PDA

Se full versjon : Drukner i gjørme!

Kurre
20-10-2006, 09:36
Hva gjør man?
Luftegårdene mine er mildt sagt j**lige og det bare regner og regner og regner.

Det er jo tørrere deler der ute (tørre...det var en vits...noe mindre gjørmete er bedre) men for å komme dit må de svømme gjennom lange strekker med kodeledd-dyp gugg.

Skal innrømme at jeg er litt oppgitt for tiden.Har ikke mulighet til å drenere/fylle på ting...kan ikke få endret forholdene.
Hva gjør man med utslipp når det er sånn? Slenger dem ut i gjørma og sier:Det får være som det er,det går over igjen?
Holder dem inne?
Bruker plenen? (Har gjort litt...ikke noen heldig løsning for plen,busker,blomsterløk o.l.)

Off...Er litt fortvilet jeg nå. Kan det ikke fryse på snart??
H**vettes drivhuseffekt! Vil ha KALDT!

Shadowfax
20-10-2006, 09:41
Huff.. har det sånn her også, men her er vi så heldige å kunne sette de ut på jordene om natta. Har hatt de stående inne i stallen på dagen de siste dagene for at de kan få tørka opp litt.

Ideelt burde man jo få på et eller annet.. Skulle hatt en stor fliskutter, traktor og motorsag og spredd utover grov flis.
På Teland i fjor kjøpte vi inn et digert lass med grus som ble tippa midt i paddocken. Da var gleden stor! Utrolig hva en hesteflokk kan finne på med en grushaug..

smulemor
20-10-2006, 10:18
tja... hvis du ikke har mulighet til å fylle på med noe eller drenere og ikke vil ha de inne så blir nok nok litt kinkig :?

trøst deg med at det er like ille her :(

Wenche
20-10-2006, 12:11
Godt å høre at det er flere som har det slik.. Her har hestene stått inne de 3-4 siste dagene, og heller fått seg lange turer i regnværet. I går så MÅTTE jeg slippe ut Amber, da hun begynt å fylle i bakbeina, noe hun aldri har gjort før, og da tyder det på at de har stått altfor mye inne.. Huff, hater å ha hestene inne dagen lang, men samtidig ser det ikke ut til at de koser seg noe særlig når de står ute i regnet med gjørme langt oppover beina..=/

Måne
20-10-2006, 12:18
Ypperlig passtrening det. Går ikke hester pass når de svømmer? Og er ikke du glad i sånne brune hester? Hmmm.

Nei, nå var jeg ekkel. :P

Silje og Tindra
20-10-2006, 13:03
Er det kjøligere om natten? Sånn, ned mot minusgrader? I såfall kunne det jo vært noe å slippe de ut om natten og ta de inn igjen på dagen? :-)

Shadowfax
20-10-2006, 13:10
Du kan ikke tømme på noe flis noen steder da? på de "tørre" plassene?

Forsvinner vel bare med en gang..

Eh, granbar kanskje? trampe det nedi..?

Anette
20-10-2006, 13:22
Er sånn her også. Idag lot jeg være å slippe de ut klokka sju...så de kom nettopp ut nå, og skal stå ute til jeg kommer fra jobb klokka sju. Men for no dritt det er... hvit man og hale? yeah right..kunne like gjerne vært en ku som sto der, ser ikke forskjell uansett :/

Trøst deg med at det går over Kurre. For det gjør det :)

Therese
20-10-2006, 14:03
Du har ikke mulighet til å dele innhegninga i to da? Eller gjerde av et lite område slik at det får mulighet til å tørke litt der?

Ellers har jeg bare et forslag - GRUS! Men det kunne du jo ikke, også er det vel bedre resultat hvis man legger det på før det er blitt gjørme.

LinnMerethe
20-10-2006, 15:56
http://bole.no.e-line.nu/e-line/images/prod250/36450.jpgKanskje vi skal investere i et mål eller to med slike?Det er noe som kalles jordforsterkere,som skal hindre at det blir klinete.En matte er på 120 x 80cm. :shock:
Det blir cirka veldig masse penger :?

Kurre
20-10-2006, 16:15
Hmmm...Linn Merethe hadde kanskje beste løsningen?

