PDA

Se full versjon : Longering

hegzen
08-06-2009, 17:20
hvordan kan jeg lære en 2 år gammel hoppe å bli longert? hun har ikke vært vandt til det før, men tenkte jeg skulle starte med det så fort jeg kjøper henne. vil begynne med horsemanship (har drivd med det før) men kunne trengt flere råd om hvordan jeg skal oppdra en unghoppe :)

Guest
09-06-2009, 12:33
Jeg ville begynt med generelt bli kjent med hesten, og lære den og vike for trykk alle veier. Du kan ikke longere en hest som ikke har lært seg basicen, så begynn med det. Leietrennig, og å vike bakpart og frampart for trykk, rygging osv. Signaler for fram og holdt.

Før hesten kan dette, så betyr ingenting du gjør i longe noenting.

Deretter ville jeg bare startet med å sende hesten rundt meg på kort line, ved å bruke de signalene jeg senere skal bruke ute på longen. Etterhvert som den forstår at den skal gå rundt, samt holdtet, kan du sende den på gradvis større longe.

Men hus at du ikke gjør dette mye. Det er altfor mye som skjer med vekst og slikt på en så ung hest til at longering skal være direkte trening. Bare noen få minutter !! og ikke full fart.

Birre
09-06-2009, 13:10
hvordan kan jeg lære en 2 år gammel hoppe å bli longert? hun har ikke vært vandt til det før, men tenkte jeg skulle starte med det så fort jeg kjøper henne. vil begynne med horsemanship (har drivd med det før) men kunne trengt flere råd om hvordan jeg skal oppdra en unghoppe :)

Longering av unghester er jo nettopp for å lære den kommandoord og for å "temme" hester som ikke er opplært fra før. Så om hesten ikke kan det grunnleggende så ser ikke jeg noe poeng med å vente med longeringen til dette er på plass.

Men det som er vanlig er å være to personer når man longerer en unghest som ikke kan dette. Den ene personen hjelper til med å leie hesten rundt på sporet i skritt til den forstår poenget.

Og her er det viktig at du er konsekvent med kommandoordene, sånn at f eks ptrooo betyr stopp både i dag og i morgen. Ellers vill jo hesten bli temmelig forvirret;)

Kommandoordene for longering er forøvrig de samme som for tømmekjøring; smatting for skritt, tsssss-lyd for trav, galopp for galopp og ptrooo/hooooldt for stopp eller saktere gange.

Her synes jeg du bare skal kaste deg på jobben, for dette er moro! Spesielt når man jobber med en hest fra skratsj og til man ser at den forstår og videreutvikler seg!