PDA

Se full versjon : Start på ny sesong

JanneogTanha
11-10-2006, 23:39
ja,riktig! :D man har god tid. Ferrari har jo hatt grunntreningen for lenge siden og har blitt godt brukt siden starten,og det begynner å bli noen år.Tanha har fått litt av grunntreningen,men er enda "fersk", men håper på ei 12 mil til neste år,ville jo ta den i år,men planene gikk noe anderledes. Den jeg hadde på moi angrer jeg på at jeg hadde, det ble for tidlig for ham,men nå har jeg tro på at han kan klare ei12 mil.så det blir spennende.
nå kommer vinteren luskende,så da blir det anderledes trening på tanha tenkte jeg.en liten ny vri tenkte jeg :) men blir vel trening for to hester for meg,så det blir tøft.Stakkar mamma vil så gjerne trene,men siden den nakken og armen ikke er helt friske så blir hun nokså funksjonshemmet stakkaren.hun får så dårllig samvittighet. kansje like godt jeg ikke skal på skole i år alikevell :?
så håper miriam at du kan komme så ofte du kan i helgene og gjør din måte trening, så skal jeg prøve mitt beste.

Ferrari & Miriam
12-10-2006, 19:13
nå har dere jo vært gjennom ei 100km, så han er nok mer klar for 120km nå enn han var i fjor. Første bud er jo at dere rir for å gjennomføre første gangen.

Selv ser jeg jo mot ei 160km! :shock: :shock:
Blir.. langt, men er en innstilt på å ri, så går det nok. Må jo hjem å trene, men først får disse hestene ha litt høstferie :wink: Håper de oppdaterer listene på rytter.no snart, gøy å se hvordan man ligger an statistikkmessig iforhold til andre. Du ligger hvertfall på andre plass for jr/yr på champ.lista. Gøy :D Tror ikke noen tar forbi deg der nå.

JanneogTanha
12-10-2006, 20:20
ja,nå skal go guttene få høstferie,så blir det gøy å starte opp skikkelig til vinteren igjenn."nye" veier(veier med snø på, slik at man kan springe mer på asfalt veiene).
ja den 120 km er både jeg og tanha klar for til neste år nå ja.så det blir spennende.det er jo utrolig langt,men når man først er klar over hvor langt man skal så går det jo greit. slik som på hadeland så følte jeg, og sikkert andre at man var ferdig etter å fullført NM løypa,så de siste km var nokså kjipt på en måte å ri. følte liksom at innsattsen min var brukt da.hehe :lol:

JanneogTanha
24-10-2006, 13:24
nå er jo sesongen ferdig,og flere har sikkert hatt pauser.hvordan har dere trent i pausene. og hvordan og når skal dere begynne å trene opp igjenn til nesteår?

jeg regner med å ha litt til pauser,til november tror jeg. i pausen rir jeg bare på tur for å ha det gøy,små skritteturer,++
når jeg starter opp igjenn i november starter jeg rolig med intervaller.har funnet ut at jeg skal øve litt mer på galoppen i år.(tanha er egentlig en typisk traver,men han sliter så på skoene mener jeg i løpene pga hans trav...,noen som er enige?)
håper også det blir mye snø,slik at vi kan stampe litt i snøen :D skal prøve å få en hest med både de lange musklene og de korte. og self prøve å få tanha mindre avhengig av ferrari,så han kan tøre å ta igjenn ferrari på spurter :lol: :lol: hihi

Ferrari & Miriam
24-10-2006, 13:31
Miriam ønsker seg nye sko til gullgutten sin for neste sesong!!!!

http://www.easywalkerhorseshoes.com/index.htm

Ser jo helt supert ut
http://www.easywalkerhorseshoes.com/Shock_Absorption.htm
http://www.easywalkerhorseshoes.com/pdf/Wear_protection.pdf
http://www.easywalkerhorseshoes.com/flexibility.htm

ja, se egentlig på alt :lol:

Bente & Etanec
24-10-2006, 13:38
Og høre om andres treninger og opptreninger er utrolig lærerikt :D Så håper mange skriver her!! Come on people http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/n015.gif

Jeg har hatt en liten pause nå, ok den er da noe ufrivillig da! Men siden det ble slik så må jeg bare gå ut ifra hvordan han er nå og fremover. Tror helsen ikke er så mye bedre når kulden og snøen kommer heller, så jeg satser på masse skritteturer gjennom vinteren. Masse klatreturer, og trav så mye jeg kjenner jeg har helse til.
Jo, jeg er enig med deg i at travet sliter mye på skoene... På det meste under treningene våre må mannen min sko ham om hver 14.dag...

Etanec er også en som slapper best av i galoppen, og jeg skal prøve trene mer på galoppen når det nærmer seg ritt. Har frem til nå trent masse trav for og jobbe musklene, sener og ledd myke og elastiske. Må prøve og forebygge skader så godt jeg kan :D

Så først blir det en del skritteturer (+ litt trav) med masse klatring gjennom den kaldeste perioden, deretter mer og mer travturer. Mer målbevisst trening med pulsmåler og oppmålte avstander for intervalltreninger o.l.
Når rittene begynner og nærme seg (et par tre mnd før) øke med lengre galopplengder i strekk og hardere intervaller.
Spurting kommer jeg ikke til og jobbe noe særlig med enda, siden jeg ikke har de helt store og gode musklene til og holde meg fast på Etanec og han er sååå flink med bånn hyling galopp for deretter og ta en bråstopp (!!), så sliter jeg litt med og bare henge igjen på halsen hans hi hi :lol:
Noen som har treningstips til dette? Altså få ham til og IKKE ta slike bråstopper.. :? Det hender da ikke så altfor ofte, men om han ser noe som er spøkelsesaktig i hans bedårende øyne, så hender det fort i galoppen at han bråstopper..

Sikkert noe jeg har glemt nå med treningen og opptreningen, men da får jeg bare kaste inn flere innlegg her :D

Ferrari & Miriam
24-10-2006, 14:01
Spurting kommer jeg ikke til og jobbe noe særlig med enda, siden jeg ikke har de helt store og gode musklene til og holde meg fast på Etanec og han er sååå flink med bånn hyling galopp for deretter og ta en bråstopp (!!), så sliter jeg litt med og bare henge igjen på halsen hans hi hi :lol:
Noen som har treningstips til dette? Altså få ham til og IKKE ta slike bråstopper.. :? Det hender da ikke så altfor ofte, men om han ser noe som er spøkelsesaktig i hans bedårende øyne, så hender det fort i galoppen at han bråstopper..

Sikkert noe jeg har glemt nå med treningen og opptreningen, men da får jeg bare kaste inn flere innlegg her :D

klister eller superlim på ridebuksa? :lol: Hihi, fryktelig morsomt det der, Ferrari pleier også å gjøre det. Tror han gjør det for å sjekke om jeg er våken :P Eller bare for å være :twisted:

Ja, for min og Ferrari sin del blir det trav og rolig galopp til å begynne med, samt å bygge ryggmuskler ved klatring og bakkearbeid. Så var det disse skoene jeg ønkser meg, tror virkelig jeg skal få tak i slike. Lei av jernsko :roll: Må høre litt om hva slags tilleggsutstyr som trengs til disse skoene ved påsetting osv, så blir det ikke for dyrt, kan det nok bestilles fra DK, eller om jeg får søs til typen om å ta med noen fra Tyskland. Dessuten må jo smeden vår kunne sette dem på, men det ordner han nok, snille mannen :)

Bente & Etanec
24-10-2006, 14:11
Øøø, joooo superlim på buksa kunne jo vært en mulighet.. :wink: Men så er det det at jeg må kunne komme meg av omder skulle komme en slik stor og fæææl lastebil da.. For dem er Bente seriøst redde http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/a090.gif

lillings
24-10-2006, 16:08
Hvis du kjøper slike sko Miriam så må du fortelle hva du synes om dem osv. De så jo bare supre ut da...

JanneogTanha
24-10-2006, 21:03
ja,de skoene ser jo helt supre ut.har ikke liv prøvd dem?sa hun ikke noe om det...
bente: etanec prøver vel å vekke deg litt. og når det gjelder spurter så tror ikke jeg etanec kommer på det å brå stoppe, for da vil han bare konsentrere seg om konkurrenten :) siden du er på turer alene eller med kelly så får han ikke den følelsen at noen kan løpe fra ham(regner mest med at kelly ikke tar ham igjenn :D )

Ferrari & Miriam
24-10-2006, 21:34
hehe, Bente, du får finne opp en ny patent på ridebukser med lim som man kan hoppe ut av når store lastebiler er i nærheten :lol: Ellers så er det godt med et superknegrep!

Skal nok gi lyd om hvordan de fungerer om jeg får tak i de skoene. Søker litt informasjon først fra andre som har brukt dem (og ikke fra nettstedet deres, dere vet, slagstriks osv osv). Men jeg syns jo de virker kjempebra, de har jo ikke vært ute på markedet så lenge, håper de kommer til Norge. Men som vanlig, Norge er ikke kjent for å være tidligst ute med saker og ting :roll:

Nei, det var nok ikke den typen Liv prøvde, Janne. Hun hadde den typen som limes fast, Hippoflex eller noe, sikkert. De er vel mest beregnet på hester i barfotovergang?

Skal du på julebordsaken til klubben, Janne?

JanneogTanha
24-10-2006, 21:47
ja,jeg tenkte meg på den julebordsaken :lol: blir sikkert morro det,med disse gamlingene mimre om gamledager.hehe :lol:

en mann sa til mamma at han hadde sett en film fra da det var på gyland gard,så så han nilsemann og flere i litt yngre form enn det de er nå,så sa han at han så meg eller deg rase rundt på en hest.da lo mamma godt for vo var jo ikke født stort en gang da.og det var nokk henne som freste rundt da. hehe :lol: :lol:

