PDA

Se full versjon : Når (u)kjente barn kommer for å ri.

Mandarinhest
07-10-2006, 22:16
Altså, stadig vekk kommer det kjente og ukjente barn som ringer på dørklokka og spør om de kan få ri.

Huff, jeg som ikke akkurat liker barn, finner jo selvfølgelig på noe, enten at hestene er bokstavlig talt gale, eller at jeg ikke har tid. Så jeg slipper.

Noen ganger blir jeg stoppet på veien også, der jeg får spørmål om de kan få sitte på en runde på åkern eller noe i den duren.

Hva gjør dere i slike situasjoner? Hva slags ansvar har vi, hvis ungen blir slengt av?

Selvfølgelig kommer jeg altid til å si nei, når det er barn jeg ikke kjenner. Men jeg lar jo min søster ri, og hun er jo et barn også, men "mitt" barn som jeg meget gjerne vil ha med!

Og den beste komentaren fra ei jente som virkelig tok kaka: Hvilke dager er det vanlig at folk kommer å rir da?
Jeg holdtpå å få hakeslepp, like før jeg falt sammen. Er jo ingen rideskole heller da :evil:

Gjest-
07-10-2006, 22:19
lol...
henvis dem til nærmeste rideskole ;)

Shadowfax
07-10-2006, 22:22
Har også fått det spørsmålet en gang.
Vill aldri i liver satt en unge oppå noen av de hestene jeg har nå. Det har jeg ikke nerver til.. litt for villige og temperamentsfulle til det. Tror neppe ungen hadde hatt det så trivelig heller ;)
Det ville gått fort, kan man si...

Nei, setter ikke hva som helst oppå. De er såpass kompliserte, at ingen skal få ødelegger for meg der, nei ;) *sære meg*

Mandarinhest
07-10-2006, 22:27
Ja, jeg skal henvise de til rideskolen. DET skal jeg gjøre!

Jeg er nok ganske sær jeg og. Livsverket mitt, som jeg har lagt masse sjel i skal ingen andre enn jeg og min søster få røre. Hun er jo gal, plutselig kan hun kaste på hodet, tygge på bittet, sparke og bukke hvis hun vil. Eller bare dra ut i veikanten får å finne gress.
Heldigvis så fungerer Rosita og min søster 100% etter et halt års trening!
Og Vilja, hun er et kapittel for seg selv. Stressa til tider.

Stakars unger hvis de kommer igjen.

Shadowfax
07-10-2006, 22:28
Hehe, hadde det ikke vært for at så mye kan ødelegges skulle man nesten ha kurert hestegalskapen deres ;) *evil*

Mari
07-10-2006, 22:32
Søsteren min, enkelte venner av henne og søskenbarna mine er hjertelig velkomne til å ri, men ingen andre. Hva har vi rideskoler for da? :-P

De kunne nok ha fått ridd hos meg, jeg vet hvordan det er å være ung og hestegal, men jeg er redd de kan skade seg og jeg får skylden..

Gjest-
07-10-2006, 22:37
Jeg hadde nok aldri latt noen fremmede som spurte om å få ri, få ri min hest.
Bare fordi jeg er sta og egen, og vil holde på med henne selv ;)

Shadowfax
07-10-2006, 22:48
Godt det ikke bare er jeg som tenker sånn ;)

RenateSJ
07-10-2006, 22:53
Du apurte hva slags ansvar du har...
Nå er jeg ikke hundre prosent sikker. Men mener å ha hørt/lest at når noen rir din hest, er det du som er ansvarlig. Med mindre det finnes annen avtale som er gyldig (kontrakt eller noe).

Så hvis en unge som får ri blir slengt av kan du være juridisk ansvarlig....

Forøvrig hadde heller ikke jeg latt gudoghvermansen få ri.

Marte+Quicky
07-10-2006, 23:03
Men hva mener dere med å ri? Jeg kunne godt latt en jente ri min hest, men det hadde bare vært en liten runde inni en paddock mens jeg leide hesten. Hadde aldri latt en lita jente ri på tur ol alene. Men nå har jo jeg en hest som elsker barn og er veldig snill med dem da...

