PDA

Se full versjon : Få hesten til å stole på seg

Linoo
10-04-2009, 19:05
Hvilke øvelser/ hva kan man gjøre for å få hesten til å stole ganske mye på seg? :)

Sol
10-04-2009, 19:15
Den aller viktigste tingen man kan gjøre for å få en hest til å stole på seg er faktisk å gjøre de tingene man gjør med den på samme måte hver dag. Og det å lære den å kjenne godt nok til å se når den blir usikker og hjelpe den forbi det den er redd for. er man flink til å gjennomføre det med hesten sin vil resten komme etterhvert.

Vil man ha litt fortgang i sakene sine kan man godt lage noen "hinder" for hesten når man skal ut å ri eller leie, som feks å planlegge en rute hvor det er mange hestespisende postkasser og hjelpe hesten forbi hver eneste en av dem. Eller henge noen plastposer, søplesekker og diverse rundt i busker og trær en dag det blåser på den veien man skal ri. Avtale med en kompis som har høl i eksosanlegget at han skal ta seg en kjøretur i sakte fart på en bestemt vei til et bestemt klokkeslett, men hvor han har tid til å bruke litt tid på deg og hesten er heller ikke så dumt. Husk bare å avtale noen tegn til hvordan sjåføren skal oppføre seg, som feks senk frat, øk fart, stopp helt, skru av tenninga osv.. KAn bli veldig nødvendig.

Det som er hovedårsaken til at hester ikke stoler på oss er at vi ikke hjelper dem når de virkelig føler at de trenger det, men kanskje helelr kjfter eller tvinger dem, fordi vi tror de gjør det med vilje. Og det at vi gjør ting forskjellig fra gang til gang sånn at hesten aldri vet hva som venter den;)

Hofdi
10-04-2009, 19:26
Mange gode forslag fra Sol. Det er viktig å være konsekvent. Videre må en selv beholde roen. Som en instruktør en gang sa til meg "du kan ikke forvente at hesten skal stole på deg før du stoler på hesten" Dette ble etterfulgt av at hun tok av tøylen på den ene siden og jeg måtte ri slik i alle gangarter (anbefaler ikke å prøve dette hjemme). Poenget var i alle fall. Bevar roen og vær konsekvent.

IngriJ
23-04-2009, 08:29
Leie på tur? Da får du et helt annet bånd med hesten :-] Løs longere også, og få hesten til å følge etter deg rundt på banen?:)

britney
17-04-2010, 23:52
Snakke rolig til den i stress situasjoner. La den være alene med bare deg når dere trener. Viktig at du avslutter treningen når hesten har vært flink. Ikke alltid lurt å holde på for lenge? ellers mye gode råd du har fått

Leia
18-04-2010, 12:26
I utgangspunktet stoler ikke hester på mennesker fordi vi spiser dem. Stort sett alltid oppfører vi oss som rovdyr rundt hestene (ikke så rart, vi er jo rovdyr), og instinktivt i hestene skal de nettopp flykte fra rovdyr.
Men hvis vi klarer å snu om på kroppsbruken vår, slik at de forstår oss, kommer tillit og selvtillit fortere enn man skulle tro. Snakker av erfaring :p Linda (hesten) ble livredd meg når jeg brøyt mønsteret første gang. Før var mønsteret: hente hest, binde fast hest på et bestemt sted (ellers klikka det), børste, risikere livet mitt for å ta på salen, så ut på tur! (at jeg tørte!) Dette var hun vant til, enten hun likte det eller ikke.
Nå bruker vi ikke dette som mønster lenger, etter jeg har lært det jeg har lært det siste året. Istedenfor bruker jeg mønster i form av øvelser, fordi hun er en ganske usikker hest (på mennesker), og da trenger/trengte hun repitisjon av enkelte øvelser. Fordi når hesten går inn i et mønster de kjenner fra før av, får de selvtillit - og hest og menneske får tillit til hverandre.
Hesten får selvfølgelig ros når den gjør øvelsen riktig, og dette skaper selvtillit.
Så hvis man gjør noe med hesten som gjør den usikker (lærer noe nytt f.eks), er det veldig fint å ha slike mønstere, så du kan "gå tilbake" å gjøre noe hesten kjenner igjen og føler seg trygg med. Noe den KAN godt og vet at den gjør det riktige. (hvis du har fått litt rabalder med det nye du lærte den, f.eks.)
Et mønster kan blant annet være å ta ned hode ved at du legger litt press på grima, eller bruker hånda øverst i nakken - vike for press, heter vel dette på norsk. Viktig å slippe presset med det samme hesten viker.

Forslaget til Sol er veldig bra, det at hesten til slutt blir vant til alt mulig på tur er ikke å forakte :D

KES
20-06-2010, 10:21
Det jeg har gjort veldig mye med den hesten jeg har på prøve nå er rett å slett bare å dulle! Hun er veldig nervøs av seg og spenner seg fort, men hun er roligere nå. Prøver forskjellige ting med henne. henger over ryggen, klappe hele kroppen hennes mens hun står rolig, lage rare lyder på tur og masse slikt. Men det viktigste har vært å slappe av. Å ikke hisse seg opp selv ;)

ponnitrollet
20-06-2010, 17:46
Om jeg er usikker på en hest, pleier jeg å leie den til usikkerheten går over. Da er somregel hesten sluttet å være usikker på meg og.

