PDA

Se full versjon : Jeg blir litt provosert...

Liselotte
30-03-2009, 13:30
Vi har en barnehage ikke langt i fra stallen. De holder ofte til i en liten skog ved siden av stallen (lavvo osv). Skal vi ri ut på tur må vi forbi denne skogen, ergo forbi mange barn. Vi (vi på stallen) har flere ganger sagt til dem at de må holde seg vekk fra veien, ikke bråke, skrike osv. når vi rir forbi, fordi man aldri vet hva en hest kan finne på. Men det ser iblant ut til at den beskjeden ikke helt blir husket på, for barn med akematter, ski osv. kommer ofte løpende mot oss og skriker "heeeest!".

Vel, det var en ting, og det hender jo ikke hver gang. En annen ting som jeg har lagt merke til i det siste, er at de nå har begynt å komme opp rundt stallen?! I forrige uke tror jeg det var, kom det plutselig en skokk med barnehageunger og barnehagetanter oppover på veien til stallen. "What?", tenkte jeg... Allerede den gangen ble jeg litt forundret over hvor "freidige" de var...

Så en annen gang, når jeg red Samino på banen, kom de igjen. Et lass med unger opp på snøhaugene rundt banen og glante på meg. Ehhh... Jaja, jeg fortsatte da å gjøre det jeg gjorde, jeg, men følte meg "litt" overvåket, kan du si.

I dag kom de igjen, når jeg var ute på beitet og tok litt bilder. Unger over hele gårdsplassen; i paddocken som ikke er i bruk, rundt garasjen, ned mot ridebanen, på det andre store beitet. I all verden, tenkte jeg.

Barna satt på knær foran porten, og matet hestene med litt småhøy de fant utenfor porten. Ærlig talt, man tenker ikke særlig langt når man lar barna sitte på knær og håndmate hestene?! Rangordningen her er ganske så tydelig, så det er fort gjort at f.eks et bitt som var ment på en annen hest, kunne ha endt opp "på" en unge.

I dag blåste det også skikkelig. I løpet av den tiden hvor jeg salte på og av Joyce i dag, skvatt hun og hoppet i været sikkert 10 ganger. Det er utrolig hvor fort gjort det er at en hest kaster seg rundt, sparker ut en hov og treffer en unge (unger) når de står, nei jeg mener SITTER (!!!!!) helt oppi gjerdet. Og så, ja, det slutter ikke her, så ser jeg at ungene kommer med en del høy i hendene. Hvah?! Joda, det har de tatt fra en rundball på låvehjørnet, som attpåtil er dårlig!

:evil: :verymad: :hammer: :fire:

Jeg gikk til slutt ned, og opp til tre av barnehagetantene og fortalte dem at det ikke var særlig lurt å la barna sitte sånn foran porten. At det er fort gjort at det blir slengt ut en hov, og at den fort kunne komme til å treffe barna. "... og det hadde jo ikke vært så koselig", fortalte jeg. "Nei, altså, den (Samino) har aldri gjort det, skjønner du". Åh herrejesus... "Selv om en hest ikke har gjort det før, vet man aldri om den vil komme til å gjøre det", svarte jeg da, med et tonefall som jeg håper de skjønte litt mer av.

Men neida. Det virket ikke helt som om disse barnehagetantene skjønte så mye... Enda så mye jeg forklarte. Vel, ikke vet jeg om de har snakket med Kristin (stalleieren, hun som bor der) om å få "besøke" hestene. Det håper jeg da enda at det har gjort, men jeg har mine tvil, for er sikker på at Kristin da hadde fortalt dem at de må være forsiktige rundt hestene, og det er jo det siste de er.

Nei og nei. Når de valser rundt på eindommen til andre, forer hestene med dårlig høy og sitter på knær så: _____ langt unna hestene, da tenker man ikke særlig langt.

Enden på visa var at jeg gikk fordi jeg måtte hjem og at jeg ringte til mamma i ren frustrasjon. Makan!

Om de nå blir skadet så har jeg ihvertfall sagt ifra. Ahhh!!!!

Pernooh
30-03-2009, 13:31
Akkurat det at de bråker I barnehagen, er vel ikke så mye å bli provosert over. Det må de da få lov til, det er dere som velger å ri forbi.

Men jeg skjønner godt at du blir frustrert.

Liselotte
30-03-2009, 13:36
Akkurat det at de bråker I barnehagen, er vel ikke så mye å bli provosert over. Det må de da få lov til, det er dere som velger å ri forbi.

Men jeg skjønner godt at du blir frustrert.

Det er ikke i barnehagen det er snakk om, men de har et lite område i en liten skog ved siden av stallen her, som de ofte pleier å være. Veien opp til stallen går altså forbi her; ergo må vi forbi dem når vi skal ut på tur.

Selvfølgelig bråker unger, men jeg mener at når vi flere ganger har sagt i fra at de må roe seg litt ned når vi kommer forbi, fordi hester ofte gjør uforutsette ting (enten man LEIER eller RIR), og de ofte kommer løpende osv mot oss, skrikende, og disse tantene verken sier eller gjør noe, så kan det oppstå skumle situasjoner. Når de attpåtil kommer fra begge kanter, er det ikke så gøy... :

JORDE HVOR DE AKER OSV | VEIEN VI RIR PÅ | SKOGEN HVOR DE ER

MeretheHa
30-03-2009, 13:37
Skjønner frustrasjonen din, man føler jo ansvar hvis noe galt skull skje. Du har gitt beskjed ihvertfall!
Har man en barnehage i nærheten av stallen, så må man ta hensyn til det. At hestene blir redde for lyder og løpende barn, tilsier at de trenger mer tilvenning. Kan jo skje mye forskjellig, og man vet sjelden hvordan hester reagerer. Ser litt fra begge sider nå...

Men siden de nå ikke er hos dere, så trenger ikke du irritere over dem ;)

Pernooh
30-03-2009, 13:41
Det er ikke i barnehagen det er snakk om, men de har et lite område i en liten skog ved siden av stallen her, som de ofte pleier å være. Veien opp til stallen går altså forbi her; ergo må vi forbi dem når vi skal ut på tur.

Selvfølgelig bråker unger, men jeg mener at når vi flere ganger har sagt i fra at de må roe seg litt ned når vi kommer forbi, fordi hester ofte gjør uforutsette ting (enten man LEIER eller RIR), og de ofte kommer løpende osv mot oss, skrikende, og disse tantene verken sier eller gjør noe, så kan det oppstå skumle situasjoner. Når de attpåtil kommer fra begge kanter, er det ikke så gøy... :

JORDE HVOR DE AKER OSV | VEIEN VI RIR PÅ | SKOGEN HVOR DE ER

Neivell, men barnehagen har som regel faste steder de har lov til å bruke. Du kan ikke kreve at en haug med barnehageunger skal være stille når de er ute å leker, faktisk.

Hvis dere har sagt ifra at hesten kan reagere med å sparke o.l, er det ikke så mye mer du kan gjøre. Eller var det med tanke på at hestene ble skremt det gjorde noe at de bråkte..?

Liselotte
Skjønner frustrasjonen din, man føler jo ansvar hvis noe galt skull skje. Du har gitt beskjed ihvertfall!
Har man en barnehage i nærheten av stallen, så må man ta hensyn til det. At hestene blir redde for lyder og løpende barn, tilsier at de trenger mer tilvenning. Kan jo skje mye forskjellig, og man vet sjelden hvordan hester reagerer. Ser litt fra begge sider nå...

Men siden de nå ikke er hos dere, så trenger ikke du irritere over dem ;)

De er ikke mer redde for lyder og løpende barn enn andre hester, men at hester er hester, det vet vi jo alle.

De gikk ikke når jeg sa ifra, og de kommer nok igjen; garantert ;)

Og apropos det at vi må ri forbi det stedet de ofte er (som ikke er selve barnehagen, men et sted de pleier å være iblant), så er det ikke det at de bråker osv. som er "greia". Det er det at vi har sagt i fra til dem at det hadde vært veldig fint om de ikke kom løpende mot oss, skrek osv. de 10 meterene vi må ri forbi dem, fordi hester er hester, og de bryr seg ikke om små barn som rekker dem til knærne, om de virkelig skvetter.

Trodde bare at de som har ansvar for barn faktisk var litt mer hensynsfulle mtp. sikkerheten til barna.

Sol
At de kommer inn på gården og mater hestene, det syns jeg du har helt rett i at ikke høres veldig forsvarlig ut. Hadde tatt en prat med stalleier og hørt litt hva det dreide seg om.

Når du rir ut fra DIn(stallens) gårdsplass er det DU som er ansvarlig for hva hesten din gjør, og hvor godt miljørtrent den er. Er den redd akebrett og du skal ri forbi unger på akebrett har DU ansvaret for å lære hesten at dette ikke er farlig. Skal du ri i trafikken, må du lære hesten din at biler/lastebiler/traktorer ikke er farlig. Det er hesteeiers ansvar, ellers får faktisk hesteeier og hest holde seg inne på SITT område syns jeg.

Du kan da ikke mene at en hel barnehage skal følge med på om DU skal ri på tur forbi deres uteområde og så fryse til is til du og hesten din har kommet trygt forbi? barn oppfører seg som barn. derfor er de UTE i barnehagetida, for å få blåst av seg litt energi og utforskertrang.

Liselotte
30-03-2009, 13:43
Neivell, men barnehagen har som regel faste steder de har lov til å bruke. Du kan ikke kreve at en haug med barnehageunger skal være stille når de er ute å leker, faktisk.

Hvis dere har sagt ifra at hesten kan reagere med å sparke o.l, er det ikke så mye mer du kan gjøre. Eller var det med tanke på at hestene ble skremt det gjorde noe at de bråkte..?

Jeg synes vi kan kreve at de ikke løper skrikende mot oss, faktisk ;) Vet ikke om du har opplevd å få unger rundt hesten på alle kanter? Man føler ihvertfall at man ikke har helt styringa.

EliFi
30-03-2009, 13:44
Vel, jeg skjønner godt frustrasjonen din altså, for unger ER uberegnelige, - de ER unger, og de tenker sjeldent konsekvenser. De bare er og gjør! Derfor må dere som ryttere alltid være forberedt på at unger kan komme løpende, hylende etc. Og kanskje spesielt med den beliggenheten du beskriver.

Stusser dog på at ikke barnehagepersonalet tar deg på alvor, og jeg må si at jeg som forelder hadde vært meget skeptisk til at barnehagepersonalet skulle tatt med seg 20 (?) unger på tur med innlagt stopp i stall, uten å ha avtalt noe med stalleier/hesteeiere osv.

Men, jeg tror kanskje ikke dere stiller så sterkt i forhold til å klage heller, unger blir prioritert foran hestesport de, og er det sånn at hestesport og barnehagens utfluktsted blir et konfliktområde, så blir dere kanskje bedt om å bygge ny vei?! Hva med å troppe opp i barnehagen og ta det opp med styrer? Styrer er nødt til å ta deg/dere alvorlig da, hvis ikke har hun ikke ryggen fri dersom det skulle skje noe ved en senere anledning.

Pernooh
30-03-2009, 13:44
Jeg synes vi kan kreve at de ikke løper skrikende mot oss, faktisk ;) Vet ikke om du har opplevd å få unger rundt hesten på alle kanter? Man føler ihvertfall at man ikke har helt styringa.

Jeg signerer bare Sol her. De er unger, de skjønner ikke det. Det er du som velger å ri der.

Sol
30-03-2009, 13:46
De er ikke mer redde for lyder og løpende barn enn andre hester, men at hester er hester, det vet vi jo alle.

Og barn er barn!

De gikk ikke når jeg sa ifra, og de kommer nok igjen; garantert ;)

Garantert, fordi dette er et område barnehagen har fått lov av grunneier å benytte som uteområde.. hvilket er en del av kravet for mange barnehager at de har.

Og apropos det at vi må ri forbi det stedet de ofte er (som ikke er selve barnehagen, men et sted de pleier å være iblant), så er det ikke det at de bråker osv. som er "greia". Det er det at vi har sagt i fra til dem at det hadde vært veldig fint om de ikke kom løpende mot oss, skrek osv. de 10 meterene vi må ri forbi dem, fordi hester er hester, og de bryr seg ikke om små barn som rekker dem til knærne, om de virkelig skvetter.

Jeg har aldri, i mine 20 år med hest, sett en vetug hest som ikke gjør alt den kan for å prøve å IKKE skade barn. de ser folk som er under meteren og, og veloppdragne hester løper ikke ned folk med vitende og vilje.. de prøver alle andre utveier først.

Trodde bare at de som har ansvar for barn faktisk var litt mer hensynsfulle mtp. sikkerheten til barna. De har garantert søkt grunneier om lov til å holde til på den plassen i skogen. de har fem barn pr voksen.. prøvd å passe på 5 unger samtidig i alderen 3-5 år? Du har EN hest, og er ET menneske.. og du har ansvaret for at hesten din er vant til det miljøet dere skal trene i!

Nikita
30-03-2009, 13:48
Lag et informasjosopplegg å ta kontakt med barnehagen å hold "kurs" der! Legg det opp så ungene OG tantene forstår det. Legg vekt på sikkerhet, og ta med en trygg hest/ponni som barna kan klappe litt på kanskje (bare en idee for å vise at dere ikke synes barn i det store og hele skal holde seg LANGT unna alt som heter hest for ever og alltid:D)

Jeg har ei lita jente på 2 år, OG jeg hadde ikke likt at mitt barn skulle vært i den ungeflokken der nei! Hun får nesten ikke komme nær hesten min (selv om han omtrent er bombesikker), for ting kan skje! Jeg lar henne ikke gå rundt hestene heller, sitter i vogn. Og går noen hester forbi jeg får mellom vogna og hesten. Dette er hester jeg kjenner!

Unger synes jo hester er bare helt topp, og det er ikke alltid en når inn til dem. De glemmer fort og neste gang løper de mot deg igjen og roper HEEEEST!

Hvis ikke dere kommer noen vei med kurs i barnehagen, så hør når det er foreldremøte der.

Nina
30-03-2009, 13:48
At de kommer inn på gården og mater hestene, det syns jeg du har helt rett i at ikke høres veldig forsvarlig ut. Hadde tatt en prat med stalleier og hørt litt hva det dreide seg om.

Når du rir ut fra DIn(stallens) gårdsplass er det DU som er ansvarlig for hva hesten din gjør, og hvor godt miljørtrent den er. Er den redd akebrett og du skal ri forbi unger på akebrett har DU ansvaret for å lære hesten at dette ikke er farlig. Skal du ri i trafikken, må du lære hesten din at biler/lastebiler/traktorer ikke er farlig. Det er hesteeiers ansvar, ellers får faktisk hesteeier og hest holde seg inne på SITT område syns jeg.

Du kan da ikke mene at en hel barnehage skal følge med på om DU skal ri på tur forbi deres uteområde og så fryse til is til du og hesten din har kommet trygt forbi? barn oppfører seg som barn. derfor er de UTE i barnehagetida, for å få blåst av seg litt energi og utforskertrang.

Så du synes det er greit at barnehagepersonalet lar barna løpe i full fart mot hester? Greit at hestene skal tåle å passere lekende barn, men jeg synes ærlig talt at de osm har ansvar for barna bør gjøre noe når de setter av gårde mot hestene. Hva skal rytteren gjøre da? La være å ri i tilfelle barna er der? De går jo bare langs veien, det må de kunne gjøre uten å bli overfalt av 20 barn..

Liselotte
30-03-2009, 13:49

Skal høre med stalleieren, ja. For er ikke så hyggelig om man plutselig får beskjed om at en hest har bitt av en finger, sparket en unge i hodet eller noe (litt på kanten, men). :)

Det er ikke det jeg mener. Men jeg mener at når vi tross alt må forbi dem, når vi skal ut på tur, så må det da gå an å la være å løpe ut i veien den lille stunden vi rir forbi? :) Er jo tross alt privatveien opp til stallen, vår.

Vet jo såklart at det er vårt ansvar når vi er ute i trafikk og miljø med hesten. Hestene på stallen er "normale" hester. Det er småunger som bor der hvor hestene står, som både leker med akebrett, snowboard, 4hjulinger osv. Skriker gjør de også! Det er ikke det som er poenget. Poenget er det at man må bruke hodet, uansett. Og jeg mener at både rytteren OG (i dette tilfellet) barnehagetantene har et ansvar her. Sagt på en annen måte, da: er jo ikke vår skyld at de holder på der vi bor, heller :) Akkurat som at de ikke kan noe for at vi må forbi dem :)

Muzikaa
30-03-2009, 13:50
Unger er unger, de er uberegnelige, og man kan ikke kreve at de skal stå stille om man kommer ridende. Det jeg reagerer på er disse barnehagetantenes tafatthet og lite forståelse for hvor stor og sterk en hest er, og at det er uberegnelige dyr! Er man ute med en barnehage på tur, og det kommer en hest, så bør man kansje PRØVE å unngå at ungene løper oppi ræva på hesten...!! ??
Det å "ta seg til rette" på stallens område slik som du skriver her, er fullstendig ansvarsløst spør du meg, uavhengig av om de har fått tillatelse til å være der fra stalleier.

