PDA

Se full versjon : Hva kan vi gjøre på?

JiviDream
12-10-2006, 00:29
Huff, aante ikke hvor jeg kunne legge dette innegget, så legger det her, troor det ble mest riktig.
Jivi er jo da ikke god i beina lenger, og er selskapshest nå, men jeg vil ikke at hun skal stå hele tiden heller. Hun er gjerne med på leieturer og sånn, men har dere forslag til hva vi kan gjøre?
Vi leker oss litt med klikkertrening akkurat nå, men er det noe annet som går an? Vi har ikke ridebane, så det må bli på tur el i luftegård(som er i nedoverbakke, bare en liten del som er flatt), også har vi beite da.
Forslag? :)

-A_M-
12-10-2006, 12:44
Hm.. Du kan drive me en lek som heter tillitsleken :)
du tar jakker,poser etc.. over hesten og øynene. du kan og bruke pisken til og strykeover hesten du kan å kansje feste en plastpose på pisken..

"stoppe leken"(heter ikke d tror jeg bare veninna mi og jeg kaller d d)..
Hvis du har taugrime**med leietau*?(passer best med taugrime)
så kan si stopp til hesten eller hold handa opp og får den til og stoppe. så vaier du litte garnn med tauet ikke kraftig. men da skal den fårtsatt sto.. så setter dudeg ned på huk og tar tauet sakte inn.. den skal gå sakte i mot deg. så kan du kansje si stopp når deg en halvveis.

har mange andre leker :P .. mn husker ikke alle på rappen :P

Gjest-
12-10-2006, 12:53
-A_M- legg ut mer om du kommer på! :D
Leter etter forskjellige ting jeg kan trene unghesten min med :)

JiviDream, hva gjør du med klikkertreningen? Har begynt såvidt på det med hesten min, men har lyst på flere tips å trene på :)
Her er en link til 7games, som kan være en morro sak å holde på med: http://www.angelfire.com/ct2/klikk/leker.html

JiviDream
13-10-2006, 16:41
Til nå så har vi bare trent på kom, stopp og rygg, og bukk :) Ryggingen er den som funker best! :D Bukk det er når du får hodet til hesten mellom beina, og den tar opp ene foten. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre egentlig, er ikke så god på det.. Hva gjør du? Klikkertrening syns jeg var utrolig spennende, så gjett om vi skal forsøke! :)

-A_M- : Bare legg ut flere leker! :D De høres gøy ut de lekene :) Og jeg har jo taugrime og :D

Gjest-
13-10-2006, 18:42
Har ikke kommet så langt i klikkertreningen enda, hesten min har fått fri den siste uka da jeg ikke vil gjøre noe negativt, og hun har en liten periode nå... ;)
Men, har begynt på tapå-leken, skal fortsette litt og lære henne tapå på kommando når hun er klar til det...
Og har brukt klikkeren på beitet da jeg har hatt problemer med at hun stopper hele tiden ;) Det funker bedre og bedre tror jeg :)
Går litt sakte her da, i og med at hun er så ung ;)

JiviDream
13-10-2006, 20:16
Bare til å stå på! Jivi er jo 15, men hun har lært fort :) Men så har hun blitt trent i horsemanship maaasse før jeg hadde henne da, det er nok ene grunnen til at hun har lært det så fort ;)

Gjest-
13-10-2006, 21:38
En ting er sikkert, det er utrolig morro å holde på med hesten på dette viset, har egentlig aldri gjort det før, men kommer nok til å bruke mye tid på klikker/horsemanship trening! :)

JiviDream
14-10-2006, 03:46
Ja der er vi to! Det er utrolig gøy :) Når vi får føllet til Jivi en gang om noen år, så skal det bli klikkertrening for fullt altså..!