Måne:De tølter nå de svømmer.passer ikke. (Alle hester tølter forresten når de svømmer,ikke bare isiser)

Dele av bli vanskelig.Det tørker ikke opp noe...dårlig drenering her,så selv om jeg skiller av så holder det seg like j*vlig.
Dessuten må de gjennom den delen som er verst for å komme dit det er litt bedre...

Tømme på flis...kunne jeg gjort.Om jeg kunne tatt på et par tre lastebillass...det trengs jo så MYE for at det skal bli noe effekt...
Tenkte på bark også,men det blir det samme. Og nå er det såpass at en bil hadde ikke kunnet kjøre utpå.

Er like mildt her som hos deg Silje,så noen minusgrader er laaangt vekk.

Neei,må vel bare vente...er faktisk litt trøst at andre også sliter litt...felles skjebne felles trøst?

Føler meg som verdens verste hesteeier for tiden. Masse innetid og gjørmebad når de er ute.De vil ikke rulle seg engang.

VIL HA FROST.NÅ!

Silje og Tindra
20-10-2006, 17:31
Kurre: Mildt? Høhø. Her har det vært nede i 1 (natterstid).. Derfor jeg lurte. ;-)

lillings
20-10-2006, 17:37
Jeg drøyer og drøyer med å flytte hesten min opp igjen på stallen for der er beite/luftegården så sinnsykt gjørmete. Har henne på mitt beite nå og det heller nedover så det er kun litt gjørmete der jeg tar ut og inn. Har ikke noe tips til deg, annet enn å vente. Det blir vel noe frost snart kanskje??

Shadowfax
20-10-2006, 18:10
*Øy, folkens, send hestene på svømmetrening og lær de å tølte!* wee...

Nei, huff... blir i sånn merkelig humør av dette dritværet...

Er våt også, måtte langt ut i gjørmehavet for å hente Meining.. nekta å svømme over, beistet..

Hreggur
22-10-2006, 22:03
Vi er flere ja!!mine går på utegang, og deler er grusa, men tom grusen begunner å bli gjørmete nå (og der er det store steiner og ikke jord under)Det er noe dritt med våt sørlandsvinter...Skulle tatt med meg ponnisene og lagt oss i dvale frem til våren!

Reaper
23-10-2006, 13:44
Og nå er det såpass at en bil hadde ikke kunnet kjøre utpå.

Traktor? :) kanskje noen snille mennesker vil hjelpe deg og låne bort traktoren sin?:D

Kurre
24-10-2006, 01:38
Kjenner ikke snille mennesker :evil:

(negativ? neeeida...vil bare flytte...fort...til Skåne!!)

Mari
24-10-2006, 06:46
Du kan få låne traktoren min..? :roll:

Kurre
24-10-2006, 10:08
Kjører du den ned? :D

Mari
24-10-2006, 10:29

Hmm.. :lol: 25 km/t på E6 er vel strengt tatt ikke lov kanskje?? :roll:

Ragnhild
24-10-2006, 12:03
Du får si det er til en god sak! :p

Therese
24-10-2006, 12:38
Så lenge det ikke er motorvei er det lov ;)

Shadowfax
24-10-2006, 12:47

Hmm.. :lol: 25 km/t på E6 er vel strengt tatt ikke lov kanskje?? :roll:

Hvem har sagt at du må kjøre på E6'n :P :D
Hehe.
Ellers går det vel sikkert en eller annen bakvei nedover.. hehe... Sett av god tid da i hvertfall :wink:

Huff.. har fæl humor i dag..

Mari
24-10-2006, 13:16
Haha, jeg kan jo kjøre på en gangvei eller noe. Hehe, morsomme vi er i dag!

Shadowfax
24-10-2006, 15:42
Ja, utrolig morsomme ;) *hehe*

Maja
24-10-2006, 19:26
Arg!!må gå med søle til langt oppå leggen for å komme til beite til Fernando :x

Reaper
24-10-2006, 21:16
Kjenner ikke snille mennesker :evil:

(negativ? neeeida...vil bare flytte...fort...til Skåne!!)

uffda:/
Skal du flytte til skåne? eller er det bare drømmen?:P

Nettan
24-10-2006, 21:27
Blir med til Skåne jeg Kurre, så et supert sted der.. Prisen var... ehhh... 5 mill, men så var det flott da.. Stoooort! plass til 20-25 ponniser, eget ridehus, walker, utebane, beiter++++

Shadowfax
24-10-2006, 21:33
*Kurre vil flytte inn i stabburet til fam Adalsteinsson* ;) Jeg tar ikke mye feil nå vel?

Kurre
25-10-2006, 09:56
Hehe Tine...
trenger ikke stabburet...
Har et godt tilbud der,det skal innrømmes,men kan ikke flytte på meg nå.
Er endel ting som må avklares her hjemme,men når det er på plass skal du ikke se bort fra at det blir "Hööring" av meg.

Ikke helt sikker...kan bli for nært,men veldig praktisk da.kontakter er aldri dumt å ha også er jeg jo veeeldig glad i Skåne!!

Shadowfax
25-10-2006, 14:24
Hehe, ja da så ;)

Joda, både Sverige og Danmark er fint.. men man veit ikke hvor mye man savner et Norge før man ikke er der lenger... Savner miljøet ;) er så masse som er annerledes ;)

Men uansettet gods et eller annet sted hadde man vel ikke sagt nei til uansett...

Kurre
25-10-2006, 14:57
Er nok ikke så voldsomt knyttet til "gamlelandet" jeg .
Tanken på å flytte bekymrer meg mindre enn ingenting.
Eneste er å miste "kundegrunnlaget"...men slikt får man alltids bygget opp igjen.

Tror Kurr hadde trivdes i broderlandet.

Linda
26-10-2006, 18:05
Har det helt J***** vi også! HATER GJØRME!!!!!!

Jossa
27-10-2006, 09:55
Her bader hestene i gjørme. Men mine får ikke stå ute i gjørma om dagen. Men de liker ikke uaensett ikke å stå ute når det er så jævlig vær. Da får de heller stå inne og spise masse høy.

Tone Kristin
27-10-2006, 10:01
Nå har vi fått bark! Det er kjempemykt og ekkelt å gå på, men det er i det minste tørt. *Peke nese til gjørmebryterne*

Linda
30-10-2006, 22:23
Veit ikke om det har vært nevnt her, men halm bruker vi å legge på når det er gjørmete.
Får ikke dekka hele luftegården da, men hvertfall en del sånn at de har et tørt sted å stå på.

Mari
31-10-2006, 06:26
Her har vi masse snø vi, så gjørma er blitt til noe steinhardt noe med snøøø på!

Therese
31-10-2006, 08:42
Vi har masse masse snø :D

Har ikke hatt gjørme i paddocken i høst.. Men tror det hadde blitt gjørme hvis det ikke hadde blitt frost, så neste år vil jeg utvide paddocken og legge mere grus.

Andrea & Bajas
22-11-2006, 17:50
Andrea føer seg heldig. Ikke en eneste gjørmeflekk i min innhegning...

Thea og Ronja
22-11-2006, 20:03
Åå du beskriver akkurat sånn som vi har det! Tror alle har det sånn nå!

Her står nemlig hestene med gjørme til knærne!!!! :shock: :shock: Og for å komme til der de står(hvor det er høy de kan støtte seg på)må man vasse gjennom VANN, vann blanet med gjørme! Det er helt jævelig! Og hestene får mugg som bare pokkern! Hva kan man gjøre? Legge ut flis? Stein? Vet ikke jeg ass, men vi har hvertfall lagt ut litt flis og det har hjulpet de stedene vi har lagt flis. Så det er jo et alternativ...

Det som også er helt forferdelig for oss er at de hestene som står inne om natten har det nesten værre enn de som står ute! For i stallen drypper det no veldig :???: Utrolig mye fukt, dekkene blir våte og hestene er vel ikke noe særlig bedre! Hvordan blir man kvitt fukt? De har satt opp en vifte, men det ser ikke ut til å funke :???: Uff får så vondt av å se på stallen nå altså! Sjeldent jeg sier det,men nå synes jeg snøen og frosten kan komme fort!!!!

Og først inne på temaet, hvordan fjerner man mugg fra beina til hestene?? Halve stallen har det nå vett :???: :shock: :sad:

Funa
22-11-2006, 20:09
Har faktisk klart å blir kvitt gjørmeproblemet vi nå :smile:
Fann en kjempefin plass inni skogen der jeg satte opp gjerdet. Jorda der er veldig tørr og der er ganske mye trær. Har hatt hestene der en stund nå, og der er ikke antydning til gjørme selv om det har regna mye.
Irriterende at vi ikke har kommet på å sette hestene der før. De andre plassene vi har prøvd å sette opp padokk har blitt det gjørmebadet etter kort tid.

Thea og Ronja
22-11-2006, 20:15
Heldige dere er da!! åååå *misunne*

pelsdott
23-11-2006, 20:38
Å legge på "store" flisbiter gjør ikke saken bedre.. de bare råtner og så får du bare et enda større problem da du egentlig bare har lagt til mer gjord :neutral:

absinthe
23-11-2006, 20:47
kjenner veldig til gjørmeproblemet ja!!! :( skikkelig dritt!!!! hyl!!!
og så regner det, og blåser, og er bare skitvær!
så i morra får hestene mine stå inne tenker jeg, om det er like ille.
i dag stod hele flokken klint inntil porten, og ville inn,innINN!!

Thea og Ronja
23-11-2006, 21:56
Å legge på "store" flisbiter gjør ikke saken bedre.. de bare råtner og så får du bare et enda større problem da du egentlig bare har lagt til mer gjord :neutral:

Det er ikke den erfaringen vi har. Flisen har trukket til seg det fuktige og gitt tilbake en tørr sti akkurat der flisen lå :razz: men kan godt hende det blir et større problem senere... Det vet jeg ikke noe om

Rusket
10-12-2006, 17:48
Stjel grus fra innkjørselen til noen rike snobber som har råd til å kjøpe ny lell?

Ka Nina, skal du flytte til Skaaaaune? :shock:

Kurre
10-12-2006, 20:30
Stjel grus fra innkjørselen til noen rike snobber som har råd til å kjøpe ny lell?

Humre...god ide...Ser for meg trynet på naboene om jeg begynner å løpe rundt her på landsbygda med trillebår...hehe.

Skåne er...et alternativ,ja.Ikke foreløpig,men får se hvordan ting tar ivei.
Nå er jeg på desperat jakt etter stall/bruk i pendleravstand til Drammen.
Har forpliktet meg litt til lokallaget en stund fremover,så...

Sara&Korak
13-12-2006, 13:32

Humre...god ide...Ser for meg trynet på naboene om jeg begynner å løpe rundt her på landsbygda med trillebår...hehe.

Nei? Mener du Svergie? Skaldu flytte til Svergie?? :shock:

Reaper
13-12-2006, 22:11
Jeg kom pluttselig på at Linn Therese (hanniball) har jo stall de leier ut nå fordi hun har flyttet hesten sin til skolen..det er jo ikke avstanden drammen da, men det er jo i Larvik ihvertfall..

Stall-Vinga
18-12-2006, 11:56
Velkommen til vestlands kysten dere :-D, for bare tenk, her har vi knappe to uker med frost i løp av en lang vinter som ellers er meget regnfull.

Å ha hestene direkte på gjord gav jeg opp for mange år siden, nå går de ute på grov bark/treflis og grus. Etter en lang dag ute, er de fremdeles tørre på bena. I tillegg har jeg kjørt ut rundballer på luftegårdene slik at de har fri tilgang på mat ute.

Fungerer flott, men jeg ser langt etter kalt vintervær likevell (flytte over fjellet) :roll:

Ingvild
18-12-2006, 11:59
Thea: Det finnast ein tråd ein annan plass her inne med MANGE tips til mugg! :)

Vi har også veldig gjørmete paddockar.. Den der hesten min står er den mest gjørmete, så ho er alltid gørrskitten på beina, og har fått mugg også..

Kaja
18-12-2006, 13:18
Vi har gjørmete paddocker men til 2007 blir det grus i alle sammen, samtidig som ridehallen blir ferdig.. (:

Hanna
18-12-2006, 19:15
det er egentlig helt ok her! i alle beitene/paddockene er det steder hestene kan stå utenfor gjørma om de vil. og nå er det jo frost uansett, så da er det jo greit ;-)

|lisa|
18-12-2006, 22:45
Her finnes det gjørme i massevis. Her er det flatt og ingen trær. Nå har det heldigvis kommet snø, så nå blir det kanskje greit utover. Satser på det :-D