Sol
30-03-2009, 13:52
Så du synes det er greit at barnehagepersonalet lar barna løpe i full fart mot hester? Greit at hestene skal tåle å passere lekende barn, men jeg synes ærlig talt at de osm har ansvar for barna bør gjøre noe når de setter av gårde mot hestene. Hva skal rytteren gjøre da? La være å ri i tilfelle barna er der? De går jo bare langs veien, det må de kunne gjøre uten å bli overfalt av 20 barn..

Jeg personlig hadde tatt kontakt med barnehagen for å høre hvilken dager og hvilken tidspunkter de er i skogen, og holdt meg unna ja. I de fleste barnehager er det to eller tre dager i uken som er utedag. de fleste er da ute fra 10-14 på grunn av henting og levering, mat osv.. de fire timene tre dager i uka klarer jeg fint å trene hesten min et annet sted altså!

Det går an å jobbe MED naboene sine, i stedenfor å jobbe MOT dem;)

Ellers syns jeg tilbudet om å holde et lite kurs for barna og de ansatte hørtes brillijant ut. det vil gi de voksne litt følelsen av at hestejenter ØNSKER å ta hensyn, og barna masse glede og nyttig lærdom:)

Muzikaa
30-03-2009, 13:52

Enig her...!!!

EliFi
30-03-2009, 13:55
Skal høre med stalleieren, ja. For er ikke så hyggelig om man plutselig får beskjed om at en hest har bitt av en finger, sparket en unge i hodet eller noe (litt på kanten, men). :)

Det er ikke det jeg mener. Men jeg mener at når vi tross alt må forbi dem, når vi skal ut på tur, så må det da gå an å la være å løpe ut i veien den lille stunden vi rir forbi? :) Er jo tross alt privatveien opp til stallen, vår.

Vet jo såklart at det er vårt ansvar når vi er ute i trafikk og miljø med hesten. Hestene på stallen er "normale" hester. Det er småunger som bor der hvor hestene står, som både leker med akebrett, snowboard, 4hjulinger osv. Skriker gjør de også! Det er ikke det som er poenget. Poenget er det at man må bruke hodet, uansett. Og jeg mener at både rytteren OG (i dette tilfellet) barnehagetantene har et ansvar her. Sagt på en annen måte, da: er jo ikke vår skyld at de holder på der vi bor, heller :) Akkurat som at de ikke kan noe for at vi må forbi dem :)

Men kjære deg, barn tenker ikke sånn. Det er jo nettopp derfor man må passe på dem i trafikken også - triller en ball uti veien, så løper de etter den. De TENKER ikke på at hesten kan bli redd, de tenker "oi, se den fine hesten" - eller, "oi, på den ande siden av veien er det fint å stå for å se på hesten". Men er enig med deg i at barnehagepersonalet absolutt har et ansvar, og synes det er litt rart at de ikke prøver å samle og roe troppene når dere rir forbi!

Bare for å dra en liten paralell: I sommer så hadde jeg med sønnen min på 2.5 år på butikk. Da vi skulle gå ut fra butikken fikk han øye på en kjempestilig motorsykkel, og løp rett ut i veien før jeg rakk å sukke for meg. Jeg fikk tak i hetta på jakken hans, og rakk akkurat å trekke ham unna bilen som kom i mot. Det gikk så fort, og det var så forferdelig nære på, - tenk deg da barnehagepersonalet som kanskje har 4-5 stk de skal passe på samtidig. Det går nesten ikke an :S

Nina
30-03-2009, 13:56
Jeg personlig hadde tatt kontakt med barnehagen for å høre hvilken dager og hvilken tidspunkter de er i skogen, og holdt meg unna ja. I de fleste barnehager er det to eller tre dager i uken som er utedag. de fleste er da ute fra 10-14 på grunn av henting og levering, mat osv.. de fire timene tre dager i uka klarer jeg fint å trene hesten min et annet sted altså!

Ellers syns jeg tilbudet om å holde et lite kurs for barna og de ansatte hørtes brillijant ut. det vil gi de voksne litt følelsen av at hestejenter ØNSKER å ta hensyn, og barna masse glede og nyttig lærdom:)

Så de skal la være å ri på SIN private vei fordi barnehagen er der da? Det hadde faktisk ikke jeg gått med på. På noen staller er det bare en vei ut fra stallen, og om dette er en slik vei er de fanget der fordi barnehagepersonalet ikke har kontroll på barna. Nei, det synes jeg blir for dumt.

Ville heller tatt opp dette med ledelsen på barnehage og fått til et kurs og lært barna hvordan de skal oppføre seg rundt dyr. Og ikke minst tatt opp emd personalet hva som i verste fall kan skje om et barn løper inn i bakbeina til en hest.

Liselotte
30-03-2009, 13:56
Og barn er barn!

1) Garantert, fordi dette er et område barnehagen har fått lov av grunneier å benytte som uteområde.. hvilket er en del av kravet for mange barnehager at de har.

2) Jeg har aldri, i mine 20 år med hest, sett en vetug hest som ikke gjør alt den kan for å prøve å IKKE skade barn. de ser folk som er under meteren og, og veloppdragne hester løper ikke ned folk med vitende og vilje.. de prøver alle andre utveier først.

De har garantert søkt grunneier om lov til å holde til på den plassen i skogen. de har fem barn pr voksen.. prøvd å passe på 5 unger samtidig i alderen 3-5 år? Du har EN hest, og er ET menneske.. og du har ansvaret for at hesten din er vant til det miljøet dere skal trene i!

Det som er uthevet:
1) Her var det snakk om at de kom til å komme tilbake på stallområdet. :)

2) Det er sant. Men når hesten får barn på alle kanter, så er det fort gjort uansett :)

Akkurat! Hester bør tåle normal støy, trafikk osv. når de rides ute blant folk og kjøretøy, men at 20 barn kommer løpende mot hesten, vel... Er vel ikke hverdagskost, er det? :)

Unger er unger, de er uberegnelige, og man kan ikke kreve at de skal stå stille om man kommer ridende. Det jeg reagerer på er disse barnehagetantenes tafatthet og lite forståelse for hvor stor og sterk en hest er, og at det er uberegnelige dyr! Er man ute med en barnehage på tur, og det kommer en hest, så bør man kansje PRØVE å unngå at ungene løper oppi ræva på hesten...!! ??
Det å "ta seg til rette" på stallens område slik som du skriver her, er fullstendig ansvarsløst spør du meg, uavhengig av om de har fått tillatelse til å være der fra stalleier.

Stå stille trenger de ikke :) Men setter pris på om de hadde latt være å løpe ut i veien, når vi kommer. De kan skrike og leke så mye de vil når de holder til på jordet (hvor de aker osv) og inni skogen. Om hesten skvetter da, ja, da går det ikke utover andre enn meg (og evt. hesten). Men når de kommer UT PÅ VEIEN, da er de faretruende nærme, synes jeg :)

Harneshaug
30-03-2009, 14:02
Eneste som nytter her er å lage et opplegg med gjensidig info arrangert av stalleier og styrer i barnehagen.
Lær ungene å omgås med hest, ikke peppre dem med en "alt de IKKE må gjøre" rundt hest, men lær dem hva og hvordan :)

For unger er det å gi mat det samme som å være snill ;) Om høyet er dårlig eller ikke skjønner jo ikke de. Sikkert ikke de ansatte heller om de ikke er hestenerder.

Jeg har hatt barnehagen på besøk her og de voksne tror jeg lærte mer enn ungene for å si det slik. Det var i alle fall veldig positivt og stor stas og de lærte det helt grunnleggende om hvordan det er lurest å oppføre seg rundt hest.
Det gjorde stort inntrykk, men man må gjøre det positivt og ikke bare ramse opp alt de ikke må gjøre...

Det viste seg fort at de eldste ungene tok saken i egne hender og var flinke å minne de yngre mer vimsete på at de skulle passe seg osv.
De fikk børste og lære at man mater hestn fra bakken, ikke fra hånden, de fikk ri litt og leie.

Når man er utenfor stallens område og må ri gjennom områder med barn er det uansett ditt ansvar. Man rir ikke gjennom et område fult av barn om hesten ikke er sikker, slik er det bare.
Ungene blir ekstatiske og tenker ikke, de reagerer spontant, akkurat som hestene.
Da er det de ansatte sin oppgave å passe på, men da må de vite HVA de skal skal passe og hvordan :)

Liselotte
30-03-2009, 14:03

Så de skal la være å ri på SIN private vei fordi barnehagen er der da? Det hadde faktisk ikke jeg gått med på. På noen staller er det bare en vei ut fra stallen, og om dette er en slik vei er de fanget der fordi barnehagepersonalet ikke har kontroll på barna. Nei, det synes jeg blir for dumt.

Ville heller tatt opp dette med ledelsen på barnehage og fått til et kurs og lært barna hvordan de skal oppføre seg rundt dyr. Og ikke minst tatt opp emd personalet hva som i verste fall kan skje om et barn løper inn i bakbeina til en hest.

Dette er den eneste veien utifra stallen nå på vinteren, så da blir jo alternativet å ri på bane.

Jeg jobber da ikke MOT dem, hvor har du det ifra? Om du har fått inntrykk av at jeg gjør det, så må jeg bare rette opp igjen det: jeg vil bare at ingen skal bli skadet, og enda verre er det jo om det skjer pga. slepphendte barnehagetanter.

Men kjære deg, barn tenker ikke sånn. Det er jo nettopp derfor man må passe på dem i trafikken også - triller en ball uti veien, så løper de etter den. De TENKER ikke på at hesten kan bli redd, de tenker "oi, se den fine hesten" - eller, "oi, på den ande siden av veien er det fint å stå for å se på hesten". Men er enig med deg i at barnehagepersonalet absolutt har et ansvar, og synes det er litt rart at de ikke prøver å samle og roe troppene når dere rir forbi!

Bare for å dra en liten paralell: I sommer så hadde jeg med sønnen min på 2.5 år på butikk. Da vi skulle gå ut fra butikken fikk han øye på en kjempestilig motorsykkel, og løp rett ut i veien før jeg rakk å sukke for meg. Jeg fikk tak i hetta på jakken hans, og rakk akkurat å trekke ham unna bilen som kom i mot. Det gikk så fort, og det var så forferdelig nære på, - tenk deg da barnehagepersonalet som kanskje har 4-5 stk de skal passe på samtidig. Det går nesten ikke an :S

Det er klart. Jeg vet at det fort kan skje - barn er over alle hauger før man får sukk for seg. Jeg skulle bare ønske at disse barnehagetantene kunne skjønt hvor skummelt det er om noe skjer.

Oi, godt at du fikk tak i han! Huff...

Sol
30-03-2009, 14:06
Guri som dere skriver.. skulle havna etter innlegget til Nina det her;)

Jeg tror det er noen her som har vært litt for lite sammen med barn på 3-5 år jeg... Selv om man har kontroll på 19 barn, så kan det godt hende at det 20 barnet ikke hører.. hva gjør man da? glemmer de 19 og løper etter den 20? da skal garantert de 19 hjelpe til å hente den 20.. Sånn er det bare.

Jeg ville først og fremst undersøkt om barnehagen har søkt grunneier om lov til å benytte dette området til barnehagens uteaktiviteter. det har de 99% sikkert, siden de er lovpålagte å gjøre det. HVIS de har det, så er dette området faktisk å regne som en del av barnehagen i det tidsrommet de har søkt om å få være der av grunneier. er det sånn så er det de som har hest som skal spørre BARNEHAGEN om lov til å ri igjennom området deres, såvidt jeg kan forstå.

Hvis dette er et stort problem for oppstallørene, og grunnen det er snakk om ligger på stalleiers eiendom, så får faktisk oppstallørene ta dette opp med stalleier og forklare problematikken. jeg syns uansett det er flisespikking at man ikke kan holde seg vekk fra den veien og feks ri bane de dagene det er snakk om..

Hvis man undersøker hvordan dette egentlig henger sammen og tar en prat med styrer i barnehagen og gruneier, så er jeg sikker på at man kan komme fram til gode løsninger for alle parter. barnehager har handlingsplaner, som sikkert kan slås opp i stallen med en gang de blir gitt ut til foresatte, sånn at alle på stallen vet når de kan risikere å møte 20 vikinger i skogen. barnehagen har også retningslinjer på hvor kaldt feks det kan være når de skal være ute. dette kan også slås opp. de har og et telefonnummer man kan ringe til dersom man er i tvil om man kan komme til å møte barn der eller ikke.. Det TRENGER ikke være så vanskelig å sørge for at alle kan kose seg i skogen;)

Nina
30-03-2009, 14:09
Jeg tror det er noen her som har vært litt for lite sammen med barn på 3-5 år jeg... Selv om man har kontroll på 19 barn, så kan det godt hende at det 20 barnet ikke hører.. hva gjør man da? glemmer de 19 og løper etter den 20? da skal garantert de 19 hjelpe til å hente den 20.. Sånn er det bare.

Jeg ville først og fremst undersøkt om barnehagen har søkt grunneier om lov til å benytte dette området til barnehagens uteaktiviteter. det har de 99% sikkert, siden de er lovpålagte å gjøre det. HVIS de har det, så er dette området faktisk å regne som en del av barnehagen i det tidsrommet de har søkt om å få være der av grunneier. er det sånn så er det de som har hest som skal spørre BARNEHAGEN om lov til å ri igjennom området deres, såvidt jeg kan forstå.

Hvis dette er et stort problem for oppstallørene, og grunnen det er snakk om ligger på stalleiers eiendom, så får faktisk oppstallørene ta dette opp med stalleier og forklare problematikken. jeg syns uansett det er flisespikking at man ikke kan holde seg vekk fra den veien og feks ri bane de dagene det er snakk om..

Hvis man undersøker hvordan dette egentlig henger sammen og tar en prat med styrer i barnehagen og gruneier, så er jeg sikker på at man kan komme fram til gode løsninger for alle parter. barnehager har handlingsplaner, som sikkert kan slås opp i stallen med en gang de blir gitt ut til foresatte, sånn at alle på stallen vet når de kan risikere å møte 20 vikinger i skogen. barnehagen har også retningslinjer på hvor kaldt feks det kan være når de skal være ute. dette kan også slås opp. de har og et telefonnummer man kan ringe til dersom man er i tvil om man kan komme til å møte barn der eller ikke.. Det TRENGER ikke være så vanskelig å sørge for at alle kan kose seg i skogen;)

Veien er fremdeles stallens område, for barnehagen har ikke søkt om å bruke den. For å flisespikke litt til.;)

Men ja, det bør være mulig å få snakket med ledelsen i barnehagen om dette og løse det UTEN at noen må holde seg på banen 2-3 dager i uka i fare for å møte 20 unger..

Liselotte
30-03-2009, 14:09
Eneste som nytter her er å lage et opplegg med gjensidig info arrangert av stalleier og styrer i barnehagen.
Lær ungene å omgås med hest, ikke peppre dem med en "alt de IKKE må gjøre" rundt hest, men lær dem hva og hvordan :)

For unger er det å gi mat det samme som å være snill ;) Om høyet er dårlig eller ikke skjønner jo ikke de. Sikkert ikke de ansatte heller om de ikke er hestenerder.

Jeg har hatt barnehagen på besøk her og de voksne tror jeg lærte mer enn ungene for å si det slik. Det var i alle fall veldig positivt og stor stas og de lærte det helt grunnleggende om hvordan det er lurest å oppføre seg rundt hest.
Det gjorde stort inntrykk, men man må gjøre det positivt og ikke bare ramse opp alt de ikke må gjøre...

Det viste seg fort at de eldste ungene tok saken i egne hender og var flinke å minne de yngre mer vimsete på at de skulle passe seg osv.
De fikk børste og lære at man mater hestn fra bakken, ikke fra hånden, de fikk ri litt og leie.

Når man er utenfor stallens område og må ri gjennom områder med barn er det uansett ditt ansvar. Man rir ikke gjennom et område fult av barn om hesten ikke er sikker, slik er det bare.
Ungene blir ekstatiske og tenker ikke, de reagerer spontant, akkurat som hestene.
Da er det de ansatte sin oppgave å passe på, men da må de vite HVA de skal skal passe og hvordan :)

Ja, de mener jo ikke noe vondt med det. Så jo ut som om de koste seg, i det minste, hehe.

Det med å ha et sånt "infomøte/kurs" om hest er jo i bunn og grunn en god idé. Men vi er bare 4 hester her, og ingen av den er utpregede barnehester, desverre. Men går jo an å ta en prat med disse tantene å gi dem litt skikkelig info, da.

Bare for å ha sagt det, så pleier jeg så og si alltid å gå av hesten og leie forbi barna. Men når jeg må på denne veien (eneste veien som går ut fra stallen) for å komme ut på tur, hva mer synes du/dere jeg får gjort, enn å:

- Gå av hesten og leie den
- Si ifra til tantene og barna, på en hyggelig måte, at det hadde vært veldig fint om de holdt avstand til hesten når jeg går forbi. Er det for mye å forlange? Forstyrrer jo ikke barnehagen jeg, fordi jeg rir på veien. Barna skal vel ikke sitte midt i veien å leke, skal de? :)

Sol
30-03-2009, 14:11
Veien er fremdeles stallens område, for barnehagen har ikke søkt om å bruke den. For å flisespikke litt til.;)

Men ja, det bør være mulig å få snakket med ledelsen i barnehagen om dette og løse det UTEN at noen må holde seg på banen 2-3 dager i uka i fare for å møte 20 unger..