Gjest-
07-10-2006, 23:13
og når man lar jenta som kommer på døra og spør om å ri en gang, så kommer hun garantert igjen.
Nei, hesten min er min, og ikke liker jeg unger heller så den er grei for min del! ;)

Therese
08-10-2006, 11:55
Nå er jeg absolutt ikke glad i unger, kan ha noe med at hver sommer har vi hatt hestene på beite der ungene til de som leide hus der var ganske så innpåsliten.
3-4 unger som kler på seg rideklær, tar med seg hjelm og er klar for å ri min hest hver dag jeg kommer! Yeay.. Kjenner jeg blir irritert bare med tanken. Heldigvis har de flytta nå..

Ikke sjans i havet at noen unger, eller voksne for den saks skyld som jeg ikke kjenner får ri hesten min. Hva kan man si? Jeg sier bare "nei". Ferdig med det.

Tone
08-10-2006, 13:21
Ri og ri :shock: Ri på tur? Aldri i verden at jeg slipper unger på tur med han, alene eller ikke- spiller ingen rolle da han kan være en bajass på tur! Stresser,tripper og sier ikke nei til fart 8) Sitte på en runde mens jeg leier- kanskje hvis jeg vet at jeg ikke blir "plaget" i ettertid...

absinthe
08-10-2006, 16:19
har hatt et par her og gitt! her jeg bor er det hester og sånt, men ikke noe godt tilbud for unge som vil lære å ri, da må man helt inn til kr.sand... som er en time unna...
så har hatt f.eks ei da... jeg sa til et vennepar, at tremenningen til kona kunne komme og ri sånn ei gang iblant, og dagen etter står denne jenta på døra, og sier til meg : "ja, vil du ha noen faste dager jeg skal ri, eller skal jeg bare ta de når det passer meg" :shock: jeg bare:"hæææ,øøøh, hva?"
hun ble så intens før ho så mye som hilste på hestene, og da jeg så og hørte hvordan ho red nabohesten(den er 23 år, har skikkelig vondt i beina, og står med frembeina laaangt foran seg når ho hviler) og det er full galopp hele tida, og piske henne frem.. *grøss*
så har giitt henne, samt andre småunger beskjed, om at hestene mine ikke er stabile nok for de, noe som er sant og..
men mase, det kan de uansett hvor mange ganger en sier nei ja..

Shadowfax
08-10-2006, 16:39
Fikk faktisk det spørsmålet i dag, da jeg var ute på Hela.
Var nesten fristende å si "ja, hvis du klarer å komme deg på!"
Har store problemer med det selv ;) hehe... Den er litt "heit" bare...

Henriette444
08-10-2006, 17:38
Dette med unger som vil ri er jo et evig dilemma liksom, for like mye som vi vil ha hestene våre for oss selv, så husker vi jo hvordan det var å være 11 år og hestegal..
Personlig vil jeg aldri "låne ut" hesten så noen kan ri på tur el.l med den, da det finnes utallige situasjoner som kan oppstå, og ikke bare er jeg redd for at ungen kan komme til skade, men hesten også!

Nå står jeg på en stall uten noen barn, men tidligere når jeg hadde hestene hjemme, opplevde jeg fenomenet mange ganger. Av og til fikk de sitte på den, og de pleide å få strigle den.
Jeg opplevde flere ganger at foreldre spurde om barnet kunne få ridetimer med meg, og det helst nesten gratis! Så pleide jeg å fortelle dem hvor mye det kostet å ha en hest 1 dag, noe som for meg med høy, kraftfor og sagflis straks ble over 50 kr, og når jeg på det tidspunktet hadde 2 hester, så ble det jo 100 kr, og når jeg skulle undervise kunne jeg jo ikke nå å ride den andre heller, og i tillegg så ville jeg jo ikke ha dårligere timebetalt enn jeg hadde på deltidsjobben min, for når jeg ikke fikk ri mine egne hester, så kunne jeg jo likesågodt ta en ekstravakt...dessuten hadde man jo slitasje på utstyr osv...så 200 kr timen takk! Iiiik, så dyrt!!! Nei, veit du hva, hun går jo allerede på turn og speider og sånt! Jaja, hest er dyrt, Og ikke noe mere mas på ridetimer fra det holdet ihvertfall!

Slemt?? Kanskje, men vi har jo ærlig talt ikke ansvaret for å sysselsette andres unger. Dersom man gidder er det fint, men man skal ikke føle seg forpliktet på noen som helst måte.

