PDA

Se full versjon : Hvordan har du foten i stigbøylen?

TinaL
26-05-2009, 12:00
**

IngvildK
26-05-2009, 12:03
Sånn har jeg foten i stigbøylen (vanligvis hælen litt lengre opp, her legger jeg all vekt nedover beina, så):

http://img3.nettby.no/users/z/a/a/zaal0/files/DSC_0039.jpg

Når jeg stiger opp, setter jeg foten i bøylen, vrir den sånn at tåa mi peiker fremover og går på.

julnil
26-05-2009, 12:06
Du vrir bakerste punkt på stigbøylen ut fra hesten , og setter foten inn.

Har også sprenger bow balance, disse henger naturlig ut fra hesten så du korrekte kan sette foten inn.
Elsker disse, er så lett å finne stigbøylen igjen om den mistes i fart.

julnil
26-05-2009, 12:44
Når stigbøylen henger rett ned, og med en side fremover og en side bakover, vrir jeg da virkelig den fremstre delen utover til siden. Ellers vrir jeg jo hele reima, og det er da ikke noe behagelig. Så jeg gjør motsatt av julnil da tydeligvis. Sånn det ser ut som IngvildK også gjør.

Nå ser jeg at jeg tullet ja....kremt

Gjør motsatt av slik jeg beskrev det.

julnil
26-05-2009, 13:47
Så da er det altså vippe ut foran på vanlige stigbøyler, og vippe ut bak på BB, da de henger sånn naturlig?
For hvis jeg vrir foran ut på BB, så blir jo tåa mi pekende innover, og det blir galt, ikke sant?

tja....vet du nå ble jeg veldiiiig usikker på hvordan jeg gjør det.
Tro om jeg beskrev det rett første gang?

Nei, du skal ikke vippe ut bak på Bow Balance heller.
Her er to bilder av min fot i Bow Balance:
http://i92.photobucket.com/albums/l15/spinnvill88/fot.jpg

Her ser det ut som om du vrir stigbøylereimene feil vei. Om du mister en stigbøyle nå, blir det veldig vanskelig for deg å få foten i slik igjen, eller?

Bruker jeg BB feil eller? Hmmm....

Tone Kristin
26-05-2009, 14:03
BB er jo ikke helt 90 grader vridd heller, bare bøyd på sidene for å hjelpe litt.
Skjønner ikke hvordan det er noe å lure på, å vri reimene feil vei er jo direkte vondt *aue*

Edit: Jeg vrir den fremste delen utover forresten, så stigbøylereimen legger seg flatt rundt leggen min.

Tone Kristin
26-05-2009, 14:32
Jepp

T.B.
28-05-2009, 03:44
Kan selv ike bruke stigbøyler lenger, da jeg har et spastisk bein, som begynner å riste hvis jeg bruker stigbøyle.
Men jeg bruker hesten til terapiridning, og da har jeg sånne med bue på utsiden, for sikkerhets skyld.
De ligger med buen frem når bøylene er trukket opp, og dermed vidd 1/2 gang ut når rytter skal på.
Den gang jeg red med bøyler, var sålen på bøylen plassert på tvers der foten er bredest, dvs. rett bak tærne. Hælen skulle ikke "tråkkes" ned, faktisk går hælen ned hvis man tråkker på stigbøylesålen. Tærne skal peke rett frem - ikke noe utover. Det bedrer følelsen av både over- og under-sjenkler.

Ellers ser jeg at mange (unge) ryttere bruker for korte stigbøyler. Da vipper knærne ut og man mister sjenkelgrepet. (Ca. to hakk opp hvis de skal ri sprang.)

Får liksom ikke forklart helt skikkelig - må liksom SE hver rytter for å kunne korrigere og gi råd. - Og jeg HAR instruert en god del ryttere i årenes løp, både funksjonshemmede og -friske.