PDA

Se full versjon : Kurs med Vogel?

-Berit-
07-10-2006, 12:10
Hei! Jeg har lest boken til per Werner Vogel, og synes den er veldig bra! Så jeg får veldig lyst til å dra på kurs med ham, men har hørt litt av hvert om disse kursene..
Er det noen her som har vært på kurs eller kjenner noen som har vært som kan si litt om hvordan dere opplevde det?

Mandarinhest
07-10-2006, 14:09
Jeg har vært på kurs med han.

Og jeg kan ikke si at jeg opplevde noe fælt med han.
Synes det var bra, spesielt teoridelen.

Frida&Jameel
07-10-2006, 14:54
Jeg har vært på kurs med han, og lest boken hans. Boka og teoridelen var kjempebra, men jeg synes ikke hans håndtering av hestene var noe bra. Han skulle laste en hest, og jeg syntes det var lite imponerende å se på. Det gikk mer på tvang enn forståelse og kommunikasjon, og hesten ble bare mer og mer stresset. Han holdt på kjempelenge og ble veldig sint, og da hesten endelig var inne i transporten og de var ferdige, så var den gjennomvåt av svette. Så han praktiserte ikke det han skriver i boka si.

Et annet moment jeg også synes ikke var så bra med kurset var at man lærer ikke noe særlig om man ikke har en problemhest. Jameel er snill og grei å ha med å gjøre, og jeg er glad jeg ikke tok han med, det hadde vært borkastede penger. Venninna mi tok med sin hest, og hun fikk ikke noe ut av det. Hesten hennes er nokså bestemt og kan være en skikkelig drittsekk innimellom (nekter å høre, veeldig vanskelig å laste (løper motsatt retning alt han orker), kaster av ryttere osv...), men han er en engel i rundpaddocken. Og det var det eneste han gjorde med hesten, fikk han til å følge etter seg, og venninna mi fikk beskjeden om at det var en av de letteste hestene han hadde hatt med å gjøre, selv om hun forklarte alle problemene hun hadde med han. Det hadde jo vært fint om han kunne lært henne hvordan hun skulle takle situasjonene og hjelpe henne med en del bakkearbeid hun kunne bruke. Han er like lett for henne å ha i rundpaddocken, det er når de rir de har problemer med kommunikasjonen, så kanskje han kunne lært henne noe nytt, noen øvelser de kunne gjøre og lære henne ordentlig hvordan hun skulle trene hesten sin i rundpaddocken? Vogel ga seg med en gang hesten fulgte etter han, og sa at hesten ikke var noen problemhest. Men hun får også hesten til å følge etter seg, så jeg synes han ikke var flink nok til å lytte til eieren og gjøre noe med problemene de hadde.

Men jeg syntes han var helt grei da han skulle sitte på noen hester for første gang i deres liv, men det var jo nokså uproblematiske hester også.

De jeg vet om som har vært med på kurs med han har hatt samme oppfatning som meg, men jeg reiste allikevel, så jeg kunne oppleve det selv. Men jeg liker boka hans, den er lett å lese og lett å lære fra og han forklarer nøye, bare så synd han ikke praktiserer det sånn. Jeg synes han ble fort sint og håndterte hestene litt hardt da han mistet temperamentet sitt.

Lopke
07-10-2006, 17:51
helt enig med Frida!

Dessuten er det vanskelig å høre hva han sier..

jilmavi
08-10-2006, 01:35
Jeg har også vært på kurs med Vogel. Han er veldig engasjert og ganske god til å forklare filosofien sin og hva han står for. Ja, det kan være vanskelig å høre alt han sier nå, etter ulykken han var utsatt for, men det går med litt velvilje.
Teoridelen var middels interessant for min del, det var ikke noe nytt han kom med, såvidt jeg husker.
Praksisdelen var også ålreit. Han jobbet med veldig forskjellige hester. Det mest imponerende var en diger fjording som eide en familie ;) Den var visst snill å kjøre, men ikke sikker nok å ri til at den unge jenta i familien kunne ri den på egen hånd. På bakken var den sånn som fjordinger gjerne blir når de får ta over... Første dag silte svetten av begge to etter et kvarter. Det virket ikke som om han nådde helt inn til hesten den dagen, men han besluttet å la hesten fordøye det den hadde vært med på til neste dag. Og dagen etter var det som en helt annen hest :) Du kunne nesten høre at den tenkte, den hadde iallfall en helt annen holdning. Om det hjalp familien noe, vet jeg ikke.
Det var selvsagt også en hest som ikke ville gå på henger der, den av og på på langt tau etter ti minutter. Eieren lærte å laste den på samme måte. Ikke noe stress der i gården. Han startet en ponni også, det var fullstendig begivenhetsløst. De andre hestene husker jeg ikke så mye av, jeg så ikke på absolutt alt, for det regnet så innmari ;)

Jeg husker at jeg syntes han var litt brutal innimellom. Men jeg har heller ikke jobbet med noen av disse hestene (unntatt ponnien han startet). Min forrige fôrhest lærte meg at noen ganger må man faktisk snakke med store bokstaver for at hesten skal skjønne, og deretter kan man trene med finere og finere hjelpere. Forøvrig forklarte han greit hva han gjorde mens han holdt på med hestene, men som sagt kan det være vanskelig å høre ham utendørs hvis man står litt unna. Han pleier jo å ha mikrofon.

Vogel er ingen dum trener, det kan absolutt være verdt å dra på kurs med ham om man er interessert.