PDA

Se full versjon : Elendige skoere

Big Mac
20-10-2006, 13:57
Har et spørsmål....
Hesten min ble skodd for en ukes tid siden. Han ble stokk halt etter et par dager... Fikk dyrlegen bort, å måtte ta av den enene framskoen på det beinet han haltet på for å finne ut om det var hovbyll.
Måtte ha han inn på klinikken for å røntge han, å da fant di ut at det var pga han var skjært feil å for mye på det ene beinet..
Kan jeg forlange pengene tilbake for skoingen da?
Problemet er jo at vi IKKE har noen gode å serriøse skoere her i distriktet!!!! Den ene er slurven, den andre banker hestene om di leer seg, og den tredje skjærer feil. :?
Det er så hersens irriterende!!!!!

Shadowfax
20-10-2006, 14:07
*Host*

Jeg vil nå si at du ikke burde ha problem med å få tak i en skikkelig smed!
Kjenner flere som skor i krs området, de kjører bla også til Lyngdal..

Ta kontakt med en av disse du:
Stefan *Steppi* Steinthorson: 96229433
Jørgen Røysland: 90106794
Sigfus *Fusi* Eyjolfsson: 95075521 Bor nå i DK, men er hjemmom å skor en del.

Er kjempefornøyd med alle disse ;)

Kurre
20-10-2006, 17:27
Har bare brukt Steppi (skor Geysir og skodde kurr før avlsvisning) men han er flink.
Nøyaktig,rask og veldig sympatisk.

Shadowfax
20-10-2006, 19:51
Han er utrolig dyktig ja. Brukte han da han bodde hos oss..
Er ikke den ting han ikke klarer å fixe, rette opp osv.. Flink gutt..
Eller hva, HREGGUR??!!

Big Mac
20-10-2006, 21:44
Di to siste gangene Steppi har skodd på stallen her, så har en sko duttet av etter en uke...
Han er IKKE god å få tak på!!!!! :?
Har ringt å ringt... Hmmm...

Er det noen som vet om jeg burde sko med såler siden han var blitt skjært for mye??
Di nevnte på klinikken at det kunne komme hovbyll med tiden.... Æææ...
Jeg har jo IKKE peiling på sånn... :?

Shadowfax
20-10-2006, 21:48
Hmm... merkelig.. har ikke hatt noe problemer med det vi..
Å få fatt i han kan kanskje være litt komplisert til tider.. hehe.. Man må på en måte gå litt rundt grøten..
Sendt mail?

Men de to andre der er også veldig dyktige da ;)

Vira
20-10-2006, 22:22
Har hatt en gang problem med at hovslageren skar av litt for mye. Smørte hoven inn med tjære, dette lindrer hovbyll og slikt..

stine
21-10-2006, 12:00
hovslageren jeg bruker var også helt umulig å få tak i, men etter at jeg begynte å sende sms til han, så får jeg svar etter ganske kort tid...

absinthe
21-10-2006, 18:22
men går jo ann å snakke med han vi hadde sist da? for han tar ting til etteretning, og skor jo ikke feil med vilje.. har aldri hatt problemer med han jeg... men, er det noe bedre å få en som koster dobbelt så mye bort og gjøre dårlig arbeid? det blir jo bare å kaste pengene ut i lufta...

shadowfax: visste ikke at jørgen skodde? har han en slags praksis? :) hadde jo vært gøy å prøvd han ei gang, for gammelt bekjentskaps skyld! hehe....

Shadowfax
21-10-2006, 19:27
Jo, Jørgen skor.. Flink er han også. Veit ikke hvor mye han holder på akkurat nå, har slitt medd ryggen i vinter, men jeg tror han har begynt litt igjen. Brukte han før han tok pause og var veldig så fornøyd :)

absinthe
21-10-2006, 22:11
Jo, Jørgen skor.. Flink er han også. Veit ikke hvor mye han holder på akkurat nå, har slitt medd ryggen i vinter, men jeg tror han har begynt litt igjen. Brukte han før han tok pause og var veldig så fornøyd :)

stilig :) skor han kun islendinger da eller?? :)

Shadowfax
22-10-2006, 10:51
Nje... det veit jeg nå ikke. men mest det tror jeg. Skor sikkert hva det måtte være han ;)

absinthe
22-10-2006, 21:07
hehe, jeg får forhøre meg litt med han jeg ;)

Shadowfax
22-10-2006, 21:22
Du får gjøre det ;)

LisaFi
22-10-2006, 22:49
Bare sånn litt på siden, her..

