PDA

Se full versjon : Hengertrening "Hvordan gjør du det"

EvaD
12-05-2009, 10:56
Finnes mange metoder på å laste hest på hengeren. Spesiellt når det kommer til hester med problemer.
Hvordan vil du trene en hest som ikke vil gå på hengeren?
Hvilke kurs er det å anbefale?
Bruker du fysisk makt og press, eller vil du la hesten gå frem av egen vilje.

Del dine erfaringer og meninger :-)

Lopke
12-05-2009, 11:33
Akkurat dette er jeg skikkelig dårlig på!! jeg får trent ALT for lite på henger selvom jeg har den stående. Med det resultat at jeg er nervøs når jeg har dyret i henger og vi skal på tur. Er overhodet ikke trygg på det.
Men å kjøre hengeren med 1 tonn høy går helt greit. Er bare å kjøre i vei det.

Men det jeg sliter med:

Når hesten er kommet på, pleier å gå fint.. og jeg er alene. At hun IKKE rygger ut før jeg kommer bak og får satt på bakbommen. At hun ikke rygger generelt og går i panikk (såklart gjør hun ikke det, det er jeg som forestiller meg at det kan skje.)

At jeg kan leie henne inn uten at jeg selv må gå inn.. det må vi kunne! så kan jeg sette på bakbommen etter henne uten å gå med inn. For så gå rundt/eller inn og feste fremme.

Er bare ikke helt trygg på fastlåste hester i trange situasjoner. Har sett litt panikkangst på hest når de er bundet og forventer nesten det kan skje hver gang. Har litt noia her. Og pleier derfor å være 2.

Men altså, til selve det å få hesten INN i hengeren går fint.
Lopke har ikke vært på henger på evigheter, så her i helga da jeg hentet høy og hadde hengeren stående, dro jeg henne forbi hengeren og. Hun var tatt vekk fra flokken og litt ivrig. Men hun gikk på etter litt snusing. Da var jeg fornøyd og ba henne rygge ut igjen. Så gikk vi ned til stallen. Må øve dette oftere.

Når hun IKKE vil på, pleier jeg å be en om å stå bak og legge press, enten med tau eller å bare drive med stemmen bak. Hun er absolutt ikke redd hengeren. Men ikke alle dager passer damen å gå inn der.

ALDRI snu ryggen til hengeren når du skal ha hesten inn. Da viser du at du ikke selv skal inn der. Gå med hesten bestemt mot lemmen. Stopper hesten opp, la den snuse og slappe av. Prøv å dra litt i leietauet. Om hesten forsiktig prøver å nerme seg, slakk leietauet og ros. Ikke forlang at den skal gå rett inn i starten. IKKE snu deg mot hesten med rygg mot henger. En feil jeg har gjort mange ganger..

Be hesten ta et skritt til og slakk tauet så snart den beveger seg litt frem. Ros igjen. Ha gjerne litt godbiter den får når den kommer seg mer og mer inn.
Ikke press hesten til å gå helt inn de første gangene. Men når den er halvveis, be den om å rygge. Da kan du snu deg.
Litt senere kan du be den gå inn igjen og ikke be den om å rygge ut før den er kommet lengre inn enn sist. Ros masse.
Slik går jeg frem. Kan ta litt tid men hjelper jo ikke å presse inn hesten om den ikke er vandt med hengeren.

edna
12-05-2009, 12:32
Hvordan lærer man hesten at den skal gå inn på hengeren uten at du går først? Jeg har ingen problemer med å laste hesten på hengeren hvis jeg går først, men hvordan skal jeg få han til å forstå at han skal gå inn alene?

Charmani
12-05-2009, 12:45
Jeg lastet hestene på lørdagen, den ene var virkelig vrang!
Hun slenger seg ut når hun står på lemmen, fikk endel brannmerker på hendene og påminnelse om at hansker en en fin ting...

Men da tok jeg min egen hest, prøvde å få henne inn ved å gå inn selv, men problemet her er at hun MÅ ha bakbommen på før hun settes fast, for hvis hun finner ut at hun sitter fast etter hodet, så sliter hun seg i panikk.
Så jeg løser det ved å gå på andre siden av midtlemmen med tauet over veggen, med en lang pisk, så går jeg ca bak bogen på henne, og pirker henne i rompa med pisken. Er viktig å stå på den siden hesten skjærer utenfor lemmen med rumpa.
Så hvis hun begynner å dreie rumpa over lemmen, så må en bare gi en rapp med pisken. Vips så er hun på.

Men så tilbake til den hesten som slenger seg ut, så hadde jeg ikke longeline for hånden og måtte bli med henne inn, men da hadde jeg medhjelper som kakka til henne i baken 2 ganger så gikk hun rett på.

Etter å ha sloss med henne i halv time, og sagt minst 100 ganger til medhjelperen at pisken er ikke til pynt....
Så de ble rimelig flaue når de fant ut at 2 rapp med pisken for at hun ikke skal skjære ut, eller slenge seg bakover, var alt...

Tror jeg takker ja til medhjelper som er en smule tøffere i trynet neste gang den stabeisen skal lastes, for hun finnes ikke redd, er bare STA :D

Lopke
12-05-2009, 13:15
Hvordan lærer man hesten at den skal gå inn på hengeren uten at du går først? Jeg har ingen problemer med å laste hesten på hengeren hvis jeg går først, men hvordan skal jeg få han til å forstå at han skal gå inn alene?

egentlig i en perfekt verden (og riktig trening) skal hesten kunne gå frem ved at du gir signal uten at du selv går med. Som f.eks i en longe så skal hesten gå frem, stoppe, skrifte gangart og ta halvparader ved at du gir signaler med stemmen.
På samme måte skal en hest kunne bli vist inn i en henger når du står ved siden av og selv gå inn. Så legger man leietauet rundt manken på hesten f.eks.
Min gjør ikke det, men jeg har sett mange som kan det. Se peker inn i hengeren og gi hesten signal om å gå frem. Så lukker man bommen bak.
Dette skulle jeg gjerne kunnet og, men vi er ikke helt der ennå.

I&M
12-05-2009, 13:31
Marcus var ikke akkurat henger glad da jeg kjøpte han. Han var ikke hysterisk, men kunne stå parkert eller vri seg en stund før jeg omsider fikk lastet han uavhengig om det var en annen hest på hengeren eller ikke.
Jeg fikset dette på denne måten;
Før vi bygget stall hadde vi hestene på ridesenteret, 5 min kjøretur fra her vi bor. Vi lastet hestene på og kjørte de hjem på beite. Lastet de på igjen på kvelden og kjørte de til ridesenteret. Etter få ganger med denne prosedyren fant Marcus ut at det var helt topp å kjøre henger. Han kom jo på gress ;)! Siden har det ikke vært et problem! Nå går han rett på uansett om han skal stå alene eller sammen med noen!
Mat er veien til Marcus sitt hjerte ;)!

Mandarinhest
12-05-2009, 14:11
Bruker en blanding av taugrime, langt leietau og pisk som en forlengelse av min arm.

Så ber jeg hesten om å gå på, om den stopper på lemmen eller utafor så tar jeg pisken og lager ubehag med den. Tapper den mot magen/bakbeinet. Jo mer den nekter, jo mer irritasjon lager jeg. Om hesten spretter rundet og nekter så tapper jeg enda gardere..men ikke såpass at det gjør vondt. Jo nærmere henger, mer ro og fred!

Etterhvert som den skjønner vitsen med å stå på hengeren = ikke mer irritasjon, så ber jeg mer og mer, lengere og lengere inn på hengeren! Når hesten er helt inn = ingen irritasjon. Gjerne ha ei bøtte med mjøl inni, en gulerot osv. så den forbinner det med å være inne i hengeren emd bare godt, ro og fred :)

Funker fjell både på hester som aldri har sett en henger og hester som er redd/skeptisk!

RenateSJ
14-05-2009, 02:07
Lærer hesten å vike for press fra grimen, og å kunne leies skikkelig (dvs ønsket tempo og høflighet til meg som leier). Så tar jeg det med press/ettergift til hesten er inne. Er det en hest jeg vet kan gi etter for ettergift, men som kan finne på å hive seg bak så tar jeg tauet rundt bommen fremme (bruker 6-8 meters tau i det meste av min håndtering).

Tenkte å få til å longere inn Nemi på henger, hun går rett på, men har ikke selv prøvd å longere henne inn selv (sende inn) enda. Men der er samme greia, jeg må kunne be hesten gjøre dette utenom hengeren, så skal det gå fint inn på henger og.

Hvis jeg har med en hest å gjøre som ikke respekterer meg eller anser meg som verdig leder, så forventer jeg heller ikke at hesten skal følge meg inn på en henger, da må vi bli enige om hvem som leder først ;)

Sunniva
14-05-2009, 11:21
Pia er heller ikke den letteste å få på hengeren til tider. Hu rygger ut før jeg får henne helt på. Jeg prøvde den Monty roberts metoden, å rygge hesten med en gang den tviler, for da blir den til slutt så lei av å rygge at den med glede går framover i steden, så da går den heller på hengernen enn å rygge. Pia gikk rett på til slutt :)

Legger ved en link, verdt å se!
http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

julnil
14-05-2009, 16:19
Bruker en blanding av taugrime, langt leietau og pisk som en forlengelse av min arm.

Så ber jeg hesten om å gå på, om den stopper på lemmen eller utafor så tar jeg pisken og lager ubehag med den. Tapper den mot magen/bakbeinet. Jo mer den nekter, jo mer irritasjon lager jeg. Om hesten spretter rundet og nekter så tapper jeg enda gardere..men ikke såpass at det gjør vondt. Jo nærmere henger, mer ro og fred!

Etterhvert som den skjønner vitsen med å stå på hengeren = ikke mer irritasjon, så ber jeg mer og mer, lengere og lengere inn på hengeren! Når hesten er helt inn = ingen irritasjon. Gjerne ha ei bøtte med mjøl inni, en gulerot osv. så den forbinner det med å være inne i hengeren emd bare godt, ro og fred :)

Funker fjell både på hester som aldri har sett en henger og hester som er redd/skeptisk!

Seriøst? Satt bare å ventet på et "jeg tuller" i innlegget ditt, det der er noe av værste jeg har hørt når det kommer til å lære en hest til å gi etter for press......

Tristan går på hengeren alene, mens jeg står på yttersiden. Nå skritter han på hengeren, men skal se om jeg får han til å trave på også (bare for morro skyld).

For å lære hesten å gå på hengeren selv, kan du gjøre følgende:
Lei hesten opp lemmen. Om hesten vil stoppe å snuse og se litt, så la den gjøre det. Bruk for eks et leietau som du snurrer på for å drive hesten fremover, men du skal IKKE treffe hesten med dette. Straks hesten begynner på bevegelsen fremover, stopper du å påvirke (altså du stopper å snurre tauet). Ikke vær for masete, men vær heller ikke for passiv.

Om du merker at hesten får lyst å gå av lemmen, tar du over kontrollen, og bestemmer at hesten skal rygge av. Da tar du over bestemmelsen om at hesten skal av hengeren.

Få å få hesten fremad før lemmen, kan du ta hesten på en volte, og lar utgangen på volten være å gå på lemmen.

Slik holder du på for å lære hesten det å gå på hengeren alene.
Ikke tren for lenge av gangen, ta heller små økter. Avslutt økten mens det enda er positivt.

Diamond
14-05-2009, 17:18

Minnet veldig om metoden jeg var så "heldig" å få lære på horsemanshipkurs for noen år siden (da jeg var for ung og dum til å skjønne hvor ille det egentlig var), bare at der bandt de hesten fast i hengeren og piska den helt til den ble redd og sprang inn for å få fred. Da hadde de "lært hesten å gå på henger" :roll:
Jeg får helt vondt av å tenke på det nå. :(

RenateSJ
14-05-2009, 19:50
Enig med du julnil. Men syns og det er greit å ha "rør på deg kommando" inne. Så man kan bruke stemmen for å få den frem, og ikke bare sveivende tau.. Men man må jo se an hesten litt og, noen responderer på tauhjelper, andre responderer på stemmebruk.

LisaFi
14-05-2009, 21:46
Redde hester er egentlig ok, dem er det bare å bruke tid og tålamod med. Bestemte hester som har attitude kan være verre. Svogere som er hestevante er kjekke å ha. :)

julnil
14-05-2009, 22:48
Minnet veldig om metoden jeg var så "heldig" å få lære på horsemanshipkurs for noen år siden (da jeg var for ung og dum til å skjønne hvor ille det egentlig var), bare at der bandt de hesten fast i hengeren og piska den helt til den ble redd og sprang inn for å få fred. Da hadde de "lært hesten å gå på henger" :roll:

Herregud, snakk om mishandling....men hesten lærte noe iallefall: hengere er smertefulle og pisk er ikke et nyttig hjelpemiddel...

Krussedull
15-05-2009, 00:38
Jeg tror den beste og mest hestevennlige måten er å gjøre hengeren til noe hverdagslig. La hesten få spise et måltid på hengeren hver dag f eks. Min erfaring er at de fleste hester synes ikke det er så farlig med selve hengeren, men det er det å gå ut og inn som er ubehagelig. Å bruke MASSE tid og la hesten få gå ut og inn så mange ganger den vil, og ikke slenge igjen lemmen så fort den siste bakfoten er inne, men å lære hesten å stå litt lenger for hver gang, og gjerne rygge den av før den gjør det selv. MASSE skryt! Ikke begynn å trene på henger den dagen hesten skal ut å reise. Lære hesten at det er ikke farlig å stå trangt. lag f.eks et slags spilt ute som hesten kan gå gjennom, rygge gjennom og stå inni til den er helt trygg. Mange problemer hesten har når den skal på henger er egentlig problemer som bør utredes og trenes på FØR man prøver å laste den. TID er et viktig nøkkelord. Det er bedre å bruke en uke på å få den på, og at hesten har en god opplevelse, enn å bruke 30 min og en hest som forbinder henger med noe negativt.

Nina007
15-05-2009, 01:10
Jeg har aldri drevet med hengertrening på våre ungheste/nye hester. Jeg bare går inn og så kommer de etter. :)

Eneste jeg har hatt litt problemer med var Ville. Men det var en gang og da visste ikke vi (hadde eid hesten i litt over 24 timer) at han var redd andre hester på hengeren....

T.B.
16-05-2009, 07:44
Har vært "grei" og sagt ja til å kjøre mang en hest - men duverden for et styr med noen av dem!
Har vært vitne til at man har brukt 3 - tre!!! - timer på å få lastet på en hest. Det begynte med at hesten "fikk lov" til å lure på om den "ville" - og så "ville" den IKKE! Da var det gjort.
Siden jeg selv ikke er sterk eller gangfør (er rullestolbruker), kunne jeg ikke gjøre noe fysisk, og måtte bare se på at folka - og hesten - ble mer og mer stressa, og verre og verre ble det. Da jeg forstod at hesten ville slå seg vrang, etter bare ett minutt, foreslo jeg blinding og reim bak - FØR hesten fikk sjanse til å sette seg imot - og så ville den vært inne i hengeren på sekunder. Mulig at noen vil synes mitt forslag var "brutalt", men jeg hadde sett dette før, og ante at dette kom til å ta tid, hvis man ikke øyeblikkelig tok affære, og ikke lot "hesten bestemme". Men jeg lot være å bry meg etter dette, og det endte med at hengeren måtte rygges helt inntil stalldøra, lemmer settes på sidene, hesten blindes, reimer bak og en smellende pisk - SÅ jumpa hesten inn - og ble festet foran, samt at bakbommen ble slått på i en fart - så ble hengeren kjørt 2 meter frem, så bakluka kunne smelles på. Oooofff - jeg hadde vondt av hesten - som selvfølgelig stod som et lys på hengeren - ja, jeg kjørte veeeldig pent og fint de to timene transporten varte - det skulle i hvertfall ikke være KJØRINGEN som hesten var redd for.
Kan da nevne at da hesten skulle kjøre hjem igjen etter en uke, var hele rideskolen på alerten da hesten skulle hjem, men jeg sa strengt at her skal det MINST mulig stress til, da hesten øyeblikkelig ville merke dette, og lage samme sirkuset. -EN person leide hesten frem til hengeren - to stod klare med tau på hver side - hesten fikk en jakke over hodet, og så bar det INN - smikk, smakk, jeg bandt hodet, døra igjen - det tok 1 minutt....

Selv har jeg en hest som tusler inn på hengeren bare jeg peker på lemmen.... gjeeesp....

Mandarinhest
16-05-2009, 11:16

Det er IKKE snakk om noen pisking her nei. Hesten lærer seg å gå frem med pisken og "slagene" er ikke noe harde, de skal være irriterende. Kan jo kanskje filme en gang :) Men nå går jo hestene her på hengeren så det blir jo veldig lett da..

MiaCharlotte
16-05-2009, 11:22
Vi skal trene henger med ungehesten min idag, det blir spennende, forrige gang han var på henger, var når vi hentet han, da brukte de 2 timer til å få han inn, og det siste gikk med tvang!
Så i dag, skal han bare få tillitt til hengeren igjen, å lære seg at det er morro å være på henger, få god biter osv :)

Nina007
16-05-2009, 19:45
Hengertrening er egentlig en fin ting på å se om hesten stoler på deg og om du er lederen dens. For er du ikke det - så går ikke hesten på hengeren...... Og da får en disse "kampene" der en til slutt på "blinde" og "taue" hesten inn. Eller at hesten rett og slett vinner kampen og slipper hengeren, og blir enda mer "sjef" over sin egen eier/steller/mennesker osv.

T.B.
18-05-2009, 05:17
Kan nevne noe som sikekrt mange etter hvert forstår, men som er essensielt med henger: Hesten bare MÅ læres opp til dette fra den er føll.
Og dessuten: Hester er UTROLIG vàre på folk - de merker øyeblikkelig hvis man bare er det MINSTE i tvil om at denne lastingen skal gå heeelt greit. Da får hesten 1001 grunner til å IKKE gå på hengeren, og får bekreftet alle sine mistanker om at hengeren er LIVSFARLIG - og så er skaden gjort.
Ideelt sett burde alle føll fraktes både hit og dit i henger fra de er meget unge, og oppleve at dette er en naturlig del av tilværelsen.
Jeg er ikke så kjent i travermiljøet, men man kan jo lure på hvordan alle hestene kommer seg hit og dit til travbanene - milevis på henger eller i bil. Vil tro at de ikke bruker 3 timer på å laste en hest..... - som man kan høre om (og har opplevd) når det gjelder "søte, snille ridehester" - med ditto unge eiere og uerfarne foreldre, som knapt ved foran og bak på den livlige ponnien..... (var litt "stygg" nå - men jammen om jeg har opplevd det - som "snill dame som skal kjøre dyret til årets sommerleir" - og så er det på hekta at hele rideleiren går i vasken pga. en hest som ikke er trent til å lastes på henger.
Så et skrekk-eksempel i fjor sommer, da jeg skulle hente noen rideleirjenter m/hester, og en henger dukket opp. Hele familien var på plass, med bikkjer og tanter og ikke minst onkler - og den aktuelle shettisen nektet å gå på hengeren. Skjønte etterhvert hvorfor så mange kom: Det måtte 6 sterke mannfolk til for å LØFTE og BÆRE den blindete shettisen inn i hengeren..... - Ja, ja -sånn kan det også gjøres - hvis hesten ikke veier mer enn 150 kg...

Gjeeesper igjen - for de hester jeg har hatt, har alltid ruslet snilt inn på hengeren.

julnil
18-05-2009, 10:25
Det er IKKE snakk om noen pisking her nei. Hesten lærer seg å gå frem med pisken og "slagene" er ikke noe harde, de skal være irriterende. Kan jo kanskje filme en gang :) Men nå går jo hestene her på hengeren så det blir jo veldig lett da..

Nei takk, ikke legg ut film av det. Metoden din er fremdels ikke noe bra.

LisaFi
18-05-2009, 19:13
Næmmen. :lol:

Musical Missile
18-05-2009, 20:01
Jeg har en slik "prins-vil-ikke-på-henger" hest. Han har vært vant med å transporteres helt siden han var bitteliten, både henger og lastebil. Så en dag skulle han ikke innpå hengeren lenger. Han bare nekta plent. Ikke noe var anderledes enn de andre gangene og ikke skulle vi gjøre noe helt nytt. Eneste måten nå for å sikre seg at han går rett på er å rygge henger innat stalldøra eller mellom to gjerder. Da tusler han rett på og står der.
Han hater press bakfra, da blir han 10 ganger verre, samme om det bare er tau på sidene. Sklir seg elegant unna de. Ikke noe moro...