Mandy
21-06-2010, 13:06
"Det som er hovedårsaken til at hester ikke stoler på oss er at vi ikke hjelper dem når de virkelig føler at de trenger det, men kanskje helelr kjfter eller tvinger dem, fordi vi tror de gjør det med vilje"

Bra sagt:) Når det virkelig gjelder, enten det er redsel eller skader, er det bare jeg som duger, ikke de andre hestene. Jeg har imidlertid ikke det samme forholdet til alle hestene, men den som var "vanskeligst" er også den som jeg ettertid har kommet nærmest, først og fremst fordi jeg ble tvunget til å høre på henne. Når kommunikasjonen først var der, forsvant vår gjensidige frustrasjon som dugg for solen. Vi har enda "diskusjoner", men det avstedkommer aldri noen "kamp" eller "krangel". Det mest lærrike med den hesten var at hun gikk fra total mistillit, til full tillitt. Jeg tror ikke det handler om "øvelser", men om gjensidig respekt og tillitt. Det er noe man legger grunnlaget for i hverdagen, i de små sysler og de hverdagslige ting. Hesten må vite at du er der når den trenger deg, og at den blir hørt. Jeg synes mange legger mye vekt på å kommunisere med "hestens språk"; kroppsråk, for deretter å bruke det ensidig til sin fordel. F.eks hesten vil ikke fra beitet. Da kommer ofte en rekke forslag om hvordan bruke f.eks kroppspråk osv. Men dette er ofte et forsøk på å fortelle oss noe, hesten vil ikke inn av en GRUNN, men ofte hopper vi over årsaken og er resolutt løsningsorienterte. Ofte løser man da et symptom, men ikke det egentlige problemet som har en tendens til å bare forflytte seg til andre håndteringsproblemer. Det betyr ikke at man "forstå" hesten ihjel, men være lydhør for at de forsøker å fortelle oss noe, og ta det derfra.

Trygghet og stabilitet er også viktig, der handler det om å være konsekvent. Enten lærer man hesten at den ikke får gresse når man rir, eller så får den det. Ikke at det ok i dag fordi det er søndag, men på mandag er det ugreit. Det skaper mye unødig frustrasjon hos mange hester.

JeanetteU
30-06-2010, 18:58
Leie på tur? Da får du et helt annet bånd med hesten :-] Løs longere også, og få hesten til å følge etter deg rundt på banen?:)

Ja løslongering er bra trening for å jobbe med båndene mellom deg og hest :)
Det gjorde jeg med hesten min, men vi trente join - up vi da, siden jeg fikk kurs av en profesjonell i det ( ikke tren slike øvelser uten kompetanse, det kan gjøre vondt værre ). Og etter det fulgte hesten meg som en klegg, og etter de få gangene vi gjorde det merket jeg at han stolte mer og mer på meg :) koselig å oppdage... jeg stilte meg med ryggen mot han, uten å snu meg mot han, også kom han å la hodet på skulderen min.. da gikk det varmt gjennom meg :D <3

Men uansett begynn med vanlige ting, som longering med og uten tau ( løslongering ). Bruk tid på hesten din.. det vil du igjen for.. og vær positiv og blid, for det merker dem altså. Er ikke bare bikkjer som merker humør og slikt.
Du kan evnt begynne å jobbe med øvelser som krever litt. For eks at dere går over ting som ansees som farlige i hesten din sine øyne, eks en presenning.. bestiger dere ting sammen, skjer det ting :)

IdaogNightwish
14-08-2010, 20:35
Hvilke øvelser/ hva kan man gjøre for å få hesten til å stole ganske mye på seg? :)
Du har flotte tips h&#230;r:D Men mitt er: Leie hesten mye og f&#229; den til &#229; rygge. Hvis den ikke er flink til &#229; rygge, roser du v&#230;rt minste lille tegn til og f&#229; den til &#229; g&#229; bakover. Ellers b&#248;r du f&#248;lge SOL sine tips;) Gj&#248;re alt likt, det kan ikke gjentaes nok men det er fordi at hesten burde vite hva den venter seg:)

carambee
14-08-2010, 23:17
Du m&#229; f&#229; kontakt med dine egne f&#248;lelser. Det jeg mener er at du m&#229; vite hva du selv f&#248;ler, og ogs&#229; vise dette. Det hjelper ikke v&#230;re t&#248;ff p&#229; utsiden om du er usikker p&#229; innsiden. Hesten merker ditt indre jeg, og samtidig merker den at du ikke er "ekte", den blir dermed dobbelt usikker.
S&#229; m&#229; du v&#230;re istand til &#229; oppdage like mye som hesten. Du m&#229; h&#248;re vinden som rasler i tr&#230;rne samtidig som du kommuniserer med den, du m&#229; oppdage evt l&#248;ver raskere enn hesten osv. Den m&#229; vite at den har en leder som kan ta vare p&#229; den.

Har du denne selvkontrollen blir alt s&#229; mye enklere, s&#229; kan du gjerne vise dette til hesten ved &#229; gj&#248;re som Sol beskriver, opps&#248;ke "farer" for &#229; se hvor mye du er til &#229; stole p&#229; ;)

Stol p&#229; deg selv, og stol p&#229; hesten.

