PDA

Se full versjon : dyrlege og landbruksskole

henny-penny
10-10-2006, 13:11
kan man gå på landbruksskole med hest viss man tenker å bli dyrlege? det ¨går vel ann å bare ta noen ekstra fag seinere eller?

Lopke
10-10-2006, 13:17
Tror ikke det.. Du må nok ta 3 år videregående med biologi, fysikk og kjemi (med bra snitt) og videre på 5-6 år?veterinærhøyskolen. Det er tross alt en doktorgrad og den får man ikke ved å ta noen ekstra fag etter landbruksskole. (som er hvilken utdannelse?)

Men jeg kan jo tjekke.. tanten min er dyrlege.. men jeg mener bare vi har snakket om dette før.. Flere veninner av henne har tatt utdannelsen i Ungarn, pga lavere krav til snitt. Så jeg tviler på at man kan gjøre det på den måten du beskriver.

Reaper
10-10-2006, 13:32
jeg mener å ha hørt at man MÅ ha spesiell studiekompetanse for å komme inn på veterinær og legestuider.
Du kommer heller ikke til å få høyt nok snitt på landbruksskolen for å komme inn på noen norske skoler ihvertfall, snittet ligger på godt over 6!

Silje og Tindra
10-10-2006, 14:17
Man må ha spesiell studiekompentanse, men at dette ikke går via en landbruksskole vil jeg si er helt feil. Men, det er et stort men her, dette krever at du tar fagene som privatist. Dvs. at du hvert år må ta noen tilleggsfag i tillegg til de du allerede har (dvs. matte, kjemi og fysikk).

Line
10-10-2006, 15:20
I utgangspunktet er det ikke mulig å gå rett på veterinærstudier etter endt landbruksskole, men vet at iallefall Sjetlein vgs i år tilbyr de andre fagene som skal til på hestelinjen, fordi det var så mange der som ønsket å bli veterinærer.

Min oppfatning er egentlig at det meste går an, selv på yrkesfaglig, bare man viser interesse for å ta flere fag og snakker med rådgiver/lærere.

Hilsen Line som får spesiell studiekompetanse av å gå Designlinje ;-)

Trallala
17-10-2006, 20:49
Hvis det fortsatt er sånn som jeg tror må du ha kjemi og matte for å komme inn på veterinærhøyskolen i Norge. Kanskje andre fag for andre land. Og så må du ha et sykt høyt snitt. Men jeg tror du kan gå landbruksskolen om du bare velger riktig. Muligens er det VK2 naturforvaltning du må gå, men jeg er ikke helt sikker på det, så snakk med rådgiver, men jeg tror det er store muligheter for å kunne gå naturbruk hvertfall. Men det kan være det har forandret seg nå som det er kommet så mye nytt.

Hvis du mangler noen fag etter videregående, kan du jo alltids ta de opp som privatist da, så det meste er mulig, tar bare litt flere år.

Andrea & Bajas
19-11-2006, 09:21
Må man ha spesiell studiekompetanse?!
Vi har noen timer i uka på skolen som vi kaller studieveiledning, og der fikk jeg beskjed om at man kan ha generel studiekompetanse pluss kjemi og matte. Men ikke hør på meg. Er ikke 100 % sikker på dette...

Silje og Tindra
19-11-2006, 09:38
Generell studiekompetanse + kjemi og matte = spesiell studiekompetanse ;-)

-Marit Petra-
19-11-2006, 11:32
kan man gå på landbruksskole med hest viss man tenker å bli dyrlege? det ¨går vel ann å bare ta noen ekstra fag seinere eller?

