PDA

Se full versjon : Gummimatter

Kurre
26-10-2006, 01:00
Gulvet i den ene boksen min (eller egentlig alle) trenger matter.

noen som vet hvor man kan få tak i slike?
Priser?
Noen som har forsøkt sånn flytende gummi?

Lopke
26-10-2006, 09:48
Hørte at sånn flytende kostet 2-3000 pr kvadratmeter :( meden min mente jeg kunne likegodt smøre med XO..

Leter selv etter gummimatter, men ønsker ikke de små, for jeg vil ikke ha samlinger hvor det legger seg surt piss og mark med tiden.. blææ..

Boksen min er 3x4 meter.. kan dette fåes i et stykke??

Ina&Gydja
26-10-2006, 10:33
www.boj.no har jo gummimatter men eg veit ikkje om det er slike du vil ha ;)

RenateSJ
26-10-2006, 10:55
Felleskjøpet tror jeg selger i ruller som du kapper selv...
men tror du må kjøpe en hel rull da :roll:

Mandarinhest
26-10-2006, 10:56
Mange er fornøyde med disse mattene: http://www.trelleborg.com/viking/template/T051.asp?id=713&lang=3

Lopke
26-10-2006, 12:32
100x100?? ingen som har litt større stykker?? vil ikke ha samlinger..

hadde vært fint om jeg kunne kjøpt 3 meter brede ruller..

Ina&Gydja
26-10-2006, 12:36
http://www.boj.no/gummimatter/

Måne
26-10-2006, 16:01
Et lite tips er å skaffe noen som er tykke og solide. Vi hadde noe sånt i utegangen vår, de holdt ikke den første vinteren med broddsko.

Kurre
26-10-2006, 16:06
Sendt mail til BOJ...så får jeg se hvor mye de skal ha, Vanligvis er ting derfra ekkelt dyrt,men skitt au. Skal jeg engan flytte og la stallen stå,eller selge hele stallen,så kan jeg jo evt ta dem med!

Trenger ikke så det dekker hele boksen,er bare så jeg har noe over den delen som er mest slitt.
Er matta litt mindre kan jeg heller løfte på den og få ut det som er under. Er den heldekkende blir det,pese,umulig.Veeeldig tungt,nemlig.

Har tenkt på detta her i 2 år nå,så kanskje på tide å få ut fingeren...

Ullsokken
26-10-2006, 19:19
Hjørnely Trading har matter som er stallens svar på Click it-parkett.

http://webshop.hjoernely.dk/group.asp?group=212&sub=206y

Shadowfax
26-10-2006, 19:39
De mattene vi har i stallen hjemme fikk vi av en bedrift som buyyet ut noen transportbånd. Kanskje det er en eller annen bedrift i nærheten som kan ha det?

Kristina og Ozzy
26-10-2006, 20:04
Skoies har noen liggende på nettsidene sine nå... men hvordan kvaliteten er vet jeg ikke...

Asa Garsy
26-10-2006, 21:12
tenkt på slik jeg oxo, men blir når jeg får min egen stall... huff sambis mista vikarjobben sin så det blir noen år til=( hadde allerede begynt å planlegge.... Mange sier det at Hester driter i om det er gummimatter der eller ei, men jeg tror det at fks gamle hester belaster beina mindre med gummimatter.... Jeg sverger for det...

Frida&Jameel
26-10-2006, 21:23
Jeg tror ikke hestene bryr seg, men det er mindre belastende, og det isolerer litt, og man trenger ikke å bruke fullt så mye flis som når man har bare rein betong.

Kurre
26-10-2006, 21:32
Problemet her er at jeg har ombygget container,der det er lagt tregulv i 3 av boksene og ikke noe iden fjerde.

tregulvet er festet med store tykke nagler. nå er gulvet litt slitent her og der og da blir det klumper som står opp der naglene er og det irriterer vette av meg når jeg møkker ut.

I den boksen der det ikke er tregulv må jeg bruke 3 ganger så mye flis for at det ikke skal bli glatt...matter er en helt grei løsning,sånn for å gjøre det enkelt (og billigere enn flytende,som er det jeg egentlig helst ville hatt)

Nettan
26-10-2006, 22:03
Jeg også har transportband matter i boksen og hengeren min. Ca 1,5 m brede og hvor lange man vil :)
Så har to lengder i boksen, dekker fint, ligger godt og stabilt, den i hengeren passa perfekt og er tilskjært denne. Pris for alle? 500 kr :)

Tone
26-10-2006, 22:47
Gummimatter er fine greier å ha i boksene :D Sparer på flisa og golvet!

Ville ikke ha hatt EN stor matte da det blir djevelsk tungt å ta opp, for opp må og bør det av og til for å koste rent piss og evt flis :cry: Da er det bedre og lettere og ha flere rader som ligger tett i tett fravegg til vegg slik at de ikke flytter på seg :roll:

Det billigste må vel være å høre med evt bedrifter som har transportband som skal byttes ut....

