PDA

Se full versjon : Grime + leietau = ?

Martine93
12-06-2009, 22:12
Hei, jeg fikk litt hjelp idag å trene litt horsemanship på døla hesten min:p men veit du/dere om hvor man får tak i skikkelig horsemanship grime med leietau? MÅ være uten metall hilsen hun som hjalp meg :P

Martine93
12-06-2009, 22:29
ingen som veit hvor jeg finner det?

Chevy&Hedda
12-06-2009, 22:34
Er det taugrime du mener?

I så fall her: http://www.rodeo.no/no/dept_25.html
Her: http://www.tofhesteutstyr.no/product_info.php?products_id=366

Ellers er det sikkert mye brukt på finn.no.

Oda
12-06-2009, 22:39
Bole (www.bole.no) har pleid å hatt noen taugrimer, så det er kanskje verdt en sjekk? :)

Flicka4ever
12-06-2009, 22:44
Jeg trener det også mye. Og jeg har rett grime for dette. Den fås kun hos www.montyroberts.com
Men du kan sikkert bruke en som ikke er så god, men da må du sikkert trene litt mer. :)

Gulponnis
12-06-2009, 22:47
Jeg trener det også mye. Og jeg har rett grime for dette. Den fås kun hos www.montyroberts.com
Men du kan sikkert bruke en som ikke er så god, men da må du sikkert trene litt mer. :)

Kommer det an på grima hvor bra hesten funger? Og hvordan "trener" du horsemanship når det kommer an på hvilken grime du har?

Rikke
12-06-2009, 22:47
Du kan bruke hvilken som helst grime til å trene hesten din fra bakken..

Gulponnis
12-06-2009, 22:50
Du kan bruke hvilken som helst grime til å trene hesten din fra bakken..

Ja, jeg er også av den oppfatningen. Jeg skjønner ikke hvordan en grime kan gjøre samspillet mellom deg og hesten bedre..

Flicka4ever
12-06-2009, 23:09
Riktig utstyr er faktisk veldig viktig for å få de resultatene man ønsker.

Rikke
12-06-2009, 23:11
Riktig utstyr er faktisk veldig viktig for å få de resultatene man ønsker. Jeg heller mer mot riktig innstilling;)

Flicka4ever
12-06-2009, 23:13
Jeg heller mer mot riktig innstilling;)

Jeg har da stilt den inn sånn at den sitter riktig på hesten så klart!

Rikke
12-06-2009, 23:15
Det jeg mente var at jeg synes innstillingen til personen som trener hesten har mer å si, enn utstyret man bruker.

Harneshaug
12-06-2009, 23:15
He he... ja, må si meg enig med Rikke her ;)

Flicka4ever
12-06-2009, 23:19
He, he... Jeg også:D

Gulponnis
12-06-2009, 23:21

Men si meg, går ikke horsemanship-prinsippet ut på at ting skal være så naturlig for hesten som mulig? Hvorfor skulle man da trenge en "monty-roberts-grime" for å trene hesten sin best mulig?

Mandarinhest
12-06-2009, 23:22
Og jeg er enig med Flicka4ever!

Synes det er helt forferdelig å jobbe med vanlig grime fra bakken(det går sikkert fint med sånne pusehester). Spesialt om man har sånne villbasser som drar avgårde og gir blanke f i hva den som står i den andre enden av tauet gjør.
Med en taugrime kan du faktisk ha kontroll.

På rodeo.no har de mange taugrimer å velge mellom. Jeg har en derrifra med langt, tykt tau. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten det settet!

Med en gang jeg tar på grima så er det litt sånn "oi, det der er jobbegrima det! ikke den jeg dasser rundt på beitet i". Selv om jeg bare leier den til stallen, går tur, longerer, hva som helst, så er den grei å ha..

Flicka4ever
12-06-2009, 23:29
Nemlig, jeg skjønner Mandarinhest så godt!! Har man en "puse hest" ser jeg jo ikke at man trenger dette i utgangspunktet, men for oss som har hester som trenger en del mer jobb, som ikke er så enkle, så er det faktisk veldig viktig å ha korrekt utstyr for best mulig kontroll...
Men det er ikke så godt å forstå før man har prøvd det selv :) Noen hester ER faktisk ikke så enkle at alle kan få det til sånn som oss.

Gulponnis
12-06-2009, 23:33
Nemlig, jeg skjønner Mandarinhest så godt!! Har man en "puse hest" ser jeg jo ikke at man trenger dette i utgangspunktet, men for oss som har hester som trenger en del mer jobb, som ikke er så enkle, så er det faktisk veldig viktig å ha korrekt utstyr for best mulig kontroll...
Men det er ikke så godt å forstå før man har prøvd det selv :) Noen hester ER faktisk ikke så enkle at alle kan få det til sånn som oss.

Nå synes jeg ikke du skal begynne å komme med at jeg har pusehest som tåler alt. Jeg har ei meget spesiell hoppe.. Men jeg jobber henne løs uten utstyr, selv om det tar meg et halvt år lengre, så er i værtfall hesten i nærheten av meg fordi hesten selv synes at den treningen er positiv.. :) Det er det jeg mener, men selvfølgelig så har vi forskjellige måter å trene hestene våre på. Men det å si at jeg har en enkel hest, fordi jeg ikke skjønner hvorfor man MÅ ha den grima for å kunne jobbe med hesten sin, det blir for dumt.

Mandarinhest
12-06-2009, 23:36
Problemet med meg er at jeg blir litt bundet til å ha den taugrima..

Fordi hesten jeg holder på med nå er stor og tung. Leier jeg i vanlig grime blir jeg nervøs og jeg VET at hvis han gjør noe, så kan jeg bare slippe tauet.

Med taugrima føler jeg med seriøs, kan heve skuldrene og med hånda på hjertet si at JEG er sjefen over deg, uansett om du ser noe skummelt liksom ;)

Ikke at jeg trenger taugrima for å rive han rundt eller noe slikt hvis han ikke oppfører seg. Men ved å ha utstyret jeg føler meg trygg ved å bruke så forteller kroppsspråket mitt at jeg er sjefen, så ikke bøll!!

Rikke
13-06-2009, 00:04
Jeg var også mer eller mindre avhengig av taugrima for å føle meg trygg på at det kom til å gå bra på f.eks lengre leieturer, men nå tar jeg den grima som enten hesten har på seg fra før eller er lettest tilgjengelig.