Veier er ikke privat område i det hele tatt de, om det ikke er satt opp et skilt der det står "privat vei";)

Nina
30-03-2009, 14:13
Veier er ikke privat område i det hele tatt de, om det ikke er satt opp et skilt der det står "privat vei";)

Nei, men da kan jo heller ikke barnehagen legge beslag på den.;)

Liselotte
30-03-2009, 14:14
Gurimalla.. :lol: Ble stor oppstandelse, dette her. :D

Hovedsaken i dette innlegget mitt var vel at jeg blir overrasket over hvor lett disse tantene så ut til å ta "informasjonen" min, når jeg fortalte det klart og tydelig til dem.

Hovedsaken var altså ikke det at vi må ri forbi barna, og/eller at det "er i veien for oss".
Men at jeg synes det er frekt gjort å valse sånn rundt på stallområdet, ikke tenke sikkerhet når man omgås hester osv.

Liselotte
30-03-2009, 14:15

Vet ikke om det er privat vei, eller ikke. Men dette er tross alt den eneste veien ut i fra stallen/huset der, så synes ikke man kan forlange at vi skal la vær å ri ut på tur fordi barnehagen er der, altså.

;)

Sol
30-03-2009, 14:16

Jo på lik linje med at ryttere kan det, og derfor må man sikre seg at hesten man rir på er sikker i forhold til de farer man møter når man er ute å rir. Er den ikke det, må man unngå å ri der til den blir det. Eller på de tidspunktene man risikerer å møte ting hesten ikke takler.

Sol
30-03-2009, 14:18
Vet ikke om det er privat vei, eller ikke. Men dette er tross alt den eneste veien ut i fra stallen/huset der, så synes ikke man kan forlange at vi skal la vær å ri ut på tur fordi barnehagen er der, altså.

;)

Hvis det er en privat vei, står det et skilt i enden av veien om at det er det. Hvem grunneier(e) er det som eier veien?

Og som nevnt tidligere.. at de kommer inn på gården og mater hestene er jeg HELT enig i at ikke er akseptabelt.

Nina
30-03-2009, 14:21
JEG hadde i hvert fall ikke latt være å ri der pga barnehagen. Det gjør meg nok til et forferdelig menneske. Hadde tatt en alvorsprat med disse barnehagetantene i hvert fall. Og de har vel strengt tatt ikke lov til å dra på tur med flere barn enn de kan ha kontroll på. Dette er veldig strengt i skoleverket, så regner med det er det for barnehager også. (Ja, jeg vet man aldri kan garantere kontroll på barn, men når barnehagen VET det er hester der så må også de ta litt ansvar..)

Liselotte
30-03-2009, 14:23
Jo på lik linje med at ryttere kan det, og derfor må man sikre seg at hesten man rir på er sikker i forhold til de farer man møter når man er ute å rir. Er den ikke det, må man unngå å ri der til den blir det. Eller på de tidspunktene man risikerer å møte ting hesten ikke takler.

Hesten(e) er sikker, den. Men en hest er da aldri 100% sikker, i alle situasjoner? Alle hestene takler barn - er flere barn som bor der hvor jeg har hest oppstallet.

Men poenget mitt er at man ikke trenger å gå opp "i rævva på hesten med vilje" (bare et uttrykk), skjønner? :)

Liselotte
30-03-2009, 14:24
http://i56.photobucket.com/albums/g186/liselur/jadajada.jpg

Kart...

Liselotte
30-03-2009, 14:29
Hvis det er en privat vei, står det et skilt i enden av veien om at det er det. Hvem grunneier(e) er det som eier veien?

Og som nevnt tidligere.. at de kommer inn på gården og mater hestene er jeg HELT enig i at ikke er akseptabelt.

Vet ikke hvem som eier veien.

Nei, det er ihvertfall ikke akseptabelt!

Jeg vet jo at jeg har (hoved)ansvaret for at hesten jeg rir på oppfører seg ute blant "folk og fe", men det må jo gå an å legge litt velvilje til for den motsatte parten også? :)

Og som sagt så har ikke dette (-å ri forbi dem) vært et stort problem, men jeg vil bare ikke at noen skal bli skadet. Så derfor må både RYTTER og tanter bruke hodet.

JEG hadde i hvert fall ikke latt være å ri der pga barnehagen. Det gjør meg nok til et forferdelig menneske. Hadde tatt en alvorsprat med disse barnehagetantene i hvert fall. Og de har vel strengt tatt ikke lov til å dra på tur med flere barn enn de kan ha kontroll på. Dette er veldig strengt i skoleverket, så regner med det er det for barnehager også. (Ja, jeg vet man aldri kan garantere kontroll på barn, men når barnehagen VET det er hester der så må også de ta litt ansvar..)

Jeg kommer ikke til å slutte å ri på tur når de er der, ihvertfall :lol: Men som jeg sa til Sol over her, så er ikke dette et stort problem. Men det er "stort nok" til at jeg tenker på det. Ulykker kan jo skje selv om hesten ikke skvetter. Hesten kan jo f.eks bare flytte på seg, og ende opp med å dytte ned en unge, ikke sant?

Jeg har ihvertfall helt siden jeg var liten lært at man ikke går bak en hest - dette trodde jeg var allemannslære :p

Men når ungeflokken attpåtil skal komme opp rundt stallen, rundt innhegningen, rundt meg når jeg leier hester ut og inn til innhegningen osv, ja... Det skjønner jeg ikke.

Sol
30-03-2009, 14:32

Har ikke sagt at noen skal la være å ri der pga barnehagen jeg, bortsett fra meg selv, for JEG hadde ikke gjort det. I barnehagen kan det være max fem barn pr voksen. dvs at man har bruk for fem øyne og minst like mange armer når unger ser noe "kjempespennende" i den alderen de er i. Hva legger du i kontroll da? løpestreng?

Jeg hadde også tatt en prat med barnehagen, akkurat som jeg gjorde med de åtte barna og foreldrene som akte på veien til huset mitt i vinter.. fortalt dem at hester er store, tunge og snille, men at man ALDRI må gå bak en hest, for da kan den få spraket ved et uhell, og at når man løper i full fart mot en hest så må man stoppe noen meter unna og la hesten komme de siste meterne bort for å hilse.. Og at hester bare skal ha mat fra eierne sine ellers kan de få vondt magen, men at de kan få hjelpe til å fore om de spør;) det var lett her ute, fordi det bare var åtte barn og yngstemann sikkert var sju.. jeg hadde vel hatt et større problem dersom de var 20 og alle under 6. da må ting repeteres noen ganger før det sklir inn..

Sol
30-03-2009, 14:34
Jeg har ihvertfall helt siden jeg var liten lært at man ikke går bak en hest - dette trodde jeg var allemannslære :p

Nei det er det ikke, fordi alle barn har ikke tilgang på dyr hjemme eller i sammenheng med barnehage;)

Men når ungeflokken attpåtil skal komme opp rundt stallen, rundt innhegningen, rundt meg når jeg leier hester ut og inn til innhegningen osv, ja... Det skjønner jeg ikke.

Nei DET skjønner ikke jeg heller..

Liselotte
30-03-2009, 14:35
Har ikke sagt at noen skal la være å ri der pga barnehagen jeg, bortsett fra meg selv, for JEG hadde ikke gjort det. I barnehagen kan det være max fem barn pr voksen. dvs at man har bruk for fem øyne og minst like mange armer når unger ser noe "kjempespennende" i den alderen de er i. Hva legger du i kontroll da? løpestreng?

Jeg hadde også tatt en prat med barnehagen, akkurat som jeg gjorde med de åtte barna og foreldrene som akte på veien til huset mitt i vinter.. fortalt dem at hester er store, tunge og snille, men at man ALDRI må gå bak en hest, for da kan den få spraket ved et uhell, og at når man løper i full fart mot en hest så må man stoppe noen meter unna og la hesten komme de siste meterne bort for å hilse.. Og at hester bare skal ha mat fra eierne sine ellers kan de få vondt magen, men at de kan få hjelpe til å fore om de spør;) det var lett her ute, fordi det bare var åtte barn og yngstemann sikkert var sju.. jeg hadde vel hatt et større problem dersom de var 20 og alle under 6. da må ting repeteres noen ganger før det sklir inn..

Og da har du jo egentlig gjort det samme som vi har gjort. Men ting synker tydeligvis ikke helt inn i vårt tilfelle :)

Nina
30-03-2009, 14:36
Hvis jeg var barnehagetante og skulle ut med 20 unger der jeg vet det er hester og sikkert også biler (det er jo en vei), så skulle jeg vært ganske så sikker på at jeg hadde mulighet til å stoppe disse før jeg hadde dratt dit. En av disse ungene kan jo like gjerne tulle seg uti veien foran en bil, så om de driver så tett ved veien at de lett kan løpe ut dit uten at noen rekker å stoppe dem så vil jeg si det er manglende sikkerhet inne i bildet.

Liselotte
30-03-2009, 14:39
Nei DET skjønner ikke jeg heller..

Egentlig tror jeg at vi er ganske så enige, men at du har oppfattet meg som vrang eller noe sånn? :p

Men jeg fikk litt bakoversveis når jeg i dag opplevde at barnehagetantene ikke så ut til å ta meg helt på alvor når jeg fortalte dem div. ting. Og det er vel i bunn og grunn hovedsaken til at jeg lagde dette innlegget. Tar de virkelig sikkerheten til barna så lett?

Sol
30-03-2009, 14:39
Ja dersom dette er en trafikkert vei er jeg helt enig. trodde det var snakk om en gårdsvei?

Liselotte
30-03-2009, 14:40
Hvis jeg var barnehagetante og skulle ut med 20 unger der jeg vet det er hester og sikkert også biler (det er jo en vei), så skulle jeg vært ganske så sikker på at jeg hadde mulighet til å stoppe disse før jeg hadde dratt dit. En av disse ungene kan jo like gjerne tulle seg uti veien foran en bil, så om de driver så tett ved veien at de lett kan løpe ut dit uten at noen rekker å stoppe dem så vil jeg si det er manglende sikkerhet inne i bildet.

Det er heldigvis lite trafikk akkurat på den veistrekken, fordi det bare er huset til stalleier "på toppen der". Men er veldig enig i det du skriver!

Harneshaug
30-03-2009, 14:41
Be stalleier om å ta kontakt med styrer i barnehagen, på den måten blir det gjort i ordnede former :)

Liselotte
30-03-2009, 14:45
Føler at jeg ikke kommer frem med budskapet mitt her! *hjelp* Hehe.

Det er kjempe fint at barnehagen er ute - det er jo flott natur her!
Men når de har "skogkrullen" sin og jordet å ake på, hvorfor skal de da ut i veien? Jo, selvfølgelig vil de jo ut i veien fordi vi kommer med hest(er), og barn er jo generelt veldig interessert i dyr, og tenker ikke konsekvenser.

Men, de ser oss jo i god tid før vi er rett ved siden av dem, så om det da befinner seg barn nær veien/i veien, hadde det jo godt an å be barna komme seg ut av veien? :) Man trenger ikke å "gjørs" på å lage skumle situasjoner, om de kan unngås? :)

Om en unge da likevel smetter ut i veien, så er det "sånt som hender" og hesten hadde nok sannsynligvis ikke leet på et øre. Men poenget er at man ikke kan se fremtiden, og at man derfor må være litt "føre-var". :)

Sol
30-03-2009, 14:46
Egentlig tror jeg at vi er ganske så enige, men at du har oppfattet meg som vrang eller noe sånn? :p

Men jeg fikk litt bakoversveis når jeg i dag opplevde at barnehagetantene ikke så ut til å ta meg helt på alvor når jeg fortalte dem div. ting. Og det er vel i bunn og grunn hovedsaken til at jeg lagde dette innlegget. Tar de virkelig sikkerheten til barna så lett?

Neida, ikke oppfattet deg somvrang.. men oppfattet dette som et todelt problem:
1: ungene kommer inn på privat gårdsplass og tar seg til rette med hester og foring osv, tanter gjør ingenting: ikke akseptabelt!

2: ungene er ute i skogen og leker på "sitt" uteområde som du må ri igjennom(siden de leker på både den ene og den andre siden av veien), hvilket de har like stor rett til som du har til å ri der.

Jeg mener IKKE at det ikke skal gjøres noe for at ungene kan lære å omgås dyr på en bedre måte, eller at de ansatte ikke kan få bedre opplæring i hvordan de kan sikre at ingen blir skadd eller syke av de som ikke kan passe på seg sjøl.

Og jeg håper virkelig at ikke de er så sløve med sikkerheten til unger i barnehage, siden jeg har to stykk i barnehage sjøl:shock:

Liselotte
30-03-2009, 14:47
Be stalleier om å ta kontakt med styrer i barnehagen, på den måten blir det gjort i ordnede former :)

Ja. Kommer jo ingen vei ved å diskutere på et forum, haha! :)
Er jo såklart noe sånt som må gjøres.

Men det å ta ansvar for sin egen (og andres sikkerhet, som i en barnehage), det burde gå begge veier, og ikke bare være relatert til oss ryttere.

Harneshaug
30-03-2009, 14:47
Nettopp derfor mitt svar :) Ordnede former, formelle henvendelser, mye mer effektivt enn forklaringer der og da ;)

Liselotte
30-03-2009, 14:51
1: ungene kommer inn på privat gårdsplass og tar seg til rette med hester og foring osv, tanter gjør ingenting: ikke akseptabelt!

2: ungene er ute i skogen og leker på "sitt" uteområde som du må ri igjennom(siden de leker på både den ene og den andre siden av veien), hvilket de har like stor rett til som du har til å ri der.

Jeg mener IKKE at det ikke skal gjøres noe for at ungene kan lære å omgås dyr på en bedre måte, eller at de ansatte ikke kan få bedre opplæring i hvordan de kan sikre at ingen blir skadd eller syke av de som ikke kan passe på seg sjøl.

Og jeg håper virkelig at ikke de er så sløve med sikkerheten til unger i barnehage, siden jeg har to stykk i barnehage sjøl:shock:

Der har du det, ja!

Vi har like stor rett til å ferdes på veien. :) Hvilket betyr at begge parter må ta hensyn til hverandre.

Det er kanskje lettere for meg som er én og som har én hest å passe på, enn tre-fire tanter og 20 barn (har ikke peiling på antallet). Det er jeg klar over.

Men barn på den alderen og dyr er i grunn litt like; de gjør begge uforutsette ting, fordi de ikke alltid er så fornuftige.

Derfor mener jeg at det er opp til begge parter å tenke sikkerhet, og om det da betyr at barnehagebarna må la være å gå på veien, løpe skrikende mot oss, så mener jeg at de burde la være å gjøre det.

For såklart skal hesten være såpass miljøtrente at de tåler litt bråk og støy, men man har aldri noen garanti for at hesten ikke gjør sånn og sånn. Om man skal være 100 % sikker på at hesten ikke gjør noe "galt", så burde jo ingen vært ute blant folk og biler osv.

Men grunnen til at jeg blir litt provosert, som overskriften sier, er jo at tantene ikke tar dette på alvor. Og det skremmer meg litt, for som du sier:

Nei, nettopp. Og derfor blir jeg så engasjert. Er jo barna dette vil gå mest utover, om det først skjer noe :( Tantene er jo uvitne (lyser jo på lang vei), men når både jeg, mamma og Kristin har sagt ifra om dette flere ganger, og det virker som om det ikke synker inn, synes du ikke da at det er lov til å bli litt oppgitte? :/

Helenepia
30-03-2009, 14:54
Jesus!! De barnehagetantene burde fått seg en kakk i hue!! MAKAN! Jeg er enig i at barna må få lov til å leke, men å løpe ut i veien UTENFOR området/skogen de skal være i burde de ikke få lov til å gjøre uansett. Tenk om det kommer en bil i full fart opp den veien akurat i det ungen løper ut i veien?? Da smeller det, og det blir flat unge! Og alle vet at hester kan sparke, så de burde absolutt holde ungene unna veien når hestene kommer! De kan være inni skogen der dem skal være, ikke på veien, der har dem ingenting å gjøre!
Og å komme å ta seg sånn tilrette på stallområdet er helt bak mål! Disse barnehagetantene er jo helt sprengt i huet! Jeg ville ikke plassert ungen min(hvis jeg hadde en:p) I den barnehagen hvis de som jobber der er så tafatte og ikke bryr seg om ungenes sikkerhet. Lurer på hvor høy statistikken dems for skada unger er i den barnehagen :p Hjelpes! Her må noe gjøres før noen unger blir påkjørt/sparket etc..

Elenion
30-03-2009, 15:16
Jeg har ikke lest alle postene her, bare de første, men jeg synes kanskje noen av dere over-"dramatiserer" hvor gale barn er..hehe. Det er ikke SÅ vanskelig å passe på en flokk barn. Bhg jeg jobbet i har gått masse på tur i Oslo sentrum, av og på tbaner og over og langs traffikerte veier osv, og det har aldri vært noe problem å holde styr på barna.. Jeg synes de som jobber i barnehagen bør ta det ansvare og prøve å passe på at barna ikke løper ut i veien mot hestene når dere kommer ridende.. :)

Det forutsetter såklart at de forstår at det kan være farlig, så noe slags infokurs eller liknende høres ut som en veldig god ide.

