PDA

Se full versjon : Monte

Birre
06-10-2006, 14:56
Hva skal til for å kunne starte monte? det ser veldig gøy ut, men jeg går ut i fra at man må ha lisens?

Tone
06-10-2006, 22:29
Lisens må man nok ha og hest som er godkjent :P

Mandarinhest
06-10-2006, 22:40
Lokalt kan man vel starte?

Når jeg starta lokalt med Vilja hadde jeg hverken lisens eller en godkjent hest. Eller er hun godkjent tro?

Marte+Quicky
07-10-2006, 00:08
Du trenger ikke ha lisenes for å starte lokalt. Men for å ri totoløp må du ha tatt lisenskurs, og ridd to godkjente prøveløp. Skal kanskje ta montèlisensen om 1/2 - 1 år, gleder meg masse :D
Edit for å si at lisenskurs blir jevnlig gjennomført på totobanene, så det er bare å melde seg på, og det koster ca 3000 kroner.

Mari
07-10-2006, 00:19
Hesten da? Blir den automatisk godkjent når man har tattt sånne prøveløp + kurs?

Ingeborg
07-10-2006, 02:43
Hesten må kvalifiseres av rytter som allerede har montelisens..

Og legeerklæringa til rytteren, er visst sinnsyk dyr og omstendlig..

Mari
07-10-2006, 02:53

Å? :?

Ingeborg
07-10-2006, 04:07
Må jo sjekke helsa til rytter'n om det liksom er forsvarlig å slippe de ut i løp.. Krever god kondisjon ihvertfall.. og styrke..

LinnMerethe
07-10-2006, 11:00
Må jo sjekke helsa til rytter'n om det liksom er forsvarlig å slippe de ut i løp.. Krever god kondisjon ihvertfall.. og styrke..

Oi,det har ikke jeg tenkt på.Men jeg klarer da å ri lokale monteløp uten å krepere så man får håpe det er nok :?
Jeg har også lyst til å ta lisensen,men er dessverre medlem i feil travlag,som aldri klarer å gi noen beskjeder om noe.Nå i sommer var det lisenskurs på "hjemmebanen min" Drammen,men nei da,jeg hørte ingenting,før kurset var over.Hmf!! :x
Hørte noe om at det skulle være kurs på Bjerke nå,noen som vet???

Tone
07-10-2006, 13:17
Legeerkleringen er ikke SÅ vanskelig da :roll: Jeg slapp igjennom og jeg er ikke noe treningsnarkoman bortsett fra den treningen jeg får med å holde på med hest! Tror nok de aller fleste vil slippe igjennom forursatt "normal" helse... Kondis og styrke kommer etterhvert.

Kan vel ta lisensen på nabobanen? Må vel ikke ta på hjemmebanen....

Ang på lokale løp så er det vel opp til hver enkelt bane å avgjøre om man kan ri uten lisens? Vet at her så har man måttet ha lisens el gjennomført lisenskurs for å få ri de siste gangene- går vel på sikkerhet :idea:

Birre
07-10-2006, 15:39
Så lenge jeg har en hest som er registrert i DNT på meg og alle papirer er i orden så burde vel ikke hesten min være et problem?

LinnMerethe
07-10-2006, 20:17
Kan vel ta lisensen på nabobanen? Må vel ikke ta på hjemmebanen...

Jeg veit,mulig jeg ringer Bjerke og hører på mandag.
Jeg vil,jeg vil :x

Marte+Quicky
07-10-2006, 23:15
Så lenge jeg har en hest som er registrert i DNT på meg og alle papirer er i orden så burde vel ikke hesten min være et problem?
Du kan nok ta lisenskurs med hesten din, men jeg vet ikke om du kan ri prøveløp på hu?

LinnMerethe
08-10-2006, 10:12
Du kan nok ta lisenskurs med hesten din, men jeg vet ikke om du kan ri prøveløp på hu?
På selve kurset så kan du egentlig bruke hvem hest du vil,bare den klarer å gå i volter.Men såklart er det en stor fordel at den kanskje har gått løp før for da vet den hva som skjer,på en måde :)
*LinnMerethe ser for seg Labangampedøl på lisenskurs;Laban ser gress midt på banen,Laban løøøper :D *

Mandarinhest
08-10-2006, 14:37
En ting jeg synes er litt dumt når det gjelder lokalt monteløp.
De lokale montekjendisene starter, også vi som har en hobbytraver, som kanskje ikke går verdens beste.
Vi "dårlige" får kanskje starte 80 m forran alle de andre, men aillikevel har vi ikke en sjans til plassering.
Jeg synes man skulle skråpa sammen de "dårlige" hestne og rytterene i ett løp, og de bedre i et annet, så hadde det vært mer likt og rettferdig.
Bare en tanke, kanskje litt utenfor tema.

Mandarinhest
08-10-2006, 14:38
En ting jeg synes er litt dumt når det gjelder lokalt monteløp.
De lokale montekjendisene starter, også vi som har en hobbytraver, som kanskje ikke går verdens beste.
Vi "dårlige" får kanskje starte 80 m forran alle de andre, men aillikevel har vi ikke en sjans til plassering.
Jeg synes man skulle skråpa sammen de "dårlige" hestne og rytterene i ett løp, og de bedre i et annet, så hadde det vært mer likt og rettferdig.
Bare en tanke, kanskje litt utenfor tema.

LinnMerethe
13-10-2006, 10:23
Tenkte jeg bare skulle si ifra at de starter opp montelisenskurs på Bjerke neste mandag.
Jeg får ikke blitt med denne gangen heller pga. dum ped.eksamen snart :evil:

Thea og Ronja
02-03-2008, 21:10
Men en ting jeg ikke skjønner, hva er egentlig volte start i monte løp? Er det at man tar en volte før man starter eller? Jeg skjønner virkelig ikke bæret:p

Marte+Quicky
02-03-2008, 21:12
For å starte i travløp, så bruker man enten bil, eller volte.

Da volter man rundt noen ganger, før starteren sier KJØR så springer man:lol:

Marte+Quicky
02-03-2008, 21:16
Autostart: http://www.youtube.com/watch?v=f36Fm52760Y

Voltestart (fant bare med ponnier, hehe): http://www.youtube.com/watch?v=pWQxhcwB1qU

Elisabeth j
02-03-2008, 21:20

Det er kun snakk om en helt vanlig legeerklæring. Koster ikke mere enn det legen skal ha for en vanlig visitt.

Monte kurset koster 3000kr
Så skal du ha drakt, jeg måtte ut med 4000kr for min. Og så koster 1000kr i året som DNT skal ha hvis du har reklame på drakten din.
Så må du jo ha egen sal, der må du ut med alt fra 2000 til 5000kr for en montesal.
Litt å tenke på hvis man skal ta lisensen.

Når det gjelder prøveløp så kan en rytter uten lisen ri en hest som ikke er godkjent for å godkjenne seg selv.
Men en rytter som ikke er godkjent kan ikke få en hest godkjent.
Altså du kan først ri ett prøveløp med hesten din for å få godkjent deg selv. Oså kan du ri ett prøveløp for å få godkjent deg selv. Og så kan dere komme dere ut i løp.

Marte+Quicky
02-03-2008, 21:22
Man må ikke ha montésal da. Kan fint bruke en vanlig allroundsal.

Edit- på borjes-tingsryd og kjepphesten har de billig montesal

Kruttbolla
02-03-2008, 21:45
Autostart: http://www.youtube.com/watch?v=f36Fm52760Y

Voltestart (fant bare med ponnier, hehe): http://www.youtube.com/watch?v=pWQxhcwB1qU

Den voltestarten med ponnier er forresten fra mitt siste ponniløp med shettis;D

Marte+Quicky
02-03-2008, 21:46
Den voltestarten med ponnier er forresten fra mitt siste ponniløp med shettis;D

Hehe, morro

Hvem av dem er du?

Thea og Ronja
02-03-2008, 21:55
Aaah! I understaaand! Herregud føler jeg har blitt helt bitt av en parasitt nå:p

Marte+Quicky
02-03-2008, 21:58
Aaah! I understaaand! Herregud føler jeg har blitt helt bitt av en parasitt nå:p

Flott:D Sånn er det, når man blir tatt av travparasitten, hehe:D

Thea og Ronja
02-03-2008, 22:01
Btw: Gjelder de samme startene når det gjelder Monte eller?