Shadowfax
26-10-2006, 22:51
Gummiasfalt er jo helt konge da, men det er jo prisen også.

Ina&Gydja
26-10-2006, 22:52
http://www.reime-landteknikk.no/3.1.2.B.html

Reime har gumimatter og :D
Men det er vel kanskje mest brukt til kyr ;)

Lopke
27-10-2006, 02:07
poenget med en stor matte som dekket hele gulvet, evt gikk litt opp i kantene var jo for å slippe å skulle løfte det opp og rengjøre under..

Kurre
27-10-2006, 10:18
Hmmm...De til Skoies er bare 13 mm tykke...Klart det er ikke noe problem om sommeren,men med brodder...

De hadde ingen "gjennomtråkksgaranti" og hadde ikke prøvd dem ut med hest med brodder på.
Hmmm.... tenke tenke

anettex
27-10-2006, 14:55
http://www.softstall.com/

Disse mattene er helt fantastiske!
Har sett og stått på de på Falsterbo horseshow for 3 år siden.
Blir nesten som en madrass, da disse er fylt med malt gummi.
Stusset litt jeg, tenkte at de kanskje kunne bli hullete med broddsko.
Men selger fortalte at en av de første som kjøpte disse mattene, i Canada, faktisk hadde denne 10 år etter.

Soft stall er vanligvis 3 ganger 3 meter, men kan lages på mål.
De går et stykke oppover veggen, og festes der sånn at flis, møkk og tiss ikke kan komme under.

Prisen husker jeg ikke, men faktisk var de ikke så dyre i forhold til vanlige matter som man må legge som et eneste lappverk.
I tillegg kan man spare ganske mye på strø, mye mer enn ved bruk av vanlige matter.

Skulle gjerne hatt slike matter til mine hester!

Sara&Korak
27-10-2006, 15:26
http://www.equita.no/produkter/
så inn på flytende gummigulv.
Ganske genialt ! ;)

Lopke
27-10-2006, 16:38
oii anette. den der hørtes spennende ut. skal sjekke ut den ja..

anettex
27-10-2006, 20:53
Kunne tenkt meg flytende gummi for å legge i stallgangen.
Der blir det fort glatt på vinteren, og vi har bare matte halvveis inn...

Måne
27-10-2006, 20:57
13mm tviler jeg på holder lenge med brodder..

Kurre
27-10-2006, 21:01
Det flytende gulvet der hadde vært drømmen...men for bare TO av boksene så ble det 10.000...GULP!
Da kan jeg tåle ei matte som ikke ligger perfekt!

Jossa
27-10-2006, 22:58
Vi har flytende gulv i alle stallene og i alle boksene på stallen vår. Det er 5 staller med 75 hester.. Men vi har penger og det har de som står hos oss også.. :oops: Men det er helt supert for hestene,de storkoser seg.

Shadowfax
27-10-2006, 23:24
Vi har flytende gulv i alle stallene og i alle boksene på stallen vår. Det er 5 staller med 75 hester.. Men vi har penger og det har de som står hos oss også.. :oops: Men det er helt supert for hestene,de storkoser seg.

OT, hvilken stall er dette?

Kurre
27-10-2006, 23:34

Jaja...Jeg har ikke penger,ikke har jeg noen som står hos meg med penger heller,kun en stall med 4 bokser i og små hårete hester...men jammen har vi det ikke bra vi også,gitt!

LisaFi
28-10-2006, 00:22
Lisa MISLIKE gummi på golvet i stallen . Aldri opplevd noe annet enn at det blir dårligere luft i stallen om noen begynner med gummi matter.

Mattene sparer sikkert både bein og gulv og sko, men ikke luftveier. Blir bestandig noe ekkelt under/ved disse mattene. -uansett hvor nøye en (tror) en er...

Eneste unntaket er egentlig når veninna mi leide et gammelt fjøs som hun ville ha stall i, hvor det var spalte for nedmåking av kumøkk. Der la de lange transportbånd over ristene, og bygde innredning oppå. Med innredinga OPPÅ lå disse mattene FAST). Disse mattene lå godt, og siden det var LUFT under (tom gjødselkjeller) under dem, ble det ikke opphopning av rare lukter og fukt. dette fungerete faktisk kjempebra.

Bortsett fra dette, har jeg ikke annet enn negative erfaringer med gummimatter i boks.

På stallgangen er det en litt annen sak...

Kurre
28-10-2006, 00:28
Jeg skjønner...men noe må jeg gjøre for å redde gulvet mitt før naglene kommer for langt opp.

