PDA

Se full versjon : Det kunne gått så mye mye verre.

Kurre
11-05-2009, 23:18
Takk og lov at det er en selvfølge at små rideskolebarn rir med hjelm.

Idag fikk vi en stygg påminner om hvor viktig den er.
En rekke med hester traver nedover langsiden.Den ene hesten snubler brått (i sine egne bein?) detter på kne,tipper rundt og stuper kråke og lander først på rygg deretter over på siden.

Rytter stuper frem over hesten da den går i bakken.Havner takk og lov ikke under hesten.
Hesten sparker ut da den vipper over og treffer jenta i bakhodeet.Rett i hjelmen.Det smeller,men det er alt.

Jente i god form,litt sjokkert,men mest opptatt av om det gikk bra med hesten.Jeg temmelig skjelven,de andre elevene spurte og grovlitt om hvordan det gikk med henne,men ingen la merke til hva som egentlig hadde skjedd og hvor ille det kunne gått.

Dette kunne like gjerne skjedd meg.
Antagelig på akkurat samme måte,da jeg ikke setter meg på hest lenger uten hjelm.
heldigvis har jeg nå i en alder av snart 40 lært LITT i løpet av alle de årene jeg har holdt på.

Har du?

LisaFi
11-05-2009, 23:21
Ja det har jeg. Svogern min berga livet ved hjelp av hjelmen ved kjøreulykke med unghest i fjor sommer, det var en stygg happening, hesten måtte avlives etterpå.

jeg er glad i både ride og kjørehjelmen min jeg. :)

insolita
11-05-2009, 23:21
Oh yes... Selv den snilleste hest kan snuble. Godt det gikk bra.

Kaja&HP
11-05-2009, 23:22
Jeg har lært etter at Po løp rett forbi meg etter vi kræsja i ett hinder. Han smalt bakhoven inn i hjelmen min. Ødelagt hjelm, men hode intakt! Heldigvis!

Chevy&Hedda
11-05-2009, 23:22
Huff, godt det gikk bra! Selv rir og kjører jeg alltid med hjelm, har hørt så mange slike historier så tør ikke annet. Føler meg rent ''naken'' uten hjelm på.

GULLPER
11-05-2009, 23:23
Lenge leve hjelm ;-)

Sweeteyes
11-05-2009, 23:25
Alltid hjelm...

Helga
11-05-2009, 23:28
Wow, du kunne ikkje funne betre eksempel. Grunnen til at eg rir konsekvent med hjelm.
Godt det gikk bra.

Ane,Blida&Brana
11-05-2009, 23:35
Har lært leksa mi, og blitt minnet på det gang på gang. Hver gang har jeg priset meg lykkelig for hjelmen. Jeg gjorde en feil for noen år siden, og gjør den aldri igjen.

Dog, en skummel situasjon med rømt hest og store veiarbeidsmaskiner gjorde at en hysterisk eier ikke tenkte klart og kastet seg oppå hest nr 2 for å avskjære hest nr 1 som var på rømmen. Uten hjelm. Fikk svi for det ja.

Kurre
11-05-2009, 23:36
Jeg fikk meg en skikkelig støkk.
Og som du sa Helga.Et altfor godt eksempel.

Flink jente som sitter godt,grei hest som travet pent avgårde i middels tempo,jevnt underlag...Og kunne endt med...ja.

Anne&gneistene
11-05-2009, 23:37
Bra at du skriver om dette Nina, håper det kan være en tankevekker for mange.

Jeg red ofte uten hjelm for MANGE år siden.. Men heldigvis tok jeg til vett, takk og lov så var det ikke noe jeg trengte å skjønne ved å falle av da...

mallilen
12-05-2009, 00:03
Godt det gikk bra. Har absolutt sett eksempler på hvorfor hjelm er så viktig. Deriblant rytter som bare snudde seg for å snakke til sin venninne på hesten bak langs veien. Ingen trafikk, snill hest. Ingenting skjedde annet enn at hesten gjorde to-tre steg i trav. Rytter mistet balansen, skled laaangsomt ned på siden av hesten, forsøkte å holde seg igjen med det resultat at hun landet rett på skallen i asfalten. Hjelmen sprakk med et "popp" - hodet var like helt. Gudskjelov.

