PDA

Se full versjon : Folkehøyskole med hest

Trallala
17-10-2006, 14:29
Jeg vurderer veldig nå å gå på folkehøyskole neste år, men er fortsatt ikke sikker. Og hvis jeg skal gå på folkehøyskole må du jo seff være hestelinje. Har du gått på folkehøyskole? Hvis det, fortell hvordan det var? og hvor?

Måne
17-10-2006, 15:09
Hvis du vil lære noe, gå på Fjordane (http://www.fjordane.fhs.no). Dressur 2 dager i uka, sprang en dag i uka, kjøring en dag. Mye teori om foring, helse, ridning etc. Du lærer også å ta av sko, beskjære høver og sette på sko. Kan ri skolehest (noen av fjordingene der er ganske gode), eller ta med egen. Greie oppstallingsmuligheter både på Norsk Fjordhestsenter og hos Ivar Os som er like ved.

Ridehus, stor utebane, klatrestier i området.

Minus er litt lite luftegårder. Mulig de har gjort noe med det siden jeg gikk der, men. Også litt dårlige turmuligheter, blir en del skritting på asfalt før man kommer til skikkelig grusvei.

Om man trives og vil fortsette kan man bare gå et år til. Eneste FHS i Norge med 2.års hestelinje. Det er da ridning 5 dager i uka med fokus på konkurranser.

Jeg lærte mye, både om hest og meg selv. Og så fikk jeg tatt knekken på noen fordommer jeg hadde om fjordinger. ;)

Mari
17-10-2006, 15:49
Fjordane anbefales ja! Jeg håper på å få gått der selv om 3 år.

Maja
17-10-2006, 20:00
Jeg vil også dit etter vidregående :D Det er *Telle* 5 år til:p

Therese
17-10-2006, 20:29
Kanskje vi drar samtidig Mari :D

Trallala
17-10-2006, 20:46
Rir man hver dag på Fjordane? Og hva gjør man på fritiden? Har ikke lyst til å kjede meg... hehe

Måne
17-10-2006, 22:08
Med egen hest rir du så mye du vil. Med skolehest rir du timer tre dager i uka, og en dag i uka på tur.

Kjede seg på folkehøyskole? Hehe. Joda, om du bare sitter på rommet blir det nok kjedelig ... Men det er masse folk rundt en hele tiden. Man blir ganske kreativ med å finne på ting etterhvert. :P

Savner Eid iblant, jeg ...

lillings
18-10-2006, 13:10
har så sinnsykt lyst å begynne på Fjordane jeg, men veit lissom ikke helt. Hvor mye må man regne med å betale totalt hvis man i tillegg til de faste skoleutgiftene skal ha med hest? Må ha med meg hesten, vil ikke sette den bort på fôr. Og hvor mye får man i stipend/bortebosipend?

Planen min er enten å begynne på folkehøyskole(hest) eller jobbe et år som omsorgsarbeider før jeg søker fengselsskolen. Er så usikker på hva jeg vil/hva som lønner seg. Tenker at man er ung bare en gang i livet og at man sikkert skal jobbe i 60 år framover. Men på en annen side tenker jeg at det er veldig mange penger på å ha "fri" et år, uten å få noe igjen for det(i form av utdannelse). Men så tenker jeg også at det er min sjanse til å lære noe nytt om min hobby og få prøve ut ting som man ellers ikke ville hatt muligheten til å prøve. Og har endel venner som har gått på folkehøyskole, og de sier at det er det beste året i hele sitt liv.

Så hva tror dere jeg skal velge?

Og er det mange som har med hest på skolen?

Lånte tråden jeg ;)

Måne
18-10-2006, 14:58
Hei Lill, takk for sist! :wink:

Du får lån/stipend som dekker hele skoleavgiften. Husker ikke akkurat hvor mye det er, men. Stalleie er ikke altfor avskrekkende. Eneste ekstra utgift er skoletur på slutten av året, men det er vel frivillig å være med på, og man får tid til å spare.