JanneogTanha
30-10-2006, 22:55
Ja, nå har jeg prøvd den nye salen min i en sesong i distanseridningen. og jeg er KJEMPE FORNØYD!!! :D
Så jeg gleder meg til å prøve den videre ut til neste sesong. Salen har gitt meg stor glede, den kan brukes til alt. :shock:

ingen fare å håppe hinder med den,selv om mange ser rart på meg på sprangstevnene jeg har deltat med den på. :lol: .
http://www.hestemarked.no/vip/49415/GRP-NM06%20033.jpg

Dressur er salen også heeelt suuuper å ri i,man sitter helt støpt i salen.helt utrolig altså.bare spør mamma :D (her med ridelærer solveig(?)
http://www.hestemarked.no/vip/49415/kurs%20og%20ritt%20kv.dal-06%20033.jpg

Galoppløp.helt greit det også :lol:
http://www.hestemarked.no/vip/49415/kurs%20og%20ritt%20kv.dal-06%20049.jpg

på koseturer :wink:
http://www.hestemarked.no/vip/49415/Photo-0002.jpg

På distanseritt :wink:
http://www.hestemarked.no/vip/49415/lag%20NM06%20035.jpg

Ja rett og slett alt!!(brukes også i barneridninga hjemme)

SALEN MIN OG MAMMAS!!! :wink: :D
http://www.hestemarked.no/vip/49415/Photo-0019.jpg

JanneogTanha
28-11-2006, 00:08
uff bente!kan nesten tenke meg hvordan du har det om vinteren. jeg har noe lignende(i knærene) men det er nokk ikke så voldsomt som du har det. mine knær kjenner når det snart blir kaldt(rene metrologen :lol: ) men så er de enda værre når det er kaldt!!aiai, da er det bare å polstre knærene og ha kjempe lange stigbøyler,så hjelper det litt.

starten på denne sesongen begynner snart,den er like rundt hjørnet:) så nå begynner oppbyggingen igjenn, heldigvis så har tanha ikke falt så veldig i kondisjonen etter disse fri måndene.har ridd ham ofte(noen ganger i uka) men ikke hardt. så det blir nokk enkelt i år(enkelt med en, men må jo passe to!) men jeg er heldig som har to venninne som har sakt ja til å hjelpe meg. men jeg vil jo helst jobbe med dem alene ;-) kan jo ikke røpe treningsmeodene mine til hele verden!hihi :mrgreen:

håper bare inderlig mamma snart blir god nokk til å være med å trene igjenn.. og at miriam får tid og råd til å komme hjem avogtil...stakkar anders som blir igjenn hjemme bare forde jeg må trene og hjelpe mamma med å møkke :smile:

http://www.hestemarked.no/vip/49415/Photo-0028.jpg

Bente & Etanec
28-11-2006, 07:40
Ja det er jammen meg ikke kjekt, men da vet du jo sånn noenlunde hvordan jeg har det da. Knærne mine er også de værste nå vinterstid, polstrer dem jeg også hi hi 8-)
Ja oppstarten er vel i mars en gang, stemmer ikke det?(Som regel solid kræsj med en eller annen utstilling for min del :roll: )
Men håper jeg får hengt meg på noen av rittene hvertfall.

He he, ja treningsmetoder er jo en solid hemmelighet som ikke skal røpes for "hvem-som-helst" og heller ikke dem heller ;-) Det beste er jo og klare seg selv men ikke alltid det er like lett, særlig når du må ta hensyn til andre rundt deg..
Håper mor din blir frisk fort slik at hun kan hjelpe deg og trene, og at Miriam kan komme hjem ofte og trene Ferrari.

Selv trener jeg også helt alene, så jeg får lagt opp hele treningen slik jeg selv ønsker. Er så mye enklere og føle på hesten hva som er riktig, i forhold til når en trener med andre som ikke kan ta noen form for hensyn og bare durer ivei..
Så de mnd med opptrening liker jeg og ri alene, så kan jeg heller henge meg på (en utrolig sjelden gang) sammen med andre når han er i god form :-D Men i år red jeg alene i den tiden også.

JiviDream
28-11-2006, 11:44
Jeg satt og studerte de skoene der, og de minner veldig mye om de skoene vi hadde på Jivi. Er disse av plastikk som former seg etter hoven?
Hvis det er de samme så vil jeg fraråde ALLE fra å kjøpe dem, spesielt dere som rir distanse. Jeg brukte disse på Jivi, de var skamdyr og falt av etter et par uker. Da var det så nedslitt at vi hadde vært nødt til å ta de av om ikke de hadde falt av først da.. Disse skoene er vel 1cm tjukk eller noe, på slutten var mesteparten av skoen forsvunnet, og den var kanskje noen millimeter høy.. Da løp vi ikke så mye heller, så, ikke kjøp dem! (Hvis dette er samme sko, men de hadde lik farge)

JanneogTanha
28-11-2006, 13:45
vi vil nokk bruke dem på løpene. de er nokk uansett mye bedre enn vanlige sko på løp.for da løper jo hestene mye på hardt føre(spørs hvor vi er da), men det er mange harde løyper, hvor det er en del asfalt og harde grusveier. så så lenge de holder på under løpet så er det greit for meg :smile: men self er det jo dyrt å bare ha de på under løpene. men så lenge hesten har gode "joggesko" så må man bare slenge på noe ekstra dyrt.det er jo en dyr sport.... :sad:

JanneogTanha
28-11-2006, 13:50
ja,det er jo best å trene alene.men jeg begynner å bli dritt lei av det :sad: når jeg trente hans petter så måtte jeg trene alene,for sammen med ferrari ble han helt GAL! hans petter hater å dra på tur med ferrari!(for han vet at han er raskere enn seg selv) og nå dette året har jeg også ridd mye alene.