Marte+Quicky
18-05-2009, 21:01
Jeg er ikke så kjent i travermiljøet, men man kan jo lure på hvordan alle hestene kommer seg hit og dit til travbanene - milevis på henger eller i bil. Vil tro at de ikke bruker 3 timer på å laste en hest..... - som man kan høre om (og har opplevd) når det gjelder "søte, snille ridehester" -

Ja, det kan du si. Det hender, men det er ikke ofte, ikke minst med tanke på alle de traverne som blir fraktet rundt (over 500 løpsdager i året, la oss si 8 løp pr. løpsdag, 10 hester pr. løp), jeg ser noen sliter nevneverdig med å få hesten sin på henger på travbanen. Jeg tviler på det er rasen som gjør det?:p

Mandarinhest
18-05-2009, 21:16
Nei takk, ikke legg ut film av det. Metoden din er fremdels ikke noe bra.

Nå finnes det tross alt værre metoder..

Man bruker pisk til en forlengelse av arm og som berørelsespinne i mange sammenhenger, og i sammenhenger som ikke er bra i det hele tatt.

Kan spørre hun som har lært meg dette(bachelorgrads utdannet) men du har da allerede bestemt deg for at jeg er en misshandler :lol: Og jeg har faktisk film, men da blir jeg vel bannet! :D

Enig med Nina007, og godt skrevet. Og det stemmer nok utrolig godt at de som ikke har en hest til å stole på seg får den nok aldri på henger, og da kommer mange ekkle metoder inn som blir brukt alt for ofte.

Si EN bedre måte da, som ikke inneholder "kom å få godt på henger, pjuske, sitte på lemmen å vente i timesvis"-hengerlessing da..

Er jo pussig at jeg har hest som går rett på henger bare jeg peker på den eller går rett forran henne inn. Og hun er trent på den måten "min" som ikke er bra :p Og hun er heller ikke redd pisk :lol:

Nina
18-05-2009, 21:44
Kan nevne noe som sikekrt mange etter hvert forstår, men som er essensielt med henger: Hesten bare MÅ læres opp til dette fra den er føll.
Og dessuten: Hester er UTROLIG vàre på folk - de merker øyeblikkelig hvis man bare er det MINSTE i tvil om at denne lastingen skal gå heeelt greit. Da får hesten 1001 grunner til å IKKE gå på hengeren, og får bekreftet alle sine mistanker om at hengeren er LIVSFARLIG - og så er skaden gjort.
Ideelt sett burde alle føll fraktes både hit og dit i henger fra de er meget unge, og oppleve at dette er en naturlig del av tilværelsen.
Jeg er ikke så kjent i travermiljøet, men man kan jo lure på hvordan alle hestene kommer seg hit og dit til travbanene - milevis på henger eller i bil. Vil tro at de ikke bruker 3 timer på å laste en hest..... - som man kan høre om (og har opplevd) når det gjelder "søte, snille ridehester" - med ditto unge eiere og uerfarne foreldre, som knapt ved foran og bak på den livlige ponnien..... (var litt "stygg" nå - men jammen om jeg har opplevd det - som "snill dame som skal kjøre dyret til årets sommerleir" - og så er det på hekta at hele rideleiren går i vasken pga. en hest som ikke er trent til å lastes på henger.
Så et skrekk-eksempel i fjor sommer, da jeg skulle hente noen rideleirjenter m/hester, og en henger dukket opp. Hele familien var på plass, med bikkjer og tanter og ikke minst onkler - og den aktuelle shettisen nektet å gå på hengeren. Skjønte etterhvert hvorfor så mange kom: Det måtte 6 sterke mannfolk til for å LØFTE og BÆRE den blindete shettisen inn i hengeren..... - Ja, ja -sånn kan det også gjøres - hvis hesten ikke veier mer enn 150 kg...

Gjeeesper igjen - for de hester jeg har hatt, har alltid ruslet snilt inn på hengeren.

Nå har jeg sett en del travere bli lastet, og det ser ikke alltid pent ut..selv om det går fort. Har fått hjelp av noen slike "trav-karer" noen ganger, og ikke helvete om de får gjøre det igjen.

Jeg sier ikke nå at alle i travmiljøet laster hester på stygg måte, men det er ikke alltid denne hurtig-lastingen deres er noe å skrive hjem om.

Mandarinhest
18-05-2009, 21:50
Jeg har kanskje inntrykk av at de eldre har så mange "smarte triks" når det gjelder all hestehåndtering. Og ikke bare ved hengerlessing.

Og det er jo en del eldre travmenn rundt om som sitter inne med disse? Har sett en del fæl lasting, men de som oftest står i enden på tauet er eldre og følger ikke med dagens metoder. Og at de slår/løfter nesten hesten på, iallefall hvis hesten slo over i galopp og ble disket på oppløpet.

Men ser også mye bra lasting da ;)

julnil
18-05-2009, 21:51
Nå finnes det tross alt værre metoder..

Man bruker pisk til en forlengelse av arm og som berørelsespinne i mange sammenhenger, og i sammenhenger som ikke er bra i det hele tatt.

Kan spørre hun som har lært meg dette(bachelorgrads utdannet) men du har da allerede bestemt deg for at jeg er en misshandler :lol: Og jeg har faktisk film, men da blir jeg vel bannet! :D

Enig med Nina007, og godt skrevet. Og det stemmer nok utrolig godt at de som ikke har en hest til å stole på seg får den nok aldri på henger, og da kommer mange ekkle metoder inn som blir brukt alt for ofte.

Si EN bedre måte da, som ikke inneholder "kom å få godt på henger, pjuske, sitte på lemmen å vente i timesvis"-hengerlessing da..

Er jo pussig at jeg har hest som går rett på henger bare jeg peker på den eller går rett forran henne inn. Og hun er trent på den måten "min" som ikke er bra :p Og hun er heller ikke redd pisk :lol:

Om du leser innlegg nr 10, så ser du at jeg har en hest som laster seg selv på hengeren, og har beskrevet metoden han er opplært med.
Den metoden er bedre en å stå å "irritere" hesten med en pisk...

Mandarinhest
18-05-2009, 22:08
Om du leser innlegg nr 10, så ser du at jeg har en hest som laster seg selv på hengeren, og har beskrevet metoden han er opplært med.
Den metoden er bedre en å stå å "irritere" hesten med en pisk...

Grunnen til at jeg bruker pisk er fordi hesten min er innlært under tømmekjøring at den skal gå ved press fra pisk på rumpa. Også når jeg lærte henne å bli styrt via bitt/sidepull så gikk jeg med pisken i hånda mot hesten. For å skjønne at hun skulle fremover la jeg pisken på rumpa og hun gikk. Da skjønte hun fort at ved at jeg legger den på rumpa og klapper, betyr forrover.

