PDA

Se full versjon : Studiespesialisering med hest (idrettsfag)?

-Marit Petra-
05-10-2006, 18:34
Noen som har noen skoler til meg? Vet om rytterlinja ved Melhus, men har også hørt at det er en oppi Nord-Norge? Har vært innom, men jeg kommer ikke på hva den heter... :oops: Ikke NTG, da jeg ikke skal satse på en sprangkarriere.

Andrea
05-10-2006, 19:01
Søstra til veninna mi gikk på Natur VGS, og der drev de mest med sprang og fjøs og sånt, tror jeg. Hun har flytta til sykkelven (aner ikke hvordan det skrives) for å drive mer med gangartsridning, så får ikke spurt henne, om hun ikke logger seg på msn da ;)

Shadowfax
05-10-2006, 19:23
Tja, finner du en skole som har hestefag så har du jo en del hesteundervisning i uka. Vi hadde bla ridetimer på et ridesenter hver uke..Så kan du gå ut i lære etterpå også :)
Finn en landbruksskole med Hestefag, det er mitt råd til deg! kjempegøy!

EDIT: For å nevne en god skole, sjekk ut Kalnes VGS ved Sarpsborg. kjempeskole!

-Marit Petra-
05-10-2006, 19:50
Yepp, har tenkt på det også, å så gå et påbyggningsår etterpå. Linker til skoler med naturfag m/hest?

Shadowfax
05-10-2006, 19:52
Ja, eller som jeg gjorde, tok vk2 naturforvaltning først, og så gikk jeg ut i lære etter det. Så hadde jeg studiekompetansen i hvertfall, i tilfelle jeg ikke gadd å begynne på et påbygningsår med en gang...

sjekk www.kalnes.vgs.no

Mandarinhest
05-10-2006, 20:44
Naturbruk her på skolen har ansatt egen ridelærer og sånn. Tror de driver med hest en, eller flere ganger i uka.

-Marit Petra-
05-10-2006, 20:59
Hvilken skole tenker du på Kristine, Skjetlein? Så du kan det altså, Shadowfaks. Hmm, trodde ikke det, jeg. Men da blir jo alt så mye lettere! :D Da slipper jeg påbyggningsåret, og får holde på med noe som er myye mer interessant (min mening). Mener rådgiveren min på skolen påsto at jeg ikke kunne gå VK2 naturbruk etterpå, for da fikk jeg ikke lærlingplass. Hmmm, hvis det som du sa stemmer, så er det helt klart at jeg kommer til å velge naturbruk m/hest. Da slipper jeg pugginga i påbyggingsåret, og blir utdannet agronom m/kompetanse til landbrukshøgskoler. JIPPI! Alt i en pakke :)

Mandarinhest
05-10-2006, 21:44
Hvilken skole tenker du på Kristine, Skjetlein?
Nei, rissa vgs.
Ellers er jo Sjetlein en bra plass.

Hva skal du bli da, MP & Nehemyah Mulan? Eller, hva har du lyst til å bli? Gå?

Etter VG1 naturbruk er det jo et fag som heter heste og-hovslagerfaget.

Wenche
05-10-2006, 22:09
Denne tråden ble flyttet hit, da dette er et forum som er ment for å huse emner om jobb og utdanning. :)

-Marit Petra-
05-10-2006, 22:10
Hva skal du bli da, MP & Nehemyah Mulan? Eller, hva har du lyst til å bli? Gå?

Etter VG1 naturbruk er det jo et fag som heter heste og-hovslagerfaget.

Tror jeg satser på heste og hovslagerfaget, skal prøve å få fagbrevet i hest. Etterpå vet jeg ikke, arbeide med hest og evnt. bli pedagog eller lærer. Jeg er ikke helt sikker. Det er derfor jeg bør ha studiekompetanse

Shadowfax
06-10-2006, 08:28
Hvilken skole tenker du på Kristine, Skjetlein? Så du kan det altså, Shadowfaks. Hmm, trodde ikke det, jeg. Men da blir jo alt så mye lettere! :D Da slipper jeg påbyggningsåret, og får holde på med noe som er myye mer interessant (min mening). Mener rådgiveren min på skolen påsto at jeg ikke kunne gå VK2 naturbruk etterpå, for da fikk jeg ikke lærlingplass. Hmmm, hvis det som du sa stemmer, så er det helt klart at jeg kommer til å velge naturbruk m/hest. Da slipper jeg pugginga i påbyggingsåret, og blir utdannet agronom m/kompetanse til landbrukshøgskoler. JIPPI! Alt i en pakke :)

Det gikk i hvetfall kjempefint å gjøre det sånn for meg. Gjorde det sånn nettopp av den grunnen at jeg ville ha studiekompetansen FØR læretiden. Var ingen problem å få til det fra Kalnes sin side i hvartfall.

Sofie & Suzett
06-10-2006, 15:19
Hva med øksnevad vgs?

http://www.rogaland-f.kommune.no/~oksnevad/

-Marit Petra-
07-10-2006, 18:46
Hmm, virket som en fin skole, Sofie. Så ingen prisliste ang. internat/stallplass e.l. Hvordan er det med dette? Høres fint ut, Shadowfaks! Er det lenge siden du gikk der?

Shadowfax
07-10-2006, 23:03
Gikk ut i 2004. Gikk v1 hestefag og vk naturforv. der. Gikk GK på en annen skole.