Bente & Etanec
28-11-2006, 14:32
Kanskje vi skulle slå oss sammen vi to da ;-)

Ferrari & Miriam
28-11-2006, 14:43
hihi, bare vent til våren, Bente, for da skal du til Gykand på treningstur :dusk:

ang. de skoene så har de blitt brukt i distanseritt (da snakker vi 120km) og rytter/hest har vært fornøyd. Men om det er samme sko det er snakk om er det jo kjipt om de faller av fort. Finnes de i Norge faktisk?

Ferrari og HP ja, de gikk ofte "fint" ved siden av hverandre og bare glefset, haha, de så jo i grunnen ganske festlige ut :mrgreen:

Bente & Etanec
28-11-2006, 15:47
hihi, bare vent til våren, Bente, for da skal du til Gykand på treningstur :dusk:

Jeppz, det skal jeg vet du :skål

JanneogTanha
29-11-2006, 13:06
uff nei det var helt håpløst å trene sammen med deg og ferrari i den tiden! og nå er det siw som holder på å trene ham(litt, holder ham værtfall i bevegelse.)

miriam: det skal være et ferrari treff i kv.dal til neste år.da må jo du komme med ferrarien din :-D
det hadde vært tøfft.hehe.

Ferrari & Miriam
30-11-2006, 07:51
Ferraritreff ja, det må jo være noe for Ferrari det
:skål Jenter og ekte hestekrefter!

JanneogTanha
03-12-2006, 02:36
JA,MÅ JO GRATULERE SØSS(MIRIAM OG FERRARI) MED FLEST POENG, ANG CHAMPION POENGENE I DISTANSERITTENE!!HUN SLO ALLE :-D :-D (senior)Godt gjort søssemor!er stolt av deg :dusk: men må jo skryte selv jeg kom på andreplass i junior poengene.kjempe stolt av tanha gutten min.skulle tatt det løper på hovserad,så hadde jeg og kommet på første*skrytskryt* :twisted: neida,jeg er bare så stolt av ferrari og tanha som har fullført alle løpene de har vært med på i år!så uansett hvor vi hadde kommet på lista så er det kjempe gøy å få alle fullført og tom 2 vet. ærespris!!!to til tanha og to til ferrari.skåååål :-D for den :skål

Ferrari & Miriam
05-12-2006, 11:50
:dusk:

Hestene har gått utrolig bra i år, flinke dyr :be: :be: :be: :vinner:

Ser de har lagt ut ny oversikt over championatpoeng og indianercup på rytter.no. Gøy å se :-D

Bente & Etanec
05-12-2006, 12:09
Ja gratulerer til dere begge to :dusk:
Det er bare og ta hattene av for både dere og hestene deres 8-)

Harneshaug
05-12-2006, 12:28
Ntåååå.... er dere søstre? Så kjekt da å holde på sammen :-D

Gratulerer så masse til dere 2 og flotte, flinke, gjennomtrente hestene deres!! Så mye jobb som ligger bak... Er kry jeg bare over å "kjenne" dere ;-) HIPP HIPP HURRAAA!!!

Ferrari & Miriam
05-12-2006, 12:43
jupps, vi er søstre, Janne (-Tanha-) og jeg. Sånn går det når man får hestebasiller gjennom morsmelka :mrgreen:

Med det samme, hvordan ligger det an med planer om å arrangere distanseritt "der oppe", Harneshaug? Kan gi deg div. mailadresser til folk&fe med god erfaring i å arrangere distansestevner som garantert kan hjelpe til med tips og råd. Og så må du jo gjerne ta deg turen sørover når vi har stevner. Sikkert langt å reise med hest, men reiser du uten vil du nok lære masse likevel! Kan alltids være med som assisterende hinknisse (ja, hestepasser på svensk, er så betatt av det ordet :lol: ).

JiviDream
08-12-2006, 19:20
ang. de skoene så har de blitt brukt i distanseritt (da snakker vi 120km) og rytter/hest har vært fornøyd. Men om det er samme sko det er snakk om er det jo kjipt om de faller av fort. Finnes de i Norge faktisk?

Nei vi bestilte de fra USA eller noe...

-Marit Petra-
19-12-2006, 21:25
Grattis!! :-D Ja, dere må arrangere løp, Harneshaug. Til Ålesund kan jo faktisk pappa også overtales til å kjøre!

