PDA

Se full versjon : NH-snikksnakk

Gulponnis
01-04-2009, 09:00
Vi trenger en slik :)
Da vi har veldig lite folk som praktiserer denne grenen på forumet vil jeg foreslå at vi bruker denne som bildetråd også.. Eller?

LisaFi
01-04-2009, 11:58
Er det en gren?

Jeg gikk tur med hesten her om dagen og møtte intet mindre enn

-4 stk elg, to nære og to litt lenger unna
- traktor med vedkløyver i full gang
- masse biler med skramlete scooterhengere
- en stk trver på treningstur.

Vedkløyver var liiiksom skummelt, helt til jeg måtte le av henne (hun har tross alt passert under gravemaskingrabb i arbeid altså..). Da var det ikke skummelt alikevel, og jeg kunne slå av en prat med han som kappet ved.

Det kuleste var når jeg måtte stoppe for å knytte sko. Hadde bare slakt tau på gamle grå uansett, men jeg stoppet altså for å knytte skoen min uten å bry meg så mye om hesten. Har veeldig lange lisser, så må slå noen ekstra knuter for å unngå å tråkke på dem. Sto da ca midt i veien. Når ferdig med å knytte, står tempomonsteret som liker best å gå FORT, tretti centimeter unna skotuppen min med mulen, og ventet på meg. Helt uten at jeg spurte om det en gang. Kos. :)

Gulponnis
01-04-2009, 18:40
http://hest.no/blogg/?bid=26782&blid=292750&pagetitle=BB:%20Ina%20pr%F8ver%20nye%20veier

Blogg fra i går :)

Kaja
01-04-2009, 20:58
Kjempefine bilder. :)

Kan jo skrive om min lille metode på en idiot av en hingst som står her, som steiler og skal løpe rundt deg og komme inn for løpe PÅ deg. Hver gang han prøver å bite eller hoppe på meg gir jeg ut på tauet så han kan løpe rundt meg så lenge han vil. Han får invitere seg selv inn til meg når som helst men da må han oppføre seg som en vanlig hest og snuse og hilse. KOmmer han i angripsposisjon mot meg vifter jeg som en gal (ja, dominante Kaja slår til :p) så han er ute på volte igjen.

Men greia er at han får invitere seg selv når han selv vil men da må han ikke bite eller angripe. Dessuten løper han selv så ikke mitt problem det heller. Holder bare i tauet jeg. Har faktisk blitt mer ok å leie gjennom stallen i det siste.. Dette gjør vi på vei inn fra paddocken om kvelden en/to dager i uka, så blir ikke så mye håndtering.

Gulponnis
01-04-2009, 22:20
Som dere ser bilder fra bloggen, så var det ikke så mye samspill når jeg skulle prøve joinup. Hesten synes det var mye morsommere å løpe rundt og bukke og leke enn å være med meg. Selv om jeg da klødde på det beste stedet, roste masse.

Altså, det vil si, at hun kom inn til meg og syntes det var helt greit å stå der, men når jeg inviterte henne til å følge etter meg så syntes hun det var heelt teit.

Sol
01-04-2009, 22:30
HUn stoler ikke på deg enda.. så hvorfor skal hun? det kommer når det kommer:)

Gulponnis
01-04-2009, 22:31
Hva skal jeg gjøre i mellomtiden ? :lol:

LisaFi
01-04-2009, 22:43
Syng en sang, ta en røyk (holdt jeg på å si, tulla bare!)- og ikke stress. Vær akkurat så kul at den har lyst til å være sammen med deg. :)

MonaB
01-04-2009, 22:46
Po er kjekk sånn sett...han vil gjerne henge med meg. men han vil jo søren ikke flytte seg! han bare henger på som en klegg...

HannaC
01-04-2009, 22:54
NH snikk snakk? NH= Natural Horsemanship?

Sol
01-04-2009, 23:01
Hva skal jeg gjøre i mellomtiden ? :lol:

Vente..

Man kan gjøre "join-up" på to måter. man kan si til hesten "du skal følge etter meg" som er en tvangsgreie. det gjør man med en hest som er uhøflig, eller ikke håndterbar, eller som ikke har noen som helst tillit til mennesker, fordi man MÅ.

