PDA

Se full versjon : Appaloosa unghest og pelsmønster - forandres?

Gjest-
22-10-2006, 22:24
Prøvde å lete etter et forum spesielt retta mot appaloosa, så dere slipper lese om mine rare spørsmål om denne rasen, men fant ikke... ;)

Lurer bare litt, kanskje noen vet, hesten min er 1 år, og går under kategorien rød hest ;) Men har lagt merke til noen små ansamlinger av hvite hår på halsen, et par på rumpa, og la merke til idag at på ene siden av skulderen så er det flere hvite hår her og der... Kanskje jeg som har vært uoppmerksom hele snart 2 månedene jeg har eid henne, men jeg har faktisk ikke lagt merke til de på skulderen før idag!
I og med at hun er så ung, kan det tenkes at hun kanskje forandrer pelsen litt til, var det 3-4 års alderen at pelsen var ferdig? Og blir kanskje litt mer appaloosa? Eller er det helt utenkelig?

RenateSJ
22-10-2006, 23:22
Nå er ikke jeg så bevandret i farge-genetikkens verden. Men vet at mange knabstruppere blir hvitere og hvitere, men er usikker om de er solid colour når de blir født.. Men det er ikke utenkelig.

Kunne kanskje vært en idè å prøve å lese om knabstruper? Innbiller meg at de er ganske like appaloosaen når det gjelder farger (ikke skyt meg nå)

Gjest-
22-10-2006, 23:24
woho, et svar, forventa egentlig ikke noe som helst svar på denne tråden ;)

skal se til å få lest litt om knabstruperen, kanskje jeg blir litt mer klok...

Men , gjerne, om noen andre har tanker eller innspill, spytt ut :)

Kurre
23-10-2006, 00:23
Jeg hadde knapp...han var dekket av hvite prikker da jeg kjøpte ham som 4-åring (Gul kropp) to mnd etterpå var han helt gul....

Slikt går begge veier.

Gjest-
23-10-2006, 00:27
har egentlig et lite håp om noen prikker her og der med Milla, men regner egentlig med at det ikke vil skje ;)
Lol... men man kan jo tenke positivt for det ;)

Kurre
23-10-2006, 00:29
Vanishoxyactionwhite?

*Stolpårosa*??

(Lokal norsk spøk)

Gjest-
23-10-2006, 00:36
lol, den skjønte jeg ikke bæret av ;)

RenateSJ
23-10-2006, 01:01
Stolpårosa :lol:
Værste er at den er bra, funker som bare juling.

Kurre.. Sa du gul? Var knabstruperen gul med prikker? Glemte å stole på rosa,eller?

Gjest-
23-10-2006, 01:03
ok nå er det flere som skjønner stolpårosa, hva er det???

RenateSJ
23-10-2006, 01:20
hehehe, skal innvie deg jeg!
http://www.vanish.no/

Ta gjerne en titt på produkt demo'en, :lol:

smulemor
23-10-2006, 01:21
det er en utrolig irriterende reklame for et vidundervaskemiddel og forpakningen er rosa :)

Gjest-
23-10-2006, 01:27
lol....men jeg vil jo ikke ta farvel til flekkene ;) jeg vil velkomme flekkene! thihi

Lopke
23-10-2006, 01:54
æhh. har ikke knabstrupperen svarte prikker da??

eller finnes de i røde med hvite prikker ??

Lopke
23-10-2006, 01:54
Hvilken farge har foreldrene til denne røde appaloosaen??

Gjest-
23-10-2006, 02:02
prikkete over hele seg.. skal vi se... far har brune prikker, og det samme har mor.
pippi hester begge to ;)
slenger likegreit et bilde av hver av dem her :)
far:
http://p7.piczo.com/img/i40154017_73834_7.jpg

mor:
http://p7.piczo.com/img/i45038629_14582_7.jpg

Kurre
23-10-2006, 09:44
Joda,jeg hadde gul knapp.
Dominic het han.

Ble kalt "sportsfjording"...
Skal vi se...lete etter bilder...Har vel ikke noen med prikkene i behold,men...

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Dominicute1.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/DominicogSunny.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Dominictrinebilder.jpg

NinjaChristin
23-10-2006, 12:21
Knabstruper kan vel ha både sorte, brune og lyse flekker, ja..