Marte+Quicky
02-03-2008, 22:04
Btw: Gjelder de samme startene når det gjelder Monte eller?

Ja, er samme. Er dog mest volte det går i her i landet da, pga noen "episoder" med autostart.

Thea og Ronja
02-03-2008, 22:15
Ja, er samme. Er dog mest volte det går i her i landet da, pga noen "episoder" med autostart.

I see! *kjenne det kiler i magen etter å begynne*

Kruttbolla
02-03-2008, 23:25
Hehe, morro

Hvem av dem er du?

hehe, den som startet sist.. Ponnien var jo så god, så vi hadde tillegg:P Men husker jeg rett fikk vi 4. plass:) Rocky O heter den jeg kjørte;)

Eva
03-03-2008, 01:57
Og som den gledesdreperen jeg er, må jeg få si: Spar pengene til montèlisens om du ikke har hest du evt kan ri i løp. Om det er din egen, en bekjents eller du planlegger å kjøpe en selv...

For det er ca umulig å få oppsitt i begynnelsen uten "egen" hest. Forespørsler om å ri får man fra andre folk enn de man kjenner, først når evt resultater begynner å komme.

Det finnes haugevis med folk med lisens, uten hest å ri. Jeg har flere ganger lånt bort hest til bekjente slik at de kan ri prøveløpene sine, ikke engang hest til disse har de fått fatt i selv...Og jeg har blitt spurt av vilt fremmede om å låne bort hesten min til dem for at de skulle få ri opp, eller ri løp.

Thea og Ronja
03-03-2008, 07:13
Men om man har hest å ri så kan man vel?:DHihi kjenner jeg gleder meg om jeg får det til!

LisaFi
03-03-2008, 10:10
Klart det. Å "leie" en traver er også mulig, dvs man har den i praksis på helfor, mens eventuellt innkjørte/innridde pengepremier deles etter avtale mellom eier og leier.. :)

juliekj
03-03-2008, 10:34
Det finnes haugevis med folk med lisens, uten hest å ri. Jeg har flere ganger lånt bort hest til bekjente slik at de kan ri prøveløpene sine, ikke engang hest til disse har de fått fatt i selv...Og jeg har blitt spurt av vilt fremmede om å låne bort hesten min til dem for at de skulle få ri opp, eller ri løp.

skriver under på denne...

ei venninne av meg tok lisens kurset i fjor, har bare fått godkjent et prøveløp så langt... ho har lånt Ledley til kurset og første prøveløpet, men nå har han vært skada pluss at han skjønner ikke vitsen med å springe fort aleine (leder jo overlegent jo... :rolleyes: ) så vi må vite at det er en eller to andre hester i løpet somkan "dra" før det er noen vits i å melde...

Har prøvd å fått låne hest av andre, men det er vanskelig.

Bælena
03-03-2008, 14:47
Og som den gledesdreperen jeg er, må jeg få si: Spar pengene til montèlisens om du ikke har hest du evt kan ri i løp. Om det er din egen, en bekjents eller du planlegger å kjøpe en selv...

Kloke ord. Jeg tok lisensen på pappas hest. Red 2 løp, før hesten sa klart og tydelig i fra at han f*** ikke gadd en eneste runde til. Enden på visa er da selvfølgelig at lisensen er inndratt og jeg har brukt 3000 kr på å ri 2 løp.

Så, EGENTLIG, vil jeg anbefale alle å ha et par hester i reserve og :p

LisaFi
03-03-2008, 15:50
Synes slike negative innstillinger er litt "drepende" jeg. Om vi som er i mot "elitedannelsen" hos montèrytterne i tillegg skal fraråde lystne ryttere fra å ta lisensen, da kan vi like godt legge ned.

Nei, LEI en hest som har helsa i orden, det vil jeg anbefale! Da kan man i alle fall få ridd innimellom. Mas litt på naboer og bekjente også, og få ridd litt lokalkjøringer og rutineløp om ikke annet.

Sagitaria
03-03-2008, 19:54
Enig med Lisa egentlig, selv om man såklart må vite at man har hest å ri på da.

Jeg venter i spenning, kanskje jeg kan ri løp med min etterhvert. Men så må han bli gammel nok, og så må jeg manne meg opp til å eventuelt tørre. Ja, og så er det kanskje en forutsetning at han noen gang kommer seg på en travbane...? :p

juliekj
03-03-2008, 21:50
mente ikke å fraråde noen, blei vel litt feil ser jeg nå ;)

Men det er greit å vite hva man går til, og at man må regne med å slite for å få oppsitt.

Men jo flere som tar lisens jo bedre, jo flere blir det til å legge press på DNT og banene til å gjøre noe for å føre montesporten videre

Eva
03-03-2008, 21:59
Synes slike negative innstillinger er litt "drepende" jeg. Om vi som er i mot "elitedannelsen" hos montèrytterne i tillegg skal fraråde lystne ryttere fra å ta lisensen, da kan vi like godt legge ned.

Nei, LEI en hest som har helsa i orden, det vil jeg anbefale! Da kan man i alle fall få ridd innimellom. Mas litt på naboer og bekjente også, og få ridd litt lokalkjøringer og rutineløp om ikke annet.

Negativ? Synes det har med realisme å gjøre jeg, å fortelle at ikke folk renner ned dørene hos deg med tilbud om å få ri knallhester når man kommer ut av banen med godkjent prøveløp nummer to :) (OM man i det hele tatt kommer så langt som til å klare prøveløpene.)

Er det ikke bedre å være forberedt enn å ende opp som utallige lisensierte uten en eneste start, kjempeskuffet etter 3500 kr pluss pluss ut av vinduet?

Kanskje man heller bør begynne litt i andre enden? Lodde stemningen hos familie/venner/bekjente eller begynne å kikke etter hest til leie?

Jeg hadde nok selv aldri tatt en eneste lisens (tok montèlisensen først) om vi ikke hadde en hest på stallen som var veldig egnet for montè.

Kjørelisensen blir knapt brukt i annet enn dameløp, om man da er så heldig at det er nok hester til damene, eller man kjenner noen som har en hest i passende grunnlag til dameløpet.

Og å være dame i et mannefelt i Bergen...Neitakk. Det har man prøvd, og det er verre enn å være mannlig amatør som kjører sin ene egne hest...Da er det mye enklere å ri mot den såkalte eliten på Bjerke!

Sagitaria
03-03-2008, 22:09
Ja, tenk at det skal være sånn, Eva. Det har jeg tenkt mye på...at det faktisk må settes opp egne dameløp for å få damer til å kjøre. Jeg har hørt hvordan smella går uti der...om man kanskje ikke er rett kjønn, og godt nok "innkjørt"...

JA TIL REKRUTTERING? Så må man få innpass, da kanskje.

Elisabeth j
03-03-2008, 22:13
Er IKKE lett å få oppsitt. Jeg har kun ridd tre løp og jeg har hatt lisensen i bortimot 3år.

Jeg var så heldig å få ridd begge prøveløpene mine med Astro Jubilee. Kjenner eieren da jeg har leid hest av han.

Men jeg har nå ikke ridd løp siden 23.05. Og jeg kjenner mange som eier løpshester. Men alle vil ha de gode rytterne som alle andre. Og da står man igjen på sidelinja med lisensen i hånda.

Kan ikke telle engang hvor mange ganger jeg har vurdert å selge montèsalen min. Den henger jo bare der.
Jeg får vel vente til min egen er stor nok,,,bare en 4-5år å vente. :p

juliekj
03-03-2008, 22:19
hvor lenge kan det gå før man må ta prøveløp på nytt?

og hvor lenge kan det gå fra man har tatt lisenskurset til man fullfører begge prøveløpa?

Kruttbolla
03-03-2008, 22:33
Må si det er mye monterytterene også kan gjøre. Er ikke bare å klage. F eks. melde seg til starterklæringen, dersom noen hester ikke har ryttere.. Også kan man også gå bort til folk å spørre om oppsitt. Dersom man ikke er sjenert da, er jo endel som er det dessverre.
Gjelder jo det samme i ungdomsløp. Jeg kjenner flere som har meldt seg ved starterklæring og siden fått kjøre hesten om igjen, og har gjort det bra i banen også.