Irene2905
30-03-2009, 15:17
Jeg syntes ihvertfall at det er frekt av ungene, eller ihvertfall barnehagetantene å la ungene mate hestene med dårlig for og sånn.. Det er ikke deres hester.. Er enig med deg ;)

Liselotte
30-03-2009, 15:23
Jeg syntes ihvertfall at det er frekt av ungene, eller ihvertfall barnehagetantene å la ungene mate hestene med dårlig for og sånn.. Det er ikke deres hester.. Er enig med deg ;)

Ungene vet ikke bedre, og sannsynligvis ikke tantene heller (at høyet var dårlig). Det er sikkerheten til barna jeg er mest opptatt av her. Men man burde jo generelt ikke fore hester med ting man ikke vet hva er, og når det attpåtil er andres hester og andres eiendom, så blir det straks litt verre også.

Liselotte
30-03-2009, 15:25
Jeg har ikke lest alle postene her, bare de første, men jeg synes kanskje noen av dere over-"dramatiserer" hvor gale barn er..hehe. Det er ikke SÅ vanskelig å passe på en flokk barn. Bhg jeg jobbet i har gått masse på tur i Oslo sentrum, av og på tbaner og over og langs traffikerte veier osv, og det har aldri vært noe problem å holde styr på barna.. Jeg synes de som jobber i barnehagen bør ta det ansvare og prøve å passe på at barna ikke løper ut i veien mot hestene når dere kommer ridende.. :)

Det forutsetter såklart at de forstår at det kan være farlig, så noe slags infokurs eller liknende høres ut som en veldig god ide.

! :)

Vi har flere ganger fortalt dem at det ikke er lurt å løpe ut i veien osv, når det kommer hester.

Issa
30-03-2009, 15:31
Problemet er vel at disse tantene ikke skjønner at (og hvor lett) det kan oppstå farlige situasjoner, ikke at de ikke tar sikkerheten alvorlig. De vet ikke hvor lett en hest kan bli skremt, og hva som kan skje da. De ville jo ikke sett at en hest var sint med ørene klistra og tenna blotta, det er jeg sikker på. Folk som ikke er vant med dyr er helt bak mål på området. Skulle hatt no videoer av skremte hester (i hverdagssituasjoner) å vise dem, så kanskje de hadde skjønt det :p (tantene altså)

Pernooh
30-03-2009, 15:32
Men hva er egentlig greia her, at hesten din blir redd, eller er det ungene du tenker på?

Nimbus
30-03-2009, 15:33
At unger bråker og løper rundt på veien må man sikkert tåle (desverre), at de krekser rundt i stallen og klår på hester, og håndforer dem er TOTALT uakseptabelt, og jeg hadde tatt kontakt med barnehagen og gitt dem beskjed om at de har med å passe på at det ALDRI skjer igjen. At høyet i tillegg er dårlig kan de jo ikke vite, men lett å unngå ved å ikke være så sykt frekk at man tar seg til rette og gir andre folk sine hester mat i det hele tatt...

Om ikke barnehagetantene vil høre på fornuft når du prøver å fortelle dem om sikkerhet må du kontakte ledelsen i barnehagen, evt foreldre?

Jeg synes dessuten at barnehageansatte skal hindre ungene i å løpe ut i veien uansett... Jada, jeg er ansvarlig for å ha kontroll på hesten min, men der er biler etc også, og hadde jeg vært forelder her hadde jeg vært lite fornøyd

Liselotte
30-03-2009, 15:38
Problemet er vel at disse tantene ikke skjønner at (og hvor lett) det kan oppstå farlige situasjoner, ikke at de ikke tar sikkerheten alvorlig. De vet ikke hvor lett en hest kan bli skremt, og hva som kan skje da. De ville jo ikke sett at en hest var sint med ørene klistra og tenna blotta, det er jeg sikker på. Folk som ikke er vant med dyr er helt bak mål på området. Skulle hatt no videoer av skremte hester (i hverdagssituasjoner) å vise dem, så kanskje de hadde skjønt det :p (tantene altså)

Det har jeg skjønt, for å si det sånn :p

Derfor har jeg prøvd å forklare dem hva som kan skje. Og at de da fortsetter i samme løype, det er det som gjør meg litt betenkt.

God idé! Da er ikke hestene særlig vakre... :lol:

Men hva er egentlig greia her, at hesten din blir redd, eller er det ungene du tenker på?

Er jo selvfølgelig først og fremst ungene jeg tenker på! Stakkars! Jeg vil jo selvfølgelig ikke at det skal bli skadet.

Trodde dette var ganske klart hvis du leser igjennom det jeg har skrevet ;)

At unger bråker og løper rundt på veien må man sikkert tåle (desverre), at de krekser rundt i stallen og klår på hester, og håndforer dem er TOTALT uakseptabelt, og jeg hadde tatt kontakt med barnehagen og gitt dem beskjed om at de har med å passe på at det ALDRI skjer igjen. At høyet i tillegg er dårlig kan de jo ikke vite, men lett å unngå ved å ikke være så sykt frekk at man tar seg til rette og gir andre folk sine hester mat i det hele tatt...

Om ikke barnehagetantene vil høre på fornuft når du prøver å fortelle dem om sikkerhet må du kontakte ledelsen i barnehagen, evt foreldre?

Jeg synes dessuten at barnehageansatte skal hindre ungene i å løpe ut i veien uansett... Jada, jeg er ansvarlig for å ha kontroll på hesten min, men der er biler etc også, og hadde jeg vært forelder her hadde jeg vært lite fornøyd

Helt enig med deg i alt du skriver. :)

lil_julie
30-03-2009, 15:41
Når det gjelder barn på stallens område har jeg faktisk hatt lignende opplevelser. Ikke med barnehager, men foreldre. Da i form av unger på vei inn under gjerdet i en luftegård med tre hester.

Hestene det er snakk om er kjempesnille de, men det er ofte litt tull dem imellom, pluss at de ofte har mat der, og da blir det jo litt knuffing rundt matfatet, i og med at naboens mat alltid er bedre...

En liten "beskjed" og truende bakbein, kombinert med en unge som ikke kab bedømme situasjonen. HJELP

Pernooh
30-03-2009, 15:42
Er jo selvfølgelig først og fremst ungene jeg tenker på! Stakkars! Jeg vil jo selvfølgelig ikke at det skal bli skadet.

Trodde dette var ganske klart hvis du leser igjennom det jeg har skrevet ;)

Jeg har ikke lest gjennom absolutt alt her.

Da er det bare en ting å gjøre da; snakke med barnehagen eller barnehagetantene å si ifra at de bør være forsiktige når dere er ute å rir.

*Luna*
30-03-2009, 15:42
Jeg bare lurer på en ting jeg altså... Når en barnehage er ute på tur, som i dette tilfellet, og barn løper ut i veien rett foran en hest, er det ikke barnehagetantene sitt ansvar å sørge for at skader ikke skjer? Det samme gjelder vel når de beveger seg langs veier ol.
Syns ikke trådstarter skal holde seg unna veien pga dette, da de strengt tatt ikke har noe på veien å gjøre. Ja, så klart skal man følge ekstra med og vise hensyn, men jeg hadde ikke gjort om på mine rutiner for å unngå å møte denne barnehagen.
Dette blir jo litt det samme som om hvis man vet at disse ungene kan finne på å fly ut i veien, skal man slutte å kjøre bil der de 2 timene 3 dager i uka da?

Uhell kan skje, barn er barn, men når man har sagt i fra og advart har man gjort hva man kan. Ta det opp med dem du! Men jeg må si at dersom jeg hadde hatt barn i denne barnehagen, hadde jeg ikke blitt veldig imponert over sikkerheten...

MariaR
30-03-2009, 15:43
Et litt oppgitt sukk far ei "barnehagetante" her... *ikke lest mer enn til side 2, men kjenner jeg har så mye jeg ville sagt allerede, så tror ikke jeg BØR lese videre :p

Barn er barn.. Kom å jobb i barnehage en dag eller to, så kan du prøve å telle hvor mange ganger du ber barna "Ikke løp inne" eller "Bruk innestemmen inne, utestemmen hører ikke til her" osv.. Barn ER barn.. De VIRKER store, men de er utrolig små allikevel. Du kan virkelig ikke seriøst mene at barna skal klare å huske at "Jo, stemmer det. Sist uke sa hun dama der at vi ikke måtte løpe mot hesten fordi den kan bli redd. HEI ALLE SAMMEN, IKKE LØP MOT HESTEN!"? For alt du/vi/jeg vet er det noen barn som har lært dette, men hva med alle de andre?!
Nei, unnskyld meg, sikkert litt krasst skrevet dette innlegget, men se det fra andre siden også.. *kommer sterkere og mer saklig tilbake*

Linoo
30-03-2009, 15:44
arghh ..

*Luna*
30-03-2009, 15:45
Et litt oppgitt sukk far ei "barnehagetante" her... *ikke lest mer enn til side 2, men kjenner jeg har så mye jeg ville sagt allerede, så tror ikke jeg BØR lese videre :p

Barn er barn.. Kom å jobb i barnehage en dag eller to, så kan du prøve å telle hvor mange ganger du ber barna "Ikke løp inne" eller "Bruk innestemmen inne, utestemmen hører ikke til her" osv.. Barn ER barn.. De VIRKER store, men de er utrolig små allikevel. Du kan virkelig ikke seriøst mene at barna skal klare å huske at "Jo, stemmer det. Sist uke sa hun dama der at vi ikke måtte løpe mot hesten fordi den kan bli redd. HEI ALLE SAMMEN, IKKE LØP MOT HESTEN!"? For alt du/vi/jeg vet er det noen barn som har lært dette, men hva med alle de andre?!
Nei, unnskyld meg, sikkert litt krasst skrevet dette innlegget, men se det fra andre siden også.. *kommer sterkere og mer saklig tilbake*

Men hvorfor ta de med på noe som kan ende med skader da? Jeg mener hvis man ikke har kontroll som du skriver her, er vel en stall med hester ute et sted man ikke drar til....?

MariaR
30-03-2009, 15:49

Men man drar ALDRI alene med 20 unger på tur, man er da alltid minst 4 voksne. Og det er stor forskjell på bil og hest for barna.. Bilene har de mer som fått inn med morsmelka at de skal passe seg for, hester ser de ikek hver dag, det er spennende, de er store og litt skumle, men samtidig veldig fasinerende..

MariaR
30-03-2009, 15:53
Men hvorfor ta de med på noe som kan ende med skader da? Jeg mener hvis man ikke har kontroll som du skriver her, er vel en stall med hester ute et sted man ikke drar til....?

Nå tenkte jeg hovedsaklig i skogen ved den veien der trådstarter må ri.
Er totalt enig i at på STALLENS område har de ingenting å gjøre, med mindre en fra stallen har "invitert" de, og har ansvaret.

Liselotte
30-03-2009, 15:53
Jeg har ikke lest gjennom absolutt alt her.

Da er det bare en ting å gjøre da; snakke med barnehagen eller barnehagetantene å si ifra at de bør være forsiktige når dere er ute å rir.

Vel, det står jo allerede i første innlegget mitt :)

Og det er jo det som er poenget, Pernooh: vi har sagt i fra - flere ganger!

Jeg bare lurer på en ting jeg altså... Når en barnehage er ute på tur, som i dette tilfellet, og barn løper ut i veien rett foran en hest, er det ikke barnehagetantene sitt ansvar å sørge for at skader ikke skjer? Det samme gjelder vel når de beveger seg langs veier ol.
Syns ikke trådstarter skal holde seg unna veien pga dette, da de strengt tatt ikke har noe på veien å gjøre. Ja, så klart skal man følge ekstra med og vise hensyn, men jeg hadde ikke gjort om på mine rutiner for å unngå å møte denne barnehagen.
Dette blir jo litt det samme som om hvis man vet at disse ungene kan finne på å fly ut i veien, skal man slutte å kjøre bil der de 2 timene 3 dager i uka da?

Uhell kan skje, barn er barn, men når man har sagt i fra og advart har man gjort hva man kan. Ta det opp med dem du! Men jeg må si at dersom jeg hadde hatt barn i denne barnehagen, hadde jeg ikke blitt veldig imponert over sikkerheten...

Uhell kan skje, uansett. Men man skal alltid ta forhåndsregler, både som rytter og folk som møter hest.

Har aldri sagt at det er lett å passe på barn :) (Ikke at du sier det heller, men). Men når de, som i dag, kommer opp på STALLOMRÅDET vårt, og barna sitter på kne rett oppi porten, hvor det da står 3-4 hester som er sååå glade for oppmerksomhet og noen høystrå, så er det fort gjort at det skjer noe. En hov der, noen tenner der - you name it.

MariaR
30-03-2009, 15:56
Har aldri sagt at det er lett å passe på barn :) (Ikke at du sier det heller, men). Men når de, som i dag, kommer opp på STALLOMRÅDET vårt, og barna sitter på kne rett oppi porten, hvor det da står 3-4 hester som er sååå glade for oppmerksomhet og noen høystrå, så er det fort gjort at det skjer noe. En hov der, noen tenner der - you name it.

Som jeg skrev i innlegget over: DET er jeg totalt enig med deg i, der har de INGENTING å gjøre, med mindre de har avtale med stalleier.
Men jeg tenkte hovedsaklig på veien der du må ri for å komme på tur.

Liselotte
30-03-2009, 15:57
Som jeg skrev i innlegget over: DET er jeg totalt enig med deg i, der har de INGENTING å gjøre, med mindre de har avtale med stalleier.

Jeg så det ikke før jeg hadde skrevet det ;)

Ja, ja, en ting er å si/fortelle noe til barna, og at de så ikke hører, men noe er annet er å ikke si noen verdens ting :)

*Luna*
30-03-2009, 16:01

Ja men dersom man ikke har nogenlunde kontroll har man da vel ikke noe på en vei å gjøre?

anettenor
30-03-2009, 16:03
Skjønner godt frustrasjonen, på begge sider. De ene gården jeg hadde hest på (jobbet der en periode også), lå i nærheten av en barneskole. Denne var i utgangspunktet en liten en, men ble kraftig utvidet. En av to veier ut fra stallen gikk forbi skolen, og mange av barna hadde hjemvei som gikk forbi gårdstun og luftegårder. Nå var dette større barn, men du himla så liten respekt de hadde. Vi fant dem inne på beiter, ett bein utenfor og resten av kroppen inne i luftegården, inne i boksene osv osv. Lurte på hvordan og hvor de hadde fått for seg at jo, dette måtte være en helt kurant ting å gjøre.....

Men, rett og slett grunnet dette med ansvarsforhold, så ble det satt opp plakater som opplyste klart om at ferdsel rundt dyr uten eiers/leiers tillatelse var forbudt og at opphold var på eget ansvar. Det ble også opplyst om at det å gi hestene noen form for godis/mat var strengt forbudt, samt at vi med hest der ble oppfordret til å si fra til ungene vi så om sikkerhet, på en vennlig, men klar måte. Lite "koselig", men det er et eller annet der med juridisk ståsted hvis noe skulle skje.

Samtidig, så hadde denne gården der vært der lenge før skolen ble bygget og hus kom opp i nærheten. Dermed mener jeg at stallen hadde litt "forkjørsrett"; så klart man skal ta hensyn til alle, men fytter du inn til et nabolag hvor det er dyr, så tilpasser du deg det, og ikke forventer at alt skal tilpasses deg. Samme motsatt, hvis det "alltid" har vært barnehage der, så må hestefolk belage seg på å forvente at barna kan plutselig dukke opp histen og pisten.

Mvh Anette

Liselotte
30-03-2009, 16:06
Skjønner godt frustrasjonen, på begge sider. De ene gården jeg hadde hest på (jobbet der en periode også), lå i nærheten av en barneskole. Denne var i utgangspunktet en liten en, men ble kraftig utvidet. En av to veier ut fra stallen gikk forbi skolen, og mange av barna hadde hjemvei som gikk forbi gårdstun og luftegårder. Nå var dette større barn, men du himla så liten respekt de hadde. Vi fant dem inne på beiter, ett bein utenfor og resten av kroppen inne i luftegården, inne i boksene osv osv. Lurte på hvordan og hvor de hadde fått for seg at jo, dette måtte være en helt kurant ting å gjøre.....

Men, rett og slett grunnet dette med ansvarsforhold, så ble det satt opp plakater som opplyste klart om at ferdsel rundt dyr uten eiers/leiers tillatelse var forbudt og at opphold var på eget ansvar. Det ble også opplyst om at det å gi hestene noen form for godis/mat var strengt forbudt, samt at vi med hest der ble oppfordret til å si fra til ungene vi så om sikkerhet, på en vennlig, men klar måte. Lite "koselig", men det er et eller annet der med juridisk ståsted hvis noe skulle skje.

Samtidig, så hadde denne gården der vært der lenge før skolen ble bygget og hus kom opp i nærheten. Dermed mener jeg at stallen hadde litt "forkjørsrett"; så klart man skal ta hensyn til alle, men fytter du inn til et nabolag hvor det er dyr, så tilpasser du deg det, og ikke forventer at alt skal tilpasses deg. Samme motsatt, hvis det "alltid" har vært barnehage der, så må hestefolk belage seg på å forvente at barna kan plutselig dukke opp histen og pisten.

Mvh Anette

Lurer på om jeg skal printe ut noen lapper og henge opp rundt om på gjerdene, ja.