Da var det bare å føre det videre til hengeren. Klapper på rumpa = forrover og inn i hengeren.

Når hesten skjønner at med en gang den setter en fot på lemmen så vil klappingen forsvinne, så går den omtrent rett på.

Og jeg synes ikke det er like bra å bruke et tau å svinge det for å få hesten til å gå forrover. Tau er et leieredskap og hesten skal være trygg på tauet(feks. hvis den surrer seg fast ol.).

Jeg har brukt den metoden du beskriver selv men med mindre hell enn du. Muligens jeg enten gjør det feil eller at hesten er mindre glad i tauet enn din. Når jeg gjorde den metoden ble hesten kavet opp(den hesten var heit i hodet og med en fortid med dårlige lessemetoder), gikk med hodet i været og skjønte ingenting, uansett hvor positiv jeg var. Men ved pisk så legger man press et sted, på bakparten, som betyr forrover. :)

Men jeg orker ikke å slenge ut at metoden din ikke er bra. Det er forskjellig fra hest til hest..

julnil
18-05-2009, 22:15
Grunnen til at jeg bruker pisk er fordi hesten min er innlært under tømmekjøring at den skal gå ved press fra pisk på rumpa. Også når jeg lærte henne å bli styrt via bitt/sidepull så gikk jeg med pisken i hånda mot hesten. For å skjønne at hun skulle fremover la jeg pisken på rumpa og hun gikk. Da skjønte hun fort at ved at jeg legger den på rumpa og klapper, betyr forrover.

Da var det bare å føre det videre til hengeren. Klapper på rumpa = forrover og inn i hengeren.

Når hesten skjønner at med en gang den setter en fot på lemmen så vil klappingen forsvinne, så går den omtrent rett på.

Og jeg synes ikke det er like bra å bruke et tau å svinge det for å få hesten til å gå forrover. Tau er et leieredskap og hesten skal være trygg på tauet(feks. hvis den surrer seg fast ol.).

Jeg har brukt den metoden du beskriver selv men med mindre hell enn du. Muligens jeg enten gjør det feil eller at hesten er mindre glad i tauet enn din. Når jeg gjorde den metoden ble hesten kavet opp(den hesten var heit i hodet og med en fortid med dårlige lessemetoder), gikk med hodet i været og skjønte ingenting, uansett hvor positiv jeg var. Men ved pisk så legger man press et sted, på bakparten, som betyr forrover. :)

Men jeg orker ikke å slenge ut at metoden din ikke er bra. Det er forskjellig fra hest til hest..

Er en hest ikke trygg på tauet om man bruker det til å be hesten vike for press? Det er veldig hendig at hesten skjønner dette, for da kan du raskt bruke leietauet til å flytte hesten om den trår inn i buffersonen.

Tristan er 100% trygg på tau, og om han får det rundt bena, står han der.
Det at en hest som trenes med tau, ikke er trygg for tau, var en kommentar med tynt innhold.

Du sier hesten din gikk med hodet i været uansett hvor positiv du var? Hva har din positivitet med å vike for press å gjøre? Den der forstod jeg ikke helt. Om du ikke fikk noe effekt av det, var det nok mest sannsynlig fordi du ikke klarte å formidle til hesten hva du ønsket den skulle gjøre, og årsaken til ligger kanskje i at du ikke kan metoden helt? Mange gjør den feilen, at de aaaaltfor sent stopper påvirkningen, og dermed skjønner ikke hesten hva du egentlig vil.

Mandarinhest
18-05-2009, 22:26
Hodet i været ja, ikke tauet....

Når jeg generelt driver med hest er jeg positiv, oppmuntrer og roser for at den skal synes det er greit.

Jeg lærte samme metode som du bruker av en kar, og han viste meg hvordan med sine hester og jeg prøvde med hans sine også. Jeg fikk det til da. Men med den daværende hesten min gikk det ikke.
For å forklare så svingte jeg tauet bak rompa, den gikk forrover = ros. Så gjorde jeg det mot lemmen, hun gikk opp. Fungerte jo greit med jeg synes hesten ble stresset, løfte hodet og ble mer og mer motvillig. Det ble for mange elementer for den å tenke på, et tau, henger som den ikke likte helt.

Hun gikk på etter to min med pisk. Først lærte jeg at klapping med pisk = forrover, så gikk vi mot lemmen, hun stoppet, klappet med pisk, og hun gikk rett på. Problemet hennes var at hun var skeptisk til lemmen. Jeg klappet med pisken på samme sted på kroppen(samme side, på låret) og blir et mye mer konkret signal enn et tau.

Men jeg tror ikke det er mer å diskutere. Vi klarer vel ikke å "omvende" hverandre til noe bedre alikevell. Jeg synes dette fungerer yppelig for hesten og meg og det er det som teller...og ikke hva du syns.. ;)

Marte+Quicky
19-05-2009, 23:43
Jeg har kanskje inntrykk av at de eldre har så mange "smarte triks" når det gjelder all hestehåndtering. Og ikke bare ved hengerlessing.

Og det er jo en del eldre travmenn rundt om som sitter inne med disse? Har sett en del fæl lasting, men de som oftest står i enden på tauet er eldre og følger ikke med dagens metoder. Og at de slår/løfter nesten hesten på, iallefall hvis hesten slo over i galopp og ble disket på oppløpet.

Men ser også mye bra lasting da ;)

Nå har jeg sett en del travere bli lastet, og det ser ikke alltid pent ut..selv om det går fort. Har fått hjelp av noen slike "trav-karer" noen ganger, og ikke helvete om de får gjøre det igjen.

Jeg sier ikke nå at alle i travmiljøet laster hester på stygg måte, men det er ikke alltid denne hurtig-lastingen deres er noe å skrive hjem om.

Jeg synes ikke det er så mye stygg lasting på travbanene jeg da. Kjapt og greit, fordi de fleste hestene går rett på, ikke fordi de blir pisket på hengeren.

Selvsagt finner man uting, det gjør man i alle sporter, men jeg vil ikke si travet er dårlig på hengerlasting, som sagt; når man ser på antall hester som transporteres til travbanene.

Btw. er det ikke lov til å piske/slå hesten sin på travbanen ;)

Nina
19-05-2009, 23:51
Jeg synes ikke det er så mye stygg lasting på travbanene jeg da. Kjapt og greit, fordi de fleste hestene går rett på, ikke fordi de blir pisket på hengeren.

Selvsagt finner man uting, det gjør man i alle sporter, men jeg vil ikke si travet er dårlig på hengerlasting, som sagt; når man ser på antall hester som transporteres til travbanene.