Kurre
Din sin var utrolig fin! Likte veldig gotd hodet på han, og fargen fikk meg til å tenke sånn type 'gammeldags' hest (se nordsvensker i Emil og andre gamle serier, bilder). Hva slags farge var han registrert som?

Sofie & Suzett
23-10-2006, 12:36
Har ikke peiling på det med flekkene, men måtte bare si at hesten du hadde var utrolig flott, Kurre! Høyreist og flott, med en nydelig farge:)

Kurre
24-10-2006, 01:41
Dominic var....en artig skrue.
Vi ble aldri bestevenner for å si det sånn,men hadde mye moro sammen og jeg lærte endel av å ha den der.
Han var smart...skremmende smart.

Han var registrert som: Gul. ( Tadaa!)

Sofie & Suzett
24-10-2006, 21:25
Dominic var....en artig skrue.
Vi ble aldri bestevenner for å si det sånn,men hadde mye moro sammen og jeg lærte endel av å ha den der.
Han var smart...skremmende smart.

Han var registrert som: Gul. ( Tadaa!)
hehe, har du noen artige historier å fortelle oss da? :p

marcello
24-10-2006, 22:28
Det er ikke utenkelig at den vil farge ut,om enn ikke så utrolig mye.

Grunnen til at hun er solid er at foreldrene er leoparder og de er bare 80%fargenedarvere .

Om du hadde bedekt med hingsten min så hadde det blitt blancket+++

Altså Fewspot-100% til å avle leopard
Snowcape 100% blancket.

Farge mønstrene til en Appaloosa er litt mer omfattendes enn en Knabstrupper,men så lenge man holder seg til leopard er det enkelt nok.

Om du vil fortsette å avle leopard bedekker du hesten din med en fewspot enkelt å greit,da er du inn på farge igjen :D

Det er ikke mange som har så mye peiling på genetikken til Appaloosa hestene,men jeg annbefaler deg å gå inn på web sidene til Danmark og Sverige.

Gjest-
24-10-2006, 22:31
marcello, my mentor! hehe...
så fint tips du ga meg! Om jeg får registert henne (ja, venter fremdeles på papirer fra bonden... :roll: ) så har jeg lyst å sette føll på henne :)
Så leopard er prikkete over det hele, og fewspot er hm... prikker som f.eks på baken? som blanket? nei, skal lese mer om dette ja..

marcello
24-10-2006, 23:10
Blancket er teppe på rompa.Fewspot er en helt eller delvis hvit appy.Den kan ha en del prikker som bare synes når den har sommerpels eller er svett.
Det var derfor jeg lurte på om appy føllet på bildet var en fewspot.

Ragnhild
24-10-2006, 23:13
Veeeldig OT:

hihi, så liten Nina så ut oppå stor gul. Nå er det liten Nina oppå liten ikke-gul ;)

Gjest-
24-10-2006, 23:14
ah, ok. har et bedre bilde av henne her:
http://p7.piczo.com/img/i52010196_6454_7.jpg
hun ser ganske så solid color ut hun også... men hun er jo bare noen måneder gammel, så det kan jo forandre seg?

marcello
25-10-2006, 10:37
se etter om den har prikker på juret elller i rompa.Har den det vil den farge ut mye mer.

Likte fargen da...(:

jilmavi
25-10-2006, 16:28
Men Nina, den var vel ikke noe gul? Heller lys brun med pangaré og frosting?

Marcello, 80% fargenedarvere? Det var et rart tall, kan du forklare det?

Kurre
25-10-2006, 20:48
Den hadde forskjellig farge alt ettersom hvem du spurte...men hun som fylte ut papirene hans skrev "Gul"...

Noen prøvde seg med gulblakk,men det var (er) han ikke. har ike ål.
Ingen antydninger til sebrastriper på beina eller lignende heller.

En gul og hvirflekkete knapp som mistet de hvite prikkene sine.
Skal lete om jeg har ett gammelt bilde av ham med prikker på...

Kurre
25-10-2006, 20:58
Jeg fant!
Dette er tatt da han var 3 tror jeg...jeg kjøpte ham et snaut år senere.

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Dominic2.jpg

marcello
25-10-2006, 22:59
Det vil si at 20% av leopard Appaloosa kommer ut ensfargede.dvs Breedingstock.

jilmavi
26-10-2006, 10:10
Ok, sånn sett. Da er det greit, hehe.

