PDA

Se full versjon : Hvordan få tilbake motivasjonen til hesten

LailaE
22-10-2006, 16:51
Jeg kjøpte meg i fjor på denne tiden en kaldblods skulle vært traver. Grunnet til at han ble solgt var mye på grunn av at i en alder av tre år syntes trav var det kjedeligste som finnes og ingen gadd å bruke tid på et stabeis som hadde andre planer.

Men det som er litt av problemet mitt er at per i dag så kan vi fortsatt ikke trave litt hurtig. Da slår han over i enten gallopp eller har ujevnt trav.
Jeg skulle jo ønske vi en gang kan trave litt fort vi også.
Så er det noen som kan hjelpe meg med å finne tilbake litt livslyst og ikke at han bare forbinner hurtig trav med jobbing og krav.

Skal legges til at når han ble kjørt så ble han pisket fram i håp om å få fart, han stoppet ikke eller noe sånt. var bare fryktelig lat og jogget rundt...

Har ikke tenkt å starte han i løp sånn med det første hvertfall så det er ikke problem om det er noe som må jobbes med over tid. Noe jeg regner med at vi må :wink:

Tone Kristin
22-10-2006, 16:56
Nå er jeg ingen travekspert, men det første på programmet må vel være å sjekke at han ikke har vondt noe sted?

LailaE
22-10-2006, 17:02
ikke vondt noe sted, traver fort som f... så lenge han får bestemme det selv. Vil bare ikke at jeg stiller noen krav til han om det.
Får han i høy hastighet i både skritt og gallopp, men trav lyser det lang vei at han er møkklei og virkelig ikke vil gjøre noe mer av..

Litt kjedelig siden hesten er bare 5 år, kunne jo tenkt meg å muligens kunne prøve han en gang på noen lokalløp kanskje...

Therese
22-10-2006, 17:53
En måte kan være LEK!
Start fra bakken, ros masse og vis at du ikke vil presse han til noe. Får du han inn på det at det er gøy å trave fort (når du ber om det) skal det ikke være så vanskelig å videreføre det til salen/vogna.

Nå vet ikke jeg hva dere har trent på fra bakken men.
Har du mulighet, lek med han løs. Hvis ikke ta han med i grima og langt tau. Start med overgang fra holdt-skritt og motsatt, og fortsett med skritt/holdt til trav når skritt- holdt sitter fint. Gi masse ros, og godis hvis dere har god enighet om hvordan godis-belønning skal foregå (slik at du ikke får en som napper/biter etter hånda). Etterhvert vil du trave litt og litt fortere, før han får den belønninga han ønsker. Trenger ikke være å trave langt, men å få mer futt i det.

Eikdokka var så lat i overgangen fra skritt/holdt til trav, og jeg satte igang med lek. Hun var heller ikke så gira på å trave fort, etter kanskje 2-3 økter krummet hun nakken og hadde så energisk overgang fra holdt til trav at jeg var storfornøyd. Og det med at jeg bare gav kommando på slakt leietau. Krevde litt og litt mere etterhvert og hurtig trav kom av seg selv til slutt.

Lykke til uansett hvordan du gjør det :) Fortell oss hvordan du løste det til slutt da.

LailaE
22-10-2006, 19:03
Det er kanskje lurt å leke litt ja..
Han kunne jo i det hele tatt hatt godt av å se litt mer positivt på livet og ikke ta alt så alvorlig ;)
Dessuten så er han ikke noe stor tilhenger av å jogge når jeg går siden av han, er grundig innlært i at når man går vedsiden av et menneske så er det kun skritt som gjelder.. så han er ganske dannet på det området :lol:

Sagitaria
22-10-2006, 19:30
Kan også være lurt å bare gjøre masse annet, ri på tur i skogen, gjør ting som han ikke assosierer med travbane o.l :)

LailaE
22-10-2006, 20:45
Det er det vi har gjort i ett år nå... Og for all del ,han har jo blitt litt bedre. Men i dette tempoet så har vi vel ikke hurtig trav før om 5 år ;)

Elisabeth j
22-10-2006, 20:55
Har han styrke nok??
Ett normat problem for mange travere er at de ikke er sterke nok, og da slår de over til gallopen..

