PDA

Se full versjon : Raskere tempo på vei hjem

Linoo
06-04-2009, 19:24
Jeg vil høre deres meninger (kanskje erfaringer?) men å ha et raskere tempo enn skritt på vei hjem :)

EvaV
06-04-2009, 19:32
Jeg syntes det kommer helt an på hesten, og hvem du eventuelt rir med.

Hvis du rir på eller sammen med en hest som er av den heite typen og kan stresse veldig eller stikke på vei hjem, så bør man holde seg til rolig skritt slik at du ikke kommer hjem med en stressa, pustende og gira hest. Hvis du har en hest som er like rolig uansett hvilken gangart du rir i, og som ikke blir stressa av å gå i en raskere gangart er det ikke noe problem mener jeg.

Jeg kan både gallopere og trave på strekket hjemover fra tur med ponnisen min nå og kunne det med gamle forponnien min også, men skritter som regel uansett (meg=lat, tar det rolig, har goood tid :D). Har hatt en del stresse-turer med andre hester, og da er målet med å få hesten så rolig og avslappet som mulig på turen hjemover, og absolutt holde seg til skritt.

Mathea
06-04-2009, 19:35
Jeg både traver og galopperer på vei hjem, så lenge jeg har kontroll på hesten. Men lurt å skritte av litt også før man kommer til stallen.

Kristin93
06-04-2009, 19:41
både traver og galopperer på vei hjem med hero, for jeg vet jeg har kontroll på han uansett hvor hissig han prøver å leke :p
men er han redd og slikt derimot, da tar vi det med ro ;)

IngvildK
06-04-2009, 19:41
Jeg traver og muligens galopperer på hjemvei dersom jeg er alene og hesten har en vanlig dag (altså en ganske rolig dag :p). Dersom vi rir sammen med andre pleier han å bli litt heit, så rir vi sammen med noen er det kun skritt på hjemveien.

MichelleT
06-04-2009, 20:36
Det spørs helt hvem jeg rir, egentlig. Har ridd nok av dem som blir så altfor heit av å trave eller galoppere på hjemveien.. På noen kan jeg galoppere i full galopp uten at det gjør det store forskjellen :)

Siiilje
06-04-2009, 20:49
Når jeg rir Pølsa kan jeg både gallopere og trave utenat han blir stressa eller skal løpe mer.

Leia
06-04-2009, 20:51
Det kommer helt ann på hesten, tror jeg. Hvor vár og lydig den er kanskje..? Linda kan hisse seg fort opp (ikke bare på vei hjem, men overalt også), men hun er fremdeles lett å håndtere, selv i raskere gange en skritt. Veldig vár og fin så man trenger omtrent ikke røre tøylene. :) Strammer man dem så klikker hu så!

Fins hester som ikke bryr seg om man er på vei bort eller hjem, og Linda er en av de. Er forskjell på dem, gitt. Noen hyperventilerer når man snur, andre ikke. Da må man ri i forhold til hva som er riktig for den type hest man sitter oppå.

trineck
07-04-2009, 12:34
Det kommer helt an på hestene og ridefølget- og litt hvor det er snakk om å sette fart.
Min egen kan jeg sette fart på uansett hjem eller bort, rir jeg alene tar jeg han som oftest ned via stemme og sete. Kan alltid stoppe hesten, og trenger ikke bekymre meg for min del oppå der.
Men med uerfarne ryttere eller større ridefølger liker jeg å være veldig forsiktig, første gang man setter fart går som regel bra, men etter 2. gang kan enkelte hester begynne bli tent..
Og vips har man en som løper i nedoverbakke, eller mange som føler de sitter på sterke dyr som har lyst til å ta av. Den opplevelsen kan fint endre en uerfarens første ridetur hos oss (stallen driver utleie til turridning) fra super til veldig skummelt. Og har sett det ende i fall. Da er det bedre at man dropper farta, og sier at det kan vi ta neste gang, så vedkommende kommer tilbake :)
Det samme gjelder hester som stresser på hjemovervei.. Da skal det skrittes, jeg driter i om de øker farta i skritt, men de får holde seg i skritt. De får lære å slappe av først, trave kontrollert bort hjemmefra først.. ikke noe pent syn når hest kommer tilbake fra tur og hele dyret er gjennomvått, puster som en gal og har vært umulig å stoppe i noen km. Og jeg tviler på at det er så veldig oppbyggende treningsmessig heller.

Sol
07-04-2009, 12:39
Kommer an på dagsformen. Noen ganger er Bajas så lydig at vi kan frese hjem mesteparten av veien, og alikevel få stoppet.. andre ganger er han så gira at jeg går av og leier hjem.. regelen er at jeg ALDRI, uansett hest løper de siste meterne fra tur og opp i gårdsplassen!

Kaja&HP
07-04-2009, 12:40
Po kan jeg gjøre hva jeg vil med, for han stresser aaaldri. Altså han kan bukke og steile på tur, men hjemover er han alltid snill.

Pleier derimot å la han gjøre som han vil på vei fra stallen, og jobbe overdrevent på vei hjem (altså i form, og få han veldig sliten).
Dette er fordi han skal få lyst til å gå på tur, han vil helst ikke det nemlig. Derfor får han gjøre som han vil utover, men hjemover må han jobbe.
Dette for å forbinde bort fra stallen morsomt, og hjem til stallen kjedelig :D

Funker faktisk veldig bra

Sol
07-04-2009, 12:45
Det var lurt Kaja! Huske på... enda flere fæle ting som kan skje Bajas på hjemtur.. fiiint:D

Kaja&HP
07-04-2009, 12:47
Haha :P

Det tok faktisk 2 dager så merka jeg forskjell ;P Men så plutselig nekta dyret å gå på tur alene (lenge etterpå da). Men han går på tur igjen nå :P

Sol
07-04-2009, 12:48
Strengeste straffen her på bruket er at jeg hopper av og leier veeeldig sakte:D Funker det og, men greit med variasjon:)

Kaja&HP
07-04-2009, 12:49
Hopper jeg av, så kommer jeg meg ikke oppigjen.. :P

Wilisia
07-04-2009, 12:51
Vi har bare nedoverbakker og asfaltveier på vei hjem, mulig vi tar og galopperer en rett strekning da, men da må jeg skritte ekstra av hjemme :p Han går jo såklart fortere, men ærlig talt gidder jeg ikke bry meg om sånne bagateller.