Kurre, gul betyr vel blakk på dansk, eller? Blakk er/var han jo ikke? Men han ser litt sånn ut på grunn av den lyse fargen, pangaré (de lyse myke områdene) og det hvite i manen og halen. Men jeg tipper brun altså.
Fin var han uansett! Festlige prikker han hadde som ung :)

Kurre
26-10-2006, 12:06
Aner ikke.
Ikke så stiv på danske fargebetegnelser...ikke så stiv på fargebetegnelser i det hele tatt i grunn...om ikke du snakker Isis da,da skal jeg nok finne ut av det meste.

Man rir jo ikke på fargen og en god hest har ingen farge...selv om jeg skal nok innrømme at den var en av grunnene til kjøpet av Dummenikken min.
Man lærer så lenge man lever.Ikke flere gulinger på meg! Hverken med eller uten prikker!

Frida&Jameel
26-10-2006, 13:39
Jilmavi; Kan ikke hester være gule uten å være blakke? Venninna mi har en welsh mountain hingst (bilde på welsh tråden), og han er registrert som gul. Moro at dyu kan så mye om farger :wink:

RenateSJ
26-10-2006, 14:36
Lyngshester blir vel også reg som gul, noen isabella hvis de har det man nå så populært kaller palomino-farge...

Også mange hester som skifter farge iløpet av oppveksten som har en annen farge i papirene, enn det som vises idag..

marcello
26-10-2006, 21:42
Palomino blir registrert som gul og dunfarga som borket.

Det er bare i Norge at palomino blir registrert som gul,vi henger som vanlig etter.

Foreksempel på de engelske og amerikanske papirene jeg har på noen av mine hester står det farge betegnelse på alt bakover og det er veldig praktisk å vite når man skal avle seg inn/ut på en farge

jilmavi
26-10-2006, 21:48
Jo, her i Norge sier vi gul om palominoer i raser som ikke har blakk. Men i Danmark mener de blakk når de sier gul; rødblakk heter jo rødgul(!). Så hvis hesten kommer fra Danmark og er registrert som gul, så mener de blakk (brunblakk da). Og det er jo det "gulingen" ser ut som - en brunblakk hest, bare uten maske og primitive avtegn da! Hehe. Nordlandshester, dølehester og kaldblodstravere kan være gule, og en gulblakk fjording har ikke brun som grunnfarge, men palomino (altså gul da). Skjønner? ;)
Maaange hester er registrert med feil farge, for det er lett å gå seg vill i jungelen av fargebetegnelser og genetikk. Jeg vet om ei borkete Welsh A-hoppe som i UK er registrert som "chestnut" - rød! Godt gjort :)
Ellers så forandrer jo ikke fargen seg egentlig, selv om det ser sånn ut noen ganger. En skimmel født fuks er jo født fuks OG skimmel, men det er ikke alltid lett å se med én gang om den skimler av eller ikke. Men den BLIR ikke skimmel, den ER det. (Den har bare ikke kommet igang ennå). Og ja, appaloosaer og knabstruppere er det ikke lett å bli klok på, mønsteret deres kan skifte radikalt fra føll til gammel hest. Det skal de ha. De er iallfall ikke kjedelige.

Kurre, du har rett, en god hest har ingen farge. Men på islandsk da, bleikálótt eller ljósjarpt? :) Hva de kaller pangaré og frosting i man og hale må jeg jammen spørre om.

Kurre
26-10-2006, 22:27
Diminic var ikke dansk...meget norsk herre,født i Våle i Vestfold.

Ang Isisene.
Bleikalottur har ål,ljosjarpur har ikke ål,er kun en "vanlig" lys rødbrun hest. (som da har sort faks)

Silje og Tindra
26-10-2006, 22:48
Vil det si at jarp ikke har ål? Hva heter de.. uh.. jarpe som har ål da da? Tydelig ål, that is?

Kurre
26-10-2006, 22:58
Aha! Tindreting har ål??
Hehe...der kan man se. Hadde en mistanke der under føllpelsen,ja...

Hun vil allikevel regnes som dökkjarp (mørkjarp) nå er det en stund siden jeg så henne live,så ta meg med en klype salt her...

Bleikalotturen er en variant av gul.
Og Ljosjarpur er en lyst rødbrun hest.

Husker du den Magni som jeg viste deg på Bjerke? Gamle "fostersønnen"min? Den Nils red i B-flokken? Den er Ljosjarp.
Kurre er Jarp.
Frøya kan kalles Jarp,men er vel på kanten til Dökk-skoljarp.(Mørk rødlig brun men med melmule)

Liten er Bleikur (men med mørkt faks) Bleikur har alltid ål.De kan være rødgule,lysgule,brungule,men har alltid ål.