Tanteungen til ei venninne av mamma, gikk først slik at hun ble agronom, så tok hun et påbyggingsår, og nå går hun veterinærhøyskolen. Så det går nok an :-)

Andrea & Bajas
19-11-2006, 11:57
Generell studiekompetanse + kjemi og matte = spesiell studiekompetanse ;-)

åja :oops: er ikke helt stødig i dette enda... ;-)

Madelen
03-12-2006, 18:28
dette lurte også jeg på, men det kan du ikke. jeg fikk beskjed at jeg måtte gå allmen. med kjemi, matte og enten biologi eller fysikk, ingen er sikre etter den nye reformen, men jeg hadde også håpet jeg kunne gå landbruksskole, men da fikk jeg visst ikke den spesielle studiekompetansen. men det er lurt å snakke med rådgiveren på skolen din og bare spør og grav. det er deg de er der for. dette var ihvertfall det de sa til meg. lykke til videre.

Frida&Jameel
03-12-2006, 18:39
Du MÅ ikke gå allmennfag. Men det er raskest hvis du har tenkt å gå på skole uten avbrudd. Jeg har generell studiekompetanse fra videregående (VK2 naturforvaltning), og gikk ett år i fjor på UMB (universitetet for miljø-og biovitenskap) på noe som heter ettårig grunnstudium. Dette studiet er ment for de som som ikke har spesiell studiekompetanse, og man får tatt det i løpet av dette studieåret. Dette studiet kom etter kravene om spesiell studiekomptanse kom tilbake på mange studier.

KatrineL
03-12-2006, 23:44
Kan vel gå på landbruksskole og ta to år med f.eks hestelinja og så ta generell studiekompetanse site året? Så gå videre på veterinærhøyskolen for å bli dyrepleier og så evt ta noen ekstra år for å bli veterinær? Eller tar jeg helt feil nå?

Ja, vet det ble rotete, men kan ikke forklare bedre ;-)

Liz
04-12-2006, 00:17
Er ikke dyrepleier bare 2 år?

KatrineL
04-12-2006, 16:19
jo, det er det. Men jeg tror det er saann at hvis du bare tar de ekstrafagene etterpaa, saa kan du gaa videre til aa bli veterinaer. Har jeg i alle fall hoert.

kineram
06-12-2006, 17:06
Klart du kan gå landbruksskole tre år å begynne rett på veterinær. ikke no problem.

gikk i klasse med ei som tok tre år på lanbruksskole (1.år naturbruk, 2.år hestelinja og naturforvaltning siste året) hadde sommerferie og begynte høsten på veterinærstudiene.
men pass på å velge riktig matte og kjemi fra første år på landbruksskolen slik at du slipper så mye av de fagene siste året.
lykke til med studiene.
landbruksskolen var de beste årene jeg har hatt på skole noen gang.

Malinas
06-12-2006, 17:11
OT. men er det noen som vet eksakt hvilke fag man må ha for å kunne gå videre til veterinærutdaninngen?

kineram
07-12-2006, 05:59
man må ha 2mx eller 3mz og 3 kj.
jeg har tatt disse fagene på landbruksskolen, men ikke for å bli vet.

Malinas
07-12-2006, 11:46
Heter fagene det samme nå etter reformen?

Er det høyere matte og kjemi?

kineram
08-12-2006, 07:59
tror det heter det samme. fant dette på hjemmesidene til norges vet. høyskole.

1mx er det du må ta for å få studiekompetanse. tar man tre timer ekstra i uka får man 2 mx. kjemien er over to år.

Mari
08-12-2006, 08:16
Så man kan ikke ha matte og fysikk eller biologi da? Man må kjemi også?

Marte og Zerafina
08-12-2006, 11:27
På hest.no er det blitt svart på mange spørsmål angående veterinærutdanning.

Hun skrev: For å komme inn på studiet må du ha generell studiekompetanse. Du må ha matte fra både 2. og 3. klasse, og du må ha 2FY, 2 KJ og 3KJ. Du får ekstrapoeng hvis du i tillegg har enten 3KJ eller 2+3BI. Snittet varierer litt fra år til år, men om du vil komme inn direkte fra videregående (uten tilleggspoeng) må du regne med å ha et snitt på ca 5,3. Hvis du jobber etter videregående kan du få ekstrapoeng for dette. Også folkehøgskoler gir ekstrapoeng. Dersom du tar opp fag vil du også komme i opptaksgruppen med ekstrapoeng. Du trenger da et snitt på ca 5,6 (inkludert ekstrapoeng).