Hanna&Brá
12-05-2009, 00:07
Jeg har hjelm - alltid.

Det er så fort gjort at noe skjer..!

Erika&hestene
12-05-2009, 00:11
Her er hjelmen alltid på, både når jeg rir og kjører, er også flittig bruker av sikkerhetsvesten:)

Godt det gikk bra med jenta:)

Harneshaug
12-05-2009, 00:19
Altså, til og meg JEG har tatt til vettet... Den er på, hver gang ;)
Mmmm.. flink er jeg blitt.

Kurre
12-05-2009, 00:21
Helen....nå ble jeg gladere enn du aner.
Takk!

Isadora
12-05-2009, 00:32
Ja, jeg bruker alltid hjelm når jeg rir...

smulemor
12-05-2009, 01:33
hjelm er en himla billig livsforsikring, er dessverre ikke flink til å bruke det når jeg kjører. må jobbe med det vet jeg

Tone Kristin
12-05-2009, 01:35
Alltid. Spesielt etter Lita prøvde å være flink og hoppe over den ekstremt skumle kanten jeg ba henne gå ned og jeg landet med hodet først i asfalten. Etter diverse kjøreulykker så er hjelmen alltid på når jeg kjører også.

Helga
12-05-2009, 01:40
Altså, til og meg JEG har tatt til vettet... Den er på, hver gang ;)
Mmmm.. flink er jeg blitt.

:D
dæt meiks a hjelmentusiast hæppi!

Harneshaug
12-05-2009, 01:59
Ja jeg kan vel ikke annet si enn at noen tar lengre tid på å bli voksne enn andre sukk.. :lol:

Silje og Tindra
12-05-2009, 06:39
Alltid.
Jeg har noen turer fra paddocken borti skogen på samvittigheten fra i fjor sommer, men jeg kan love deg jeg sluttet fort med det den dagen Menja plutselig så noe skummelt i veikanten og tok to lynkjappe galoppsteg fremover. Jeg satt med glatt bukse på glatt eksemdekken, og fant fort meg selv liggende bakover på hesterompa med verden alldeles perfekt opp ned. Jeg var sikker på at jeg kom til å dø; hadde jeg glidd ned der bak da, hadde jeg landet med hode/nakken først og med bakbein ekkelt nært. Heldigvis klarte jeg å vippe det ene beinet over og landet heller (mirakuløst?) på beina bak henne.

skjell
12-05-2009, 07:07
Mange sier de ikke trenger hjelm da "hesten er jo så snill, han vil aldri finne på noe tull", men det er jo et klart eksempel at uhell kan skje!

Å ta på hjelm når jeg rir er for meg det samme som å ha bilbelte i bilen. Jeg har alltid sagt at jeg vil dø på hesteryggen. Men da mener jeg av alderdom, ikke fordi jeg rei uten hjelm!

EliFi
12-05-2009, 07:38
Jeg bruker alltid hjelm ja! Tør ikke annet!

ToveIr
12-05-2009, 10:09
Jeg bruker hjelm bestandig jeg, om jeg rir kjører, longerer eller tømkjører.

Ting kan skje fryktelig fort

Modesty
12-05-2009, 14:07
Selv har jeg opplevd at hjelm har redda livet mitt, om jeg har ridd med hjelm etter det, jepp for jeg kunne ikke ha på hjelm før leeeenge etter ulykken. Men nå er den alltid på plass på hodet mitt, ting skjer selv med snille hester. En ting jeg dog har veldig fokus på er og bytte ut hjelmen med gjevne mellomrom, skal jeg først ha noe på hodet som gjør at jeg svært ofte får hodepine så bør det virkelig beskytte meg mest mulig også!

lil_julie
12-05-2009, 14:43
Et godt eksempel på at slike ulykker ikke nødvendigvis er beviste og grove feil fra hverken hest eller rytter sin side. Snublet, enkelt og greit, ingen sin feil, men kan fort gå hardt utover noen fordi om...

Bruker alltid hjelm, og sikkerhetsvest ved sprangtrening og sprek Vestas. Vesten burde jeg faktisk også brukt oftere, den har muligens reddet begge lungene mine fra og bli knust en gang. (Ja, den tar støyten, vestas sin bakhov har testet, midt i brystet på meg).