Måne
26-10-2006, 23:06
Hva med Gledi? Blir det riktig å kalle henne raudjarp? Hun har forsåvidt litt ål også. Veldig glad i fargen hennes.

http://www.hestemarked.no/vip/10959/022_19.JPG

http://www.hestemarked.no/vip/10959/Bjerkemot%202006,%20søndag%20001.jpg

http://www.hestemarked.no/vip/10959/gleditølt1.jpg

Kurre
26-10-2006, 23:12
Nå får jeg ikke opp bildene dine...men gleden er raudjarp,ja...

Silje og Tindra
26-10-2006, 23:15
Mja, ikke sikker på om hun har ål nå, faktisk. I såfall er den ganske godt skjult under mørk vinterpels. Derimot tenkte jeg på Os-Frøya (altså, ikke Tindremamman). Hun trodde jeg jo var jarp, men hun har en godt synlig ål hele veien (gjennom man, hale og over rygg), dog ingen sebrastriper.

Men hva heter fargen til de jarpe hestene som faktisk har ål..? Og enda et O.T-spørsmål, kan man få veterinær eller hvem det nå er som skriver pass til å skrive isis-fargen, og ikke bare "brun"?

Skal prøve å la vær å kuppe tråden nå, men det var så mange som kunne farger her ;-)

Kurre
26-10-2006, 23:17
Mmmm...husker ikke heelt fargen til OsFrøyaen...putt ut bilde av frøkna,så.

Det vil veterinærene ikke nei!
"Sånt tull,akkurat som om våre betegnelser ikke kan beskrive en hest!" (Som de ikke kan... :evil: )

Måne
26-10-2006, 23:21
Dustelinker vil ikke samarbeide. %&/(!)(#"%!!!

Takk, tenke det var det hun var, ja. Står jo ikke registrert noe sted, men har sånn hestalitir-plakat hjemme. Kjekk, den.

(Beklager kupping av tråden fra meg og..)

Silje og Tindra
26-10-2006, 23:33
Skal vi se. *Spamme litt*
1 (http://www.hestemarked.no/vip/4181/Os%20-%20Fr%F8ya%203.JPG), 2 (http://www.hestemarked.no/vip/4181/Os%20-%20Fr%F8ya%206.JPG) , 3 (http://www.hestemarked.no/vip/4181/IM000231.JPG) og 4 (http://www.hestemarked.no/vip/4181/IM000245.JPG). På bilde nr. 4 kan ålen skimtes bittelitt på toppen av rompa.

Ålen er veldig tydelig, men jeg har dessverre ingen gode bilder av den. Ser også at bena faktisk ikke er helt sorte, men mer.. uh.. spraglete?

Jaja, vanlig brun eller ikke, den fargen er.. MUMS. Det er jo det samme som Tindremamman har også, og bittelitt Tindra. ;-)

Kurre
27-10-2006, 09:24
Hun KAN faktisk gå som Dökkbleikaloyy.

Altså mørk gulbrun...men vil nok karakteriseres som jarp...raudjarp.

jilmavi
27-10-2006, 09:35
Oi, så mye dere skriver!
Silje, den der har jeg vært borti før, men kom ikke fram til noe lurt da. Vet du fargen til foreldrene? Minst én av dem må være blakk for at hun kan være det selv. Jeg synes hun ser veldig jörp ut, men skal ikke utelukke bleikálótt.

Tindra har jeg sett nok bilder av, hehe, hun er ikke bleikálótt, men dökkjörp som Kurre sier. Den "ålen" du ser kalles countershading og er ikke noe som kommer med blakkfargen. En blakk hest har en klar og tydelig ål som løper fra panneluggen og helt ut i halen. Countershading er veldig vanlig, spesielt hos føll og unghester.

Jarpt betyr altså brun, og de har aldri ål. En jarp hest med ål ville jo blitt bleikálótt. Blakke hester har alltid ål.

Kurre: Ok, hvis den ikke var født i Danmark er det jo ingen unnskyldning. (Hvis ikke oppdretterne ville bruke blakke benevnelser?) Gul er han iallfall ikke, snarere brun.