Maria
08-10-2006, 19:51
Hehe, jeg på 11, hadde aldri turt allikevell og spørre, men har vett nok liksom. Trives jo der jeg holder på da :)

Mandarinhest
08-10-2006, 20:04
Greit at de kommer å spør om de kan få sitte på en runde. Men blir det en runde, blir det helt sikkert fler! Da blir det mas, "strekke" grensen; "kan du ikke slippe tøylene så kan jeg rir alene", "kan vi ikke trave nå" osv. Slik hater jeg. :?

Sigrid
10-10-2006, 18:59
Jeg spør aldri om slikt jeg :P
Men er hestepasser for en privathest i stallen, og rir den stortsett hver dag, fordi eieren er gravid.

chenok
15-10-2006, 12:22
aldri om jeg ville latt noen ukjente/ noen som reker rundt i stallen få ri hesten min!

hesten min er det jeg som har kjøpt. jeg betaler mange 1000kr hver mnd for oppstalling, ridetimer, sko, for, spon, utstyr, stevner +++ og jeg vil trene hesten min selv.

ikke er han noen nybegynnerhest heller...

dersom jeg vil at noen skal ri han spør jeg dem. aldri omvendt. (men så ville jeg aldri bedt om å få ri på noen andres hest heller - verken når jeg var 9, 10, 11, 12 eller nå.)

selvfølgelig hender det at jeg spør noen om å passe han når jeg er syk/ vekkreist, men da spør jeg noen flinke, erfarne og voksne i stallen...
i tillegg er det en venninne som rir han på tur en dag i uken.

dersom folk vil lære å ri så får de melde seg på ridekurs... eller ihvertfall spørre noen andre enn meg!

jeg lar gjerne folk jeg kjenner sitte på han. men da er de enten veldig flinke eller hvis det er små fettere osv så leier jeg dem.

kanskje noen synes dette er teit av meg? at jeg er sær osv... men jeg har ikke brukt MASSE penger og tid på denne hesten for å låne den bort til drittunger :)

RWeb
15-10-2006, 13:29
kanskje noen synes dette er teit av meg? at jeg er sær osv... men jeg har ikke brukt MASSE penger og tid på denne hesten for å låne den bort til drittunger :)
Nei, du er IKKE sær og teit, det er DIN hest, og du har all rett til å bestemme.
Husker det var en diskusjon om dette for noen år siden på hest.no hvor noen mente at vi hesteeiere var sååååååå egoistiske som ikke ville låne ut hestene våre, for tenk på dem som ikke hadde råd til å kjøpe hest selv, hvordan skulle DE få ridd liksom. Gud, så provosert jeg ble av den diskusjonen, jeg vil ha meg frabedt å bli kalt egoistisk fordi jeg ikke låner ut hesten min i hytt og pine... hensynet til ham går da LANGT foran hensynet til noen overivrige snørrunger. :twisted:

Når det er sagt, så blir jeg litt imponert over dere som er så snille og låner ut hestene deres... jeg hadde nok ikke vært like snill nei... :?

IngvildK
15-10-2006, 20:53
Da jeg var 8-9 år, pleide jeg å henge rundt i to forskjellige privatstaller i håp om å få ri. Fikk ri ei fjordinghoppe barbak en gang - og falt av. Men det tok ikke motet fra meg nei, jeg fortsatte å mase. Hun som hadde hest i den andre stallen, hvor jeg var mest, sa nei til ridning. Jeg fikk kose og stelle så mye jeg ville med denne hesten, men ingen ridning; hun sa hun ikke turte å ha ansvaret. Jeg ble lei meg og irritert da, men nå kan jeg tenke: "Gikk jeg virkelig til en fremmed og spurte om jeg kunne få ri hesten hennes? Var jeg teit, eller?"
Med andre ord, jeg har lært :P

For tiden bekymrer jeg meg litt over hvordan det skal bli hvis jeg får stallplass, for da blir det hest på fôr til sommeren på meg og venninna mi. Diverse hestegale småunger lusker rundt i de to små stallene som er her fra før. Om disse spør meg om å få ri, blir svaret NEI. Av samme grunner som nevnt tidligere her i forumet.

Uff.. Jeg var altså litt av en plagsom unge! :D

chenok
15-10-2006, 23:03
på rideskolen der jeg gikk var det å få ri en av privathestene noe man måtte gjøre seg "FORTJENT" til:
når man var mye i stallen, var flink til å hjelpe til med stallarbeid osv. ble man til slutt lagt merke til av dem som hadde private hester. da ble man gjerne spurt om man kunne skritte av eller ri en liten tur osv.

jeg synes det er STOR forskjell på dem som hjelper til i stallen og endelig en dag få lov til å ri (fordi en hesteeier spør om man vil), og på dem som går rundt og maser om å få lov!

ville aldri latt en slik maseunge få ri, men jeg har ved flere anledninger spurt feks barn som jeg har hatt på kurs på rideskolen osv om de gidder å skritte noen minutter for meg mens jeg feks rydder bort noen hinder fra banen.

jeg husker selv den første gangen jeg fikk ri en av privathestene en liten tur for å skritte av. det var en skimmel fullblods som het tino og eieren het julianne. pappa var egentlig på vei for å hente meg i stallen, men jeg ble så glad og stolt over å bli spurt at jeg sa "ja" til å ri likevel :D pappa forstod heldigvis at dette var en stor opplevelse for meg så han ventet tålmodig i stallen.

JiviDream
20-10-2006, 14:34
Huff, unger.. Det er så typisk, at her vi har stall så er det nablag med maaange unger! Så hvis jeg kommer ridene på Jivi, så hagler spm.. Som oftest er det jo: kan jeg få ri? Men da må jeg si nei uansett, siden Jivi ikke alltid var like stabil. Men her er det heldigvis ponnirideskole da, så de fleste har et sted å ri. Vi har to rideskoler her, så det burde ikke være noe problem. Men spm kommer alltid, og det er jo ganske kjipt å være liten, hestegal, og ikke ha noe hest å ri på. Jeg sleit heldigvis ikke noe med det når jeg var liten da, for jeg var ikke såå intr. i å ri i begynnelsen, siden jeg stelte stressa travere :P

Falo
20-10-2006, 16:34

Hei!
Hvilken grunn har du til å kalle små hesteintr barn, Drittunger?
Mulig jeg ikke har lest godt nok, men i så fall, så står det ingenting om at du har noen tilfeller av dette. Javel, mulig de er plagsomme, og noen eier ikke respekt. Men tenk, du har faktisk din egen hest. Hvor mange drømmer om det? Så alle barn skal måtte gå på rideskole da, bare fordi noen enkelte hesteeigere ikke tåler at barn en gang i blandt spør om de kan få ri. Og jeg aldri fikk lovt til å ri naboens hester...så hadde eg nok ikke vert der eg er i dag. Ja, eg gikk på rideskole først. Men tror du ikke barn blir leie av å ri rundt på den samme ridebanen hele tiden?
Nei, dette er min mening. Men uansett, så lenge ikke barna plager livet av deg, så synst eg det ikke er noe grunn til å kalle dem drittunger.

Menmen... :roll:

Mandarinhest
21-01-2007, 17:25
Ja, da var hun tilbake.

Ringt både mamma, Marte og min bestefar på mobilen.
Til slutt kom hun, og utga seg for å være en "brevvenn" av Marte, som bodde på en plass litt lenge unna, hadde egen hest hos pappa'n. Men nå var hun hjemme hos mamma'n sin da.
Sannheten var vel at hun gikk i en klasse under Marte og opprinnelig er fra Sarpsborg.
Og hun hadde med seg ei venninde som hun hadde lovt at de skulle få ri her da. Hun hinta frem hele tiden da, smiska og rodde. Spurte om jeg ridde to gang om dagen og om hvordan jeg fikk leid to om gangen. Jeg begynnte jo å skjønne hva hun ville og gjennomskua henne etterhvert.

Er så lei av henne nå at neste gang sier jeg det rett til henne at NEI, du får ikke ri på mine hester og IKKE VÅG deg å komme inn i innkjørsla her IGJEN, NEI FYY!!

Sur? Jeg nei??

Jossa
21-01-2007, 18:01
Ingen får ri min heller. Den er litt vell heit. Bare jeg som rir henne på tur,pga hun er så vansklig. Nei,aldri om noen unger får sitte på henne.

Anette
21-01-2007, 18:44
Nå er det sånn at hver hesteeier bestemmer over sin hest. Man trenger overhodet ikke ha noen unnskyldning for at man ikke vil låne den bort til hvem som helst...kjent eller ukjent; ditt valg alene.

MEN - ikke glem at dere selv hadde en tid hvor bare det å se en hest var stas. og tenk hvor i himmelen dere var om dere fikk stelle eller sitte på en hest! Ikke glem at dere (iallefall mange) ikke alltid har vært hesteeier. Og ikke glem at en nedlatende holdning overfor nybegynnere kan ta motet fra selv den mest selvsikre verdensmesteren... Så om du sier nei - si det på en måte som oppmuntrer til videre hesteinteresse iallefall.

For min egen del synes jeg det bare er stas om folk viser interesse for min hest. Jeg lar de ikke ri i vei alene, men det plager hverken meg eller hesten om de får sitte på en runde :)

Mandarinhest
21-01-2007, 18:52
En eller to runder har jeg vel egentlig ikke noe spesielt mot. Men når de rundene er over kommer de helt sikkert igjen og vil ri enda mer!

Jeg vil ikke ha ansvaret for ungen om den blir kasta av eller faller av på noe vis. Det er IKKE noe førstegangshester. Og jeg og Marte har drevet i ett år for at Marte får ridd Rosita ordntlig. Det er ikke bare bare å sette seg opp på en hver hest og ri ivei.
Og hvis det kommer en sykklist, traktor eller en stor bil forbi i samme øyeblikk hvor det sitter en ukjent oppå, da kan man nesten regne med at man havner på bakken etter noen sekunder.

Anette
21-01-2007, 19:01
Skjønte det, Kristine :)

Andrea & Bajas
21-01-2007, 19:01
Har ikke det problemet jeg. Hadde ei nabojente som ville ri da jeg hadde Brave Star. Men jeg sa (utrolig nok) javell, og "instruerte" henne. Dette var da Brave Star var blitt mer stabil. Hun ble ganske flink etter hvert og har nå skaffa seg egen ponni. (Jenta er 10 nå). Greit nok det lissom, men hadde aldri sluppet henne på BS alene!
Daytona får ingen andre enn jeg ri på. Eller, venenne mine som jeg vet kan litt, får ri da. ^^

Så jeg har ikke et problem med småunger. Problemet jeg har er en hjerneskada, hestegal mann på ca 30 år som kommer å spør når han skal få ri, stelle hesten osv. Maser på mamma på jobb hele tiden om når han kan komme osv. Bah. Han får ikke ri iallefall. Er så¨nn at slipper men han på hesten en gang, er han her hver dag, og skal ri og ha mat osv... Synd på han...

Wulfi
21-01-2007, 19:39
Jeg har ei venninne med tre små unger, (2-5 år) de får ofte "ri" på Stina, eller jeg låner en shettis de kan ri litt på. Synes det er flott å lære unger om hester og hestestell.

Men om jeg hadde hatt hest hjemme så hadde jeg nok ikke latt unger få ri når de kommer og ringer på døren.

anettex
22-01-2007, 11:56
Vi har hatt en del unger på døra, de vil som regel låne Mozart som er liten og søt.
Sier nei til alle sammen jeg, men på en hyggelig og pen måte.
Har rett og slett ikke lyst til å ha masse fremmede unger i stallen.
Og Mozart er ikke et leketøy bare fordi han er liten.

Har hatt et par som ville ri Kremlin også.
Begge hadde temt mange problemhester...
Jaja tenkte jeg, Kremlin er ingen problemhest han, så disse ekspertene trengs ikke her...hehe...

Men det er jo helt klart noe annet når kjentfolk kommer med ungene sine.
Det er bare hyggelig synes jeg.

Sigrid
22-01-2007, 21:30
I dag fikk jeg vite at noen unger som skulle børste shettisene brukte børstene til Vinella! :evil:

Marte og Zerafina
22-01-2007, 21:53
Har noen ganger latt venner av søsteren min, og andre unger jeg kjenner "ri" litt på hestene jeg har hatt på fôr. (leie noen runder rundt huset) Men ikke om jeg vil sette noen av de ungene på Zerafina. Jeg vil ikke ha ansvaret for det om det skjer noe..
Søstrea mi får ri litt da, når jeg er med å leier. Men Zerafina kan være såpass sprek at hun er litt redd..

Mandarinhest
22-01-2007, 22:32
Gjett hvem som var her idag da. Ringte på døre 7-8 ganger. Og idag bodde vist faren hennes i bodø. Jaja.. :roll:

Marte+Quicky
22-01-2007, 23:20
Gjett hvem som var her idag da. Ringte på døre 7-8 ganger. Og idag bodde vist faren hennes i bodø. Jaja.. :roll:

Innpåsliten drittunge ja!? :roll:

Mandarinhest
22-01-2007, 23:40

Innpåsliten drittunge ja!? :roll:MHM!