Flicka4ever
13-06-2009, 00:32
Nå synes jeg ikke du skal begynne å komme med at jeg har pusehest som tåler alt. Jeg har ei meget spesiell hoppe.. Men jeg jobber henne løs uten utstyr, selv om det tar meg et halvt år lengre, så er i værtfall hesten i nærheten av meg fordi hesten selv synes at den treningen er positiv.. :) Det er det jeg mener, men selvfølgelig så har vi forskjellige måter å trene hestene våre på. Men det å si at jeg har en enkel hest, fordi jeg ikke skjønner hvorfor man MÅ ha den grima for å kunne jobbe med hesten sin, det blir for dumt.

Hesten blir hva du gjør den til, om du ikke klarer med den så er det klart den blir spesiell, for deg ;)

For andre derimot som har litt mer erfaring så er det ofte mye mer effektivt å ikke bruke et halvt år på å få hesten til å følge etter seg.

Har man da en tung og sterk hest som Mandarinhest så nytter det ikke å bare "puse" i vei, men skal heller ikke være stygg og ekkel og bruke makt, men man skal være tydelig og det er mye bedre at hesten skjønner hva du mener enn at du tror du gjør det riktige om du skjønner?

Rikke
13-06-2009, 00:34
Og Dually grima til Monty Roberts hjelper hesten med å skjønne hva man mener?

Flicka4ever
13-06-2009, 00:36
Ja. den gjør faktisk det :)

Gulponnis
13-06-2009, 00:36
Hesten blir hva du gjør den til, om du ikke klarer med den så er det klart den blir spesiell, for deg ;)

For andre derimot som har litt mer erfaring så er det ofte mye mer effektivt å ikke bruke et halvt år på å få hesten til å følge etter seg.

Har man da en tung og sterk hest som Mandarinhest så nytter det ikke å bare "puse" i vei, men skal heller ikke være stygg og ekkel og bruke makt, men man skal være tydelig og det er mye bedre at hesten skjønner hva du mener enn at du tror du gjør det riktige om du skjønner?

Hva er det du snakker om egentlig? Den hesten er da slettes ikke for spesiell for meg, fordi jeg velger å ikke bruke taugrime? Erfaring kan være så mangt, men jeg synes ikke det lyser erfaring av deg heller når du uttaler deg på den måten. Hva vet du om hvordan jeg klarer å håndtere min hest eller ikke?

Jeg mener det at jeg heller vil bruke litt lengre tid på ting, istedet for å bruke slite metoder for å føle at jeg har kontroll. Jeg har ingen busehest, men en hest som er alt for følsom for signalene jeg gir henne. På min busete hest hadde jeg taugrime, men var på ingen måte avhengig av denne. Føler meg like trygg med vanlig grime, eller like IKKE trygg, fordi jeg vet at jeg ikke kan kontrollere 500 kg som har bestemt seg anyways. Da må man finne andre metoder, som gjør at hesten ikke har lyst til å buse i fra deg eller være sterk og dum.

Gulponnis
13-06-2009, 00:38
Ja. den gjør faktisk det :)

På hvilken som helst hest?

Flicka4ever
13-06-2009, 00:39
I alle fall på de som er vanskeligere enn gjennomsnittet :)

Ingvild
13-06-2009, 00:41
Men det er vel ikkje GRIMA som lærer hesten ting? Er vel betre med gode teknikkar og vanleg grime enn ingen teknikkar og fancygrime. Ein bør jo velje det utstyret ein sjølv er mest komfortabel med.

Gulponnis
13-06-2009, 00:42
I alle fall på de som er vanskeligere enn gjennomsnittet :)

Skjønner du egentlig hva du sier nå? Henger det på greip til deg? Dess flinkere du er, dess mindre ekstrautstyr trenger du mener jeg. Er du ikke enig i det? Eller mener du at man er dobbelt så flink med den taugrima?

Rikke
13-06-2009, 00:48
Dually grima til MR ser slik (http://www.hest.no/static/brukerbilder/8507/avsnitt/728977.jpg) ut. M.a.o en vanlig grime med tauforsterkning over nesa.

Flicka4ever
13-06-2009, 00:51
Skjønner du egentlig hva du sier nå? Henger det på greip til deg? Dess flinkere du er, dess mindre ekstrautstyr trenger du mener jeg. Er du ikke enig i det? Eller mener du at man er dobbelt så flink med den taugrima?

Eh... en grime er vel ikke så mye utstyr akkurat? Jeg trengte i alle fall ikke bruke et halvt år på å få hesten til å følge etter meg, ikke UTEN grime engang...

Flicka4ever
13-06-2009, 00:52
Men det er vel ikkje GRIMA som lærer hesten ting? Er vel betre med gode teknikkar og vanleg grime enn ingen teknikkar og fancygrime. Ein bør jo velje det utstyret ein sjølv er mest komfortabel med.

Gode teknikker er vel en selvfølge om man vil jobbe skikkelig med hesten sin?
Ellers kan man jo bruke hva som helst av utstyr, da har det jo ingenting å si?

Gulponnis
13-06-2009, 00:53
Eh... en grime er vel ikke så mye utstyr akkurat? Jeg trengte i alle fall ikke bruke et halvt år på å få hesten til å følge etter meg, ikke UTEN grime engang...

Det var et fint eksempel for å fortelle at jeg bruker den tiden det tar. Jeg har da serriøst aldri brukt et halvt år på å få en hest til å følge etter meg, og jeg har heller aldri trent konsekvent mot det.

Rikke
13-06-2009, 00:54
Gode teknikker er vel en selvfølge om man vil jobbe skikkelig med hesten sin?
Ellers kan man jo bruke hva som helst av utstyr, da har det jo ingenting å si? Du sa jo nettopp at valg av grime hadde mye å si for om hesten skjønte hva den blir bedt om.

SiljeN
13-06-2009, 00:55
Alle hester er absolutt spesielle på hver sin måte. Noen er overfølsomme, noen bryr seg ikke om du så står å hyler til den, noen gjør som den blir bedt om uten spørsmål, og andre igjen setter spørsmålstegn ved alt du gjør.
Det er å se hver enkelt hest som et eget individ.

Jeg kan signere på at hesten til Gulponnis ER spesiell, på sin måte. Så spesiell at jeg holder meg veldig på utkanten når det gjelder trening av den hesten.
Min hest er også spesiell. Nok til at på visse punkt får jeg hjelp av Gulponnis (som er veldig mye mer erfaren enn meg), men andre ting klarer jeg helt selv, uten å ødelegge hverken hest eller person. Hun er en buse, rett og slett. Gidder hun ikke, gjør hun så absolutt ikke det, med mindre jeg kommer med en god grunn for at hun bør gjøre det.

