PDA

Se full versjon : Småjenter på tur

Ingeborg
11-10-2006, 01:04
Satt å åt tidligere i dag.. Da det ringte på døra... Åpna og stod face to face med en fjording, og ei "lita" ei på 11-12 år.. De (søstra var med med en annen fjording) lurte på om de kunne få ri i "runden" min.. Ga de beskjed om at det ble vanskelig da den er nedkjørt og full av redskaper og rot.. Stod i vinduet og fulgte med på de etterpå og kunne konstantere følgende:
*de to som rei, var uten hjelm, en unge på 7-8 år som sprang på sida, hadde hjelmen..
*hestene gjorde akkurat som de ville med de.. null kontroll
*de red på veien, (10 km tur/retur) akkurat på den tiden den er mest trafikkert..
*jeg vet fra tidligere at de har heller liten erfaring med hest..

Sendte mld til hu som eier hestene, og spurte om hu hadde fått seg "stalljenter"..

Viste seg at hu var på feriestedet, og hadde null begrep om hva som foregikk..
Så jeg fortalte henne om det, og at hu måtte gi de hjelm påbud snarest, spesielt om de skulle ri så langt, på trafikkert vei..
Hu ble nokså sjokkert, og setter en stopper for langtur-ridinga dem, når hu får tak i nr. til faren..

De skulle bare ikke hatt noe på ryggen på de hestene der, når eier ikke er hjemme, og de er totalt overlatt til seg selv! Er så glad runden her var full av redskaper, så slapp jeg å få noe slags skyld om noe skulle gå galt!!

Er nokså oppgitt i grunnen...

Mari
11-10-2006, 06:53
Huffda, ikke bra. Her burde foreldrene gripe inn, for ungenes skyld.

Therese
11-10-2006, 08:44
Hørtes ut som hun som eide hestene var fornuftig også i allefall..
Bra at det har gått så bra hittil da.

Ingeborg
11-10-2006, 13:16
Foreldrene er skilt, og styrer med sitt.. og det gjør tydligvis ungene også..

Silje og Tindra
11-10-2006, 14:28
At foreldre er skilt hindrer dem ikke fra å ta seg av ungene.

Birre
11-10-2006, 14:53
Et spm: Hvordan kan det ha seg at disse jentene rir på andre sine hester uten at de vet om det? har de da bare gått og "forsynt" seg med hver sin hest"

Det er kanskje noe som mangler i historien... Eller???

Ingeborg
11-10-2006, 14:55
Ugh.. Gjett hvem som var her igjen! Nok en gang uten hjelmer, og lurte på om de kunne ri i den grusa luftegården! Sa jeg ikke ville ta inn hestene, siden det var så flott vær, (for gale at de skal stå inne). <Nei, men det gjør da vel ingenting?! De kan vel bare gå der di!?> Makan altså!

Komenterte manglende hjelmbruk for de, men;
<nei, hu som eier hestene er ikke hjemme>
>det har da ingenting med saken å gjøre det, faren deres, vet han om at dere rir så langt, på en vei hvor ingen tar hensyn, uten hjelm?<
<han bryr seg ikke!>

også bare gikk de.. Tipper jeg kanskje må ta avlegge deres far et aldri så lite besøk jeg.. Tviler i grunnen på at den "lettere forvirra" hesteeieren gjør det!

absinthe
11-10-2006, 21:06
hørtes jo alt annet enn forsvarlig ut det der! synes du skal opp og ta deg en titt jeg, virker ikke som de vet hva de driver med i det hele tatt... :shock:

Shadowfax
11-10-2006, 21:20
Makan til frekkhet da.
Nesten så man håper det skjer dem noe sånn at de får seg en læepenge...

JiviDream
11-10-2006, 21:25
Dette var jo ikke bra! Gjett om vi hadde fått høre det om vi ridde uten hjelm.. Og den minste på stallen her er 15. nei den pappaen deres burde begynne å ta ansvar! Plutselig skjer det en ulykke, og da er det jo eieren til disse fjordingene som må ta støyten...