Lenech
23-01-2007, 20:33
Jeg liker ikke unger, og hadde aldri sluppet noen som helst jeg ikke kjenner o.l. ut med Hotto.. Hun er jo så grei og snill og alt det der, men nei, aaaldri ;)

juliekj
24-01-2007, 01:04
Hei!
Hvilken grunn har du til å kalle små hesteintr barn, Drittunger?
Mulig jeg ikke har lest godt nok, men i så fall, så står det ingenting om at du har noen tilfeller av dette. Javel, mulig de er plagsomme, og noen eier ikke respekt. Men tenk, du har faktisk din egen hest. Hvor mange drømmer om det? Så alle barn skal måtte gå på rideskole da, bare fordi noen enkelte hesteeigere ikke tåler at barn en gang i blandt spør om de kan få ri. Og jeg aldri fikk lovt til å ri naboens hester...så hadde eg nok ikke vert der eg er i dag. Ja, eg gikk på rideskole først. Men tror du ikke barn blir leie av å ri rundt på den samme ridebanen hele tiden?
Nei, dette er min mening. Men uansett, så lenge ikke barna plager livet av deg, så synst eg det ikke er noe grunn til å kalle dem drittunger.

Menmen... :roll:

(min utheving)

Bare for å sette det litt på spissen her.
De fleste gutter syns bil er like kult og stas som de fleste jenter syns at hest er.
Men det er da ingen som ringer på hos nabo'n sin og spør om de kan få lov til å prøvekjøre den nye bilen hans en liten tur, bare bort til svingen og tilbake... Fordi at de ikke har bil selv.... Det henger jo ikke på greip, så hvorfor skal det være OK å spørre om det samme når det gjelder en hest???

Jeg mener at JA, har du ikke egen hest, så får du gå på rideskole for å kunne få ri. Det er ikke min feil at nabojenta ikke har hest, og det skal ikke gå utover meg eller hestene mine.

vi har i perioder en jentegjeng på døra som kommer og vil hilse på/kose med/stelle hestene etc...
Men jeg vil ikke ta sjangsen på at de kan nok om hest til å ikke gjøre noe som vil skremme hesten. det kan skade både hesten eller "drittungene", og det ville da i så fall vært mitt ansvar - et ansvar jeg ikke er interessert i å ha, og det må de bare godta. De får lov til å hilse på hestene, men ikke gå inn til dem på beite hvis de er ute, eller åpne boksene hvis de er inne i stallen.

IngvildK
24-01-2007, 16:59
Enig der, Juliekj.. (;

smulemor
25-01-2007, 11:53
Bare for å sette det litt på spissen her.
De fleste gutter syns bil er like kult og stas som de fleste jenter syns at hest er.
Men det er da ingen som ringer på hos nabo'n sin og spør om de kan få lov til å prøvekjøre den nye bilen hans en liten tur, bare bort til svingen og tilbake... Fordi at de ikke har bil selv.... Det henger jo ikke på greip, så hvorfor skal det være OK å spørre om det samme når det gjelder en hest???

Jeg mener at JA, har du ikke egen hest, så får du gå på rideskole for å kunne få ri. Det er ikke min feil at nabojenta ikke har hest, og det skal ikke gå utover meg eller hestene mine.

meget godt forklart og jeg er helt enig.

IdaO
25-01-2007, 12:04
Når jeg rei Tobben, som jo var oppstallet på rideskole, fikk jeg det spørsmålet ofte ja... "Kan jeg få ri?" "Kan jeg få stelle?" Slitsomt egentlig. Tobben var ikke akkurat så glad i små barn heller, men han var i allefall grei å ri så det var en jente der som fikk ri han litt, en gang, fordi hun hadde hjulpet meg i stallen en periode. (det skulle jeg selvfølgelig aldri ha gjort for da skulle jo alle ri...)

Hadde med Tanja noen ganger opp dit da, hun fikk ri, men så kjenner jeg jo henne da.

Tror nok ikke jeg hadde latt noen unger ri Triumf i alle fall. Ikke engang Tanja får ri han :p Det blir litt skummelt synes jeg. Heldigvis får jeg ikke det spørsmålet lenger heller da, ettersom det ikke er noen småbarn på stallen.