Eva
03-03-2008, 23:59
Om lisensen er utgått er det bare å ri et godkjent prøveløp, så er man igang igjen. Er vel et løp i året man må ha (kan være prøveløp også, trenger ikke være totoløp)

LisaFi
04-03-2008, 00:02
Må ha prøveløp i montè jeg i alle fall. Og så må jeg nok snart det i sulky også. Dumt å kakke ihjel hesten sin.. :roll: . Om ting blir som jeg tror, kommer jeg til å leie løpshest etter hvert. Om man vinner så mye får nå så være, men det ER moro å være med.. :)

juliekj
04-03-2008, 09:46
Må ha prøveløp i montè jeg i alle fall. Og så må jeg nok snart det i sulky også. Dumt å kakke ihjel hesten sin.. :roll: . Om ting blir som jeg tror, kommer jeg til å leie løpshest etter hvert. Om man vinner så mye får nå så være, men det ER moro å være med.. :)

Evt. hvis du vil kjøpe og trene fram en selv, så har vi ei på 11 mnd e. Staro Showbiz som ser ut til å få str til en montehest om ikke annet ;)

LisaFi
04-03-2008, 10:43
hihi, nei det er så langt fram... :D Blir store de showbiz`erne ser det ut til? Søster til Pixie? Pixie er jo fiiiiiiiiin da... :)

Marte+Quicky
04-03-2008, 10:51
Du kan få min:rolleyes: (Du sa det ikke var så viktig å vinne, ikke sant:lol: )

Marianne
04-03-2008, 10:54
Hihi Lisa, du kan få låne Miss om hun ikke funker i dressur vettu:p
Da er du sikret å ikke vinne :lol:

juliekj
04-03-2008, 13:11
hihi, nei det er så langt fram... :D Blir store de showbiz`erne ser det ut til? Søster til Pixie? Pixie er jo fiiiiiiiiin da... :)

nei, ikke samme mor. Denna er etter Lightacand L. e. Lindy's Crown og Lady Hena - knall morsstamme ;)

Pixie har ei lillesøster (8mnd) etter Rite on Line ho... men den er nabo'n løsten på (samboer'n til Bente som har Pixie)

Stineln
04-03-2008, 21:07
Gidder ikke å lage ny tråd, så bare låner denne litt.. Hva synes dere at maksvekta på en monterytter bør være? Det er vel ikke en fastsatt maksvekt, men synes dere at det er en uskreven vektgrense?

Marianne
04-03-2008, 21:10
Gidder ikke å lage ny tråd, så bare låner denne litt.. Hva synes dere at maksvekta på en monterytter bør være? Det er vel ikke en fastsatt maksvekt, men synes dere at det er en uskreven vektgrense?

Ryttere på 80 kg+ bør vel kanskje ikke ri løp? Det er jo urettferdig ovenfor hesten om man skal tenke på plasseringer.

Kruttbolla
04-03-2008, 21:24
Blir det to monteløp på Ogp helgen :D? Så nettopp løpsbulletinen for April og lørdagen 10. mai er det et monteløp høyest 350 000 autostart, det er jo bare gull :D

Eva
04-03-2008, 21:45
Tar heller 80 taktiske, velridende kilo enn 65 kilo potetsekk uten noen som helst plan!

Stineln
04-03-2008, 21:50
Tar heller 80 taktiske, velridende kilo enn 65 kilo potetsekk uten noen som helst plan!

Egentlig det samme jeg tenkte også. Har det noe å si hva hesten er vant med fra trening? Om hesten er vant til å drasse 75 kg i trening, vil den få noe handicap med de samme kiloene i løp da?

LisaFi
04-03-2008, 21:52
Det at jockeyer skal være så lette som mulig, og en halvkilo ekstra vekt faktisk ses på som et handicap KAN da ikke være tilfeldig? (Selv om jeg intenst ønsker det SKULLE være det, jeg som er 176 på strømpelesten og glad i mat... :roll: Innse fakta og sånn... :D)

Marte+Quicky
04-03-2008, 22:03
Egentlig det samme jeg tenkte også. Har det noe å si hva hesten er vant med fra trening? Om hesten er vant til å drasse 75 kg i trening, vil den få noe handicap med de samme kiloene i løp da?

Kontra de andre hestene som bare bærer 65 kg er det godt mulig den får et handicap ja.
Men såklart er det verre for en hest som er vant med 45 kg i trening å gå løp med 65 kg.

LisaFi
04-03-2008, 22:06
Kontra de andre hestene som bare bærer 65 kg er det godt mulig den får et handicap ja.
Men såklart er det verre for en hest som er vant med 45 kg i trening å gå løp med 65 kg.

Men hvis det prinsippet skulle stemme burde jo alle hester gå i TUNG arbeidstrening for å vinne da? Hvis det er sånn at hva de drar på i trening kontra løp gjør utfallet? Men det er da ikke sånn?

Men at matchvekten i løpsøyeblikket utgjør en del tror jeg nok ganske sikkert.

Stineln
04-03-2008, 22:06
Det at jockeyer skal være så lette som mulig, og en halvkilo ekstra vekt faktisk ses på som et handicap KAN da ikke være tilfeldig? (Selv om jeg intenst ønsker det SKULLE være det, jeg som er 176 på strømpelesten og glad i mat... :roll: Innse fakta og sånn... :D)

Det er sikkert en fordel om ryttern er så lett som mulig, men alle må vel ha 65kg på ryggen, så lurer liksom på om hesten merker de 10-20 ekstra kiloene da. Har lyst på lisensen selv, og jeg veier vel en 73-74 kg og er 167 ca. Har masse tunge bein og masse muskler faaaktisk:lol:

Marte+Quicky
04-03-2008, 22:16
Men hvis det prinsippet skulle stemme burde jo alle hester gå i TUNG arbeidstrening for å vinne da? Hvis det er sånn at hva de drar på i trening kontra løp gjør utfallet? Men det er da ikke sånn?

Men at matchvekten i løpsøyeblikket utgjør en del tror jeg nok ganske sikkert.

Men det blir jo litt forskjell på å dra og å bære da, eller?

Jeg tenker hvertfall slik at det må bli lettere om hesten er vant til å bære tungt og har flere muskler. Men det gjelder forsåvidt vanlig løp også. Men jeg aner ikke om det stemmer, jeg bare synes det høres logisk ut.

Eva
05-03-2008, 01:43
Jeg greide å ri 17.7 full vei på ene vbl vi hadde. Og enda ble vi bare nummer to i et tynt felt. Det greide aldri hun som red en del løp for oss på den. Enda de vant flere løp med mange lengder. Vel var hun vant til å drasse på meg i trening, så i teorien skulle hun gårr fortere med en ti kilo lettere rytter. Men det gjorde hun ikke.

Bælena
05-03-2008, 09:20
Men hva tror dere om høyde på rytter? Har det noe å si på hva hesten presterer? Ser for meg at det kan ha noe å si både med tanke på luftmotstand og balanse?

juliekj
05-03-2008, 09:24
dersom man har to ryttere som har nøyaktig samme ridestil, men den ene veier 10 kilo mer enn den andre, ja da ville jeg valgt den letteste.

Dersom man har to ryttere som veier like mye, men den ene sitter som "en sekk poteter" og den andre sitter balansert riktig i forhold til hesten - så velger man seff den som sitter balansert.

Det er så himla mange forskjellige ridestiler ute å går i monte, at å snakke om vekt blir litt feil for meg. For å kunne finne ut av om vekt har noe å si i monte (noe jeg nok trur det har), så må man bruke ryttere som har samme ridestil for å få et korrekt "resultat"

juliekj
05-03-2008, 09:29
Blir det to monteløp på Ogp helgen :D? Så nettopp løpsbulletinen for April og lørdagen 10. mai er det et monteløp høyest 350 000 autostart, det er jo bare gull :D

Artig!

Og Biri skal kjøre monteløp 2600m auto, fredag 18 april ser jeg... Det er vel en heller sjelden distanse for monte? Trur ikke jeg har sett det før...?

Bælena
05-03-2008, 11:21
2600? Hjelpes, det må være tungt!

juliekj
05-03-2008, 11:28
2600? Hjelpes, det må være tungt!

hvorfor det?

er bare 500m lengre enn normalt, rytterne burde være såpass trent at det ikke skal være no problem syns jeg.