JanneogTanha
12-10-2006, 22:42
nei fyttig grisen! dette var uansvarlig gidt!! når disse jentene er så uerfarne så bure ikke de få lov til å ri uten en voksen eller erfaren tilstede. om det skjer noe da?har hesten forsikring?tror nokk ikke det. her er det eieren som har hele ansvaret.har ungene fått lov til å ri på denne stakkars fjordingen burde jo self også foreldrene se etter om at alt går greit og høre med eieren.
så de bare går rett på din eiendom om rir overalt, siden de fikk lov til det den ene gangen. siden du er vitne og ser disse jentene av og til kan du også si noe til dem,men helst nurde jo eieren ta tak her!
håper inderlig de får ridetimer, kontroll over hesten og skrudd til noen skruer i hodet ang hjelm og ikke bare brase på sine andre eiendomer.

Gjest-
12-10-2006, 23:50
Men vet faren om det i det hele tatt da?
Synes uansett du burde ta turen opp, prøve å komme i kontakt med far/mor, ellers må det da vel være noen i stallen der som har tilsyn som kan nekte dem dette her? Om noe skjer, tror jeg kanskje eier/stalleier har et ansvar her?

Falo
14-10-2006, 14:10
Hei!
Være snill nabo, be jentene inn på"kaffe", og fortell dem kor uansvarlige de er :wink:
Ellers kan du be pappa`n på kaffe eller til en tlf samtale, og fortelle konsekvensene til det som døtrene hans gjer.
Si at du er siiiikker på at det kan finnes ein ordning, men at han må nok ta seg en tlf samtale til hesteiger, og finne ein ordning og be om unskyldning for døtrene sin oppførsel (eller bedre, de kan gjøre det)
Du kan godt få faren deres til å snakke med hesteeiger, men derfra kan du sikkert la det ligge, for da er det ikkje lengre ditt problem.

Mathilde
14-10-2006, 18:54
Fy f*** noe så frekt! Tror jeg hadde eksplodert om jeg hadde hørt at noen hadde tyvlånt min hest!

Ingeborg
20-10-2006, 11:44
Eieren kom hjem fra ferie her om dagen, så hu ba meg komme opp, ville ha greie på hva disse frøknene hadde holdt på med..

Hun hadde kun gitt lov til at de skulle kose/dulle og stelle med de, og til nøds ri på gårdsplassen med tilsyn..

De hadde visst vært der oppe et par-tre ganger tidligere, og ridd litt "volter" med leier, og leier hadde skrytt sånn av at de var så flinke, så da har antagelig jentene ment at de var "dyktige" nok til å begi seg ut på langtur!

Og BTW, ingen, hverken foreldre/bestemor, visste noen ting..

absinthe
21-10-2006, 17:58
:shock: å herremin!! snakker om sikkerhet her ja... hadde blitt rasende jeg!

Felix VII
17-11-2006, 23:26
Syns det er sykt nok at småjenter med null kontroll på hesten er ute på tur alene, men uten hjelm det er jo bare galskap!!

Andrea & Bajas
25-12-2006, 17:46
Tror ikke disse jentene er klare over konsekvensene over dette de driver med. Tror de må veiledes en "smule"...
Makan... :???:

Mirakel
29-12-2006, 22:06
Hei..
Jeg er selv 12 år, jeg har en del erfaring, så jeg får lov, av mamma, pappa, naboene, de andre som har hester, og ri i trafikken, alene, bare meg, hesten, biler, busser og trailere. jeg har ridd alene på tur i 1 1/2 år, og synes at de som vil ri alene, burde få "godkjent" ridning av foreldre, ridelærer og andre hestevante.. selv, ser jeg ingenting i veien, at en 11-12 åring rir på tur alene, bare mennesket har vett i trafikken, og kan beherske hesten..

