PDA

Se full versjon : Rideprøve på hoppe

Roxira
07-05-2009, 00:09
Jeg har vært på drøssevis av utstillinger i mitt liv, men kun uoffisielle. Så nå i mai skal vi prøve oss på vår aller første offisielle utstilling, og da skal jeg jo vise rideprøve. Noe jeg aldri har gjort før! :roll:

Det står jo i reglementet at hesten skal vises i så fri form som mulig, men alikevel med kontakt på tøylen.

Så lurer jeg på, for jeg har jo sett rideprøver under AEG osv, og da går jo hingstene til tøylen/på bittet.

Så jeg ble veldig usikker om jeg skal søke henne ned på bittet eller ikke.

Kom gjerne med andre tips og ting jeg bør tenke på inne på rideprøven! Kjenner nervene er i høy spenn enda det er enda noen uker igjen. Så all info er nyttig info! :D

Hanna&Brá
07-05-2009, 00:44
Hva slags hest skal du vise?

Jeg har vist rideprøve på nordlandshingst til gode karakterer(88898).
Red ham fri i formen, siden han var ung red jeg med avlastningssete i trav og galopp.
Dommerene ønsker å se gangartene og kvaliteten på disse i kombinasjon med samarbeidsvilje/evne og lydighet for rytter. Jeg viste Storm i både kort trav og trav med økninger. Det samme med galoppen; viste at han hadde evnen til å samle seg opp, men også kunne gå i middels-hurtigtempo galopp.
Dommeren jeg red for var veldig grei. Jeg sa som sant var at dette har jeg aldri gjort før så du får fortelle meg hva jeg skal gjøre og det gjorde hun. Du viser de forskjellige gangartene på dommers kommando, men akkurat dette med å vise evnen til å øke og korte steg var et tips jeg fikk fra andre på forhånd og gjorde uten å bli bedt om det. Tror det telte positivt:-)

Roxira
07-05-2009, 11:47
Hesten jeg skal vise er ei Sportsponni hoppe. Takk for tips :)

Roxira
10-05-2009, 17:42
Er det noen som vet opplegget på Momarken? Om man mønstrer hesten først eller rir? Og om man får tilsendt noe info via mail/post i forkant av utstillingen?