Kruttbolla
05-03-2008, 11:46
Det er veldig bra med masse monteløp:D

Stineln
05-03-2008, 11:54
Ahh, 2600 monte burde være et perfekt løp for Queen. Må jo ta prøveløp og starte et løp først da, pluss at det kanskje blir veldig tøft lag i det løpet så er vel lite trolig at eier gidder. For det er vel ingen øvre grunnlagsgrense?

juliekj
05-03-2008, 13:03
Ahh, 2600 monte burde være et perfekt løp for Queen. Må jo ta prøveløp og starte et løp først da, pluss at det kanskje blir veldig tøft lag i det løpet så er vel lite trolig at eier gidder. For det er vel ingen øvre grunnlagsgrense?

Montéløp 2600 m. Autostart.
Hester må ha minst én start i montéløp etter prøveløp
Det er påbudt med sjekk. Rytter må være minst 18 år
og ha ridd og fullført minimum 10 montéløp, hvorav to
innenfor de siste 12 måneder.
Premier: 16.000-8.000-5.000-3.500-2.500-(2.000) kr.

ingen grl grense nei...

Men æ'kke så sikkert at det blir fult av de "beste" montehestenen da... Vet ikke hvordan de er på 2600 jeg..?

Marte+Quicky
05-03-2008, 13:10
Har vært lange montéøp før også. Men ikke så ofte da.

juliekj
05-03-2008, 13:56
Har vært lange montéøp før også. Men ikke så ofte da.

lenge siden da eller?

Er supert med litt variasjon, så får noen andre hester sjangs til å vinne litt også ;)

Syns noen kunne prøvd seg med en monte-supersprint cup jeg.
1000m, auto (max 8 hester kanskje?) heat og finale på samme dag.
Vært moro ja!

Marte+Quicky
05-03-2008, 14:43
Må ha vært i 2006 det, siden det var da Quicky starta mye. Vet det ble arrangert to lange løp på Biri det året hvertfall.

(I fjor vet jeg ikke om det ble arrangert no, da fulgte jeg ikke såå mye med)

Bælena
05-03-2008, 15:23
Tungt rett og slett fordi de fleste blir noe slitne av å ri 2100. 500 meter er jo i utganspunktet ikke så mye, men på slutten av et monteløp tror jeg det vil føles litt mer ut som en evighet. For rytter altså.

Husker for noen år tilbake, da var det i hvertfall en del som reagerte på at alle monteløp var 2100. De ville ha kortere løp, og argumenterte bl.a. med enkelte som hadde falt av i ren utmattelse.

Hvis rytterne er godt trent -for all del, da er det jo ikke noe i veien. Men jeg tror faktisk ikke det er så mange som er det ;)

LisaFi
05-03-2008, 15:40
Syns noen kunne prøvd seg med en monte-supersprint cup jeg.
1000m, auto (max 8 hester kanskje?) heat og finale på samme dag.
Vært moro ja!

DET hadde vært moro for publikum også, tenker jeg! :) OG hester. Og ryttere... :D

juliekj
05-03-2008, 16:37
Tungt rett og slett fordi de fleste blir noe slitne av å ri 2100. 500 meter er jo i utganspunktet ikke så mye, men på slutten av et monteløp tror jeg det vil føles litt mer ut som en evighet. For rytter altså.

Husker for noen år tilbake, da var det i hvertfall en del som reagerte på at alle monteløp var 2100. De ville ha kortere løp, og argumenterte bl.a. med enkelte som hadde falt av i ren utmattelse.

Hvis rytterne er godt trent -for all del, da er det jo ikke noe i veien. Men jeg tror faktisk ikke det er så mange som er det ;)

Kanskje en ide å trene litt mere da... ;)

Marte+Quicky
05-03-2008, 17:31

Altså, alle rytterne i montéeliten er godt trent og orker fint en 2600 m og vel så det. I NM rir de jo til og med tre løp på en dag. Da kan man begynne å snakke tungt (særlig i den sommervarmen som var i 06).

Og om man faller av i løp pga man ikke orker mer, så er man kanskje ikke klar for det ennå?

Stineln
05-03-2008, 17:42
Altså, alle rytterne i montéeliten er godt trent og orker fint en 2600 m og vel så det. I NM rir de jo til og med tre løp på en dag. Da kan man begynne å snakke tungt (særlig i den sommervarmen som var i 06).

Og om man faller av i løp pga man ikke orker mer, så er man kanskje ikke klar for det ennå?

Helt enig. Synes de burde klare 2600 uten å svime av..

Eva
05-03-2008, 18:34
Biri har kjørt 2600 meter for varme tidligere.

Men en ting er sikkert, stigbøylene hos "eliterytterne" er blitt kortere med årene. Satt og kikket i gamle årsrevyer med bla Monica Refsland og Liv Pedersen, de har påfallende mye kortere bøyler nå enn før.

Jeg hadde kortere bøyler før enn nå :)

I Bergen ville man ha 1600 meter fordi flesteparten av hestene rett og slett ikke stod distansen. De første løpene var 2100 meter, hestene på lengst tillegg kom først i mål og distanserte hele resten av feltet, som var punktert etter litt over 1.5 runde...Og da snakker vi ikke om 29 første 500 og 27 første 1000, heller 40-45 første 500 og 37-noenogførti første 1000 på kalde og en sto klasseforskjell på de med lavt og de med høyt grunnlag.

På de varme er det mindre disponering og mer bånn gass så lenge det holder på en 1600, i forhold til en 2100 der man bør vite (eller få med seg) tidene første 500 og 1000.

Og der kan tunge ryttere like gjerne være bedre enn en på vektgrensen. Det hjelper ikke med en flis på 45 kg og 20 kg vekter som ikke vet hvor fort hun rir, eller ikke klarer å stagge en hissig hest som helst vil gå 1.12 første 500...

Kruttbolla
05-03-2008, 23:31
Det man også må bli flinkere til når det kommer flere og bedre monteløp utover, er å gi positive tilbakemeldinger. Da føler nok sportssjefene at de gjør noe riktig;) På drammen f eks, den 25/2 var det to monteløp.. Jeg har aldri snakka med sportssjefen der før, men huka tak i han og sa det var et flott tiltak.:) Tror han ble fornøyd av å høre det. Jeg hadde hvertfall blitt det:)

juliekj
05-03-2008, 23:32
Det man også må bli flinkere til når det kommer flere og bedre monteløp utover, er å gi positive tilbakemeldinger. Da føler nok sportssjefene at de gjør noe riktig;) På drammen f eks, den 25/2 var det to monteløp.. Jeg har aldri snakka med sportssjefen der før, men huka tak i han og sa det var et flott tiltak.:) Tror han ble fornøyd av å høre det. Jeg hadde hvertfall blitt det:)

Ja, det la jeg merke til... Var et løp som blei delt var det ikke?

Kruttbolla
05-03-2008, 23:42
Jo, det var det:) Var så mange meldte, så da delte de det:) Kanskje mitt lille innlegg i tgn har hjulpet litt? Hvem vet?

juliekj
05-03-2008, 23:50
Ja, har du fått no reaksjoner på det innlegget?

Kruttbolla
06-03-2008, 20:38
Veldig mye bra:) Bla fra div. ryttere som jeg ikke trodde visste hvem jeg var.. Også veldig mye tilbakemeldinger fra div. hesteeiere jeg kjenner, som mente det var meget bra.
Montesporten må opp;)

Marte+Quicky
07-03-2008, 09:48
Ja, det la jeg merke til... Var et løp som blei delt var det ikke?

Drammen er flinke, de har delt montéløp flere ganger. (I tillegg har de jo NM og innførte V5)
Synes Drammen er den banen som er flinkest.

CatrineW
16-03-2008, 12:19
Åssen Blir Man Sterkere I Beina?
Jeg Klarer Bare Å StÅ I En Runde SÅ MÅ Jeg Ri Lett.
Noen Som Kan Hjelpe Meg

juliekj
16-03-2008, 13:31
Trene bein styrke (finns div apparater på treningssenter f.eks.)

Ri mye - og press deg selv litt mer for hver gang.

Gen. god styrke og kondis er også greit å ha når man skal ri monte - jogging f.eks.

P.S. hadde vært veldig fint om du lot vær å ha stor forbokstav på hvert eneste ord - fryktelig irriterende å lese. ;)

Kruttbolla
16-03-2008, 14:12
Stå i 90 graders stilling med beina. Slik at ryggen står inntil en vegg og da beina står i 90 graders vinkel. Begynn i 30 sek f eks, deretter øk for hver dag som går. Er veldig bra trening. Man kan også løpe i bratte bakker for eksempel og generell trening som jogging.