Til mitt forsvar har jeg "utestall" og hestene står ikke inne mer enn noen timer om natten,eller i ekstremvær om de må.
Med kun halvdører og småponniene mine er ikke akkurat luftkvaliteten noe problem.
Ellers,ja. matter er ikke noen god løsning.

LisaFi
28-10-2006, 00:33
jepp, forstår problemet ditt. Ikke mulig å rett og slett skifte gulv, forsterke med nytt plankelag etc da?

Mange muligheter uten å lage gasskammer, hehe... ;)

Kurre
28-10-2006, 00:38
Jo,hadde jeg hatt penger nok eller et eller annet nevenyttig menneske i nærheten...eller om jeg hadde planlagt å bli her i fremtiden.

Nå får det nok bli...gasskammer.

Vil bare ha til å hjelpe den delen der plankene er syke,så det er lett å fjerne og få ut ting og tang under hver dag.
har stått på stall der det var betonggulv og matter som var for tunge til å flytte annet med hjelp av flere...ble ikke gjort ofte..

ÆSJ!

Lopke
28-10-2006, 01:05
Jo,hadde jeg hatt penger nok eller et eller annet nevenyttig menneske i nærheten...

Åhh.. hadde vi bare bodd nermere hverandre så hadde jeg beordret snekkeren min (typen) på en dugnadsjobb hos deg.. :wink:

For nagler kan de jo ikke stå på.. eller kan de bankes ned???

*Nina må tenke på personer hun ikke liker med en slaghammer i hendene.. og ulldottene laaangt borte fra den ristende stallen*

så skulle den jobben være unnagjort tror du ikke? :lol:

Kurre
28-10-2006, 09:56
De er ikke til å flytte på...de står der de står skal jeg love deg.

Nei.man skulle vel hatt en sånn mann...eller i det minste kjent en,men de jeg kjenner bor for langt unna og de som jeg ikke synes bor for langt unna til å hjelpe meg litt har altfor mye å gjøre...

De sier ting ikke er noe problem og skal komme og skal komme,men når det bare er ord og ikke handling,så...

Æsj,noen ganger blir man VELDIG alene og hjelpeløs og liten og teit og...Der var jeg igang igjen,ja...
Dårlige dager og mye frustrasjoner. Sorry...

Shadowfax
28-10-2006, 10:04
Kurre... Her fikk vi våre fra. http://www.vn.no/

Ta kontakt med de og hør om de har noe liggende til en rimelig penge? Tror du kan få akkurat de lengdene du vil der ;)

Sara&Korak
28-10-2006, 20:07
Kurre: Du må vel ha så tykke matter at naglene ikke går igjennom??

Jossa
28-10-2006, 23:23
Stallen er Østern Brug i Bærum!

Kurre
29-10-2006, 00:21
Naglene er...eh.."sløve2. Ingen fare for at de gjør det.
De er bare som klumper...

Jossa:Trodde du sto på Dalbo,jeg?

insolita
30-10-2006, 15:12
En billig løsning på matter i boksen kan være transportbånd. Disse kan man smiske til seg brukt enkelte plasser, for ryker de en plass, så må de bytte ut hele, selv om de er helt fine ellers. Minuset er jo at disse ikke er så breie, og at det sånn sett kommer noe under mattene med mindre man er veldig handy og kan lime litt f.eks

Jossa: Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå? Du står på Dalbo, en stall for "hvermannsen", laget for at alle, selv i bærum, skal ha råd til å ha hest. En stall som slett ikke bugner av rike mennesker. Det er ikke flaut å stå på en så koselig stall vel?

Østern Brug er en stor stall, men de har slett ikke flytende gummi over hele stallen. Skolehestene står på gummimatter (ikke flytende), og i tillegg er det enkelte eiere som har valgt å kjøpe inn matter selv til sin hest. Dette er fakta som er rimelig greit å sjekke, så jeg ser ikke helt poenget med å lyve om det.

Azze
30-10-2006, 22:53
Ehhh

Akkurat nå føler jeg meg som en dompapp..
Kan noen være så snill å fortelle denne domme dompappen hva som er forskjellen på flytene og mattene?

Lopke
31-10-2006, 09:53
Det flytende er en "gummideig" man smører på stallgulvet, så man kan dekke hele gulvet.. Man kan helle på så tykt man vil (men bør nok holde seg til anbefalte tykkelser) Det er dyrt men det er tett og ikke noe legger seg under.. og er sikkert holdbart lengre..

Matter er løse i gummi som man legger løst på gulvet. De kan skjøytes i flere hvis man har stør boks. De er billigere, men mange får problem med at urin og drit renner under og skaper lukt..

hele poenget med gummimatter/belegg er å skape et mykere underlag til hesten og spare litt på flis.

Kurre
31-10-2006, 10:04
Eller sånn som hos meg..."reparasjon for talentløst lite fingerferdig stalleiere" 8)
Flaut men sant...