Linoo
12-05-2009, 14:48
Alltid hjelm!

Falt av når jeg skulle hoppe 50cm jeg, heste brå snudde og spraket meg i hodet, bra jeg hadde hjelm! :)

Marthe KTH
12-05-2009, 15:27
Alltid på! Veldig glad for det i høst da den ellers snille fôrhesten skulle leke cowboyhest på tur. Husker bare at jeg tenkte at "nå klarer jeg ikke å holde meg på mer" og det neste var at jeg lå på bakken. Heldigvis red jeg sammen en annen (eier til hesten) som fikk stablet meg opp på hesten og fikk meg på legevakt fort. Hjelmen gjorde at jeg slapp unna med en hjernerystelse i stede for store hodeskader.

flaana
13-05-2009, 07:15
Godt det gikk så bra som det gjorde!

Hjelmen er ALLTID på, også når jeg kjører. Har for mye å miste til å ikke gidde å ha den på ;)

stall grønli
13-05-2009, 16:05
Jeg drev å sala opp for en lengre ridetur en gang. På hodet hadde jeg for øyeblikket en caps, som lurte meg skikkelig. Jeg trodde nok det var hjelmen som satt der, for jeg steg elegant opp på hesten og red avgårde. Etter vel 20 min, fikk jeg plutselig se skjærmen på capsen i skyggen av sola :???: Det gikk strake veien hjem igjen, ved siden av hesten..Jeg får nesten panikk når jeg ser folk ri uten hjelm. Hjelm er en utrolig billig forsikring!!!

Nina007
14-05-2009, 07:24
Jeg bruker alltid hjelm! Og glad er jeg for at jeg gjorde det den gangen da jeg ramlet av på tur. Jeg ramlet på hodet slik at hjelmen knuste! Jeg trodde hele tiden at jeg visste hva jeg gjorde og at jeg dro rett hjem etter at jeg ramlet av. I virkeligheten var jeg borte i mange timer og det ble nesten leteaksjon etter meg! Lurer på hva som hadde skjedd med hodet mitt om jeg ikke hadde hatt på hjelm den gangen....

Og etter et skikkelig fall i høst har jeg begynt å bruke vest i tillegg hver gang jeg rir unghester :)

Liselotte
14-05-2009, 09:05
Æsj, så skummelt da :s

Jeg bruker alltid hjelm, både når jeg kjører og når jeg rir!

Løkki
14-05-2009, 12:14
Eg har aldri opplevd nokon stygge fall, men rir aldri uten hjelm. Ikkje berre er det farlig, men det ser berre så utrulig teit ut å sitte på hesten uten. Finn 1 feil liksom..

MeretheHa
14-05-2009, 23:14
Bruker alltid hjelm....

T.B.
15-05-2009, 01:29
Begynte som stalljente i 1970 - og allerede da - leenge før påbudet om hjelm kom - fikk vi ikke nærme oss en hest uten hjelm. (Takk E. Bødtker)
Har i årenes løp mang en gang kunnet takke hjelmen for at "huet er sånn noenlunde intakt". - Er sikkert ikke alene om det.

ponnitrollet
26-05-2009, 08:54
Jeg har alltid ridd med hjelm, føler meg naken uten. og det er sånn det egentlig skal være? Man skal ikke ri uten hjelm, sånn gjør man bare ikke. Hester kan klikke. :lol:

Gudhild
27-05-2009, 02:58
Ble påmint dette senest i fjor da jeg ble kastet av og havnet på de to eneste steinene på hele området.Den ene der hue havnet og den andre der hofta mi var.
Gangen før der var når jeg valgte å hoppe av en hest i fart som stakk.Hadde sikkert ikke turt det om jeg ikke hadde hatt hjelm og etter trynet å dømme på hesten,hadde det nok ikke gått noe bra med meg tror jeg..

Kommer egentlig aldri til å skjønne de som rir uten,men det er jo så.

Sussi
27-05-2009, 03:12
Jeg ville aldri finne på å ri uten hjelm. En gang har hjelmen vært av til ære for fotografen ( konfirmasjonsbildet) og da var hjertet lett i halsen på meg selv om hesten var " stødig":) Ingen kommer opp i salen på fremtidige hester hos meg uten hjelmen!

