PDA

Se full versjon : Flåttår

StelpaogMalin
06-05-2009, 22:37
På God Morgen, Norge i dag sier de at i år er det flåttår, og at vi må passe på dyrene våre. Jeg ble jo selvsagt bekymra.

Så, hva gjør dere for å beskytte mot/forhindre flåttbitt hos hestene deres?

Konvaljen
06-05-2009, 22:40
Jeg har kjøpt Switch! Har hørt mye bra om det, men aldri prøvd før. Dyrlegen sa at dette er noe alle med hest burde ha i sommer, så satser på det holder flåtten borte.

StineJ
06-05-2009, 22:40
går an å få noe sånn middel til ha ha på katt og hund i alle fall, som skal virke mot flått i et par uker eller hva det var. får kjøpt det hos veterinær. mulig det finnes til hester også? eller Switch, kanskje virker mot flått også?

Ingeborg
06-05-2009, 22:49
Pass på dere selv også! Boreliose er noe dritt!

Mange som tror de har ME, har egentlig blitt bitt av flått!

StineJ
06-05-2009, 22:55
finnes det noe switchliknende man kan bruke på seg selv? :P

og forresten, når vi først er inne på switch - kan man vaske/spyle hesten i virketiden, eller går effekten bort da? er så gøy å ha skimmel....... ;)

Andrea
06-05-2009, 22:58
Pass på dere selv også! Boreliose er noe dritt!

Mange som tror de har ME, har egentlig blitt bitt av flått!

Min ene tante ble bitt av flott bak kneet, og merka det ikke før noen år senere, og kommer aldri til å bli frisk igjen. Hun blir kjempesliten av bare en vanlig dag hjemme nå.. :(

Nitapita
06-05-2009, 23:33
Jeg har hatt flått på meg flere ganger, og det har da gått bra med meg..!

Jeg har en spray til kattene, som tydeligvis funker fett. Merket kan sjekkes om det er interesse for det.. Finner gjerne 2-3 flått pr katt uten den, mens etter spray finner jeg ingenting. :)

Hesten har jeg ikke gjort så voldsomt mye med tidligere, men i fjor fant jeg ingen (eller fant jeg èn, tro?) på ham. Blir vel med switch og fluespray i år også, tenker jeg.

Harneshaug
06-05-2009, 23:36
Her er flåttår hvert år... Bruker Switch og plukker, hver dag. Ofte kan jeg ta 15-20 flott per dag.
Innsektsdekken og maske hjelper jo også til en viss grad men de finner en plass å krype gjennom uansett.

Har selv blitt bitt av flått mange ganger, fikk Borelia for snart 2 år siden var heftig dårlig men det går stort sett greit nå. Er ikke så mye man får gjort med det annet enn å kle på seg og smøre.

Edit for å si at det er jo en forsvinnende liten del av Flåtten som er smittebærer så man skal være uheldig for å bli syk :)

Guest
07-05-2009, 11:33
På hestene bruker jeg switch, holder all flått vekk her hos oss, men vet at enkelte områder ikke har like god effekt , så mulig noen flått ikke bryr seg. Jeg selv bruker den gule insektdingsen som heter autan, ser ut til å være effektiv mot flåtten. Bikkja har exspot dråper og har heller ikke flått på seg så lenge den virker. Det er MYE flått her, og garantert også en del borreliasmitte, så da er det ikke noe å lure på.

Ellers synes jeg de annonserer me dat det er flått år hvert eneste år jeg, men synes igrunn mengdene er de samme.

Camilla
07-05-2009, 11:36
Iiiiik!!! Dere skremmer meg!:o

Hvilke flåttmidler finnes egentlig? Til både hest og menneske..

Sigrid
07-05-2009, 11:39
Hjelpes! :p Jeg håper jeg slipper å plukke flått av Viks i sommer.. :p Ekkelt!

Camilla
07-05-2009, 11:41
Jeg har aldri plukka flått! Verken fra bikkje eller hest.. Eller menneske.
Flaks? eller er det relativt lite flått i Tr.lag?

Nina007
07-05-2009, 11:43
Søster til ei venninne av meg (hun er lege) skrev hovedoppgave om flott. Hun fortalte meg at dersom man fjerner flotten innen 24 timer var sjansen for å få borelia meget liten.

Vi bruker div flottmiddler på hundene, kattene og hestene. På meg selv sjekker jeg bare veldig nøye etter at jeg har vært ut og gått i skogen. :)

StelpaogMalin
07-05-2009, 11:44
Hvor får man kjøpt Switch, og hvor mye koster det?

