PDA

Se full versjon : Hvor gammel?

Mari
07-10-2006, 18:19
Når er hesten klar for å trenes i NH? Tenker da på grunnleggende NH, med respektttrening osv., og kanskje 7 Games.

Hvordan gir man hesten en fin og positiv start på NH trening?

Hege
07-10-2006, 18:31
NH er jo ikke "noe man trener på", NH er omgang og kommunikasjon med hester- rett og slett :) I allefall er det min definisjon av det. Så sånn sett kan du trene NH fra hesten blir født. Men jeg har da aldri trent føll (hester under 3 år), så om hvordan man kan gå fram i forhold til konkrete øvelser, er jeg litt usikker på. Men om man begynner med grunnleggende "oppdragelse", gjør noen små øvelser noen minutter hver dag (så ikke føllet blir helt psykisk utmattet), går det vel automatisk hvor fort man kan avansere øvelsene.

Sikkert noen som har et bedre svar, jeg har tatt meg en øl, og det var lenge siden sist for å si det sånn :)

Mari
07-10-2006, 18:37
Hehe! Joda, er jo ikke trening heller, men jeg tenker litt mer på øvelser som f.eks. 7 Games og sånn, ikke bare vanlig omgang med hesten.

Gjest-
07-10-2006, 18:49
Har ikke satt meg helt inn i 7 games enda, men her er en god link:
http://www.angelfire.com/ct2/klikk/leker.html
kan hende du allerede har leta frem det, men legger ut for det ;)

Sånn jeg tenker, så kan du begynne med 7 games når som helst, om du har tenkt å trene hesten, så er dette en god start, dette er noe mange lærer unghester tidlig uansett, som vike for press, bli vant til å bli tatt overalt osv.
Bre pass på og husk at du ikke skal holde på for lenge, unge hester har gjerne liten tålmodighet ;) Og bedre å gjøre en kort glad trening, enn en lang sint trening om du skjønner hva jeg mener. Gjør "trening" til noe positivt!

Mari
07-10-2006, 18:51
Takk Lene. Joda, har lest den linken ganske mange ganger.
Da satser vi på å begynne snart :-)

Gjest-
07-10-2006, 19:00
Du må fortelle hvordan det går da! Er jo i startfasen selv, artig å høre hvordan andre gjør det også :)

Mari
07-10-2006, 19:39
Er bare folungen dette her da, uhåndtert 5 mnd.

Gjest-
07-10-2006, 19:58
vi er jo omtrent på samme stadie da, min har vært håndtert bare 1 måned ;)

Missy
14-10-2006, 20:07
Du kan starte med NH når du vil med en hest, det er ikke noe problem. En hest som får bli oppvokst med en person med Savvy og håndterer etter NH måten er rett og slett utrolig heldig. Å få oppleve å ha en eier som forstår han fra begynnelsen av er jo supert. Du kan jo begynne med seven games så snart hesten er leietemt. Men du trenger ikke bruke seven games slik de er beskrevet på linken, bruk fantasien sammen med det som sto på linken. Få føllet til å gå oppi bildekk, vike for press osv er jo bra trening. Rygge er den leken som stimulerer hjernen mest, da det er da hesten må tenke mest selv.

Men det er ikke noe i veien for å starte med så ung hest. Start forsikti og lek deg frem i mål.

Lykke til:)