Sol
30-03-2009, 16:55
Grunnen til at jeg mener at jeg heller hadde valgt å ri bane nn tur i disse timene det er snakk om er rett og slett at JEG hadde ikke fiksa hvis et barn hadde blitt skadd av min hest. Selv om det ikke egentlig hadde vært min skyld, fordi jeg hadde gjort alt i min makt for å hindre det fra å skje.. JA det er barnehageansatte sitt ansvar, men jeg ville alikevel fått dt helt forferdelig med meg sjøl om det hadde skjedd noe som jeg og hesten min var del i.

Liselotte
30-03-2009, 16:59
Grunnen til at jeg mener at jeg heller hadde valgt å ri bane nn tur i disse timene det er snakk om er rett og slett at JEG hadde ikke fiksa hvis et barn hadde blitt skadd av min hest. Selv om det ikke egentlig hadde vært min skyld, fordi jeg hadde gjort alt i min makt for å hindre det fra å skje.. JA det er barnehageansatte sitt ansvar, men jeg ville alikevel fått dt helt forferdelig med meg sjøl om det hadde skjedd noe som jeg og hesten min var del i.

Den er jeg enig i. Og det er nettopp derfor jeg virkelig prøver å få dem til å forstå hvor farlig det kan bli om det oppstår en skummel situasjon. :)

Sol
30-03-2009, 17:05
Og det syns jeg er veldig lurt:)

Liselotte
30-03-2009, 17:06
Og det syns jeg er veldig lurt:)

:)

MariaR
30-03-2009, 17:36
Jeg så det ikke før jeg hadde skrevet det ;)

Ja, ja, en ting er å si/fortelle noe til barna, og at de så ikke hører, men noe er annet er å ikke si noen verdens ting :)

Ja, heller si noe, men man kan desverre ikke forvente at de hører etter (om de i det heletatt hører :lol:), og ikke at de skal huske fra gang til gang at de ikke skal gjøre slik og sånn.

Ja men dersom man ikke har nogenlunde kontroll har man da vel ikke noe på en vei å gjøre?

Men nå forstod jeg det slik at denne veien er lite traffikert (går kun opp til stallen?), og at den "skiller" to lkeområder? Vi har også en vei barna aker ut på, selv om selve akebakken kun er på den ene siden..

Felice
30-03-2009, 17:58
....

Nina
30-03-2009, 22:11

Men disse barnehagetantene PRØVER jo ikke å si i fra til barna heller. Tror det er litt av hovedpoenget her. Jeg vil tro at de må ha såpass kontroll at de kunne hindret mesteparten av barna i å løpe uti veien selv om ett eller to kanskje hadde sneket seg unna. Men når de ikke gidder å PRØVE en gang blir det jo litt frustrerende..Hvis de ikke har kontroll på noen av barna på tur bør de nok holde seg innenfor gjerder heretter..

Ajax
30-03-2009, 22:55
Jo faktisk, som forelder og rytter vil jeg si: barna skal bli fortalt, og de SKAL lære seg å huske at de ikke skal løpe mot hesten. Ikke fordi hesten kan bli redd, emn på samme måte som de ikke skal løpe mot en traktor eller lastebil som kommer: Fordi det er FARLIG for dem selv...
Om de fra barnehagen tar med barna opp på gården skal dette selvsagt være avklart med stalleier, og etter min mening bør stalleier være til stede når det er barnehagebesøk, ettersom stalleier vil komme til å bli stående som anvarlig sammen med barnehagetantene om noe skulle hende.
Barnahagetantene bør passe på at barna ikke går noe sted de ikke skal gå når de er oppe ved stallen, at de ikke gir hestene noe de ikke skal ha, og at de oppfører seg som de skal rundt store dyr. Om de ikke er i stand til å sørge for barnas sikkerhet på den måten bør de ikke ta med barna til stallen.

Det er klart at en normal hest, med normalt omløp i hodet vil gjøre sitt beste for ikke å skade barn av noen dyreart, det ligger i alle dyrs gener å ikke ville skade andres barn, (så sant det ikke er et bytte da... *s*)
Men ting kan skje, og derfor bør de barnehageansatte informeres på en fornuftig måte, slik at de kan oppføre seg på en fornuftig måte og ivareta barnas sikkerhet.

MariaR
30-03-2009, 22:59
Men disse barnehagetantene PRØVER jo ikke å si i fra til barna heller. Tror det er litt av hovedpoenget her. Jeg vil tro at de må ha såpass kontroll at de kunne hindret mesteparten av barna i å løpe uti veien selv om ett eller to kanskje hadde sneket seg unna. Men når de ikke gidder å PRØVE en gang blir det jo litt frustrerende..Hvis de ikke har kontroll på noen av barna på tur bør de nok holde seg innenfor gjerder heretter..

Ja, om de har null kontroll bør de holde seg innenfor gjerdet, men så tviler jeg på at de ikke har noe kontroll..
Kan faktisk sammenligne det når enkelte hester blir redd med når enkelte unger ser hest.. De glemmer ALT rundt seg, og kommer løpende.. Har da selv ridd igjennom et stort akeområde, og spurt høflig flere ganger om de kan vente med å ake til jeg har kommet forbi, hvorpå barna aker ned rett mot oss, fordi de vil forte seg å hilse på hesten før den forsvinner. De hører ja, men de er så gira at de ikke får det med seg, og da hjelper det fint lite om en av barnehagepersonalet prøver å stanse de. Kanskje klarer h*n å stoppe de 10 som sto igjen og IKKE kom løpende mot hesten(e).. Eller kommer hele skokken på 20 unger løpende med akematter og akebrett?

Nina
30-03-2009, 23:05
Ja, om de har null kontroll bør de holde seg innenfor gjerdet, men så tviler jeg på at de ikke har noe kontroll..
Kan faktisk sammenligne det når enkelte hester blir redd med når enkelte unger ser hest.. De glemmer ALT rundt seg, og kommer løpende.. Har da selv ridd igjennom et stort akeområde, og spurt høflig flere ganger om de kan vente med å ake til jeg har kommet forbi, hvorpå barna aker ned rett mot oss, fordi de vil forte seg å hilse på hesten før den forsvinner. De hører ja, men de er så gira at de ikke får det med seg, og da hjelper det fint lite om en av barnehagepersonalet prøver å stanse de. Kanskje klarer h*n å stoppe de 10 som sto igjen og IKKE kom løpende mot hesten(e).. Eller kommer hele skokken på 20 unger løpende med akematter og akebrett?

I følge startinnlegget så gjorde barnehagetantene ingenting for å stoppe noen av barna, og DET er alt for dårlig.

duredillen
30-03-2009, 23:36

Det at ungene har like mye rett til å være der som hestene er jo ikke noe hun prøver å fornekte. Poenget er at BARNEHAGETANTENE har et visst ansvar for barna, og burde prøve å fremme sikkerhet. Kommer det en bil skal jeg garantere at ungene får beskjed om å holde seg ute av veien, og det burde de også når det kommer en hest. Selv om en hest i utgangspunktet er bombesikker har den likevel instinkter, og ting KAN skje. En ting er at tantene ikke skjønner det av seg selv fordi de ikke har dyreerfaring, en annen ting er at de ikke er villige til å forstå hva hun sier.

Problemet er heller ikke at hestene ikke tåler barn - det har hun nå forklart flere ganger at de gjør. Om en eller to unger spretter ut i veien går det sannsynligvis bra, ja, også om hele hurven spretter ut i veien, men man kan ikke satse på at det går bra hver gang. Det KAN faktisk gå ille. En sjåfør uten anmerkninger KAN gjøre en feilvurdering i trafikken også, selv om vedkommende ikke har gjort noen overtredelser før.

jeg syns at om de befinner seg i nærheten av trafikk (selv om det ikke er snakk om mange biler kan én være nok) burde disse tantene ta ansvar for sikkerheten. Og det gjelder da også hvis en hest kommer ruslende.

smulemor
31-03-2009, 00:05

Ja dersom dette er en trafikkert vei er jeg helt enig. trodde det var snakk om en gårdsvei?

det kan like gjerne komme bil/traktor på gårdsvei som på vanlig vei. har noen gode eksempler på nestenulykker som kunne blitt fatale fra her i området.

jeg er enig i at unger ikke har noe på privat gårdsplass å gjøre men hvis det er som TS sier, at "tantene" ikke har forsøkt å forhindre ungene i å fly ut i veien når de kommer ridende så ville jeg tatt noen grep.
ihvertfall startet med å skrive et saklig brev til styrer og punktvis forklart bekymringene rytterne har når det gjelder dette veistykket, evnt bedt om et informasjonsmøte med involverte parter.

jeg er fullstendig klar over at barn er uberegnelige selv om jeg ikke har barn selv men å unngå å ri på en veibit fordi det er en barnehage der hadde ikke vært aktuellt for min del. hva om det en dag kommer en bil kjørende og 19 av tyve barn holder seg i ro.... den tyvende som er bilgal flyr ut i veien og ulykken skjer ? det er jo i prinsippet et like aktuellt scenario.

tuuuva
31-03-2009, 00:18
Har ikke lest gjennom alle innleggene jeg. Men har gjort meg opp noen meninger som både førskolelærerstudent/barnehagetante og hesteeier :p

- Jeg syns at hvis du er på tur med barnegruppa di langs veien, skal man i utgangspunktet ha ganske god kontroll på ungene. Det kan komme både biler og sykler og andre ting som kan være skummelt for barna. Hest er intet unntak. Selvfølglig kan man ikke ha 100% kontroll på barna, men når du som voksen ser en hest kommer i mot deg, så er det lurt å kanskje prøve å samle barna, kanskje stoppe til hesten har gått forbi?

Når det gjelder på dette uteområder i skogen der barna leker fritt, så er det ikke så lett for de voksne å se ethvert barn til enhver tid, og heller ikke alltid oppdage en hest på lang avstand. Men har de oppdaget hesten, så kan de jo for eksempel prøve å samle barna, og se på hesten sammen med de mens den går forbi? Så får også barna en koselig og lærerik opplevelse med hest :)

- Skal barnehagen komme vraltende inn på stallområdet syns jeg de skal spørre stalleier først. Kanskje avtale et slikt kurs som noen har nevnt, eller en fast dag i måneden/uka alt etter hva som passer, som barnehagen kan komme på? Selvfølgelig har barnahgeprsonalet ansvaret for at barna ikke skal mate hestene, og at de ikke skal løpe inn til hestene eller sette seg i fare på annen måte.

Til syvende og sist er det faktisk barnehagepersonalet som blir holdt ansvarlig hvis det skjer noe med barna! Syns barnahgepersonalet som TS nevnte er utrolig uproffesjonelle, uansvarlige, og jeg skjønner ikke at de turte. Tenk om det hadde skjedd noe med barns!

Liselotte
31-03-2009, 08:23
I følge startinnlegget så gjorde barnehagetantene ingenting for å stoppe noen av barna, og DET er alt for dårlig.

Det hender at de sier ifra, og det hender de ikke gjør det. Dette mener jeg er noe de burde være konsekvense med hver eneste gang.

Det at ungene har like mye rett til å være der som hestene er jo ikke noe hun prøver å fornekte. Poenget er at BARNEHAGETANTENE har et visst ansvar for barna, og burde prøve å fremme sikkerhet. Kommer det en bil skal jeg garantere at ungene får beskjed om å holde seg ute av veien, og det burde de også når det kommer en hest. Selv om en hest i utgangspunktet er bombesikker har den likevel instinkter, og ting KAN skje. En ting er at tantene ikke skjønner det av seg selv fordi de ikke har dyreerfaring, en annen ting er at de ikke er villige til å forstå hva hun sier.

Problemet er heller ikke at hestene ikke tåler barn - det har hun nå forklart flere ganger at de gjør. Om en eller to unger spretter ut i veien går det sannsynligvis bra, ja, også om hele hurven spretter ut i veien, men man kan ikke satse på at det går bra hver gang. Det KAN faktisk gå ille. En sjåfør uten anmerkninger KAN gjøre en feilvurdering i trafikken også, selv om vedkommende ikke har gjort noen overtredelser før.

jeg syns at om de befinner seg i nærheten av trafikk (selv om det ikke er snakk om mange biler kan én være nok) burde disse tantene ta ansvar for sikkerheten. Og det gjelder da også hvis en hest kommer ruslende.

Det som er uthevet: Ikke sant! Det er det som er poenget :)

Liselotte
31-03-2009, 08:29
Har ikke lest gjennom alle innleggene jeg. Men har gjort meg opp noen meninger som både førskolelærerstudent/barnehagetante og hesteeier :p

- Jeg syns at hvis du er på tur med barnegruppa di langs veien, skal man i utgangspunktet ha ganske god kontroll på ungene. Det kan komme både biler og sykler og andre ting som kan være skummelt for barna. Hest er intet unntak. Selvfølglig kan man ikke ha 100% kontroll på barna, men når du som voksen ser en hest kommer i mot deg, så er det lurt å kanskje prøve å samle barna, kanskje stoppe til hesten har gått forbi?

Når det gjelder på dette uteområder i skogen der barna leker fritt, så er det ikke så lett for de voksne å se ethvert barn til enhver tid, og heller ikke alltid oppdage en hest på lang avstand. Men har de oppdaget hesten, så kan de jo for eksempel prøve å samle barna, og se på hesten sammen med de mens den går forbi? Så får også barna en koselig og lærerik opplevelse med hest :)

- Skal barnehagen komme vraltende inn på stallområdet syns jeg de skal spørre stalleier først. Kanskje avtale et slikt kurs som noen har nevnt, eller en fast dag i måneden/uka alt etter hva som passer, som barnehagen kan komme på? Selvfølgelig har barnahgeprsonalet ansvaret for at barna ikke skal mate hestene, og at de ikke skal løpe inn til hestene eller sette seg i fare på annen måte.

Til syvende og sist er det faktisk barnehagepersonalet som blir holdt ansvarlig hvis det skjer noe med barna! Syns barnahgepersonalet som TS nevnte er utrolig uproffesjonelle, uansvarlige, og jeg skjønner ikke at de turte. Tenk om det hadde skjedd noe med barns!

Uthevet: Ja, det er så frekt at jeg har ikke ord! Ta seg til rette på andres eiendom er jo uakseptabelt!

Amanthea
31-03-2009, 08:46
Men trådstarter: Er foreldre informert om dette? Og tør de fremdeles ha barna i den barnehagen?

Liselotte
31-03-2009, 09:00
Men trådstarter: Er foreldre informert om dette? Og tør de fremdeles ha barna i den barnehagen?

Mamma skal snakke med stalleier nå, og så skal vi se hva vi gjør videre med det. Sannsynligvis blir det nok en ordentlig prat med hun som er lederen (sjefen, heter det vel) i barnehagen. :) Så ordner det seg nok.

SafiraogMarthe
31-03-2009, 09:06
Skjønner deg godt ! Men dette ligger egentli på barnehage tantene. De må faktisk lære barna at de skal holde avstand til hestene på samme måte som de lærer dem å ikke løpe ut i veien foran en bil!

Men at de roper å skriker kan man ikke gjøre noe med. Så lenge de ikke kommer i en sone hvor de kan bli skadet så skal man være fornøyd med det.

Pernooh
31-03-2009, 09:07
Nå har ikke jeg lest absolutt alt, men TØR å ha barna i barnehagen, fordi de mater hester og løper bort til veien for å se på hestene? Er ikke det å overdrive litt?

Amanthea
31-03-2009, 09:13
Nå har ikke jeg lest absolutt alt, men TØR å ha barna i barnehagen, fordi de mater hester og løper bort til veien for å se på hestene? Er ikke det å overdrive litt?

Lest hele førsteinnlegget? Virket ganske risikabelt.

Pernooh
31-03-2009, 09:42
Men altså, folk skjønner ikke at det er farlig å mate hestene gjennom gjerdet. Hvis disse barnehagetantene ikke har erfaring med hest, skjønner ikke du det heller. Jeg klappet ofte hester og ga de gress gjennom gjerdet da jeg var liten, og mormor var med, men hun var da ingen dårlig 'barnepasser' alikevel.

Jeg tror den eneste gode løsningen her er å faktisk snakke med barnehagen og fortelle dem at det kan være farlig, for hester er uforutsigbare dyr. Og at de bør spørre før de kommer valsende inn på stallen.

Liselotte
31-03-2009, 09:48
Skjønner deg godt ! Men dette ligger egentli på barnehage tantene. De må faktisk lære barna at de skal holde avstand til hestene på samme måte som de lærer dem å ikke løpe ut i veien foran en bil!

Men at de roper å skriker kan man ikke gjøre noe med. Så lenge de ikke kommer i en sone hvor de kan bli skadet så skal man være fornøyd med det.

Problemet er ikke at de roper å skriker, men at de roper og skriker og kommer løpende mot hesten(e), ergo er de i faresonen for å bli truffet om noe skulle skje :)

Men altså, folk skjønner ikke at det er farlig å mate hestene gjennom gjerdet. Hvis disse barnehagetantene ikke har erfaring med hest, skjønner ikke du det heller. Jeg klappet ofte hester og ga de gress gjennom gjerdet da jeg var liten, og mormor var med, men hun var da ingen dårlig 'barnepasser' alikevel.

Jeg tror den eneste gode løsningen her er å faktisk snakke med barnehagen og fortelle dem at det kan være farlig, for hester er uforutsigbare dyr. Og at de bør spørre før de kommer valsende inn på stallen.

Er ikke bare snakk om å fore hestene gjennom gjerdet, men å stå på knær ved porten og så å si lene seg inn under gjerdet.