Har du prøvd å kjørt han på banen, for og se hvordan han virker der?
Slår han like lett over i gallop i vogn som under sal?
Hvis han ikke gjør det under sal så er jo montè ett alternativ som har hjulpet mange travere.

LailaE
22-10-2006, 21:03
Vet ikke med styrken, men det kan være en årsak.

Jeg har ikke kjørt med han siden jeg fikk han siden han har vært så lei. Pluss at jeg ikke synes det er så innmari gøy heller... :oops:

Ikke hatt han på bane da jeg har mistanker om at han ikke har så gode erfaringer derfra heller...

Ingeborg
22-10-2006, 21:09
Jeg tror jeg ville lagt inn noe slags "lek" jeg.. Gå turer, la ham galoppere bakkeintervaller (under sal f.eks.) eller i vogn.. Men bare la ham kose seg og tro at det er han som styrer..
Tren på forskjellige steder/veier om mulig osv..

Lene Th.
22-10-2006, 21:54
Du har fått mange gode råd her! :D
En liten ting jeg kan legge til, som ofte fungerer bra for å få tilbake "piffen" er om du trener sammen med andre hester. La de kappe, men hold ham i trav. Om han slår over, så ta ham ned igjen.

Ellers bør du trene litt med vogn også, om ikke annet enn for å lære ham at det også kan være kos og morro. Slik at om du får tilbake gnisten, så forsvinner den ikke sammen med vognen...

Klatring i bratt terreng er virkelig bra styrke-trening for leie travere. Og om du har mulighet, svømming og vassing i sjøen. Selvfølgelig ikke nå på vinterstid... :lol:

Og en siste ting... Du har sjekket at hesten ikke har smerter i leddene, spesielt i knærne...? For det er ofte travere som har slitasje-skader i knærne oppfører seg fint, helt til de kommer opp i stor fart i trav... Da slår det urene travet inn...
Bare en tanke om du ikke har røntget ham.

LailaE
22-10-2006, 22:05
Masse tips ja :

Tusen takk!!!

Terreng hadde vært fint, men da må vi flytte :( Jessheim er paddeflatt.grr
Vann er noe skumle greier som til nød kan drikkes. Ikke prøvd å bade, men vanndammer er et sammenhelgende kaos.

Konkurranseinstinktet hans er skikkelig dårlig, er bare noen som girer han opp.

Han viser meg tydelig at han ikke vil være traver hvertfall :lol:

Men koseturer med vogn kan jo kanskje være koselig det, får ta med meg noen som er litt mer drevne på det enn meg å kjøre en tur en dag.

Men en ting jeg la merke til i vinter er at han trevet bra frem når det var kommet snø og det ikke var brøytet. Han liker å jobbe da..

Torhild
27-10-2006, 00:59
En liten ting jeg kan legge til, som ofte fungerer bra for å få tilbake "piffen" er om du trener sammen med andre hester. La de kappe, men hold ham i trav. Om han slår over, så ta ham ned igjen.

Dette hjalp bra på Tungejento iallefall! Marianne/Lopke på innlånt fjording prøvde å holde følge med oss, men vi slo de med veldig mange meter selv om vi travet og de galopperte! Ellers har jeg ridd mye dressur bare for å bygge mer muskler på henne, og for at hun skal få total avveksling. Leverte henne til trener igjen torsdag før OHS, og de mente jeg hadde gjort en god jobb. Så nå spørs det i løpet på søndag.... Synd jeg er i Syden, så jeg får ikke være der :cry:

Lopke
27-10-2006, 01:32
ja den kunne trave gitt.. Toooooooooorhiiiiild.. veeeeeeent på meeeeeeeeg da.

stakkar Linda.. hun hadde jo ikke sjangs..

så nå har jeg endelig sett ekte traver i action!