Klara og Trico
20-06-2009, 19:25
Det er ikke mange ukene siden jeg hadde en liknende opplevlse bare med kjørehest. Hjelm er livreddende. Og en sikkerhet selv om hesten er aldri så snill. For min del er det litt som sikkehetsbelte i bil; jeg tar det ikke på fordi jeg har tenkt å kræsje, jeg tar det på i tilfelle jeg er uheldig. Det redder liv!

Mentos
22-06-2009, 00:35
Jeg ser ofte at dressurryttere (spesielt) på høyt nivå trener uten hjelm.. er det en grunn til dette? :neutral:

Shadowfax
22-06-2009, 00:37
Så nå mange på Norway GP i dag uten hjelm også jeg...

Sussi
22-06-2009, 00:37
Det er fælt. Min søster red sin hest på tur her om dagen. ( Veldig trygg gutt) Men han ble skremt av kuer som han ikke er vant til og hun falt av. Hun hadde hjelm OG sikkerhetsvest og likevel hjernerystelse.

Så våger ikke å tenke på risikoen for dem uten hjelm.

ArabianStar
22-06-2009, 09:46
Du kunne jo drive med forskjellige ting?
Omskolering av gamle løpshester, behandlingsstall, terapiridning, butikk kanskje, evt kurs, trening osv.. Kommer ikke på særlig mer i farta..
Men iallfall ville jeg tenkt litt i alle retninger om jeg skulle drive med hest, evt prøvd meg fram..

Belinda<3
29-11-2009, 21:01
S&#229; skremmende historier her, godt det gikk bra... Selv har jeg klart og dele hjelmen en gang, og midlertidig hukommelsestap en annen gang :S Fra den gangen jeg mistet hukomelsen litt, kan jeg ikke huske noen ting nesten, bortsett fra s&#229;nn ca stedet(p&#229; tur). Da spurte jeg en av de andre som var med p&#229; turen n&#229;r vi kom tilbake, om jeg hadde falt av...

Og noe annet; alle hester kan finne p&#229; noe! Selv har jeg falt av forhesten min 2 ganger, og hun er utrolig "avdanket rideskolehest", fjording p&#229; 29 &#229;r som tester ut nye med &#229; g&#229; sakte.. Og jeg har ikke tall p&#229; hvor mange ganger hun har bukket! Hun er jo s&#229;nn hest som folk tror ikke finner p&#229; noe :p

tuuuva
17-01-2010, 20:16
Drar opp denne litt igjen jeg.

Jeg har halt hest, han har v&#230;rt halt siden juli. Han har g&#229;tt mye i liten sykepaddock, st&#229;tt p&#229; boks om natta og opparbeidet seg mye energi.

S&#229; skulle vi begynne &#229; skritte igjen. Det gikk bra en ukes tid, men en dag var det en traktor p&#229; en g&#229;rd ved siden av veien vi rei p&#229; som sto og gikk p&#229; tomgang. Vi skritta forbi, det gikk helt fint. Helt til vi hadde kommet et stykke forbi. Plutselig kr&#248;ller hesten nakken mot bringa, spretter litt opp med forbeina, s&#229; bakbeina mens han skyter rygg. Jeg landa framp&#229; nakken hans, og han trengte bare &#229; riste litt p&#229; hodet for &#229; f&#229; meg av. P&#229; bakken landa jeg p&#229; ryggen (som blei veldig oppskrapt), og bakhodet mitt deisa nedi der rett etterp&#229;.

Hadde jeg ikke hatt p&#229; hjelmen hadde hodet mitt antagelig blitt knust ned mot bakken (kanskje ikke bokstavelig, men hadde nok v&#230;rt gr&#248;nnsak i dag).

-Rúna-
17-01-2010, 20:23
P&#229; vei til kurs idag m&#248;tte vi to hester som red langs veien.

LANGS veien, begge UTEN hjelm... Fikk litt sjokk jeg.