Jeg skal begynne med grunntreningen nå, og håper å komme meg igjennom 6mil iløpet av sommeren. Mulan har jo bra med utholdenhet, problemmet er bare å stagge henne slik at hun ikke kommer for høyt i puls.. Jeg kommer vel til å begynne med bakketrening, ri mye i terrenget, forsiktig intervalltrening og "kombitrening", altså ri tur med bakketrening, langtrening osv. Det er kun min betegnelse som jeg bruker, mulig det egentlig er noe annet? :lol:

Det er utrolig mange fine tur- og langløp-løyper her. Jeg har bl.a. ei løype som jeg skal begynne å bruke når jeg kommer opp på 4-6mil. Så det blir skøy å ri så mye sammen med Mulan! For begge er unaturlig samstemte på tur iforhold til på banen ivertfall.. :lol:

Hvilken sal har du kjøpt deg, Janne? Leter etter sal nå, men jeg har begynt å bli så kresen etter at jeg har ridd så mye med den gode og støttende sprangsalen min (og den er tilsalgs *hint,hint*). Vurderer både stocksal og bomfri, er egentlig åpen for det meste, så lenge den er god å sitte i.

JanneogTanha
19-12-2006, 23:41
salen jeg har kjøpt sammen med moren min er en specialed saddles(heter igrunnen bare det) er også kresen på saler,men denne angrer jeg ikke påi det hele tatt!!!

skritteturer er også kjempe bra for å få hesten i form. klattreturer og trening på forskjellige underlag. som løs sand, asfalt++ :smile:

-Marit Petra-
20-12-2006, 16:12
salen jeg har kjøpt sammen med moren min er en specialed saddles(heter igrunnen bare det) er også kresen på saler,men denne angrer jeg ikke påi det hele tatt!!!

skritteturer er også kjempe bra for å få hesten i form. klattreturer og trening på forskjellige underlag. som løs sand, asfalt++ :smile:

Skritteturer, ja.. Kremt. Dem har det blitt heller lite av, hoppa har en viss tendens til å ville springe noe som ofte resulterer i tripping. Så en hel tur der det kun har gått i skritt vet jeg ikke om vi har hatt i det heletatt.. :roll:

Kostet salen mye? Hvor kjøpte du den ifra?

JanneogTanha
20-12-2006, 20:05
salev vi kjøpte ble på 12000 norske kroner,men skulle egentlig bli på16000 kr pga tollavgiften.menpga mye tull ang leveringen har vi ikke sett noe til den regningen på 4000kr :-D men det er jeg bare glad for.hehe. salen ble kjøpt i fra USA.

Ferrari & Miriam
20-12-2006, 20:23
det er vel ikke toll på sal? blir ikke helt klok på det der. Prisen er hvertfall på ca 2000dollar, så må vel regnes ut fra dagens kurs.

Gjør du et googlesøk på "endurance+saddle" får du opp mange saler ;-)

JanneogTanha
20-12-2006, 22:04
det var toll på pakken,men tror kansje vi fikk det gratis!altså som en gave fra david kaden(salmakeren)

JanneogTanha
12-02-2007, 22:36
ja folkens,nå er det faktisk ikke så grusomt lenge til sesongen for oss begynner!jammen går tiden fort.men til saken,hva har dere gjort i vinter?
det har jo vært øsepøse regn,nå er det storm og snø hos oss nå.
så føler at været har hindret mye av treningen min.selv om jeg har ridd i all slags vær så føler jeg ikke at jeg har kunne gjort det jeg har villet. som f.eks når det har vært øse pøse vær og alt er bløtt. jeg har ikke kunne ridd for mye i skogen pga da ødelegger vi veiene(andres skogs veier,jeg vil jo være høflig og ikke ødelegge dem).så fryse det til slik at det har kommet is med vann under at jeg ikke har kommet videre på den veien(isen lå slik at den lå midt mellom to gjærder,grinda var åpen,men torde ikke ri over isen,pga lyder og redd for beina til hesten)
det har jo også vært nydelig snø på veiene,men så kom denne stormen og ødelegger veiene fra snø.så nå er det hardt i bakken.så lite dressur da..
ja frem til saken igjenn,hva har dere trent på i denne merkelige vinteren:)

Ferrari & Miriam
23-02-2007, 22:17
Åpen landslagssamling på Hovserad (rogaland) 17.mars, ryttere og hester som ikke er på landslag kan også delta. Her testes hestene for laktat (melkesyre) ved å ri tilsammen 40 km, hver runde på 10km i en gitt kilometertid.

Kan være en grei oppkjøring foran sesongstart. Vi hadde en slik samling i fjor også, velykket sådan, bortsett fra at laktatapparatet ikke virket :D (men det skal virke denne gangen).

Gi lyd om noen her er intr i å være med, også som tilskuer.

JanneogTanha
23-02-2007, 23:54
muligens datoen blir endret(det jeg har hørt).pga snø som antagelig hindrer mange å komme..

Ferrari & Miriam
23-02-2007, 23:56
ok. må bare flytte det til Gyland også, er litt lei av å ri den strekningen de har satt testen opp på, spesielt hvis jeg skal ri 120km der i mai ;)

Skal du ri 120km der i mai, tenkt på det? Greit å gjøre det tidlig i forhold til NBM.

