PDA

Se full versjon : Driver du med horsemanship innenfor ditt hestehold?

ponnitrollet
02-06-2009, 15:11
Tenkte vi kunne ha en debatt her på "diverse", fordi jeg vet om folk som har ulike meninger om horsemanship o.l. :)

MonaB
02-06-2009, 15:15
definer horsemanship?

Ragnhild
02-06-2009, 15:16
Flyttet fra Diverse til et mer passende forum.

ponnitrollet
02-06-2009, 15:17
Horsemanship er vel i grunn ett naturlig hestehold? Hvor man bruker hestens kroppsspråk i det man gjør med hester?

Rikke
02-06-2009, 15:18
Hvor mange tråder må det være om dette før folk skal skjønne at "horsemanship" ikke er noe man driver med som en gren, og at det ikke er en ting man velger å gjøre en dag i stedet for å f.eks ri?

Og det har ingenting med å gjøre om man velger å ha fjorten dekken på hesten, har den på utegang eller har sko eller ikke...

ponnitrollet
02-06-2009, 15:19
Det er jo ikke en gren, men det handler vel om hvordan man håndterer hesten? Folk kan jo håndtere hesten sin relativt røft uten at det kan kalles horsemanship.

Rikke
02-06-2009, 15:20
Men ingen håndterer hesten sin likt heller.

ponnitrollet
02-06-2009, 15:21
Nei, men om man følger hestens kroppsspråk da?

Lopke
02-06-2009, 15:49
tja

Jeg prøver å gjøre hesten fornøyd så langt jeg kan. Dvs jeg ville aldri hatt en hest alene. Den skal få lov å være sammen med likestilte.
Jeg gir den tilgang på grovfor så ofte som mulig og prøver å unngå et boksliv som en burhøne.
Jeg korrigerer på en måte som hesten forstår. Jeg ser hestens dagsform litt an når jeg skal ri..
Jeg prøver så godt så mulig å gi den den hovpleien den trenger og det pelsstell den kanskje ikke trenger.
Jeg pakker henne ikke inn.
Jeg trener ikke i roundpen.
Jeg går ikke rundt med en carrotstick
Jeg driver ikke join up

Jeg gjør det på denne måten, kall det hva du vil :D

LisaFi
02-06-2009, 16:06
Jeg prøver så godt som jeg kan å behandle hesten som HEST, ikke noe annet. En peanøtthjerne med store vakre brune øyne og endel basale behov. Når de basale behovene som mat, vann, bevegelse og sosialt liv (med hester..) er oppfylt, krever jeg endel ting av den, som lydighet og høflighet når jeg bruker eller håndterer den. Bruker ikke noe spesielt utstyr eller metoder, bare vanlig "barneoppdragelse" = konsekvent oppførsel. Så godt jeg kan i alle fall.

HannaC
02-06-2009, 16:10
Hvor mange tråder må det være om dette før folk skal skjønne at "horsemanship" ikke er noe man driver med som en gren, og at det ikke er en ting man velger å gjøre en dag i stedet for å f.eks ri?

Og det har ingenting med å gjøre om man velger å ha fjorten dekken på hesten, har den på utegang eller har sko eller ikke...

Jo, det er faktisk noen som gjøre det. De leker heller med hesten, og trener den innfor tillit(blant annet) istedenfor å ri en dag.

ponnitrollet
02-06-2009, 16:38
Jeg er konsekvent, bruker hestens atferd mot hesten (tramper i bakken, hviner o.l.) Rir uten sal og børster sjelden pga fettlaget og det at hun er uteganger. Så ja, jeg bruker horsemanship :)

Muzikaa
02-06-2009, 16:59
Jeg prøver så godt som jeg kan å behandle hesten som HEST, ikke noe annet. En peanøtthjerne med store vakre brune øyne og endel basale behov. Når de basale behovene som mat, vann, bevegelse og sosialt liv (med hester..) er oppfylt, krever jeg endel ting av den, som lydighet og høflighet når jeg bruker eller håndterer den. Bruker ikke noe spesielt utstyr eller metoder, bare vanlig "barneoppdragelse" = konsekvent oppførsel. Så godt jeg kan i alle fall.