Anita&Svarten
07-05-2009, 11:47
På hestene har jeg funnet èn eneste flått på 9 år, så de gjør jeg ikke så mye med. (Der de går størsteparten av sommeren er det null trær, og det andre stedet er det kun noen få grantrær). Tror det er veldig lite flått på de stedene. Kattene og hunden blir dryppet mot flott. De er heller rundt der det befinner seg mer flått.

Sigrid
07-05-2009, 12:21
Min gamp skal sjekkes for flott hver dag, og jeg MÅ få tak i noe mot det xD

Kaja&HP
07-05-2009, 12:25
Men hvor lenge virker Switch? Hvor ofte må man ta på liksom?

Anita&Svarten
07-05-2009, 12:26
Tror det varer 4-6 uker hvis ikke jeg husker feil..

skjell
07-05-2009, 12:29
finnes det noe switchliknende man kan bruke på seg selv? :PQUOTE]

Du kan bruke myggspray/-olje som inneholdet et visst stoff. Husker ikke akkurat hva det heter, men det pleier å stå på flaska. Skal se om jeg finner det ut.

[QUOTE=StelpaogMalin;1605423]Hvor får man kjøpt Switch, og hvor mye koster det?

I norge må man ha resept på Switch, men om du kjører over grensa får du kjøpt det i en vanlig hestebutikk. Jeg kjøpte på Nordby ifjor og da kosta det 395 SEK. En jeg kjenner betalte ca 600,- her i Norge.

Men hvor lenge virker Switch? Hvor ofte må man ta på liksom?

Det varer i 4 til 6 uker, men kortere om det regner. Jeg pleier å bruke andre ting ved siden av på steder som er ekstra følsomme.

Birre
07-05-2009, 12:31
Så, hva gjør dere for å beskytte mot/forhindre flåttbitt hos hestene deres?

Å forhindre flåttbitt lar seg vanskelig gjøre, men det beste man kan gjøre som hesteeier er å sjekke hesten daglig og fjerne de så fort som mulig.

Grisou
07-05-2009, 12:55
Hvor får man kjøpt Switch, og hvor mye koster det?

Du få den hoss apotheke med resept ca 450,- ei flaske som holder lenge - trenges bare hver 4 uke. Virker bra mot mygg og knott også - det er vi bruker switchen hovedsaklig for - er kjempeheldige angående flott - ikke en eneste det 2 år vi er nå her - sør-tyskland er ett helvete med flott og boreliose er ikke noe å leke med.

StelpaogMalin
08-05-2009, 10:50
Men har Switch noen bivirkninger?

Nina
08-05-2009, 11:31

Noen hester kan få allergiske reaksjoer av den, så er lurt å teste den på et lite område først.

Anita&Svarten
08-05-2009, 11:31
Man skulle være forsiktig med å bruke det på røde hester hvertfall..

Chevy&Hedda
08-05-2009, 11:35
Her bruker jeg switch på hesten og plukker. Egentlig så er det ikke sånn kjempemye flått hun får på seg. Plukker vel 5-6 stykker per dag. I år skal hun ikke på sommerbeite så da hjelper det en god del håper jeg.

Torhild
08-05-2009, 22:18
L'Aristo fikk på seg Coopersect i går, så nå holder han seg flåttfri en mnds tid :)

Pseudonym
08-05-2009, 22:32
jeg har aldri opplevd flått på hest.. men nå unngpr vi og ri i skogen eller plasser hvor det er mye trær og gress.
Skal nå uansett virkelig gjennomsøke M'en i morgen for alt som det kan være da vi tok en skikkelig tur i skogen idag.

Lurt og sjekke for hjortelus også!
De er virkelig irriterende for hestene og klør.

Torhild
08-05-2009, 22:37
Man skulle være forsiktig med å bruke det på røde hester hvertfall..

Åh? Hvorfor det? Det har ikke jeg hørt noe om?

Astrid
10-05-2009, 02:33

Ja, hele ryggen/halsen til hesten min hovnet opp... Sjekk på et lite område om hesten tåler det først!

StineJ
10-05-2009, 14:41
her hadde de Switch på hestebutikken la jeg merke til - trodde da det var reseptbelagt?

Grisou
10-05-2009, 14:50
Det trodde jeg og - hvilken butikk og hvor dyrt?

Anita&Svarten
10-05-2009, 14:56
Åh? Hvorfor det? Det har ikke jeg hørt noe om?