Btw. er det ikke lov til å piske/slå hesten sin på travbanen ;)

Men hverken du eller jeg er så naive at vi tror det ikke har skjedd.;)

Som jeg skrev så påstår jeg ikke at travsport= dårlig lasting. Jeg bare påpekte at denne effektive lastingen ikke alltid er like pen å se på. Og det var ikke pent å se på da disse travkarene skulle vise meg hvordan man lastet problemhest. *grøss*

mon
20-05-2009, 00:45
En hest jeg red mye før, hadde vært i en ulykke med henger, og nekta plent. Han røk tauene rett av, brakk koster og alt annet som ble prøvd, for han skulle IKKE innpå! Det vi fant ut var best på han, var rett å slett å la han styre det selv. Hvis vi prøvde å tvinge han på satte han i mot, og vi hadde ikkje SJANGS. Så vi satt inne i hengeren med mat og brød i flere timer, og lot hesten gå en fot opp, ned igjen. to bein, av. og deretter 4 bein på, og av og på og av. :) Han fikk bestemme selv, og på den måten ble han avslappet rundt hengeren igjen, og lærte seg at den ikke var farlig. Det er den beste og eneste metoden som fungerer i det tilfelle. :)

ellbell
20-05-2009, 18:28
Når jeg har trent hengerlessing emd Flipp har jeg fulgt følgende plan:

Flytte lemmen til side så det er masse plass - deretter leie hesten rundt lemmen, etterhvert oppå lemmen. Masse kos og ros når hesten er på lemmen, snuser inn i hengeren osv. Passer på å ta hesten av lemmen og så på igjen.

Når hesten er trygg der er neste steg inn. Bruke rå gå først da, lokker dyret etter. Inni hengeren er det alltid (mirakuløst nok!) masse godis.

Når hesten er trygg på å gå inn i hengeren og gjør det uten prøblemer har jeg begynt å lukke baklem osv, bare en liten stund og så litt lenger osv.

Siste steg er å lære hesten å gå inn alene. Har da på forhånd lært hesten å gå i retningen jeg "peker". Dvs om jeg ber den gå frem og holder opp hånden langs hodet dens vil den gå rett frem, selvom jeg blir stående. "Peker så inn i hengeren" og i og med at hesten ikke har dårlige erfaringer med akkurat det går den greit på samtidig som den gjør som den har lært. I begynnelsen hjelper det også at det står en kamerat inne i hengeren...

Klara og Trico
20-05-2009, 22:00
Jeg bruker samme metode som mandarinhest. Ser ikke på pisken som et slå redskap, men som en forlengelse av armen som er mye mer fristilt enn om jeg hadde brukt snurrende leietau. Og jeg har hest som kan lastes fra hjulbuen på hengeren..
http://i91.photobucket.com/albums/k300/elledahl/sommerkurs2008132.jpg

http://i91.photobucket.com/albums/k300/elledahl/sommerkurs2008133.jpg

http://i91.photobucket.com/albums/k300/elledahl/sommerkurs2008135.jpg

http://i91.photobucket.com/albums/k300/elledahl/sommerkurs2008136.jpg

Denne bildeserien er fra første gangen jeg bruker denne metoden selv. Ole Johansen hadde demonstrert med min hest hvor han stor ved fremdøra til bilden. Og det var andre gangen han lastet min hest. Ikke noe jaging, slåing ol. Men tid tålmodighet og timing. Og Trico var kjørt litt skeptisk tidligere på våren, men da jeg viste han skulle til Ole, så var jeg veldig avslappet med å "fikse" på egenhånd.

Krussedull
21-05-2009, 12:45
Ole prøvde dette med min hest også, men han ble litt stressa av pisken. Så ville Ole ta pause og ga meg tauet. sto utenfor hengeren bare med hesten uten å gjøre noenting, og etter 1 min tasla hesten på selv... Den metoden passer nok ikke like bra til alle hester...

StelpaogMalin
21-05-2009, 15:00
Bare sånn et lite spm angående hengertrening. Kan man øve på å laste hesten uten at hengeren er festet til bilen?

Mandarinhest
21-05-2009, 15:02
Jeg har gjort det flere ganger! Men sjekk at hengeren står stødig! Prøv å hopp inni den. Også at lemmen ligger med hele flaten nedi bakken. Også håndbrekket på!

Marte+Quicky
21-05-2009, 15:17
Men hverken du eller jeg er så naive at vi tror det ikke har skjedd.;)

Som jeg skrev så påstår jeg ikke at travsport= dårlig lasting. Jeg bare påpekte at denne effektive lastingen ikke alltid er like pen å se på. Og det var ikke pent å se på da disse travkarene skulle vise meg hvordan man lastet problemhest. *grøss*

Nei, det er sant. Og som sagt; det finnes alltid unntak og stygge metoder desverre.

StelpaogMalin
21-05-2009, 15:21
Jeg har gjort det flere ganger! Men sjekk at hengeren står stødig! Prøv å hopp inni den. Også at lemmen ligger med hele flaten nedi bakken. Også håndbrekket på!

Aha, takk! Da skal jeg teste ut så fort jeg får en henger ut på plassen her:D

julnil
21-05-2009, 22:40
Bare sånn et lite spm angående hengertrening. Kan man øve på å laste hesten uten at hengeren er festet til bilen?

NEI, det må du ikke gjøre så lenge du ikke har labber på hengeren som kan settes ned i bakken bak. Du risikerer at hengeren steiler pga vekten til hesten.

Hjelper lite om du ikke er 500 kg, som en hest faktisk veier.

mon
22-05-2009, 00:16
OT, hehe er litt morsomt å lese om hestefolk som kniver om hvems metode som er best- når i bunn og grunn de er ganske like. Begge skal vike for press, det er bare forskjellig måte å utføre det på, sånn i grove trekk. Tror ikke hesten bryr seg om det er et tau som presser, eller en pisk som kiler :) En ting som iallefall er sikkert, er at begge dere to vil det beste for hesten!

T.B.
22-05-2009, 04:59
For en del hester er det å gå inn i en "hule" veldig skummelt - det strider mot alle dens instinkter som steppedyr, og "i hulene bodde løver og bjørner" - for bare noen få tusen år siden. Selv alt av godsaker og lokking - en hest med noenlunde instinkter igjen, lar seg ikke "lure" til å gå inn i "dødens hule".

Noe annet mange hester reagerer på, er hvis lemmen ikke ligger helt støtt, dvs. rører på seg når de går opp på den - det er veeeldig skummelt - og en av grunnene til at mange hester spretter tilbake når de setter første hoven på et "gyngende grunnlag" - som attpåtil er rett foran en "hule".

Har selv begynt hengertrening fra mine var små føll - men var da så heldig å ha en mamma som gikk rett på - og så har jeg fulgt opp "arven" med dette.

Mer enn en gang har jeg sagt ja til de som har spurt om å få låne min hest til hengertrening av andres hester - hun tusler rett på, og dermed "viser" en skeptisk hest at hun ikke blir "spist opp av en løve" der inne. Har funket bra flere ganger.

Men gjett om jeg også har vært med på skrekk-historier med lasting, når jeg har vært så grei og sagt ja til en transport.