Signerer denne. Horsemanship er den daglige håndteringen av hesten; sunn fornuft, man skal skape tillit, og sette grenser.

hildechristine
02-06-2009, 17:01
Jeg er konsekvent, bruker hestens atferd mot hesten (tramper i bakken, hviner o.l.) Rir uten sal og børster sjelden pga fettlaget og det at hun er uteganger. Så ja, jeg bruker horsemanship :)

Rir ute sal?
Sorry altså, men det vil jeg si er det motsatte av horsemanship.
Horsemansip er i mine øyne å forstå hesten, og gjøre ting på dens premisser.
Og å ri den fast uten sal som fordeler vekten din er jo bare... au ?
Da har man jo ikke forstått hesten og hvordan den funker.

Chevy&Hedda
02-06-2009, 17:07
Rir ute sal?
Horsemansip er i mine øyne å forstå hesten, og gjøre ting på dens premisser men være en leder.

Øh? Hvorfor forstår man ikke hesten om man rir uten sal? Jeg har ridd uten sal i 2 år nå(mga at vi ikke finner sal som passer til henne) og forstår hesten min like godt som jeg skulle ridd med og hun har fremdeles ikke vondt i verken muskler eller ryggraden (har nettopp hatt både kiropraktor og massør på henne). Å ri hesten med en sal som ikke passer 100% er enda mer au enn å ri barbak! Og når man tenker på hvor mange som rir med sal som ikke passer, ja da er det vel de som ikke forstår hestene sine...

Ellers signerer jeg LisaFi.

Linoo
02-06-2009, 17:10
Ang. børstinga, når du børster går blodet raskere gjennom kroppen. Bare så du vet det, for du er den første jeg vet om som ikke børster hesten pga. fettlaget..

hildechristine
02-06-2009, 17:14
Øh? Hvorfor forstår man ikke hesten om man rir uten sal? Jeg har ridd uten sal i 2 år nå(mga at vi ikke finner sal som passer til henne) og forstår hesten min like godt som jeg skulle ridd med og hun har fremdeles ikke vondt i verken muskler eller ryggraden (har nettopp hatt både kiropraktor og massør på henne). Å ri hesten med en sal som ikke passer 100% er enda mer au enn å ri barbak! Og når man tenker på hvor mange som rir med sal som ikke passer, ja da er det vel de som ikke forstår hestene sine...

Fair enough.
I mine øyne bruker man sal nettopp for at man ikke vil utsette hesten for å får all vekten rett på ryggraden, og dermed få ryggvondt.
Fint for deg at det har funket for dere.

Amanthea
02-06-2009, 17:23
Ang. børstinga, når du børster går blodet raskere gjennom kroppen. Bare så du vet det, for du er den første jeg vet om som ikke børster hesten pga. fettlaget..

Jeg har også hørt om å ikke børste for ofte pga. fettlaget. Blodomløpet kan man vel stimulere ved massasje og ikke minst god og gjennomført trening?

Uansett, jeg vet jeg kommer til å trene en god del på tillitsøvelser etc. den dagen jeg får meg egen hest, og horsemanship går vel ut på hestevett? Jeg er ikke ute etter å sette meg selv og min hestehåndtering i noen slags bås, men for all del, jeg kan godt drive med horsemanship hvis det er hva folk ønsker å kalle det. Synes det høres ganske fancy ut, though. :lol:

mallilen
02-06-2009, 17:29
Horsemanship= forholdet mellom hest og menneske.
Det finnes god horsemanship og dårlig.

I praksis drivr dermed alle som driver med hest med nettopp horsemanship, hvor elendig eller god den enn måtte være.

(jeg får lyst til å spy av hvordan uttrykket horsemanship kan brukes/misbrukes/feiltolkes)

Linoo
02-06-2009, 17:32

I praksis drivr dermed alle som driver med hest med nettopp horsemanship, hvor elendig eller god den enn måtte være.

(jeg får lyst til å spy av hvordan uttrykket horsemanship kan brukes/misbrukes/feiltolkes)
Jeg har også hørt at det er horsemanship = Naturlig hestehold.

ponnitrollet
02-06-2009, 17:36

Jeg har også ridd uten sal i to år! :D

mallilen
02-06-2009, 17:37
Jeg har også hørt at det er horsemanship = Naturlig hestehold.

Da er du dessverre feilopplyst.

Naturlig hestehold er noe HELT annet igjen, og går på fôring, flokkliv og utegang.