MonaB
17-01-2010, 20:30
Uff... de fant vel ikke hjelm som passet de da;)

(h&#248;h&#248;h&#248;)

Torhild
17-01-2010, 20:37
Sist sprangstevne oppe hos oss hadde vi en stygg ulykke.
En god gammel og erfaren spranghest p&#229; n&#230;rmere 20 &#229;r, skulle ut og starte 120 som den alltid gj&#248;r. Men s&#229; langt kom den ikke!! For mens den varmet opp i trav, alts&#229; f&#248;r den hadde begynt &#229; varme opp p&#229; hinder engang, de bare luffet rundt i trav, s&#229; snublet den i egne ben og tok salto og landet p&#229; nakken. Rytteren fikk store smerter i foten og h&#229;ndleddet (hjelmen var p&#229;) men ikke v&#230;rre enn at hun klarte &#229; dra seg bort. Hesten derimot stod det v&#230;rre til med. Vi var sikre p&#229; at nakken var brukket, da den l&#229;g med hodet under kroppen, beveget seg ikke, pustet ikke. Heldigvis var det dyrlege p&#229; stedet og hun kom ilende og "reddet" den.

Men poenget her; selv erfarne hester kan tryne, og selv erfarne ryttere kan bli trynet med i de mest uventede og uskyldige situasjoner. For hvem ville trodd at hesten skulle snuble i egne ben, i rolig joggetrav p&#229; en d&#248;nn flat ridebane??
S&#229; bruk hjelm uansett!!

IngvildK
17-01-2010, 20:56

(høhøhø)

Eller kanskje det var varmt..:D

Leia
17-01-2010, 21:01
&#198;re v&#230;re ridehjelm!

ReateT
18-01-2010, 22:24

(høhøhø)

Eller kanskje det var varmt..:D

Vel...Det ER jo vanskelig å finne en hjelm som matcher de lyserosa og lyseblå schabrakene på farge! Er det demmes feil liksom....La oss heller skylde på produsenten som kun lager kjedelige svarte og brune hjelmer:p

Personlig syns jeg jo hjelmen er litt viktigere i seg selv enn om den matcher schabraken eller ikke, men det er jo ikke sikkert alle syns det....

zafi
01-02-2010, 17:57
En viktig påminner, ja! Hjelm er utrolig viktig. Har ALDRI satt meg på hest uten hjelm, og kommer heller aldri til å gjøre det. Etter et meget stygt fall på Island der hjelmen sprakk og jeg slo meg så hardt i hodet at jeg fikk kraftig hjernerystelse og ikke hadde følelse i kroppen på over ti minutter, fikk i alle fall jeg meg en støkk..

RebeccaK
03-02-2010, 15:00
Fikk en p&#229;minner for en par &#229;r siden da hesten min hoppet til siden midt under intervalltreningen og jeg som ikke fulgte med f&#248;yk rett over nakken med hodet f&#248;rst. Landet midt p&#229; en skarp stein som gjorde at hjelmen knakk i to. Hverken kj&#248;rer eller rir uten hjelm etter det.

Malene_Fiola
07-02-2010, 21:57
Hjelm er så utrolig viktig. Går gjerne med hjelmen ei stund etter at jeg er ferdig å ri, blitt vane å ha den på i stallen:p

Borkus
07-02-2010, 22:12
Jeg har blitt veldig glad i hjelmen min etter &#229; ha falt av rett p&#229; hodet p&#229; tur, f&#229;tt hjernrystelse og hukommelsestap. Var bare flaks at hesten kom tilbake og at jeg fulgte etter den hjem. Dette var julaften for noen &#229;rsiden, midt ute i skogen og ingen viste hvor jeg var.
Jeg blir helt skjevlen av &#229; tenke p&#229; hvordan dette kunne g&#229;tt, tenk om jeg ikke hadde hjelm? Eller ikke hadde fulgt etter hesten?

Krussedull
08-02-2010, 12:30
Jeg er ogs&#229; utrolig glad i hjelmen min... merker nesten jeg f&#229;r litt panikkf&#248;lelse de f&#229; gangene jeg har satt meg opp og oppdager at jeg har glemt den. Deilig &#229; tenke p&#229; at hodet ikke er bart syns jeg. Bare tenk hvordan det er &#229; dette med hode f&#248;rst i asfalten eller en stein, i god fart, uten hjelm. Det vil ikke jeg v&#230;re med p&#229; hvertfall!!