Hvor lenge skoene henger på, er forhåpentlig vis ikke måten å måle god eller dårlig skoing på.

Virkelig flinke og seriøse hovslagere som bryr seg om hesten og hoven, vil gjerne legge ut skoen litt for å gi rom til hovspill. Dette er noe av det viktigste som er, at hestene ikke blir for trangskodde, men kan i enkelte tilfeller med spesielt viltre hester, eller med hester som er "trange i gangen" og har lett for å tråkke på seg,- resultere i at hesten tråkker av seg skoen.

Å slå færrest mulig søm i en hov for å få skoen til å sitte, er også et mål for en hovslager, såvidt jeg forstår. Så sitter det åtte søm (likt antall hull i skoen..) i hoven etter at hovslageren har vært der, er ikke jeg spesielt fornøyd, nei..

Så at hestene ofte tråkker av seg skoen, tyder EGENTLIG på at en har med en TENKENDE hovslager å gjøre, ikke bare en "gjørekundenefornøyd-maskin". Vær glad for det!

Men har du en hest som leker veldig mye i luftegård, eller har en litt vanskelig gange, si heller ifra, for å unngå at den tråkker av seg sko og hovvegg....

Ragnhild
22-10-2006, 23:09
Nå har jeg ikke lest tråden, ser bare det blir snakka om sko som ligger uttafor hoven. Skal se om jeg får tatt bilde av den ene hoven til Janko. Der ligger skoen omtrent en halv cm, om ikke mer utenfor (av en spesiell grunn vel og merke, det er ikke sånn til vanlig). Som Lisa er innepå, det er bedre at skoen ligger litt utenfor enn at den blir for liten. Lett for at den blir bare mindre og mindre og mindre, også ender du opp med en hest med alt for små sko. Hovslagern jeg bruker nå sammenligna det med å ta på tresko som er 3 nummer for små. Au!

Hreggur
22-10-2006, 23:11
Blæ, Tine!! Joda flink til å sko,det skal han ha. Telefonen pleier han å ta, men træg er han, det kan jeg skrive under på!!!!(med MANGE streker under!!)

Hreggur
22-10-2006, 23:12
Rodde meg fint ut av den gjorde jeg ikke?

Shadowfax
22-10-2006, 23:21
Du har en flott påhengsmotor, Miriam!

Ullsokken
23-10-2006, 00:03
Er det noen som vet om jeg burde sko med såler siden han var blitt skjært for mye??

Jeg ville ikke brukt såler uansett. Disse gjør det helt tett, og en skodd hov blir da enda mere utsatt for sopp og gusj enn den vanligvis er.

marcello
29-10-2006, 20:48
Pssst Ragnhild.Du skulle sett hvordan Jancko så ut da jeg henta han for 5 år siden. :roll:

Big Mac
10-11-2006, 22:48
Det kan jo godt hende at en skoer som skor med ferre sømmer er bedre enn en som skor med flere (pga høvenes utvidelse ol)
Men visst denne skoeren vi har her skor, så mister hesten en sko etter ei uke, å han er elendig å få tak på, så står hesten der uten den ene framskoen i tre uker, så er ikke akkurat det noe særlig positivt... Vil nå jeg si... Tar jo av den andre framskoen oxo da, men likevel...

Jeg har ofte sagt til skoeren at han pleier å tråkke seg på frambeina, men har ikke hjulpet med at skoen sitter på lengre av den grunn...
Og penger koster det!!! 1100kr for alle 4 bein, så ca 275kr bare for ett bein. Etter hvert så blir det dyrt.. For det er jo selfølgelig ikke hans feil at skoen detter av, det er min eller hestens feil. Selv om den står på et jorde uten en eneste stein i sikte.