Marcello: Nå snakker du om welsh? I England betyr jo dun både borket og brunblakk.

jilmavi
27-10-2006, 09:36
Hun KAN faktisk gå som Dökkbleikaloyy.

Altså mørk gulbrun...men vil nok karakteriseres som jarp...raudjarp.

Nei nei... Gulbrun er jo moldótt, mørk gulbrun draugmoldótt. Bleikálótt heter brunblakk.

Kurre
27-10-2006, 09:43
Han ble registrert som gul den gangen vet fylte ut papirer for å reg den i NRYF.
Eneste papirene som var på den der.

Far var leopard (hvit m mørke prikker over hele seg,tradisjonell knapp altså) mor var rød m noen hvite prikker.

De jeg har sett av resten avfamilien var en rød til med litt prikker,en hvit så godt som uten prikker,en hvit med noen prikker og en mørk brun.

Mulig korrekt betegnelse vil være brun,men tror du skal jobbe hardt for å finne noen som så den live som ville gå med på å kalle den brun.

Silje:
Frøya min og Frøya din har nok ikke samme fargen.
Min Frøya er ikke i nærheten av så rød og lys.Hun skifter endel farge på vinterstid,blir lys under magen og får mere melmule og rundt øynene,men hun er ikke lik din Frøya...Veldig fin farge er det da.

Jeg liker de "brune" jeg...i de fleste varianter.
Sånne "hotte" motefarger derimot (Bleike/palominoer,flekkete,movindotter,moalotter...) det er ikke helt min greie.

Kurre
27-10-2006, 09:59
Jilmavi,
Hva i huleste er egentlig den siden du har linket til i signaturen din?
Skjønte ingenting jeg...(Ikke smarteste brunetten i byen,nei...)

RenateSJ
27-10-2006, 11:13
Jilmavi,
Hva i huleste er egentlig den siden du har linket til i signaturen din?
Skjønte ingenting jeg...(Ikke smarteste brunetten i byen,nei...)

ehm uhm... Ser ut som sånn der nett-stall.

Kurre
27-10-2006, 11:30
Ååååh----nå meg forstå...
*Teit nina følger ikke med "i tiden"*

jilmavi
27-10-2006, 12:43
Ja, det er en sånn horse sim... Med virkelighetstro genetikk, så det er faktisk litt interessant å avle på liksom-dyra. Jeg sikter på å ha en stall full av blakke varmblods ridehester snart.

Kurre, hvordan så han ut i levende live da? For jeg synes han ser brun ut på bildene, men er han mer gul i pelsen "live"? Jeg pleier å kalle hester etter genotypen (så langt den lar seg avsløre), så en skimmel er grå uansett hvor hvit den er.

Her er forresten en hest som ligner litt: Daffa 1 (http://pics.livejournal.com/jilmavi/pic/000aayz), Daffa 2 (http://pics.livejournal.com/jilmavi/pic/000ab59h), Daffa 3 (http://pics.livejournal.com/jilmavi/pic/000ac8f4). Den er lys brun med pangaré (melmule osv) og tofarget man og hale. Ingen maske eller primitive avtegn. Derimot tror jeg hun bærer på genet for splashed white (slettuskjótt i islandshester).

Renate
27-10-2006, 14:39
...En gul knapp sa virre virre vapp...
Av en eller annen mystisk grunn har jeg hatt denne på hjernen i dag :D

At denne gule knappen har brun som grunnfarge er vel ganske sansynlig, men er det ingen mulighet for at den kan være borket? Altså med et creme-gen?
Jeg har sett bilder av borkede hester før som har sett ganske brune ut, men som genetisk altså er Cc (et creme-gen) og derfor på papiret er borket.. Hmm...

Det hvite i manen og halen stammer vel fra de hvite flekkene? Det ser i allefall ut slik på det bildet der han fremdeles har flekker, man ser at flekkene går over i hvite hår i manen, og på de senere bildene har han fremdeles flekker på mulen..

Artig hest!

jilmavi
27-10-2006, 15:33
Det kan jo ikke utelukkes at han er borket, selv om jeg synes han er vel rød til å ha noe creme-gen. Det spørs hvilken farge faren hadde da, om han var gulsvart eller mørk borket under alt det hvite. (Det er jo ikke alltid så lett å se på en leopard).

Marcello, nå leste jeg det du sa en gang til og så hva du egentlig skrev, hehe. Mener du at leopard x leopard gir 20% breeding stock? Eller hva?