Engla
14-08-2010, 23:32
G&#229;r an &#229; ta en titt p&#229; Carolyn Resnick sin metode eller se p&#229; Stina Herberg (http://www.hest.no/blogg/?bid=26313) sin side. Veldig &#229;lreit metode som fungerer meget godt ;)

Guest
15-08-2010, 18:50
Men mitt er: Leie hesten mye og f&#229; den til &#229; rygge.

Lurer bare p&#229;, hva har rygging med tillitt &#229; gj&#248;re ?

Martine og Ayla
15-08-2010, 20:48
Jeg tror at det viktigeste for at en hest skal v&#230;re trygg p&#229; deg er &#229; alltid oppf&#248;re deg som en leder, og at aldri hesten trenger &#229; v&#230;re usikker p&#229; hvem som er lederen og hvem som m&#229; ta kontrollen i farlige situasjoner. Dersom man er konsekvent, rolig og er bevist p&#229; kroppspr&#229;ket sitt vil hesten underkaste seg deg og v&#230;re trygg p&#229; at du er en god leder. :)

JeanetteU
17-08-2010, 22:49
Rygging har med tilit å gjøre. Men er ikke alle som forstår dette... leier du hesten rundt på ei bane og du stopper skal hesten stoppe permanent ved siden av deg. Den skal ikke gå foran deg eller la være å stoppe.. Ber du hesten om å rygge, så skal den det. Det har vel kanskje mer med lederskap å gjøre, og via lederskap kommer tillit.. hesten føler seg trygg på deg og omgivelsene..
Jeg trener mye leietrening med hoppa mi, er naturlig respekt det og hesten skal da ikke få lov til å klenge seg inn på ditt territorium... mange har forskjellig oppfatning av det å leie en hest, men akkurat hvordan du håndterer leiing sier litt om deg som en ledertype syns jeg...
:)

carambee
18-08-2010, 00:47
Rygging har med tilit å gjøre. Men er ikke alle som forstår dette... leier du hesten rundt på ei bane og du stopper skal hesten stoppe permanent ved siden av deg. Den skal ikke gå foran deg eller la være å stoppe.. Ber du hesten om å rygge, så skal den det. Det har vel kanskje mer med lederskap å gjøre, og via lederskap kommer tillit.. hesten føler seg trygg på deg og omgivelsene..
Jeg trener mye leietrening med hoppa mi, er naturlig respekt det og hesten skal da ikke få lov til å klenge seg inn på ditt territorium... mange har forskjellig oppfatning av det å leie en hest, men akkurat hvordan du håndterer leiing sier litt om deg som en ledertype syns jeg...
:)

Rygging har ikke med tillit å gjøre. Det er en korreksjon fordi hesten ikke gjør det du ber om. Samme som å røske i tauet fordi den ikke stopper, eller klaske den i bringen.
Noen ganger er det nødvendig å gjøre det, men det gir ikke hesten mer tillit til deg, du viser bare hesten din at du er en overdominant ledertype

Martine og Ayla
18-08-2010, 09:30
Rygging har ikke med tillit å gjøre. Det er en korreksjon fordi hesten ikke gjør det du ber om. Samme som å røske i tauet fordi den ikke stopper, eller klaske den i bringen.
Noen ganger er det nødvendig å gjøre det, men det gir ikke hesten mer tillit til deg, du viser bare hesten din at du er en overdominant ledertype

Overdominant ledertype? Mener du at hesten skal få lov til å ruse deg ned eller la deg henge etter som et slips når du leier den? Ved å be hesten rygge hvis den går forbi deg eller korrigering på andre måter viser du at du er lederen og det igjen gjør at hesten stoler på deg (ikke ryggingen i seg selv). Så lenge man gjør korrigeringen på en rolig og konsekvent måte (ikke sint eller utagerende) vil hesten oppfatte deg som en trygg leder ikke en overdominant ledertype.

carambee
18-08-2010, 11:42
Overdominant ledertype? Mener du at hesten skal få lov til å ruse deg ned eller la deg henge etter som et slips når du leier den? Ved å be hesten rygge hvis den går forbi deg eller korrigering på andre måter viser du at du er lederen og det igjen gjør at hesten stoler på deg (ikke ryggingen i seg selv). Så lenge man gjør korrigeringen på en rolig og konsekvent måte (ikke sint eller utagerende) vil hesten oppfatte deg som en trygg leder ikke en overdominant ledertype.

Tenkte mer som i at: Hvis lederen er sterk nok vil lederen kunne bruke kun kroppen sin, ,og ikke fysisk makt for å unngå nedløping/avgårderusing etc.
Jeg har ikke bedrevet rygge-metoden på min hest.
Men likevel holder hun avstand, og jeg kan regulere tempoet hennes med mitt bekken når jeg leier.

Når jeg leier andre hester føler jeg heller ikke behov for å rygge, selv om de er ufine. Skal nevnes at jeg var en ivrig rygger et par år tilbake, så jeg vet hvordan det fungerer, og joda, det fungerte godt. Men med hvilken følelse satt jeg igjen med?
Vondt i magen. Straffe hesten fordi den ikke gjør som en hest skal gjøre, når JEG har bestemt at jeg vil være sjef?