Og den gode grunnen bør personen i leietauet komme med, IKKE type grime du har.
Jo mindre utstyr, jo bedre lytter?

Flicka4ever
13-06-2009, 00:56
selv om det tar meg et halvt år lengre

Hva mente du da, mulig jeg ikke skjønte...

Gulponnis
13-06-2009, 00:57
Hva mente du da, mulig jeg ikke skjønte...

Om det hadde tatt meg et halvt år lengre, hadde jeg fremdeles brukt den tiden det hadde tatt.

Flicka4ever
13-06-2009, 00:58
Du sa jo nettopp at valg av grime hadde mye å si for om hesten skjønte hva den blir bedt om.

Jo om man ikke har så god teknikk, så har utstyret noe å si.
Om man derimot er flink nok så trenger man ikke noe utstyr.

Gulponnis
13-06-2009, 00:59

Men er man ikke god nok, bør man heller ikke ha en hest som man trenger den på..

Flicka4ever
13-06-2009, 00:59
Om det hadde tatt meg et halvt år lengre, hadde jeg fremdeles brukt den tiden det hadde tatt.

Da har du god tid og jeg håper hesten din er ung og ikke blir gammel og grå i mellomtiden, den skal vel også ris på en gang ? :D

Flicka4ever
13-06-2009, 01:00
Men er man ikke god nok, bør man heller ikke ha en hest som man trenger den på..

Så du som bruker mer enn et halvt år burde ikke bruke noe, er det dét du mener?

MeretheHa
13-06-2009, 01:02

Du formulerer deg veldig merkelig...

Du trenger ikke utstyr til dine hester da? Du er tydeligvis flink.....
Kan du ikke legge ut bilder, fra der du jobber med hesten?

Gulponnis
13-06-2009, 01:02
Bah..

Jeg har ridd og trent hesten min normalt etter 1 mnd jeg fikk henne. Den første mnd jobbet vi med å kun skritte, fremdeles i bruk, da hun var et helvette av stress, noe hun forsåvidt er enda, men den mnd med skritt ga oss et fint grunnlag.

Hvis det hadde tatt meg 1 dag, 3 uker, 9 mnd eller 2 år å få den hesten til å skritte pent så hadde jeg fremdeles jobbet fram til det var der. Uten juks.

SiljeN
13-06-2009, 01:05
Så du som bruker mer enn et halvt år burde ikke bruke noe, er det dét du mener?

Nei, det er ikke det hun mener. Hun mener at hun bruker den tiden det trengs, UTEN taugrime/dually-grime. Bare vanlig grime.
Hun kunne sikkert ha kommet mye lenger med dually-grime/taugrime, men hun vil la hesten bestemme tempoet. Vil den ikke, så vil den ikke.

Gulponnis
13-06-2009, 01:08
Nei, det er ikke det hun mener. Hun mener at hun bruker den tiden det trengs, UTEN taugrime/dually-grime. Bare vanlig grime.
Hun kunne sikkert ha kommet mye lenger med dually-grime/taugrime, men hun vil la hesten bestemme tempoet. Vil den ikke, så vil den ikke.

Takk! Vil den ikke være med den veien, så finner man en annen dit. Den veien tar litt lengre tid, men den er helt klart verdt det.

Snarveier fører ofte til problemer i fremtiden, og de oppstår gjerne igjen og igjen. Jeg jobber med et problem EN periode, men når vi er ferdige med den perioden, da er vi ferdige også..Problemet kommer ikke tilbake fordi jeg "skulle prøve med vanlig grime denne gangen, og droppe taugrima som gjorde jobben for meg"

Flicka4ever
13-06-2009, 01:10
Da beklager jeg, mente ikke at man skulle ta noen snarveier, det er bare det at jeg treneger ikke bruke så lang tid.
Men selvsagt er alle forskjellige :)

Rikkerye
13-06-2009, 03:55
Haha, "flicka4ever" får meg til å le rått. Keep on working, noe så genialt latterlig. xD

Guest
13-06-2009, 11:35

Og de som er hakket ennå mer erfarne vet at man ikke trenger en helt spesiell grime for å oppn¨det man ønsker. Allt utstyr har sine fordeler og ulemper ,men man MÅ ikke ha en sånn og en slik grime for å utføre noe som helst.

selvsagt skal man være tydelig. Man skal alltid være tydelig. Og selvsagt er det bedre hesten skjønner hva du snakker om enn at den ikke gjør det ... og tror man gjør det riktig ??? Man tror ikke man gjør noe riktig. Får man riktig svar fra hesten gjør man iallfall neppe noe voldsomt feil .det er mange veier til rom, det er ikke EN måte og håndtere alle hester på. Men ingenting av dette har med hva slags utstyr man bruker å gjøre. Man kan fint ha en monty roberts grime og allikevel gjøre alt feil. Man trener hesten sin etter hestens gemytt og tilstand, og eiers gemytt og tilstand. det som passer meg passer kanskje ikke deg ...

Horsemanship er forøvrig en helhetlig tanke på hvordan man omgås, kommunisere, oppstaller, forer osv osv osv osv hesten. Ikke en rekke teknikker.

Og utstyret man har på har da ingenting med om man puser eller ikke å gjøre .. man kan fint puse med en sterk grime, og herje og røske i en vanlig grime, og omvendt. FOr husk det er det disse treningsgrimene er ! Sterke grimer.

Men jeg anbefaler tauene som hører md til taugrimer, de er veldig gode uansett hva som skjer, og holde i (altså de skikkelige taugrimene, som rodeo sine foreksempel. ) Og de blir bare bedre med årene. God investering.

edna
13-06-2009, 13:09

Da beklager jeg, mente ikke at man skulle ta noen snarveier, det er bare det at jeg treneger ikke bruke så lang tid.
Men selvsagt er alle forskjellige :)

Hva mener du egentlig? Du er jo tydeligvis veldig flink siden du bruker kortere tid enn andre, så hvorfor trenger du den grima da?

edna
13-06-2009, 13:10
Og de som er hakket ennå mer erfarne vet at man ikke trenger en helt spesiell grime for å oppn¨det man ønsker. Allt utstyr har sine fordeler og ulemper ,men man MÅ ikke ha en sånn og en slik grime for å utføre noe som helst.

selvsagt skal man være tydelig. Man skal alltid være tydelig. Og selvsagt er det bedre hesten skjønner hva du snakker om enn at den ikke gjør det ... og tror man gjør det riktig ??? Man tror ikke man gjør noe riktig. Får man riktig svar fra hesten gjør man iallfall neppe noe voldsomt feil .det er mange veier til rom, det er ikke EN måte og håndtere alle hester på. Men ingenting av dette har med hva slags utstyr man bruker å gjøre. Man kan fint ha en monty roberts grime og allikevel gjøre alt feil. Man trener hesten sin etter hestens gemytt og tilstand, og eiers gemytt og tilstand. det som passer meg passer kanskje ikke deg ...