Elisabeth j
17-03-2008, 02:38
Jeg trener mye styrke i bein og armer på treningsstudio. Nå har ikke jeg ridd på snart ett år. Men veit aldri når det kan dukke opp oppsitt, så trener nå på.

Jeg tar også å går i de bratteste bakkene når jeg er ute å går tur med bikkja. Hold godt tempo hele veien, så er det bra trening.

Eva
17-03-2008, 22:00
Trappeløp med øl og vinkasser har jeg funnet ut er ganske effektivt :) Blir ikke lenger støl dagen etter flere runder stående i stigbøylene :)

Elisabeth j
17-03-2008, 23:44
Trappeløp med øl og vinkasser har jeg funnet ut er ganske effektivt Blir ikke lenger støl dagen etter flere runder stående i stigbøylene
;) Tror jeg på

juliekj
18-03-2008, 01:20
Trappeløp med øl og vinkasser har jeg funnet ut er ganske effektivt :) Blir ikke lenger støl dagen etter flere runder stående i stigbøylene :)

hahaha, den var "ny" :lol:

juliekj
25-03-2008, 11:55
Fortsatt voltestart i travritt (http://www.tgn.no/index.gan?id=11062683) - tgn.no

Jeg har bare sett reprisa av løpet, så jeg få bare den starten som fikk gå... Var det virkelig så håpløst som det sies...?

Marte+Quicky
25-03-2008, 12:04
Fortsatt voltestart i travritt (http://www.tgn.no/index.gan?id=11062683) - tgn.no

Jeg har bare sett reprisa av løpet, så jeg få bare den starten som fikk gå... Var det virkelig så håpløst som det sies...?

Lurer jeg også på, så bare reprisa jeg også.

Kanskje det hadde vært en idé å arrangere voltekurs for rytterne på samtlige baner??:rolleyes:

Kruttbolla
25-03-2008, 12:33
Lurer jeg også på, så bare reprisa jeg også.

Kanskje det hadde vært en idé å arrangere voltekurs for rytterne på samtlige baner??:rolleyes:

Ja, men samtidig er det lett å stå på sidelinjen å si det.. Det er ikke alltid så lett å volte som alle skal ha det til.. Det ble 8 omstarter vel? Hestene blir jo bare striere og striere.. 3 bortviste. Det var ikke noe særlig å stå å se på det, stiller virkelig montesporten i dårlig lys:(

Marte+Quicky
25-03-2008, 12:48
Ja, men samtidig er det lett å stå på sidelinjen å si det.. Det er ikke alltid så lett å volte som alle skal ha det til.. Det ble 8 omstarter vel? Hestene blir jo bare striere og striere.. 3 bortviste. Det var ikke noe særlig å stå å se på det, stiller virkelig montesporten i dårlig lys:(

Har jeg sagt det er lett?
Jeg sier at man kunne arrangert voltekurs så rytterne blir flinkere til å volte

Kruttbolla
25-03-2008, 12:49
Har jeg sagt det er lett?
Jeg sier at man kunne arrangert voltekurs så rytterne blir flinkere til å volte

Nei du sa det kanskje ikke, men jeg antydet det.. Det er sikkert ikke dumt det! Eller rett og slett mer volting på lisenskursene..

Stineln
25-03-2008, 13:40
Kuskene klarer jo å volte, så hvorfor ikke rytterne? Kan noen forklare meg hvorfor det er så mye vanskeligere å volte for monterytterne enn det er for kuskene? Lurer litt på det egentlig. Har aldri prøvd noen av delen, så jeg aner ikke..

Kruttbolla
25-03-2008, 13:47
Noen grunner kan være:
Det er lettere å holde en stri hest når du kjører enn når du rir(kan være hvertfall) I tillegg til at mange av kuskene er mer rutinerte enn monterytterne våre. De er kanskje sterkere i armer, har bedre rutine osv. Mange av de har jo kjørt løp siden 70-80-tallet så det er jo naturlig at de kan volte bedre enn monteryttere som har ridd løp siden 2000.
Montehestene kan også gå i alle retninger med rumpa si, man har ikke kontroll på den slik man har med sulky. I tillegg kutter hestene ofte volten veldig, i forhold til hva de gjør i sulky.

Stineln
25-03-2008, 14:00
Ja, ok. Men om det er rutine det står på så er jo voltekurs veldig fint da. De bør jo kunne volte om de skal starte løp, så de burde bare trene mer på det. Ser problemet med bakparter, det er jo litt vanskeligere å holde styr på når du rir. 8 omstarter synes jeg er altfor mye uansett hvor vanskelig det er.

LinnMerethe
25-03-2008, 15:15
http://www.trav24.no/index.php/nor/nyhetsarkiv/monteloep_omstarter_rot_og_sommel

Slenger inn denne bare jeg:)
Regner med at et par av uttaelsene her ikke blir tatt så godt imot!

CecilieS
25-03-2008, 17:00
Det som irriterer meg mest er at DNT ikke tar monte på alvor. Det er liksom bare noen jenter som skal tulle rundt der på noen halvdårlige hester bare for morro skyld. Det virker ikke som om DNT helt klarer å bestemme seg for hva som skal være målet med monte. I starten var det for rekruttering. Nå er det ingenting lenger. Det ha havnet et sted mllom rekruttering, og det å få opp kvaliteten.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig for enkelte (les:MANGE) ryttere å skjønne at de kan bruke noen timer i treningstudio for å få opp styrke og kondis før de skal ri. Du skal være sterk i både armer og ben for å ri, og det blri for lett å si at rytterne ikke er sterke nok til å holde hestene. Da får de sette igang å trene da, slik at de klarer det! I tillegg burde mange tatt noen kurs på rideskole og lært seg korrekt sits :) Slik det er idag synes jeg montesporten er alt for useriøs. Det er synd, for monte kunne vært et virkelig flott innslag i sporten og økt interessen betraktelig.

Kruttbolla
25-03-2008, 19:30
Det som irriterer meg mest er at DNT ikke tar monte på alvor. Det er liksom bare noen jenter som skal tulle rundt der på noen halvdårlige hester bare for morro skyld. Det virker ikke som om DNT helt klarer å bestemme seg for hva som skal være målet med monte. I starten var det for rekruttering. Nå er det ingenting lenger. Det ha havnet et sted mllom rekruttering, og det å få opp kvaliteten.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så vanskelig for enkelte (les:MANGE) ryttere å skjønne at de kan bruke noen timer i treningstudio for å få opp styrke og kondis før de skal ri. Du skal være sterk i både armer og ben for å ri, og det blri for lett å si at rytterne ikke er sterke nok til å holde hestene. Da får de sette igang å trene da, slik at de klarer det! I tillegg burde mange tatt noen kurs på rideskole og lært seg korrekt sits :) Slik det er idag synes jeg montesporten er alt for useriøs. Det er synd, for monte kunne vært et virkelig flott innslag i sporten og økt interessen betraktelig.

Veldig enig i mye du sier. Monte blir ikke tatt på alvor og det er synd. Man trenger heller ikke bruke tid i treningsstudio, men trene generelt annenhver dag. Løpe bakkeintervaller er vel så bra for oss som hestene:) Men det med korrekt sits? Man sitter jo ikke i den sitsen i monte som man gjør i dressur på en ridehest.. Jeg syntes heller montekursene kunne hatt noen ridetimer med sits i monteløp, med en person som kan dette meget bra. Så vidt jeg har skjønt har Drammen dette med på kurset sitt..

Marte+Quicky
25-03-2008, 21:38
Veldig enig i mye du sier. Monte blir ikke tatt på alvor og det er synd. Man trenger heller ikke bruke tid i treningsstudio, men trene generelt annenhver dag. Løpe bakkeintervaller er vel så bra for oss som hestene:) Men det med korrekt sits? Man sitter jo ikke i den sitsen i monte som man gjør i dressur på en ridehest.. Jeg syntes heller montekursene kunne hatt noen ridetimer med sits i monteløp, med en person som kan dette meget bra. Så vidt jeg har skjønt har Drammen dette med på kurset sitt..

Enig. Eller på galoppbanen;) Jockeyene har jo ganske lik sits og er (etter hva jeg kan se) sterkere og flinkere til å sitte balansert og riktig.