Hvis hesten ruser deg ned, har du allerede tapt mot den. En som ikke har noen annen utvei vil ofte ta i bruk vold. Hvis vold er det eneste du har å by på, vil jeg kalle det å være overdominant, litt sånn "angrep er beste forsvar".

mcoogco
18-08-2010, 13:12
Mange gode forslag her :)

Lek med hesten din :) Finn noe dere begge synes er morro, trikstrening? L&#248;slongering? L&#248;p sammen og kos dere, finn noe felles. Er dere begge glade i vann? Bad sammen :)

Tror det er viktig &#229; bare tilbringe tid sammen, sitt og ikke gj&#248;r noe spesielt :) Kjenn at hesten &#248;nsker oppmerksomheten din, og &#248;nsker &#229; v&#230;re sammen med deg. Det var iallefall slik jeg begynte, bare v&#230;re mere sammen, kose og leke. P&#229; den m&#229;ten fikk jeg iallefall en n&#230;rere tillitt med hesten min, og vi begge stoler ganske mye p&#229; hverandre :)
Jeg kan ligge i gresset &#229; sole meg mens hun trasker rundt meg og spiser mat, og jeg er 100&#37; sikker p&#229; at hun aldri ville tr&#229;kket p&#229; meg/skadet meg :) P&#229; samme m&#229;te som hun sikkert f&#248;ler seg trygg p&#229; at jeg ikke vil hoppe opp og klore/bite henne som det rovdyret vi egentlig er :) Hun er trygg, og jeg er trygg.

Man kan ikke forvente tillitt uten &#229; gi tillitt. Dersom f.eks hesten din "alltid l&#248;per ut fra boksen" n&#229;r d&#248;ra &#229;pnes, hvofor ikke teste om dersom du stolere mere p&#229; henne, og &#229;pner d&#248;ra uten &#229; v&#230;re klar til &#229; korrigere, kanskje hesten skj&#248;nner den tillitten og dermed venter?
Mi er iallefall slik... Dersom jeg legger opp l&#248;pet til at hun lett kan skj&#248;nne hva jeg vil, og f&#229;r masse ros n&#229;r det er riktig, s&#229; stiger b&#229;de selvtillitten og hvor mye hun t&#248;rr &#229; stole p&#229; meg.
Gi hesten muligheten til &#229; lykkes, og la de f&#229; litt lengre t&#248;yler til &#229; finne ut sine egne og v&#229;re begrensninger. Ikke la din egen usikkerhet smitte over p&#229; hesten. Da kan dere heller finne p&#229; noe annet ei lita stund, til dere kan starte med blanke ark.
Dersom hesten var "dum" i g&#229;r, ikke ta det med dere, du kan bli overrasket over hva hesten tilbyr av adferd i dag.
Ros masse, kos og kl&#248;. Gj&#248;r det til dagens oppgave &#229; finne det beste kl&#248;punktet p&#229; hesten, og vis at du ogs&#229; liker &#229; kl&#248; henne. La hesten kl&#248; tilbake (v&#230;r obs p&#229; at de ikke l&#230;rer seg &#229; bruke tenna, det kan bli feil i lengden). Mi kl&#248;r konsekvent tilbake, og p&#229; den m&#229;ten kan vi begge st&#229; &#229; d&#248;se bort i sola og kose oss med n&#230;rkontakt og bare "v&#230;re sammen" :) Utrolig deilig etter en lang og stresset arbeidsdag, &#229; bare st&#229; &#229; kose noen timer :) Godt for sjela og forholdet til hesten min iallefall :)

JeanetteU
18-08-2010, 16:47
Jeg tenkte ikke på rygging i seg selv sånn uten videre.. jeg mener i sammenheng med noen øvelser vi gjør sammen på ridebana.. jeg tar av henne tauet og begynner å gå og hesten min følger etter meg .. om jeg svinger, svinger hun, både til høyre og til venstre.. begynner jeg å løpe, traver hun.. stopper jeg stopper hun.. snur jeg meg mot henne og gir henne tegn.. ja vi har knipsing som en tegn på at hun skal rygge, og når jeg knipser rygger hun av seg selv .. jeg føler at slik trening skaper tillit jeg da.. vet ikke hva andre mener :) ? jeg føler meg IKKE dominant når jeg holder på slik..

carambee
18-08-2010, 23:38
At du f&#229;r tillit til hesten, eller at hesten f&#229;r tillit til deg?
Det du beskriver n&#229; er noe helt annet enn n&#229;r man ber hesten rygge fordi den ikke stopper n&#229;r du stopper.