Ja, en annen ting som kan gjøre hester skeptiske til transport, er måten kjøringen blir utført på - med svinger og brå fartsendringer, så hestene må steppe for å holde balansen, og blir slengt fra forbom til bakbom. Tenk dere selv å sitte i et bagasjerom og ikke vite hvor veien går.

Jeg har forøvrig mang en gang vært RYKENDE FORBANNA på med-trafikkanter som ter seg som idioter når de ser en hestehenger - ikke rart hestene blir skeptiske til slik skyss.
Har selv en "policy" når jeg kjører hest: Tenker meg at jeg har et badekar fylt med vann bak i hengeren - og det skal helst ikke skvalpe over med en dråpe i løpet av turen - så sant jeg ikke blir forstyrret av "idioter på veien".
Ja, jeg har flere ganger måttet "unnskylde" meg for hesten(e) jeg har fraktet, at turen ikke ble heeelt behagelig, dessverre.

Det kan også sikkert - kanskje - hjelpe andre å lese om både "engle-hester" og "pyyton-hester" når det gjelder lastertrening og lasting. Noen vil kjenne seg igjen, få tips om mulige metoder osv.

Hvis 5 - 700 kg hest IKKE vil inn på en henger, har vi små menneskekryp ikke mye vi skulle ha sagt - da må man enten lure eller "tvinge" - eller ringe veterinær for å dope gampen. Spørsmålet - ja, egentlig ikke et spørsmål - er hvordan hesten vil reagere NESTE gang....
- Hehh, har sett at 5 sterke mannfolk rett og slett BAR en sprellende shettis inn på en henger - men det var jo bare ca. 150 kg.....

Ja, JEG kan sette meg rolig tilbake, siden jeg har en "engel"....

MeretheHa
22-05-2009, 05:13
Jeg mener: Den som ikke vil han skal.... fordi jeg har to hester som har gjort det X antall ganger. Ingen grunner til å ikke si at den skal akkurat idag.....

Med unghest, et helt annet utgangspunkt, vi viser at det ikke er farlig. X antall ganger på henger, med mat, kjøre og havne "hjemme" igjenn :)

LisaFi
23-05-2009, 14:15
Mine barbariske metoder er så grusomme at de egner seg dårlig for gjengivelse på verdensveven.

Men de involverer traktor, pisk og sterke mannfolk. Bare for utvalgte hester, selvsagt.

:lol:

T.B.
25-05-2009, 05:46
Å ja - man kan bli beskyldt for å være barbar - når "den lille, snille koosehesten" lager et helvete når den skal lastes.
For det første, så har hesten ikke blitt trenet til å gå på henger fra den er føll, så har den fått "lov" til å "ytre sin mening" i første fase av lastingen - og DA er løpet kjørt.

Min ridelærer på 70-tallet lærte meg at HVIS en hest får LOV til å "ombestemme seg" det aller minste før en hengerlasting - så er kampen i gang - og da "vinner" hesten, hvis man ikke "tar over" og forteller hesten at "her er det IKKE du som bestemmer".
Da blir det "brutale metoder", ja, at vet'en må sette sprøyte - OG man har da et skjelvende og ustødig dyr ombord i hengeren - noe som gjør det enda reddere - til neste gang.

Hvis man har en hest man ikke er heeelt sikker på at vil gå rett på hengeren, bør man ha alle remedier tilgjengelig - øyeblikkelig og FØR bråket begynner. Altså: flere leietau, 2 lange tau til å lede den inn, blindingsteppe, pisk, bøtte med luktende godsaker INNI hengeren, hodelag utenpå grima, evt. hengeren rygget inntil stalldøra, OG et par sterke mannfolk som følger DINE instruksjoner - øyeblikkelig.
OG - ALLE andre må holde seg unna! - Ikke noe "trigger" en hest så mye som en horde med folk som står rundt hengeren og "lurer på" hvordan denne lastingen vil gå - det gjør at den tolker situasjonen som "særdeles skummel" - og så er sirkuset i gang.

Jeg har opplevd hester som det har tatt 0,3 sekunder å laste - OG de som det har tatt 3 timer å få inn.

Historiene kan jeg evt. fortelle etter hvert - hvis noen er interessert.

Therese
25-05-2009, 08:58
Vet ikke om innlegget ditt var seriøst ment? Isåfall så håper jeg ikke du mener den "metoden" du beskriver er noe mer enn en nødløsning?

LineLovise
25-05-2009, 09:46
Hester husker ganske godt. Så hvis man gjør lastingen inn til et sirkus en gang, så blir det et problem en eller annen gang senere også (eller hver gang hvis man ikke retter på problemet).

Det at man bruker den samme hengeren hver gang spiller liten rolle. Hesten kan kansje slå seg vrang en dag, fordi hengeren ikke har de samme luktene der inne som før, lydene rundt den er annerledes, lyset treffer den kansje fra baksiden å gjør den mørkere enn før osv...

Jeg liker å laste alene, og gjør det rolig og med tålmodighet. Jeg har som regel jobbet med hestene først, slik at de vet at jeg ikke vil lede de inn i en felle...

Hvis jeg føler at hesten er mer sta enn redd, så kan jeg be noen om å stille seg opp bak og kansje smatte på hesten, det er som regel alt som skal til for at de skal gå noen flere steg framover og inn på hengeren (det å be noen om å stelle seg bak en hest som har blitt håndtert med makt inn på hengeren, vil bare gjøre det vanskeligere å få den inn på hengeren).

Hvis man bruker litt tid de første gangene og gjør det til en hyggelig opplevelse, så forbinder ikke hesten det med noe dramatisk, og de blir mer villig til å gå rett på neste gang.

Sol
25-05-2009, 11:10
Jeg har igrunn ikke en metode for å laste hest jeg.. men en metode for hver hest jeg laster;)

Bajas: se her klumpen, henger vet du.. snuse litt ja.. rett på nå? Ok, rygge tilbake og sikte litt bedre.. sånn ja!Binde fast, rusle bak, feste lemmen og svisj avgårde

Svarten: På med kuhalsbånd, feste slepetau mellom grima i kuhalsbåndet, gå igjennom hengeren, snurre slepetauet rundt bommen, tusle ut døra, gå bak, feste lemmen, feste hesten forran og vips.

Forklaring: Svarten ville ikke på henger når han skulle hjemmefra. Han gikk rett på henger når han hadde vært på tur og skulle hjem igjen. En gang i tida har han vært vinsja på med traktor(ikke hos meg), så når bare kuhalsbåndet og slepetauet var på, slappet hesten faktisk av og tuslet på selv. Vi prøvde å hengertrene han på alle snille måter, og han blei bare oppjaget og stressa. En gang tapt på en stygg måte.. aldri mer behov for det. Ville nok aldri vinsja en hest å henger sjøl, men når han faktisk ikke stressa ved å ha dette ekstrautstyret på, og jeg bare kunne gå forran så kom han etter UTEN å legge press på hverken slepetau eller kuhalsbånd... greit nok!