LisaFi
25-03-2008, 22:39
Flott reklame dette, forøvrig... :S

Kai KUNNE jo ha formulert seg annerledes han også... *grem*

http://www.trav24.no/index.php/nor/nyhetsarkiv/monteloep_omstarter_rot_og_sommel

(EDIT: Bklager Linn Merethe, skjønner ikke hvordan jeg ikke hadde sett at du hadde lagt ut samme linken.. *blind*)

LinnMerethe
25-03-2008, 23:29
Flott reklame dette, forøvrig... :S

Kai KUNNE jo ha formulert seg annerledes han også... *grem*

(EDIT: Bklager Linn Merethe, skjønner ikke hvordan jeg ikke hadde sett at du hadde lagt ut samme linken.. *blind*)

Thihi:)No problemo;)

Bælena
25-03-2008, 23:52
Jeg er sikkert ikke den som skal rope høyest om noe som helst da jeg bare har ridd 2 totalisatorløp, men jeg tror en hel haug med monteryttere bør ta seg selv litt i nakkeskinnet. Dette med sits er jo en ting, mye rart ute å går der, og mye å jobbe med. Det største problemet er og blir dog volting.

Jeg har som sagt kun ridd 2 løp. Begge gangene var det MYE surr i voltene, og mye av dette er jeg helt sikker på at man kunne unngått dersom:

1. Rytterne lærer seg voltesystemet skikkelig
2. Man er litt mer kritisk til hvilke hester man sender ut i monteløp.

I min første start opplevde jeg at en av rytterne, som har ridd en god del løp og vært aktiv lenge, ikke visste hvor hun skulle. Hun ledet volten min, og halvveis i starten fant hun ut at det var på tide å spørre starteren om hjelp. Litt for sent tør jeg påstå. Er man usikker burde det ikke være noe problem å spørre starter eller andre FØR man er i banen med 14 andre og skal avgårde.

I min andre start var det vel 3 eller 4 omstarter. 2 ganger ble starten avbrutt av at en hest sto PÅ TVERS i volten. Dette var på Klosterskogen, og der syns jeg starterene gjorde en svært dårlig jobb. Er hesten uregjerlig skal den bortvises, og så får man heller trene den litt mer i banen til neste gang.

Så alt i alt syns jeg både ryttere og startere (og i grunn også hesteeiere) har en jobb å gjøre. Man kan i hvertfal ikke fortsette slik det er nå.

LisaFi
25-03-2008, 23:56
Det er jo også et problem på en del av banene rundt om kring at det nesten ikke er aktivitet på rutineløpsdagene...

På Biri har det vært kjempebra, jeg har vært heldig og fått kjørt mye rutineløp og sølvkjøringsløp om ikke annet, men det kommer til å bli meget labert når jeg flytter og får Leangen som hjemmebane, vet jeg... :S

Bælena
26-03-2008, 00:10
Enig der. Hjemmebanen har mye å si. Jeg har/hadde Klosterskogen som hjemmebane, og her er det meste rundt montesporten håpløst. Da jeg tok lisens var det ikke enighet på kontorene om hvilke regler som gjalt angående prøveløp en gang, og jeg har aldri opplevd det helt store egasjementet.

(Og monteløpet i påsken ser jo ut til å bekrefte mine mistanker om at starterne her ikke bidrar til en bedre verden de heller)

Eva
26-03-2008, 01:00
Line Gundersen og Monica Refsland, ble vel begge bortvist (de står nå som strøket i resultatlistene, sammen med KO Wågenes)

Å si at disse to førstnevnte er urutinerte og trenger voltetrening, vil jeg si er en betydelig overdrivelse, mildt sagt. Hvem forårsaket de to andre omstartene, og hvordan var "rekkefølgen på dem? Noen som husker?

Sitter man på en noe heit hest, er det fort gjort å få en omstart eller to selv etter et par omstarter...

Forøvrig er nå ståa slik i Bergen at de som er over 25, og som gjerne VIL trene litt på volting, må finne jevnaldrende eller eldre å volte sammen med. For å slenge seg på treningsdagene til ungdomsgruppen, nei det får de ikke lov til. Selv om det sikkert ikke er snakk om mer enn en ekvipasje eller to pr gang...

Og av de over 25 finnes det dessverre en del verdensmestere som mener de ikke trenger slikt. Rutineløpene her er en vits, tre hester på tre tillegg, og de med høyest grunnlag på strek??

Sølvkjøring en gang i året. Dameløp en gang i året. Montèløp en gang i mnd....Når skal man da få trent?

CecilieS
26-03-2008, 01:24
Tyngdepunktet skal ikke være bak på krysset til hesten når du rir :) Det er hva jeg tenker på, her kan man lære mye av å ta seg en tur på rideskolen. Svært mange av dem som rir monte nå sitter i en helt grusom stolsits, jeg skjønner ikke hvordan hestene klarer å trave skikkelig slik jeg. Ta en titt på rytterne i Frankriket, denne sitsen burde jentene her i Norge etterstrebe. Selv synes jeg det ser ut til at de rytterene som rir mest her hjemme har 'oppdaget' en merkelig sits som de selv sikkert synes er bra. Kanskje det bare er meg, men jeg så mye finere ridning i et monteløp på Harstad sist, enn hva jeg så når de mer rutinerte rytterne skulle ut på østlandet.

Eva
26-03-2008, 09:45
Så lenge rompa er i luften, spiller det ikke sååå mye rolle om den henger over krysset, halen eller over salen?

All vekten er jo i salen/stigbøylene/manken/skuldrene, alt ettersom hvor korte bøylene er og hvor man kniper seg fast med knærne?

Kruttbolla
26-03-2008, 10:47
Forøvrig er nå ståa slik i Bergen at de som er over 25, og som gjerne VIL trene litt på volting, må finne jevnaldrende eller eldre å volte sammen med. For å slenge seg på treningsdagene til ungdomsgruppen, nei det får de ikke lov til. Selv om det sikkert ikke er snakk om mer enn en ekvipasje eller to pr gang...

Ungdomsgruppen ble jo opprettet for ungdommene, det er jo forståelig. Det at disse har fått i gang noe er jo strålende. Ta et initiativ du Eva, og start en damegruppe eller lignende. Det er vel noen i Bergen som kunne vært med på det? Da får dere som er eldre enn ungdommene trent også.

insolita
26-03-2008, 10:52
slenger inn sammenligningen min her og jeg.

http://img.photobucket.com/albums/v249/frk.kaiza/Trav/MagnifikGirl-PeterJarvn.jpg

Her rider han opp oppløpet, og avslutter forøvrig i 1.08.5-fart visstnok.

Her er det noen andre i samme løpet som jeg anbefaler en liten rideleir på...

http://img.photobucket.com/albums/v249/frk.kaiza/Trav/monte.jpg

Enten henges det i kjeften, eller så dunker de i ryggen. Mulig en kombinasjon. Lekkert er det uansett ikke. Hadde dette vært den beste sitsen så hadde de ridd slik i Frankrike alle mann, men det gjør de ikke gitt.

Stineln
26-03-2008, 10:57
For meg så er det absolutt ingen tvil om hvilken sits som er best. Har de franske rytterne snillere hester enn de norske da, om de kan unnskyldes med uregjerlige hester? Kanskje norske monteryttere bør ta seg en tur på galoppbanen og/eller ta noen sprangtimer i tillegg til lisenskurset..

Marte+Quicky
26-03-2008, 13:21
Enig der. Hjemmebanen har mye å si. Jeg har/hadde Klosterskogen som hjemmebane, og her er det meste rundt montesporten håpløst. Da jeg tok lisens var det ikke enighet på kontorene om hvilke regler som gjalt angående prøveløp en gang, og jeg har aldri opplevd det helt store egasjementet.

(Og monteløpet i påsken ser jo ut til å bekrefte mine mistanker om at starterne her ikke bidrar til en bedre verden de heller)

Starterne på Kloster har jeg elendig(!) erfaring med.
Sist QP var ute i monté der, ble det et par omstarter, og den ene ekvipasjen trengte leier. Nå leieren endelig kom fram til startstedet rakk ikke flere av hestene volte om engang før starten gikk:rolleyes:

For meg så er det absolutt ingen tvil om hvilken sits som er best. Har de franske rytterne snillere hester enn de norske da, om de kan unnskyldes med uregjerlige hester? Kanskje norske monteryttere bør ta seg en tur på galoppbanen og/eller ta noen sprangtimer i tillegg til lisenskurset..