Horsemanship er forøvrig en helhetlig tanke på hvordan man omgås, kommunisere, oppstaller, forer osv osv osv osv hesten. Ikke en rekke teknikker.

Og utstyret man har på har da ingenting med om man puser eller ikke å gjøre .. man kan fint puse med en sterk grime, og herje og røske i en vanlig grime, og omvendt. FOr husk det er det disse treningsgrimene er ! Sterke grimer.

Men jeg anbefaler tauene som hører md til taugrimer, de er veldig gode uansett hva som skjer, og holde i (altså de skikkelige taugrimene, som rodeo sine foreksempel. ) Og de blir bare bedre med årene. God investering.

Bra innlegg :)

Sofie&Lavageitene
13-06-2009, 17:13
Hva mener du egentlig? Du er jo tydeligvis veldig flink siden du bruker kortere tid enn andre, så hvorfor trenger du den grima da?

Det lurer jeg på også..

Og hvorfor funker denne grima så bra? Hvilken virkning har den på hesten?

Kaja
13-06-2009, 17:19
Evt. feste leietauet gjennom haka/over neseryggen, så har du det samme. Det har jeg gjort på sterke hester fordi det er tusen ganger bedre å dra med en kjetting enn å RYKKE tusen ganger i trynet på hesten. Rykking og napping i leietau må være det verste som finnes.

edna
13-06-2009, 18:00
Det lurer jeg på også..

Og hvorfor funker denne grima så bra? Hvilken virkning har den på hesten?

Det blir ca likt som å bruke et leietau med kjetting eller annet sterkt tau og ha det over nesa på hesten.

Sofie&Lavageitene
13-06-2009, 18:07
ja, jeg vet det, men siden dette mennesket mener at alt tar lengre tid uten denne, så tenkte jeg kanskje hun ikke viste hvilken virkning dette hadde på hesten(at det skaper ubehag, og at det er derfor det funker). Det er ikke akkurat uvanlig å stappe på hesten masse ting uten å vite hvordan de funker. Jeg er ikke veldig fan av dully-grimen, og ikke trenger jeg den heller og jeg mener den ene og alene er skapt for å selges til nettopp de som ikke vet hvordan den faktisk funker

Martine93
13-06-2009, 22:09
Taugrima er mye mere følsomt å ha på enn en vanelig grime.

Flicka4ever
13-06-2009, 22:50
Altså, angående virkningen av grimen.. jeg HAR jo både sett filmen og lest bøkene hans så det vet jeg godt ja :)

Man må tenke på at ikke alle får til dette og da kan det være greit å ha en slik om man plages.

Krussedull
14-06-2009, 12:28
Altså, angående virkningen av grimen.. jeg HAR jo både sett filmen og lest bøkene hans så det vet jeg godt ja :)

Man må tenke på at ikke alle får til dette og da kan det være greit å ha en slik om man plages.

Sier du her at du må ha en slik grime, fordi du ikke helt får til dette, og vil unngå ubehag? kjønnte ikke helt den jeg.
Og hva er det med å hele tiden skal få hesten til å følge etter deg? Det er da ikke noe hokus pokus, og det er absolutt ikke et must for å få til en god brukshest. For det er vel det vi vil ha, er det ikke? NH er noe man har med seg hele tiden når man håndterer hesten, og det har ikke noe med grimer, utstyr eller rundpadocken å gjøre. Det er en måte å omgås hester.
Og Monty Roberts og Pat Parelli er ikke orakler... De finner på ting som duallygrimer og carrotstick for at folk skal tro at det er løsningen på alle problemer. Men hvilken funksjon har dette utstyret egentlig? En duallygrime kan man enkelt lage av en vanlig grime og et leietau. Carrotsticken er det bare fantasien som kan sette grenser for hvor man kan finne.

Men for all del, tror dere på dette, løp og kjøp.

IngvildK
14-06-2009, 13:05
Jeg er litt forvirret, det er Monty Roberts-grima trådstarter snakker om å bruke?

Dersom jeg skulle jobbet i en annen grime enn vanlig grime, hadde jeg valgt å jobbe i en taugrime. Ikke Monty Roberts-grima. Ei taugrime er skarpere, men gir også mer presise signaler. Også gir den vel raskere ettergift, om jeg ikke tar feil.

Men grima alene kan ikke løse et problem.. Hesten jeg hadde syntes det var unødvendig å gå på hengeren, så han rygget. Jeg brukte kun vanlig grime og holdt presset mens han rygget, og han stoppa nå og gikk etterhvert på. En annen hest jeg har kjenner blir lastet med taugrime siden den heller ikke liker hengeren så godt, og den reiv seg løs fra lasteren til tross for taugrima.

Rikkerye
14-06-2009, 17:58
Monty Roberts er flink, hvis man bare bruker grima hans blir man like flink.
Modeller er flotte, hvis man bare kjøper klærne de bruker blir man selv flott.

fin tankegang :lol:

jilmavi
14-06-2009, 18:05
Jeg har da stilt den inn sånn at den sitter riktig på hesten så klart!

Er det trollår i år eller? :cool:

ponnitrollet
14-06-2009, 19:40

En taugrime kan kjøpes overalt, så det så. Hva er grunnprinsippene innenfor horsemanship, Flicka4evahh? ;)

Det var en gang tre troll som bodde i ett fjell.. *hinthint*

mallilen
14-06-2009, 20:07
Synes ikke du bør stikke frem hodet for langt her, Bellamuerte.. ;)

Flicka4ever; husk at det finnes flere enn EN "guru" innen NH om ses opp til. Noen markedsfører seg bare litt mer enn andre og produserer "fantatisk" utstyr som gjør at folk tror de blir flinkere fortere. Utstyret vil aldri ha noen som helst innvirkning på hva for en tilnærming du har til NH. Kan du ikke få en hest til å utføre det du vil uten duallygrima skal du heller ikke prøve.