Linnea: satte meg på lemmen, venta til hun var klar... så på at hun gikk inn, lukket lemmen og kjørte

Ayla: Fortalte henne at det var tid for henger.. heiv litt mat på gulvet.. ventet til hun fikk tenkt, leide henne på.. vi prøvde med tau og, men da blei det fryktelig mye tull og tøys..

I går: 17 år gammel kaldblodsmerr jeg ikke kjenner. Ikke spesielt god på å vike for press(type peking mot div kroppsdeler) håpløs å rygge uten MYE press, sur og skeptisk dame.. definitivt ikke motivert for henger: prøvde først med tid og tålmodighet å be henne om å gå på... hun ville ikke. Tau bak rompa, en forran, vips på. Hadde jeg hatt hele dagen ville jeg jobbet henne litt mer medgjørlig for meg, og fortsatt med den snille metoden.. men hun måtte på, skulle avsted, og da gjør man heller pina kort. Særlig når eier har holdt på et par timer for et par timer siden;)

Den styggeste hengerlastingen jeg har sett var ei merr jeg hadde på for for en del år siden. Eier hadde lært henne å lastes ved å legge renneløkke rundt halsen på henne å kvele henne på... grusomt, hjerteskjærende og veldig trist med ei så flott dame, som garantert kunne lært dette på en langt hyggeligere måte:(

Nina
25-05-2009, 12:58
Sady har jo vært fin å laste det siste året, men etter at en veterinær skulle komme med en "hjelpende hånd" så hvanet vi tilbake til scratch. I går var det stevne, og vi brukte 45 minutter for å få han på..
Det var en lang pause mellom klassene, så fant ut at den kunne brukes til litt trening. Først skulle hele stevneplassen selvsagt se på og komme med råd, og det ble jo bare tull. Fikk til slutt bedt dem om å gå unna siden ponnis ble supergira av det, og da går han ikke på.
Ingen av de vanlige knepene fungerte i går, så til slutt satte jeg meg på lemmen og glodde. Han tekte og funderte litt, men kom etter. røp lenger inn i hengeren og satte meg der, og etter litt snusing og tenking kom han etter og vips var han inne. :) Lot han få lunsjen inne der, og da vi skulle dra brukte jeg samme metode og ponni var inne på 5-10 minutter.

Ingen metode jeg vil bruke fast, men greit å som han har hatt en litt dårlig opplevelse og må finne ut av det hele på nytt.:) Så håper at etter litt mer hengertrenign hjemme er vi tilbake tild et punktet der han stort sett går rett på uten mer dill.

LisaFi
25-05-2009, 20:30
Fra spøk til revolver; for min hest sin del er det ganske viktig at det ikke serveres for mye lillefingre; dvs muligheter til å tenke noe annet enn fram og inn i bilen. Av en eller annen grunn går den aldri av lemmen på en bestemt side, og alltid (hvis den gjør det i det hele tatt, alt etter dagsform, smart gammel hoppelure må vite..) på den andre. Setter man noe som sperrer for på den siden som den liker å hoppe av på, vips - hest på. Spør meg ikke hvorfor.

Jo kortere tid det tar å få den på en gang, enda kortere tid tar det neste gang. På fredag brukte vi fem minutter på å få den på hjemme (måtte sette noe ved siden av lemmen, derav tid brukt), på tur hjem igjen brukte vi fem sekund; rett på... :)

Sol
25-05-2009, 20:47
men da skulle hun jo hjem må vite.. stooor forskjell det;)(spør Svarten, gamle gubben)

Mandarinhest
25-05-2009, 20:48
I går brukte jeg den "fæle" metoden for å laste søsters hest. Hun har nesten aldri gått så fint på henger. Brukte fem min. når de til vanlig bruker halvtimen omtrent.

Tydlig at hesten syntes den metoden var grei. Fra å bli smisket, lirt og lurt, til å gå bestemt på. En stopp på lemmen, så rett inn! :D

Sist gang de var på ridesenteret ville hun ikke inn i hengeren at all, måtte omtrent løftes inn! NÅ derimot! Litt tapping mot bakenden og masse ros. SMOKK, rett inn!

Maiken k
30-05-2009, 00:30
er egentlig ikke den heste-eieren som trenger å trene på å laste hestene mine men har jo kommet opp i situasjoner hvor hestene ikke løper på.

Har jeg med begge to og den ene ikke vil tar jeg bare på den andre først og da løper nesten ALLTID den andre på og for å ikke bli etterlatt:p

Chargo bruker alltid kjettingleietau fordi han plutselig kan finne på å snu og løpe sin vei, enten for å spise gress på sommeren eller bare for å være morsom på vinteren.

Har jeg bare med en hest og den ikke gidder med en gang drar jeg litt mer, får kanskje noen til å dytte dem litt bak og setter evnt. på longeringstau for at de ikke skal trokke til siden. Dette funker så å si alltid, altså å bare ha tauet der.

Nå i det siste har victor blitt litt sta når han kjører alene. Han har ikke gjort annet enn å bare stå der og nekte å gå på. Dette kan gjøre meg smålig irritert både fordi at han før pleide å kunne gå på alene, og fordi han er helt rolig og egentlig bare viser at han ikke GIDDER rett og slett. De første gangene har det bare vært at en drar og en dytter(for han sparker ikke, gidder bare ikke fløtte rævva) og så er han på, men så var vi på stevne for 1mnd siden elno hvor han nekta plent og da skulle vi hjem faktisk. Jeg hadde jo ikke med meg noe longetau så vi måtte faktisk piske han for at han skulle gidde å gå på. For det meste bare sto han der og sparket etter pisken men til slutt gadd han å gå;)

Gangen etter det tok vi longetau bak han og krysset de og dro han på, noe som gikk i og for seg helt ok:)

Sist gang vi kjørte gjorde vi det samme men med mindre motstand så det gikk mye bedre:) Skal på stevne neste helg så håper han er snill da og. Tror egentlig han bare er lei av å kjøre alene som er fordi Chargo har vært skadet siden november og ikke har vært på noe stevne enda siden det. (kun reist en gang til lefdals med begge hestene, noe victor likte mye bedre).

Som regel hjelper det å bare ta på kjettingtau og, om hesten er sta.

For å legge til så er jeg også en som går inn foran hesten om ikke den er så snill og kan gå på selv, men det å trene en hest som ikke vil inn i hengeren ved at den skal gå inn uten en person foran synes jeg er tull. Både fordi hesten plutselig da kan hoppe ut av hengeren og på deg og fordi det kan være mer betryggende for de at en annen går foran og viser at det ikke er noen fare. Man kan såklart også bli løpt ned om man går foran hesten og den plutselig finner ut at den skal på, men da kan man helger være litt lett på foten samtidig som man følger med på signalene hesten gir, det er jo ikke alltid man kan se de om man står utenfor når hue er inni hengeren;)