Froyamor
11-02-2010, 11:15
Jeg bruker alltid hjelm når jeg rir, billig forsikring og har vært med på litt for mange nesten-ulykker til at jeg tør å ri uten. Tenker også på at som voksen rytter med hjelm, så er jeg et godt eksempel for de yngre rytterne. Vet selv hvor lett det er å bli påvirket til å ikke bruke hjelm når voksne i stallen konsekvent rir uten hjelm. Glad jeg er voksen og har innsett at det er de uten hjelm som er idioter :p

Langebru
11-02-2010, 12:12
Sist sprangstevne oppe hos oss hadde vi en stygg ulykke.
En god gammel og erfaren spranghest p&#229; n&#230;rmere 20 &#229;r, skulle ut og starte 120 som den alltid gj&#248;r. Men s&#229; langt kom den ikke!! For mens den varmet opp i trav, alts&#229; f&#248;r den hadde begynt &#229; varme opp p&#229; hinder engang, de bare luffet rundt i trav, s&#229; snublet den i egne ben og tok salto og landet p&#229; nakken. Rytteren fikk store smerter i foten og h&#229;ndleddet (hjelmen var p&#229;) men ikke v&#230;rre enn at hun klarte &#229; dra seg bort. Hesten derimot stod det v&#230;rre til med. Vi var sikre p&#229; at nakken var brukket, da den l&#229;g med hodet under kroppen, beveget seg ikke, pustet ikke. Heldigvis var det dyrlege p&#229; stedet og hun kom ilende og "reddet" den.

Men poenget her; selv erfarne hester kan tryne, og selv erfarne ryttere kan bli trynet med i de mest uventede og uskyldige situasjoner. For hvem ville trodd at hesten skulle snuble i egne ben, i rolig joggetrav p&#229; en d&#248;nn flat ridebane??
S&#229; bruk hjelm uansett!!

Det var det jeg sa til noen unger i sommer ogs&#229;, at hesten kan snuble. De red to stykker p&#229; en hest, uten hjelm, uten sal, uten hodelag, bare i grime og leietau. Sitte og sparke for &#229; f&#229; hesten til &#229; l&#248;pe. Sitte og hale for &#229; f&#229; den til &#229; stoppe. Ute p&#229; et beite med andre hester, som kan bli irritert og slenge ut et bein n&#229;r den dumme vallaken kommer l&#248;pende mellom dem.

De ungene skj&#248;nte ingenting da jeg sa at s&#229;nn fikk de ikke gj&#248;re :D "Vi har f&#229;tt lov til &#229; ri, vi?!?" "Ja, det er greit, men ikke s&#229;nn!" Forklarte at hesten kunne snuble og de kunne treffe en stein, og at det faktisk ikke var sikkert at de andre hestene var glad for den l&#248;pinga mellom dem, at de kunne bli irritert og sparke. Tror de ungene syntes jeg var rimelig bitchy, men jeg f&#248;lte meg mer :cool:

Edit for &#229; legge til: De fikk ogs&#229; beskjed om &#229; slutte med herjinga, men det var f&#248;rst og fremst sikkerheten, hjelm og ridning under mer kontrollerte former jeg var opptatt av.

Beate&Falko
25-02-2010, 15:01
Det var det jeg sa til noen unger i sommer også, at hesten kan snuble. De red to stykker på en hest, uten hjelm, uten sal, uten hodelag, bare i grime og leietau. Sitte og sparke for å få hesten til å løpe. Sitte og hale for å få den til å stoppe. Ute på et beite med andre hester, som kan bli irritert og slenge ut et bein når den dumme vallaken kommer løpende mellom dem.

De ungene skjønte ingenting da jeg sa at sånn fikk de ikke gjøre :D "Vi har fått lov til å ri, vi?!?" "Ja, det er greit, men ikke sånn!" Forklarte at hesten kunne snuble og de kunne treffe en stein, og at det faktisk ikke var sikkert at de andre hestene var glad for den løpinga mellom dem, at de kunne bli irritert og sparke. Tror de ungene syntes jeg var rimelig bitchy, men jeg følte meg mer :cool:

Edit for å legge til: De fikk også beskjed om å slutte med herjinga, men det var først og fremst sikkerheten, hjelm og ridning under mer kontrollerte former jeg var opptatt av.