Krussedull
14-06-2009, 22:10
kom på en ting... lurer på om Xenophon brukte duallygrime? Det gjorde han sikkert. Hvordan ellers skulle han greie å bli så flink?

ponnitrollet
14-06-2009, 22:28
Synes ikke du bør stikke frem hodet for langt her, Bellamuerte.. ;)

Flicka4ever; husk at det finnes flere enn EN "guru" innen NH om ses opp til. Noen markedsfører seg bare litt mer enn andre og produserer "fantatisk" utstyr som gjør at folk tror de blir flinkere fortere. Utstyret vil aldri ha noen som helst innvirkning på hva for en tilnærming du har til NH. Kan du ikke få en hest til å utføre det du vil uten duallygrima skal du heller ikke prøve.

Aha? ;) Men jeg har dog ett poeng. En taugrime kan kjøpes overalt. Vet også om folk som lager taugrimer.

mallilen
14-06-2009, 22:32
Det vr denne "hintingen" din jeg refererte til, Tonje.

ponnitrollet
14-06-2009, 22:49
Det vr denne "hintingen" din jeg refererte til, Tonje.

Javel.

SiljeN
14-06-2009, 22:53
Tonje; Taugrime kan kjøpes overalt ja. Men ikke Dually-grimen, om jeg har forstått det riktig.

Krussedull
14-06-2009, 23:39
Til info er duallygrimen ikke en taugrime. Den ser ut som en vanlig grime, men har en ekstra bånd over nesa i tilegg til det vanlige.

ponnitrollet
14-06-2009, 23:49
Er båndet for å få bedre kontroll over hesten?

SiljeN
14-06-2009, 23:50
Det båndet kan sammenlignes med leietau over nesa. Så om du får bedre kontroll over hesten med grime og leietau over nesa, får du sikkert det på dually-grimen også.

ponnitrollet
15-06-2009, 00:18
Hmm. Tror ikke jeg prøver det. Merra spiser det bare opp! :lol:

Line Christine
15-06-2009, 06:13
Utfra trådstarters beskrivelse er det nok snakk om en taugrime og leietau uten krok.
Slett ingen dum idé når digre gamper har oppdaget at mennesker er fluevekt og simpelthen kan tas med som vedheng dit man ønsker å gå.

Taugrime fås i flere varianter. Både når det gjelder tykkelse på rep og mykhet utfra type rep. Jeg har hatt forskjellige varianter opp igjennom. Den mykeste var i mykt, løsvevet rep med mye stretch. Kjempebra for en følsom hest med tynn hud eller lite pels.
Silvertip er stivt og dermed ganske røft rep mot hestens hode. Og det fins mange mellomting der ute også. Børjes har en mellomtype.
Det fins også taugrimer med ekstra knuter over nesa, men de styrer jeg unna fordi jeg ikke har vært borti noen så stri hest at den ikke responderer på vanlig "rent" rep og derfor trenger ekstra hardt press over neseryggen for å forstå at adferden er uønsket.

Det er allikevel svært viktig at alle forstår at det ikke fins NOE utstyr som kan erstatte kunnskap. Alt kan brukes feil. Og utstyr som brukes feil kan forårsake skade eller bidra til nye problemer av enda alvorligere art enn det man stod med i utgangspunktet.
Kontroll over hest sitter INNE i hodet på hesten, ikke utenpå.
Utstyr brukt riktig kan hjelpe oss å komme på innsida av hestens hode, der kontrollen sitter. Men det kreves også lederskap av oss mennesker. Utstyr eller ei. Uten lederskap får vi ingen kontroll. Bare forutsetninger (fysisk makt via smertepåvirkning/ubehag) for å takle en hest i en gitt situasjon. "Når du bruker dette utstyret underkaster jeg meg, for ellers får jeg vondt."

Andres kunnskap (guru-funksjon) kan bidra til alternative løsninger, men kan aldri erstatte egen kompetanse og kunnskap. Du må altså ha et grunnlag i deg for å kunne ha reell nytte av de framgangsmetoder som Sol, Monty Roberts, Pat Parelli og mange flere kan presentere som mulige løsninger på problemer du måtte ha med hesten din.

ALT av utstyr vi har tilgjengelig til hest kan misbrukes. Ved feil bruk kan de bli like farlige som et barberblad i en apekatts hender. Det er litt lurt at vi ALLE husker på det. Både for våre egen del og for hestenes skyld. HVA bruker jeg og HVORFOR bruker jeg det? HVA ønsker jeg å oppnå? Fins det andre måter jeg kan gå fram på for å få samme resultat?

Mvh Line.

Chevaleresse
15-06-2009, 11:03
Veldig enig med Line Christine her... All verdens utstyr kan ikke erstatte teknikk og erfaring i å lese hesten. Jeg har brukt en Monty Roberts grime en gang, og det tror jeg er noe av det verste skitet jeg har hatt på en hest... Den hengte seg opp hele tiden og gav ikke ettergift selv om jeg løsnet tauet. Hver gang måtte jeg gå frem og løsne tauet med hendene mine... Kommer ikke til å bruke den igjen. Men Monty har jo god erfaring med den, så for noen virker den jo. Og det kan kanskje være fordi Monty har 1000 ganger bedre teknikk og timing enn jeg har per i dag. Ikke vet jeg.

Noen hester trenger man en tydeligere grime med i starten, men mitt mål med alle hestene her i allefall, er at de fint skal kunne håndteres i alle situasjoner med vanlig grime.

Mvh Torill

Mandarinhest
15-06-2009, 11:04
Om man ser på enkelte filmer på youtube.com av Monty, så står han selv og løsner grima fra nesa, gang på gang. Så jeg blir ikke helt overbevist eller imponert av den nei.

Chevaleresse
15-06-2009, 11:12
Nei, bruk pengene på noe annet sier jeg...

Mvh Torill

Tyzonsdoll
10-08-2009, 18:20
Å trene NH øvelser med en vanlig grime er noe forbanna møkk! Blir som å ri sprang i en dressur sal.....

Høres ikke ut som en del av de inne på den tråden har prøvd å sammenligne dem in real life (bare sitter her å påstår ting de faen meg ikke har peiling på)

En vanlig grime, ligger ikke rett, er stor, klumpete, sklir i øyet på hesten, taufeste blir helt oppi haka osv osv.

Og får ikke snakke om et vanlig leietau, de er for lett, signalene blir vanskelig å forstå for hesten og du må nok leke full tulling rundt bålet med arma i været for å få respons. Som man ikke trenger med skikkelig utstyr, bra grime og tau!

At det ikke kan respekteres at vi som driver på med NH vil ha skikkelig utstyr på lik linje med andre som driver med sprang, dressur osv osv er utrolig barnslig og respektløst.

Skulle jeg si ting jeg ikke har peiling på fks "hvorfor bruker du ikke et kjørehodelag på en dressur hest? det funker jo like bra!" så forbanna teit blir det.

