye fett og energi til pelskifting og setter masse muskler.

Men,får kjøp en sekk når lønninga kommer og se hva jeg må bruke på han og hvor lenge en sekk varer.
Er jo så individuelt fra hest til hest også.

Frida&Jameel
29-10-2006, 23:10
Har vært borti forplan hest tidligere. Men der står alt i kg,,, og jeg forer med l.

Er det ikke bare å ta en liter av foret og veie det? :)