Og å snakke med dem, det har vi da gjort, men ser ikke ut til at de skjønner det fordetom. Derfor må vi ta en prat med sjefen i barnehagen ;)

Pernooh
31-03-2009, 09:54
Problemet er ikke at de roper å skriker, men at de roper og skriker og kommer løpende mot hesten(e), ergo er de i faresonen for å bli truffet om noe skulle skje :)

Er ikke bare snakk om å fore hestene gjennom gjerdet, men å stå på knær ved porten og så å si lene seg inn under gjerdet.

Og å snakke med dem, det har vi da gjort, men ser ikke ut til at de skjønner det fordetom. Derfor må vi ta en prat med sjefen i barnehagen ;)

Ja, men de skjønner jo ikke at det er farlig heller. Det er bare vi som driver med hest som vet hva de kan gjøre.

Det var det jeg mente, med sjefen altså. Men om dere har prøvd, er det ikke stort mer du får gjort.

Amanthea
31-03-2009, 09:59
Advare foreldre.. for all del.. stor slagkraft dersom de får vite at barnehagepersonellet risikerer barnas helse på grunn av sløvhet, for helt ærlig, folk flest som ikke vet noe om hest ER forsiktige rundt hester (de fleste har da sett hvor tilbakeholden de fleste som hilser på en fremmed hest kan være, nettopp fordi de er litt nervøse for hvordan hesten kan være).

Liselotte
31-03-2009, 10:18
Ja, men de skjønner jo ikke at det er farlig heller. Det er bare vi som driver med hest som vet hva de kan gjøre.

Det var det jeg mente, med sjefen altså. Men om dere har prøvd, er det ikke stort mer du får gjort.

Må nesten le litt, hehe... Har du ikke skjønt hva som er greia? For det første synes jeg det er rart at de er så vågale som de er, for om du ikke vet om hester er farlige, vel... Da tenker man ikke langt. Men når jeg står og forklarer det "svart på hvitt" - hvor farlig det kan være - og disse tantene ikke så ut/hørtes ut som at de ikke skjønte det! :/ Da blir jeg litt sånn "øhh... Jadda...".

Advare foreldre.. for all del.. stor slagkraft dersom de får vite at barnehagepersonellet risikerer barnas helse på grunn av sløvhet, for helt ærlig, folk flest som ikke vet noe om hest ER forsiktige rundt hester (de fleste har da sett hvor tilbakeholden de fleste som hilser på en fremmed hest kan være, nettopp fordi de er litt nervøse for hvordan hesten kan være).

Dette er også min erfaring.

Issa
31-03-2009, 11:07
Tantene tror sikkert at du bare svartmaler det for å holde barna unna. En slags skremselsproppaganda. For hvem kan vel tro at de søte momseklompene er farlige? De spiser jo så forsiktig fra hendene til barna og liker en klapp på halsen og blir ikke mer redd ting og tang enn en hund...

:rolleyes: Jo'a tankegangen deres er forståelig, men fullstendig gal og tåpelig sett fra oss hestemennskers synsvinkel. Vi har jo opplevd hvor fort en koselig situasjon kan endre seg. Hvor lett det er å bli tråkket på, bompet av en rompe, bli løpt ned hvis hesten får panikk, å sitte på en dansende hest for den ser noe skummelt, hvor fort den kan ta av om den vil flykte.. De har ikke. Dette må forklares NØYE til lederen som du sier, og foreldrene til barna bør innformeres om hendelsene.. De tror sikkert at barna bare er og leker i skogen :(

Nimbus
31-03-2009, 11:11

da burde du vel lese alt, da...

Men mormoren din ville kanskje hørt på om hesteeier kom og ba dere gå vekk, forklarte hvorfor det var farlig etc? For hvis ikke vil jeg absolutt påstå hun var en dårlig barnepasser.

Nina007
31-03-2009, 11:17
Nå har ikke jeg lest alle innleggene (lest fra side 1 til side 3) men det som slår meg er jo at dette må være verdens sløveste barnehagetanter!! Hva om det kommer en bil kjørende ned veien der hestene går. Lar de barna løpe ut til bilen også??

Det ER jo faktisk barnehagetantenes ansvar å ha kontroll på barna. Og klarer de ikke det så bør de holde seg innenfor barnehagens inngjerede område. For det er jo nettopp derfor området er inngjerdet! For at de skal holde kontroll på ALLE barna!

Der jeg stod før red vi ofte forbi barnehager på tur. Aldri hadde vi lignende problemer som dette! Tantene hadde kontroll på ALLE barna og ingen kom løpende.

Barnehagene kom også på besøk i stallen. Men da stod alle barna 50 meter unna mens den ene tanta kom bort og lurte på om de kunne få se på hestene. Og de forholdt seg til hvordan vi sa de skulle oppføre seg i stallen.

Nei, barnehagen som nevnt i første innlegg virker virkelig uansvarlig! Aldri om jeg hadde sendt en unge i den barnehagen!

Ajax
31-03-2009, 14:52
det er forskjell på å la ungene løpe BORT til veien, og UT på veien, og jeg hadde ikke likt at ukyndige barnahagetanter tok mine barn med i en stall og foret hester uten at tantene var hestekyndige og visste hva de gjorde, og kjente hestene.
Jeg har hatt sønnen min hos dagmamma som hadde hester på gården, og hvor hun hadde med sønnen min med når hun foret, men hun var hestekyndig, og hun kjente til de hestenes reaksjonsmønster.
Jeg ville som mor vært SVÆRT skeptisk om jeg fikk høre at barna mine fikk oppføre seg slik i barnahagen som det beskrives her.

Santia Cheyenne
31-03-2009, 14:53
Dere har ikke mulighet til å gjøre som Helen da, å invitere barna og "tantene" på besøk i stallen?
Slik jeg har skjønt er hestene greie med barn men ikke typisk "barnehester"?
Da regner jeg med at de er såpass trygge at barna kanskje kan få være med under eks foring og at de kan få lov til å være på stallens område og bare se på hestene?

Vi hadde barnehage som nærmeste nabo, og etter at barnehagen hadde vært på besøk var det utrolig hvor mye de faktisk hadde lært gjennom "erfaring".

Cherita
31-03-2009, 15:18
Grøss og gru..
At de er på et område i skogen som tilfeldigvis ikke er så langt fra hestene skal ikke jeg kommentere videre. For jeg aner ingenting om regler og sånt på dette, evt ansvar ved ulykker osv..

Men det at de kommer helt til stallen og mater hestene, DER går virkelig en grense!
Vi hadde en barnehage som var fæl til å surre rundt på vår eiendom de tre første årene vi bodde der.
Vi sa i fra, gang på gang at vi var ikke intr i å ha de der.. Dels fordi den delen av eiendommen ble brukt til hestehage fra våren til høsten.
Og dette var VÅR eiendom, og VI kunne gjøre hva vi ville med eiendommen..

En dag min stefar var hjemme, kom plutselig en barnehageansatt løpende i vill panikk inn i huset og omtrent inn i stua. Både irritert og panisk samtidig. Nå var hestene våre løse, og de hadde kommet bort til bålet og mennesker, og en av de hadde til og med spist en pakke pølsebrød. De hadde måttet pakke sammen alt i lynets hastighet og dra derfra..
Hestene var vårt ansvar, og det var ikke akseptabelt at de måtte flykte så kjapt fra stedet pga hestene.
Min stefar lo av henne, og fortalte henne pent og pyntelig at dette faktisk var hestens hage, og den var faktisk inngjerda og privat eiendom.
Det var en sur og fornærma ansatt som gikk derfra, men de kom aldri dit igjen..

Og turgåeren da, som var så freidig og gikk på ski over jordet vårt(50 meter fra husdøra). Jeg hadde hunden min løs akkurat da, for jeg var ute og sysla sjøl og han var der sammen med meg.
Så kom da denne dama på ski med sin hund løs, og min hund sprang jo såklart dit for å hilse. Hennes hund var en mannbisk tispe som laget bråk med en gang.
Hun begynte å rope til meg fra jordet, uten at jeg orket å bry meg videre. For også henne hadde jeg korrigert temmelig mange ganger og sagt i fra til.
Det endte med at hun kom opp til huset, var rasende fordi jeg ikke gjorde noen som helst forsøk på å få hunden min fast.
"Nei nei, men dette er minst 1000'ende gang jeg sier til deg at dette er vår eiendom.. Du er på vårt jorde og surrer nå.. Jeg har ingenting i mot det, men da får du også godta å møte hundene våre.."
Dama viste seg aldri der igjen..

Jeg forstår godt at du blir frustrert..
Men ta det opp med bestyrer.. For skulle noe skje da, så har du ditt på det rene, og bestyreren vil antagelig få en saftig kilevink for ansvarsløshet..

Liselotte
31-03-2009, 17:06
Nå har mamma snakket med Kristin, og Kristin skal ringe ned til barnehagen. Håper det blir en slutt på dette nå. :)

Nina
31-03-2009, 20:44
Så bra! Da ordner det seg nok.:)

Liselotte
01-04-2009, 10:00
Så bra! Da ordner det seg nok.:)

Ja, det gjør det nok :)

Marte+Quicky
02-05-2009, 23:17
Skjønner godt frustrasjonen jeg. Går an å ta til seg det som blir sagt av de som faktisk sitter inne med kunnskapen (og da tenker jeg i utg.pkt. på tantene, ikke barna).

Hvis de ikke har kontroll på ungene, er det kanskje ikke så lurt å være ved en vei? Og hvertfall ikke ta de med til en fremmed stall/stallområde... De kan i det minste holde seg til området sitt i skogen...

Shania
03-05-2009, 09:12
(nå har ikke jeg lest alle postene men)

det er frustrerende og få unger på alle kater da man rir, spesielt om man har en hest man ikke føler man kan styre, om det kommer unger løpende fra alle kanter. er glad jeg ikke har dette problemet, og glad jeg har en veldig rolig hest.

Liselotte
03-05-2009, 17:08
Til info (skjedde jo for en god stund siden dette, nå):

Stalleieren har snakket med styret i barnehagen nå, og det har ordnet seg. Hun har også sagt at hun kan komme ned til uteplassen deres og fortelle litt generelt om hestehold og hvordan man oppfører seg rundt hester hvis det er ønske om det.

:)

ponnitrollet
21-06-2009, 23:00
Knut Lorentsen.
Det er heilt sikkert følelser ute og går, når noko som har vert gjennom over hundre år tar slutt, og andre kjem inn og tar over roret.
Dette har me også her på Vestlandet opplevd då vårt selskap HSD gjekk inn i dette Tide selskapet, og navnet HSD blei sletta og overtatt av ein privatperson. Denne odyssen om HSD vil bli for meg svært spisielt gjennom årtider. Men uansett vil eg tru dette ikkje kjem attende.
Nå når Tide skal etablera seg i Oslofjorden blir dette noko nytt der det som var forsvinn. Mens arbeidsplassane blir varande. Men uansett vil det gå lang tid før ein kjem inn i den gamle tralten, og legga bak seg det som eingong var.
Lykke til med tiden som kjem ,og med Tide.

Hæ?:confused:

Viccy
05-07-2009, 13:12
Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg var ute å ridde på fôr hesten min her i vinter også ridde vi forbi en barneskole med masse barn, og på området der så vender det en bakke nedover mot gjerdet og fortauet(der vi red) å da akte de selvfølgelig der.... også når jeg da kommer ridene forbi aker de ned mot meg å hesten og roper "HEST KAN VI KLAPPE???" og bare noe sekunder etter på er jeg å hesten midt ute i bil veien og hesten hopper opp og ned og løper nesten inn i bilene før jeg får roet henne ned. Altså dette skjer jo ikke på område med stallen eller noe, men jeg ville bare uttrykke hvor gale det egentlig kunne gått og en rytter greier ikke altid å be de som "skremmer" hesten om å være stille samtidig som de må roe ned en skremt hest... Det er et stort dyr man rir og et så stort dyr kan være farlig om det er skremt eller sint.

Krussedull
07-07-2009, 11:05
Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg var ute å ridde på fôr hesten min her i vinter også ridde vi forbi en barneskole med masse barn, og på området der så vender det en bakke nedover mot gjerdet og fortauet(der vi red) å da akte de selvfølgelig der.... også når jeg da kommer ridene forbi aker de ned mot meg å hesten og roper "HEST KAN VI KLAPPE???" og bare noe sekunder etter på er jeg å hesten midt ute i bil veien og hesten hopper opp og ned og løper nesten inn i bilene før jeg får roet henne ned. Altså dette skjer jo ikke på område med stallen eller noe, men jeg ville bare uttrykke hvor gale det egentlig kunne gått og en rytter greier ikke altid å be de som "skremmer" hesten om å være stille samtidig som de må roe ned en skremt hest... Det er et stort dyr man rir og et så stort dyr kan være farlig om det er skremt eller sint.

Vis du har så lite kontroll på hesten som du beskriver her, synes jeg ikke du skal ri utenfor inngjerdet område. Det er vi som ryttere som har ansvar for å ha kontroll på hesten, vi kan ikke vente at alle andre føyer seg for oss når vi er ute å rir. Å ri ut med så lite kontroll er farlig for både deg, hesten din og de som er uheldige å møter deg på veien.

Line Christine
09-07-2009, 09:51
Vis du har så lite kontroll på hesten som du beskriver her, synes jeg ikke du skal ri utenfor inngjerdet område. Det er vi som ryttere som har ansvar for å ha kontroll på hesten, vi kan ikke vente at alle andre føyer seg for oss når vi er ute å rir. Å ri ut med så lite kontroll er farlig for både deg, hesten din og de som er uheldige å møter deg på veien.

Det var en voldsomt streng tone, synes jeg..
Det fins mange gullegode hester som kan skvette til ved sterk lyd og mye bevegelse. Akebrett lager lyder, og unger beveger seg mye. Å hoppe til side når noe kommer brått og bråkete inn fra siden er noe MANGE hester gjør. Det gjør dem ikke til farlige eller ukontrollerbare. Det gjør dem til hester. For det er det de er. Som bilist er det min plikt å følge med på trafikkbildet. Hest i trafikken er et faresignal i seg selv, og det samme gjelder barn.
Jeg ser på endel trafikanter som uberegnelige. Det være seg barn, hest, løse hunder, motorsyklister (håpløst å beregne farten de har) og traktorer eller andre landbrukskjøretøy. Tilpass farten, hold avstand og vær observant på grensen til det paranoide. Det er mine personlige faste regler som bilist.

At ting kan skje, og at de i så fall skjer raskt, er noe vi hestefolk innser ganske fort ettersom kompetansen og erfaringen øker. Men selv om vi legger inn sikkerhetsmarginer og tenker i framkant kan hesten til tider si "OÆÆÆÆÆÆ!!!!" og hoppe til.

I dagens samfunn legges det lite vekt på kunnskap om dyr og adferd, dessverre. Jeg skulle ønske flere skoler og barnehager innså nytten av å lære om større dyr også, ikke bare kaniner og gullfisker o.a. små kjæledyr.
Og da er det ikke nok med tørre fakta, men det må også inn litt praktisk læring med hvordan de forskjellige dyra oppfører seg og liker å ha det. Inkludert den delen om hvordan vi mennesker skal oppføre oss rundt dem for å ta hensyn til dem og være snille mot dem (barnelogikk).

Det er bra at det ble en ordning i problemet som trådstarter hadde. At andre tar seg til rette med ens dyr er aldri bra. Og enda verre blir det når det kan innebære fare for den som tar seg til rette og den som han/hun/de har ansvaret for, i dette tilfelle barnehagebarn.

Mvh Line.

Rikkerye
09-07-2009, 22:39
Opplevde en lik hendelse i går faktisk.
En barnehage var på "utflukt" på stallen vår, uten at de hadde gitt beskjed eller spurt om å få komme.
Jeg så dem da de gikk med flere poser fulle av brød oppover paddocken til min hest. Jeg begynte å småjogge og da jeg kom rundt hjørnet stod allerede flere barn og matet min hest - som i og for seg var kjempefornøyd.
Jeg sa rett ut at de ikke fikk lov til å mate hesten min, fordi hun ikke har spesiellt godt av mye brød(hvilke hester har vel det?). Hun kunne få vondt i magen og i verste fall bli ganske syk dersom hun fikk veldig mye mer enn det hun skulle få av mat, samtidig som at hun legger på seg av det.
Tre barnehageansatte var sammen med barna som stod flokket foran inngangen til paddocken. De var nysgjerrige og dumsnille som hadde tatt med masse brød for å være "snill" med hestene(i dette tilfellet bare min hest).
Jeg forklarte enkelt og greit på en vennlig måte til de voksne og barna at det er veldig viktig for oss hesteeiere at vi har kontroll på hva vi gir hestene våre av mat. I tillegg sa jeg at noen hester faktisk ikke tåler brød i det hele tatt, og at derfor er det veldig viktig at man alltid får tillatelse før man gir hestene noe.
Barna og de voksne tok meg seriøst og de lærte nok noe nytt. Ellers sa jeg at de måtte gjerne hilse på Luna fra den andre siden av gjerdet, siden hun er veldig snill og grei. Men at de måtte huske på at ikke alle hester er like glade i folk de ikke kjenner.

Ingen av dem var vrange eller vanskelige, men bare dumsnille barnehagetanter som ikke tenker før de handler - og lærer småungene dårlige vaner.