Go and learn a real trade!

Tyzonsdoll
10-08-2009, 18:25
Og btw trådstarter! Jeg bestiller mine grimer fra www.tammysropetack.com! veldig bra taugrimer som koster 18 $ :) De er kjempe bra kvalitet på og finnes i mange kule farger.
Er ikke så stor fan av monty roberts grimene, syns det er for lite ettergift på de. I forhold til en taugrime, med en gang leietauet gir blir slakt bir grima det og:)

Nina
10-08-2009, 18:28
Å trene NH øvelser med en vanlig grime er noe forbanna møkk! Blir som å ri sprang i en dressur sal.....

Høres ikke ut som en del av de inne på den tråden har prøvd å sammenligne dem in real life (bare sitter her å påstår ting de faen meg ikke har peiling på)

En vanlig grime, ligger ikke rett, er stor, klumpete, sklir i øyet på hesten, taufeste blir helt oppi haka osv osv.

Og får ikke snakke om et vanlig leietau, de er for lett, signalene blir vanskelig å forstå for hesten og du må nok leke full tulling rundt bålet med arma i været for å få respons. Som man ikke trenger med skikkelig utstyr, bra grime og tau!

At det ikke kan respekteres at vi som driver på med NH vil ha skikkelig utstyr på lik linje med andre som driver med sprang, dressur osv osv er utrolig barnslig og respektløst.

Skulle jeg si ting jeg ikke har peiling på fks "hvorfor bruker du ikke et kjørehodelag på en dressur hest? det funker jo like bra!" så forbanna teit blir det.

Et kjørehodelag vil da fungere like bra i dressur, med mindre man er på kandar-nivå.;)

Ellers et veldig usaklig innlegg må jeg si. Ingen har vel sagt at man ikek skal ha skikkelig utstyr til det man driver med, men en Monty Roberts grime er overhodet ikke nødvendig for å "trene NH". Personlig mener jeg det ikke er noe som heter å trene NH, da det er en del av hverdagen.

Og selv om jeg foretrekker taugrime til bakketrening er det faktisk ikke et must. I hvert fall ikke tauet..

Guest
11-08-2009, 11:18

Tja, jeg trener så absolutt NH øvelser, og greier det helt fint uansett hva jeg har på hesten min ... og ingen av grimene mine er igrunn store og klumpete, og de kommer iallfall ikke inn i øynene på hesten. Men så pleier jeg ikke å hale grimene rundt omkring heller da ...

Når man ser hvem som har svart i denne tråden, så er det vel litt i overkant respektløst som du sier, og påstå de ikke har peiling på hva de snakker om ;)

Det er forøvrig ikke respektløst og si at man fint kan klare seg med annet utstyr . taugrime og tau har helt klart sine fordeler, og jeg elsker det tauet jeg har som henger på taugrimen. Men det er overhodet ingenting jeg kan gjøre med den grimen, som jeg ikke kan gjøre med andre grimer . Grimene mine liggre like rett som taugrimen (jeg har nemlig grimer som passer til hestene mine ) og ikke har jeg taufestet oppi haka heller ... taugrimen kan forøvrig også vri seg inn i øynene til hesten om man haler og drar i den Håndhest på tur som er på vei et helt annet sted foreksempel.

Hvis du må leke full tulling med armer i været for å respons hos hesten din når du bruker et vanlig leietau og ikke *NH-tau* , da må jeg virkelig sette spørsmålstegn til både hvordan du trener hesten din, og hva søren du bruker leietau og grime til. Mine hester fungerer iallfall like godt med både *NHtau* og vanlig leietau. Men nå bruker ikke jeg en meters leietau i lett nylon heller. Leietau er ikke leietau vettu, du får de i mange versjoner. Og, *NHleietau* er faktisk også bare en type leietau.

Synes igrunn det er respektløst og påstå at andre ikke har peiling på det de svarer på jeg, og også påstå at de bruker utstyr som ikke passer hestene sine, og at det utstyret er ubrukelig ;) .

I arbeid med mine hester bruker jeg igrunn lette nylongrimer, smale fine reimer, lett lærgrime, smale fine reimer, samt taugrime. Alle tre grimene passer hesten godt. Ligger på plass og sklir ingensteder. Med et skikkelig tau på. Og nei, så lenge jeg ikke har noen problemhest jeg jobber med, og trenger sterkere skyts (da taugrimen er sterkere enn de andre to ) så merker jeg faktisk ingen forskjell på de tre typene med grimer. Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg ser derimot MYE uvettig bruk av taugrime, av folk som ikke aner at dette faktisk er en sterkere grime enn en vanlig nylongrime.

Personlig med mine egne hester, så anser jeg det sånn at om det er nevneverdig endring i oppførsel basert på utstyret de har på, da har jeg gjort en skikkelig dårlig jobb. Jeg forventer nemlig at hestene mine skal kunne leies, longeres, LT, ris , drives bakkearbeid og øvelser fra bakke osv osv osv ... i det jeg setter på dem ....

Tyzonsdoll
11-08-2009, 11:59
Tja, jeg trener så absolutt NH øvelser, og greier det helt fint uansett hva jeg har på hesten min ... og ingen av grimene mine er igrunn store og klumpete, og de kommer iallfall ikke inn i øynene på hesten. Men så pleier jeg ikke å hale grimene rundt omkring heller da ...

Når man ser hvem som har svart i denne tråden, så er det vel litt i overkant respektløst som du sier, og påstå de ikke har peiling på hva de snakker om ;)

Det er forøvrig ikke respektløst og si at man fint kan klare seg med annet utstyr . taugrime og tau har helt klart sine fordeler, og jeg elsker det tauet jeg har som henger på taugrimen. Men det er overhodet ingenting jeg kan gjøre med den grimen, som jeg ikke kan gjøre med andre grimer . Grimene mine liggre like rett som taugrimen (jeg har nemlig grimer som passer til hestene mine ) og ikke har jeg taufestet oppi haka heller ... taugrimen kan forøvrig også vri seg inn i øynene til hesten om man haler og drar i den Håndhest på tur som er på vei et helt annet sted foreksempel.

Hvis du må leke full tulling med armer i været for å respons hos hesten din når du bruker et vanlig leietau og ikke *NH-tau* , da må jeg virkelig sette spørsmålstegn til både hvordan du trener hesten din, og hva søren du bruker leietau og grime til. Mine hester fungerer iallfall like godt med både *NHtau* og vanlig leietau. Men nå bruker ikke jeg en meters leietau i lett nylon heller. Leietau er ikke leietau vettu, du får de i mange versjoner. Og, *NHleietau* er faktisk også bare en type leietau.