Står mere om det her: http://www.hest.no/ekspert/ekspert_svar.html?ekspert_svar.sid=16264&temaestion

Mari
08-12-2006, 11:31
Jeg orker ikke ta kjemi :-|

Spendas
10-12-2006, 08:06
Det som er skrevet på innlegget fra Hest.no er ikke riktig.

Man må ha matte og kjemi, er ikke krav om å ha fysikk.

2Mx/My (vet ikke hva de heter nå) og 2kJ + 3kJ.

Altså: Matte fra 2.klasse, kjemi fra 2 og 3. klasse.

Heeeeeeelt sikkert, har selv sjekket det hos Veterinærhøyskolen. :-D

Marte og Zerafina
10-12-2006, 12:07
Åja ;-) Trenger man ikke matte i 3.klasse? Å ikke fysikk? Så bra :-D
Åh, hadde jeg sluppet den fysikken... ;-)

Mari
10-12-2006, 12:14
Men gjelder disse kravene etter den nye læreplanen også??

Spendas
10-12-2006, 20:33
Vet ikke når den trådte i kraft, men jeg sjekket det i vår...

kineram
12-12-2006, 05:58
gå inn på veterinærhøyskolens hjemmesider. gå inn på opptakskrav. der står det veldig enkelt og greit forklart.

Madelen
19-12-2006, 13:38
gå inn på veterinærhøyskolens hjemmesider. gå inn på opptakskrav. der står det veldig enkelt og greit forklart.

dette gjorde jeg, men det som står der er for i fjor altså før reformen trådde i kraft, jeg har snakket med rådgiver, men på stange vgs. er det ingen som vet.. :???:

|lisa|
19-12-2006, 14:03
dette gjorde jeg, men det som står der er for i fjor altså før reformen trådde i kraft, jeg har snakket med rådgiver, men på stange vgs. er det ingen som vet.. :???:

Rådgiveren må da kunne hjelpe deg? Det er tross alt derfor h*n er der. Kan ikke h*n ringe til vetrinærhøyskolen??

Madelen
19-12-2006, 14:06

Rådgiveren må da kunne hjelpe deg? Det er tross alt derfor h*n er der. Kan ikke h*n ringe til vetrinærhøyskolen??

jo jeg gikk jo dit for jeg trodde hun kunne hjelpe meg, vi skal jo snart gjøre valg om hvilke fag vi vil ha neste år (går allmenfag) men det er ingen son kan hjelpe meg ihvertfall.

KatrineB
01-01-2007, 02:57
Du kan f.eks å grunnurs hestelinje, så VK1 hestelinje og så almenn påbygg eller naturforvatnin. Da får du studiekompetanse. Har venninne mine gjort, som skal bli dyrlege

Hanna&Brá
14-01-2007, 23:46
På den landbruksskolen jeg gikk på kunne man få spesiell studiekompetanse.

Studieretningen het "tre år, tre mål" og hadde de fagene man trenger for spesiell studiekompetanse plotta inn i timeplanen. Altså, vi som gikk hestelinja hadde x-antall timer hest i timeplanen, det hadde ikke 3 år 3 mål elevene. Første året tror jeg valgfagtimene gikk bort til noen av deres "spesielle" fag. Andre året kunne de vel ha vanlig valgfag, men det ble vel anbefalt å ta 2Bi eller 3Bi var det kanskje.. Husker ikke..
Altså var det ikke mulig å få både hestelinje OG spesiell studiekompetanse den gang.. Da måtte man ta ekstra matte, biologi, fysikk og kjemi ved siden av..
Men man kommer inn på Landbrukshøyskolen på Ås med "vanlig"
Grunnkurs naturbruk, VK1 Landbruk og naturforvaltning + VK2 naturforvaltning. Kravene der er ellers spesiell studiekompetanse!