NH=Natural horsemanship - et uttrykk utviklet av en eller annen taugrimeselgende fyr. Dette går på å behandle hesten etter hvordan den er "koblet sammen" som nettopp hest. Hvordan hesten reagerer i forskjellige situasjoner, hvordan den finner og aksepterer en leder. Kort sagt: Man håndterer hesten med metoder som ligner de en hest høyere i rang ville brukt.

ponnitrollet
02-06-2009, 17:38
Rir ute sal?
Horsemansip er i mine øyne å forstå hesten, og gjøre ting på dens premisser.

Det har ingenting med horsemanship å gjøre. Hesten er ikke laget for å bære mennesket i det hele tatt. ;)

EvaV
02-06-2009, 18:08
Tja, horsemanship er bare et engelsk ord for "hestehåndtering", det betyr ingenting spesielt, når det er snakk om å ha hest på en "naturlig" måte kan det kalles "natural horsemanship". Alle som har eller håndtrer hester driver jo med horsemanship av en eller annenform, så det blir feil spørsmål ;)

Linoo
02-06-2009, 18:09
Det har ingenting med horsemanship å gjøre. Hesten er ikke laget for å bære mennesket i det hele tatt. ;)
De er heller ikke laget for at vi skal ha en hobby ;)

Krussedull
02-06-2009, 20:32
Alle som håndterer hest driver med horsemanship, så ja det gjør jeg...;)

Lopke
02-06-2009, 20:33

Jeg børster da heller ikke hesten hver dag, delvis pga tid og latskap, men også fordi pelsen ordner seg selv. Vasker ikke hesten pga fettlag nei.
Jeg tviler på den store endringen i blodomløp hesten får av litt kosting. Massasje ja.
Hesten får økt blodomløp garantert 100 ganger mer av å kunne bevege seg ute, rulle og få frisk luft en hel dag en 10 min strigling.

hildechristine
02-06-2009, 20:56

Nei, men når vi nå engang skal gjøre det, så bør vi vel gjøre det mest mulig skånsomt ?

LineLovise
02-06-2009, 23:03

He He må bare le litt, hestene pleide å ha 5 tær og var på størrelse med hunder for millioner av år siden, det er jo vi som avler de opp til å bære vekt, dra tunge ting, løpe fort, hoppe høyt, osv... :D

Det er vel derfor folk har problemer også når de prøver å bruke en hest som er avlet fram for å gjøre en ting til å gjøre noe annet...

Shania
03-06-2009, 07:30

jeg kjenner flere ;)

RenateSJ
03-06-2009, 08:20
Jo, det er faktisk noen som gjøre det. De leker heller med hesten, og trener den innfor tillit(blant annet) istedenfor å ri en dag.

Jo, det er noen som gjør det fordi de tror det er en gren. Det de gjør er jo egentlig å trene bakkearbeid.
Å trene hesten til å vise tillit? Altså, åssen gjør man det?
Tror heller man skal trene seg selv, slik at hesten ser en de ønsker å gi tillit til

RenateSJ
03-06-2009, 08:22
Jeg børster da heller ikke hesten hver dag, delvis pga tid og latskap, men også fordi pelsen ordner seg selv. Vasker ikke hesten pga fettlag nei.
Jeg tviler på den store endringen i blodomløp hesten får av litt kosting. Massasje ja.
Hesten får økt blodomløp garantert 100 ganger mer av å kunne bevege seg ute, rulle og få frisk luft en hel dag en 10 min strigling.

:wav:

HesteHeidi
03-06-2009, 08:24
Ja jeg driver med horsemanship. Jeg leier, fôrer, steller, etc.

HesteHeidi
03-06-2009, 08:26
tja

Jeg prøver å gjøre hesten fornøyd så langt jeg kan. Dvs jeg ville aldri hatt en hest alene. Den skal få lov å være sammen med likestilte.
Jeg gir den tilgang på grovfor så ofte som mulig og prøver å unngå et boksliv som en burhøne.
Jeg korrigerer på en måte som hesten forstår. Jeg ser hestens dagsform litt an når jeg skal ri..
Jeg prøver så godt så mulig å gi den den hovpleien den trenger og det pelsstell den kanskje ikke trenger.
Jeg driver ikke join up

Sånn er jeg og! :p

IngvildK
03-06-2009, 08:56
Ja, det gjør jeg. Ikke i form av den horsemanshippen man ofte ser på TV, med taugrime og roundpen. Men jeg gjør mitt aller beste for å tilfredstille hestens naturlige behov dersom jeg har mulighet til det (mye utegang, riktig fôr, gjerne barfot osv.). De andre tingene jeg gjør for den ser jeg også på som horsemanship, siden den "tjener" meg: altså dekken om den trenger det, riktig tilpasset utstyr, korrakt trening osv.