Har opplevd akkurat det samme. Småunger som sitter to/tre på en hest og raser rundt i bare hodelaget. De stakk av da de hadde gjort pøbelstreker her på gårdsbruket, men vi tok dem igjen og sa klart i fra. Her rir ingen uten hjelm. max 1 person pr hest og helst med voksen tilstede. (det var små unger som raste rundt alene, og Hovedveien er ikke lange veien bortenifra. Jeg fikk stygge blikk og slengt komentarer til meg. Så en telefon til foreldre endret altog har ikke sett de uten hjelm siden!

Hjelm er utrolig viktig! Det har jeg skjønt etter å ha falt av hesten 13 ganger på 7 uker! :)

Johanne S.
26-02-2010, 14:31
På vei til kurs idag møtte vi to hester som red langs veien.

LANGS veien, begge UTEN hjelm... Fikk litt sjokk jeg.

Hi, hi, ikke så rart for det er vanskelig å finne hjelmer som passer til hester :D Siden det var to hester som var ute og red... (Klarte ikke dy meg)

SafiraogMarthe
27-02-2010, 11:50
Kurre: Typiske eksempler på at hjelmen er salig god! Lykke til hjelmen, uten tvil! Den har averget mange sykehusbesøk, og i værstefall gravkista.
Jeg bruker ALLTID hjelm, og syns det er synd at det er så mange som ikke vil lære at de må bruke hjelm før det er for seint...

Marius
27-02-2010, 12:55
Jeg bruker alltid hjelm under riding, men når jeg kjører er jeg usedvanelig dårlig, selv om det er vel så farlig, kanskje farligere.. Så jeg skal ta et lite oppgjør med meg selv ja
:wav:

Marte+Quicky
27-02-2010, 19:25
Huff, godt det gikk bra! Selv rir og kjører jeg alltid med hjelm, har hørt så mange slike historier så tør ikke annet. Føler meg rent ''naken'' uten hjelm på.

Samme her.
Altfor mange som spesielt kjører uten hjelm. Tragisk:rolleyes:

akg
19-03-2010, 21:37
Jeg bruker alltid hjelm både under kjøring og riding!
Var ikke like flink til å bruke hjelm når jeg kjørte før,men det endret seg etter at jeg fikk barn:) Og det er jeg veldig glad for etter et par stygge kjøre-episoder,siste gang med hjernerystelse som resultat.

StallNes
19-03-2010, 22:26
Her skal det v&#230;re hjelm p&#229; under ridning, UANSETT!
Har ein type som skulle absolutt ri, han fikk lov om hjelmen passet. Den passet akkurat s&#229; vidt. Han skulle hjelpe til under treningen av eine hesten og skulle sitte opp&#229;, eg skulle stramme stigb&#248;ylene s&#229; eg ber han ta opp eine foten slik at eg f&#229;r strammet dei.
Og der sklir han over og ned p&#229; andre siden :p Ekstremt morsomt, men kunne g&#229;tt galt om hesten hadde kvukket til akkurat da han l&#229; der p&#229; bakken.

Ellers s&#229; hadde vi ei i stallen f&#248;r som absolutt ikkje skulle ha hjelm p&#229; da vi skulle ned &#229; bade med hestene (eg var ikkje der under hendelsen, men min s&#248;ster var)
Ho satt seg opp&#229; da hesten var 4&#229;r (n&#229; er ho 10) og meinte at hesten var s&#229; snill og ho fant ikkje p&#229; noko tull. Etter MYKJE krangling fram og tilbake fikk dei hjelmen p&#229; hodet hennes. N&#229;r dei hadde komt nedover mot sj&#248;en s&#229; sprang f&#248;llet og 2-&#229;ringen l&#248;s og der fant 4-&#229;ringen ut at ho og ville l&#248;pe etter p&#229; den stoooore fristende bakken.

Det endte med stygt fall, sjukehus og div smerter i rygg og hode.

HJEEEEEELM ER VIKTIGT!!!!!!! Blir like forbanna hver gang eg ser folk uten... :D