Eller man kan vise hesten at man er en hyggelig, trivelig, morsom leder med klare grenser og så vil den komme til deg i en form for "join-up" når den er klar til det selv.

Det beste er å gjøre det på den siste måten, og jeg tror det er den riktige måten med den hesten du jobber med nå.

Skal man gjøre det på den harde måten skal man vite hva man driver med og ikke drive det for langt.

Du så jo den første kvelden dere var hos meg hvordan Bajas snudde fra søte kose-B til spise Ina-B. han er en ganske dominant fyr som skjønner klare beskjeder. derfor jagde jeg han til blokksberg, og derfor tvang jeg han til å følge meg. Han kan ikke ha noen slingringsmonn hos meg, for da klarer ikke jeg å håndtere han. Hvis han føler at han kan frata meg litt lederskap, så gjør han det. ikke fordi han liker det best, men fordi han blir utrygg på min rolle. Når jeg sier "stikk og haik med den oppførselen der" han sier "unnskyld", jeg sier "vi kan være venner igjen nå" og han begynner å tulle, så har jeg ikke noe annet valg enn å ta det et hakk vidre. jeg vet hva jeg gjør, hvorfor jeg gjør det og når jeg skal gi meg.

Hesten du jobber med er stiv og støl og er kanskje redd for hva slags intensjoner du har med henne. Når du får demonstrert det tilstrekkelig mange ganger så vil hun roe seg på at du er en snill person som gjør ting hun liker.. og da kommer hun ruslende av seg selv. Hun er bare skeptisk, men ikke uhøflig utfra det du har fortalt meg om henne. Det må hun få lov til.

Gulponnis
01-04-2009, 23:04
Ahaa, da skjønte jeg mye mer Sol :) Tusen takk!

Jeg har noen bilder som Silje tok!

http://i116.photobucket.com/albums/o12/inatuppah/909608.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o12/inatuppah/909644.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o12/inatuppah/909647.jpg

Sol
01-04-2009, 23:12
Hun ser fin og avslappet ut under deg:) kanskje det er det vi snakket om med at lite utstyr krever mindre, og gjør det lettere å kvitte seg med deg om hun vil det-syndromet?

At hun spretter rundt i full fart når hun er løs på ridebanen nå i vårværet syns jeg er en meget fornuftig prioritering av tid:D Prøvd å sprette rundt sammen med henne? Si "oi, så flink" når hun virkelig er flott og glede deg over den flotte gampen og livsgleden hennes? de syns ofte det er stas når de bare skjønner hva du driver med:)

Linoo
02-04-2009, 14:41
Kjempefine bilder. :)

Kan jo skrive om min lille metode på en idiot av en hingst som står her, som steiler og skal løpe rundt deg og komme inn for løpe PÅ deg. Hver gang han prøver å bite eller hoppe på meg gir jeg ut på tauet så han kan løpe rundt meg så lenge han vil. Han får invitere seg selv inn til meg når som helst men da må han oppføre seg som en vanlig hest og snuse og hilse. KOmmer han i angripsposisjon mot meg vifter jeg som en gal (ja, dominante Kaja slår til :p) så han er ute på volte igjen.

Men greia er at han får invitere seg selv når han selv vil men da må han ikke bite eller angripe. Dessuten løper han selv så ikke mitt problem det heller. Holder bare i tauet jeg. Har faktisk blitt mer ok å leie gjennom stallen i det siste.. Dette gjør vi på vei inn fra paddocken om kvelden en/to dager i uka, så blir ikke så mye håndtering.
Du klarer å håndtrere han ganske bra Kaja :)

Gulponnis
03-04-2009, 09:57
I dag er vi ready to go igjen, og jeg har med kamera! :D

Gulponnis
03-04-2009, 10:18
Her ser dere forresten forskjellen på når hun blir tatt i tøylene..
http://i116.photobucket.com/albums/o12/inatuppah/909672.jpg

edna
03-04-2009, 11:51
Po er kjekk sånn sett...han vil gjerne henge med meg. men han vil jo søren ikke flytte seg! han bare henger på som en klegg...