En hest får mye bedre blodomløp av å gå ute døgnet rundt uten dekken og få rulle seg som den selv vil, enn den får av å bli børstet mye. Og jo, for mye børsting kan skade fettlaget i hestens pels.

edna
03-06-2009, 20:17
Ja, det gjør jeg. Ikke i form av den horsemanshippen man ofte ser på TV, med taugrime og roundpen. Men jeg gjør mitt aller beste for å tilfredstille hestens naturlige behov dersom jeg har mulighet til det (mye utegang, riktig fôr, gjerne barfot osv.). De andre tingene jeg gjør for den ser jeg også på som horsemanship, siden den "tjener" meg: altså dekken om den trenger det, riktig tilpasset utstyr, korrakt trening osv.

En hest får mye bedre blodomløp av å gå ute døgnet rundt uten dekken og få rulle seg som den selv vil, enn den får av å bli børstet mye. Og jo, for mye børsting kan skade fettlaget i hestens pels.

Signerer :)

HannaC
03-06-2009, 20:25
Jo, det er noen som gjør det fordi de tror det er en gren. Det de gjør er jo egentlig å trene bakkearbeid.
Å trene hesten til å vise tillit? Altså, åssen gjør man det?
Tror heller man skal trene seg selv, slik at hesten ser en de ønsker å gi tillit til
Ja, de trener på ulike ting innenfor NH, på samme måte som Pat Parelli. De trener på tillit, respekt og vennskap over tid. Det er ikke sånn "i dag skal jeg og hesten trene tillitstrening."
Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det jeg mener nå da men..

Nina007
04-06-2009, 10:30
Horsemanship er jo egentlig bare den dagelige håndteringen av hest. Og det gjør jo de fleste som holder på med hest...

Line Christine
04-06-2009, 11:13

Alldeles korrekt.

Selv håndterer jeg hest etter Natural Horsemanship-filosofien.

Missgadget
05-06-2009, 10:56
jeg kjenner flere ;)

Jeg også...

Missgadget
05-06-2009, 10:58

:wav:

taaketussa
05-06-2009, 12:37
Ja. Eller nei.
Jeg driver ikke med horsemanship.
Horsemanship er måten jeg er på rundt hestene, hvordan jeg oppfører meg, hvordan jeg tenker og hvordan jeg jobber.

Helenepia
05-06-2009, 22:50
Jeg driver ikke å longerer med taugrime, og trener hesten bevisst med taugrime der den skal flytte seg i alle retninger, følge etter meg osv, eller trener i rundbadock. Kun fornuftig behandling av hest. Bruker kroppsspråket til å kommunisere med hesten, bruker press for å "oppnå det jeg vil" og fjerner presset når hesten gjør ting riktig. Det er vel horsemanship men ikke på den måten mange kanskje forbinder det med :)

Therese
06-06-2009, 07:17

I praksis driver dermed alle som driver med hest med nettopp horsemanship, hvor elendig eller god den enn måtte være.

*Nikke på seg nakkesleng*

Wilisia
07-06-2009, 17:27
Jeg jager ikke hesten min rundt om kring og leier rundt med taugrime og leker for å få tillit.
Men jeg behandler hestene mine med respekt, og jobber med at vi skal forstå hverandre, så det vil vel si NH?

HesteHeidi
07-06-2009, 17:51
Jeg jager ikke hesten min rundt om kring og leier rundt med taugrime og leker for å få tillit.
Men jeg behandler hestene mine med respekt, og jobber med at vi skal forstå hverandre, så det vil vel si NH?

Det er'kke natural horsemanship, men bare horsemanship :)

Wilisia
07-06-2009, 17:51
Det er'kke natural horsemanship, men bare horsemanship :)

Men er vel NH hun mener, selv om hun bare skrev horsemanship?

HesteHeidi
07-06-2009, 18:01
Men er vel NH hun mener, selv om hun bare skrev horsemanship?