Men utenom at skoen detter av, så er han kjempe flink!!! Tar seg god tid med hesten, å har god forståelse på den!
Han var mye "bedre" tidligere. Da satt skoene lenge!
Men virker som om han har begynt å "slurve" litt...
Men men..
Så lenge hesten får sko på, så er jeg fornøyd :p
Bare ikke den blir halt av det da... =S

kineram
06-12-2006, 17:56
ååå... skulle ønske jeg kunne bruke jørgen, steppi eller fusi til å sko. brukte de før og var knall fornøyd! fikk nesten jørgen til å kjøre opp til meg å sko mine, og det er jo 7 timer en vei. men lokket han med fjellbeite til eksemhestene hans da...
i Valdres er det klin umulig å få tak i skikkelig skoer. Har ringt rundt til ridesenter og sånn og de får fra lillehammer og der omkring.
har brukt ei som går i lære men er flink, men ho skal ikke opp før til jul. er for lenge mellom hver gang å sko hestene hver 3 måned synes jeg.
lengter til sørlandet... snufs.. gode hovslagere, og knall ridemiljø.

Shadowfax
06-12-2006, 18:24
*Kom hjem, kom hjem!*
hehe...

Ja, det er mange gode hovslagere på sørlandet..

Maren
14-12-2006, 11:49
Sorry, men jeg måå få lov til å klage litt på hovslagerne på sørlandet jeg, er liksom ikke helt enig. Synes de blir skodd riktig så trangt. Og om jeg har forstått riktig så er det flere som har begynt å se at "selv om skoen ikke detter av, trenger det ikke være bra skoing."
Min hest har veldig små høver, og da nytter det ikke å bli skodd trangt. Reiser hjem til Rogaland for å få skodd min jeg... Billigere og etter min mening bedre.

Marte og Zerafina
14-12-2006, 18:57
Er ikke så veldig mange skoere her i området, men er veldig fornøyd med den jeg bruker. Er litt slitsomt med at han kan være litt vanskelig å få tak i, og ikke altid møter opp til avtalt tid, eller dag (men stortsett).. Men han er veldig hyggelig, tar seg god tid og er flink med hestene og jeg er alltid fornøyd med arbeidet hans, så han er verdt å vente på ;-) men er jo litt kjedelig da, at han har så lang venteliste. Han er jo den eneste "ordentlige" skoeren i laang omkrets.

absinthe
14-12-2006, 22:24
Sorry, men jeg måå få lov til å klage litt på hovslagerne på sørlandet jeg, er liksom ikke helt enig. Synes de blir skodd riktig så trangt. Og om jeg har forstått riktig så er det flere som har begynt å se at "selv om skoen ikke detter av, trenger det ikke være bra skoing."
Min hest har veldig små høver, og da nytter det ikke å bli skodd trangt. Reiser hjem til Rogaland for å få skodd min jeg... Billigere og etter min mening bedre.

jeg er heller ikke maks fornøyd, helt ærlig...
har prøvd noen av de, og enten så har skoene ramlet av etter ei uke, og du kan prøve flere ganger i uka å få tak i hovslageren, men unnskyldning etter unnskyldning kommer, og hesten står uten sko over en måned :roll:
ellers så er de temperamentsfulle, og skremmer skiten ut av hest og eier..
jeg har "min" jeg, han er nok ingen ekspert, men han skor som jeg sier jeg vil ha det, og skoene sitter! og hestene har ikke hatt noe problemer med skoingen hans, og dermed fortsetter jeg ;)
jeg har gitt endel sjansen, men synes oppfølgingen har vært for dårlig, rett og slett...
men igjen, så vil det alltid være noen som mener hovslageren er elendig, mens andre er fornøyd.. er egentlig nesten bare å velge den en føler fungerer best, så får andre heller være misfornøyd med den..
tror ikke jeg vil finne en hovslager jeg er 100% fornøyd med, men jeg er muligens litt kravstor jeg da.. :oops: :-D

Anita&Svarten
14-12-2006, 23:58
Jeg er veldig fornøyd med "hovslageren" min jeg :-D
Min snille pappa som trår til ;-) Han kjenner hestene, og vet hvordan han skal "ta" de. Og jeg blir like fornøyd med jobben hver gang :-D

Begge mine går barfot, og jakten på hovslagere er noe jeg hvertfall ikke savner! :razz:

Belinda
15-12-2006, 13:38
Har ikke vurdert å lære å sko selv da?!?!?