Martine og Ayla
18-08-2010, 23:52
Men hvordan kommer man dit hvor bakkeli fr&#248;ya beskriver? Alts&#229; at hesten stopper n&#229;r hun stopper. Jo ved &#229; korrigere til hesten forst&#229;r hva man vil. Man stopper og hesten g&#229;r forbi, man ber den rygge til den er bak skulderen din, klapper hesten og pr&#248;ver igjen. Vil ikke si at man er overdominant fordet. Bare at man trener og l&#230;rer hesten en &#248;velse. Som uten problemer kan gj&#248;res p&#229; en meget positiv m&#229;te, selv om den inneb&#230;rer korrigering via rygging. Det er klart at det beste er hvis hesten er s&#229; lydig at den lyder p&#229; de mindste signaler, men noen ganger f&#229;r man en hest i h&#229;nden som ikke er s&#229; lydig, og da er det greit &#229; vite hvilke metoder som hjelper.

carambee
18-08-2010, 23:56
Men hvordan kommer man dit hvor bakkeli fr&#248;ya beskriver? Alts&#229; at hesten stopper n&#229;r hun stopper. Jo ved &#229; korrigere til hesten forst&#229;r hva man vil. Man stopper og hesten g&#229;r forbi, man ber den rygge til den er bak skulderen din, klapper hesten og pr&#248;ver igjen. Vil ikke si at man er overdominant fordet. Bare at man trener og l&#230;rer hesten en &#248;velse. Som uten problemer kan gj&#248;res p&#229; en meget positiv m&#229;te, selv om den inneb&#230;rer korrigering via rygging. Det er klart at det beste er hvis hesten er s&#229; lydig at den lyder p&#229; de mindste signaler, men noen ganger f&#229;r man en hest i h&#229;nden som ikke er s&#229; lydig, og da er det greit &#229; vite hvilke metoder som hjelper.

Bra du leser alle innleggene mine :roll:
Og topic er tillit, ikke oppdragelse

JeanetteU
19-08-2010, 12:41
At jeg og hesten f&#229;r tillit til hverandre. Jeg har jobbet ganske mye med hesten for &#229; dette b&#229;ndet vi har med hverandre.

God oppdragelse kan ogs&#229; skape tillit ! :)

og jeg f&#248;ler meg ikke ond eller hard n&#229;r jeg ber hesten rygge bakover.. jeg ber henne forsiktig rygge ved &#229; snu meg mot henne og knipse og sier " back back " da rygger hun helt frivillig..

carambee
19-08-2010, 12:45
At jeg og hesten får tillit til hverandre. Jeg har jobbet ganske mye med hesten for å dette båndet vi har med hverandre.

God oppdragelse kan også skape tillit ! :)

og jeg føler meg ikke ond eller hard når jeg ber hesten rygge bakover.. jeg ber henne forsiktig rygge ved å snu meg mot henne og knipse og sier " back back " da rygger hun helt frivillig..

Hva hvis hun ikke rygger når du gjøre dette? ;)

Neida, selvfølgelig kan rygging være et vanlig triks (hvis vi velger å kalle alt vi lærer hesten for "triks"). Men som sagt er ikke det å rygge hesten når den gjør noe uønsket tillitskapende, men jeg da..

JeanetteU
19-08-2010, 12:55
Hva hvis hun ikke rygger når du gjøre dette? ;)

Neida, selvfølgelig kan rygging være et vanlig triks (hvis vi velger å kalle alt vi lærer hesten for "triks"). Men som sagt er ikke det å rygge hesten når den gjør noe uønsket tillitskapende, men jeg da..

Rygger hun ikke oppmuntrer jeg henne med ord. Jeg har aldri brukt makt eller vært høyrøsta...
rygger hun ikke da avbryter jeg og leier henne en runde før jeg prøver igjen.. går det ikke så går det ikke :) da prøver vi igjen senere..

Nei skjønner hva du tenker på. Jeg tenkte ikke på rygging som tillitskapenede av seg selv, men hele sammensetningen av alle øvelsene.

Martine og Ayla
19-08-2010, 16:13
Bra du leser alle innleggene mine :roll:
Og topic er tillit, ikke oppdragelse

Tror jeg har lest alle innleggene. Men mulig jeg har missforst&#229;tt deg?

Tillit og oppdragelse henger ofte veldig tett sammen syns n&#229; jeg ;)

carambee
20-08-2010, 00:25
Tror jeg har lest alle innleggene. Men mulig jeg har missforst&#229;tt deg?

Tillit og oppdragelse henger ofte veldig tett sammen syns n&#229; jeg ;)

Da har du nok misfortst&#229;tt meg ellerno slikt

mcoogco
20-08-2010, 11:57
Ang&#229;ende dette med rygging:

Jeg ogs&#229; synes at rygging er en veldig dominerende &#248;velse, men jeg gj&#248;r det med hesten min, men vi gj&#248;r det som et triks (i v&#229;rt tilfelle har jeg l&#230;rt henne &#229; rygge ved at jeg holder i/drar i halen). Dermed n&#229;r jeg skal l&#230;re henne &#229; laste seg selv p&#229; henger/g&#229; inn p&#229; smale plasser, er det lett for henne &#229; skj&#248;nne &#229; rygge ut uten at jeg m&#229; ta i et eventuelt leietau.... Litt s&#229;nn sikkerhetsting synes jeg. P&#229; samme m&#229;te som hun har l&#230;rt seg &#229; rygge dersom jeg legger pisken p&#229; krysset hennes og rygger bakover selv, s&#229; f&#248;lger hun etter og rygger "med meg" p&#229; en m&#229;te. Vanskelig &#229; forklare. Men m&#229;let er etterhvert at hun skal kunne ta "piruetter" som en hund, eller slik Honza Blah gj&#248;r med sine hester, at de spinner/snur seg og rygger osv p&#229; kun kropssignal. Jeg g&#229;r ikke mye forran henne og krever rygging liksom.... men mere at hun skal speile meg og vi rygger sammen. Vi har tidligre l&#230;rt inn Parelli-metoden ved &#229; riste litt p&#229; tauet, og det er praktisk dersom den yngre garde leier p&#229; henne, eller noen som er usikker p&#229; hest. Dersom hun g&#229;r for fort og de vil stoppe henne/f&#229; henne til &#229; roe ned tempoet litt, trenger de bare riste litt i leietauet og hun tar en tenkepause og venter p&#229; dem.
Det fungerer ogs&#229; som en liten "sikkerhet" for de andre som skal h&#229;ndtere henne.