Silje og Tindra
29-12-2006, 22:08
Nå må du huske at trafikken ikke er slik som her over alt i landet, Mirakel - ikke har alle tilgang til så flott skog som det er her heller, rett utenfor døra.

Akkurat her er det nok ikke det største problemet, iom. at det er skog og veldig lite trafikkerte veier, men nærmere byer og større veier, så hadde det nok ikke vært aktuelt for dine foreldre heller. :-)

Sol
30-01-2007, 19:03
Hadde jeg oppdaga småunger på hesteryggen langs veien her, hadde jeg rett og slett kidnappa dem opp i min gårdsplass, parkert hestene i innhegning og barna på kjøkkenet og tatt en tlf. Veien forbi meg er en 80 sone, med til dels uoversiktelige strekninger og delvis yndede langstrekker for fartsgale idioter! Og det kjører kontinuerlig store semi-trailere med hydrogass fra Rjukan forbi! fordi jeg har vært mye med i stor bil veit jeg hvor vanskelig det er å stoppe raskt nok med så mange tonn under rompa... veien forbi meg er rett og slett ikke egnet for NOEN med hest, om de er 10 eller 40!
Håper foredlrene til disse håpefulle skjønner hvor mye krefter det er i en vettskremt hest.. Ellers kan du jo sende dem hit på en demorunde på Bajas Ingeborg.. Foreldrene altså!

Ingeborg
02-02-2007, 01:12
Og det kjører kontinuerlig store semi-trailere med hydrogass fra Rjukan forbi! fordi jeg har vært mye med i stor bil veit jeg hvor vanskelig det er å stoppe raskt nok med så mange tonn under rompa...
Skriver under!!!! Know all about it! ;-)

Håper foredlrene til disse håpefulle skjønner hvor mye krefter det er i en vettskremt hest.. Ellers kan du jo sende dem hit på en demorunde på Bajas Ingeborg.. Foreldrene altså!

Ja det skal du se ja!!

Også skal det nevnes at jeg ikke har sett snurten til dem noe mer etter den siste gangen!
*lettet og sånn!*

Sol
03-02-2007, 14:06
Det skjønner jeg godt Ingeborg1
Har jo skjønt at du også er litt fan av disse store vakre 12 sylindra.... kjører sjøl?
meg vil ha en diiger snute kenworth nåe meg blir stor! Hørt de er så hendige å kjøre her til lands.. særlig på vestlandet og deromkring! hihi..

Ingeborg
05-02-2007, 14:44
Gubben har <3 scania.. V8 <3 :razz: med 600 hester (chipsa den akkurat opp!)
Kjører ikke ennå.. Men det blir nok andre boller etterhvert!

(vært på Bergli Truckstop å sett eller??)

Cathrine&Kappi
05-04-2007, 11:55
Herregud!Og de var bare småjenter?
*slå hodet i bordet*

Snofte
09-08-2010, 20:43
Arg!!
Disse jentene skulle v&#230;rt satt i b&#229;nd! det mener jeg de skulel blitt satt i l&#248;pe streng!
Ri rundt p&#229; hester som man ikke har lov til! For det f&#248;rste uten hjelm, for det andre rundt uten tilatelse og kyndig person til stede. Fjordinger er sterke og ikke minst store! Uff nei detta var kjipe greier, glad det ''l&#248;ste'' seg ogh&#229;per jentene fikk noe og tenke p&#229;.

Skjóna
26-08-2010, 20:19
Drittunger alts&#229;! Jeg hadde klikka i vinkel om de tjuvl&#229;nte mine hester!

carambee
27-08-2010, 01:01
Dette er snart 4 &#229;r siden, f&#229;r h&#229;pe disse jentene har l&#230;rt et og annet siden da;)

Harneshaug
27-08-2010, 01:15
:rofl: noen bare M&#197; dra opp eldgammle tr&#229;der *dauer*