RenateSJ
27-10-2006, 16:16
Tror hun mente at 20 % av føllene blir solid colour. Altså at det er bare 80% sjans for å få en prikkete...? Ikke at hver hest er 80% av noe og 20 % av noe annet. For det blir vel et rart arve-regnestykke?

Kurre
27-10-2006, 17:27
Dökk= mørk.
Dökkbleikalott =mørk gulbrun.

Bleik = gul...i den ene eller andre varianeten av fargen.

Ren oversettelse altså.

Moldotten er lysere,mer mot hva jeg om jeg skulle prøve meg på sånne andre navn ville kalle hvitblakk.

Dominics genotype har jeg mindre peil enn ingenting på,men all den tid han når man sto og så på ham unektelig så "gul" ut ,ble han kalt gul. At den antagelig egentlig burde kalles "brun" er så.
Han var mer appelsingul om vinteren og lysere,eller mer "metallfarget" om sommeren.

Det hvite i manen kom ganske riktig fra de hvite prikkene.
Det bodde jo en "ekte" knapp under den "gule" pelsen.Store "kuleøyne",dårlig hårkvalitet,tynn hale,tynn man og lugg.

Ikke veldig lik "Daffa"...Temmelig mye lysere ,også har han disse prikketegnene (som har et spest navn vet jeg Marcello stadig nevner når det er snakk om å lete etter spes kjennetegn på appyer) på mule,kjønnsorganer,rundt øyne etc.

Silje og Tindra
27-10-2006, 19:02
Foreldrene til "min" Frøya var/er:
Mor: Rød med hvit man/hale, ingen avtegn. E: Foldi fra R.
Far: Hvinur fra V.

Hun har akkurat samme farge på vinteren. Veldig gylden farge, i grunn. Finfin farge, uansett hva betegnelsen er. :-)

Tindras farge er ikke så viktig. Det er Tindra, og hun er fin uansett om hun måtte være gul med rosa prikker. Gjelder forsåvidt for Frøya også. :-)

marcello
27-10-2006, 19:17
Har en leopard hoppe som har fått 4 føll.Da ho kom fra Østerike var a drektig med en blancket det ble breedingstock hingst.Så siden det ikke er fåra appy hngst har vi bedekt med quarter som er dun.Første året fikk vi en red roan whit spots.Året etter fikk vi en hoppe som er palomino breedingstock og dette året fikk vi en hingst som vi dessverre måtte avlive,den var tiger dun.

Da vi fikk indi var vi ikke klar over % og siden vi har brukt quarter blir jo da selvfølgelig sjansene enda mindre.Siden jeg har utenlandsk hest med fargebeskrivelsene i passet så er det litt enklere.

Mor til Indi er Bay med blancket og far er rød leopard.

På welshene har jeg oppdretta noen nå som er dun,palomino og strawberry roan.Har funne ut at med palomino og Appaloosa så er det like spennende å se fargen som kjønn osv.

Gjest-
27-10-2006, 19:38
hvordan ser tiger dun ut? bilde?

marcello
27-10-2006, 20:23
Har et par bilder av han som jeg har lagt på kistebunnen min og låst sukk :cry:

Han skulle hete Artic Sand Storm og hadde de samme tegningene som små kors esel,eller noe av grå fjording,med striper på beina og ål på ryggen.
Han hadde sclera men ellers er det ikke lett å se når de er så små.
Dyrlegen avliva da all urin gikk rett ut i magen på han.

LisaFi
27-10-2006, 23:11
DETTE har jeg IKKE peiling på, bare så det er sagt, hehe.. MEN uttaler meg gjør jeg jo alikevel, hehe...

ville bare sagt det at knappen til Kurre nok ville ha blitt registrert som noe så enkelt som lysebrun i norske registre. Uten flekkene i alle fall... ;)

Kurre
27-10-2006, 23:13
DETTE har jeg IKKE peiling på, bare så det er sagt, hehe.. MEN uttaler meg gjør jeg jo alikevel, hehe...

ville bare sagt det at knappen til Kurre nok ville ha blitt registrert som noe så enkelt som lysebrun i norske registre. Uten flekkene i alle fall... ;)

Men det ble den ikke...den ble i norske registre av norsk veterinær karakterisert som GUL...

LisaFi
27-10-2006, 23:30
straaaaange... ;)

gul er jo som... mora til atom vinter...? Dvs det man så fancy kaller palomino?