Jeg har skodd egne hester i 6-7 år nå. Tok et kurs på videregående, og har fulgt med hovslagere når de har skodd..

Begynte så smått å sko mine egne hester i 1999 og har fortsatt med det. Det går veldig bra( synes jeg da..)
Skor også dartmoorponnien og dølahesten til venninna mi + en og annen som måtte ønske det.
Jeg sier det som det er til "kundene" mine; er det noe unormalt med høvene eller sykdommer, ringer dere noen andre. Jeg kan bare det grunnleggende. Men det har foreløpig vært nok til å gjøre det jeg gjør.
Om jeg får tid og råd, skal jeg vestover og ta et godt kurs til våren!

Har spart MASSE penger på dette! Og hesten har alltid sko.Slipper å vente på treige,ubrukelige hovslagere som aldri kommer når de skal!
Jeg sier ikke at alle og enhver skal sko hestene selv, men dere som sliter med å skaffe hovslagere bør kanskje vurdere det!

Azze
15-12-2006, 19:17
Har sluppet det problemet i 2-3år, men nå er det vist slutt..
Flinke pappan min vettu, som hører på meg, har skodd hestene, men nå har Tanita kommet og hun skor ikke pappa. Så nå er det skoerjakt..Hvorfor skal jeg være så inni hampen uheldig?? Når jeg skal ha skoer har alle andre skodd hestene sine! sånn som det ser ut nå må jeg kanskje vente med og sko Tanita fram til slutten av januar!! I tilleg har hun gått uten sko i snart..1 kanskje 2 mnd! Okay, ikke to, men det er lenge siden! Må vente så lenge fordi jeg har ikke funnet EN skoer som kommer uten at det er mer enn to hester som skal skos! Jeg har bare en!
Jeg vil ikke vente med og ri så lenge! Med fanthøna mi er det ikke så trygt og ri på isen uten vintersko.. :roll:

Noen som vet om noen skoere i Midtre Gaudal område??

LisaFi
26-12-2006, 14:06
Jeg er griseheldig som har flinke Merethe til å sko!

Hun går stadig på kurs hos han som er ekspert på Hest.no, og hun er rolig og flink med ponnis, samtidig som om resultatet blir veldig bra. Og siden hun er på stallen hos oss neeeesten hver dag, så har jeg aldri problem med å få skoer i tide, og det er bra, for ponnis må skos ofte, da han har en hovvekst som er ganske grassal...

Bilder: Ponnis Liiiiker Merethe, og å stå med beinet på bukk er egentlig veldig ålreit! Se, han Smiler!!

http://img406.imageshack.us/img406/9602/likermeretheny9.jpg

..og det er også veldig greit å stå stille når man får hvile beinet mot bakken ganske ofte. Hovslageren her er nøye...

http://img409.imageshack.us/img409/1981/skoingmcv9.jpg

Ingvild
26-12-2006, 15:01
Hehe, eg er veldig nøgd med skoaren eg bruker. Er manko på skoerar her i området, det er to stykk på Eid som kjem hit til Volda for å sko. Nordover veit eg ikkje om nokon som skor før vi kjem til Ålesunds-området.

Verker som det er manko på skoarar rundt om kring i landet, med andre ord ein jobbmarknad for meg når eg er utdanna om 3,5 år! ;)

pelsdott
05-01-2007, 21:31
Jeg er også veldig fornøyd med min skoer.. har hatt ganske mange nå, og de jeg har vært VELDIG fornøyd med har flytta, men nå har jeg da funnet "min mann".. Flink med hestene, gjør arbeidet veldig bra, og han forklarer veldig mye av det han gjør så jeg er oppdatert .. :P han tar 500 kr uten sko, men så kommer jo også kjøringa da.. men det går greit..