Synes igrunn det er respektløst og påstå at andre ikke har peiling på det de svarer på jeg, og også påstå at de bruker utstyr som ikke passer hestene sine, og at det utstyret er ubrukelig ;) .

I arbeid med mine hester bruker jeg igrunn lette nylongrimer, smale fine reimer, lett lærgrime, smale fine reimer, samt taugrime. Alle tre grimene passer hesten godt. Ligger på plass og sklir ingensteder. Med et skikkelig tau på. Og nei, så lenge jeg ikke har noen problemhest jeg jobber med, og trenger sterkere skyts (da taugrimen er sterkere enn de andre to ) så merker jeg faktisk ingen forskjell på de tre typene med grimer. Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg ser derimot MYE uvettig bruk av taugrime, av folk som ikke aner at dette faktisk er en sterkere grime enn en vanlig nylongrime.

Personlig med mine egne hester, så anser jeg det sånn at om det er nevneverdig endring i oppførsel basert på utstyret de har på, da har jeg gjort en skikkelig dårlig jobb. Jeg forventer nemlig at hestene mine skal kunne leies, longeres, LT, ris , drives bakkearbeid og øvelser fra bakke osv osv osv ... i det jeg setter på dem ....

Beklager for utblåsning:P ( dårlig dag igår)

Jeg syns absolut at en vanlig grime ikke passer til det. Er mitt synspunkt. En taugrime blir jo så klart skarpere, Og er heller ikke fan av de som missbruker grima og haler i og drar....
Signalene skal være små, men det er jo snakk om faser:)
Når du trener en hest i roundpen med grima og hesten drar ut fra sirkelen blir det tydeligere trykk for hesten, når han kommer inn mot sirkelen forsvinner det med en gang. Syns det er mere presise signaler.

Å lære hesten å gå bak med ørsmåe hånbevegelser kommer igjen på faser. Et vanlig leietau (de tynne korte, nyløn tauene jeg tenkte på) hadde ikke vært ideelt for å lære en hest det, siden tauet er så lett og signalene blir dårligere.

Jeg syns det er viktig at vi som driver aktivt med horsemanship burde ha korrekt utstyr. Det er jo sånn at de som driver på med dette på høyere nivå foretrekker å bruke taugrime istede for en vanlig. Det er jo en grunn for det.
Og er så lei av typiske hestefolk (SIER IKKE DERE) som syns vi driver på med bare tull.
Har nu fått de komentarene selv at "Dere er flink som driver å duller slik med hestene, men vi kan ikke gjøre sånnt, vi driver på med skikkelige hester"
Så er litt fed upp:P

Tyzonsdoll
11-08-2009, 12:05
Et kjørehodelag vil da fungere like bra i dressur, med mindre man er på kandar-nivå.;)

Ellers et veldig usaklig innlegg må jeg si. Ingen har vel sagt at man ikek skal ha skikkelig utstyr til det man driver med, men en Monty Roberts grime er overhodet ikke nødvendig for å "trene NH". Personlig mener jeg det ikke er noe som heter å trene NH, da det er en del av hverdagen.

Og selv om jeg foretrekker taugrime til bakketrening er det faktisk ikke et must. I hvert fall ikke tauet..

Jeg har ikke peilig på dressur, så tenkte bare det dumeste jeg kunne kommet på:P
Jeg er heller ingen fan av monty roberts grima. for lite ettegift.
Men syns at det aller mest optimale er å bruke en taugrime og et 22 fots tau:)

lenaulv
12-08-2009, 00:50
Ehhh...Handler ikke H.S om dressur?
Eller hva er H.S for deg, Tyzondoll?

Hva har du lest og praktisert?

Azawakh
16-08-2009, 10:44
Sånn tillegg til det mange har sagt før her - å ha skikkelig utstyr gjør jobben så mye lettere! :thumpsup:

Jeg var en av de som ikke helt godtok at det var så viktig med en "god" taugrime vs en "jalla"taugrime, men jaggu tok jeg feil - det er KJEMPESTOR forskjell! Takk til Elise som viste meg det!
Det er helt klart lettere for både hest og menneske å sende signaler og kommunisere med en god og presis taugrime vs en dårlig en. Tauet man leier med er også viktig, det bør være tungt og presis, det gjør faktisk en hel verden forskjell!

En fin måte å kjenne forskjellen på taugrimene på er å prøve å være hest, altså være i grimeenden av utstyret, og få noen til å leie deg. Prøv forskjellige grimer og forskjellige tau, og kjenn etter!
En god, balansert taugrime med godt tau vil sende meget presise og klare signaler i slakt tau og med minimale bevegelser, i motsetning til billigtaugrimer og lignende som man fort merker er at er nesten ubrukelige i sammenligning.

Det går fint an å bruke mer upresist utstyr, men det kan faktisk motarbeide om man ønsker letthet og klar kommunikasjon...
Det blir som å bruke en hammer til å slå ned en skrue, istedet for å bruke en skrutrekker(eller drill for den saks skyld, hihi) for å skru den ned! Man kan fint slå ned skruen med hammeren, men det er ingen tvil om at det er mye bedre med rett redskap. ;)

tillegg:
Double Diamond grimene skal være veldig ålreite, ihvertfall syntes jeg Buck Brannaman versjonen av taugrime og tau var kjempegode! Har ikke prøvd de andre, men vil anbefale disse ihvertfall!

Idaaugdal
19-08-2009, 17:36
Hoho, for en tråd :D Her var det mange meninger gitt - og her vil jeg delta *hurraformeg*.
Jeg selv jobber en god del med hesten min fra bakken av, og jeg jobber etter Pat Parellies metoder - fordi jeg syns han forklarer godt - og jeg har gått kurs innen hans linjer.
Dermed har jeg også en taugrime fra parelli, og en carrotstick.

Når det kommer til diskusjonen om bruk av utstyret er jeg litt likegyldig - og tenker litt så som så. Jeg vil gjerne tro at en "vanlig" taugrime eller grime kan gjøre mye for noen. Men om man kjenner på parelli sin grime i allefall, i forhold til den man får kjøpt hos hooks eller lignende kjenner man stor forskjell. Parelli sin grime er laget i mykt, behagelig materiale - og er svært anvendelig i forhold til de andre jeg har kjent på. De andre kan fort bli stive, og kjennes litt ubehagelige ut. Dessuten vil en taugrime gi press på de riktige punktene på hestens hode - i forhold til hva en vanlig grime igjen vil gjøre.

