PDA

Se full versjon : Når driver du med nh?

Wilisia
01-04-2009, 12:01
Når kan det kategorigeres at du driver med nh?

Er det å jage hesten rundt i ring og gjøre andre div. øvelser for å vinne dens tillit?
Er det å rive av sko, hive av dekken og slippe den ut dagen lang?
Er det å ri rundt i halsring og leie med taugrime?
Er det å behandle hesten med respekt, og prøve å lytte til hesten?
Eller er det noe helt annet?

har lenge lurt på det egentlig;)

Vinje-Hest
01-04-2009, 12:16
http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=49910

Jeg har skrevet litt om det her. men hvis jeg skal svare på spørsmålet ditt så er det ingen av delene, kanskje med unntak av punkt nr 4.

Wilisia
01-04-2009, 12:25
Kjempebra den tråden der!:)

Krussedull
01-04-2009, 21:10
Synes det er når du trener og håndterer hesten på en måte hesten forstår, og at man prøver å forstå hestens kropps språk. Trening som går på hestens premisser.
Syns ikke sko, dekken ol har så mye med NH å gjøre i det hele tatt, om det er i bruk eller ei. NH er en måte å håndtere hest.

Gudhild
01-04-2009, 21:42
Skriver litt om hvert punkt da jeg kun mener at nr.4 kan gå under tema.

Nr 1. hørtes ut som en utrolig dårlig ide,av den enkle grunn at det ikke fungerer på ALLE hester.

Nr.2 rive av sko og dekken,å la hesten stå ute dagen lang ville jeg vel egentlig ikke anbefalt.Å rive av sko betyr særdeles høy oppfølging og man kan ikke alltid ri når man har lyst.Kan jo både være et prioriterningsproblem i starten,å ikke alle hester kan være barfot i forhold til bruken.
Dekken er jo et kapittel for seg.Hiv på dekken når hesten trenger det.Punktum.
Ellers ville jeg anbefale alle å ha hestene sine mye ute,da ingen dør av frisk luft;)

Nr.3 Ri med halsring kan jeg heller ikke anbefale om du ikke har en særdeles lydig hest.Taugrime er et redskap som kan brukes både på en god og en dårlig måte.

Nr.4 burde vel være selvsagt for en hver som driver med hest.

Sol
01-04-2009, 21:44
Jeg prøver å drive med nh hele tida, men det hender jeg driter litt på draget der dessverre;)

Nimbus
01-04-2009, 22:06
Jeg prøver å drive med nh hele tiden i min omgang med hest. Da mener jeg at jeg prøver å lære hestens språk, lytte til hesten, kommunisere på en måte den forstår, ta hensyn til den. Taugrime, roundpen etc bruker jeg ikke, og jeg synes ikke nh er begrenset til treningsmetoder som monty roberts og pat parelli etc...