Hun kan mene hva hun vil, natural horsemanship er vel sånn "Monty Rberts-greie" med round pen, og hvor du gjør alt så naturlig så mulig (fri tilgang på grovfôr, utegang, etc.
Horsemanship er bare hestehold. Samme hvordan, bare sånn som driver med i hverdagen ;)

Wilisia
07-06-2009, 18:03
Jeg skjønner nå at jeg ikke har skjønt noen ting, haha :p Men det er det vel egentlig ingen som gjør virker det som, siden alle har forskjellige definisjoner på hva NH/horsemanship er x]

Vinje-Hest
07-06-2009, 19:30
* Horsemanship er forholdet mellom hest og menneske det kan være bra eller dårlig
* Natural horsemanship (NHS) er det samme men basert på hesten sitt språk og kommunikasjonsmønster.
* Horsemanshit er når folk har misforstått begrepet NHS og dermed bidrar til feillære.

Så jeg bruker Natural horsemanship i min daglige omgang med hestene!
Jeg ER (hva man utstråler) alltid lederen i flokken, den som hestene stoler på og respekterer samt den som de vil følge.
Jeg aksepterer ingen forsøk på å ta rangen men gir likevel hestene frihet under ansvar. Jeg er deres læremester og venn.
(Likevel er det alltid jeg som lærer mest:) )

ponnitrollet
08-06-2009, 08:04
Jeg husker at da jeg fikk Almira red jeg henne ikke på sånn et år, siden hun var så ung. Og i den perioden lagde jeg mange leker i forhold til henne. Det vil si; gå rundt stokker o.l., dette var utrolig lærerikt og det er vel en del av horsemanshipdelen?

edna
08-06-2009, 12:49
Jeg husker at da jeg fikk Almira red jeg henne ikke på sånn et år, siden hun var så ung. Og i den perioden lagde jeg mange leker i forhold til henne. Det vil si; gå rundt stokker o.l., dette var utrolig lærerikt og det er vel en del av horsemanshipdelen?

Mener du natural horsemanship?

* Horsemanship er forholdet mellom hest og menneske det kan være bra eller dårlig
* Natural horsemanship (NHS) er det samme men basert på hesten sitt språk og kommunikasjonsmønster.
* Horsemanshit er når folk har misforstått begrepet NHS og dermed bidrar til feillære

Ragnelle
08-08-2009, 01:39
Horsemanship er engelsk for all type behandling av hest.
Natural Horse*Man*Ship er Pat Parrelis forsøk på å lage et utrykk for en treningsmetode han kan ha copyright på.
JoinUp er Monty Roberts navn for the samme (dvs en metode han har copyright på - uttrykket er beskyttet)
Diverse avarter av metoder bygget på hestens språk kalles gjerne natural horsemanship/ horsemanship etc. Hele navne-greia bunner i et ønske om å skille det man gjør fra andre skoler/metoder og fortelle at det man gjør er speielt, anderledes og mer naturlig for hesten.

Hesten på sin side tror jeg bryr seg mindre om hvilken guru eller metode man følger (eller om man bare følger gammelt hestevett) bare man selv klarer å være trygg og konsekvent.

Johanne S.
08-08-2009, 11:26
tja

Jeg driver ikke join up

:wav: Som om jeg skulle ha sagt/skrevet det selv ;-)

Løkki
08-08-2009, 13:14
Eg brukar nh-prinsipp i den daglige handteringa av hestane mine, og har fått to veldig behagelige, avslappa og lettlærde unghestar. Har etterkvart lært meg å løyse problem på det eg meinar er ein god og naturlig måte. Går inn i hovudet på hestane og leitar etter kva som triggar adferda, før eg finn ein måte å ordne det på som hesten forstår. Effektivt. Eg har brukt mykje tid på å studere hestane i det fri. Ein må ha god evne til å lese og forstå hesten sitt kroppspråk, vere veldig obs på sitt eige kroppspråk, og ha ein god porsjon sunn fornuft.

Det er ikkje noko ein gjer i ny og ne, men heile tida i den daglige handteringa. Det bør kome naturlig. "NH-trent" er det teitaste uttrykket eg ser i ei salgsannonse.

Tyzonsdoll
08-08-2009, 19:55
Driver på med Natural horsemanship ja. Eller må vel heller si at jeg driver på med Parelli natural horsemanship! Siden NH har fått så mange betydninger her i landet.
Det betyr ikke jeg er slavisk forbundet til en carrot stick eller har en parelli sal til 45 000 kr. Likte parelli slik som det var før, minst mulig utstyr og aller kulest å ri hesten uten noen ting som helst. Nu er det så mye utstyr jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg....

