PDA

Se full versjon : Hoppe og sønn sammen igjen etter 6 mnd?!

AvitasOleo
19-10-2006, 15:33
Har noen erfaringer rundt hvordan dette arter seg? Jeg har i all hast blitt nødt til å flytte hingsten tilbake til stallen fra hingstebeitet. Han er enda ikke kasterert men det skjer neste onsdag. Hvordan ville det vært nå å satt han sammen med moren igjen? Vil han lete etter pupp eller vil han forsøke å bedekke henne? Hun er ikke i brunst nå men kan jo sikkert fort komme i brunst selv om det er senhøst. Vil hun tilate at han forsøker å parre henne? Han er intr i damer men ikke veldig mye. Takker for alle svar.. Hilsen forvirra ¨mor¨ :)

(Hvis noen vil hjelpe meg litt ang kasterering så skriver jeg det under et annet passende emne...)

Mari
19-10-2006, 16:52
Jeg vet ikke om det stemmer eller ei til vanlig, men Supermann stod sammen med mamma'n sin i en periode da han var skadet som 2 åring. Han prøvde først på å bedekke henne, men hun banket ham opp, og han holdt seg unna. Hun var ikke brunstig da.

Kurre
19-10-2006, 18:33
Tror ikke jeg ville tatt sjansen.
Det skal ikke mye til før du brått har et særdeles uønsket føll på vei.
En liten supersvømmer er nok...

Shadowfax
19-10-2006, 18:58
Hehe, ja... tror nok ikke det der er verdens lureste ting.. hold de adskilt du.. hehe..

Therese
19-10-2006, 21:39
Jeg ville heller ikke puttet de sammen, så lenge han er hingst.

Lene Th.
19-10-2006, 22:40
Hm.... Kan du finne en annen løsning, så gå for den...og unngå å sette dem sammen....

En bekjent som er oppdretter hadde sønn og mor sammen til han var rundt 8/9 mnd... De ble ikke skilt i det hele tatt før dette.
Hun var ikke til hingst den våren, skulle ha et fri-år... men tidlig neste vår stod det et lite hoppeføll i boksen hos henne... :roll:

Eier hadde vist om dette en stund, han hadde sett tegnene men var for flau for å si noe til noen.
For hoppeføllet har sin egen bror som pappa...

Ville ikke tatt sjangsen!

AvitasOleo
20-10-2006, 00:19
Uff og uff... Vil ikke ha blandings oppå blandings... :? Noen som vet hvor lenge jeg må vente med å sette hoppa der etter kasterering av hingsten?

bror
20-10-2006, 00:25
Om du venter med å sette hingsten sammen med hoppa til etter kastrering....er det ingenting å være redd for... blir ikke avkom da... da kan han parre så mye han orker ...men om hoppa ikke har brunst vil han fort lære å holde seg unna... etter kastrering er det ingen fare... og tror ikke han kommer til å få lov til å die på mamman heller... han er da blitt stor gutt... Pga sår etc etter kastrering er det lurt å vente en- tre uker før du slipper dem sammen(spark kan forårsake komplikasjoner, etter kastr.opr)... spør dyrlegen din om det.. ;)

Lene Th.
20-10-2006, 14:30
Du bør vente noen uker...
Selv om hesten er kastrert, kan det ligge rester av sæd i lederne, og det skal ikke mer til...
Samtidig er det lurt å vente med tanke på sår ol.