JanneogTanha
24-02-2007, 11:20
Ja,kunne også hatt den laktat testen el annen plass.er også noe lei av den veien. og om man har det noe tidlig på året så kan man jo ha hele strekningen fra nedland til kongevold?!? så lenge grindene ikke er igjenn..
tenkte meg også å prøve meg på 120 km i hovserad.så greit å gjør det sammen med deg og ferrari:) . tanha og ferrrai går så supert sammenn på løp!
da er de full av f***:D

Ferrari & Miriam
24-02-2007, 11:28
ja, de går i grunnen fint sammen de to på ritt. Tror vi kan bruke ca 9 timer for å klare kilometertidskravet. Det var det jeg brukte på Gyland i 05 og det gikk i fint tempo det. Må jo ta litt hensyn til bakkende i Hovserad da, det blir jo bare to ekstra mil i forhold til 10mila der i fjor. Kjedelig å ri alene hvertfall!

JanneogTanha
24-02-2007, 13:07
Ja,håper meg og tanha får følge hele tiden om vi fullfører alle etappene.nå har det blitt mer bakkearbeid(i bakker:) enn det jeg trente i fjor på denne tida før første ritt.første ritt i fjor var både tanha og ferrari litt slappe i bakbeina,på slutten av rittet.

JanneogTanha
27-02-2007, 16:09
miriam: ser ut til at meg og deg må mase på noen andre enn anette og olaug om å starte ei 120 km på hovserad.de skal visst til danmark(heldiggrisene) vi kan jo høre med jan eller ellen anette..flere du kommer på?

Ferrari & Miriam
27-02-2007, 17:42
Tja, i følge KRI kreves det bare to startende i Vanskelig B klasser, altså 120km, med unntak av mesterskap (NM osv).

Kvalifiseringskravet er 12km/t. Jeg trodde først det var 14km/t.

OT: Nå har jeg fått meg en god dressurpisk, og sammen med et fint bitt som hesten og jeg likte så skal det trenes dressur! =)

JanneogTanha
14-04-2007, 11:33
Ja,nå er det ei god stund siden noen har skrevet på distanseritt siden:rolleyes:
så tenkte jeg kunne komme inn og skrive litt info;)
jo altså det har jo kommet nye regler om kvalefisering til EM og VM.og nå skal meg og miriam til danmark i begynnelsen av mai og prøve oss på ei 120 km.jeg kommer bare å ri for å gjennomføre.så all energi blir spart til siste slutt:) det er jo så langt!:)
om vi rir og gjennomfører i 12kmt er vi kavefisert til å ri EM, og vi rir i 14 kmt er vi kavefisert til VM.slik tror jeg det var(?!)

har jo aldri deltatt i utlandet,så det blir spennende med noe nytt og helt anderledes.
blir jo også en dyr reise...så jeg må vel ta et lån for å klare å betale dette:D :mad: ..denne nye regelen kom så brått på oss at vi måtte melde oss på i en fart!så vi ble alle litt stresset.særlig mamma,stakkar. men hun er så god å ha.blir så mye mer avslappet.hehe

men ikke nåkk med at vi skal til danmark!miriam fikk jo en telefon nettopp for noen dager siden,om at hun er invitert til Italia for å delta på ei 120 km. hun er den eneste norske deltakeren som skal ned og delta! *stolt av min søss*:digger:
så når den nyheten kom er vi bare blitt enda mer giret!så nå blir det italia tur med ferrari og kompani i slutten av juni.rittet er den 23 juni.
her kan dere lese litt mer om ritten de skal på:

http://www.assisiendurancelifestyle.it/home.php

trykk på det engelske flagget,så dere skjønner mer:)

JanneogTanha
23-10-2007, 22:52
Ja, nå er det "dødt" her inne:rolleyes:

men om det har skjedd mye i år?JA!! fyttikatta så mye som har skjedd:D

Jeg kunne ramset opp en heel haug om hva som har skjedd hos oss( norske ryttere og meg:D ), men tar det kort;)

-Danmark fei ritt, 1 plass, meg
-Italia fei ritt, 19 plass, miriam
-frankrike fei ritt, 55 plass(?)ellen
-Nm senior 1 plass, miriam
-Nm junior, 1 plass victoria
-Nordisk baltisk mesterskap, 1 plass, miriam
-Fei ritt danmark, junior,1plass, victoria
-salen min ble brukket:( snufs
-gull til lund kjøre og rideklubb i lag NM
-sverige fei ritt 1 plass olaug
- DISTANSERIDNING ER DEN STØRSTE HESTESPORTEN I VERDEN!!
+++ utrolig mye mer :)

RETT OG SLETT ET KJEMPE ÅR!!
.....hmm, har jeg glemt noe/noen?..*MIRIAM!!*

KatrineB
04-11-2007, 10:44
Brakk salen din? Hvordan fikk du til det?
Norske distanseryttere er flinke:p
Dere skal ikke til Dubai etter hvert da? ;)

JanneogTanha
04-11-2007, 11:34
ja uff, den var brukket i fire:( salen var temmelig nye på markedet, når jeg kjøpte den.så han som laget salen var usikker på hvordan "treverket" var.(var ikke bare min som var brukket, var flere,og de var brukket på samme plass som min) Jeg sendte salen tilbake. og fikk et nytt" treverk". Så håper den holder i maaange år nå;)

JanneogTanha
27-03-2008, 21:57
Ja nå er det jammen meg snart sesongstart på oss to her allerede!!!