Harneshaug
31-10-2006, 12:36
Jeg har gummimatter og her er slett ikke noe gasskammer! Jeg strør Stalosan fra FK under mattene og rundt langs kantene, ellers har jeg oppe og graver unna 1 gang for uka, er ikke så mye jobb (-: Sparer uante mengder med spon i alle fall. Jeg kjøpte mine for 600,- stk fra en lokal butikk på Aukra, aner ikke hvor de fikk de fra... Veldig billig i alle fall da disse er store. Har 1 matte i hver boks, midt i lengst frem og spon rundt + litt på matta. Hestene mine rygger bak i boksen og tisser og bæsjer i renna bakerst så det går fint.
Satt og regnet på flytende gummi fra Dannmark, er dyrt ja, men ikke mer enn 16000 for alle 4 boksene på 3*3m hver.
Tror vi legger det når vi bygger nye nå.
Det er mye penger! og hadde aldri hatt råd til det om vi likevel ikke hadde lånt pga gårdskjøp (om det er noen trøst)
De har det i alle fall kjempefint på mattene, ligger godt, isolerer og gir litt varme i tillegg til at det er mykt. Mine er fornøyd og er ikke mer inne enn dine Nina så noen timer om natta tror jeg ikke blir noe gasskammer (-;
Men prøv en sekk Stalosan du, vel verdt pengene, varer leeeenge!

Azze
31-10-2006, 20:07
Det flytende er en "gummideig" man smører på stallgulvet, så man kan dekke hele gulvet.. Man kan helle på så tykt man vil (men bør nok holde seg til anbefalte tykkelser) Det er dyrt men det er tett og ikke noe legger seg under.. og er sikkert holdbart lengre..

Matter er løse i gummi som man legger løst på gulvet. De kan skjøytes i flere hvis man har stør boks. De er billigere, men mange får problem med at urin og drit renner under og skaper lukt..

hele poenget med gummimatter/belegg er å skape et mykere underlag til hesten og spare litt på flis.

Takker og bukker :D

Bitten&Betty
01-11-2006, 22:54
Vi har heller ikke noe gasskammer i vår stall, og her har alle ( 8 ) boksene matter.

Lopke: du kan få billige (om ikke gratis) matter dersom du tar turen rundt hos bønder. Spesielt om det er noen som har avsluttet melkedrift, eller gått over til løsdrift. Kjenner mange som har fått gratis (ev. veldig billige) matter ved å ta noen turer rundt på gårder, deriblandt oss selv (greit med samboer som har vert avløyser i nesten hele stavanger, kontakter er greit å ha :) )

Redigert fordi 8 tallet mitt inni parantes ble til en smily.. --> 8)

Josiva&Camilla
09-11-2006, 13:49
Mange er fornøyde med disse mattene: http://www.trelleborg.com/viking/template/T051.asp?id=713&lang=3

Disse gummimattene har jeg og er veldig fornøyd! Under boksen til hesten min har det vært møkkakjeller før, så det hule rommet gjør så gulvet hennes blir veldig kaldt om vinteren og flisa fryser lett fast. Disse gummimattene issolerer veldig bra!

Jeg har aldri hatt noe problem med at jeg må løfte opp og feie under fordi det kommer ting mellom. De legger seg helt inntil hverandre og lager ingen tydelige sprekker. Tok de ut i sommer, og det var ikke akkurat mye å snakke om under der. De har liggi helt flatt og fint i ett år! :D

Jeg fikk kjøpt disse mattene gjennom en jeg kjenner som jobbet for en av leverandørene på felleskjøpet, så de selges der. De er 2x1 meter, så du dekker enn boks på 3x3 ved å legge tre inntil hverandre, en foran og deler en i to og legger den på den siste kvadratmenteren.

Silje og Tindra
09-11-2006, 14:16
Skoies har begynt å selge gummimatter nå :-)

matilda & Stjerna
09-11-2006, 19:57
Jeg skjønner...men noe må jeg gjøre for å redde gulvet mitt før naglene kommer for langt opp.

Til mitt forsvar har jeg "utestall" og hestene står ikke inne mer enn noen timer om natten,eller i ekstremvær om de må.
Med kun halvdører og småponniene mine er ikke akkurat luftkvaliteten noe problem.
Ellers,ja. matter er ikke noen god løsning.

Hei.. Hva med å lage en talle i boksene til hestene?? Alias "pissmatte". Hadde det før til min hest og det funket veldig bra..

Sigrid
10-11-2006, 08:41
Gleder meg sykt mye til vi får gummimatter her i stallen jeg rir i :D

Kurre
10-11-2006, 10:13
Nå blir jeg vel ikke her mer enn noen mnd til,så da...ja.
kan den som kjøper stallen få kjøpe seg matter istedet.

*Godt man var litt treg med å bestille*