PDA

Se full versjon : Panikk når hesten skal leies

Rinde Tolle
12-06-2009, 14:28
Hesten til en vennine som ikke har blitt behandlet helt bra under temming (islandshest) får helt panikk når han skal leies, går fint å sette på grima inne i boksen, men når han leies blir det krøll.
Er ellers en søt og grei hest, er først til å sjekke ut nye ting om dog litt på avstand.

Noen som har noen gode tips og råd til hvordan man skal gå frem her. Tror nh kan hjelpe men ingen av oss som har så mye erfaring med dette.

Birre
12-06-2009, 15:24
Hva legger du i at det bare blir "krøll"? Og hvordan har den blitt dårlig behandlet tidligere som gjør at den nå krøller?

Sol
12-06-2009, 15:33
Hvordan gjør dere det i dag når dere skal ha hesten ut av boksen og til luftegård og motsatt? Bare sånn at man har et utgangspunkt liksom;)

Rinde Tolle
12-06-2009, 16:25
De vet ikke så mye om han, men gården han kom fra drev med kutting på nesebeinet osv.
Han står mye ute og man kan ikke hente han ute på jordet uten videre, han må først gå løs inn inn i stallen før man kan gjøre noe med han

Han må stå løs i boksen når vetrinær kommer osv, og kan være greit å få på hesten en grime viss vet vil se han gå løpe osv.

Med krøll mener jeg at han får panikk, har ikke sett det selv.

Men er kun dette som er et problem.

Kurre
12-06-2009, 16:40
Kutting av nesebein???

Vanskelig å gi råd når eneste beskrivelsen er "panikk"...

Sol
12-06-2009, 17:15
Kanskje denne metoden kunne gå an å bruke på denne hesten?

Da jeg skulle lære en redd dølegamp jeg hadde på stallen min å gå i leietau fra stallen og ut i hamninga tenkte jeg å gjøre det så nært opp til å gå løs som mulig. det jeg gjorde var derfor å sette på grimen og et langt leietau i boksen, og deretter gikk jeg ut av boksen, ut av døra og ut på gårdsplassen. Han kom tuslende etter, men uten at jeg la press på han i grima i det hele tatt. etter et par turer gjorde jeg tauet kortere, og så enda litt kortere.. til slutt kunne jeg leie han bak meg i vanlig kort leietau.

Denne hesten var også redd for hodet sitt, redd for straff, redd for ganske mye.. Jeg måtte derfor først lære han at grime ikke var farlig. Fant ut at for han var det lettere å få på grimen om jeg lukket opp spennen til nakkereima før jeg tok den på, for da slapp han å få armen min over ørene. Jeg satte på grime i boksen før jeg foret kraftfor. Når han hadde spsit opp tok jeg den av... så blei grima forbundet med mat, og han godtok det under tvil.

trollungen
12-06-2009, 17:21
Hvor gammel er denne hesten, er den temt (ridehest)?
Som Kurre så lurer også jeg på hva kutting på nesebein er?

Rinde Tolle
12-06-2009, 17:26
Dette er verden søteste hest som kom til mamma i fjor sommer da han trengte et nytt og varig hjem. Han er 14 år, importert fra Island og ikke brukt som ridehest på 2-4 år.

Bakgrunnen hans vet vi lite om, men han er redd/skeptisk til mennesker når han ikke er i boksen, men du ser at denne hesten gjerne vil være sosial og alltid er den første til å komme bort for å se hva som skjer. Uten å komme for nærme vel og merke. :o)

I vinter fikk vi imidlertid vite at å ri han ikke er noe problem, men det å leie han i grime og leietau er en prøvelse uten sidestykke da han helst bare vil stikke av gårde. Folk som kjenner til han fra da han først kom til Norge mener dette er et problem som oppsto på den gården han ble født på under temming. Mest sannsynlig pga metoder for temming som ingen bør benytte seg av....

Hos mamma har de enda ikke prøvd å leie han ut og inn siden det funker greit å la han gå løs. All håndtering derimot av veterinær og smed må foregå inne i boksen, da det viste seg at heller ikke det funker i stallgangen, tilogmed uten å binde eller holde han fast

Rinde Tolle
12-06-2009, 17:34
Vet ikke helt selv hva hun mente med det. men tror ikke det er noe som er spes godt for en hest.
Kan tror det er noe av det samme som å sette spiker eller skruer i nesereima på hodelaget sånn at hesten skal gå riktig og "være snill" er en grusom metode som ble/blir brukt noen steder i utlandet. Vet det ble brukt noen steder i Spania.
Tenk så vondt det gjør og eneste mulighet til å komme unna er å gjøre som rytter vil.

trollungen
12-06-2009, 17:35
Så dere har hatt den i ett år uten å leie den i grime og tau, men antar at det er et problem siden det har vært det før?
Hvordan er den å leie i hodelag med bitt da, antar at det blir gjort om den ris på?