PDA

Se full versjon : Hva fòrer dere westernhestene med?

Nikita
03-04-2009, 20:08
For å få den kontrollerte energien de trenger, hva gir dere av kraftfor? Hvor mye i forhold til grovfor?

Det er liksom det å få nok energi, men fortsatt en hest som er kald i hodet, jeg er mest interessert i å høre om!

Jeg vet ikke om det er så forskjell fra våre hester til andre ridehester, men ville bare høre hva dere gir :)

Cherita
03-04-2009, 20:19
Hehe.. Ja, dette med fôring er ikke akkurat jeg sææærlig ekspert på..;) Men hestene mine lever enda, så helt galt kan det jo ikke være..
Hoppa mi er høydrektig nå, så hun får to liter gull, to liter oppdrett og en dl multitilskudd.
Oppdrett får hun for næringa sin skyld, og gull fordi en hestekar fortalte meg at der er flere forskjellige næringsstoffer i som kan være bra..
Og hun er rund og fin(enda), blank i pels og man/hale, og sprek som en fole(nesten).

MEN, til vanlig får hun ingenting.. Bare grovfôr, og dn dl multitilskudd + en dl gull(bare for smakens skyld). Egentlig skal hun ha alfa-alfa også, men det er så himla vanskelig å få tak i her(må få sendt helt fra Hamar). Men når jeg har det, så får hun det også..

Hun er Westernhest, i ikke sååå voldsomt hardt bruk..;)

Nikita
03-04-2009, 20:26
Hehe.. Ja, dette med fôring er ikke akkurat jeg sææærlig ekspert på..;) Men hestene mine lever enda, så helt galt kan det jo ikke være..
Hoppa mi er høydrektig nå, så hun får to liter gull, to liter oppdrett og en dl multitilskudd.
Oppdrett får hun for næringa sin skyld, og gull fordi en hestekar fortalte meg at der er flere forskjellige næringsstoffer i som kan være bra..
Og hun er rund og fin(enda), blank i pels og man/hale, og sprek som en fole(nesten).

MEN, til vanlig får hun ingenting.. Bare grovfôr, og dn dl multitilskudd + en dl gull(bare for smakens skyld). Egentlig skal hun ha alfa-alfa også, men det er så himla vanskelig å få tak i her(må få sendt helt fra Hamar). Men når jeg har det, så får hun det også..

Hun er Westernhest, i ikke sååå voldsomt hardt bruk..;)

Rase?

Cherita
04-04-2009, 03:17
Oi, det glemte jeg..
Varmblodstraver, 6 år gammel..

zeldis
04-04-2009, 13:31
Jeg har brukt HestaMix musli fra st. hippolytt for å holde westernaraberen lugn nok til å brukes fornuftig (opptil 5 økter i uken, ikke hard intensitet), maks 1,6 liter/dagen. Hun ble litt hodet-i-sky av champion.
Trenger jeg mer energi for å holde vekt på henne enn muslien og grovforet gir gir jeg olje, da oljen gir fler kalorier uten å ødelegger forholdet mellom energi/fordøyelig råprotein eller kalsiuim/fosfor.
Hadde jeg skulle hatt henne i konkurranseform hadde jeg nok måtte endre kraftfortype med økt treningsmengde. St. hippolyt har jo et eget western-kraftfor og, mulig jeg hadde prøvd det.
Grovfor har hun helst fri tilgang på, men minimum 9 kg/dagen, opptil 15. Jeg vil heller bytte til mer energirikt høy enn å pøse på med kraftfor.

Hun er hobbyhest da, matmor har ikke konkurranseambisjoner :)

Kristin og What
04-04-2009, 23:56
Min får Champion Ekstrem (1 liter per dag), multivitaminer, green power (ca. 2 liter per dag) samt tilnærmet fri tilgang på grovfor (ensilage og høy).
Funker fint for oss ihvertfall! :)

Karoline87
05-04-2009, 21:20
Min får 1l havre, del på 2måltider. Og 1,5l med pavo slobber mash varmt måltid hver gang vi har ridd, og det er stortsett hver dag. I tillegg får han 8,5kghøy. +vit, olje, hvitløk.
Han fikk condition mix før, men han fikk så mange protein kuler rundt om på kroppen, så fikk et tips om å blande det med havre el bare gå på rein havre. Så valgte å gå over og prøve bare havre og det fungerer jo supert. Det trodde jeg ikke først for alle hesta jeg har fôr med havre har blitt på heite, men fikk høre at det har anderledenes virkning på quarter. Han er rolig og super blitt nå :)

Nå om våren øker jeg på grov fôret, fordi de bruker mye mer energi nå på å slippe pels og det som er :)

Det fungerer veldig bra for oss ihvertfall! :)

Borkus
06-04-2009, 12:16
Da min ble trent litt mer seriøst tidligere gikk han på Cool mix fra Eggersmann. Det fungerte kjempe bra egentlig:) Han hadde energi til å jobbe og bruke kroppen fornuftig, samtidig som han ikke giret seg opp. Han kunne gire seg opp når det var bruk for det, men roet seg straks ned igjen:) Kjempe fornøyd med dette foret altså!

Senere har jeg også brukt HestaMix mulsi, fra St. Hyppolytt. Han var ikke akkurat i noe storbruk da, men jeg syntes han holdt seg fint. rolig og avslappet selv om han ikke ble brukt hver dag.

Nå får han Natur musli fra Eggersmann, da dette er for hester med hudproblemer (får fort forutslett) og luftveisproblemer. Han elsker foret, og er frisk og fin på alle måter! Nå kan han faktisk stå inne en natt uten å begynne å hoste:D
Han får ca. 1,5l om dagen nå, og fri tilgang pågrovfor. Jeg synes kanskje han har litt vel mye energi nå om dagen, så vurderer å skifte for igjen, for å se om det hjelper. Men vanligvis så har han mye energi på denne tiden av året:p Vurderer å gå tilbake til Urte muslien fra Eggersmann..

Foresten kaldblods på 14år dette.

trineck
07-04-2009, 10:36
Min 14 år gamle quarter får 1 l energi og 0,2 l havre + multivitamin og salt, fordelt på to måltider.
Har tilnærmet fri tilgang på grovfôr (fritt hele utetiden, og er ute tidlig morgen til sein kveld, + et godt kveldsmåltid inne)
Han er ikke i full trening i øyeblikket, men dette fungerer utmerket. Følger nøye med på holdet i pelssettetiden nå, for i fjor ble han tynn..

Leia
10-04-2009, 12:34
Min står på utegang og får ikke noe mer enn høy. Det fungerer hun kjempefin på, da hun er x-traver og kan bli ganske heit, samtidig som hun er lett å roe ned :) Helt perfekt spør du meg, men. Pelsen er fin, humøret er på topp, og hun er i godt hold (Muligens litt for godt hold), så hun lider ingen nød etter kraftfor gitt. Kan man unngå det, er vel det det beste.. kanskje..