Slik jeg ser det, de som driver på med natural horsemanship, har NH treninger og andre type øvelser, og ikke de som sier "jeg leier nu hesten inn og ut av beitet, da driver jeg på med NH!" Eller "jeg rir uten sal, uten sko og bittløst" Er ikke det det handler om.

Jeg trener ungehesten min fra bakken 1-2 timer om dagen med forskjellige øvelser, for det fysiske og psykiske. Leker med ball, trener freestyle, 7 games i forskjellige levler på bane. Går lange turer, bader på stranda og koser oss på beitet. Vi har altid noe nytt og spennende å lære.

Hesten min går på utegang pga dårlig erfaring med boksliv etter forrige hesten min, har boks til han og skulle nu været bli helt for jævlig så hiver jeg han inn. Har heller ikke sko på han, siden han er unghest og har Utrolig bra hov kvalitet. Men det har ikke noe med at jeg diver på med parelli da : ) Skal nu både ha bitt og sal på han når vi begynner å drive med reining :)

Leia
31-10-2009, 22:29
Har ikke lest gjennom hele tråden, men tenkte bare å si: (Mulig jeg gjentar noen nå).

Horse-man-ship = forhold mellom hest og menneske, helt enkelt. Type: ALLE driver med horsemanship. Fåtallet driver derimot med NATURAL horsemanship, der (ettersom jeg har forstått) et menneske skal kommunisere rettferdig med en hest via hestens kroppspråk og bruke dens naturlige... behov? for å oppnå noe. (tipper det tar mye lengre tid for en hest å lære menneskets kroppspråk, enn det tar for et menneske å lære hestens. Vi er rovdyr, de er en.. prey. På norsk?). Som Parelli sier: Vi er intelligente, hestene er smarte. VELDIG smarte.
Høres kanskje litt teit ut å si rettferdig, men skal prøve å forklare det så godt jeg kan. Ehm, vi gir hesten ett valg, der vi gjør det lett for hesten å ta det riktige valget. Ikke sånn: vil den ikke så må den, for det har jeg bestemt.

Roter meg bort i setningene mens jeg tenker her. Tror jeg stopper der. Dette er jo en interessant tråd, for horsemanship-uttrykket er vanvittig misforstått!

Selv driver jeg å trener Parelli-metoder, og jeg har aldri vært så hesteinteressert i hele mitt liv! Det er så fantastisk interessant, spesielt siden jeg alltid har drevet sånn "vanlig" før. Begynte med tur, utviklet seg litt til sprang/dressur, ble med i noen konkurranser, hestesko var et must, stallboks, bitt, sterkere bitt, hjelpetøyler osv osv. Nå trenger jeg en hest, et tau og kanskje en grime :) For å oppnå mye mer enn å hoppe et par hinder. Jo, også en stick kan være hjelpsomt :) Jeg har ikke lengre armer enn som så.

Når jeg nå ser forskjellen er det umulig å stoppe å lære :D

T.B.
24-11-2009, 04:12
Hehh - driver "bare" med "sunt hestevett", jeg....

alexsandra
12-03-2010, 01:11
Driver med tillits bygging og join-up. Rir med minst mulig utstyr, bruker dekken hvis det er nødvendig, lar de gå uten sko, trener mer på bakken enn jeg rir. Er opptatt av at hesten alltid skal høre på meg fra bakken minst (95%) av gangene. Gjør ikke hesten det så betyr det at vi må trene mere på dennne/disse tingen. bruker veldig forskjellige virkemiddler på de forskjellige hestene, den ene gir jeg kun positive forsterkninger på da dette fungere best på denne. Den andre hesten får jeg hjelp fra leder hesten til å oppdra, så den blir tatt mye hardere av oss. prøver rett og slett å få hestene til å jobbe på lag med meg og at vi prøver å oppnå det samme. Har ikke "intimsoner" som ikke hestene kan komme inn i, da jeg mener at hvis man ikke kan stå inntill hesten/eller gå rett bak den uten å bli skadet er den ikke godt nok oppdratt. masserer de ca hver dag 10/15 minutter. lar hestene fortelle meg om de vil inn, fryser, trenger dekken, slitne, lei av treningen, vil ha fred, vil leke, vil drive med join-up,vil bli ridd på osv.... Dessverre er de litt for glade i å være inne..