5 april tar vi turen til Klepp for å ri Øksenvadrittet! Vi skal ri ei rolig 8mil er tanken, siden det ikke er så lenge til vi skal til Danmark for å ri vår andre 12mil.
Så om noen i nærheten har lysst til å se på ei helt sikkert småstresset jente på løp 5 april er det bare å komme. jeg er nokk sikkert ikke så snakksalig under rittet,men før vi har fått starte eller etter rittet da har jeg sikkert tid:D. Men miriam er der, hun skal ikke delta, hun kan sikkert komme med noen forklaringer om det er noe dere lurer på underveis el:p

Ellers er det ikke for sent å melde seg på!! fristen er 28 mars. men man kan etteranmelde seg:)

KatrineB
27-03-2008, 22:24
Åååååh jeg tror jeg snart selger min skadefugl! Neida :)
Men vi skulle jo ri i Sælandskogen, så skada hun seg. Og så fort hun skada deg, rant kg av henne.
Vi skulle være med på Øsnevad, men jeg har ridd henne en gang nå på en mnd (stingene ble tatt ut sist uke), og da skritta vi i 10 min. Hun er blitt skrap tynn, er stiv som en ståkk, ingen muskler.. Og jeg må jo vente til såret er 100 % også. Dyrlegen sa jeg fint kunne skritte på mykt underlag. Så øksnevad skjer heller ikke. Det er seriøst ikke ment for at jeg og kafi skal komme ut i løypene! :(

I morgen skal vi handle inn lucerne og noe kraftfôr, og få noe fett på den rumpa igjen.

Leste først nå at salen din var rukket i 4. Kjipt da, men greit med ny? :)

Tenk å ri 12 mil da:D Hvor lang tid tar det ca ? (lurer på om jeg har spurt om det en annen plass før)

Kose deg på Øksnevad, heldigen :)
Har ikke mulighet til å ta bilder i løypene? Hehe. Når jeg ikke får ri selv, så hadde det vert gøy å nyte noen bilder :)

Ferrari & Miriam
27-03-2008, 22:28
20.april kommer dere til gyland =)

JanneogTanha
27-03-2008, 22:29
hehe,ja det er jo en good stund alen var knukket.men nå er den fikset og good som ny:p nye materialer, så nå kan den ikke bare knekke uten videre:D
Ja, self jeg har min type som fotograf og hestepasser. så blir sikkert noen bilder:)

uff,det er så typisk dette skulle skje med firanka:( men du vet det er mange muligheter til.;)

KatrineB
27-03-2008, 22:34
20.april kommer dere til gyland =)

Jeg skal si til Firanka at hun må holde seg skadefri da :D

KatrineB
27-03-2008, 22:36
hehe,ja det er jo en good stund alen var knukket.men nå er den fikset og good som ny:p nye materialer, så nå kan den ikke bare knekke uten videre:D
Ja, self jeg har min type som fotograf og hestepasser. så blir sikkert noen bilder:)

uff,det er så typisk dette skulle skje med firanka:( men du vet det er mange muligheter til.;)

Ja så det var på moi, kvinesdal og gyland :)
Så det skal nok gå!
Hehe, greit å ha med seg fotograf ja, gleder meg å se :)

JanneogTanha
27-03-2008, 22:39
glemte å si: for dere som ikke helt vei hvordan vi ser ut så kommer vi til å være temmelig blå på dagen:p

Hegepii
28-03-2008, 09:13
noen som har planer om orkdalsrittet i sommer da?? blir landsstevne! skulle hatt et FH"treff" der.. (diskuterte det på treffet i tr.heim;p)

JanneogTanha
28-03-2008, 16:43
nei desverre har verken meg el miriam tenkt å delta noe særlig på østkanten i år, kun hadelands rittet

Hegepii
31-03-2008, 14:22
østkanten? det er da i midtnorge det er snakk om :p

JanneogTanha
31-03-2008, 15:24
hehe, ja oppi der i det heletatt, skal vi ikke i år:p hihi:D kun hadeland

JanneogTanha
31-03-2008, 15:24
...

JanneogTanha
04-04-2008, 21:36
uff,da er bilen pakket klar, tanha pusset og nyvasket hale. har ikke hatt noen stevnenerver før jeg startet pakkingen..da begynte magen å buldre..blir sikkert en del dobesøk i kveld,natt og i morgen jah..
jeg grugleder meg..
gleder meg til å komme igang på sesongen, gleder meg til å møte kjensfolk, gleder meg til løypene.
gruer meg til: om noe galt skal skje,har jeg trent nokk? er tanha klar for ei 8 mil? holder skoene? går alt bra? og mye andre nerveting..hmz..blir vel aldri ferdi med slikt nei:p

kryss fingrene for meg da,håp at alt går bra:D

Ferrari & Miriam
06-04-2008, 15:46
gratulerer med flott tredjeplass :lol:

JanneogTanha
06-04-2008, 19:39
ja,dere ønsker vel en liten rapport?!:p

jeg er UUUUTrolig stolt av Tanha!han har aldri gått så bra som han gikk i går. både sammen med andre og alene i løypa:)

1.etappe: vi red 3 stk samlet hele runden.tanha gikk fint og luntet sammen med de to andre. sabla sterk vind,så vinden tok pusten fra meg:D hihi. så kom det noe regn,så hestene gikk i "holdning".