Hehe det problemet har ofte jeg også

Kaja
04-04-2009, 21:00
Tror SERIØST at jeg har funnet en perfekt kur for å jekke ned hingsten så jeg slipper å streve med han selv. Og la han tilbringe litt tid med Meeg på banen. :p I dag ble han hvertfall jekka ned noen hakk og fant ut at det ikke er vits å klikke vinkel for hver hoppe han ser, så på tur ned til paddocken ble det ikke så mye ypping mot hoppene.

Og Meeg likte han! Skulle ønske de kunne dele paddock men vet jo aldri hva som kan skje. Så nå har Meeg fått seg en banekompis noen ganger i uka! :D

Kaja&HP
04-04-2009, 21:07

Sier du det! :P
OT: kjøpt bok om manerer i dag xD

Gulponnis
16-04-2009, 23:00
I dag fikk jeg min første meget positive join-up opplevelse. Ei hoppe på stallen som veninna mi hadde, og hun skulle leie henne på banen en tur. Hesten var spinnvill og bare sparket og stolte ikke en dritt på veninna mi. Ina parkerte katla utenfor, og jobbet kanskje 15 minutter med denne hesten før jeg hadde en hest som synes det var veldig kjekt å bare gå etter meg og henge med meg. Sinnsykt gøy!

Linoo
17-04-2009, 14:48
Tror SERIØST at jeg har funnet en perfekt kur for å jekke ned hingsten så jeg slipper å streve med han selv. Og la han tilbringe litt tid med Meeg på banen. :p I dag ble han hvertfall jekka ned noen hakk og fant ut at det ikke er vits å klikke vinkel for hver hoppe han ser, så på tur ned til paddocken ble det ikke så mye ypping mot hoppene.

Og Meeg likte han! Skulle ønske de kunne dele paddock men vet jo aldri hva som kan skje. Så nå har Meeg fått seg en banekompis noen ganger i uka! :D
Knal bra! :D

Leia
13-12-2009, 21:06
Av ren nysgjerrighet:
Hvem på forumet bedriver Parelli natural horsemanship? :)

baltomin
16-01-2010, 11:21
har trena hesten min etter Parelli natural horsemanship.vi har holt på med friendly game.

Mathea
16-01-2010, 14:58
For tiden så holder jeg på å bygge opp noe mellom meg og hesten. Hun følger sånn passe etter meg av og til, målet er vel at hun skal kunne fatte galopp når jeg gjør det. Hadde vært kjempegøy, liker å jobbe fra bakken, spessielt når man får hestens oppmerksomhet.

mina og tara
17-01-2010, 14:52
Av ren nysgjerrighet:
Hvem på forumet bedriver Parelli natural horsemanship? :)

Jeg gjør er på level 3... har godkjent online og liberty:)

Leia
17-01-2010, 21:09
Jeg gjør er på level 3... har godkjent online og liberty:)

Nice :D
Moro å høre at jeg ikke er den "eneste" som driver med den type trening. Har du vært på kurs osv, eller bare home studying?

En god stund til jeg er på lvl 3, men jeg setter stadig nye mål :)

mina og tara
18-01-2010, 09:47
Mest hjemme studering, med har og vært på kurs.
Du har endel folk ikke så langt vekk du:)
meld deg inn på naturlighestehold.no der får du nok kontakt med fler i nærheten:D

Leia
18-01-2010, 10:08
Mest hjemme studering, med har og vært på kurs.
Du har endel folk ikke så langt vekk du:)
meld deg inn på naturlighestehold.no der får du nok kontakt med fler i nærheten:D

Har du sendt inn film til Pat da eller? For å få lvl'ene "godkjent", mener jeg.

Har aldri hørt om den siden. Takk skal du ha :)

Vel, ja, er nok sikkert mange i området som driver med det, men jeg kjenner kun de fra stallen også veit jeg om noen fra Hønefoss.

mina og tara
18-01-2010, 13:49
ja har sendt inn dvd til godkjenning:)

Ja Ingrid og nick er aktive i hønefoss, blir kurs der 1 mai helga, da bør du hive deg med!!!!

så er det noen i Lillestøm vet jeg, og toten.....

