PDA

Se full versjon : Sikker ridning, hva legger du i det?

Linoo
23-04-2009, 21:12
Det er mange meninger om hva sikker ridning er. Hva legger egentlig du i sikker ridning? :)

Kaja&HP
23-04-2009, 21:32
At rytteren har sikkerhetsutstyr først og fremst. Sikkerhetsvest, hjelm og sikkerhetsbøyler.
Hesten skal ha tilpasset utstyr.
Utover det bør rytter ha kontroll på hesten, være obs på alt som skjer rundt seg og kunne tenke fremover i f.eks trafikken eller ridehus hvor det er fler folk.

Eller noe slikt :P

Elis&Merita
23-04-2009, 21:47
At den som sitter oppå har kontroll på hesten og ser fremover på hva som kan komme til å skje. Jeg tenker også på att man må ha rett utstyr til seg selv og hesten.

Gudhild
23-04-2009, 22:06
Hjelm og sikkerhetsbøyler først å fremst.Å selvfølgelig utstyr som passer hesten,men også at ikke rytteren har på seg ting med hette,snorer,skjer,smykker og slikt.
Å hele tiden være føre var i situsjonen.Hva gjør jeg hvis hesten ser et spøkelse rundt neste sving f.eks.
Å ri hester som gjør turen behagelig for meg,slik at jeg slipper å sitte å tenke på at hesten kan stikke vært sekund,å jeg da girer opp dette med at jeg er redd.

trineck
23-04-2009, 22:20
Å være oppmerksom på og forberedt på ting som kan skje, før de skjer, slik at man kan være i forkant og på den måten avverge skumle hendelser. Ha tenkt tanken på "worst case" og tenkt over hva man i så fall burde gjøre.
Riktig utstyr på både hest og rytter, i forhold til hva man skal og hvilke utfordringer ekvipasjen kan møte. (Hjelm, reflekser, sikkerhetsstigbøyler, sikkerhetsvest, leietau/grime tilgjengelig, alt ettersom)