I Frankrike går det vel mest i autostart vel? Er vel voltinga som skyldes uregjerelige hester, ikke sitsen.

insolita
26-03-2008, 13:49
I Frankrike går det vel mest i autostart vel? Er vel voltinga som skyldes uregjerelige hester, ikke sitsen.

Det var mye voltestart når jeg var der i hvertfall. Påstår ikke at det er sånn det bruker å være, men volting var det. Med rytter.

LinnMerethe
26-03-2008, 14:39
Det er noe med de beina på rytterne overnfor.Hva gjør de beina foran på bogen til hesten??

Lenech
26-03-2008, 14:49
Det er noe med de beina på rytterne overnfor.Hva gjør de beina foran på bogen til hesten??

De sparker....

LinnMerethe
26-03-2008, 15:10
Ahhh..da har jeg misforstått!
Trodde det var på siden av magen de skulle sparke jeg;)

Lenech
26-03-2008, 15:13
Enkelte sitter jo som noen idioter og veiver beina fram og tilbake.. Tar vel sats og fyrer til da, det ser virkelig ikke pent ut når de holder altså...

insolita
26-03-2008, 15:29

Det er nok fordi de henger slik i tøylene at de vil miste balansen om de drar mer i den ene for å styre hesten. Dermed trenger de å styre hesten for sjenkler, men de traverskallene er så dårlig opplært for det at de da må trykkes på skuldrene for å flytte framparten. Bakparten henger bare etter den.

Eva
26-03-2008, 19:41
Ungdomsgruppen ble jo opprettet for ungdommene, det er jo forståelig. Det at disse har fått i gang noe er jo strålende. Ta et initiativ du Eva, og start en damegruppe eller lignende. Det er vel noen i Bergen som kunne vært med på det? Da får dere som er eldre enn ungdommene trent også.

Bergen har damegruppe de. Før jeg og en venninne meldte oss inn, var det ikke et eneste aktivt medlem med lisens.

Nå er det kommet til flere, men de er under 25 år, og har dermed et tilbud allerede.

Ang flaksende sjenkler, så må man jo ta sats for å sparke skikkelig, og det er lettere å ta sats ut og frem enn bare ut :)

ThereseSA
26-03-2008, 20:10
tipper det sikkert er noe med hvordan det er "moderne" aa ri.. siden saa mange av de profilerte rytterne rir slik, vil kanskje flere "herme etter"... "det ser jo bare saa kult ut, og naar dem rir slik, da maa det nok vare bra..." haaper det ikke er lenge til trenden snur iallefall.

juliekj
26-03-2008, 21:27
skjønner ikke helt hvordan det kan se kult ut å enten dumpe rumpa i sete for hver meter eller å henge omtrent all vekta si i tøylene jeg da men...

*lettvint å kritisere når man ikke har planer om å vise fram ridestilen sin selv* ;)

Lenech
26-03-2008, 21:48
*lettvint å kritisere når man ikke har planer om å vise fram ridestilen sin selv*

Har innsett mine begrensinger jeg, så humper ikke rundt i banen selv :p

CecilieS
26-03-2008, 23:05
Hvordan i all verden klarer man å få vekta riktig når man rir slik som bilder viser? Det lurer jeg fælt på :p

I Frankriket kan jeg lovere dere at hestene er mye verre å holde igjen enn hva de norske er. Hestene der er omtrendt dobbelt så store som de vi har her (litt overdrevent da, men det skjønte dere vel :)). Voltestart er det man bruker mest, og det er nok ikke lettere å ri hestene der enn hva det er her. Nei, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være nødvendig å ri slik jentene gjør her hjemme altså.

Eva
26-03-2008, 23:55
I Frankrike rir vel svært mange med to sett tøyler? Da er hestene mye enklere å holde igjen ;) De har jo også en del bittvarianter som ikke er tillatt i Norge...

CecilieS
27-03-2008, 00:34
Det er ikke så mange som rir med rare bitt som man skulle tro. Pelham og Pessoa er vel også tillat i monte i Norge?

Bælena
27-03-2008, 00:52
Den ekstra tøylen de bruker i Frankrike er (som regel) til gourmetsjekken, som brukes hvis hesten galopperer. Altså de bruker kun den øverste til å styre/bremse. Men mange rare bittvarianter det har de vel.

Stineln
27-03-2008, 00:54
Det er ikke så mange som rir med rare bitt som man skulle tro. Pelham og Pessoa er vel også tillat i monte i Norge?

Tror det er tillatt uten sjekk..?

LisaFi
27-03-2008, 00:55
Gourmetsjekken? Please enligthen me.. :confused:

Stineln
27-03-2008, 00:58
Mener å ha lest i reglementet at det kun er lov med stang/gag om man ikke bruker sjekk. Kombinasjonen stang/gag og sjekk er ikke tillatt. Mulig jeg roter altså..

Bælena
27-03-2008, 10:00
Gourmetsjekken? Please enligthen me.. :confused:

I en artikkel i TGN fra 2000 heter det:

" En gourmetsjekk er en lenke som festes under hesens kjeve. Lenken er festet i to små kroker på hver side av bittet. I prinsippet bør det være to fingres avstand mellom kjeve og lenke i ustrammet tilstand. Når hesten galopperer, rykker rytteren i det nederste tommeparet og gourmetsjekken strammer seg. Dette lærer hestene til å falle i trav igjen når rytteren rykker i gourmetsjekken."

Dette er hentet fra en artikkel med tittelen "Tips til travryttere" der en fyr fra en fransk travskole forteller om hva slags utstyr som lønner seg på en montehest og om monte generelt.

LisaFi
27-03-2008, 10:30
Aha, da vet jeg hva det ER i alle fall. Hvordan hesten skal falle i trav igjen etter et rykk i denne er mer enn jeg forstår da men.. :D

juliekj
27-03-2008, 11:47
I en artikkel i TGN fra 2000 heter det:

" En gourmetsjekk er en lenke som festes under hesens kjeve. Lenken er festet i to små kroker på hver side av bittet. I prinsippet bør det være to fingres avstand mellom kjeve og lenke i ustrammet tilstand. Når hesten galopperer, rykker rytteren i det nederste tommeparet og gourmetsjekken strammer seg. Dette lærer hestene til å falle i trav igjen når rytteren rykker i gourmetsjekken."

Dette er hentet fra en artikkel med tittelen "Tips til travryttere" der en fyr fra en fransk travskole forteller om hva slags utstyr som lønner seg på en montehest og om monte generelt.

ligger den artikkelen på nett no sted?

CecilieS
27-03-2008, 15:09
Den ekstra tøylen de bruker i Frankriket er ikke festet til annet enn bittet som regel. De bruker to tøyler for ekstra sikkerhet, om det ene paret skullee ryke.

Bælena
27-03-2008, 15:34
Aha, da vet jeg hva det ER i alle fall. Hvordan hesten skal falle i trav igjen etter et rykk i denne er mer enn jeg forstår da men.. :D

Nei, jeg syns i grunn ikke det høres særlig logisk ut jeg heller :lol:

ligger den artikkelen på nett no sted?

Det vet jeg ikke desverre. Fikk bare utdelt en kopi av den på lisenskurset.

Eva
27-03-2008, 16:35
Pelham kan ikke brukes sammen med sjekkbitt. Jeg festet forsjekken i øverste ringen på pelhamen da jeg skulle starte fra annen rekke i auto med en hest som ikke var spesielt rolig bak bilen.

juliekj
28-03-2008, 23:45
Monte ridestil-studie:

Moni Maker og Julie Krone (http://youtube.com/watch?v=egIK-nA8DvE) - youtube video

Elisabeth j
29-03-2008, 01:51
Den videoen der gir meg gåsehud! Skulle vært morro å hatt en blods jeg kunne ridd på om dagen. Da skulle jeg trent på å korte opp bøylene mine mere.

Når jeg trente Indy Bow rei jeg jo med montesalen min og hadde kjempekorte bøyler alle turene. Fikk gode muskler av det for å si det sånn. Bare jeg får ridd inn Nova så. ;)

juliekj
29-03-2008, 11:11
Den videoen der gir meg gåsehud! Skulle vært morro å hatt en blods jeg kunne ridd på om dagen. Da skulle jeg trent på å korte opp bøylene mine mere.