Leia
19-01-2010, 12:50
ja har sendt inn dvd til godkjenning:)

Ja Ingrid og nick er aktive i hønefoss, blir kurs der 1 mai helga, da bør du hive deg med!!!!

så er det noen i Lillestøm vet jeg, og toten.....

Ja, det var Ingrid og Nick jeg tenkte på :) Hilste på dem når jeg og et par fra stallen var i England på UK Celebration i fjor. De jeg dro med hadde vært på kurs der med Eddy Modde før, så de kjente hverandre :)
synd han har et friår fra å være instruktør i år da, for han skulle egentllig komme til oss til sommern. (Stall Lille Munkerud).

Hadde vært moro med kurs ja! :D Hvem instruktør er det som kommer?

Ruth
09-02-2010, 22:02
Er det noen som har noen linker til gode Natural Horsemanship-nettsider?? Skal skrive foredrag om NHS..

-camilla-
10-04-2010, 20:03
Må bare få spørre :)
Hva betyr OT?
og hva er parelli horsemanship?

mcoogco
14-04-2010, 15:41
OT betyr off topic. At man det ikke har noe med temaet og gjøre :) Eksempel i et tema om sprangridning og man ser en fin shabrak, blir det "OT: hvor har du kjøpt shabraken" eller noe :)

Parelli Horsemanship er vel en treningsform. Du kan se på: http://www.parellinaturalhorsetraining.com/

Leia
05-05-2010, 20:51
Tjaa, skal jeg dra opp en inaktiv tråd med noen bilder fra i vinter/vår a tru.. Jah.. Hvorfor ikke..

Lekte oss litt, som vi pleier.
http://i931.photobucket.com/albums/ad156/Idaleia/Linda%20og%20Prinsessa/24015_380513456550_578691550_434240.jpg

http://i931.photobucket.com/albums/ad156/Idaleia/Linda%20og%20Prinsessa/24015_380514596550_578691550_434244.jpg

http://i931.photobucket.com/albums/ad156/Idaleia/Linda%20og%20Prinsessa/24015_380514601550_578691550_434244.jpg

http://i931.photobucket.com/albums/ad156/Idaleia/Linda%20og%20Prinsessa/24015_380514611550_578691550_434244.jpg
mennesker er vel ikke så ille after all.

LeneHenriksen
05-05-2010, 20:59
Vil også ha sånne ting dem kan hoppe over, stå på, gå over osv på stallen..

Leia
05-05-2010, 21:28
Vil også ha sånne ting dem kan hoppe over, stå på, gå over osv på stallen..

Lag ting selv :) (Pass på at det er solid nok så hesten ikke kan skade seg på tinga, bare).
Hjul er billig/gratis - lett å få tak i de fleste størrelser :) Anbefales å fylle opp med sand/jord eller noe, da hestene har en tendens til å sette fast benet i ringen. (Våres sand er skrapt ut, som dere ser, så må fylles inn igjen).
Kult om man har et dekk som er stort nok så de får alle 4 ben oppå.

Tønnene vet jeg ikke åssen man får tak i, men det er det sikkert noen andre som vet? Kan bruke vanlige hinder og (sukkerbiter, ellers blir det vanskelig med tau). Eller en stokk. Ta med hesten ut i skogen, send den opp bakker, ned bakker, over bekker, over stokker! Kun kreativiteten som setter grenser.

LeneHenriksen
05-05-2010, 21:40
Men kan longepiske brukes istede for stick? For veit det er longepisk på stallen

Leia
05-05-2010, 22:59
Men kan longepiske brukes istede for stick? For veit det er longepisk på stallen

Bruk hva du føler deg komfortabel med å bruke, vil nå jeg si :) Hvis ikke en longepisk er veldig lang? Hvis du har en vanlig dressurpisk så kanskje det er bedre? Eller spikk en pinne ;)

Ullsokk
06-05-2010, 14:40
Leia:

Fine bilder! Jeg ble inspirert!

*løper ned til nabo'n for å rappe traktordekk* :D