Det var visst noe med pigmenter, at mange røde hester reagerte på det..

Kristine I.L.H
10-05-2009, 15:13
Her bruker vi coopersect, det fungerer bra!

LisaFi
10-05-2009, 15:20
Hvordan er det med disse midlene (Switch og Coopersect) og dopingfrister ved konkurranser? Og hva synes slakterier om dyr med slike midler på/ i seg?

Konvaljen
12-05-2009, 00:13
Veldig OT, men er det farlig med overdose av switch? Tror nemlig jeg dynka ene hesten litt voldsomt i dag :(

Puselusa
12-05-2009, 02:31
Hvordan er det med disse midlene (Switch og Coopersect) og dopingfrister ved konkurranser? Og hva synes slakterier om dyr med slike midler på/ i seg?

Seksti dagers tilbakeholdelsestid på slakt i hvert fall. Vet ikke hva dopingreglementet sier dessverre.

Guest
12-05-2009, 12:06
Switch er temmelig sterke saker, man skal bruke hansker selv når man tar det på ... men borreliose er også temmelig skumle saker, så det blir i praksis det beste av to onder. Har du aldri brukt switch før, så ta det på bare på et lite område først, og vent til dagen etter før du tar på resten, så du ser om hesten tåler det eller ikke. For flått er det påføring ca hver 4.uke, evt litt oftere om det regner mye.

Er det lite flått der du bor så holder det lenge og gå over hesten og fjern de du ser. Da er det ikke nødvendig med noe flåttmiddel. Det kryr ikke av flått overalt i verden.

Flått er ikke noe værre nå enn tidligere, så ingen grunn til panikk.

CatharinaB
13-05-2009, 14:39
JEG HAR FÅTT EN FLÅTT UNDER PUPPEN MIN!! den kom nok igår, siden den er bitteliten. fyttigrisen så ufattelig ekkelt

EvaV
13-05-2009, 14:41
Hvor i landet er det mye flått? Finnes det en oversikt eller "kart" eller noe?

Nina
13-05-2009, 14:52
Hvor i landet er det mye flått? Finnes det en oversikt eller "kart" eller noe?

Sørlandet og vestlandet har vel mye, og rundt Oslofjorden er det vel litt.
Vi er ganske heldige her i indre østland, aldri sett en flått på Toten i hele mitt liv faktisk.

EvaV
13-05-2009, 15:03
Takk, har aldri sett noe til Flått her heller, hjemme i stavanger plukker vi daglig av flått på dyra. Fant litt mer info om utbredelse her: http://www.skedsmo.dyreklinikk.no/hXGYySMlDSZW.19.idium

Hvor finnes flåtten?

Flått finnes i flere varianter over hele verden. I Norge er det bare åtte arter av flått. Flåtten liker varme og fuktige steder, og er derfor mest tallrik i sør og langs kysten. Den trives ikke i åpent lende med direkte sol og kort gress. En kan regne med betydelige mengder flått der det ferdes rådyr og hjort, og spesielt mellom april og oktober.

I Norge er det spesielt i kystområdene opp til Helgeland vi finner skogflåtten. I Oslofjordområdet er den vanlig på begge sider av fjorden nord til Håøya ved Drøbak, men kan sporadisk finnes lengre nordover, selv på indre deler av Østlandet. Aller vanligst er den på Sørlandet. På Vestlandet og i Trøndelag følger den kyststripen og går inn langs fjordene, men når ikke inn i de innerste deler av Hardangerfjorden og Sognefjorden. Det er viktig å huske på at flåtten kan transporteres med fugler, og således dukke opp langt utenfor kjerneområdene. Noen steder i innlandet kan det derfor holde seg bestander i noen år før de forsvinner igjen.

Morgan
13-05-2009, 15:05
Her er en link til et halsbånd til hund og katt som er veldig mye brukt i Sverige.
http://www.elvingsson.com/prod_view.php?main_id=4&cat_id=15

Jeg bruker switch men setter hestene på mittgangen hver kveld og skjekker dem.

Puselusa
13-05-2009, 15:13
Det ser ut til at flåtten trekker stadig lenger inn i innlandet her i Trøndelag også. Jeg oppdaget flått på hestene mine for første gang for fire år siden, da stod de i Rennebu på sommerbeite (ca. 400 moh). Jeg tror en stadig større hjortestamme samt et generelt varmere klima må ta mesteparten av skylden for dette.