Kurre
27-10-2006, 23:35
Mulig de hadde gjort det annerledes idag når folk er blitt mer opptatt av sånne fargeting...
Dominic ble ført inn i NRYFs registere i...92. Født 88.

Han var artig i fargen...absolutt...Er det sikkert enda også.
Noen som har vært på Årvoll gård ved Bjerke? Tror det er der han står. Hadde vært artig å høre om han fremdeles er samme bølla.

jilmavi
28-10-2006, 02:30
Dökk= mørk.
Dökkbleikalott =mørk gulbrun.

Bleik = gul...i den ene eller andre varianeten av fargen.

Ren oversettelse altså.

Moldotten er lysere,mer mot hva jeg om jeg skulle prøve meg på sånne andre navn ville kalle hvitblakk.

Dominics genotype har jeg mindre peil enn ingenting på,men all den tid han når man sto og så på ham unektelig så "gul" ut ,ble han kalt gul. At den antagelig egentlig burde kalles "brun" er så.
Han var mer appelsingul om vinteren og lysere,eller mer "metallfarget" om sommeren.

Det hvite i manen kom ganske riktig fra de hvite prikkene.
Det bodde jo en "ekte" knapp under den "gule" pelsen.Store "kuleøyne",dårlig hårkvalitet,tynn hale,tynn man og lugg.

Ikke veldig lik "Daffa"...Temmelig mye lysere ,også har han disse prikketegnene (som har et spest navn vet jeg Marcello stadig nevner når det er snakk om å lete etter spes kjennetegn på appyer) på mule,kjønnsorganer,rundt øyne etc.

Ja - bortsett fra at bleikálótt heter brunblakk på norsk og ikke gulbrun. Bleik = blakk. Moldótt heter gulbrun på norsk og buckskin på amerikansk engelsk. En bleikálótt eller brunblakk hest er brun + blakk (E- A- D-) mens en moldótt, gulbrun hest er brun + creme/gul (E- A- CCcr). Ulsblakk (vitblack er det svenske navnet) er en hest som er gulbrun + blakk (E- A- D- CCcr). Det vi kaller ulsblakk heter bleikmoldótt på islandsk.

Klart det er naturlig å kalle en hest gul hvis den ser gul ut! Hvorvidt den faktisk er det, er jo en annen sak.

Kurre
28-10-2006, 08:39
ULsblakk var det ja...
Ninas svenske"greie" som kryper inn igjen...

Enig med deg der. Veterinæren burde kunnet korrekt fargebeskrivelse,om ikke vi rundt det gjorde det.

Mulig det hadde vært annerledes om den hadde hatt papirer og vært registrert den veien...på den annen side ville det vært samme veterinær som hadde fylt ut dem,så lite håp.

Du burde satt deg ned noen timer m Tim Kvick (Silverkjedjan stuuteri) dere hadde hatt et PARTY med farger og genotyper og nedarvingsprosenter og bokstaver...Også meget dyktig dame godt bevandret i fargeverdenen.
Artig med morsomme farger,men mest når hesten skal selges...morofarge=bedre pris.

jilmavi
30-10-2006, 13:24
Hihi, ja, det er fort gjort å bruke svenske ord, det merker jeg også. Ulsblakke fjordinger er jo ofte nesten hvite.

Jeg fikk litt hjelp av Tim da jeg skrev oppgave om fargenedarving hos hest på folkehøgskolen. Det var mest takket være henne at jeg fattet interesse for emnet. Haha, ja, det hadde blitt litt av et party med oppslagsverk og krysningsskjemaer ;)

Mm, en god hest har jo ingen farge (eller ingen dårlig farge som noen sier), men noen vil jo alltid legge vekt på den likevel. Klart at en god litförótt vil gå for mer enn en like god brún hest, bare fordi fargen er så sjelden. Men det blir ikke alltid som man har tenkt seg! Venninna mi liker best mørke og ensfargede hester (som du), og synes ingen rødbaserte farger er noe fine, spesielt ikke de med mye hvitt. Like fullt eier hun nå en rauðblesótt skjótt slettuskjótt glófext hringeygð vallak :)

Kurre
31-10-2006, 10:21
Mmmm...Birtingur,ja. (Må vel være den?)
Møtte den som 2åring og rygget omtrent baklengs...
Ikke helt min greie det der. DA skulle den vært god da...

Nei,gemytt,helse,bevegelser,stamme...alt annet teller før fargen.