PDA

Se full versjon : Ri Birkebeineren?

EvaV
17-04-2009, 10:40
Noen som har prøvd? Går det fint, sånn forholdsmessig med hest?

Altså ri løypa mellom Rena og Lillehammer, ikke i løpet/rittet/rennet ;)

Ane,Blida&Brana
17-04-2009, 10:44
Det skal gå fint å ri den veien ja, og det er et flott terreng! Noen partier er bratte og lumske for hesteben, men det finnes alltids alternative veier for de partiene :)
Hesten bør være sikker på bruer ol, mener å huske det er noen av dem en viss strekning. Føler man at nådagens løype blir for lang, så finnes det snarvei rundt ved Bjønnåsbrua der. Sparer inn noen km på det, snarveien er også flat og fin :)

duredillen
18-04-2009, 02:55
si ifra når du skal ri, kanskje jeg slenger meg med om jeg har ridbar hest ;)

EvaV
18-04-2009, 14:31
Hvor langt er det egentlig, og hvor lang kan det ta?

Tenkte det kunne være et fin ting som jeg og Fabian kunne gjøre sammen i sommer. Og kjærestens familie har hytte ved løypa på Rena, så tenkte det hadde gått an å lage noe midlertidig gjerde rundt hytta og campe der :)

Rirri, det skal jeg gjøre! Tenkte prøve å "avetere" etter selskap på turen, best å være flere på lang tur:)

vesla
18-04-2009, 15:17
Jøss flere som har tenkt tanken:)
Jeg og ei venninde har snakket litt på det.

duredillen
18-04-2009, 18:39
Hadde jo vært genialt felles-FH-opplegg :) Hva med å spørre Torbjørn Andersen på hest.no, han har kanskje oversikt over hvor langt det er og hvor lang tid det tar?

EvaV
18-04-2009, 18:47
Hadde jo vært genialt felles-FH-opplegg :) Hva med å spørre Torbjørn Andersen på hest.no, han har kanskje oversikt over hvor langt det er og hvor lang tid det tar?

Ja! Det hadde vært kjempekjekt å samle en gjeng! :) God ide å spør Torbjørn! Kan sende inn et spørsmål, er det andre ting jeg bør spør om da?

duredillen
18-04-2009, 18:49
Tja, så veldig mye mer er det kanskje ikke å spørre Torbjørn om, men man må jo planlegge en lengre tur ganske godt. I forhold til hva man MÅ ha med, hva man klarer seg uten, uforutsette ting som kan skje osv osv...

Lopke
18-04-2009, 19:10
HVor lang er den?

duredillen
18-04-2009, 19:17
Det er en av tingene vi prøver å finne ut, Lopke :)

Ane,Blida&Brana
18-04-2009, 20:31
Birkebeinerrittet er 91 km. Start på Rena og mål ved Håkons Hall, Lillehammer.

Da dette er den mest aktuelle løype, blir det noe rundt der et sted. Tar man noen snarveier her og der blir det jo kortere, men man må også finne alternative veier til der det er skummelt for hesteben(eller der man føler det er skummelt allefall, ingen er like)

Spør gjerne en som sykler rittet, h*n vet nøyaktig hvor det lønner seg å kutte av litt osv :)

Har syklet løypa noen ganger selv, men husker ikke detaljer.

Her kan du lese om løypa, samt se stigninger osv :)

http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Om-selve-rittet/Loype/

TineMVJ
19-04-2009, 21:37
Dere bør være oppmerksomme på at det ikke er alle steder det er lov til å ri. Spesielt rundt Birkebeinerstadioen.

Hönnu
19-04-2009, 21:42
Dere bør være oppmerksomme på at det ikke er alle steder det er lov til å ri. Spesielt rundt Birkebeinerstadioen.

Men om sommeren er det da ikke så strengt?

EvaV
19-04-2009, 22:04
Trodde også det var lov på sommeren, er vel bare om vinteren de sinte skigåerene hytter med never bare de ser en hest ;)

Jeg tenker å begynne fra Røyslimoen siden det er der vi står og ri opp til Sjusjøen derfra, hvis det går an. Aner egentlig ikke hvor denne løypa går jeg da, så får vel gjøre litt mer research... Ta turen til turistforeningen her i byen kanskje :)

duredillen
19-04-2009, 22:07
Når jeg tenker meg om har jeg en kompis som har sykla flere ganger, han vet kanskje om noen snarveier... :)

Ane,Blida&Brana
19-04-2009, 22:38
Trodde også det var lov på sommeren, er vel bare om vinteren de sinte skigåerene hytter med never bare de ser en hest ;)

Jeg tenker å begynne fra Røyslimoen siden det er der vi står og ri opp til Sjusjøen derfra, hvis det går an. Aner egentlig ikke hvor denne løypa går jeg da, så får vel gjøre litt mer research... Ta turen til turistforeningen her i byen kanskje :)

Det er fullt mulig :)

Siste biten opp til Sjusjøen må du nom regne med å ri på asfalt. Er ikke snakk om mange km, men en viss stigning. Da er dere hjertelig velkomne innom Fjellheimen for å hilse på meg ;)

EvaV
19-04-2009, 22:45
Det er fullt mulig :)

Siste biten opp til Sjusjøen må du nom regne med å ri på asfalt. Er ikke snakk om mange km, men en viss stigning. Da er dere hjertelig velkomne innom Fjellheimen for å hilse på meg ;)

Jeg pleier å ri oppover mot Mesnali på asfalten når jeg rir tur, eneste veien oppover mot Hedmark jeg vet, om men det finnes vel en en løype inni der, men har ikke funnet ut av det ennå :P Som sagt får jeg sjekke litt løyper hos turistforeningen. Hvor lang tid tar det å gå/sykle/gå på ski i den løypa da?