Mi er en liten svirrevipp, og kan gjerne bukke og sprette i leietauet n&#229;r hun er sprek og sulten og vil inn fra lufteg&#229;rden, men hun hopper aldri "p&#229; folk" eller strammer tauet. Hun spreller liksom bare i enden av tauet og vet hvor mye hun har &#229; g&#229; p&#229; f&#248;r det blir for tett innp&#229; de som leier.
Jeg synes iallefall ikke at det virker som om CC (hesten min) f&#248;ler seg overkj&#248;rt og dominert av at vi rygger. Det kan godt hende, men jeg merker ikke noe p&#229; henne p&#229; akkurat det. Det finnes andre ting hun reagerer mye mere p&#229;. F.eks dersom hun gj&#248;r noe korrekt og ikke f&#229;r ros/bel&#248;nning, da blir hun sur og irritert, og f&#248;ler seg sikkert urettferdig behandlet :) (innbiller meg det iallefall)

Mi er litt i overkant "innp&#229;sliten", og trenger &#229; l&#230;re seg &#229; respektere "personlig plass" rundt folk, og da kommer rygginga godt i h&#229;nd. En m&#229;te &#229; f&#229; henne til &#229; innse at hun ikke kan snike seg opp og klenge KONSTANT hele tiden! "Ta p&#229; meg, se p&#229; meg, skal vi leke?"

Jeg burde vel ikke klage p&#229; at hun er ivrig, da det egentlig er skikkelig morro at hun gj&#248;r s&#229; mye for meg. Innimellom tror jeg at hun virkelig ville gjort det meste for meg, og det er jo en god/r&#248;rende tanke... Litt ivrig har vel aldri skadet noen... men det kan bli litt mye av det gode innimellom ogs&#229; :)

Jeg digger hesten min :D Liker n&#229;r hestern tilbyr adferd og er s&#229; "villig" for &#229; tilfredsstille eierne... jeg synes iallefall det er en herlig egenskap. Og jeg tror nok at min neste hest blir den rareste jeg m&#248;ter, som finner p&#229; bare tull og faenskap. Da er jeg solgt tvert. Slik ei venninne av meg var &#229; skulle kj&#248;pe hest/se p&#229; hest. Og en av hestene stod med en grein i munnen og "poket" de andre hestene. Falt pladask! FOR en personlighet og morro hest! En slik blir eventuelt min neste. Noen som virkelig tenker og leker og synes at ting er "helt ok".

Det er sikkert mange som kj&#248;per hest p&#229; stamme/bevegelse, men jeg vil nok finne hest p&#229; kun personlighet/adferd tror jeg. Kroppen kan formes, hodet og det som foreg&#229;r der oppe er vanskeligre.

Min forrige hest hadde v&#230;rt "kuet" nesten hele livet sitt, og i en alder av 16-18 &#229;r s&#229; begynte hun f&#248;rst &#229; t&#248;rre &#229; ha litt egne meninger. Hun gikk i vei som 18&#229;ring, og oppf&#248;rte seg som en 2&#229;ring i full brunst. Morro &#229; se at hun etter hvert turte &#229; ikke bare gj&#248;re som hun ble fortalt, men ogs&#229; t&#248;rre &#229; stille sp.m&#229;lstegn ved treningen/h&#229;ndteringen.

Jeg hadde henne i 11 &#229;r, og det var f&#248;rst de siste &#229;rene vi fikk et skikkelig godt vennskap, n&#229;r jeg klarte &#229; legge fra meg mye av raseriet, og t&#248;rre &#229; la henne utforske og t&#248;rre &#229; stole litt mere p&#229; henne. At hun fikk sjansen til &#229; "bevise at dette kan hun" p&#229; en litt rar m&#229;te.....

Skulle &#248;nske vi hadde v&#230;rt sammen enda, for det hadde v&#230;rt morro &#229; se hvordan hun ville utviklet seg videre ogs&#229; :) men jeg har iallefall datteren hennes, og mye av det samme gemyttet/hum&#248;ret er &#229; finne igjen der :)

JeanetteU
20-08-2010, 13:27
Angående dette med rygging:

Jeg også synes at rygging er en veldig dominerende øvelse, men jeg gjør det med hesten min, men vi gjør det som et triks (i vårt tilfelle har jeg lært henne å rygge ved at jeg holder i/drar i halen). Dermed når jeg skal lære henne å laste seg selv på henger/gå inn på smale plasser, er det lett for henne å skjønne å rygge ut uten at jeg må ta i et eventuelt leietau.... Litt sånn sikkerhetsting synes jeg. På samme måte som hun har lært seg å rygge dersom jeg legger pisken på krysset hennes og rygger bakover selv, så følger hun etter og rygger "med meg" på en måte. Vanskelig å forklare. Men målet er etterhvert at hun skal kunne ta "piruetter" som en hund, eller slik Honza Blah gjør med sine hester, at de spinner/snur seg og rygger osv på kun kropssignal. Jeg går ikke mye forran henne og krever rygging liksom.... men mere at hun skal speile meg og vi rygger sammen. Vi har tidligre lært inn Parelli-metoden ved å riste litt på tauet, og det er praktisk dersom den yngre garde leier på henne, eller noen som er usikker på hest. Dersom hun går for fort og de vil stoppe henne/få henne til å roe ned tempoet litt, trenger de bare riste litt i leietauet og hun tar en tenkepause og venter på dem.
Det fungerer også som en liten "sikkerhet" for de andre som skal håndtere henne.