Når jeg trente Indy Bow rei jeg jo med montesalen min og hadde kjempekorte bøyler alle turene. Fikk gode muskler av det for å si det sånn. Bare jeg får ridd inn Nova så. ;)

du får flytte nedover til vestfold så kan du få ri Ledley så mye du "hælær"...
(mulig det blir friskmelding fra sene-slagskaden i dag *krysse fingrene*)

Stuntrytter'n min er sykemeldt om dagen nemlig... :(

Elisabeth j
29-03-2008, 22:20
du får flytte nedover til vestfold så kan du få ri Ledley så mye du "hælær"...
(mulig det blir friskmelding fra sene-slagskaden i dag *krysse fingrene*)

Ja. Har du en leilighet til meg og Øyvind samt to ledige stallplasser? Og gjerne en jobb til meg også da. hehe Kan du ordne det så skal med glede være stuntrytter på Ledley. ;)

juliekj
30-03-2008, 13:48
tja...
Er mye leiligheter til salgs i distriktet, nabo'n har masse ledige stallplasser...

jobb derimot...
hmm... Eidspjeld skal slutte som stallmann hos tholfsen nå 1 mai (trur jeg det var), vet ikke om han har fått inn noen erstatter ennå ;)

TinaL
01-04-2008, 21:04
Noen av dere med montelisens som har sponsorer?

insolita
01-04-2008, 21:33
Noen av dere med montelisens som har sponsorer?

Har ikke montelisens, men firmaet skal snart sponse en monterytter og en ponnikusk. Blir å betale drakt og nødvendig tilbehør.

juliekj
01-04-2008, 23:31
Elisabeth J er vel sponsa???

Marte+Quicky
11-04-2008, 21:24
Noen som har noen gode forslag til rytter?

Har meldt Nordan, men alle de "beste" er brukt opp, pga er løp både Jarlsberg og Biri. Så, noen som har peil på hvem som er gode, men som kanskje ikke har fått vist seg fram så mye ennå? Noen som vet hvordan Silje Hogner rir feks?

Tips mottas med takk! (Starterklæring fredag, så har helga på meg)

juliekj
11-04-2008, 21:43
Så Elsie Hafskjold og Veronica Paltto ri på lokalkjøringer tidligere i vinter, de har vel lisens begge to?
Så helt greit ut syns jeg, trenger nok kanskje litt mere rutine - men det gjør vel de fleste som ikke er blant "topp 10" uansett...

Edit: Paltto er meldt på Nessaja så jeg nå...

hmm.... hvem andre er det her i distriktet som har lisens da tro...?

Turid Engman (er det det ho heter tro?)
Hege Nilsen
Cecilie Jensen
..... hjerneteppe.....

Jeg har tenkt å prøve Elisabeth J her på forumet når/hvis/dersom ( ;) ) jeg får Ledley tilbake til banen - vet ho er på vei til Danmark nå (hjemme igjen på onsdag trur jeg...?), men hvis du vil bruke ho så kan jeg få kontakt med ho via samboeren....

Savner en oversikt over monteryttere... noe ala de det setter opp på den svenske montetravsport sida nå om dagen...
(For den del, savner en egen nettside dedikert til monte ;) )

insolita
11-04-2008, 21:48
Noen som har noen gode forslag til rytter?

Har meldt Nordan, men alle de "beste" er brukt opp, pga er løp både Jarlsberg og Biri. Så, noen som har peil på hvem som er gode, men som kanskje ikke har fått vist seg fram så mye ennå? Noen som vet hvordan Silje Hogner rir feks?

Tips mottas med takk! (Starterklæring fredag, så har helga på meg)

Stalljenta til Geir da?

Marte+Quicky
11-04-2008, 22:00
Stalljenta til Geir da?

Ja, muligens det blir henne. Eller kanskje jeg skal spørre Elisabeth J.

Må diskutere litt med pappa først også. Takk for forslag hvertfall, og er bare å komme med fler om dere kommer på noe.

Kanskje Tone Turnbull?

juliekj
11-04-2008, 22:42
Kanskje Tone Turnbull?

her har jeg springe inn fra kveldforinga fordi jeg kom på Tone, også hadde du ho i bakhodet selv.... ah... sliten nå, hehe

juliekj
11-04-2008, 22:43
Stalljenta til Geir da?

hvem er det?

stalljenta altså...? ;)

Marte+Quicky
11-04-2008, 22:44
hvem er det?

stalljenta altså...? ;)

Turid Engmann som du foreslo;)

Tone Turnbull hadde visstnok flytta ned til Sørlandet igjen, er litt slemt å spørre om å ri da synes jeg.. Kjedelig å kjøre 3 timer for å komme sist i mål:p

juliekj
11-04-2008, 22:48
Turid Engmann som du foreslo;)

ah... er der ho jobber... har aldri klart å få med meg det jeg :o

Tone Turnbull hadde visstnok flytta ned til Sørlandet igjen, er litt slemt å spørre om å ri da synes jeg.. Kjedelig å kjøre 3 timer for å komme sist i mål:p

har hørt "rykter" om at ho er tilbudt jobb i vestfold igjen...

vet ikke hva svaret blei ennå, og om ho i såfall har starta opp på nytt sted ennå....

Marte+Quicky
11-04-2008, 22:55
har hørt "rykter" om at ho er tilbudt jobb i vestfold igjen...

vet ikke hva svaret blei ennå, og om ho i såfall har starta opp på nytt sted ennå....

Jepp, men i følge min kilde skal hu ikke begynne før om to uker:p Så inntil da er hu nok på sørlandet

juliekj
11-04-2008, 23:01
Jepp, men i følge min kilde skal hu ikke begynne før om to uker:p Så inntil da er hu nok på sørlandet

Så ho så ja...?

Spennende.... blir nok litt "dreis på ting" der da ja *thumbs up*

Marte+Quicky
11-04-2008, 23:03
Så ho så ja...?

Spennende.... blir nok litt "dreis på ting" der da ja *thumbs up*

Ja, etter hva det jeg ble fortalt, så skulle hu visstnok begynne om to uker, så da har hu vel det da.

juliekj
13-04-2008, 18:59
connie har vel og montelisens når jeg tenker meg om...

Anita&Svarten
13-04-2008, 19:02
Montè er bare dritgøy!
Tidligere var det hobbytreniger her ute på nesi. Man kunne ta lisens og, og en del gjorde det. Jeg har ikke helsa til noe over hobbynivå, nesten ikke det heller:lol:
Hvis ikke hadde jeg tatt montelisens jeg og! Anbefales!!

Eva
13-04-2008, 23:46
Silje Hogner red ene hesten vår i NM engang. Ikke noe å si på det rittet, hun hadde fått ridd igjen for å si det sånn :)

TinaL
05-05-2008, 11:58
Hvor har dere kjøpt montejakkene deres, hva slags type og hva kostet de?

Elisabeth j
05-05-2008, 12:31
Elisabeth J er vel sponsa???

Ja,,jeg har sponsor. Er firmaet til sambo og kameraten hans. playandwin.no
De betalte drakta for meg...

Elisabeth j
05-05-2008, 12:36
Hvor har dere kjøpt montejakkene deres, hva slags type og hva kostet de?

Jeg har en Mira jakke som jeg er ekstremt fornøyd med. Men de koster flesk desverre.. Min er en tynn sommerjakke. Trenger ikke mere i monte egentlig. Er sånn at jeg har plass til en tykk ullgenser om vinteren,,mere enn varmt nok det.

Min drakt:

http://i120.photobucket.com/albums/o200/Elisabethj_photos/signatur/IMG_3716.jpg

http://i120.photobucket.com/albums/o200/Elisabethj_photos/signatur/IMG_3748.jpg

Bælena
05-05-2008, 13:18
Min er sydd av Berit Tveter Alm. Ikke veldig fancy, men veldig rimelig og hun er i hvertfall kjempekoselig å handle fra :)

insolita
05-05-2008, 13:50
Wahlsten, Mira og Brizy er de jeg kommer på i farten som fikser drakt.

Marte+Quicky
05-05-2008, 14:13
Prisklasse hos de forskjellige?

juliekj
05-05-2008, 14:27
Prisliste Mira (http://www.24hravi.net/images/news_large/79_@_Mira_hinnasto_NOR_2007_www_02.pdf) (pdf)

Prisliste Brizy (http://www.brizy.se/Prislistor/prislista.htm)

Wahlsten klarte jeg ikke å finne no prisliste hos