2.etappe: olaug gikk ut først, jeg 3 min etter henne og ellen 2-3 min bak meg igjenn. ellen kom tok meg igjenn. og vi to tok olaug igjenn. så red vi samlet et lite stykke, så mistet tanha en sko...selfølgelig!!:( red så en liten stund alene fpr jeg måtte få noen til å fjerne den andre skoen,slik det ikke ble ugjevnheter i løpingen. jeg tok dem igjenn.vi red sammen inn mot etappemål
tanha noe mer giret denne runden. måtte holde ham igjenn noen steder. vi hamret på skoene igjenn i pausen.(tanha hadde litt lange høver så det gikk greit å løpe litt uten sko)

3. etappe(siste): olaug gikk ut først,jeg 2 min bak og ellen 10min etter meg. tanha gikk flott utover løypa.jeg klarte self å ri feil!!!! meget feil. jeg spurte en sykklist om hjelp. han sa"du har ridd græævlig feile!" hehe.med "stavanger" språket. red vel ca 3 km feil vei. da vi snudde for å finne rett ridevei,ble motet mitt noe anderledes.det merket tanha også,så mitt humør havnet på ham.selv om jeg prøvde å muntre meg opp:p
det blåste skikkelig den dagen,så mange merker hadde forsvunnet.:( ( etter fleres syn dårlig merket også..)
men vi fullførte og kom på en 3 plass:) av 4 stk. vi red ikke 87 km.men 100km..så ja vi red en del feil jah! vi red feil mesteparten på stranda også.
men etter denne dagen,så ser jeg at han er klar for neste ritt i danmark:)
og pulsen hans lå kjempe fint hele rittet, tom på den tunge stranda.( har ikke prøvd pulsmåler i hele vinter)

så JA, jeg er kjempe fornøyd med Tanha!!!!:)

JanneogTanha
14-04-2008, 21:53
JA folksen ritt på gyland på søndag:) dere kommer ikke sant?!?!:D

Ferrari & Miriam
27-04-2008, 20:59
resultater hadelandsrittet denne helgen: http://www.rytter.no/t2.asp?p=23059&x=1&a=225066

Gratulerer til alle fullførte =)

Ferrari & Miriam
30-04-2008, 14:44
juhu, nå er lasset med bøtter klar og vanndunkene satt frem. Reiser til DK imorgen for å starte på vår (Ferrari og jeg ;) ) sesong. Hopper visst rett ut i det å prøver oss på vår aller første 160km. Det er jo litt langt, ikke sikkert vi klarer å fullføre en gang. Men vi tenker jo positivt likevel og rir for å fullføre.

Krysser fingrene for ok vær og en smertefri tur :lol:

www.drlr.dk

Catrine
02-05-2008, 16:34
Må dessverre meddele at Janne har trukket seg fra rittet i danmark pga tanhas helse. Han stod urolig på vei nedover til danmark, og skadet seg på hofta. Ikke så alvorlig, men med tanke på distansen de skal gå, og mulighet for mer stivhet imorgen velger hun altså å trekke seg...

RebeccaK
03-05-2008, 23:21
Uff, så leit. Men det kommer andre ritt for dem. Veldig godt gjort å trekke seg før rittet.

RebeccaK
04-05-2008, 19:58
Noen som har resultatet mtp Miriam og Ferrari?

JanneogTanha
05-05-2008, 03:15
ja da er vi vel hjemme igjenn:)

ferrari og miriam trakk seg også underveis i rittet da de hadde ridd ca 4 mil feil til sammen. ikke noe vits i å ri 19 mil. når de skulle prøve seg på si første 16mil.som er langt nokk:p

surt når slikt skjer. men alt kan ikke bare gå godt;) det er altid noen opp turer og noen nedturer:)

må jo bare si det ble jo norsk seier uansett:) ellen suhr på første i 12mila og olaug carstensen på tredje i 12mila:) godt de tok vare på den norske seieren i dronninglund :)

men nå roper senga!! nattinatt!

RebeccaK
05-05-2008, 07:32
Uff da, det var leit, men det kommer alltid nye ritt.

Godt vi fikk norsk seier da :D

Ferrari & Miriam
05-05-2008, 18:30
Fin treningstur for oss da :lol: Neida, vi er ved godt mot og prøver snart igjen, Ferrari gikk kjempefint de 90 - 100km han gikk (selv om de ikke hørte til løypa :p ), og absolutt klar for 160km!

JanneogTanha
05-05-2008, 22:30
en raport med masse bilder fra helga :http://www.hest.no/blogg/?bid=4716&blid=97631&pagetitle=Nedtur,nedtur%20og%20opptur:)