Mi er en liten svirrevipp, og kan gjerne bukke og sprette i leietauet når hun er sprek og sulten og vil inn fra luftegården, men hun hopper aldri "på folk" eller strammer tauet. Hun spreller liksom bare i enden av tauet og vet hvor mye hun har å gå på før det blir for tett innpå de som leier.
Jeg synes iallefall ikke at det virker som om CC (hesten min) føler seg overkjørt og dominert av at vi rygger. Det kan godt hende, men jeg merker ikke noe på henne på akkurat det. Det finnes andre ting hun reagerer mye mere på. F.eks dersom hun gjør noe korrekt og ikke får ros/belønning, da blir hun sur og irritert, og føler seg sikkert urettferdig behandlet :) (innbiller meg det iallefall)

Mi er litt i overkant "innpåsliten", og trenger å lære seg å respektere "personlig plass" rundt folk, og da kommer rygginga godt i hånd. En måte å få henne til å innse at hun ikke kan snike seg opp og klenge KONSTANT hele tiden! "Ta på meg, se på meg, skal vi leke?"

Jeg burde vel ikke klage på at hun er ivrig, da det egentlig er skikkelig morro at hun gjør så mye for meg. Innimellom tror jeg at hun virkelig ville gjort det meste for meg, og det er jo en god/rørende tanke... Litt ivrig har vel aldri skadet noen... men det kan bli litt mye av det gode innimellom også :)

Jeg digger hesten min :D Liker når hestern tilbyr adferd og er så "villig" for å tilfredsstille eierne... jeg synes iallefall det er en herlig egenskap. Og jeg tror nok at min neste hest blir den rareste jeg møter, som finner på bare tull og faenskap. Da er jeg solgt tvert. Slik ei venninne av meg var å skulle kjøpe hest/se på hest. Og en av hestene stod med en grein i munnen og "poket" de andre hestene. Falt pladask! FOR en personlighet og morro hest! En slik blir eventuelt min neste. Noen som virkelig tenker og leker og synes at ting er "helt ok".

Det er sikkert mange som kjøper hest på stamme/bevegelse, men jeg vil nok finne hest på kun personlighet/adferd tror jeg. Kroppen kan formes, hodet og det som foregår der oppe er vanskeligre.

Min forrige hest hadde vært "kuet" nesten hele livet sitt, og i en alder av 16-18 år så begynte hun først å tørre å ha litt egne meninger. Hun gikk i vei som 18åring, og oppførte seg som en 2åring i full brunst. Morro å se at hun etter hvert turte å ikke bare gjøre som hun ble fortalt, men også tørre å stille sp.målstegn ved treningen/håndteringen.

Jeg hadde henne i 11 år, og det var først de siste årene vi fikk et skikkelig godt vennskap, når jeg klarte å legge fra meg mye av raseriet, og tørre å la henne utforske og tørre å stole litt mere på henne. At hun fikk sjansen til å "bevise at dette kan hun" på en litt rar måte.....

Skulle ønske vi hadde vært sammen enda, for det hadde vært morro å se hvordan hun ville utviklet seg videre også :) men jeg har iallefall datteren hennes, og mye av det samme gemyttet/humøret er å finne igjen der :)

veldig bra innlegg dette her :)
My bra du har fått med deg, og masse vi alle kan lære :D
Jeg stiller meg ikke akkurat RETT foran henne og ber henne rygge... jeg står på siden av henne... ville bare ha det sagt, og føler ikke noe galt med det. Men jeg rygger ikke hesten min for hvert steg .. kan gå flere dager uten at jeg ber henne rygge.. vi trener ikke kun rygging sånn ut av det blå, vi gjør diverse øvelser på ridebana og der er rygging inngående i den treningen :)

Mandy
20-08-2010, 14:09
Rygging av hest kan oppst&#229; og innl&#230;res i alle varianter.

Noen bruker det bevisst for &#229; "dominere", andre bruker det som "straff", og atter andre innl&#230;rer det mer som et "triks".

Jeg har selv hester som rygger "villig" vekk, det har v&#230;rt helt n&#248;dvendig for at de skulle g&#229; l&#248;se og ha stor frihet (hestene g&#229;r l&#248;se ogs&#229; i hage/tun). Da er det n&#248;dvendig at selv min lille s&#248;nn p&#229; 6 enkelt kan flytte de (n&#229;r de f,eks hevder at de "eier" hans sandkasse:)

Jeg har tidligere brukt rygging som dominans, i en tidsepoke jeg "trodde" det var viktig. Det har jeg sluttet med, da jeg ikke lenger har behov for &#229; bruke dominans i noen sammenheng. Men det er jo det som er s&#229; utfordrende og l&#230;rerikt med hester, man blir aldri utl&#230;rt i den "livslange hesteskolen", og l&#230;rer stadig noe nytt, og oppdager helt nye sider ved hestene. (P&#229;st&#229;r ikke med det at jeg sitter med noen som helst facit).