IngvildK
10-07-2009, 18:34
Imponerende at du greier å holde deg så rolig, Rikke.. Jeg hadde sannsynligvis fyra meg voldsomt opp (en av de store minussider ved å ha temperament..).

OT: Jeg jobbet forresten på rideleiren Karen nettopp var på, kjempetrivelig jente du har fått til å ri Luna. :D

Forberg
24-07-2009, 23:36
Hei! Jobber selv i barnehage,ikke som tante,men som pedagog.... Der jeg jobber har alle de ansatte erfaring med dyr,så vi lar ikke unger løpe fritt rundt blant dyr!! Det går en tursti forbi barnehagen,der kommer det av og til hester og hunder forbi,noe barna syns er stas. Vi går alltid en voksen først,prater med eier,og spør om vi kan hilse på "dyret". Om det er greit får barna nærme seg rolig,og setter seg ned på avstand for å se på dyret. Hester får de ikke nærme seg,mens hunder kan de få klappe om eier styrer det hele. Hesten min er selv skeptisk til barn(og andre mystiske folk). Jeg roper alltid bort å spør om de kan stå rolig,siden hesten syns de er skummle! Jeg sier og fra at de ikke må løpe etter osv. Det gjør jeg konsekvent når jeg møter barn(eller voksne med hund som stiller seg bak en busk for å unngå den skumle hesten....) Så det er faktisk noen vetuge barnehage folk og da!! Men vi bor riktignok på landet,mye skyldes nok uvitenhet...

Rikkerye
25-07-2009, 22:18
Imponerende at du greier å holde deg så rolig, Rikke.. Jeg hadde sannsynligvis fyra meg voldsomt opp (en av de store minussider ved å ha temperament..).

OT: Jeg jobbet forresten på rideleiren Karen nettopp var på, kjempetrivelig jente du har fått til å ri Luna. :D

Jeg vet, er litt forsiktig med å oppføre meg sinna med småbarn til stede, de kan ikke noe for det som skjer.

ponnitrollet
26-07-2009, 13:34
Er jo en stund siden denne tråden ble startet. Lurer på hvordan det går?

Liselotte
26-07-2009, 19:55
Er jo en stund siden denne tråden ble startet. Lurer på hvordan det går?

Som jeg flere ganger har skrevet så er dette oppklart og ute av verden nå :)

Barnehagen har faktisk i senere tid flyttet til et annet sted, så da er det ihvertfall ute av verden :)

Stall Johansen
27-07-2009, 13:34
Liselotte: Jeg er helt enig med deg og innlegget ditt.
Hvis barnehagen holder til et sted som ryttere og hester MÅ igjennom, bør begge parter vise respekt for hverandre. Dette for en bedre trygghet for både hester og barn. Det må gå ann for tanter, å ihvertfall passe på at barna ikke LØPER mot- og rundt hestene. Hadde jeg sette dette hadde de tantene fått en real prat etterpå. Sorry, men det er min reaksjon da jeg blir redd for at barna skal bli skadet. Barna skades heller ikke ved å tidlig lære å ha respekt for dyr.

Hvis de mater hestene med dårlig høy som de selv finner på privat område hadde jeg bedt stalleier ta en prat med de ansvarlige i barnehagen. Det er jo sikkert ikke snakk om mengder av dårlig høy slik at hestene blir dårlige. Prinsippet gjelder her. Man kan ikke la barna buse inn slik. Da er det bedre å spørre stalleier om en liten rundttur i stallen for å se på hestene i følge med voksne og erfarne.

Ja, tenk om de biter fingerene av noen småtasser, eller sparker dem?! Fy flate. Skjønner du blir nervøs. Hadde jeg også blitt. Dette høres bare skummelt ut. Stå på, og håper det ordner seg for alle parter :)

Vh, Lotte

Stall Johansen
27-07-2009, 13:35
Oi, sorry. Leste ikke det siste med oppklaring :)

ponnitrollet
27-07-2009, 17:10
Som jeg flere ganger har skrevet så er dette oppklart og ute av verden nå :)

Barnehagen har faktisk i senere tid flyttet til et annet sted, så da er det ihvertfall ute av verden :)

Det er flott! :)

Tindramin
15-09-2009, 09:02
Vi har en barnehage ikke langt i fra stallen. De holder ofte til i en liten skog ved siden av stallen (lavvo osv). Skal vi ri ut på tur må vi forbi denne skogen, ergo forbi mange barn. Vi (vi på stallen) har flere ganger sagt til dem at de må holde seg vekk fra veien, ikke bråke, skrike osv. når vi rir forbi, fordi man aldri vet hva en hest kan finne på. Men det ser iblant ut til at den beskjeden ikke helt blir husket på, for barn med akematter, ski osv. kommer ofte løpende mot oss og skriker "heeeest!".

Vel, det var en ting, og det hender jo ikke hver gang. En annen ting som jeg har lagt merke til i det siste, er at de nå har begynt å komme opp rundt stallen?! I forrige uke tror jeg det var, kom det plutselig en skokk med barnehageunger og barnehagetanter oppover på veien til stallen. "What?", tenkte jeg... Allerede den gangen ble jeg litt forundret over hvor "freidige" de var...

Så en annen gang, når jeg red Samino på banen, kom de igjen. Et lass med unger opp på snøhaugene rundt banen og glante på meg. Ehhh... Jaja, jeg fortsatte da å gjøre det jeg gjorde, jeg, men følte meg "litt" overvåket, kan du si.

I dag kom de igjen, når jeg var ute på beitet og tok litt bilder. Unger over hele gårdsplassen; i paddocken som ikke er i bruk, rundt garasjen, ned mot ridebanen, på det andre store beitet. I all verden, tenkte jeg.

Barna satt på knær foran porten, og matet hestene med litt småhøy de fant utenfor porten. Ærlig talt, man tenker ikke særlig langt når man lar barna sitte på knær og håndmate hestene?! Rangordningen her er ganske så tydelig, så det er fort gjort at f.eks et bitt som var ment på en annen hest, kunne ha endt opp "på" en unge.

I dag blåste det også skikkelig. I løpet av den tiden hvor jeg salte på og av Joyce i dag, skvatt hun og hoppet i været sikkert 10 ganger. Det er utrolig hvor fort gjort det er at en hest kaster seg rundt, sparker ut en hov og treffer en unge (unger) når de står, nei jeg mener SITTER (!!!!!) helt oppi gjerdet. Og så, ja, det slutter ikke her, så ser jeg at ungene kommer med en del høy i hendene. Hvah?! Joda, det har de tatt fra en rundball på låvehjørnet, som attpåtil er dårlig!

:evil: :verymad: :hammer: :fire:

Jeg gikk til slutt ned, og opp til tre av barnehagetantene og fortalte dem at det ikke var særlig lurt å la barna sitte sånn foran porten. At det er fort gjort at det blir slengt ut en hov, og at den fort kunne komme til å treffe barna. "... og det hadde jo ikke vært så koselig", fortalte jeg. "Nei, altså, den (Samino) har aldri gjort det, skjønner du". Åh herrejesus... "Selv om en hest ikke har gjort det før, vet man aldri om den vil komme til å gjøre det", svarte jeg da, med et tonefall som jeg håper de skjønte litt mer av.

Men neida. Det virket ikke helt som om disse barnehagetantene skjønte så mye... Enda så mye jeg forklarte. Vel, ikke vet jeg om de har snakket med Kristin (stalleieren, hun som bor der) om å få "besøke" hestene. Det håper jeg da enda at det har gjort, men jeg har mine tvil, for er sikker på at Kristin da hadde fortalt dem at de må være forsiktige rundt hestene, og det er jo det siste de er.

Nei og nei. Når de valser rundt på eindommen til andre, forer hestene med dårlig høy og sitter på knær så: _____ langt unna hestene, da tenker man ikke særlig langt.

Enden på visa var at jeg gikk fordi jeg måtte hjem og at jeg ringte til mamma i ren frustrasjon. Makan!

Om de nå blir skadet så har jeg ihvertfall sagt ifra. Ahhh!!!!

Jeg har ikke lest svarene i denne tråden, tenkte jeg skulle si litt om hva jeg mener om det trådstarter skriver.

* Hvis du skal ri forbi der du vet at barnehagen er på dagtid, er det noe DU må ta hensyn til. Barnehagen har det som "sin" plass i skogen, som de sikkert bruker ofte. Skal du passere, er det du som er "kjøretøyet", og må passe på så godt du kan at det ikke skjer skader. Hadde jeg vært deg, hadde jeg stoppet opp, gått av hesten og pratet litt med barna, det er ikke sjelden at de voksne ikke vet stort om hest. Jeg hadde forklart på en lettforståelig måte at barna ikke må løpe mot hesten og rope og skrike. Samtidig som du må huske på at du passerer deres "plass" og ta hensyn til dem. Tar ikke vi ryttere hensyn til folk vi møter, er det ikke rart vi får dålig rykte.

* Når det gjelder at barnehagen kommer på besøk til stallen, det er helt naturlig når gården ligger i nærheten av barnehagen. Dersom det ikke er ønskelig at de kommer, må dere sette opp et skilt hvor det står noe sånnt som "Privat eiendom, uvedkommende ingen adgang".
Dersom det ikke er aktuelt å nekte dem adgang, syns jeg dere helt klart kan sette opp tydelige regler for hvordan man oppfører seg når man er på gårdsbesøk, for både hester og barns sikkerhet.
At høyet er dårlig, vet ikke personalet eller ungene, kanskje en idè å merke det på et vis? Eller bare si at det ikke er lov å mate hestene i det hele tatt?
Det er ikke værre enn å ta kontakt med barnehagen og levere et skriv med reglene dere setter opp. Kanskje en fra stallen bør ta en tur opp i barnehagen på et personalmøte e.l. og informere på en skikkelig måte. Folk som ikke driver med hest, tenker ikke at hester KAN være farlige for ungene. De fleste tenker bare at det er positivt at barna får oppleve gårdsdyr, noe som er en mangel for veldig mange barn i dag.

Jeg jobber selv i barnehage og har ofte besøkt en gård med hester i nærheten av der jeg jobber. Men jeg har tydelig forklart barna regler for hvordan de får oppføre seg når vi kommer ned til gjerdet. De som ikke følger reglene, blir sendt tilbake med en voksen, enkelt og greit. Unger skjønner veldig mye mer enn det er lett å tro!

Jeg vil anbefale deg å være litt mer ydmyk og prøve å forstå at barnehagen SKAL bruke nærområdet sitt så mye som mulig, det er lovfestet. Om de ser på deg når du rir, hva gjør det for noe? Barna syns det er kjempestas å se noen sitte til hest! De vet jo ikke hva du gjør! Tåler du ikke at noen barnehagebarn ser på deg, er du kanskje litt vel hårsår?

Tindramin
15-09-2009, 09:24

Man kan ikke forvente at noe er allemanslære! Alt for mange barn tror hesten ikke er større enn de bildene de ser i bildebøkene sine, hvordan kan vi da forvente at de skal vite NOE om hvordan de skal oppføre seg rundt en hest???

Bente & Etanec
15-09-2009, 09:26
Herrefred, du får det til å fremstå som at barnehager har rett til å bevege seg inn på andre gårder - som er private eiendommer selv om det ikke settes opp skilt :rolleyes: - og se på dyrene, mate dem osv. Men alle vet jo at sånn er det ikke!
Barnehager har lov til å komme på gården om bonden gir dem tillatelse, så enkelt er det. Det skal ikke være nødvendig med noe skilt, lederen i barnehagen kan spørre bonden om de får lov til å komme og evnt. så avtaler de dag og tid.
Barnehager er ikke hevet over andres rett til å råde over egen eiendom ;-)

Og for barnas egen sikkerhet bør de voksne ha kontroll over barna når de er ute på " plasssen sin ". Selv om rytteren er " kjøretøyet ", så kan ulykker skje som en ikke kan avverge fra hesteryggen. Men som kunne vært avverget om de voksne hadde kontrollen på den eller de ungene som løp bort til hesten/ ut i veien.
Det er tross alt de voksnes ansvar å passe på barna, jeg gikk nå hvertfall ut i fra at min datter var trygg med de voksne da hun gikk i barnehagen. Og det tror jeg nok dagens foreldre også forventer.

Tindramin
15-09-2009, 10:12
Grøss og gru..
At de er på et område i skogen som tilfeldigvis ikke er så langt fra hestene skal ikke jeg kommentere videre. For jeg aner ingenting om regler og sånt på dette, evt ansvar ved ulykker osv..

Men det at de kommer helt til stallen og mater hestene, DER går virkelig en grense!
Vi hadde en barnehage som var fæl til å surre rundt på vår eiendom de tre første årene vi bodde der.
Vi sa i fra, gang på gang at vi var ikke intr i å ha de der.. Dels fordi den delen av eiendommen ble brukt til hestehage fra våren til høsten.
Og dette var VÅR eiendom, og VI kunne gjøre hva vi ville med eiendommen..

En dag min stefar var hjemme, kom plutselig en barnehageansatt løpende i vill panikk inn i huset og omtrent inn i stua. Både irritert og panisk samtidig. Nå var hestene våre løse, og de hadde kommet bort til bålet og mennesker, og en av de hadde til og med spist en pakke pølsebrød. De hadde måttet pakke sammen alt i lynets hastighet og dra derfra..
Hestene var vårt ansvar, og det var ikke akseptabelt at de måtte flykte så kjapt fra stedet pga hestene.
Min stefar lo av henne, og fortalte henne pent og pyntelig at dette faktisk var hestens hage, og den var faktisk inngjerda og privat eiendom.
Det var en sur og fornærma ansatt som gikk derfra, men de kom aldri dit igjen..

Og turgåeren da, som var så freidig og gikk på ski over jordet vårt(50 meter fra husdøra). Jeg hadde hunden min løs akkurat da, for jeg var ute og sysla sjøl og han var der sammen med meg.
Så kom da denne dama på ski med sin hund løs, og min hund sprang jo såklart dit for å hilse. Hennes hund var en mannbisk tispe som laget bråk med en gang.
Hun begynte å rope til meg fra jordet, uten at jeg orket å bry meg videre. For også henne hadde jeg korrigert temmelig mange ganger og sagt i fra til.
Det endte med at hun kom opp til huset, var rasende fordi jeg ikke gjorde noen som helst forsøk på å få hunden min fast.
"Nei nei, men dette er minst 1000'ende gang jeg sier til deg at dette er vår eiendom.. Du er på vårt jorde og surrer nå.. Jeg har ingenting i mot det, men da får du også godta å møte hundene våre.."
Dama viste seg aldri der igjen..

Jeg forstår godt at du blir frustrert..
Men ta det opp med bestyrer.. For skulle noe skje da, så har du ditt på det rene, og bestyreren vil antagelig få en saftig kilevink for ansvarsløshet..

Nå er det litt annerledes det du beskriver her, for dette er folk som tar seg til rette på innmark, og det er helt andre regler for innmark enn utmark. Det er noe som heter allemannsretten: Rett til å høste bær, raste, bade og slå leir. Slike aktiviteter var ikke til ulempe for noen og de skadet ikke naturen og det er årsaken til at rettighetene ble anerkjent.
Allemannsretten gjelder i første rekke i utmark .Den gir oss ikke bare rett til å gå i naruren, vi kan padle, telte, sykle, bade, ferdes fritt motorbåt langs norskekysten, plukke bær, fiske fritt i saltvann og mer til!
Allemannsretten gir oss mange rettigheter.
Dersom det ikke er satt opp skilt eller gitt beskjed om at det ikke er tillatt å komme på besøk på gården, kan man ikke nekte folk å gå gjennom tunet og stoppe og se på dyra.

skjell
15-09-2009, 10:28
En gårdsplass defineres i følge friluftsloven §1a som innmark, uavhengig om det er gjerder eller ikke. Derfor fungerer ikke allemennsretten her.

Personlig ville jeg aldri gått inn på en gård for å hilse på noen dyr uten å ha spurt først, på samme måte som at jeg aldri ville gått frem til en fremmed hund.

Tindramin
15-09-2009, 10:36
Herrefred, du får det til å fremstå som at barnehager har rett til å bevege seg inn på andre gårder - som er private eiendommer selv om det ikke settes opp skilt :rolleyes: - og se på dyrene, mate dem osv. Men alle vet jo at sånn er det ikke!
Barnehager har lov til å komme på gården om bonden gir dem tillatelse, så enkelt er det. Det skal ikke være nødvendig med noe skilt, lederen i barnehagen kan spørre bonden om de får lov til å komme og evnt. så avtaler de dag og tid.
Barnehager er ikke hevet over andres rett til å råde over egen eiendom ;-)

Og for barnas egen sikkerhet bør de voksne ha kontroll over barna når de er ute på " plasssen sin ". Selv om rytteren er " kjøretøyet ", så kan ulykker skje som en ikke kan avverge fra hesteryggen. Men som kunne vært avverget om de voksne hadde kontrollen på den eller de ungene som løp bort til hesten/ ut i veien.
Det er tross alt de voksnes ansvar å passe på barna, jeg gikk nå hvertfall ut i fra at min datter var trygg med de voksne da hun gikk i barnehagen. Og det tror jeg nok dagens foreldre også forventer.