Tinnis
06-11-2006, 22:56
Må på det sterkeste anbefallen Natur VGS(i oslo)! Går der selv nå, og er utrolig lærerikt på hestelinja.. Lærer om alt mulig og det er utrolig spennende!:D

Silje og Tindra
06-11-2006, 23:51
OT, men velkommen Tinnis :-D

Malinas
07-11-2006, 12:16
www.mare-landbruk.vgs.no

I år er det bare fordypning i hest, men neste år blir det heste- og hovslagerfag her på skolen(vg2).

Anniken B
07-11-2006, 12:57
Det er mange vgs med hestelinjer, men også mange andre måter å utdanne seg innen hest på! :)
Jeg har gått vanlig allmenfag, så folkehøgskole med hestelinje, så flytta jeg til England for å studere mer. Jeg holder på med en bachelorgrad i hest nå, er ferdig om et og et halvt år, og har etter det lyst til å jobbe som lærer på vgs med hestelinje i Norge. Tror mange av lærerene der ikke har annen utdanning enn hestefag fra vgs selv, samt kanskje et kurs eller to fra Starum. Greit nok det, men tenk så mye MER det finnes å lære! :) Jeg er blitt helt hekta på kunnskap etter at jeg begynte å studere her, og blir etter utdanninga mi kanskje den første "overkvalifiserte" læreren på hestefag med tanke på at jeg har akademisk bakgrunn i hest.
Tenk nøye over hva du vil før du velger, du har uendelige muligheter! :)

~Anniken

Hanniball
09-11-2006, 18:40
Det er jo begynt å bli en del valg her i Norge når det gjelder hest nå!!
Melhus er forresten i Sør-Trøndelag,Tommy Lundby som er trener der,en dans berider,er en fantastisk trener!!Jeg har ridd for han en del ganger,og fått fantastisk mye ut av det!
Du har jo TIT(Telemark toppidretsgymnase) Da får du jo spesiell studiekompetanse,pluss MASSE erfaring med hest og ridning.Det er mye jobb da!Som allmen+ridningen og treningen.
Neste år starter det jo opp toppidrett på Melsom VGS i Vestfold.Der tar de inn 30(!!) elever i året!Det er vel planen at Ulf Storemark skal bli trener der,men det er ikke helt avgjørt enda.
Jeg går selv på Melsom VGS naturbruk,på hestelinja.Da lærer man alt fra å ri hest til å kjøre traktor,og bruke motorsag(Ja,jeg har felt mitt første tre i dag!haha)
Melsom er et fantastisk sted,som jeg virkelig kan anbefale på det høyeste!!Sånn som det er nå,er det en gress bane med internasjonale mål,et stort ridehus(husker ikke måla helt) en stor ridebane(husker ikke hetl måla)Denne skal forresten bygges ut mere.Privatstallen(Stall T,som drives av Terje Olsen Nalum) med 26 bokser,Fine padocker og beiter,og utrolig tur terreng.Hestene trives fantastisk godt!Det er rolig og privat hestene er helt skilt bort fra alt rideskolemaset.Innen sommeren igjen,skal de bygge nytt stort ridehus med 90(?) nye bokser ut fra hver ende av ridehuset,bytte underlag i det ridehuset vi alt har,med sånn de hadde på AEG,helt fantastisk underlag!!få ny grusbane med internasjonale mål og skrittemaskin.
Stall leia er på 4500 uten utslipp og innslipp,og 4800 med utslipp og innslipp.Man er nesten avhengig av det,for du rekker det skjeldent i skole tiden.Internatet koster 4000 i månden.Det inkluderer alt losji(fire måltider) + forskjellige aktiveter,som kino,bowling+++
stall leia vil ikke gå opp når alt det nye kommer opp,fordi det er staten som betaler det,og det blir brukt til skolen også,så de har inntekter på det hele dagen.

Sigrid
10-11-2006, 07:28
Jeg skal gå Troms Landbruksskole, men for å komme inn der må jeg ha borteboerstipend, eller flytte til troms (?)
Læreren sier at hvis man søker i et annet fylke(eller var det kommune?), så blir man sendt direkte til den nærmeste skolen :(

-Marit Petra-
15-11-2006, 13:45
Joda, mange alternativer, men desverre har de færreste tilbud til dressurryttere, pluss at jeg muligens ikke kommer til å kjøpe meg en dressurhest. Foreldrene mine har desverre ikke mulighet til å kjøre på så mange stevner, noe som gjør det umulig å være spesielt aktiv. Har tenkt på Rytterlinja på Melhus VGS, ja, men jeg tror ikke jeg vil sitte igjen med et studielån på 120 000kr etter tre år. Så resultatet blir vel at jeg begynner på hestefag på Tomb Landbruksskole eller VGS Lyngdal. Langt og dra, ja, men de virker mye bedre en de skolene som finnes her i omegn. Dessuten er begge privatskoler, jeg kan derfor dra dit uten fylkes tilatelse.

Malinas
15-11-2006, 13:57
Rytterlinja på Melhus fokuserer på sprang, så vet du det... :razz:

-Marit Petra-
16-11-2006, 18:03
Yepp, er fullstendig klar over det, men de legger til rette for dressur. Vet å at det er en dressurrytter på linja der. Dessuten sto det på hjemmesiden deres.