Men igjen, mitt mål er uansett at hesten min skal kunne være UTSTYRSFRI når vi jobber sammen. Men for å være ærlig setter jeg stor pris på å ha godt utstyr som hjelper både meg og hesten langt på riktig vei :))

Å bare for å legge til; jeg har ingenting i mot folk som velger annet utstyr enn meg. Uansett om det er MR utstyr, eller vanlig grime og leietau. Det kommer helt ann på vilje, og smak - og ikke minst hva som passer deg og hesten din best.

TonjeMerete
21-09-2009, 19:05
Sjekk denne siden: www.hestebente.no, mulig du finner det du leter etter der.

Mica
22-09-2009, 16:31
Oh - dette var en livat tråd - synes nesten litt synd på tråd-starter, jeg falt av lasset for lenge siden over hva spørsmålet i begynnelsen gikk ut på..Så jeg bare slenger inn min mening om "hva dette nå egentlig dreide seg om", he-he...
Kompliment for
En fin måte å kjenne forskjellen på taugrimene på er å prøve å være hest, altså være i grimeenden av utstyret, og få noen til å leie deg. Prøv forskjellige grimer og forskjellige tau, og kjenn etter!
Skulle gjerne vært med trådstarter i butikken for å finne den Rette Tau-grima, he-he :p

Nåvel, jeg er litt enig med alle jeg!
I uttrykket Horsemanship legger jeg egentlig betydningen til å være Behandling av og Omgang med Hest. Enkelt og greit.

Jeg jobber på bakken med min hest i en helt vanlig grime og med et selv-laget tau av båt-tau. som jeg har tvunnet, forresten - for å få opp vekten litt. Det er så langt at jeg kan gå bak og rundt hesten uten å slippe, og har panikk-krok, fordi jeg liker panikk-kroker. I tillegg bruker jeg en kvist - eller kan godt kalle det Stick, for at det skal høres litt ekstra kult ut - eller dressurpisken om det er den som var nærmere enn nærmeste tre. Min round-pen er et inngjerdet område på jordet - som jeg også kaller ridebane, når det passer bedre i sammenhengen...Derved ikke så veldig rund, men brukandes like så. Dog liker jeg sikkerheten ved et inngjerdet område, da.

Har jeg ikk lest et sted at man ikke skal bruke dually-grimen uten å ha lært hva den går ut på, mon tro? Men har ikke noe i mot at grimer gir tydeligere signaler. Om man vet hvordan det funker. Derimot, det var noen som skrev "hå, der kommer arbeidsgrima, best å oppføre seg..." - eller noe sånt...Hmm. Min ene hest skiller veldig mellom "i volta" = engel, utenfor = slutt på pliktene - så vanlig grime vil da være en fordel for henne, all den tid jeg ønsker at hun skal oppføre seg pent uansett hva hun har på?

Min hest kan vike sidelengs for press, ved at jeg peker på siden. Hun rygger når jeg peker bakover - men går fremover når jeg FREM. Akkurat nå jobber vi med å flytte et enkelt ben når jeg peker på det benet jeg vil hun skal flytte (er ikke helt der enda, da..) Uansett - hun er ganske flink synes jeg - uten dually og taugrime, carrotstick og lasso til å pælme etter henne...

Samtidig skjønner jeg at Utstyr gir trygghet - og derved innvirker på (nevnt før) INNSTILLINGEN til den som jobber med hesten. Det blir som da jeg brista ryggen, og noen år etterpå nektet å ri i annet enn western-sal. Innbilte meg at hornet var skikkelig safe, da. MEN om man trenger en tau-grime eller westernsal for å føle seg trygg på det man gjør, er det til syvende og sist sin EGEN innstilling det går på, og ikke hestens evne til å plukke opp signaler.....De er ganske følsomme, har jeg hørt - så vel......;-)

Lykke til til tråd-starter - håper du finner en god måte å jobbe hesten din på dere begge føler dere vel med - resultatene vil komme uansett hva du velger av ekstra-utstyr - bare vit hvordan du skal bruke det!

Silledille
04-10-2009, 14:26
:lol:Festlig tråd!

Min mening: At Natural Horsemanship er så veldig "natural" er vel en liten illusjon. Det burde bare hete horsemanship. Det er om å gjøre å kommunisere best mulig med hesten, for at den skal gjøre det vi ønsker. Hadde det vært naturlig hadde neppe hesten gjort alle de "rare" øvelsene ;).

Ønsker en god kontroll over hesten, velger en grime som passer, og en taugrime med tynnere tau gir skarpere signaler. Jeg har to veldig forskjellige hester, en følsom og en ganske ufølsom. Jeg bruker samme type grime, men legger ulikt press på dem. Uansett minst mulig.

Mine grimer er hjemmelaget, av flaggtau! Supre! :D Jeg har dessverre ikke laget dem selv, så jeg kan ikke gi oppskriften.

OAJ
22-11-2009, 00:33
Vi selger taugrimer (tynne og myke) og longertau 4,2 meter supersoft. 150,- per del eller 290,- per sett. JNH (www.equs.no)

_popcorn_
28-11-2009, 12:05
hmm... for meg handler NH om kjemi og kommunikasjon mellom hest og menneske. Det handler om tillit og respekt, begge veier.
Slik jeg leser enkelte innlegg her, kort å gått: "jo sterkere jo bedre!"
Har jeg missforstått hele poenget med NH?
Jeg er på ingen måte ekspert på NH, men jeg prøver lære mer om det, fordi jeg vil ha hesten lydigere, og ha bedre kommunikasjon. Jeg klarer ikke helt å se hvordan det blir så utrolig mye bedre kommunikasjon av å bruke sterkere utstyr. Ser delen med tydelige signaler, men når man virkelig har oppnådd bra kommunikasjonen, så skal det vel ikke være så nødvendig med utstyr for å kommunisere, men heller tydelig kroppspråk?

Jeg har ikke noe i mot taugrime eller "vanlig" grime, her må man kunne bruke det man selv føler seg komfortabel med.
og MR-grima aner jeg ikke noe om, bortsett fra bildet jeg har sett, og det folk sier her.
Men utifra det reagerer jeg.
"det blir som å ha leietau over nesa"... AU!
Jeg gjør nok det meste folk ber meg om, dersom dem presser på nesebeinet mitt. for det er faen meg ikke mye godt...
Vanlig grime og taugrime ligger som regel høyere opp på nesebeinet, til ett område som ikke er fult så følsomt/smertefult.

Men som jeg sa i starten, jeg kan ikke så alt for mye om NH, så er godt mulig jeg tar feil her.