Det er ogs&#229; et utall uilke oppfatninger om hvordan hester skal h&#229;ndteres/oppdras, men g&#229;r man metodikken n&#230;rmere p&#229; klingen oppdager man samtidig at det er mye myter ute &#229; g&#229;r, uten rot i virkeligheten. F.eks at dominans er viktig for ville hesters overlevelse, mens studier av ville hester, viser at dominans omtrent er uten praktisk betydning for hestens liv, m.v. N&#229;r alt kommer til alt, handler det vel mest om tradisjon og hvilke l&#230;ringsmetoder man bruker, selv om man nok ofte ikke er bevisst p&#229; det (gjelder iallefall meg:)

Etter at jeg la om treningen av hestene, og endret metodikk, fungerer heller ikke ryggingen som "dominerende" i det hele tatt. I dag rygger hestene fordi de har l&#230;rt det, og innl&#230;ringen har utelukkende v&#230;rt posetiv for b&#229;de trener og elev. S&#229; n&#229; rygger de villig, og med et hellet annet utrykk/kroppspr&#229;k enn tidligere. N&#229; vil det mer vise hvor flinke de er, mens tidligere var det mer dominans involvert, "herre og slave" og hodet lenger ned mot bakken. Man m&#229; ogs&#229; huske at &#229; rygge er ikke noe hestene vanligvis driver med av seg selv, og det er en forholdsvis tung &#248;velse, i s&#230;r om terrenget er ulendt. Men det er jo derfor den ogs&#229; kan v&#230;re "effektiv" som b&#229;de straffe og dominans metode, hesten liker det normalt ikke, og det vet vi:)

mcoogco
20-08-2010, 16:43
veldig bra innlegg dette her :)
My bra du har fått med deg, og masse vi alle kan lære :D
Jeg stiller meg ikke akkurat RETT foran henne og ber henne rygge... jeg står på siden av henne... ville bare ha det sagt, og føler ikke noe galt med det. Men jeg rygger ikke hesten min for hvert steg .. kan gå flere dager uten at jeg ber henne rygge.. vi trener ikke kun rygging sånn ut av det blå, vi gjør diverse øvelser på ridebana og der er rygging inngående i den treningen :)

Vi har også rygging bare som en del av treningen/leken den dagen, det er ikke noe vi øver på mye eller noe slik.... :)

mcoogco
20-08-2010, 16:43
Rygging av hest kan oppstå og innlæres i alle varianter.

Noen bruker det bevisst for å "dominere", andre bruker det som "straff", og atter andre innlærer det mer som et "triks".

Jeg har selv hester som rygger "villig" vekk, det har vært helt nødvendig for at de skulle gå løse og ha stor frihet (hestene går løse også i hage/tun). Da er det nødvendig at selv min lille sønn på 6 enkelt kan flytte de (når de f,eks hevder at de "eier" hans sandkasse:)

Jeg har tidligere brukt rygging som dominans, i en tidsepoke jeg "trodde" det var viktig. Det har jeg sluttet med, da jeg ikke lenger har behov for å bruke dominans i noen sammenheng. Men det er jo det som er så utfordrende og lærerikt med hester, man blir aldri utlært i den "livslange hesteskolen", og lærer stadig noe nytt, og oppdager helt nye sider ved hestene. (Påstår ikke med det at jeg sitter med noen som helst facit).

Det er også et utall uilke oppfatninger om hvordan hester skal håndteres/oppdras, men går man metodikken nærmere på klingen oppdager man samtidig at det er mye myter ute å går, uten rot i virkeligheten. F.eks at dominans er viktig for ville hesters overlevelse, mens studier av ville hester, viser at dominans omtrent er uten praktisk betydning for hestens liv, m.v. Når alt kommer til alt, handler det vel mest om tradisjon og hvilke læringsmetoder man bruker, selv om man nok ofte ikke er bevisst på det (gjelder iallefall meg:)

Etter at jeg la om treningen av hestene, og endret metodikk, fungerer heller ikke ryggingen som "dominerende" i det hele tatt. I dag rygger hestene fordi de har lært det, og innlæringen har utelukkende vært posetiv for både trener og elev. Så nå rygger de villig, og med et hellet annet utrykk/kroppspråk enn tidligere. Nå vil det mer vise hvor flinke de er, mens tidligere var det mer dominans involvert, "herre og slave" og hodet lenger ned mot bakken. Man må også huske at å rygge er ikke noe hestene vanligvis driver med av seg selv, og det er en forholdsvis tung øvelse, i sær om terrenget er ulendt. Men det er jo derfor den også kan være "effektiv" som både straffe og dominans metode, hesten liker det normalt ikke, og det vet vi:)

:wav:

JeanetteU
20-08-2010, 19:01
Vi har også rygging bare som en del av treningen/leken den dagen, det er ikke noe vi øver på mye eller noe slik.... :)

Mhmm :snill: