PDA

Se full versjon : Melasse

Mathilde
18-10-2006, 22:05
Hvor mye koster melasse ca? Er det direkte usunt for hestene? Hvor mye kan man gi pr. dag før det blir "helsefarlig"?

jujja
20-10-2006, 00:15
HUm.. Melasse er nok ikke usunt for hestene, men de bør nok ikke få for mye av det heller..
fôrhesten min + unghestene på stallen får en liten dæsj melasse i fôret til kvelds.. ikke mere enn det..

insolita
30-10-2006, 15:16
Jeg husker at melasse var veldig billig i hvertfall. En stor kanne man aldri får brukt opp til svært lav pris. Melasse harskner, så man rekker ikke å fôre opp en kanne med mindre man gir svært mye eller har veldig mange hester.

Selv synes jeg ikke noe om melasse. Det er ikke vits i å gjøre hestene avhengig av søtsmaken. Se bare på barn: har de først fått brus er det ikke så lett å få de til å drikke vann. I større mengder er det lakserende (hilsen venninna mi som syntes det smakte godt...). Jeg synes ikke det bør brukes til noe annet enn å lure i syke hester mat/vann. Det er sukker, og har ingen næringsverdi for hesten i den forstand.

anettex
31-10-2006, 11:32
Brukte melasse litt før, tilsatte det i mat og vann til en hest som ikke spiste så bra på stevner.
Det kan være kjekt å kamuflere medisin med ja.
Men nå bruker jeg heller sukkerfri saft om jeg trenger kamuflasje.
Fungerer like bra, og er ikke skadelig for hestens tenner.

Kristina og Ozzy
31-10-2006, 15:19
Hvor lenge holder melassen seg da? og hvordan kan man vite når den blir dårlig?

Synes å huske at det koster ca 160 kr for en kanne på 35 kg.

Flashback
02-11-2006, 16:28
Melasse er jo som sterk salmiakk (er det, egentlig? xD), og det er ikke usunt. Det inneholder mye kalorier, men det er bare bra. Den forrige fôrhesten min fikk melasse, og det rundt 3 spiseskjeer pr måltid. Dette er en fjording.

Lopke
02-11-2006, 19:11
Melasse er sukker

LisaFi
04-11-2006, 12:37
Jeg holder egentlig med Insolita her, jeg. Ser ikke grunnen til å gjøre en ellers velfungerende hest til "feinscmecher" på søtsmak i fôret.

Ellers er det vel heller ikke noe spesiellt i melassen som hesten egentlig har bruk for...

Eneste jeg vet om, er en travstall hvor de rutinemessig blander lunkent melassevann til hestene etter trening, og gir dem av bøtte mens de blir stelt etter treninga. Dette kan nok være hensisktsmessig for at hesten skal føle LYST til å drikke i slike situajsoner, da det er et vanlig problem at hester drikker for lite på tur, dvs lange transporter og påfølgende løp etc. Hester som stresser da, liker som oftest ikke "fremmed" vann, og vil heller ikke drikke før de er "ferdige"! med arbeidet. Om hestene da er vant til å få "godt vann" av bøtte på gangen etter trening, er det håp for å få i dem litt vann etter varming, f.eks, slik at ikke organismen blir dehydrert ved stor anstrengelse etterpå.

"Triks i Ludo", som en lærer alltid sa... ;) ¨
Kanskje verdt å prøve for dem som driver med distanse også, om hesten ikke vil drikke. :roll:

Sofie & Suzett
04-11-2006, 14:29
Kanskje jeg skulle prøve melasse i vannet for å få Suzett til å drikke på stevne. Men før da jeg var hestepasser så pleide vi å bruke eplejuice, noen som vet om dette er skadelig på noen måte?

Anniken B
05-11-2006, 01:08
Melasse er ikke skadelig for hester i seg sjøl, det er bare sukker, som det også er masse av i for eksempel gress, og det er det jo ingen som har problemer med å gi hestene sine..? Hester er veldig flinke til å bryte ned og nytte seg av sukker, så sånn sett er det ingen fare med å gi hester melasse, med mindre man har en sukkerintolerant hest.

Melasse er greit å gi dersom man har en hest som er litt tynn og ikke vil spise skikkelig, eller å ha i vannet om hesten ikke vil drikke. Ellers ser jeg egentlig ingen grunn til å gi melasse, selv om det i og for seg ikke er skadelig.

~Anniken