Du har all verdens tid til å studere! Et år er ingenting i den store sammenhengen, og mange har godt av å gjøre noe helt annet enn skole før man begynner med studier og eksamensmas. Dessuten får man tre studiepoeng, og det er mange arbeidsgivere som synes det er positivt at man har gått på FHS, fordi man lærer veldig mye av det sosiale.

Har vært litt varierende fra år til år hvor mange som har hatt med hest. Jeg vil si det er en fordel å ha med egen. Da får man jobbet hesten ordentlig igjennom uten av neste person sitter der og ødelegger det du har gjort på en ridetime.. Og man kan alltid låne skolehest om man ikke vil bruke sin egen også. For all del, jeg rei fjording på timene og trivdes med det.

Hva du velger, er helt opp til deg selv.

lillings
18-10-2006, 22:02
Hei igjen =)

JA, det frister veldig, og hvis stipend dekker deler av skoleutgiften så skulle det gå bra. Hmmm, spørs om det ikke blir fhs på meg altså, med mindre det er et eller annet i livet mitt som endrer seg drastisk.

Har en gammel traver som ikke kan noe dressur og som er tung å jobbe, men er jo kjempekjekt om man kan bytte på å bruke sin egen hest og en skolehest man kan lære noe av.

Ja, er sant at et år ikke er så mye. Heller mer og mer mot fhs nå. Er det ikke mulig å søke fra 1.februar eller noe? Også er det første mann til Mølla?

batta
18-10-2006, 22:04
Anbefaler sterkt et år på folkehøgskole. Gikk hest og friluftsliv på folkehøgskole skoleåret 04/05 (i Troms). Foruten at man lærer mer om det man interresserer seg for, lærer man også mer om masse annet. Man lærer en god del om seg selv og egne grenser, og sitt eget samspill med andre. Vi hadde dessuten foruten de ordinære "fagene" (for meg hest og friluftsliv) såkalte lørdagsseminarer som dreide seg om alt mellom himmel og jord (for å nevne noen: WW2, juleverksted, familierelasjoner/søskenforhold).

Pengene bør du ikke tenke på, ja, de forsvinner, men det er verd det. Nå vet ikke jeg hvordan det er på Fjordane, men jeg vet at om jeg skulle vært med på alt jeg fikk oppleve uten at det var gjennom skolen, og i tillegg hatt en plass å bo i mellomtiden, mat, strøm osv, så hadde det blitt mye dyrere enn det ble. I tillegg kommer det man aldri kunne betalt seg til likevel; det sosiale livet og alle vennene man får.

Selvfølgelig opplever man nedturer også på folkehøgskole, men de husker man lite av senere. Det er de gode minnene som sitter igjen, og de er det mange av. Det er sant som mange sier: det er noe av det beste du kan oppleve i livet:)

Kristina og Ozzy
19-10-2006, 09:58
Jeg har også lyst til å gå fjordane neste år! :) søkte og kom inn før jeg begynte på vgs, takket nei fordi jeg fant ut at det var best å vente litt... Men tenker litt sånn som andre her - det er mye penger å bruke på et "friår"... Men jeg tror det er verdt det jeg! Gleder meg nesten allerede! ;p

Når det gjelder søking så begynner de opptaket 1. feb, og fortsetter opptaket til plassene er fulle.

Kanskje vi sees neste år?;)

Trallala
05-11-2006, 18:29
Er det langt til sentrum/by fra folkehøyskolen? Går det busser? Er det langt fra fhs til norsk fjordhestsenter?

Måne
05-11-2006, 18:56
Spørs hva du mener med by. ;) Eid Sentrum er jo 5-10 minutter unna i gangavstand. Der har du matbutikk, handlesenter, post, bibliotek, svømmehall etc. Nærmeste ordentlige by? Tja, Ålesund kanskje? Det går busser.

Fjordhestsenteret er en 5-minutters spasertur unna skolen.

Mari
05-11-2006, 19:03
Førde er jo ikke sååå langt fra Eid, det er vel by.

Kristina og Ozzy
05-11-2006, 19:13
Ålesund ligger ca 2,5 time fra eid... Går ihvertfall masse busser herifra som skal til bergen, og da går de jo forbi eid...

Trallala
06-11-2006, 19:58
Hvordan er Norsk fjordsenter da?
Dere nevnte litt dårlig med luftemuligheter, hvor dårlig da? Hvor mange timer står hestene ute hver dag?
Og har de ridehus?

Ble utrolig frista til å ta et år på fjordane, og kjøpe meg egen hest å ta med... Hadde vært så moro..
Men hvor mye koster det å ha hesten der?
Sånn ca..

Takk for svar forresten!

Ragnhild
07-11-2006, 01:31
Norsk fjordheststenter på Eid veit jeg ikke så mye om, men har vært der en gang. Det er noe små paddocer der ja. Hvor lenge de står ute veit jeg ikke. Ridehall har de, STOR! Den er sånn bygd i en L, veldig stilig egentlig.

weingi
09-11-2006, 12:10
Jeg går på Fjordane Folkehøgskule akkurat nå=) Er inne i mitt 2.år på Fjordane, har welsh coben Hafael Wendy på helfòr=)

Førsteåret mitt var alt du kan tenke deg!
Jeg og en venninne hjemmefra reiste med fullastet bil opp til Eid, begge uten egne hester. Vi kom en dag før de andre på paviljongen, og fikk stuet oss inn på dobbeltrommet vi skulle dele i 9 måneder. Visste ikke helt hva vi gikk til, men var ganske spente, både på opplegget på skolen, og ikke minst de andre 8 vi skulle bo med. De kom, og det viste seg å være kjempehyggelige og ikke minst hesteinteresserte folk, i tillegg til et par sirkusgutter. I begynnelsen var vi veldig høflige og "unormale", vi måtte jo bli kjent før vi fikk se hvordan folk virkelig var. Endel krangling var det, men det ser vi tilbake på med latter nå, for jammen kranglet vi om mye rare ting. (Mona: "eg vil sova med 30 grade +++ i romme!" Inghild: "E du sprø? eg komme t å dø! max 15 grade får holda!" Mona: "15 grade? d e jo nordpolen jo!!!" osv)
Vi var utrolig sammensveiset til slutt, og selv om man ikke nødvendigvis ville valgt alle man bor med som bestevenn, så lærer man å omgås med de rareste folk. For en ting er sikkert, det går som regel noen originaler på Fjordane=)

Det tar mellom 7 og 8 minutter å gå til stallen, og fjordhestsenteret er et virkelig hestemekka. Her rir man, steller passhesten sin, starter stevner og henger rundt bare for å prate med folk, eller for å se på ridetimer.
Senteret har en 20 * 40 hall og en helt ny 20 * 60 hall som brukes i undervisningen. I tillegg er det en diger utebane som bl.a blir brukt i kjøretimene, og et travspor som er perfekt til å skritte opp og ned på etter timene.
Turmulighetene er mange, hvis man vet hvor man skal lete. Som regel må man opp i fjellet for å finne gode stier og veier, og man kan enten ri rett ut i terrenget, eller ta forsiktige veier gjennom byggefelt (asfalttråkking) får å komme seg ut på tur. Det finnes bratte klatrestier for de med litt guts og hester som tåler det, og man finner flotte turstier for de mer ømfintlige hestene og sarte ryttere :wink:

Som elev på skolen rir man, som noen andre allerede har nevnt, 2 timer dressur i uken, og 1 time sprang. Man rir enten sin egen hest, eller man låner skolehest. De fleste av skolehestene er flinke hester, et par av dem går LA dressur, de fleste går LC/LB dressur. Alle skolehestene hopper fra 60 til 1 m i sprang, og de hestene som brukes i kjøring er dyktige og trygge. Så her er det noe for enhver smak. Er det noe jeg er overbevist om, så er det at de fleste som kommer med den holdningen at fjordinger er "trøtte og kjedelige og kan ingenting", de tar skammelig feil. Instruktørene på skolen er utrolig flinke, og består av 2 kjørelærere, to 1. års lærere og èn 2.års lærer.

I tillegg til alle hesteaktivitetene har man tonnevis av valgfag man kan ha, for ikke å bli helt totalt lei av linjefaget sitt. Man kan velge i klatring, kunst, sirkus, voltige, swing, svømming, poker, kor, gitar osv. I tillegg kan de som synes snø og vinter er moro ta seg en tur til Harpefossen skisenter, med (synes jeg) bratte bakker og sånne farlige skiheiser. hehe...

Ellers på Eid har man det man trenger. Felleskjøpet (hesteutstyr), bibliotek, matbutikker, europris, utesteder, pizzaplass, frisører i fleng, klesbutikker, skobutikker osv. I tilleg tar det 10 minutter å gå fra folken til bussholdeplassen, der man kan ta buss til Måløy, Stryn, Førde og Ålesund.

Det er absolutt verdt pengene, man lærer så utolig mye, både når det gjelder seg selv, og ikke minst om hest!

Gruer meg vanvittig til jeg må ta enda en avskjed. I mai er det slutt for andre gang for meg, og det blir så utrolig trist. Eid har vært hjemmet mitt i over 1 år nå, hater å tenke på alle de jeg må reise fra, både folk fra skolen og lokale som man har blitt kjent med. Ikke minst hestene.

Kristina og Ozzy
09-11-2006, 12:28
Det høres så utrolig gøy ut!

Låner tråden litt jeg...
Har noen spørsmål... Hvordan er det å stå på senteret (i forhold til å stå hos ivar os)? Har hørt det blitt sagt forskjellig... Og er det mange av elevene på 1. året som har med seg "store brune spranghester", er det vanlig? Og hvordan er nivået på sprangundervisningen? Hvordan er det på stevner, går det klasser over 1m (hørt noen som har sagt at vanligvis stopper det på 1m, men det er jo noen år siden de gikk der...)? Hvem er det som underviser der nå?

Uff, masse spørsmål, men jeg er så nyskjerrig :oops:

weingi
09-11-2006, 22:24
Det høres så utrolig gøy ut!

Låner tråden litt jeg...
Har noen spørsmål... Hvordan er det å stå på senteret (i forhold til å stå hos ivar os)? Har hørt det blitt sagt forskjellig... Og er det mange av elevene på 1. året som har med seg "store brune spranghester", er det vanlig? Og hvordan er nivået på sprangundervisningen? Hvordan er det på stevner, går det klasser over 1m (hørt noen som har sagt at vanligvis stopper det på 1m, men det er jo noen år siden de gikk der...)? Hvem er det som underviser der nå?

Uff, masse spørsmål, men jeg er så nyskjerrig :oops:

Elevene har stort sett med seg litt av hvert. Her finner man sprø sportsponnier(hehe), welsh, fjordinger, kaldblodser og varmblodstravere som aldri har satt sin hov i en ridehall, og ja, noen har med seg spranghester som de har startet over 1m med=)...de fleste stevnene som er arrangert av skoleelevene stopper på ca 1 m, delvis pga at nivået ikke har vært så mye høyere enda :lol: De som har kapasitet til det får jo selvfølgelig hoppe høyere på treninger, men det blir trent mye på teknikker, og da er jo ikke høyde så viktig=)

De som underviser der nå er Mona Virtanen fra Sverige, hun har studert ved British Horse Society (heter det ikke det?), i tillegg til at hun har drevet med omtrent alt som er å drive med innen hest, hun har vært aktiv feltrittsrytter, sprangrytter, dressurrytter osv. Så har vi Henriette Skjelbred, hun er utdannet fra Starum og kjørte tospann under OHS i år. Hun har egen hjemmeside som heter www.hesteriet.com, der står det litt om hva hun har drevet med og hva hun gjør nå. Ellers har vi Ingeborg Bjelland og Dagmund Førde(oppdretter og eier av den norske varmblods ridehesten Raoul), og 2. året blir undervist av Silvia Van Hesik Førde(Raoul). Så her er det mye bra hestefolk som gjerne lærer oss alt de kan=)

Det som er hovedforskjell på å stå på på senteret i forhold til hos Ivar er at man ikke har fri tilgang på ridehallene og utebanen dersom man ikke betaler hallkort(475 kr/mnd). Ellers er det noenlunde det samme, Ivar fòrer bare med rundball da, mens på senteret er det både rundball og høy. Prisene begge steder er inkludert alt. (på senteret blir det møkket hver morgen i forbindelse med fòring.)