Tonje
07-04-2009, 12:51
Jeg skritter, traver og galloperer hjemover. Har såppas kontroll på dyra :P
Men om det er med noen som ikke vil, eller ikke tror de har kontroll, så tar vi det med ro.

Sol
07-04-2009, 13:14

Egentlig ikke jeg heller.. men da venter jeg bare til han blir lei av å tulle, så står han som et fjell:D

Leia
07-04-2009, 13:25

Litt kjedelig hvis hesten driter midt i veien, for da må man vel av å skyve den til siden. Vet ikke om dette er av høflighet eller om det faktisk er påbudt, men :p Skal jeg ikke legge meg mye borti.

Da har dere noe å trene på da ;) Er ikke det alltid bra?! :)

Tilbake til sak:
Helt enig i at man skal vurdere det litt når ma rir i følge ja. Demkan fort hisse seg veldig opp da, spesielt om det er en x-traver :p Thaha. Førstemann!
Jeg er alltid nøye med å skritte ut godt nok selv om jeg traver eller galopperer hjem.

Sol
07-04-2009, 13:26
Litt kjedelig hvis hesten driter midt i veien, for da må man vel av å skyve den til siden. Vet ikke om dette er av høflighet eller om det faktisk er påbudt, men :p Skal jeg ikke legge meg mye borti.

Tilbake til sak:
Helt enig i at man skal vurdere det litt når ma rir i følge ja. Demkan fort hisse seg veldig opp da, spesielt om det er en x-traver :p Thaha. Førstemann!
Jeg er alltid nøye med å skritte ut godt nok selv om jeg traver eller galopperer hjem.

Har man en sånn hest som er såpass stressa på tur, tar man seg en liten kjøretur etterpå og fikser den møkka;)

Leia
07-04-2009, 13:29
Har man en sånn hest som er såpass stressa på tur, tar man seg en liten kjøretur etterpå og fikser den møkka;)

Hehe, bra noen kan ta seg av tenkinga på morgenen ;p

Kaja&HP
07-04-2009, 13:30

.

Vi har masse og trene på, det å stå stille er ikke først i rekka gitt.

Driter hesten min på tur, fjerner jeg det etterpå ;)

Sol
07-04-2009, 13:38
Hehe, bra noen kan ta seg av tenkinga på morgenen ;p

Noen år med stressedyr gir en mange gode ideer:D

Issa
07-04-2009, 14:21
Tenker ikke over at vi er på tur hjem, og holder samme fart den veien som den andre :) Har gått greit på de aller fleste hestene jeg har ridd. Men skritter godt av, og har heste vansker med å gå avslappa, går jeg av og leier (typisk med menja). Syns IKKE det er ok at hester skal forte seg som gale for å komme hjem. Gjør de det jobber jeg med dem :)

LineGausmann
01-02-2010, 23:42
Spørs litt på hvem som er med :)

Men "løper" ikke hjemover hele veien såklart, gampen må jo få skritte ordentlig ut :)
Gaus er godt våken på vei hjem, men null stress :)

Malene_Fiola
02-02-2010, 16:09
Det kommer helt an på ja :) Hesten venninna mi rir, stresser med en gang vi snur, og blir vanskeligere å holde hjem. Hoppa mi skritter såvidt litt fortere, og gidder ikke stresse så mye, hun tar det litt roligere :)

Elis&Merita
02-02-2010, 17:20
Kommer veldig ann på, om jeg er alene eller sammen med noen, og hvordan hesten er å ri den dagen. Men vi trener både på å skritte og ha litt raskere tempo på vei hjem:)

HeleneH
02-02-2010, 17:37
Tja, vi galopperer og traver der det passer oss vi, om det er på vei ut eller på vei hjem fra tur spiller ingen trille. Er ikke alltid jeg har så lyst til å galoppere der de andre vil, så da skritter vi gjerne bak mens de andre løper fra oss, samme om det er på vei hjem eller ikke. Har ikke så stressa hest med andre ord ;)

Nina
02-02-2010, 18:09
Det kommer an på hesten for min del. Sandy kan ha full fres på veien hjem, stresser aldri uansett. Men en hest som vanligvis stresser på veien hjem, må først lære seg å gå pent den veien også, i skritt.;)

Langebru
02-02-2010, 18:20
Kommer an på hesten. Grani er så regulerbar at jeg kan løpe fort hjem mot stallen og roe ned uten problemer når jeg ønsker det, stort sett da. Frøya pleier jeg ikke å galoppere på hjem mot stallen, men det hender. Hun kan røske tak i tøylen hvis hun er i det humøret.

Rinde Tolle
05-02-2010, 15:38
Min er så lat på vei hjem fra tur noen ganger(han mener han er ferdig på jobb) at og trave og gallopere på vei hjem stor sett ikke er noe problem. Noen ganger går han så sakte at selv de treigeste hester kan gå fra han på vei hjem. Har blitt noe hissigere etter at vi flyttet men holder enda rolig tempo hjem.