PDA

Se full versjon : Hva er fordelen med å ri bittløst kontra bitt?

Alocado
19-04-2009, 20:55
Hvorfor syns dere som rir bittløst det er bedre enn å ri med bitt? Og hvorfor syns dere som rir med bitt det er bedre enn å ri uten bitt?

Gulponnis
19-04-2009, 20:57
Fordelen med å ri bittløst er jo det at man slipper å ha den følelsen av at man styrer hesten sin med en metallting i munnen. Hesten kan spise og drikke på tur, og den har munnen fri.. Hvorfor skal man ri med bitt på hester som ikke trenger det? Det kan jo ikke være noe gøy å gå med en sånn ting i munnen..

Puselusa
19-04-2009, 21:05
Jeg bruker sjelden bitt på den ene hesten min. Han har hatt en del trøbbel med munnen sin, er utredet av Ellen Scmedling og vi er kommet fram til at han nok har det best uten bitt. Så for vår del er det rett og slett fordi hesten fungerer mye bedre uten.

Alocado
19-04-2009, 21:13
Vil det gjøre mindre vondt for hesten om du drar hardt i ett bittløst hodelag kontra ett med bitt om hesten får panikk? Og isåfall, hvorfor?

Puselusa
19-04-2009, 21:34
Det vil jo bli et ubehagelig press over neseryggen om man haler og drar i et bittløst hodelag også. Men om min hest hadde kunnet velge selv, så hadde han nok utvilsomt valgt bort bittet. Selv om han er ok i munnen nå, så sitter det fremdeles i hodet hans at bitt er ekkelt og ubehagelig. Han slenger opp og ned med hodet, legger seg på og krangler nærmest konstant med bittet. Og det gjør han uavhengig av type bitt, selv om de er riktig tilpasset. Med bittløse alternativer er han en helt annen hest, i positiv forstand. Jeg er på ingen måte noen bitthater, og det er ingen idealistiske prinsipper som ligger til grunn for at han går bittløst. Han er bare så mye mer komfortabel med det, rett og slett.

Alocado
19-04-2009, 22:03
Takk for svar!

Vil gjerne høre flere synspunkt :) Jeg er ikke imot noen av delene, men rir med bitt fordi det er nødbremsen min, hesten fungerer helt greit med det og jeg ser ingen grunn til å ikke ri med bitt. Hvis hesten løper ut, vil jeg føle jeg har mer kontroll med enn uten bitt. Er tross alt 500 kg jeg skal kontrollere. Men som sagt, ikke noe imot bittløst, jeg bare undrer hva fordelene bittløst har kontra med bitt(Tannproblemer skjønner jeg jo så klart.)?

Kan dere ri like godt uten, som med bitt? Har dere like god kontroll med bittløst hodelag som med bitt?

Hofdi
20-04-2009, 09:39
Selv rir jeg med bitt da dette gjør hesten min mykere i nakke og lend. Med bittløst vil jeg ikke få den rette bøyningen på hesten og han blir som en tømmerstokk. Dette gjelder trinsebitt. Stangbitt får den samme funksjonen som trinsebitt. Vanskelig å bøye hesten riktig.

Hofdi
20-04-2009, 09:39
MEnte at stangbitt gir den samme funksjonen som bittløst, ikke trinsebitt.

tonjekristin
20-04-2009, 12:02
Syntes begge deler har sine fordeler og ulemper, men foretrekker å bruke bitt, og heller bruke bittløst innimellom.

Min næværende fòrhest går med alt for stort todelt bitt, og har gått med akkurat det samme, store bittet i gud vet hvor lenge. Eier er heller ikke lett på hånden, men bruker ren muskelstyrke for å få hesten til å knekke i nakken, siden det er det hun tror er riktig. Som følge av for stort bitt og røskende eier, spenner hesten seg helt hver gang man tar i tøylene, og har blitt ridd såpass feil at man må bruke tøylene til både å svinge og å bremse. Og nå har bremsene hans blitt ødelagt, og han kobler ikke setet med bremsing, så det blir bare til at han spenner seg gjennom hele kroppen og blir enda stivere enn den er, og løper enda fortere med hodet i været eller knekker i nakken hvis man prøver å bremse ham. Jeg prøvde å ri ham med taugrime for en uke siden, og brått fikk jeg en helt annen hest! Han slappet av og koste seg, men det var vanskelig å svinge ham til tider, og det var dårlige bremser på ham i galopp, men har tenkt å skaffe en hack og se om han fungerer bedre på den. Er ingenting jeg kan gjøre med bittet eller eierens ridemåte uansett, da hun ikke vil høre. I slike tilfeller er bittløst et mye bedre alternativ.

Cherita
20-04-2009, 13:36
Jeg rir vanligvis bittløst. Hoppa mi har tydeligvis diverse små traumer fra tidligere, så hun blir veldig ekkel, slenger på hodet bare jeg strammer litt i tøylene, blir liksom så urolig i hele hodet.. Hun kan gjerne gå som et lys med bitt, men bare jeg rører på hendene eller tøylene så spretter hodet og munnen til værs..
Uten bitt er hun kjempeflink!

Fjordingen er ikke ridd enda, bare tømkjørt. På han bruker jeg bitt nå bare for å venne han til det. Men også han går kjempefint uten bitt, så jeg kommer nok til å ri/kjøre han mest uten..

Jeg har ingenting i mot noen av delene.. Brukes bittet riktig, tilpasses ordentlig og hestens munn blir fulgt opp("renset" for sår, vonde tenner og ulvetenner osv), så er det helt ok.
Men jeg har liksom erfaring med at hester gjerne blir veldig vare for munnen sin om bitt brukes feil, at de har vond i munnen eller andre ting..

Klart bittløst også kan være vondt og veldig ubehagelig, absolutt.. Hvis det brukes feil og sånt. Men feilmarginene der er på en måte litt større, på en måte..

EvaV
20-04-2009, 13:41
Jeg rir med og uten bitt om hverandre, og føler ikke jeg har så mye mer eller mindre kontroll med det ene eller andre, sånn nødbremsmessig. Med bitt kaster ofte hesten med hodet når den vil springe videre, med grime bøyer den hodet ned; men i begge tilfeller er det min bruk av sete/sjenkler som stopper hesten, ikke at jeg drar i tøylene.

Ved dressurridning syntes jeg bitt er mer presist, men rir også dressur og sprang uten bitt uten at jeg føler at jeg har mindre kontroll av den grunn.

Heidi&Chianti&Lauvinia
20-04-2009, 22:31
Med mindrehesten har et problem i munnen, så tenker jeg, jatakk, begge deler.

Min eldste hest liker ikke bitt noe særlig, jeg tror årsaken til det er så *enkelt* som at i gamle dager visste jeg lite om bitt og hun brukte et veldig tykt og altfor langt bitt, som alle jo gjorde. i tillegg hadde hun ulvetenner, og når dyrlegen etterhvert fjernet de så ble de banket ut, og det lå rester igjen i tannkjøttet. ... men etterhvert er alt dette fikset og vi har bitt som passer, og det bruker vi til kjøring og dressur ridning. Fordelen med bitt er at man løsner opp litt i kjeven, som fort kan bli anspent, og man får gitt litt finere signaler føler jeg. Til turridning, so mer det jeg gjør mest, rir jeg alltid med sidepull, da det er den hesten foretrekker. Jeg liker å bytte på bitt og sidepull (bitt med hodelag uten nesereim) for å forandre på trykk rett og slett.

Unghesten er tømkjørt og går LT med sidepull og kjøres med bitt. SÅ det blir det samme med henne, og hun kommer også til å bli ridd mye med sidepull. MEn jeg vil hun skal lære begge deler.

variasjon er bra. Å bare ri bittløst gir også fort trykk på neserygg, så da er det lurt å flytte neseremdelen litt opp og ned .

Alocado
20-04-2009, 23:24
Tusen takk for svar! Vil gjerne ha enda flere også :)

På unghesten min, har jeg tenkt å bruke begge deler. Hvis jeg kan ri henne like bra/ha like god kontakt på begge deler, da har jeg nådd målet mitt.

Men det jeg reagerer litt på, er noen bitthater som jeg kjenner, mener bittløst hodelag er så mye bedre og "snillere". Press/kontroll(evt ubehag/smerte om hesten finner på å løpe ut) på hesten blir det uansett, bare på en annerledes måte. Men har ikke noe i mot noen av delen, rir med bitt på den ene og skal bruke både bittløst og bitt på den andre.

Tintin&Balder
21-04-2009, 15:57
Mine to hester trives rett og slett bedre uten å ha noe i munnen under ridning.

Spesielt synes jeg det er greit at de ikke har noen metallstang i munnen når uerfarne ryttere rir dem med sine ustødige tøyletak. Spesielt på fjordingen som er blitt skamridd med bitt og sporer...

Begge hestene mine har jeg sørget for at fungerer godt på bitt (det mildeste, rette bittet), men de ris som oftest bittløst både for min og deres komfort.

Er også mye mer trivelig å klikkertrene dem med belønning når de ikke har et bitt i veien.

Jeg rir dressur med dem uten det minste problem på sidepull, ridetaugrime eller vanlig grime. Aller best liker jeg sidepullen da den får omtrent samme effekt som det rette trinsebittet. Stivhet har jeg ingen problemer med, begge hestene er smidige og fine bittløst :)

Isadora
21-04-2009, 16:35
Jeg rir med begge deler, Synes rett og slett hesten kan få slippe bitt når man ikke må bruke bitt.

Når jeg rir på banen rir jeg med bitt fordi jeg synes han jobber best på det, ellers når jeg rir så er det stortsett bittløst, Det er fordi jeg tror hesten liker det best og jeg selv får bedre samvittighet:D

Heidi&Chianti&Lauvinia
21-04-2009, 21:41
Men det jeg reagerer litt på, er noen bitthater som jeg kjenner, mener bittløst hodelag er så mye bedre og "snillere". Press/kontroll(evt ubehag/smerte om hesten finner på å løpe ut) på hesten blir det uansett, bare på en annerledes måte. Men har ikke noe i mot noen av delen, rir med bitt på den ene og skal bruke både bittløst og bitt på den andre.

OM man har hester som flyr ut, så blir det kjempepress uansett hvor det er hen . da må man uansett se litt på hestens dressur, om det er et problem

Veldig mange *bitthatere* nekter å se hva en nesereim gjør, og vil ikke forstå at hovedtrykket på et bittløst hodelag, kommer vanligvis på neseryggen, som i praksis er et tynt stykke bein med hud på, ikke noe tykt fettlag under. Dette er faktisk et område som er VELDIG ømfintelig, og det er slettes ikke bedre å trekke og dra her, enn å trekke å dra i munnen. Det er ikke få hester som får trykkskader her, faktisk.

Og i tillegg trykker en nesereim, som jo er på alt av bittløst, kinnene inn på siden, og man risikerer også skader her, spesielt om ikke tenner er helt tipp topp (som de jo gjerne ikke er rett før tannstell)

Det er fordeler og ulemper med alt, og man må bare være åpen for å se de.

Marte+Quicky
22-04-2009, 16:48
Med mindrehesten har et problem i munnen, så tenker jeg, jatakk, begge deler.

Min eldste hest liker ikke bitt noe særlig, jeg tror årsaken til det er så *enkelt* som at i gamle dager visste jeg lite om bitt og hun brukte et veldig tykt og altfor langt bitt, som alle jo gjorde. i tillegg hadde hun ulvetenner, og når dyrlegen etterhvert fjernet de så ble de banket ut, og det lå rester igjen i tannkjøttet. ... men etterhvert er alt dette fikset og vi har bitt som passer, og det bruker vi til kjøring og dressur ridning. Fordelen med bitt er at man løsner opp litt i kjeven, som fort kan bli anspent, og man får gitt litt finere signaler føler jeg. Til turridning, so mer det jeg gjør mest, rir jeg alltid med sidepull, da det er den hesten foretrekker. Jeg liker å bytte på bitt og sidepull (bitt med hodelag uten nesereim) for å forandre på trykk rett og slett.

Unghesten er tømkjørt og går LT med sidepull og kjøres med bitt. SÅ det blir det samme med henne, og hun kommer også til å bli ridd mye med sidepull. MEn jeg vil hun skal lære begge deler.

variasjon er bra. Å bare ri bittløst gir også fort trykk på neserygg, så da er det lurt å flytte neseremdelen litt opp og ned .

Veldig enig med denne; ja takk, begge deler!

Mine hester fungerer like bra både med og uten bitt. Som regel kjører jeg med bitt, pga. da har vi som regel større fart, og hu ene girer seg mer opp da. Når jeg rir, så går det nesten alltid i sidepull (rir som regel på tur).

Tror variasjon er viktig, for å forhindre trykk- og belastningsskader.

KristineOgWarrior
23-04-2009, 12:04
Jeg synes det er kjempegreit å kunne ri uten bitt noen ganger. Har ikke bittløst hodelag selv, men lånder fra tid til annen hos ei i stallen :) Det eneste som er litt vanskelig er og få hesten til å bøye seg ordentlig, men om man rir med gode, støttende sjenkler og bruker innvendig kne godt, er ikke dette noe problem :)

TheaHøili
23-04-2009, 19:17
Jeg rir med bitt og uten og noen ganger kombi.
Hesten fungerer fint på bitt og fint på kapsun og helt greit på grime (får nok ikke til skolene så bra da..) og noen ganger både bitt og kapsun. Syns det er bra om hesten kan brukes med alt utstyr.

mariannementzoni
19-07-2009, 14:26
Hesten min er ridd inn i taugrime, og kommer nok ikke til å få noe kontakt med bitt annet enn at hun ser at andre har det på. Det er slik vi vil ha det, rett og slett . :-)

kari anne
19-07-2009, 21:50
Jeg kommer til å ri inn hoppa mi med LG-hodelaget. Det er relativt sterkt og hun trives godt i det. Har aldri synes bitt har vært noen god brems og iallefall ikke på hester med panikk. Har kjørt inn hoppa mi uten bitt og det har godt kjempegreit. Kommer nok til å sette bitt på etterhvert når/om vi trenger det (men liker ikke helt tanken... :/), men da kun i forbindelse med kjøring.

Det blir lenge til jeg rir med bitt igjen, er en altfor dårlig rytter til å kunne ri godt med bitt. Iallefall nå. Og en god stund framover i tid. Jeg har mest lyst til å kunne ri med ingenting, men det må jeg nok se langt etter. ;)

Har sett endel bilder av meg selv ri med bitt fra tidligere, da jeg red bedre enn nå, og liker ikke det jeg ser....

Tyzonsdoll
19-07-2009, 21:51
Hesten min er ridd inn i taugrime, og kommer nok ikke til å få noe kontakt med bitt annet enn at hun ser at andre har det på. Det er slik vi vil ha det, rett og slett . :-)

Samme med mine, de har ikke blitt ridd med bitt i det hele tatt og kommer aldri til å bli det heller. Rett og slett for at de ikke trenger det : ) Sier IKKE at det er dyremisshandling åri med bitt, men er sikkert litt mere behagelig uten. Rir bare freestyle, altså det går mer på sjenkler, vekt og kroppspråk. Så er ikke noe hal i og dra selv om jeg hadde brukt bitt eller ikke da;P

Krussedull
19-07-2009, 23:03
Jeg bruker ikke bitt, fordi både jeg og hestene mine slapper mer av uten, eller, den ene (3 åring) har aldri hatt bitt i munnen, og det tror jeg han kan få slippe også.

ChristineAa
05-08-2009, 11:50
jeg bruker bittløst på tur, ikke hack men ordentlig bittløst som er krysset under kjeven. hesten min har blitt ridd med feil bitt for et år siden og så et år med pelham, og har ganske tjukk hud i munnvikene. rir med vanlig tredelt på banen, men merker han slapper mye mer av uten bitt på tur, og han blir veldig sterk med bitt, så da føler jeg at jeg sparer munnen hans ved å ri uten bitt så det ikke blir drakamp mellom oss så han blir enda sterkere i munnen. det varierer nok veldig fra hest til hest, han er jo veldig trygg på tur, men har man en skvetten eller veldig sprek hest har man nok mer kontroll med et bitt. men anbefaler veldig bittløst hodelag i forhold til hack osv, nå får vi snart en sidepuller også men det har jeg ikke erfaring med. noen som har det?

ponnitrollet
05-08-2009, 17:51
Jeg bruker bitt for min egen del, ikke hestens. Hesten bryr seg fint lite om jeg rir med bitt eller ei - hun er like grei uansett. Jeg har ett bittløst hodelag, men føler ikke at jeg har nok kompetanse til å benytte meg av det. Hackamore.

kari anne
06-08-2009, 21:00
Må bar spørre: hvordan kan man være kompetent nok til å ri med bitt og ikke hack? Det finnes mange mildere alternativer til bittløst.;)

Ragnelle
08-08-2009, 01:12
Hack er ganske skarpt, om man kan bruke det uttrykket om noe som er bittløst, de fleste vanlige trisnebitt are fasktisk mildere. Kommer litt ann på hacken, selvfølgelig, men jeg forstår godt at man kan føle seg mindre kompetent til å bruke hack enn trinsebitt. Hackens fuksjon er dessuten mer likt kandarens, og i den kan være like skarp.

Selv foretrekker jeg bitt - trinse eller dresurkandar litt avhengig av hva jeg skal gjøre, og hestens utdannelsesnivå, men for det meste er det trise jeg rir i. Bittet gir meg mer muighet til å gi forfinede signaler til hesten. I vinter red jeg en del med enten ridekapsun eller hack og det gikk greit nok. Dessuten trengte hesten min en liten omskolering og uten bitt reagerte han mer riktig enn med. Nå fungerer kroppen hans mye bedre og han kan bruke bitt igjen uten å knekke sammen av gammel vane. Jeg foretrekker det fordi, som jeg sa, jeg kan gi mye mindre og finere signaler med det. Både med hacken, men spesielt med kapsunen, måtte jeg gi mye grovere signaler for at han skulle høre. Jeg likte ikke å måtte hale i nesa hans for at han skulle høre.

Julie og Kamy
08-08-2009, 01:15
Hesten trives med det
Jeg trives med det

Er "behagelig" å ikke ha følselsen av å styre hesten med metall i munnen. Munnen er fri og hesten kan gjøre hva den selv vil med munnen enn å ha bitt og nesereimer som holder igjen. Har med kontroll med det.

Liten vits å bruke bitt, på hest som ikke trenger det

KjerstiM
28-11-2009, 12:35
Jeg forstår ikke helt hvorfor alternativet til å ri med bitt må være å "hale og dra og legge press på neseryggen til hesten"..? Synes dette er argumenter som stadig dukker opp når diskusjoner om bittløse varianter dukker opp. Hva er poenget med å "hale og dra", det være seg med eller uten bitt?

Selv er jeg litt "ja takk begge deler", ikke etter hvilken gren jeg rir, men etter hvor godt samarbeid jeg føler jeg har med hesten.

Syns uansett sånt som dette er både imponerende og lekkert;
http://www.youtube.com/watch?v=wPUNsC5RNmA&feature=related :)

(Hesten er forresten også barfothest..)

trineck
29-11-2009, 20:48
Hesten trives med det
Jeg trives med det

Er "behagelig" å ikke ha følselsen av å styre hesten med metall i munnen. Munnen er fri og hesten kan gjøre hva den selv vil med munnen enn å ha bitt og nesereimer som holder igjen. Har med kontroll med det.

Liten vits å bruke bitt, på hest som ikke trenger det

Helt enig.
Og jeg synes det blir vanskelig å rangere "skarphet" på bittløst vs bitt. Ulike hester reagerer forskjellig på press her eller der. Og ulike "verktøy" kan kreve forskjellig nivå av tøylekontakt. Noen hester takler fint bitt med tungefrihet f.eks, for andre er press på tunga langt bedre enn alternativet og det fungerer overhode ikke. Hester er forskjellige!

Min går på sidepull på tur. På banen rir jeg med bitt.
På en gjennomsnittlig ridetur tar jeg knapt i tøylene da han kan løpe full galopp og så roes ned for sete og stemme. På tur med andre hester må jeg innimellom forsterke sinalene litt med tøyler, men generelt bruker jeg de lite. Dessuten er det greit at han går i en lang avslappet form, noe han fint gjør på sidepull. (Og det er sabla praktisk.. ingen bittvasking, ingen varming av bitt før det skal inn i munnen, mulig å binde hesten i mens man strekker beina på tur..mulig å gresse med uten metall i kjeften)
I tillegg aksepterer hesten lettere en kontakt på sidepullen dersom man må virkelig ta i han, mens med bitt ville han sagt "hey hva gjør du?" og protestert /gapa / lagt seg på / kasta på hodet / vridd hodet mellom beina. Av den grunn har jeg også kjørt lett turkjøring med samme hest på sidepull- han er lettere å kontrollere. Men jeg vet noen synes det er galskap.

På banen ønsker jeg å jobbe mer med stilling/bøying og en annen form på hesten, og det trenger jeg bitt til. Kan sikkert gjøres bittløst, men jeg får det ikke til i nærheten av like godt på sidepull som med bitt. Derfor går han med bitt på banen og sidepull på tur. Fungerer utmerket for oss :)

Nina&Løvehjerte
29-11-2009, 20:52
Om jeg rir på tur med den gamle, snille hesten på stallen her og om vi ikke skal ri så mye langs veien pleier jeg og ri bittløst. For da er han så rolig og snill at jeg nesten ikke trenger og holde han i det hele tatt:) Eller om jeg skal ri alene på en rolig skogstur.

Men om vi rir sammen med maange andre pleier jeg og ri med bitt da jeg liker og ha mer kontroll.
Han er kjempesnill og ri bittløst med, men har ikke noe imot bittet heller da:)

wangii
29-11-2009, 21:27
Jeg bruker kun bitt på hesten min nå, men planlegger å investere i en bittløs løsning etterhvert som jeg kan bruke på tur. Tror det kan være godt for hesten å få litt avlastning fra bittet til tider :)

Irene2905
30-11-2009, 12:18
Spørs vel på hesten? Brukter bittløst på den 20 år gamle varmblodsen, og trinse på 5'årige dølahesten.

Løkki
30-11-2009, 13:16
Brukar både bitt og bittlaust på treårshoppa mi, og på ho er det ingen forskjell overhodet på dei forskjellige. Synest det er greit å variere litt. Bitt vil eg uansett bruke meir etter kvart, pga konkurranser osv. Og brukar alltid bitt når eg køyrer. Men på ridetur er det kjekt med eit bittlaust alternativ.

Lise, Vindur&Zehra
07-12-2009, 22:58
Jeg bruker begge deler. Bytter i bitt tidvis og har både hack og sidepull.
Hacken har jeg ikke brukt på leeenge, for den syns jeg ikke virker spesiellt positivt.

Blir endel barbak i grime og leietau på turer :)

Liisa&Ulvar
07-12-2009, 23:30
Bytter på og ri med jaktkandar og hack på hesten min.
Skal vi løpe en del, eller hesten er sprek(noe han er nå for tiden) så bruker jeg bitt.
Men skal jeg skritte eller bare ri en rolig tur så tar jeg hacken.

Vis jeg rir han for mye med hack så blir han gradvis mer og mer tung foran. Og begynner og høre dårligere etter. Han blir rett og slett litt seig.
Også er det veldig vanskelig og få han til og stille seg rett med hacken.

TheaHøili
13-12-2009, 19:06
Det kommer helt ann på hesten. Jeg red inn min hest når den var 3,5 år på lærkapsun og når hun var 5 la jeg til stangbitt. Hun vil ikke ha vanlig trinse i munnen og eneste grunnen til at jeg har kapsunen er for hun behøver litt hjelp med bøyning noen ganger. Hun er ikke noe glad i kapsunen for hun ikke liker trykket på nesa og det gjelder alle bittløse hodelag. Hun foretrekker stangbitt og er hvor lett som helst på det.
På de fleste andre hester vi har på gården bruker vi kapsun og 3 delt trinse, bare trinse, bare kapsun, kapsun og stang, bare stang, taugrime, sidepull (sjelden), hack, kandar, pellham og ja egentlig det hesten trives best med som passer. men nå har vi rundt 40 hester som mange av dem deler utstyr så det viktigste er at hesten trives og at utstyret passer

Malene_Fiola
27-01-2010, 09:42
Jeg vil tro at dette kommer helt an på hesten :)
F.eks har du en hest som er ganske hard i munnen, kan jo hack funke bra, da sparer du munnen, og kan være forsiktig på tøylene, mye mindre vondt for hesten.
Eller har du en hest som ikke gir seg og krangler mer på bittless, er bitt enklere, rir heller på lette tøyler med et enkelt tredelt bitt enn å krangle vettet av meg og ri på stramme tøyler hele tiden med bittless :) Tror alt kommer an på hesten. Det positive med bittless er jo at det sparer munnen til hesten, fint for nybegynnere som ved uhell f.eks kan dra og rykke i tøyler :)

Thea og Ronja
27-01-2010, 09:57
Jeg liker begge deler og varierer deretter. Rir gjerne dressur, sprang og på tur bittløst, men gjør også det samme med bitt. Alt for å variere i både utstyr og trening. Eneste tingen jeg ikke vil bruke bittløst er under kjøring da jeg ikke har så god kjennskap til hesten min foran vogna ennå, men en eller annen gang kommer vel kanskje det også.

Jeg tror på variasjon, da kan man ikke lage mye skade om man bytter på ofte. Hesten blir heller ikke lei.

Margit og Kvikk
27-01-2010, 11:15
Jeg bruker nesten bare bittløst på hesten min og synes det fungerer bedre enn bitt. Jeg er av den oppfatningen at uansett hvor myk man er på hånda så vil et bitt være ubehagelig og irriterende for hesten. Å gå med en metallstang i munnen kan da ikke være behagelig uansett om den som sitter i andre enden drar i tøylene eller ikke..? Når det er sagt så er det ikke alle hester som fungerer på bittløst av ulike grunner, så jeg har ingen fordommer mot folk som bruker bitt. Jeg velger heller å anse meg selv som heldig som har en hest som fungerer på bittløst og som har blitt "riktig" (riktig i den forstand at ingen har brukt noe unødvendig makt på å tvinge han i feil form ved hjelp av bitt) ridd gjennom sitt liv som ridehest.

Muzikaa
27-01-2010, 14:42
Jeg ser at et argument for bittløst mange bruker er at "de får dårlig samvittighet av å ri hesten på bitt". Det å ha bitt i munnen på hesten er akkurat like naturlig som å ha den i fangenskap, og ri på den osv. Bitt eller ikke.

Alle mine hester fungerer kjempefint på bitt, og ingen av de ser ut til å lide noen nød av den grunn, og jeg får heller overhode ingen dårlig samvittighet av å bruke bitt på hestene mine.
Dessuten tror jeg ikke hesten tenker "å, stakkars meg som må ha bitt i munnen". Ser ikke poenget med å tilegne hesten menneskelige egenskaper.

For all del, jeg har full respekt for de som velger bittløse alternativer av reelle årsaker, men dem som velger bittløst av "samvittighetsårsaker" må jeg innrømme at jeg har litt større problemer med å svelge....

Krussedull
27-01-2010, 14:59
Ja, det er jo forskjell på folk og hester, og godt er det:)

Leia
30-01-2010, 11:36
Når hesten min fungerer like bra (om ikke bedre) uten bitt som med bitt, skjønner jeg ikke poenget med bitt, derfor rir jeg uten. Kommer ann på hesten og hvordan den er trent, selvfølgelig.

MonaB
30-01-2010, 11:42
Jeg rir nesten alltid med bitt. Hva andre gjør er ikke min business:)

Nimbus
30-01-2010, 12:15
Hesten min liker ikke trykk på nesa, så hun kommer til å bli ridd med bitt (noe hun ikke ser ut til å synes er ubehagelig), og en myk grime på tur for variasjon. Har ikke funnet noen bittløs varainter hun synes er ok. Hadde egentlig tenkt å ri henne inn med lærkapsun, men når hun sier at det er ekkelt må jeg jo høre på henne! Hun likte ikke det rette muffebittet heller, så det har vi gitt bort, men det tredelte fullsjekkbittet virker som det er helt ok.

Og nei, det er ikek fordi jeg tror at man haler og drar med bittløst, men hun synes det er for mye trykk bare å ha på seg lærkapsunen.

Krussedull
30-01-2010, 12:26
Bruker ikke bitt fordi hoppa mi slapper bedre av uten. Red henne med bitt i et år før jeg prøvde og ta det av, og fikk ny hest på dagen:p

_popcorn_
31-01-2010, 17:42
Kommentar fra svenske kommentatoren under verdenscupen i Zurich på tv nå: "han rir jo uten bitt for tiden, bare fordi det er kult"

Christina
31-01-2010, 17:51
Kommentar fra svenske kommentatoren under verdenscupen i Zurich på tv nå: "han rir jo uten bitt for tiden, bare fordi det er kult"

Jaha ja.. Bra kommentator...

Jeg rir Nobello på bittløst. Brukte det en gang han hadde hatt tannlege på besøk, og fortsatte med det siden jeg merket at han fungerte veldig bra på det! Under ridning kan han ha en tendens til å gape og bli litt seig med bitt, og jeg synes egentlig han går mye bedre uten! :) Virker som han liker det veldig godt, og da er det jo ingen grunn til å gå tilbake til bitt :)

Nå på vinteren er det jo en ekstra fordel å slippe kalde metallbitt i munnen sin!

_popcorn_
31-01-2010, 18:45
Når jeg starta med hesten jeg har nå, så gikk hun en del forskjellige bitt. Etter en kort tid testa vi bittløst, noe jeg syntes funka fint på banen. På banen er det ikke mat, og da kan ikke matvraket stoppe å spise:p
På tur med sidepull ignorerte hun tøyler TOTALT! Null bremser, og ingen mulighet til å svinge, forutenom når hesten foran svingte. Dette skyldes jo da delvis en mindre veloppdragen hest :p
Men med sidepull hadde jeg overhode ikke sjans til å forhindre henne i å spise gress i grøfta. Endte med at jeg hoppa av på slutten av turen, og heller leide.
Har ikke ridd bittløst på tur etter det.
Men fikk teste ett vanlig trinsebitt, som da var mye større og mildere enn bittene hun hadde brukt tidligere, og plutselig fikk jeg en hest jeg hadde 100% kontroll på, både på bane og tur, og som plutselig ønsket bøye og stille seg på banen, og arbeidet velvillig med bitt, istedet for mot bitt! Korrekt tilpasset utstyr er alfa og omega.

Og i forhold til om hesten trives bedre uten metallstang i munnen: ene traveren på stallen må man omtrent åpne munnen på, for å få han til å slippe bittet.
Når man saler av, så kan man stå å holde hodelaget i handa lenge, mens han står med bittet i munnen.

Azawakh
01-02-2010, 10:53
Jatakk til begge deler!
Varierer mellom begge deler, og bruker mye i kombinasjon, da har man mulighet til å bruke fordelene med begge deler uten å måtte velge bort den ene eller den andre.

Har vært borti hester som foretrekker bitt, andre som foretrekker bittløst, andre som det er hipp som happ for - det er individuelt, som alltid. Så jeg ser an hesten og tar det deretter.
Bitt er dog ikke bitt, det er så mange forskjellige typer og størrelser, at det at endel hester tilsynelatende ikke trives med bitt, tror jeg ofte kan ha noe med at man ikke har fått tak i et bitt som hesten trives med, men har man ikke noe behov eller ønske om å ri med bitt, så er det ei heller nødvendig.

Synes personlig ikke bittløst er noe "snillere" sammenlignet med et bitt som passer til hesten(og at hestens munn er i orden og har plass til et bitt), men har både fordeler og bakdeler akkurat som bittet.

alexsandra
05-03-2010, 18:12
Rir bittløst kun fordi hesten nekter å ta imot bitt, spytter det ut, nekter å stoppe når jeg drar i tøylene( må sakse for å kanskje ha en mulighet til å stoppe hesten) nekter å høre på hvilken signaler jeg gir henne m bitt. tygger å prøver å bli kvitt bittet under hele turen. men uten bitt, med bare grimme blir hun roligere, og hører mye lettere på meg. (hun er ikke helt innridd enda, selv om hun er godt voksen) Så rir bittløst pga det er lettest for oss.

Vinje-Hest
05-03-2010, 18:56
Jeg har lagt bort bittet for lenge siden, jeg har ikke behov for det, og ser ikke poenget i å putte metall i munnen på en hest når det ikke er nødvendig. Legger vekt på bruk av sete,vekt og kommunikasjon på det psykiske plan. Noe som for meg er en mye tryggere og human måte å ri på.
Bittløst kan være så mangt, typer med sterke nesedeler som tau feks eller hack med ekstrem vektstangseffekt har jeg lite til overs for. Kommunikasjonen skal først og fremst sitte i hodet og deretter ved bruk av vekt for å guide hesten.
Gode bittløse alternativer gjør at en leietemt hest forstår signalene med en gang,imotsetning til bitt som må læres.
Så du kan si jeg er imot bittbruk,men hvordan man bruker det har mest å si. Likevel er det like unødvendig i min utstyrskasse som bandasjer og dekken.