Kristina og Ozzy
10-11-2006, 11:34
Åkay, høres supert ut - blir nok til at jeg søker til våren...

Bare ett spørsmål til.. :P
Har en hest som vever litt (ikke mye, mest for å få sympati og oppmerksomhet når jeg er der) og til tider er litt småstressa (men er vant til å stå på ridesenter med mye aktivitet), vet du om det er "tillatt" med slike på senteret? evt hvordan de bruker å gjøre det med hester som har slike "uvaner"?

Tusen tusen takk for alle svar og informasjon! :)

Ina&Gydja
28-12-2006, 14:09
Førde er jo ikke sååå langt fra Eid, det er vel by.

Hehe ;) Førde ligg langt nok unna ;-) 2 timar med buss ;-) Eg bur i nabokommunen til Førde ;-) Og bussen kostar vel rundt 120 pr. veg kan eg tenke meg. Har sjølv vore på Eid eitt par gongar, men har ikkje sett meg so grådig rundt ;-)

EDIT:
Men korleis er det med stipend og slikt?
Får eg bortebostipend eg som bur 2 timar unna?

Litt OT, men det er faktisk berre 40 km rett over fjellet her til Nordfjordeid! ;-) Det er litt rart å tenke på ;-) Har faktisk vurdert å GÅ eller RI dit, men eg veit ikkje :-P Det er dette med ferga osv :-P

Ingvild
28-12-2006, 14:49
OT: men weingi, heiter du Mona Bø? Var ei som heitte det som reid ein hest som heitte Wendy på stevne sist! Var der og såg på, Ragnhild var det blant anna :)

lillings
28-12-2006, 17:59
Hehe, er så å si overbevist jeg nå altså. Men noen praktiske spørsmål:

-Hva er stalleia(både på skolen og hos han "kar'n")?
-Er det dyktige hovslagere der?
-Hva gjør man med hesten sin i ferier? Må man ta den med? Kan man være igjen på skolen selv? Hva er ordningen der?

Ingvild
28-12-2006, 18:28
Eg meiner eg såg at stalleiga er 3400 i månaden på fjordhestsenteret. Er ikkje sikker på om det er anna pris for dei som går på fhs?

Ina&Gydja
28-12-2006, 18:29
...stalleiga er 3400 i månaden på fjordhestsenteret.

Wow !
Det var mykje!

Mini
28-12-2006, 22:58
Jeg vil også dit etter vidregående :D Det er *Telle* 5 år til:p

jepp, kansje det blir meg og deg Maja... :-D

lillings
02-01-2007, 17:44

Wow !
Det var mykje!

Tenkte akkurat det samme :eek:
Er 1900,- mer i mnd enn det jeg betaler nå.

Kristina og Ozzy
02-01-2007, 19:04

Wow !
Det var mykje!

Synes ikke det var så ille jeg :razz: Jeg betaler 3700,- for oppstalling av hesten min nå, og da kommer det litt i tillegg til tilleggsfor, vitaminer, flis, osv... ;-)

lillings
03-01-2007, 01:07

Wow !
Det var mykje!

Synes ikke det var så ille jeg :razz: Jeg betaler 3700,- for oppstalling av hesten min nå, og da kommer det litt i tillegg til tilleggsfor, vitaminer, flis, osv... ;-)

Hjelpes! Skjønner ikke hvordan du hjar råd til hest jeg da.

Kristina og Ozzy
03-01-2007, 10:11

Wow !
Det var mykje!

Hehe, nei ikke jeg heller egentlig. Men jeg har heldigvis god hjelp fra foreldrene mine ;-)

lillings
03-01-2007, 13:21

Wow !
Det var mykje!

Hehe, nei ikke jeg heller egentlig. Men jeg har heldigvis god hjelp fra foreldrene mine ;-)

Okay, da er jo alt mye enklere. Har alltid hatt alle utgiftene med hesten selv jeg. Så store flotte sentere med luksusstaller har aldri vært aktuelt for meg...