PDA

Se full versjon : Hesten går for dypt og legger seg for mye i rytterns hender?

Katrine
25-10-2006, 11:17
Jeg har ett problem, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal løse det.

(Jeg vet at jeg burde hatt en trener/instruktør, men desverre har jeg problemer med å skaffe penger, og velger heller å være bra utstyrt med riktig tilpasset utstyr, riktig fôrtype og lignende. Dermed får jeg nøye meg med egen-trening, og eventuelt hjelp fra flinkere ryttere på stallen.)

Når jeg fikk hesten min, hadde han en del (ganske mange for å være ærlig) uvaner, som jeg etterhvert har fått fjernet, og noen forbedret. Noe jeg ikke har fått vekk, er det faktum at han overbøyer seg, legger all vekta i mine hender, og går kun på forparten.

Noen som har noe idè om hvordan jeg kan forbedret dette?

RenateSJ
25-10-2006, 11:45
Han må bli sterkere!
Hvordan rir du nå?

Når du sier overbøyer, mener du at han går bak bittet, eller at han bøyer for mye til en side?

Hvis han ikke er sterk nok til å bære seg skikkelig bakfra kan du heller ikke tvinge han til det. Men noen steg av gangen skal han klare, litt mer for hver dag.

Litt av det jeg skrev til hun med en sportsponni kan også hjelpe deg...
Du kan lese det her:
http://hestene.diskusjonsforum.no/hestene-about1224.html

Prøv også å se på deg selv, om du sitter riktig slik at hesten setter seg mer bakpå.

Uten å ha sett dere er mitt beste råd overganger. Mest mulig for sete, men også med forholdning på tøylen. Begynn med hele overganger. Rir du kun få steg før du gjør en overgang vil hesten etterhvert sette seg mer bak, for å slippe å bruke så mye energi på hver start.
Mye overganger hjelper også på musklene.

Versade og traver er også styrkende og løsgjørende øvelser. Men pass på at du ikke blir for opphengt i tøylen, vær flink å løsne på innv tøyle når han gjør rett slik at han ikke har noe å bite seg fast i.

Blir det krøll med sidebevegelsene kan du starte med å minske og øke volter, da er det mindre sjanse for at du spenner deg og forstyrrer hesten..

Ri ikke fortere enn at hesten bærer seg selv. Må du holde hodet hans, så går han mer frem enn hans balanse tillater. Prøv å få ned tempoet slik at han holder seg selv oppe noen steg, før du rir frem igjen. Etterhvert vil hesten få en bedre bæring også når den går godt fram.

Hege
25-10-2006, 12:06
Tenk opp og fram, og at han skal komme bakfra! Er utrolig hva tanken kan gjøre :) Overfør disse tankene til sitsen din, og tenk at kraften skal komme bakfra og opp i hånden, som skal være lett. Han trenger ikke være svak som Renate sier, men det kan være det.

Men noen hester får en vane med å legge seg på framparten om de får lov til det, det er jo behagelig å bli holdt opp av rytteren! I slike tilfeller synes det det har hjulpet å "kvikke" hesten opp med å ri fram, ikke over tempo, men godt fram for å få i gang motoren bakfra. Ser ofte at hester som går på framparten nesten holdet på å sovne, og da er det lurt å vekke de litt opp og få i gang motoren bak.

RenateSJ
25-10-2006, 13:15
Han trenger ikke være svak nei, man får sjelden noe gratis. Og du må jo be ham tråkke under seg for at han skal gjøre det.

Men hvis han ikke har bært seg skikkelig på lenge, så tør jeg påstå at han er for svak til å bære seg selv runde på runde..

Guro
25-10-2006, 18:22
Nå hopper jeg sikkert på noens tær med å komme med et litt uortodoks forslag.
Men det er faktisk lov å slutte å holde han oppe også. Hvis han ligger på forparten kan du jo slippe ut på tøylene for en stund. Evt så kan du ri med en hånd på tøylene, så får du trent på å stoppe med setet osv. også, slik at hesten "må" sette seg for å ikke "stupe" framover.

Dette ble kanskje litt dårlig forklart, men jeg har min inderligste tvil om at noen hest tenker "aha, styrketrening ja, det er det jeg trenger", ergo må du få den til å skjønne at det bare er å trene, det er behagelig å mindre slitsomt å bli bært rundt av deg, enn å måtte bære seg selv. Så hvis du slutter å tviholde i tøylen så vil ikke hesten lenger ha noe å støtte seg til, ergo må den støtte seg selv.

Guro

Hanna
25-10-2006, 21:03
Versade og traver er også styrkende og løsgjørende øvelser.

Trodde de var samlende øvelser jeg, at sjenkelvikning var løsgjørende og versade/travér samlende. Eller er det jeg som har misforstått?
(I kyras bok står de iallfall i kapittelet "samlende sidebevegelser")

RenateSJ
26-10-2006, 07:16
Nå hopper jeg sikkert på noens tær med å komme med et litt uortodoks forslag.
Men det er faktisk lov å slutte å holde han oppe også. Hvis han ligger på forparten kan du jo slippe ut på tøylene for en stund. Evt så kan du ri med en hånd på tøylene, så får du trent på å stoppe med setet osv. også, slik at hesten "må" sette seg for å ikke "stupe" framover.

Dette ble kanskje litt dårlig forklart, men jeg har min inderligste tvil om at noen hest tenker "aha, styrketrening ja, det er det jeg trenger", ergo må du få den til å skjønne at det bare er å trene, det er behagelig å mindre slitsomt å bli bært rundt av deg, enn å måtte bære seg selv. Så hvis du slutter å tviholde i tøylen så vil ikke hesten lenger ha noe å støtte seg til, ergo må den støtte seg selv.

Guro

Enig der Guro! Derfor jeg ikke skrev noe sånt som: Løft opp hånda sånn at han tar hodet mer opp e.l.

Hanna: Joda, det er en samlende øvelse, men den er jo også løsgjørende og styrkende. Heste må bøye seg, du må kontrollere og flytte på forpart/bakpart, og når den samler seg så vil den jo bli sterkere etterhvert.

Kurre
26-10-2006, 12:16
Travèr samlende,versade løsgjørende.

RenateSJ
26-10-2006, 12:39
Versade er jo samlende den og vel? Du ber jo om at hesten skal sette innvendig bakbein mer frem slik at det bærer mer vekt?

jaja, er vel egentlig ikke så veldig nøye :wink: