PDA

Se full versjon : Jeg skal starte distanse for første gang!

Mathilde
09-05-2009, 12:41
Den 31. mai skal jeg starte distanseritt for første gang. Skal bare ri 2 mil, men er litt nervøs, for jeg er ikke helt sikker på hvordan det skal gå for seg.

Hva kommer til å skje fra jeg kommer til stevneplassen, til jeg kommer igjen etter at rittet er slutt? Hva er lov og ikke lov av utstyr?

Noen råd til trening på forhånd? Hesten er i ok form, blir ridd 6 dager i uken, 4-5 dager på bane og 1-2 på tur (45 min eller lengre, somregel i bratt terreng).

Noe annet jeg trenger å vite?

Lopke
09-05-2009, 12:43
Har ikke noen gode råd (dem har vel miriam og bente et fløss av) men vil ønske deg lykke til!! Høres kjempegøy ut!!

Mathilde
09-05-2009, 12:46
Takk takk:)

Frida&Jameel
09-05-2009, 12:53
Nå er det noen år siden jeg startet, men dere skal innom veterinærsjekk før dere skal ri :) Det er også møter om løypa dere skal ri, men dere blir innkalt så du vet når det skjer.

Bare ri med vanlig utstyr du bruker. Ville unngått belegg på beina hvis du ikke absolutt må ha de. Det er lett for å komme grus og ulumskheter oppi som kan være vonde for hesten. Nå er jo dette så og si nesten en vanlig tur, så jeg ville gjort som du pleier å gjøre. Bente, Janne og Miriam kan mer om reglementet for utstyr.

Før stevnet ville jeg bare trent på å ri i et jevnt tempo over lengre strekker. Trene mye i skritt og trav, og gjerne en del klatring. Sats heller på å ha et høyere travtempo enn vanlig i stedetfor å galoppere mye. Galopp innimellom er bra for avveksling, men det er mer gunstig å ri i et jevnt travtempo :)

En vanlig hobbyhest har ingen problemer med å gjennomføre to mil. Lytt til hesten din og ikke stress med å komme i mål :)

Skal dere ri på idealtid?

Ferrari & Miriam
09-05-2009, 13:00
http://www.rytter.no/t2.asp?p=73557 denne er grei å lese

pisk, sporer og hjelpetøyler er ikke lov. Sko m/hæl med mindre du bruker sikkerhetsstigbøyler. Alt står veldig greit forklart i reglementet :)

Lykke til!

JanneogTanha
09-05-2009, 13:10
ser ut til at du har fått gode svar fra mange her inne:)

prøv å hold et helt gjevnt tempo under hele rittet. f.eks trav/rolig galopp. ikke skynd deg frem for så å skritte en stund,hesten blir mer sliten av det. høres ut som om hesten din klarer dette helt fint:) om du rir med folk som skynder seg frem og hesten din og du blir stresset av det, hold heller igjenn og ri i ditt tempo.;) eller få ei/en til å ri sammen med deg som også skal ri i et gjevnt tempo.

husk å vis pass og vaksinasjon før du tar hesten ut av hengeren.

ha med noen bøtter, ei til som hesten kan drikke av og ei som du kan bruke til avkjøling om man har behov for det. et teppe er også greit å ha for å legge over krysset om det er litt kjølig.

kunne sikkert ramset opp endel til,men miriam la ved reglementet, der finner man masse nyttig:)