Om sorti mister sko under to uker (noe som han aldri har gjort) etter at han ble skodd så kommer han tilbake og setter skoen på igjen. Dette betaler jeg ingen ting for, med mindre jeg vil ha en ny sko..

Hehe..

KatrineB
08-01-2007, 19:57
Forskjellige hovslagere passer vell til forskjellige hester. den ene hovslageren, som jeg tror er grunnen til at BigMac/Cindy har starten denne debatten ( ;-) ;-) ), gjør det veldig bra med min hest, men nå er jo hun barfothest, og kanskje han rett og slett er bedre på det enn å sko.. Jeg skjønner det er irriterende med sko som faller av i hytt og pine, og man ikke får tak i hovslageren. Men jeg kan rett og slett ikke klage, for Firanka sine høver sett veldig bra ut, han gjør en god jobb.
Og dere her på sørlandet aner ikke hvor heldige dere er ;-) mange hovslagere. Hjemme, i Rogaland, måtte jeg en periode betale 2000 kroner for å få skodd hesten jeg hadde før. Så det er en befrielse å komme ned på sørlandet, med så "billige" og lett tilgjengelige hovslagere. I tillegg er de svært snille med hestene også, noe annet enn jeg opplevde hjemme med de fleste hovslagerne. Det synes jeg betyr (som sikker alle andre også vil jeg tro) veldig mye, hvordan de behandler hesten.

Andrea & Bajas
20-01-2007, 13:19
Jeg er så takknemlig for at vi har en utrolig flink hovslager her. Skoene sitter på til man selv vil ta de av joo! :shock:

Wenche
20-01-2007, 14:44
Hmm. Nå blir jeg egentlig litt usikker jeg. Har hele tiden vært fornøyd med hovslageren jeg bruker, og har kun brukt han siden jeg fikk hesten min.

Men, påstand nr 1; en god hovslager lar skoen ligge litt utenfor hoven, slik at skoen ikke blir for trang når høvene vokser og utspiller seg.

Tja, hovslageren min setter egentlig skoen ganske så nøyaktig rundt kanten av hoven, og jeg har hele tiden vært fornøyd med at han tilpasser skoen til hoven, og ikke bare slår den på slik den er. Den ligger toppen et par mm utenfor hovkanten.. Men, foreløpig har det ikke virket som om hesten min har hatt noen smerter pga av det, som har vært merkbare. Mulig hun er så ærlig at hun bare går rundtog har det litt vondt, uten å si ifra på noen måte, men det har jeg egentlig vondt for å tro.

Påstand nr 2; Mange sømmer i hoven (8 stk) etter skoing tyder på dårlig skoing.

Hovslageren min bruker 7 sømmer. 4 på utsida, og 3 på innsida. Jeg syns at dette har funka bra, og på 1,5 år er det kun 1 sko som har falt av.
Tar høvene noen skade av å ha 7 sømmer? Er det det som er begrunnelsen for at mange sømmer = "udyktig" hovslager..?

Jeg stoler 100 % på han her. Dyktig, rask, grei mot hesten min, og tar 500 kr for sommersko, 600 kr for vintersko. Selv har han masse erfaring bak seg, både som hesteeier, travtrener, hovslager, osvosv. Og det som også er viktig for meg, han kommer når det trengs, har aldri venta mer enn 4-5 dager på at han skal komme. :)

Eva
22-01-2007, 21:06
Det er i bakkant mesteparten av hovspillet foregår, og dermed er det også viktig at skoene ikke ligger helt kant i kant med drakthjørnene, men utenfor, slik at draktene har plass til å bevege seg. Ikke LANGT utenfor, men utenfor :)

Når det gjelder antall søm, er det ideelle å ikke bruke de bakerste hullene, pga hovspillet igjen.

Sko som aldri faller av, kan komme av flere ting-trang skoing, flink smed, hyppig skoing, flaks :)