Hvis det ble inntrykket, at jeg mener at barnehager kan komme og ta seg til rette, har jeg ordlagt meg litt feil. Det jeg mener er at folk, hvem som helst kan gå gjennom et gårdstun og stoppe opp å se på dyra, så lenge de ikke gjør noe skade, barnehage eller ikke. Jeg har aldri ment at barnehager er hevet over noe somt helst!
Jeg mener også at personalet i barnehagen skal ta ansvar for de barna de har med seg, det er en selvfølge for meg at de voksne passer godt på barna!
Men de aller fleste barn er veldig facinert av hester og andre dyr og det er viktig å huske på, som andre også har skrevet, at hester og små barn har noe til felles, de bare reagerer!
Hadde jeg hatt barn i barnehagen, hadde jeg forventet og krevd at personalet tok ansvar for barna, det har man som forelder krav på. Ulykker kan skje og selvsagt er det personalet som skal passe på ungene når disse er i barnehagen, men jeg syns man skal kunne kreve at personer som rir ut og passerer barneflokker, har kontroll over hesten sin, selv om ting kan skje og dersom man som rytter vet/ føler at man ikke har den kontrollen over hesten, mener jeg at man bør holde seg vekk fra der slike situasjoner kan oppstå.

Vil bare si at jeg syns det er kjempebra at denne situasjonen som trådstarter fortalte om, har løst seg.

Tindramin
15-09-2009, 10:39
En gårdsplass defineres i følge friluftsloven §1a som innmark, uavhengig om det er gjerder eller ikke. Derfor fungerer ikke allemennsretten her.

Personlig ville jeg aldri gått inn på en gård for å hilse på noen dyr uten å ha spurt først, på samme måte som at jeg aldri ville gått frem til en fremmed hund.

Ok, vet at allemannsretten gjelder utmark, men dersom noen kommer inn på gården der hesten din står, og blir stående og se på hestene, blir de jaget bort da?

Det var det jeg mente med at man kan få gå å se uten å bli jaget bort.

Bente & Etanec
15-09-2009, 10:46
Hvis det ble inntrykket, at jeg mener at barnehager kan komme og ta seg til rette, har jeg ordlagt meg litt feil. Det jeg mener er at folk, hvem som helst kan gå gjennom et gårdstun og stoppe opp å se på dyra, så lenge de ikke gjør noe skade, barnehage eller ikke. Jeg har aldri ment at barnehager er hevet over noe somt helst!
Jeg mener også at personalet i barnehagen skal ta ansvar for de barna de har med seg, det er en selvfølge for meg at de voksne passer godt på barna!
Men de aller fleste barn er veldig facinert av hester og andre dyr og det er viktig å huske på, som andre også har skrevet, at hester og små barn har noe til felles, de bare reagerer!
Hadde jeg hatt barn i barnehagen, hadde jeg forventet og krevd at personalet tok ansvar for barna, det har man som forelder krav på. Ulykker kan skje og selvsagt er det personalet som skal passe på ungene når disse er i barnehagen, men jeg syns man skal kunne kreve at personer som rir ut og passerer barneflokker, har kontroll over hesten sin, selv om ting kan skje og dersom man som rytter vet/ føler at man ikke har den kontrollen over hesten, mener jeg at man bør holde seg vekk fra der slike situasjoner kan oppstå.

Vil bare si at jeg syns det er kjempebra at denne situasjonen som trådstarter fortalte om, har løst seg.

Ja da har jeg missfortått deg i ditt andre innlegg. For såklart kan ingen ta seg tilrette vedå sprede inn på et gårdstun med en hel barnehage i hælene og hilse på dyrene uten bondens tillatelse først.
Det er privat eiendom, innmark, og respekteres!

Jo såklart skal en ha kontroll på hesten, men som du skriver så reagerer de.
Vi som holder på med hest vet at hester plutselig kan sparke ut, uten forvarsel. Det nytter lite å prøve si noe slikt til barn om de ikke vil høre på det øret, og ei heller nytter det å feste et rødt band i halen til hesten. Det forstår ingen unger.
Så at barna er under kontroll av de voksne er i mine øyne å forvente, og så holder vi ryttere kontroll på hesten vi rir.
Det er ikke for mye forlangt mener nå jeg, da det bør gå begge veier dette med kontroll og hva tid det er forsvarlig å ferdes i trafikk og blandt dyr med unger.

Her i bygden har vi det supert ang. barnehagene. De har super kontroll på undene som går side om side og holder i tauet. Vinker, peker og smiler når de ser hest og lederne i barnehagene har ( hadde,- han er død ) avtale med en bonde i bygda. Så de kunne komme til avtalte dager og tider å se på og klappe dyrene der.
Nå har vi bl.a. en gårdsbarnehage her, og den er super. Der har de masse forskjellige dyr som ungene er med på å stelle, fòre og kose med.
Kanskje en idè til andre kommuner også?

Bente & Etanec
15-09-2009, 10:50
Ok, vet at allemannsretten gjelder utmark, men dersom noen kommer inn på gården der hesten din står, og blir stående og se på hestene, blir de jaget bort da?

( Min utheving )
Jepp, det gjør de! Så sant jeg ikke kan bli der og passe på selv. Ikke fordi jeg ikke stoler på hestene mine, men forde jeg ikke stoler på barna.
Har sett nok fælt her i tunet fra barn til at jeg tørr stole på at ikke hestene får " straff ", noe de i de fleste tilfeller ikke trenger da de hverken biter eller sparker ( normalt sett. De er dyr og har sine egne meninger såklart ).

Så ja, så sant jeg ikke kan eller vil være ute der selv, så får de ikke lov til å komme hit. Men spør de meg en gang om å få komme hit, så sier jeg såklart ja til det. Da er det avtalt og alt blir tilrettelagt. Men det blir jo noe helt annet.
( Jeg har bare en privatstall, ingen gård. Men bor like over en barnehage,- de plager meg ikke i det heletatt altså :) )

skjell
15-09-2009, 10:53

"§ 1a. (Hva som forstås med innmark og utmark.)

Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre.

Med utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark."

Jeg tolker denne paragrafen på en slik måte at dersom noen kommer inn på grunneieres eiendom for å hilse på hesten, så har grunneier full rett til å jage de bort.

Skal sies at jeg har selv hatt veldig dårlig erfaring med folk som "bare skulle gi hesten noe godt" hvorpå hesten endte opp med alvorlig kolikk som førte til problemer resten av livet.

Langebru
15-09-2009, 11:07
Gårdsplass er innmark, som det står i loven over her, så det er ikke bare å vase inn der, med eller uten barnehageunger. En skal ikke behøve å sette opp skilt for at folk ikke skal ta seg til rette.

mallilen
15-09-2009, 11:11
Utfra hva Tindramin her sier, kan visst nærliggende barnehager spasere inn på en hvilken som helst gårdsplass og plukke blomstene i hagen så lenge det ikke står skiltet "privat eiendom, uvedkommende ingen adgang".

Langebru
15-09-2009, 11:24
Jeg håper og antar at det bare var dårlig formulert fra Tindramins side, men nå må jeg lese litt mer rle :-)

Tindramin
15-09-2009, 12:04
Da har jeg formulert meg dårlig, siden såpass mange tydelig har misforstått meg.
Men, jeg har holdt til på en gård i nesten 20 år, hvor det er naturlig at folk passerer og stopper og ser på hestene. Det går tilogmed en natursti gjennom det ene beitet der hestene går hele sommeren. Vi har aldri (bortsett fra herverk som skjedde en natt) hatt problemer med at folk slik at vi har måttet jage bort noen. Det kommer barnehager, trimgrupper, turgåere osv der til stadighet. Vi jager ikke bort noen som bare ser på hestene.
Selvsagt skjønner jeg at man blir skeptisk dersom man opplever at folk er ufine på et vis, men jeg trodde faktisk ikke at man bare kunne jage bort folk som stoppet for å se på. Dumme meg, som trodde hvem som helst kunne få se på hester på et jorde/ i en paddock. Men jeg inrømmer at jeg kan ta feil, jeg.
Jeg beklager veldig mye for at jeg tok feil, men dette jeg har skrevet her, er min mening og erfaring etter 20 år på samme sted. Det hender jeg formulerer meg dårlig, det er en av mine svakheter...

Mallien: Nei, det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at folk kan vel ikke bli jagd vekk fordi de stopper på et gårdstun og ser på hestene? Men dersom det er så problematisk for folk, kan man vel sette opp et skilt da, så slipper man å bli plaget av de som ønsker å se på dyra? Men, det var jo feil, man står tydleligvis fritt til å jage vekk hvem som helst som ser på dyra på en gård.

Bente & Etanec
15-09-2009, 13:05
Her er det ikke vanlig at hverken barnehager eller " Gud og hvermansen " kommer inn på en gård og ser på dyrene. Her respekterer vi hverandres private eiendom, og hadde noen kommet inn på et gårdstun med en skokk unger er jeg ganske sikker på at de voksne hadde fått høre noe fra en irritert bonde.
Ingen skal trenge å sette opp skilt som sier at det er adgang forbudt, det er privat eiendom som andre bare skal respektere. Så enkelt ;-)

Om gården har natursti, topptursti o.l. stiller saken seg jo noe annereledes. Da har de jo allerede gitt lov til at folk kan ferdes gjennom. Men jeg mener likevel det er forskjell på personer som går tur på stien og en hel barnehage som kommer for å stoppe og klappe/se på/gi mat til dyrene på gården.

Nimbus
15-09-2009, 17:11

Ja, de hadde blitt jaget bort om jeg eide gården, jeg synes sånt er råfrekt! Lurer på hvordan de hadde likt det om jeg stilte meg opp i hagen deres og glante...

Tar ikke vi ryttere hensyn til folk vi møter, er det ikke rart vi får dålig rykte.
?

Holdningene dine viser oss i hvert fall veldig godt hvorfor barnehager får dårlig rykte... :rolleyes:

Gulponnis
15-09-2009, 17:26
Hvis jeg hadde hatt en plass hjemme hos meg med hester - da hadde det vært MIN stall og like personlig for meg som rommet mitt. Jeg hadde veldig lite satt pris på 15 barnehageunger løpende rundt plutselig. Kanskje er noen av hestene nervøse for bråk, kanskje er det nettpp kommet føll og det er bare mange grunner til at det ikke er ønsket med fremmede flolk som håndterer VÅRE kjære dyr.

Når jeg følger med og er forberedt og har en snill nok hest til det, så får selvfølgelig barn være med meg. Men om en hel barnehage plutselig kom valsende inn i min stall hadde jeg reagert.

Tindramin
15-09-2009, 19:11
Holdningene dine viser oss i hvert fall veldig godt hvorfor barnehager får dårlig rykte... :rolleyes:

Javel, da mener du det.
Nå tar ikke jeg med meg unger inn på gårder uten tillatelse, jeg, men vi har ofte stått ved veien og sett på hestene som beiter rett ved veien. Og har hestene nærmet seg, har jeg forklart ungene hvordan man oppfører seg rundt hester. Og ungene jeg har hatt med meg har hørt.
Om noen hadde fulgt en vei som gikk gjennom gården og stoppet opp og sett på hestene, syns ikke jeg det er frekt, men det er min mening, jeg tåler at folk ser på hesten min jeg. Dersom eneste måten å komme seg til gården er å følge bilveien, stiller det seg annerledes, men er det gjennomgående vei og det er naturlig å passere gården/tunet for å komme til/fra skogen, hadde jeg ikke stussa over at folk passerte og stoppet.

Hvis du leser hva jeg har skrevet tidligere, har jeg ikke skrevet noe om at det ok å ta seg til rette og mate dyra på noen måte.

Langebru
15-09-2009, 20:52
Sånn som du skriver det nå er vi helt enige, Tindramin :-)

lind0
17-09-2009, 14:30
(Vet tråden har blitt litt gammel, og jeg må tilføye at jeg ikke har lest alt)

Det er en både og situasjon. Jeg skjønner godt at du blir frustrert!

Barnehage tantene skal holde styr på barna, om det kommer en hest, så kan de feks. få beskjed om å være litt roligere. For å ta hensyn. Det burde egentlig alle folk. En hest er jo et kjøretøy, et levende et - barnehage tantene holder jo styr på barna når det kommer en bil vell?! Det er samme regla!

Barnehage tantene der høres veldig uforsvarlige ut, lurer på om foreldrene har fått beskjed om at barna får sitte så nære hester og mate dem for hånd?

Med mindre DE eier området dere må ri på for å ut på tur, MÅ de vise respekt for hester. Selv om de ikke vet hvor mye skade en hest kan gjøre, de vet hvor mye skade en personbil kan gi om et barn hopper frem i veien foran den. En hest tenker selv, og det er ikke alltid den lystrer rytteren om den blir redd.

Det at de kommer opp til stallen og begynner å holde på med hestene, fôre dem osv. uten å spørre om det er greit, så er det faktisk en ganske alvorlig situasjon. For det er IKKE lov, med mindre noe annet er sagt. Om dette fortsetter eller noe sånt, så vil jeg anbefale dere om å sette opp skilt, med kontakt telefon osv. Som de kan ringe og spørre om de kan få være i nærheten av hestene. "Advarsel" skilt hadde jeg selv på salldøra ol, med kontakt nr på. For det er ikke bare ekkelt for barnehage tantene om det skjer noe med barna, men hesteeierene. Det kan faktisk bli en stor sak av det.. :/

Har lest de siste postene og ser at de fleste har kommet til enighet, men følte bare for å skrive dette. :)

Snofte
09-08-2010, 18:11
Jeg forstår problemet ditt om barnehage tantene visker for dumme til og gjøre noe. men som Sol sier det er faktisk ditt ansvar som rytter og holde hesten. Blir den redd så gå av og lei den, samme med biler og andre ting. men du snakket om at disse invaderer selve stallen. Vis de ikke har lov til det, få konkret svar fra stalleier, ja eller nei, vis de ikke har lov. Kast dem ut. de er på privat enendom og du kan kaste dem ut. Ku kan faktisk gå bort til dem og si, at de IKKE under NOEN OMSTENDIGHETER skal være der og at de i henhold til Norsk lov har og holde seg vekk fra eiendomen.

Vis de får lov, hva med og annvende litt psykologi? Og faktisk ta kontakt med barna. Få organisert at de ser på når dere steller. Vis de er ofte hos deg er det på grunn av interessen for dyr. Og barn lærer fort og mye. ejg er kun 17 år, så det er ikke så himmla lenge siden jeg var et lite barn, eller barn. Vis du viser dem en hov. ( ta gjærne og avtal med eieren til den hesten som er tyngst og roligst pluss grovest bygd, En stor kaldblods, Frieser, eller annen bryggeri gamp ) og vis dem hvor stor hoven er. Prøv og få dem til og legge hånden over hoven. Den er diger, barn vill forstå dette når mens etter det i riktig perspektiv og prposjonerer ting i forhold til dem. De vill konkludere med at hoven er stor. Be dem knakke på den, de vill forstå den er hard.Be dem stå helt under halsen på dem eller nær og spør om de syntes den er stor. Svaret vill være ja. Fortell den hvor godt den hører og pek på de store ørene dens. Fortell dem at de er like tunge som i hvertfall 5-6 av pappaene deres. Eller kanskje like tung som hele familien samlet. Dette funker nemlig som fy. De vill se i forhold til ting de kjenner og få perspektiv at de skal være forsiktige. Barn lærer når selve personen prøver og lære dem, de lærer som alderi før. Og de vill fortelle de andre barna, og barn hører på det andre barn sier.

Så tipset mitt blir og bruke litt psykologi, og kanskje få bukt emd begge problemene. Men barn vill altid være barn, så dere må repetere litt. Men du må huske at barn gennerelt er nysgjerrige og ikke onde ( ennå... de blir det når de vokser ) Og mennesker er gennerlt redd ting som er store, det er liksom slik vi har overlevd. Så prøv og få barna på din side i steden for mot deg.
Ordtak: Kan du ikke overvinne dem, alliere deg med dem.

Snofte
09-08-2010, 18:28
PS: Vis folk stopper oppog ser på hesten er greit, vis den er langs en vei elelr slikt. noe helt annet er vis de bestemt går inn på din eiendom og forlange og hilse på og mate budskapen. Det er frekt. Jeg har kaninener men nåde den som kommer inn i gården og begynner og se på den vis de ikker har avklart med meg, eller jeg er til stede. For det er faktisk MITT dyr, JEG har ansvaret for DENS ve og vel. Så bare prøv og kom i inn på min gårdsplass for forlang og se på kaninen, anbefaler deg og stikke fingrene inn til den, for den biter!

Liselotte
09-08-2010, 21:49
Denne tråden er veldig gammel, så problemet er ikke lenger aktuelt ;)

My-Fleur
31-08-2010, 17:19
Vanskelig å be barn på den alderen å være stille og rolige når de ser en hest, de elsker som regel hester og løper og roper "heeest" som du sier, det må man liksom bare tollerere når det er barnehage plasser rundt om. Men det at de kommer opp i gårdsplassen ville ikke jeg heller tollerert! Det er uansvarlig av de ansatte å la barna være så nær hester.
Her hvor jeg bor og har stallen min går det støtt barnehager/barneskoler forbi, fordi de har lavvoplass i skogen vår, og da må de gå rett ved siden av luftegården for å komme til lavvoen.
Har sett barna dra i strømtråden flere ganger, da sier jeg ifra til disse "tantene" med en gang, og da slutter de straks. Jeg for min del liker at barna skråler og skriker når de går forbi, for da blir hestene tryggere på sånt bråk :) :)